Tuomarit ovat puolueettomia

• 2 211
  • 14

Battle Ankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, IPPPK, Ässät
Pisti vaan tänään Saipa vs Jyp pelissä silmään....miksi yksi pelaaja saatettiin joka kerta kentällä ollessaan linjureiden toimesta vaihtoaitioon? Omaan pieneen päähän ei mahdu tälläinen "objektiivisuus".

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuomarit ovat puolueettomia, joten arvaan että kyseinen pelaaja ei osannut sinne vaihtoaitioon itse mennä.

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti Battle Ankka
Pisti vaan tänään Saipa vs Jyp pelissä silmään....miksi yksi pelaaja saatettiin joka kerta kentällä ollessaan linjureiden toimesta vaihtoaitioon? Omaan pieneen päähän ei mahdu tälläinen "objektiivisuus".

Mitäs tuossa nyt on, helsingissä saatettiin yhtenään monta pelaajaa sinne toiselle puolelle ja kaikilla oli se narrin kuva rinnassa.... ;-(

Viimeksi muokattu:

McJugi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Just joo

Tää tuomari-spekulaatio jatkuu vuodesta vuoteen, eikä loppua ole näkyvissä. Eivät tuomarit ole puolueellisia. He eivät saisi pitää työtään, jos olisivat.

Se on fakta, että Sm-liigan tuomaroinnin taso on hälyttävän surkea. Tällä hetkellä surkeimmat näkemäni tuomarit ovat olleet T. Favorin ja Rami Savolainen. Savolainen lopettikin vapaaehtoisesti, autettuaan (sori nyt vaan) ja käytännössä antaessaa mestaruuden Jokereille pari kautta sitten finaaleissa Tapparaa vastaan.

Itse IFK:n peleissä tuomareita seuranneena olen huomannut, että se "IFK-leima" ei luultavasti koskaan lähde tuomareiden päästä pois. IFK on koko ajan valvonnassa, ja välillä se on ollutkin aivan naurettavan näköistä. Puhtaista, mutta kovista taklauksista lähetetään jäähylle, koska se nyt sattui olemaan IFK joka siellä taklasi. Nyt olen tottunut jo siihen ja tajunnut että sille ei voi mitään. Pakko kestää ja antaa tuomareiden kuulla kunniansa sitten peleissä.

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
Hohhoijaa, ensinmäinen kierros takana ja nyt tää alkoi jo?????????
Mistä ihmeestä se johtuu että ne parhaat tuomarit ovat AINA sielä katsomossa tai tv-ruudun takana?? Paranisiko tuomareiden taso jos edes puolet arvostelijoista rupeasi tuomariksi???

Olen sanot tämän aikoja sitten ruvetkaa itse tuomariksi, tai kannustakaa omaa joukkuettanne, mutta tuomareiden taso tai puhalluslinja ei muutu ennenkuin olette itse mukana.

Js kerta homma kiinnostaa eikun mukaan, tuomareista on oikeasti pula, ja siitä mukava harrastus että siitä jopa rahaa ja pääsee ilmaiseksi mm. liiga- ja maaottelupeleihin esim.
Kaupan päälle saa asiantuntevaa opastusta ja kehuja asiantuntevilta faneilta:)

Tuomarikursseja on mm.

Helsinsingissä:
Paikka SLU:n toimitilat, Radiokatu 20
Pvm 4.10. - 5.10.2003
Aika Klo 10.00 - 16.00
Luistelutestit Helsingin jäähalli (harjoitushalli) klo. 17-18
Hinta 20 € (sis. koulutuksen, materiaalin)

Uudellamaalla:
13.-14.9. Hyvinkää klo 10-17
Laurea instituutti
Uudenmaankatu 22

27.-28.9. Porvoo klo 10-17
Kokon halli
Jäähallin takana

Hämeessä:
HÄMEENLINNAN JÄÄKIEKKOTUOMARIT ry
JÄRJESTÄÄ YHTEISTYÖSSÄ

JÄÄKIEKKOLIITON HÄMEEN ALUEEN KANSSA

JÄÄKIEKKOTUOMARIEN JA TOIMITSIJOIDEN

PERUSKURSSIN 27 - 28.9.2003

Keski-suomessa löytyy kerhoja seuraavan linkin takaa

http://www.finhockey.fi/alueet/keskimaa/erotuomarit/

Kymi-Saimaa alueella mm.
KOTKAN JÄÄKIEKKOEROTUOMARIT ja KOUVOLAN JÄÄKIEKKOTUOMARIT

JÄÄKIEKKOTUOMARIN PERUSKURSSI KOUVOLASSA

la 20.9. ja la 27.9. 2003

KURSSIPAIKKA: Kouvolan jäähallin luentosali

OHJELMA: Lauantai 20.9. klo 09.00 – 18.00 Säännöt

Lauantai 27.9. klo 09.00 – 10.50 Jääharjoitus

klo 11.00 – 18.00 Säännöt ja

kilpailusäännöt

Ilmottautumiset ja tiedustelut:

Risto Nikulainen 044-2811729

Arto Kuitikka 0400-557 667

Lapin alueen kerhoista tietoa seuraavan linkin takaa:
http://www.finhockey.fi/alueet/lappi/erotuomarit/

Länsirannikko
http://www.finhockey.fi/alueet/lansirannikko/erotuomarit/

Pohjoisen alueen tuomarit:
http://www.finhockey.fi/alueet/pohjoinen/erotuomarit/

Eikun mukaan toimintaan niin siitä se taso paranee.

ps. kuten huomaatte tuomarin ei tarvitse välttämättä osata edes kirjoittaa:)

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Viestin lähetti Mr Pilli
Hohhoijaa, ensinmäinen kierros takana ja nyt tää alkoi jo?????????
Mistä ihmeestä se johtuu että ne parhaat tuomarit ovat AINA sielä katsomossa tai tv-ruudun takana?? Paranisiko tuomareiden taso jos edes puolet arvostelijoista rupeasi tuomariksi???

Tämähän on päivän selvä juttu... Jääkiekko-otteluissa jäällä on kolme tuomaria ja katsomossa tuhansia.

Ja muuten lähtisinkin tuomarikursille jos polveni eivät olisi operointikunnossa...

Nostan muuten hattua Jari Levoselle ja Antti Hämäläiselle. Siinä on tuomareiden eliittiin kuuluvia kavereita.

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Mr Pilli
- - -
Olen sanot tämän aikoja sitten ruvetkaa itse tuomariksi, tai kannustakaa omaa joukkuettanne, mutta tuomareiden taso tai puhalluslinja ei muutu ennenkuin olette itse mukana.

Js kerta homma kiinnostaa eikun mukaan, tuomareista on oikeasti pula, ja siitä mukava harrastus että siitä jopa rahaa ja pääsee ilmaiseksi mm. liiga- ja maaottelupeleihin esim.
Kaupan päälle saa asiantuntevaa opastusta ja kehuja asiantuntevilta faneilta:)

Tuomarikursseja on mm.
- - -
ps. kuten huomaatte tuomarin ei tarvitse välttämättä osata edes kirjoittaa:)

Hienoa, mr.Pilli että laitoit nuo yhteystiedot mukaan. Itse olin aikoinaan jo aloittamassa tuomarikurssia kun polvi sanoi räks ja homma jäi siihen. Toivottavasti hyvä kirjoituksesi saa edes muutaman rohkean osallistumaan vaikka vaan aluksi kokeeksi tuomarikursseille.

Hyviä tuomareita tarvitaan, ja aika harvalla riittää itsetunto siihen paskan niskaan heittelyyn, mitä siinä hommassa tulee. Itse nostan hattua kaikille, jotka siihen ovat lähteneet. Arvostelen toki tuomareita, mutta samoin kriteerein kuin pelaajia. Vaikka dumarit eivät olekaan ammattilaisia, kuten pitäisi. Miksi amatöörit tuomitsevat ammatilaisten pelejä? Ai niin, tästä asiastahan ei saanut keskustella.

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
Viestin lähetti fiftyeight
Arvostelen toki tuomareita, mutta samoin kriteerein kuin pelaajia. Vaikka dumarit eivät olekaan ammattilaisia, kuten pitäisi. Miksi amatöörit tuomitsevat ammatilaisten pelejä? Ai niin, tästä asiastahan ei saanut keskustella.

Arvostella toki saa ja pitääkin, mutta kun ajatellaan kokonaisuuksia, niin yhdessä pelissä tuomarin yksi-viisi ns. helppoa jäähyä tai viheltämättä jäänyttä jäähyä ei ratkaise ottelua, eikä varsinkaan kokoa sarjaa. Näihin muutamaan tilanteeseen arvostelijat aina puuttuvat ja leimaavat ko. kaverin maailman huonoimmaksia tuomariksi.
Miksi amatöörit viheltävät ammattilaisten sarjaa, nos siksi koska sarjan järjestäjä eli SM-liiga eli sen omistajat eli liiga joukkueet ei halua maksaa kuluja. Olen varma että tuohonkin "paskahomaan" meitä halukkaista riittäisi koulutettavaksi ja työntekijöiksi.
Asiasta saa keskustella ja mielestäni myös pitää, mutta keskustelu on tällä hetkellä aivan turhaa, sillä julkisuudessa SM-liiga ja sen tuomarijohtaja A.I.Järvelä lopettaa sen aina alkutekijöihin. Järveläkin oli vielä aktiivi aikoina ammattituomari tai ainakin osapäivätuomarin kannalla, mutta mielipide muuttui heti kun hänestä tuli "johtaja".

ps. edelleenkään en jaksa oikolukea

theref

Jäsen
No kun nyt päästiin itse asiaan, eli mainostamiseen, niin tahtoisin toivottaa myös SaiPan peleissä tuomareita arvostelevat katsojat tervetulleeksi kurssille.

Lappeenrannan Jääkiekkotuomarit ry järjestää jääkiekkotuomarin- ja toimitsijan peruskurssin Lappeenrannassa, hotelli Cumuluksessa lauantaina 20.9 alkaen klo 09:00.

Toinen osa pidetään sunnuntaina 28.9 klo 09:00 alkaen ja päivä alkaa jääharjoituksella.

Tilaisuus on maksuton.

Jos edes yksikin paikalletulija on saanut innoituksen tämän kirjoituksen ansiosta, niin palkitsen itseni isolla oluella ensi lauantai-iltana...

Jos jotakuta oikeasti kiinnostaa, niin privaa tai mailia minulle, lisätietoja saa kysellä.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Mr Pilli
Arvostella toki saa ja pitääkin, mutta kun ajatellaan kokonaisuuksia, niin yhdessä pelissä tuomarin yksi-viisi ns. helppoa jäähyä tai viheltämättä jäänyttä jäähyä ei ratkaise ottelua, eikä varsinkaan kokoa sarjaa.

Täysin samaa mieltä. Ja jos vaikka vielä pohtii eilistä JOK-IFK ottelua, jossa Jokerit pelasi Levosen mukaan 8-3 suhteilla likaisemmin kuin IFK, niin Levonen piti linjansa loppuun asti. Tiukka veto oli pistää Jokereiden pelaaja jäähylle hiukan ennen varsinaisen peliajan päättymistä. Ja vielä tiukempi oli pistää heti sen perään jatkoajalla Jokereiden pelaaja jälleen jäähylle.

Yleensäkin vaatii tiukkaa näkemystä antaa jäähyjä pelin ratkaisuhetkillä kolmannessa erässä vain toiselle joukkueelle. Levonen teki niin ja sitä on kunnoitettava. Sillä hänellä oli näkemys siitä, että virheet jakaantuivat sen mukaan. Siksi Levonen ei viheltänyt paikkausjäähynä IFK:lle kakkosta jatkoajalla. Sellaista miestä, joka näin tekee, pitää kunnioittaa.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Noista periaatteista olen samaa mieltä Cobolin kanssa.

Minä uskoisin, että jos tuomarit viheltäisivät pelit kommando-pipot päässään ja nimettöminä, niin kritiikin määrä vähenisi. Nyt ihmiset luovat tuomareista ennakkokäsityksiä, jotka perustuvat enemmän tunteisiin kuin faktoihin ja sitten näkevät vain sen mitä uskovat.

Yleisesti ottaen yleisö vaikuttaa tuomariin kotijoukkueen eduksi (huutamalla tulee jäähyjä jonkin verran, se on fakta). Kuitenkin yleisön mielestä tuomarin vihellyslinja suosii vastustajaa 99 kertaa sadasta. Yhtälössä mättää jokin...

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Viestin lähetti theref
No kun nyt päästiin itse asiaan, eli mainostamiseen, niin tahtoisin toivottaa myös SaiPan peleissä tuomareita arvostelevat katsojat tervetulleeksi kurssille.

No Henrikssonin linja heittelikin tuossa pelissä puolelta toiselle. Ei hjuva.

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sport FM:n selostajien perusteella sanaa puolueettomia ei voida käyttää tuomareista, kun Helenius on kentällä. Tälläinen ajatus tuli vaan mieleen Jokerit - HIFK pelin selostuksesta.

Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä ollut eilen Sport FM:n selostus ainakaan puolueeton. Hjalliksen kanava kun on kyseessä, on selostus sen mukaista.

Varmasti Helenius tulee kärsimään maineensa ja kokonsa takia ja istuu jäähyllä suht runsaasti. Sama pätee varmaankin myös Karalahteen, etukäteen uhoaminen tekee hänestäkin dumareiden silmätikun.

Japa Levosen esitystä en eilen nähnyt. Sellainen harvinaisuus tuli kuitenkin nähtyä Ärrässä, että Tom Laaksonen vihelsi Jokerit-HIFK -ottelussa (ei suoriutunut hommasta mielestäni kovin kaksisesti), liigassahan Tomppaa ei IFK:n peleissä sitten enää nähdäkään. Mutta yleisesti ottaen on hyvä, että näitä entisiä pelureita nähdään seeproina, vielä kun kyseessä on entisiä kaukaloiden "pahiksia", kuten Levonen ja Laaksonen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy