Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 239 527
  • 1 509

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kävi kyllä pienet köpöset alkuviikosta. Illalla +8 ja ennusteen mukaan piti olla hyvin plussalla koko yön, joten ei muuta kuin kesänakeilla yövuoroon 50 kilometrin päähän. No niinhän se pirulainen pisti yön aikana kuuran maahan ja tiet aamuyöstä peilijäällä. Toisaalta kun kaiket yöt luistelee joka tapauksessa (tiet hoidetaan Suomessa tasan 07:00 alkaen), niin ei tuo kotimatka siitä juuri poikennut.

Jospa sitä viikonloppuna saisi toiseenkin autoon talvisempaa pintaa alle.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Onhan se taivuttava nyt ruuvaamaan koronamobiiliinkin talvirenkaat. Ei siksi, että sillä olisi vieläkään pakko ajella liukkailla, mutta tarvitsen sen kuljetuskapasiteettia joka nyt on täynnä renkaita. Huomenna käyntiä varastolla, mihin kesäpyörät säilötään.

Elämä on tarpeeksi vaikeaa ilman nastarenkaitakin. Jos olisin rikas, en ajaisi nastarenkailla metriäkään.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Nyt on molempiin autoihin vaihdettu talvikumit alle. Kyllä taas muistutti, minkä takia inhoan vaihtaa omaan Seatittiin renkaita. Ne lukkoputterit ottavat miljoonasti aivoon. Turhaa menee pimässä vaihtaessa jo aikaa siihen avaimen virittelyyn. Jos pultti on liian tiukalla, se ei avain meinaa pysyä hahlossa ja pelkona kulmien pyöristyminen. Sitten kun pultit on vihdoin saanut auki ja laitat lukkomutterit kiinni, niin eikä se avain jää sinne vanteen reikään, eikä sormet riitä sitä irroittamaan. Irroitukseen kävisi magneetti tai terävät pihdit, mutta molemmat tietysti mökillä. Onneksi rouvalla oli pienemmät sormet ja pitkät kynnet, niin sain senkin ongelman hoidettua puolen tunnin ylimääräisen äheltämisen jälkeen.

Ensivuodelle käyn ostamassa neljä normaalia pulttia, vieköön varkaat renkaat.
 
Jykylässä pari liukasta aamua, mutta nyt taas vesikeliä tarjolla niin pitkälle kuin ennusteet näyttävät. Ei mitään kiirettä vaihtaa.

E: sen verran lisäystä, ettei liukasta edes ollut kuin paikoin. Pikkupakkanen ja tiet olivat pääosin aivan kuivat. Ihan hyvin menee kesärenkailla.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielenkiintoista, että paljon viestejä tilanteista, joissa tiet peilijäässä ja ihmiset ajelevat 30 km/h kesärenkailla ym. Näistähän pitäisi nyt sitten nykylainsäädännön mukaan sakottaa. Ja tulkinnan pitäisi olla se, että jos tiet on suolattu turvallisiksi, silti pitäisi sakottaa, koska alueella mahdollisesti on jossain jotain sivuteitä, jotka voivat olla liukkaita. Eli tämän ketjun perusteella näyttää siltä, että lakiuudistus ei juuri ole vaikuttanut mihinkään.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Jos nyt en väärin muista, aiemman tieliikennelain oli talvirengaspakko koko maahan 1.12.-28.2. (29.2., jos oli karkausvuosi). Kelistä riippumatta. Nykyisin ei ole pakko käyttää talvirenkaita lainkaan, jos keli ei sitä vaadi. Toisaalta, nykylaki pidensi em. aikaa kuukaudella molemmista päistä, jos keli talvirenkaita vaatii. Vastuuta on siis autoilijoilla itsellään enemmän.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko porukalla kokemuksia seuraavista nastarenkaista, minkä välillä arvon kummat ostaisin alle. Renkaat siis molemmat samanhintaisia.
- Bridgestone Noranza 001
- Nokian Nordman 7
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintoista, että paljon viestejä tilanteista, joissa tiet peilijäässä ja ihmiset ajelevat 30 km/h kesärenkailla ym. Näistähän pitäisi nyt sitten nykylainsäädännön mukaan sakottaa. Ja tulkinnan pitäisi olla se, että jos tiet on suolattu turvallisiksi, silti pitäisi sakottaa, koska alueella mahdollisesti on jossain jotain sivuteitä, jotka voivat olla liukkaita. Eli tämän ketjun perusteella näyttää siltä, että lakiuudistus ei juuri ole vaikuttanut mihinkään.
Jos nyt en väärin muista, aiemman tieliikennelain oli talvirengaspakko koko maahan 1.12.-28.2. (29.2., jos oli karkausvuosi). Kelistä riippumatta. Nykyisin ei ole pakko käyttää talvirenkaita lainkaan, jos keli ei sitä vaadi. Toisaalta, nykylaki pidensi em. aikaa kuukaudella molemmista päistä, jos keli talvirenkaita vaatii. Vastuuta on siis autoilijoilla itsellään enemmän.
Tämä nykyinen mallihan on siis omasta mielestäni järkevämpi. Toki käytännössähän lakimuutoksella ei ole mitään väliä, koska ei poliiseilla ole resursseja asiaa seurata. Kerran vuodessa järjestävät jonkun rengasratsian. Valtaosa kuljettajista toimii kuten ennenkin ja vaihtaa renkaat pääasiassa fiiliksen mukaan, eli kun on jo kerran liukasteltu. Taloyhtiön pihassakin näin naapurin vaihtavan tällä viikolla sen jälkeen kun olivat jo tiet jäässä olleet. Nythän ne ovat taas sulat.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luovuin keväällä rengashotellista ja vein talvirenkaat mökille ja nyt pitäisi pitkästä aikaa vaihtaa itse renkaat. Tunkki on jo hommattu mutta mikäs olisi pätevä vekotin pulttien avaamiseen/kiristämiseen? Yksi pultti/rengas lukollinen, jotain momenttiavainta katselin mutta ei ainakaan suoraan sen avaimeen käynyt. Miljoonia ei viitsi investoida jos tämä hairahdus jääkin vain yhteen kauteen... Perinteinen ristikko toki löytyy ja siihen saa myös sen lukollisen avaimen kiinni, veikkaan että sen kanssa touhutessa saattaa tulla hiki.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Huomenna ja ylihuomenna vaihtuu kitkat kumpaankin autoon kun yöpakkaset lähestyy. Ei mitään järkeä viivyttää ihan viime hetkeen ja ylikin niinkuin tuntuu olevan monella tapana. Omassa autotallissa, apuna Ryobin akkumutterinväännin ja Makitan akkuilmapumppu. Suosikkijuomaa lasiin ja radiosta vaikka Luontoiltaa taustalle.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiintoista, että paljon viestejä tilanteista, joissa tiet peilijäässä ja ihmiset ajelevat 30 km/h kesärenkailla ym. Näistähän pitäisi nyt sitten nykylainsäädännön mukaan sakottaa. Ja tulkinnan pitäisi olla se, että jos tiet on suolattu turvallisiksi, silti pitäisi sakottaa, koska alueella mahdollisesti on jossain jotain sivuteitä, jotka voivat olla liukkaita. Eli tämän ketjun perusteella näyttää siltä, että lakiuudistus ei juuri ole vaikuttanut mihinkään.

En näe tässä yhtään mitään yllättävää, että lainsäädäntö ei vaikuta asiaan mitenkään. Järjellä ja logiikalla ajattelevat ihmiset vaihtavat renkaat alle ennen liukkaita, tai jos on vielä kesärenkaat alle, eivät lähde liukastelemaan jos keli ei ole otollinen kesärenkailla ajeluun. Eipä ole mitään syytä ajautua tilanteeseen, jossa joutuu pohtimaan onko tänään lainmukaista ajella kesärenkailla, kun asia pitäisi olla ihan maalaisjärjellä ratkaistavissa. Ennen lakimuutosta ja sen jälkeen.

Ja poliisi nyt ei ole ennekään näistä juuri sakkoja jakanut eikä tule jatkossakaan sakottamaan kuin poikkeustapauksissa. Poliisin on paljon mukavampi istua lämpimässä konttorissa selaten peltipoliisin ottamia kuvia ja jakaa sakkolappuja pienistä ylinopeuden ylityksistä. Toiminnalla ei ole ollut enää pitkään aikaan mitään tekemistä liikenneturvallisuuden edistämisen kanssa.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko porukalla kokemuksia seuraavista nastarenkaista, minkä välillä arvon kummat ostaisin alle. Renkaat siis molemmat samanhintaisia.
- Bridgestone Noranza 001
- Nokian Nordman 7

Nordmaneista ei ole kokemusta, mutta itselläni on nyt ollut reilun viikon verran nuo kyseiset Bridgestonet. Hämmentävän meluisa rengas on kyllä kyseessä.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Itsellä on ollut sekä Nordmanin nastat ja nykyään on Nordmanin kitkat alla. Nuohan on Hakkapeliittoja vastavia renkaita, mutta viime vuoden malleja. Itsellä ei ainakaan mitään pahaa sanottavaa kummastaakaan rengassarjasta.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nordmaneista ei ole kokemusta, mutta itselläni on nyt ollut reilun viikon verran nuo kyseiset Bridgestonet. Hämmentävän meluisa rengas on kyllä kyseessä.
Itse vaihdatin tänään nämä Bridgestonet alle ja n. 20km vaihtelevaa ajoa takana. Ainakin vielä olen tyytyväinen, enkä huomannut tavallista suurempaa melua. Tärkeintä on, että ottaa tiehen kiinni sitten kun liukkaat kelit tulee.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse vaihdatin tänään nämä Bridgestonet alle ja n. 20km vaihtelevaa ajoa takana. Ainakin vielä olen tyytyväinen, enkä huomannut tavallista suurempaa melua. Tärkeintä on, että ottaa tiehen kiinni sitten kun liukkaat kelit tulee.

Omaan mielipiteeseen melutasosta voi vaikuttaa se, että kesärenkaat olivat todella hiljaiset ja hyvät, ja pääasiassa kitkoilla on menty aiemmin talvisin. Nyt tämän auton hankinnan yhteydessä oli Bridgestonet toisina renkaina, niin mennään nastoilla sen vuoksi.

Mutta hyvä homma, jos tuntuu pelittävän!
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Nyt mentävä vaihtamaan kun loppuviikolle luvannut lumiräntää ja yöpakkasia ja saattaisi joutua viikonloppuna jopa autoilemaan jos menisi Jukurien matsia katsomaan pitkästä aikaa. Eipä ole näin myöhään tullut muistaakseni aiemmin talvirenkaita alle vaihdettua.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uskaltaisitteko laittaa tälläiset renkaat alle: Vianor - Radax Dimax Ice kitkat

Uusien talvirenkaiden hommaaminen taas edessä ja yritän löytää lompakolle sopivaa ratkaisua. Merkkinä minulle täysin tuntematon.

Tuollaisilla ajelin kolme talvea ja ei pahaa sanottavaa. Auton vaihdon yhteydessä uuteen tuli uudet nastat mukana, mutta sitten kun nastat on ajettu loppuun, niin tuollaiset laittaisin uudestaan alle.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Renkaan esittely kertoo, että tuotekehitysyksikkö sijaitsee Singaporessa. Se, että merkki on täysin tuntematon ja talvirengasta kehitetään Singaporesta käsin, kertoo minulle sen, että pysyisin kaukana moisista.

Minä en renkaissa koittaisi liikaa säästää. Ei niitä nyt kalleimpia tarvi ostaa, jos rahasta tekee tiukkaa, mutta noin satanen lisää ja saisit Vianorilta jo Nokian Nordmanit. Ehkä varmempi valinta kuin tuntematon singaporelaismerkki. Ja toisaalta, jos ei rahasta tee liian tiukkaa, niin investoit oikeasti kunnon renkaat pari sataa kalliimmalla.

P.S. Vianor ei ehkä se edullisin rengasliike ole.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Talvi yllätti autoilijan.

Olen niin onneton (ja saamaton), ettei autossani ole vieläkään nastoja alla. Ja vielä kun olen laiskakin, etten jaksa niitä vaihtaa nytkään itse. Huomiseksi moisen puuterin pitäisi sulaa pois. Tänään syödään jotain kuivakaapista, kun ei kauppaankaan pääse. Kyllähän tuo naapurin rengasfirma tekee nyt korona-aikana myös kotikäyntejä renkaanvaihdon osalta. Mutta kun olen kaiken lisäksi vielä niin pirun pihikin, etten viitsi moisesta palvelusta maksaa tuplahintaa (=50€).

Mua ei nyt oikein huvita mikään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Talvi yllätti autoilijan.

Olen niin onneton (ja saamaton), ettei autossani ole vieläkään nastoja alla. Ja vielä kun olen laiskakin, etten jaksa niitä vaihtaa nytkään itse. Huomiseksi moisen puuterin pitäisi sulaa pois. Tänään syödään jotain kuivakaapista, kun ei kauppaankaan pääse. Kyllähän tuo naapurin rengasfirma tekee nyt korona-aikana myös kotikäyntejä renkaanvaihdon osalta. Mutta kun olen kaiken lisäksi vielä niin pirun pihikin, etten viitsi moisesta palvelusta maksaa tuplahintaa (=50€).

Mua ei nyt oikein huvita mikään.
Olet ilmeisen saamaton ja pihi, mutta kuitenkin sen verran fiksu, että et lähde tuonne liukastelemaan. Se on tärkeintä.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Olet ilmeisen saamaton ja pihi, mutta kuitenkin sen verran fiksu, että et lähde tuonne liukastelemaan. Se on tärkeintä.
Kyllä näin on. Liukastelin jo ihan tarpeeksi, kun kävin saiturinpörssin 2€ krokseilla viemässä roskat, kun en ollut jaksanut pukea asianmukaisia kenkiä jalkaan. No nyt on polvi ja kylki kipeä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä näin on. Liukastelin jo ihan tarpeeksi, kun kävin saiturinpörssin 2€ krokseilla viemässä roskat, kun en ollut jaksanut pukea asianmukaisia kenkiä jalkaan. No nyt on polvi ja kylki kipeä.
Eli kuitenkin vähän tyhmä, kun ei itselle jaksanut nastoja vaihtaa ja talvi yllätti ulkoilijan?
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Talvi yllätti autoilijan.

Olen niin onneton (ja saamaton), ettei autossani ole vieläkään nastoja alla. Ja vielä kun olen laiskakin, etten jaksa niitä vaihtaa nytkään itse. Huomiseksi moisen puuterin pitäisi sulaa pois. Tänään syödään jotain kuivakaapista, kun ei kauppaankaan pääse. Kyllähän tuo naapurin rengasfirma tekee nyt korona-aikana myös kotikäyntejä renkaanvaihdon osalta. Mutta kun olen kaiken lisäksi vielä niin pirun pihikin, etten viitsi moisesta palvelusta maksaa tuplahintaa (=50€).

Mua ei nyt oikein huvita mikään.

Mites tuota ajattelitko vaihtaa lainkaan koko talvena? Meillä Tampereen nurkilla näkyy aika paljon yksityisten ilmoituksia, jossa mainostavat tulevansa kotipihaan vaihtamaan renkaat 20 eurolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös