Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 244 013
  • 1 534

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
On siinä paineilmapulttipyssyn äänessä vaan jotain maagista etenkin näin keväisin.

Keväisin tuo homma sujuu jotenkin positiivisemmissa merkeissä kun loka-marraskuussa viime tipassa kun pimeässä ja räntäsateessa näpit jäässä noita ruuvaat. On kyllä merkillistä miten samassa touhussa voi kokea ihan vastakkaisia tunteita.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuli ensimmäistä kertaa sellainen tilanne, että piti heittää talvirenkaat takaisin alle. Kesärenkaat tuli vaihdettua pääsiäisen jälkeisellä viikolla mutta huomenna tiistaina pitäisi olla liikkeellä ensin aamulla ja sitten vielä illalla puoleen yöhön asti eikä uskaltanut lähteä urheilemaan kesärenkailla. Luultavasti keli tulee olemaan ennemmin suolainen kuin liukas ja vaihto harmittaa isolla v:llä mutta ei tuo nyt niin iso juttu ole ja välttää ainakin isommat riskit.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Tuli ensimmäistä kertaa sellainen tilanne, että piti heittää talvirenkaat takaisin alle.

Tälläinen jäätävä tihku on paha, kun se saattaa hetkessä muuttua vetisestä pääkallokeliksi. Niin paljon riippuu tien pinnasta ja suolauksesta. Itse istun nyt onnibussin kyydissä ja jään yöksi sukuloimaan. Parempi pelata varman päälle, kuin ottaa turhaa riskiä
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Peruutin tänään oman renkaanvaihto aikani (tulee käytettyä liikettä usein, kun ei oikein ole mitään paikkaa missä vaihtaa), tästä on juuri ollut mediassakin juttua että rengasliikkeet ovat tästä ilmiöstä valtavasti kärsineet. Kausityöntekijöitä on ehditty palkata, jotka nyt pyörittelevät peukaloita, kun ei ole asiakkaita vaikka palkka kuitenkin juoksee..

Ja totta tosiaan: soitin rengasliikkeeseen ja sanoin, että en tiedä montako tällaista puhelua olet saanut, mutta pakko perua renkaanvaihto. Kaveri sanoi että "olet varmaan noin viideskymmenes", ja sanalla sanoen masentuneesta äänensävystä päätellen en ollut sitä kuvaannollisesti, vaan olin selvästikin kirjaimellisesti noin viideskymmenes..
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä on ja pitää olla. Ei nekään tietenkään aina auta, kun keli on vaikea ja renkaiden päällä tarpeeksi painoa.

Palaan tähän vanhaan keskusteluun. Ainakin HSL:n viestinnän mukaan busseissa on samat renkaat ympärivuotisesti.

Syy bussien ongelmiin on liukkaus. Renkaista tämä ei johdu, Ruoho korostaa.


– Samoilla renkailla ajetaan kesät talvet.
 
Suosikkijoukkue
Tappara

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Samaa on puhunut vuosia Pirkanmaalla lähiliikennettä ajanut, että eiköhän se näin tosiaan ole.
Olisiko sitten vetävällä akselilla jokin ympärivuotiseen käyttöön soveltuva "kitkarengas"? Noh, varsinaisesta talvirenkaasta ei kait silloin ole kyse.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tulikin tässä jo kesärenkaat alle vaihtaneena mieleen, että mitä jos tulisi kiire, niin vaihtaisiko nastarenkaat vain etuakselille? Etuvetoinen auto on ja ajonvakautus estää pahimmat peräluistot.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Palaan tähän vanhaan keskusteluun. Ainakin HSL:n viestinnän mukaan busseissa on samat renkaat ympärivuotisesti.
Meillä näitä kyllä vaihdetaan ihan HSL-alueella ja hyvä niin. Toki niillä voi ajaa ympäri vuoden, jos niin päätetään tehdä, kun ei niissä tosiaan mitään nastoja ole. Tällaisella kelillä hyöty on silti aika marginaalinen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Olisiko sitten vetävällä akselilla jokin ympärivuotiseen käyttöön soveltuva "kitkarengas"? Noh, varsinaisesta talvirenkaasta ei kait silloin ole kyse.
Vaihtelee varmasti aika paljon eri firmojen välillä kuinka toimitaan, mutta lain mukaan tosiaan vetävällä akselilla pitäisi olla talvirenkaat, joissa urat vähintään sen viisi millimetriä ja kyllä niitä ihan talvirenkaina myydäänkin.

Toisilla firmoilla vaihdetaan talvirenkaita ihan joka akselille ja ne ovat hyvässä kunnossa ja sitten on myös sellaisia yhtiöitä, joilla renkaiden kuntoihin ei kiinnitetä oikeastaan mitään huomiota ja ne vaihdetaan suunnilleen silloin, kun räjähtelevät tai paremmassa tapauksessa vähän ennen, jos satutaan huomaamaan. Ihan saatanan vaarallista touhua vaikka HSL-alueella, vähän linjoista riippuen, varmaankin joku 90% ajetaan ihan sulilla teillä ympäri vuoden, mutta ne jäljelle jäävät ovat sitten enemmän ja vähemmän arpapeliä.

Vastuu renkaieden kunnosta on firmalla ja tietenkin viime kädessä kuljettajalla, jos jotain sattuu ja olet slikseillä lähtenyt ajamaan. Itse en ainakaan ikinä ole nähnyt tai kokenut, että virkavallalla riittäisi voimia tarkastella linja-autojen renkaiden kuntoa. Muulla raskaalla kalustolla joskus sentään jotain ratsioita näkee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös