Tulkintoja lauluista

  • 4 329
  • 13

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Omissa päissämme pohdiskelkaamme eri biisien tulkintoja, voi vetää niin hatusta kuin pystyy, se olisi jopa suotavaa. Stairway to Heavenistahan on kovasti tulkintaa, joten asiaa helpottaaksemme aloitetaan sillä.

Led Zeppelin: Stairway to Heaven. Tikapuut taivaaseen, hmm.

"Yes, there are two paths you can go by but in the long run, there's still to change the road you're on" - kuivalla kakkoseen, siitä siirto ykköseen, vai toisinko päin?
"In my thaughts I have seen rings of smoke through the trees", nyt on varmasti kyse tymistä tai haposta.
"If there's a bustle in your hedgethrow, don't be alarmed now", menkat vai satiaisetko ovat kyseessä?
 

laredo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sipoon Wolf, Malaga, Barcelona, työväen ampujat
Kiss - "Mr. Speed"

""You know I have kinda loving that you need
That´s why the ladies call me mr. speed
I´m so fast, that´s why the ladies call me mr. speed, they call me mr. speed..."

Kaverilla on ennenaikainen ejakulaatio ja se jo kaikkien muijien tiedossa...
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
olen niin onneton ei autossani ole edes nastoja talvella ja
olen niin onneton sinun vuoksesi Kai


Pätkä aivan kamalasta suurlähettiläiden renkutuksesta joka kertoo aivan selvästi miesten välisestä ystävyydestä.

Mutta kuka on tämä laulussa esiintyvä Kai?
 
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
"housun napit avataan kaadutaan, eikä nousta milloinkaan..."

Scandinavian music groupin hölmö rakkaus laulussa kerrotaan juhannuksesta. Eli ensin avataan housut jotta voidaan käydä kuselle, kaadutaan kännipäissään suoraan kiveen ja kuollaan.

Oonko hakoteillä tän ketjun idean kanssa?
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tiedä kuuluuko tähän ketjuun, mutta ymmärtääkö kukaan Pekka Ruuskan Rafaelin enkelin sanoja? Minusta siinä on vain rivejä, mitkä eivät liity toisiinsa millään tavalla.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sininen Lanka kirjoitti:
En tiedä kuuluuko tähän ketjuun, mutta ymmärtääkö kukaan Pekka Ruuskan Rafaelin enkelin sanoja? Minusta siinä on vain rivejä, mitkä eivät liity toisiinsa millään tavalla.

Näin vastaa artisti itse kysymykseen, että mitä biisillä ajetaan takaa:

"80-luvun lopulla olin suorastaan ahdistunut ekologisista uhkakuvista, joita silloin oli tiedotusvälineet pullollaan. Ekokysymykset olivat mediahittejä. Linkola oli kova juttu. Halusin kirjoittaa semmosen biisin, missä kaaos oikeesti toteutuu. Johtopäätökset jätetään kuulijalle, mutta tarkoituksena oli kuvata informaatiojätevuoren alla elävän ihmisen sekavaa päänsisäistä fiilistä. Siitä tuli biisi, missä on kiihkee meininki ja liikaa tekstiä eli enemmän kuin mitä ihminen pystyy ottamaan vastaan. Biisivihosta löytyi jostain sivun nurkasta rivi "neiti tanssii gasellin askelin" ja ajattelin, että hmm - mitä jos laittaisin vaikka tuon tuohon alkuun."


Lähde: http://www.elvisry.fi/032000/ruuska.html
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitenkäs se meneekään, jotakuinkin näin; ...Viime kesänä päätin Lahteen matkustaa, siellä sitten pistää isot rahat poikimaan... ...Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu. Onko niin ettei niittää voi sieltä, mihin koskaan ei kylvetty... Kappalehan kertoo mitä selvimmin Heleniuksen Samin kiekollisesta pelistä, muuta vaihtoehtoa ei ole.
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Borgie kirjoitti:
Näin vastaa artisti itse kysymykseen, että mitä biisillä ajetaan takaa:

"80-luvun lopulla olin suorastaan ahdistunut ekologisista uhkakuvista, joita silloin oli tiedotusvälineet pullollaan. Ekokysymykset olivat mediahittejä. Linkola oli kova juttu. Halusin kirjoittaa semmosen biisin, missä kaaos oikeesti toteutuu. Johtopäätökset jätetään kuulijalle, mutta tarkoituksena oli kuvata informaatiojätevuoren alla elävän ihmisen sekavaa päänsisäistä fiilistä. Siitä tuli biisi, missä on kiihkee meininki ja liikaa tekstiä eli enemmän kuin mitä ihminen pystyy ottamaan vastaan. Biisivihosta löytyi jostain sivun nurkasta rivi "neiti tanssii gasellin askelin" ja ajattelin, että hmm - mitä jos laittaisin vaikka tuon tuohon alkuun."


Lähde: http://www.elvisry.fi/032000/ruuska.html

Ok, ihan mielenkiintoinen juttu Ruuskasta.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Mua on jossain määrin pohdituttanut nimimerkkini mukaisen bändin, U2:n, hieno biisi Wake Up Dead Man. Lyriikathan menevät näin:

Jesus, Jesus help me
I'm alone in this world
And a fucked up world it is too
Tell me, tell me the story
The one about eternity
And the way it's all gonna be
WAKE UP WAKE UP DEAD MAN
WAKE UP WAKE UP DEAD MAN

Jesus, I'm waiting here boss
I know you're looking out for us
But maybe your hands aren't free
Your Father, He made the world in seven
He's in charge of Heaven
Will you put in a word for me
WAKE UP WAKE UP DEAD MAN
WAKE UP WAKE UP DEAD MAN

Listen to your words they'll tell you what to do
Listen over the rhythm that's confusing you
Listen to the reed in the saxophone
Listen over the hum in the radio
Listen over sounds of blades in rotation
Listen through the traffic and circulation
Listen as hope and peace try to rhyme
Listen over marching bands playing out their time
WAKE UP WAKE UP DEAD MAN
WAKE UP WAKE UP DEAD MAN

Jesus, were you just around the corner?
Did you think to try and warn her?
Or are you working on something new?
If there's an order in all of this disorder
Is it like a tape recorder?
Can we rewind it just once more?
WAKE UP WAKE UP DEAD MAN
WAKE UP WAKE UP DEAD MAN

Niin kuka se "kuollut mies" sitten on? Onko se:

- Jeesus, joka kuoli ristillä ja jonka uudelleen tulemista biisissä odotetaan?
- Ihminen, joka on omilla toimillaan tehnyt maailmasta "paskan paikan" (And a fucked up world it is too) ja jonka pitäisi nyt herätä huomaamaan omat tekonsa ja "pelastamaan maailma"?
- Jumala, joka sulkee silmänsä kaikelta pahalta, mitä maailmassa tapahtuu?
- Joku muu, kuka?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Mielikuvitushahmo kirjoitti:
"housun napit avataan kaadutaan, eikä nousta milloinkaan..."

Scandinavian music groupin hölmö rakkaus laulussa kerrotaan juhannuksesta. Eli ensin avataan housut jotta voidaan käydä kuselle, kaadutaan kännipäissään suoraan kiveen ja kuollaan.

Oonko hakoteillä tän ketjun idean kanssa?

Olet idean kanssa harmoniassa.

Tämä seuraava tulkintani saattaa olla kaukaa sfääristä, mutta uskoakseni totta:

Kysymyksessä on Munkkiniemen kreivi ja kaunis Katariina -elokuvasta tuttu kaunis laulu Sua vain yli kaiken mä rakastan -kappale.

Kappaleessa on kohta jossa laulaja kysyy:

"Oi sallithan että mä suutelen sinisilmiäs armahain?"

Tämän saman kysymyksen voi esittää myös

"Onks sulla hani tippurii?"

Miksi sitten tällainen uloskoodaus eli tulkinta?

Olen lukenut vastikään K. Ptlon Iijoki-sarjan

Eräässä Iijoki-sarjan osassa jatkosodan aikana tai heti sen jälkeen Kalle nussii naista, joka Kallen ihmetykseksi hokee sängyssä "Eihän sitten pussata silmiin, eihän sitten pussata silmiin kulta".

Kalle veti viikseen ja huomasi vähän jälkeenpäin kirvelyä virtsatessa: tippuri.

Kalle pohti asiaa jotenkin näin uihkien ja morkkiksessa "Voi perkeleen keuna, miksi en heti arvannut saatana kun nussin että sillä on tippuri kun se sanoi ettei pussata silmiin."

Tippuri tarttui ainakin aikansa käsityksen mukaan silmistä ja vehkeistä.

Tulkinnanalainen kappale on tehty vuonna 1941 sellaisena aikana kun vapaa seksi oli muodissa epävarman tulevaisuuden aikana.

Että ketunhäntä lieni kainalossa. Rietasta.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
vision kirjoitti:
olen niin onneton ei autossani ole edes nastoja talvella ja
olen niin onneton sinun vuoksesi Kai


Pätkä aivan kamalasta suurlähettiläiden renkutuksesta joka kertoo aivan selvästi miesten välisestä ystävyydestä.

Mutta kuka on tämä laulussa esiintyvä Kai?

Erinomaista. Olen itsekin miettinyt tätä asiaa, mutta en ole keksinyt ikinä tilanteen ollessa päällä sitä tuoda esille julkisesti.

Vielä Stairway to Heavenista. Uskon, että kappale kertoo LSD-lapusta. "With the word (LSD, Uleåb. huom.) she can get, what she came for".

"There's a sign on the wall, but she wants to be sure, 'cause you know sometimes words have two meanings".

Beatles lauloi "Lucy in the Sky with Diamonds". LSD. Lennon selitteli, mutta en itse usko, että hän ei huomannut sanojen yhteyttä. Tästä aiheesta voisi kummuta Zeppelinin värssy.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Uleåborgir kirjoitti:
Beatles lauloi "Lucy in the Sky with Diamonds". LSD. Lennon selitteli, mutta en itse usko, että hän ei huomannut sanojen yhteyttä.

Samaa kaavaa käytti Mana Manakin. "Liisa sateessa Doorsia kuuntelee..."
 

Igor33

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Lievä OT, mutta: HFBoardsilta poimittua: "Don't cry for me Jan Hrdina..." Eiks je?
 

Korppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
vision kirjoitti:
olen niin onneton ei autossani ole edes nastoja talvella ja
olen niin onneton sinun vuoksesi Kai


Pätkä aivan kamalasta suurlähettiläiden renkutuksesta joka kertoo aivan selvästi miesten välisestä ystävyydestä.
Samaan sarjaan menee myös J.Karjalaisen "..hän ei oo oikea gayboy, jos naista ei voi saada mielestään"
Tai Anssi Kelan laulamana "Mullon sängyssäni mies. Sen olkaan tatuoitu on Jack Nicholson. Se makaa alasti ja mä mietin kuka helvetti tuo on"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös