Tulen ja jään laulu –keskustelua (100% spoilereita TV/suomennetut teokset)

  • 169 742
  • 927

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itse näkisin, että kyse on enemmänkin siitä, että mies tarvitsee muutakin kirjoitettavaa kuin Winds of Winter jaksaakseen.

No, joo, onhan tässä tosiaan vuosia ja vuosia ollut, kun ei ole mitään muuta varmasti tehnytkään... Tätä hurjaa vauhtia WoWista tulee 6000-sivuinen. Automatisaation tuoma työpula ratkeaa sillä, että Martinin jälkeen tarvitaan miljoonia haamukirjoittajia päättämään tarina, eta on v. 2178.
 
Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jaa, miten sen nyt ottaisi - kyllähän perikunta sitten voi puuhata näiden sivutöiden kanssa kuten Tolkieninkin suhteen on tapahtunut.

Martinilla ei ole perikuntaa ja jos itse kuvittelen itseni hänen asemaansa, niin kyllä minä pitäisin kynsin ja hampain kiinni maailmasta jonka olen itse luonut enkä sysäisi loppua vain perikunnan vastuulle. Epäilen myös, että Martinin näkökulmasta Targayenin suvun historia ei ole pelkkä sivutyö vaikka itse pääteos onkin tämä Tuli & Jää. Kirjasarjan paisumisen Martin on toki myöntänyt epäsuorasti itsekin, mutta minua välillä vähän vaivaavat nämä varmat totuudet siitä, että Martin ei vain enää pysty eikä jaksa ja sitten ovat nämä vatipäät jotka eivät vain osaa. Voin olla hälmö optimisti, mutta itse uskon yhä että vaikeuksista huolimatta noinkin kokenut kirjailija hallitsee edelleen itse sekä työtään että materiaaliaan.

Itse näkisin, että kyse on enemmänkin siitä, että mies tarvitsee muutakin kirjoitettavaa kuin Winds of Winter jaksaakseen.

Varmasti kyse on myös jaksamisesta, mutta minulle on syntynyt Martinista myös vaikutelma, että mies on vilipittömän innoissaan kaikesta mahdollisesta GoT - materiaalista ja haluaa yksinkertaisesti kirjoittaa kaiken mahdollisen ulos. Tätä vielä vauhdittaa se, että kysyntää riittää. Olen myös melko varma että Winds of Winter on ollut jo jonkin aikaa lähes valmiina, mutta pappa pihtaa sitä tahallaan vuoden 2018 joulumarkkinoille kun tv - sarja on vihdoin jo paketissa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Voin olla hälmö optimisti, mutta itse uskon yhä että vaikeuksista huolimatta noinkin kokenut kirjailija hallitsee edelleen itse sekä työtään että materiaaliaan.

Saatat ainakin olla melkoinen optimisti... Tolkienhan esim. aidosti ajatteli, että se päätyönsä oli se hajanainen kokoelma tarinoita, josta lopulta muodostui Silmarillion, mutta Martinista ei ole tullut yhtä esoteeristä vaikutelmaa vaan sellainen että pääteos tosiaankin on pääteos. Toki kaikki tämä on spekulaatiota, mutta kirjailijan uran ja jälkimaineen kannalta tämä omalaatuinen tapa "edetä" vaikuttaa enemmän kertovan ongelmista kuin hallinnasta. No, jossain vaiheessa varmasti voimme todentaa, mikä on ollut se oikea tulkinta.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Saatat ainakin olla melkoinen optimisti... Tolkienhan esim. aidosti ajatteli, että se päätyönsä oli se hajanainen kokoelma tarinoita, josta lopulta muodostui Silmarillion, mutta Martinista ei ole tullut yhtä esoteeristä vaikutelmaa vaan sellainen että pääteos tosiaankin on pääteos. Toki kaikki tämä on spekulaatiota, mutta kirjailijan uran ja jälkimaineen kannalta tämä omalaatuinen tapa "edetä" vaikuttaa enemmän kertovan ongelmista kuin hallinnasta. No, jossain vaiheessa varmasti voimme todentaa, mikä on ollut se oikea tulkinta.

Totuuttahan ei kukaan tiedä, varmalta vaikuttaa ainoastaan se, että GoT:n maailmanlaajuinen suosio kaikkine lieveilmiöineen on ollut Martinille jonkinasteinen shokki ja se on aikankin osittain hidastanut itse pääteoksen valmistumista.

Oma luotto vrt. Tolkien pohjautuu kuitenkin siihen että Martin kuitenkin on jo pitkän uran tehnyt kirjailija siinä missä Tolkien taisi olla ensisijaisesti tutkija.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Martinilla ei ole perikuntaa ja jos itse kuvittelen itseni hänen asemaansa, niin kyllä minä pitäisin kynsin ja hampain kiinni maailmasta jonka olen itse luonut enkä sysäisi loppua vain perikunnan vastuulle. Epäilen myös, että Martinin näkökulmasta Targayenin suvun historia ei ole pelkkä sivutyö vaikka itse pääteos onkin tämä Tuli & Jää. Kirjasarjan paisumisen Martin on toki myöntänyt epäsuorasti itsekin, mutta minua välillä vähän vaivaavat nämä varmat totuudet siitä, että Martin ei vain enää pysty eikä jaksa ja sitten ovat nämä vatipäät jotka eivät vain osaa. Voin olla hälmö optimisti, mutta itse uskon yhä että vaikeuksista huolimatta noinkin kokenut kirjailija hallitsee edelleen itse sekä työtään että materiaaliaan.



Varmasti kyse on myös jaksamisesta, mutta minulle on syntynyt Martinista myös vaikutelma, että mies on vilipittömän innoissaan kaikesta mahdollisesta GoT - materiaalista ja haluaa yksinkertaisesti kirjoittaa kaiken mahdollisen ulos. Tätä vielä vauhdittaa se, että kysyntää riittää. Olen myös melko varma että Winds of Winter on ollut jo jonkin aikaa lähes valmiina, mutta pappa pihtaa sitä tahallaan vuoden 2018 joulumarkkinoille kun tv - sarja on vihdoin jo paketissa.

Martin on itse sanonut, että silloin jos hän kuolee ennen kuin saa ASOIAF-tarinan niin hänen muistiinpanonsa tulisi hävittää ja on ollut ehdottomasti sitä vastaan että joku muu kirjottaisi kirjasarjan päätökseen. En myöskään usko, että hän pihtaisi TWOW:ta mikäli se olisi valmis ja on tämän moneen kertaan sanonutkin. Vähän mitä olen ymmärtänyt Martinin kirjoittamisesta niin hän on hyvin kriittinen työlleen ja harrastaa todella paljon kappaleiden uudelleenkirjoittamista, esim Dance of Dragonsin hän kirjoitti varmaan kahteen kolmeen kertaan ennen kuin sai sen haluamakseen. Todennäköisesti on jäänyt johonkin kohtaan jumiin ja on saattanut kirjoittaa jo valmistuneita kappaleita uudestaan useampaan kertaan, jotta saisi tarinan haluamakseen.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Martin on itse sanonut, että silloin jos hän kuolee ennen kuin saa ASOIAF-tarinan niin hänen muistiinpanonsa tulisi hävittää ja on ollut ehdottomasti sitä vastaan että joku muu kirjottaisi kirjasarjan päätökseen. En myöskään usko, että hän pihtaisi TWOW:ta mikäli se olisi valmis ja on tämän moneen kertaan sanonutkin. Vähän mitä olen ymmärtänyt Martinin kirjoittamisesta niin hän on hyvin kriittinen työlleen ja harrastaa todella paljon kappaleiden uudelleenkirjoittamista, esim Dance of Dragonsin hän kirjoitti varmaan kahteen kolmeen kertaan ennen kuin sai sen haluamakseen. Todennäköisesti on jäänyt johonkin kohtaan jumiin ja on saattanut kirjoittaa jo valmistuneita kappaleita uudestaan useampaan kertaan, jotta saisi tarinan haluamakseen.

On näitä ennenkin nähty, että perikunta on jatkanut työtä. Ellei Martinilla ole ehdotonta kieltoa tarinoiden käytölle testamentissa niin äkkiäkös leski ja/tai kustantaja jotain keksivät.

Tolkien-vertailut ovat nyt muutenkin suht katteettomia sekä sisällön että laadun suhteen. Parempi vertaus olisi Robert Jordanin Ajan Pyörä -kirjasarjaan: napakasti alkanut mutta käsittämättömän laajaksi, hidastempoiseksi ja pitkäveteiseksi päätynyt fantasiakirjasarja, jonka kirjailija kirjoitti 12-osaisesta teossarjasta 11 osaa ja kuoli pois. Tämän jälkeen perikunta palkkasi toisen kirjailijan viemään tarinan loppuun, ja aiotusta yksittäisestä päätösosasta tuli lopulta trilogia, eli tarina oli paisunut niin älyttömän laajaksi, että sitä ei kyetty enää yhdessä kirjassa saattamaan loppuun.

Tämmöinen olisi ihan mahdollista Martinin kohdallakin. Tai vähintäänkin tv-sarjan tuottajataho julkaisee jonkun Game of Thrones final seasons: The Book -version, jossa joku kynämies laventaa kirjaksi/kirjoiksi tv-sarjan niitä tapahtumia jotka tapahtuvat Martinin julkaisemien kirjojen jälkeen.

Jos Martin ei kirjasarjaansa itse saa kirjoitettua loppuun ja sarja jää kesken, niin lopputulos on se, että se mikä jää jäljelle Martinin maailmasta on nimen omaan tv-sarja ja sen oheistuotteet, ei kirjasarja. Keskeneräinen kirjasarja vajoaa sitten aikoinaan fantasiagenren ystävien kulttisuosikiksi ja Tolkieniin viitaten "Keskeneräisten tarujen kirjaksi".
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Varmasti kyse on myös jaksamisesta, mutta minulle on syntynyt Martinista myös vaikutelma, että mies on vilipittömän innoissaan kaikesta mahdollisesta GoT - materiaalista ja haluaa yksinkertaisesti kirjoittaa kaiken mahdollisen ulos. Tätä vielä vauhdittaa se, että kysyntää riittää. Olen myös melko varma että Winds of Winter on ollut jo jonkin aikaa lähes valmiina, mutta pappa pihtaa sitä tahallaan vuoden 2018 joulumarkkinoille kun tv - sarja on vihdoin jo paketissa.

Itse näen, että se on sekä että. Osittain, koska tarvitsee muutakin kirjoitettavaa, että nuppi ei ole ihan täynnä Winds of Winteriä ja tällä hetkellä tuo "Wikikirjasta" lähtenyt maailman laajentaminen luonnistuu mieheltä hyvin ja toisekseen, koska George nauttii tuosta maailman laajentamisesta. Tuo kuitenkin antaa hänelle täysin eri avaimet kertoa tarinoitaan, etenkin ilman, että joku muu on ehtinyt jo pilata ne suurimmat yllärit vähän miten sattuu hutaisten tv:n puolella.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
On näitä ennenkin nähty, että perikunta on jatkanut työtä. Ellei Martinilla ole ehdotonta kieltoa tarinoiden käytölle testamentissa niin äkkiäkös leski ja/tai kustantaja jotain keksivät.

Tolkien-vertailut ovat nyt muutenkin suht katteettomia sekä sisällön että laadun suhteen. Parempi vertaus olisi Robert Jordanin Ajan Pyörä -kirjasarjaan: napakasti alkanut mutta käsittämättömän laajaksi, hidastempoiseksi ja pitkäveteiseksi päätynyt fantasiakirjasarja, jonka kirjailija kirjoitti 12-osaisesta teossarjasta 11 osaa ja kuoli pois. Tämän jälkeen perikunta palkkasi toisen kirjailijan viemään tarinan loppuun, ja aiotusta yksittäisestä päätösosasta tuli lopulta trilogia, eli tarina oli paisunut niin älyttömän laajaksi, että sitä ei kyetty enää yhdessä kirjassa saattamaan loppuun.

Tämmöinen olisi ihan mahdollista Martinin kohdallakin. Tai vähintäänkin tv-sarjan tuottajataho julkaisee jonkun Game of Thrones final seasons: The Book -version, jossa joku kynämies laventaa kirjaksi/kirjoiksi tv-sarjan niitä tapahtumia jotka tapahtuvat Martinin julkaisemien kirjojen jälkeen.

Jos Martin ei kirjasarjaansa itse saa kirjoitettua loppuun ja sarja jää kesken, niin lopputulos on se, että se mikä jää jäljelle Martinin maailmasta on nimen omaan tv-sarja ja sen oheistuotteet, ei kirjasarja. Keskeneräinen kirjasarja vajoaa sitten aikoinaan fantasiagenren ystävien kulttisuosikiksi ja Tolkieniin viitaten "Keskeneräisten tarujen kirjaksi".

Martinin mieli voi toki vielä muuttua matkan varrella, jos/kun tajuaa, että ei saa kirjaa tehtyä loppuun. Vertailu Jordaniin on siinä mielessä huono, että tämä sairasti pitkään ja ehti tajuta, että ei saa tehtyä työtään valmiiksi jolloin hän näki parhaaksi hommata pätevän kirjoittajan kirjoittamaan tarina loppuun muistiinpanojensa varassa.

Ja voihan Martinilla hyvinkin olla jo mietittynä tämmöinen korvike, mutta tuossa iässä varmasti se, että fanit kyselevät jatkuvasti kirjasarjan kohtaloa, jos satutkin kuolemaan pois aiheuttaa sen reaktion, että näille ilmoitetaan selvästi, että kirjasarja jää sit siihen.

Kun Winds of Winterin julkaisu nyt viivästyy ensi vuoteen, on entistä todennäköisempää, että Martin ei itse ole kirjoittamassa sarjaansa ihan loppuun asti ellei pysy mieleltään virkeänä vielä lähes kasikymppiseksi asti. Feastin tekoon meni 5 vuotta, Dancen tekoon 6, Windsiin menee näillä näkymin 7, joten tuota kavaa käyttäen A Dream of Spring olisi valmis 2026, jolloin Martin olisi itse 77-vuotias ellen väärin muista ja kuinka todennäköistä on, että tahti pysyy edes läheskään samana mitä se on ollut viimeiset vuodet, kun mies tuosta vielä vanhenee. Martinin tietäen ei olisi lainkaan yllättävää, vaikka 2 kirjaa muuttuisi yhtäkkiä kolmeksi, toki on myös mahdollista, että tämä on kirjoittanut ties kuinka paljon sivutuotteena materiaalia jo seuraavaan kirjaan... ainakni näin voi aina toivoa.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Jos on muuten kiinnostusta niin tällä viikolla GRRM:n voi nähdä Helsingin messukeskuksessa järjestettävässä Worldcon-tapahtumassa. Ainakin huomenna torstaina ja lauantaina GRRM kirjoittelee nimmareita ja osallistuu tapahtuman aikana myös eri paneeleihin. Olen itse tuolla tapahtumassa vapaaehtoistyöntekijänä ja näin GRRM:n jo muutamaan kertaan tänään palloilemassa tuolla messukeskuksen käytävillä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Jos on muuten kiinnostusta niin tällä viikolla GRRM:n voi nähdä Helsingin messukeskuksessa järjestettävässä Worldcon-tapahtumassa. Ainakin huomenna torstaina ja lauantaina GRRM kirjoittelee nimmareita ja osallistuu tapahtuman aikana myös eri paneeleihin. Olen itse tuolla tapahtumassa vapaaehtoistyöntekijänä ja näin GRRM:n jo muutamaan kertaan tänään palloilemassa tuolla messukeskuksen käytävillä.

Voisiko tuon sulkea johonkin miesten vessaan ja sanoa, että pois pääsee kunhan seuraavan kirjan raakavedos on viimeistelty?

Tai mitä turhia, kirjasarjalla oli oma etsikkoaikansa ja tv-sarja meni jo ajat sitten sen ohi.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Voisiko tuon sulkea johonkin miesten vessaan ja sanoa, että pois pääsee kunhan seuraavan kirjan raakavedos on viimeistelty?

Tai mitä turhia, kirjasarjalla oli oma etsikkoaikansa ja tv-sarja meni jo ajat sitten sen ohi.

Ajallisestihan se meni, mutta laadullisesti tv-sarja on pelkkä vitsi kirjoihin verrattuna. Eiköhän kirjat ihan hyvin uppoa kun joskus ilmestyvät.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Jos on muuten kiinnostusta niin tällä viikolla GRRM:n voi nähdä Helsingin messukeskuksessa järjestettävässä Worldcon-tapahtumassa. Ainakin huomenna torstaina ja lauantaina GRRM kirjoittelee nimmareita ja osallistuu tapahtuman aikana myös eri paneeleihin. Olen itse tuolla tapahtumassa vapaaehtoistyöntekijänä ja näin GRRM:n jo muutamaan kertaan tänään palloilemassa tuolla messukeskuksen käytävillä.

Muuten menisin, mutta järjestävä taho ei odottanut, että ihmisiä kiinnostaa ja nyt on tilat loppu ja lippuja ei myydä kuin nimeksi jäljellä oleville päiville, eli ei tarvitse edes harkita paikalle saapumista.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Muuten menisin, mutta järjestävä taho ei odottanut, että ihmisiä kiinnostaa ja nyt on tilat loppu ja lippuja ei myydä kuin nimeksi jäljellä oleville päiville, eli ei tarvitse edes harkita paikalle saapumista.

Jarjestava taho ei odottanut etta GRRM vetaisi porukkaa paikalle?

Minka kiven alla jarjestava taho elaa?
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Jarjestava taho ei odottanut etta GRRM vetaisi porukkaa paikalle?

Minka kiven alla jarjestava taho elaa?

Luultavasti juuri sen. Eivät olleet varanneet edes koko Messukeskusta itselleen, joten tilan loppumisesta voi syyttää vain ja ainoastaan järjestävää tahoa.
 

Durden

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Martin on itse sanonut, että silloin jos hän kuolee ennen kuin saa ASOIAF-tarinan niin hänen muistiinpanonsa tulisi hävittää ja on ollut ehdottomasti sitä vastaan että joku muu kirjottaisi kirjasarjan päätökseen.

Yllämainittua Martin taisi perustella mm. sillä, että arvostaa miten Tolkienin perikunta on pitänyt tiukkaa linjaa oikeuksien kanssa, vaikka loresta olisi voinut kirjoittaa sen sata spinoff kirjaa. Ymmärrän tuo pointin, mutta toisaalta Tolkien sai sentään LOTR valmiiksi. Martin on näillä näkymin n. 70 v kun Winds of Winter tulee, ja tällä kirjoitustahdilla lähempänä 80 v ennen viimeistä osaa. Ja mies on huomattavan ylipainoinen... Jos Martin haluaa suojella maailmaansa ryöstökalastukselta, niin kai tuon voisi jotenkin rajata niin, että toinen kirjoittaja voi viedä saagan Martinin ohjaamaan loppuun, mutta muita oikeuksia maailman käytölle ei olisi?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mutta Silmarillion ei kiinnosta kuin marginaaliporukkaa. Tolkien tunnetaan ennenkaikkea Sormusten herrasta, jonka vaikutus genrekirjallisuuteen on ihan eri sfääreissä kuin millään muulla teoksella.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Luultavasti juuri sen. Eivät olleet varanneet edes koko Messukeskusta itselleen, joten tilan loppumisesta voi syyttää vain ja ainoastaan järjestävää tahoa.

Nuo tilat joita ei varattu eivät olisi oikein sopineet tapahtumalle (isot hallit). Kaikki auditoriot ja vastaavat kokoushuoneet olivat kyllä tietääkseni kaikki varattu. Ja itse tiloja suurempi ongelma oli se, että käytävät olivat liian ahtaita siellä suunnalla missä nuo auditoriot olivat. Tuon ensimmäisen päivän jälkeen milloin tuota lipunmyyntiä rajoitettiin messukeskukselta saatiin kyllä lisää tiloja käyttöön, mutta toisaalta siellä oltiin myös rakentamassa jo seuraavia messuja, jonka takia kaikkia tiloja ei siltikään saatu vuokrattua.

Worldconiksi tämä oli kyllä iso ja vaikka lipunmyyntiä jouduttiin rajoittamaan niin siltikin tämä Helsingissä järjestetty tapahtuma oli kävijämäärältään toiseksi suurin koko tapahtuman 75-vuotisessa historiassa ja yli tuplasti siihen mitä odotettiin. Loppubileissä kuuli aika paljon kuittailua siitä, että silloin kun tuota tapahtumaa haettiin niin ilmeisesti Helsingin hakukomitea joutui kuuntelemaan paljon valitusta siitä, että miksi tapahtuma järjestettäisiin siellä, kun ei sinne kukaan tule kuitenkaan.

-------


Mutta jos palaa tuohon TV-sarjan 7.kauden finaaliin, niin tuosta paljastuksessa koskien Jonin oikeaa nimeä on ollut aika paljon keskustelua. Päätin nyt laittaa tämän tänne ketjuun kun ei viitsi kirjoista niin paljon keskustella tuossa toisessa ketjussa. Nyt TV-sarjassa nimeksi paljastui Aegon mikä tuntuu nyt aika ihmeelliseltä siihen nähden, että Rhaegarilla oli jo ennestään Aegon-niminen poika Elia Martellin kanssa ja tähän ollaan myös sarjassa viitattu. Toisaalta kun Aegon, Jon Connington & Golden Company-juoni ollaan jätetty ainakin kokonaisuudessaan pois sarjasta niin tuolla ei nyt ole kamalasti väliä, mikä tuo nimi tulee sarjassa on. Monet ovat kuitenkin löytäneet 1.kirjasta hyvän lausahduksen, joka saattaisi viitata, että nimi saattaisikin olla Aemon:

But he had not left the Wall for that; he had left because he was after all his father's son, and Robb's brother. The gift of a sword, even a sword as fine as Longclaw, did not make him a Mormont. Nor was he Aemon Targaryen.
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
7. kausi oli kyllä tyydyttävää seurattavaa. Eihän se toki alun, kirjoille perustuvien, kausien tasolle toki yltänyt, mutta se oli silti parempi mitä pari viime kautta. Ehkä lyhyempi kausi oli siinä mielessä hyvä ettei D&D'n tarvinnut laittaa mitään filleriä väliin. Tarina kyllä liikkui aikamoista haipakkaa ja hahmot liikkuivat rakettimoottori perseessä, mutta pitäähän sarjan joskus päättyä. Mieluummin näin kuin kolme jaksoa filleriä, jotta Jon pääsee Dragonstoneen ja sieltä takaisin.

Osaksi tyydytystä tulee siitä, että saa tarinalle jo lopun. Olen menettänyt toivoni ja uskoni että näemme yhtään uutta pääkirjasarjan kirjaa. Martin varmaan riipustelee ennen sitä viisi keittokirjaa ja puhuu että toivoo saavansa Windsin valmiiksi 2027, vaikka ketään ei enää edes kiinnosta. TV-Sarja alkaa pikkuhiljaa saavuttamaan kaanonin aseman ja syömään kirjoilta sen huomion. Tulevaisuudessa muistetaan ensin TV-sarja, vasta sitten kirjat.

No, ehkä Winds nähdään vielä joskus kirjakaupoissa. Unelma Keväästä jää vain unelmaksi.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Mutta jos palaa tuohon TV-sarjan 7.kauden finaaliin, niin tuosta paljastuksessa koskien Jonin oikeaa nimeä on ollut aika paljon keskustelua. Päätin nyt laittaa tämän tänne ketjuun kun ei viitsi kirjoista niin paljon keskustella tuossa toisessa ketjussa. Nyt TV-sarjassa nimeksi paljastui Aegon mikä tuntuu nyt aika ihmeelliseltä siihen nähden, että Rhaegarilla oli jo ennestään Aegon-niminen poika Elia Martellin kanssa ja tähän ollaan myös sarjassa viitattu. Toisaalta kun Aegon, Jon Connington & Golden Company-juoni ollaan jätetty ainakin kokonaisuudessaan pois sarjasta niin tuolla ei nyt ole kamalasti väliä, mikä tuo nimi tulee sarjassa on. Monet ovat kuitenkin löytäneet 1.kirjasta hyvän lausahduksen, joka saattaisi viitata, että nimi saattaisikin olla Aemon:

Tuo Aegon nimi häiritsee itseäni suuresti. Tuntuu lähinnä fanserviceltä/laiskuudelta nimetä Jon Aegoniksi, kun moinen oli jo kerta olemassa ja oli juuri päässyt hengestään. "Ette saanut Faegonia niin tässä teillel Aegon."
Miksi Rhaegar siis haluaisi nimetä myös toisen poikansa Aegoniksi? Oletan tässä, että myös lapsen isällä on ollut sanottavansa lapsen nimeen ennen kuin tämä ja Aegon heittivät veivinsä.
Aemonia ei tietty voinut käyttää tv-sääntöjen mukaan, koska muuten jenkit olisivat menneet sekaisin, kun sarjassa olisikin kaksi Aemonia, joista toista ei varmaan muista enää kukaan.

Itelle tuo nimi pilasi tuon kohtauksen, jos ei nyt lähes täysin niin aika pitkälti. Toki olisin myös toivonut, että tuota kohtausta olisi edes hieman pidennetty, mutta voi olla, että HBO:lta on tullut noottia, että ei saa liikaa näyttää Robert's Rebellionista asioita, kun lienee aika varmaa, että yksi prequel -sarjoista keskittyy tuohon aikakauteen ihan jo vain lähdemateriaalin olemassa olon vuoksi.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
7. kausi oli kyllä tyydyttävää seurattavaa. Eihän se toki alun, kirjoille perustuvien, kausien tasolle toki yltänyt, mutta se oli silti parempi mitä pari viime kautta. Ehkä lyhyempi kausi oli siinä mielessä hyvä ettei D&D'n tarvinnut laittaa mitään filleriä väliin. Tarina kyllä liikkui aikamoista haipakkaa ja hahmot liikkuivat rakettimoottori perseessä, mutta pitäähän sarjan joskus päättyä. Mieluummin näin kuin kolme jaksoa filleriä, jotta Jon pääsee Dragonstoneen ja sieltä takaisin.

Filleriä ei ollut, mutta eipä juuri mitään rakenteluakaan. Asioita vain tapahtui, koska asioitten piti tapahtua, että palikat on oikeassa paikkaa ensi kautta ajatellen.
Kun käsikirjoittajilla ei riitä osaaminen niin lopputulos on aikamoinen kasa sillisalaattia. Moni asia toimi upeasti kaudella, oli hyviä keskusteluita ja hauskoja kohtauksia, kun hahmot törmäilivät toisiinsa ja sitten on vastapainona täysin järjettömiä kohtauksia ja täysin järjetöntä pomppimista mikä aiheuttaa lähinnä facepalmausta kotisohvalla. Tuotantoarvot sarjassa on edelleen aivan mahtavat, joskin niitä susia ei ilmeisesti saa ruutuu edes vahingossa, koska lohikäärmeet vaan on niin paljon siistimpiä. Tosin ehkä tuolla budjetilla moni muukin osaisi tehdä vastaavaa spektaakkelia.

Valitettavasti tämä käsikirjoitustaidoton kaksikko saa kertoa Martinin loppuratkaisun. Varmasti build-up on kirjoissa huomattavasti parempi, mutta, kun se on kuitenkin tiedossa niin onhan se vähän lässähtänyt, mikälisikäli Martin joku päivä tuon vikan osan saa ulos. Ehkä miehen ahdinkoa helpottaa, kun sarja lopulta päättyy eikä ole enää siitä ylimääräistä vitutusta/painetta niskassa. Jos miehen uumoilut kahdesta kirjasta ensi vuoden osalta pitävät paikkansa niin itse olen ainakin tyytyväinen, vaikka toinen kirja onkin Fire&Blood -historiikki.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Filleriä ei ollut, mutta eipä juuri mitään rakenteluakaan. Asioita vain tapahtui, koska asioitten piti tapahtua, että palikat on oikeassa paikkaa ensi kautta ajatellen.
Tästä esimerkkinä tuo, että Night Kingille piti saada lohikäärme. Kirjoissa varmasti tämä tulee tapahtumaan jotenkin järkevästi, sillä tämä "haetaan kuollut todisteeksi Cerceille!" oli niin typerää kuin vaan voi olla.
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Filleriä ei ollut, mutta eipä juuri mitään rakenteluakaan. Asioita vain tapahtui, koska asioitten piti tapahtua, että palikat on oikeassa paikkaa ensi kautta ajatellen.

Jaksoja oli vähemmän, mikä toki näkyi rakentelun määrässä. Tosin onko enää paljoa edes rakenneltavaa, kun sarja lähestyy loppuaan, jossa tärkeimpään rooliin nousee kuolleiden armeija.

Se on toki totta etteivät Benioff ja Weiss ole niin hyviä käsikirjoittamaan mitä Martin. Kaikki heidän viritelmänsä ovat jääneet pahasti jälkeen laadussa Martinilta peräisin olevan materiaalin kanssa. Se pistää pahasti silmään ja jopa tyttöystäväni on ne yleensä nostanut esille, vaikka ei ole kirjoja lukenut. Grey Wormin ja Missandein draama nyt suurimpana.

Onneksi mitään Dornen kaltaista paskaa ei nähty, mutta Dornen kuvio tosin kirjoitettiin hirveässä kiireessä, kun yksi ohjaajista sen kovasti halusi sarjaan. Suurin virhe heiltä, mutta Oberynin suosio sokaisi.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Osaksi tyydytystä tulee siitä, että saa tarinalle jo lopun. Olen menettänyt toivoni ja uskoni että näemme yhtään uutta pääkirjasarjan kirjaa. Martin varmaan riipustelee ennen sitä viisi keittokirjaa ja puhuu että toivoo saavansa Windsin valmiiksi 2027, vaikka ketään ei enää edes kiinnosta. TV-Sarja alkaa pikkuhiljaa saavuttamaan kaanonin aseman ja syömään kirjoilta sen huomion. Tulevaisuudessa muistetaan ensin TV-sarja, vasta sitten kirjat.

Ei tule tapahtumaan. Siitä pitää huolen sarjan taso, joka on laskenut kuin lehmänhäntä sen jälkeen kun showrunnereilta loppui kopioitava materiaali (kirjat). Sarja on vajonnut Hollywood-hutun tasolle, ja tämä viimeisin kausi oli suorastaan surkuhupaisa. Jos kyseessä oli ennen kympin sarja, niin nyt sille voi antaa arvosanan 8. Sellainen jonka katsoo kun muistaa eikä sellainen, jota odottaa etukäteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös