Kyllähän kaikenlaista kontenttia on tullut katsottua vuosien varrella, mutta nyt olen vaivihkaa huomannut, että varmaan 90% katsomisesta on lopulta jäänyt. Se on vaan jäänyt. Ihan randomisti olen välillä käynyt selaamassa mitä keltäkin tyypiltä tulee ulos, mutta harvaa niistä jutuista enää alkaa ihan katsomalla katsoon. Tai edes katsomatta katsoon. Miten vain. Joskus vaan kelaa ja katsoo "huippukohdat". Joko sitä on kyllästynyt tyyppiin, sen tyyliin tai sen sisältöön. Tai kaikkeen mitä voi laittaa tubettamisen alle. Joskus laitan tabeihin noita klippejä varuiksi, mutta ennen pitkää ne katoavat sieltäkin.
Tämä koko suuri muutos tapahtui aikalailla samalla hetkellä monen tubettajan kohdalla eli joku voisi harrastaa sen verran matematiikkaa, että tubettajien salaisissa kerhoissa sovitut tavat esittää sisältöä alkoivat vaikuttamaan liian samankaltaisilta. Eivät siis putoilleet pois yksitellen vaan ehkä tässä oli myös henkilökohtaisella tasolla jonkinlainen yleinen kyllästyminen ja dramaattinen elämänmuutos ajattelutavoissa, joiden myötä on vaikea tukea liian ammattimaista liukuhihnatuotantoa. En saanut enää sitä mitä hain, jos nyt koskaan tiesin tarkalleen mitä hain. Ehkä (meistä) nuorisosta harva oikeasti tietää, mutta monesti tubettamisen seuraaminen on sellaista kevyttä ja helppoa tiedonhankintaa asioista, joista ei aina tulisi muuten tietoa hakeneeksi, ellei joku ole tehnyt siitä kohtuullisen kattavaa videota. Se tubettaja tekee duunia sun puolesta, josta voi toki joku teknologiavastainen, laiskureita vihaava ja kulttuurin rappiosta kailottava ihminen olla montaa mieltä.
Eihän se sisältö välttämättä siis huonompaan ole mennyt, mutta useammassa tapauksessa ammattimaistunut niin paljon vuosien/vuosikymmenten aikana, että sympaattinen kotikutoisuus, rentous ja tiiviys on (liiaksi) kadonnut. Mutta näin käy helposti kaikille, jotka ryhtyvät ihan ymmärrettävästi tekemään enemmän tai vähemmän rahasta sitä omaa toisteista ja kenties koukuttavaa viihdettä ja taidetta. Ei se ole kenenkään yksinoikeus muuttua aika värittömäksi ja särmättömäksi tyypiksi, mutta raha tekee sen pulman, kun yleisöä aletaan kosiskelemaan nörttien ulkopuolelta muotitietoisemmistakin ihmisistä. Yleisö voi siinä rytäkässä vaihtua, vaikka ilmeisesti minun tuomiopäiväpuheista huolimatta se ei kuitenkaan ole mihinkään katoamassa. Toisin kuin minä olen katoamassa pidemmälle kuin pesäpallo horisonttiin.
En siis käytännössä enää tiedä nimekkäämmästäkään populasta kuka trendaa ja kuka ei, tai kellä on taso pysynyt hallussa, jos se on aina ihan täysin hallussa ollutkaan. Joku voi toki minulle osoittaa hyvää kamaa (olen katsonut ihan kaikkea), jos mieleen juolahtaa, mutta olenko se perkele minäkin kuitenkin jo ihan väsähtänyt ja tyhjästä valittava tyyppi, kun tällaista jauhan :)