Trokarit – nuo lipunmyyjät helvetistä

  • 52 970
  • 290

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Metallican vahvistettua tulonsa monet ovat taas olleet huolissaan saako lippuja ja Tapahtumakerholaiset mehustelevat, että liput ovat jo hankittuna.

Joku kommentoi, että eipä noita nyt viitsi ostaa, katselee sitten trokareilta. Mihin tahansa yhtään isompaan tapahtumaan internetin huutokaupat pursuavat lippuja, ensimmäiset myynnit käynnistyvät jo tunti pari lipunmyynnin alettua. Kerhotapauksissa joskus (nykyään kai useinkin) jopa ennen myynnin alkamista.

On paljon itkua, että tavalliset ja ns. "oikeat" fanit eivät saa lippuja, vaikka niin kovasti haluaisivat ja jonottavat yötä myöten ja päivystävät tietokoneen ääressä. Miten niin eivät saa, no, koska rikolliset trokarit vievät kaiken.

Minä näen asian täysin päinvastaisena. Trokarit parantavat lippujen saatavuutta, usein laskevat hintoja ja mahdollistavat lähtöpäätöksen jättämisen viime tinkaan.

Se on totta, että ihan kaikkeen tämäkään asiakaspalvelijakunta ei pysty, hyvänä esimerkkinä oletettavasti Euroviisut. Siitä he käärinevät sievoiset summat. Semmoista sattuu, pitäähän heidänkin jostain saada tulonsa, että toiminta jatkuu. Miettikää nyt hyvät ihmiset, ette te lippuja saaneet kuin arvalla siihen muutenkaan, ei se trokareista johtunut, ainoastaan järjettömästä maanosanlaajuisesta kysynnästä.

Perustapahtumissa vallitsee ostajan markkinat ja kunhan vähän malttaa, eikä puske tarjouksia sisään ensimmäisten joukossa, niin kukkaro ja aikataulut kiittävät.

Laitonta se on tai ainakin kielletty lippuehdoissa, mutta se on ikävää. Minä aion jatkossakin käyttää palveluita. Minulle todella tärkeisiin tapahtumiin aion tietenkin hankkia lippuni edelleen sieltä mistä saan ja mahdollisimman pian eli käytännössä myyntipäivän aamuna.

Muihin ostan milloin haluan ja millä hinnalla haluan. Onnistuminen ei ole täysin varmaa, mutta yhtä lailla voin jäädä auton alle matkalla stadionille.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Niin nuo trokarit...hmmmmm....outoa kansaa. Empä niistä erityisemmin pidä, mutta hätätapauksessa tuovat pelastuksen. Mikäli en ole tavalliseen tapaan saanut Iron Maidenin konserttiin lippua kentälle, niin sitten turvaudun noihin paskakasoihin. Minulle Maidenin konsertti on enemmän kuin joku trokariltaeiosteta-sääntö. Maidenin konserttiin mennään keinoja kaihtamatta. Toinen mahdollinen voisi olla Van Halen alkuperäisenä.

Trokareiden toinen ulottuvuus on nämä hallin ulkopuolella olevat paitakauppiaat. Niiltä en osta ja niitä vihaan enemmän kuin trokareita. Trokarit eivät vie artistilta mitään, mutta nämä piratistit vievät.

Niin kerran olen trokarilta ostanut lipun Maidenin konserttiin ja silloinkin vaihdoin katsomolipun kenttälippuun ja maksoin vielä 70 erkkiä välirahaa. Ei tuntunut missään tuo noin 115 euron biletti.

Tarkoitus pyhittää keinot.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
En hyvällä katso moista kolmannen osapuolen välistävetoa, niin lipunmyynnissä kuin missään muussakaan asiassa. Tokihan trokareilta voi saada lippuja normaalihintaa halvemmalla, mutta vain silloin kun liput uhkaavat jäädä tälle käteen. Tällöin yleensä on tapahtumaan aikaa vain parista viikosta pariin päivään, tai jopa tunteja. Vaikka joskus tuntuu siltä, että esim. ensi kesän tapahtumiin lipun hankkiminen jo nyt on hakuammuntaa omien suunnitelmien epäselvyyden takia, niin vielä tuskallisempaa se on vitkutella viime viikoille asti epätietoisuudessa ja trokarien hintojen laskua odotellessa.

Ei sekään mielestäni ole hyvä, että myynti hajaantuu sinne tänne. Viralliset lipunmyyjät löytää aina, trokarit liikkuvat missä sattuu, (nykypäivänä) ympäri nettiä. Toki huuto.net on varmaan monelle tuttu paikka mistä näitä veijareita löytää. Aivan varmasti silti jää fani ilman lippua ja trokarille ylimääräisiä lippuja pelkästään sen takia, etteivät he ole löytäneet toisiaan. Ja artistille voi koitua menetyksiä siitä, että fani ei tule keikalle (levymyynnit, fanituotemyynnit jne.).
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämä ketju ei ottanut tulta alleen, mutta nostetaan nyt sen verran, kun Metallica meni juuri täyteen.

Kokeilin järjestelmän toimivuutta ja olisin saanut kuusi (6) lippua kentälle noin klo 9.20 kieppeillä. En siis lunastanut niitä.

Mikä ihme siinä on väärin, että voisin nyt sitten jaella lippuja eteenpäin niille ketkä ei syystä tai toisesta onnistuneet lippuja saamaan? Ei se nyt helvetti sen takia ole, että joku jäi ilman, koska kyrpä-trokarit vievät kaiken. Minä en lunastanut lippujani ja silti porukka ei saanut niitä. Joku toinen trokari vei ne nokan edestä? Just joo.

No, onneksi ilman jääneet voivat ostaa lippunsa tuossa juhannuksen jälkeen. Palvelumaksua voi jonkun verran kertyä, mutta ensinnäkään ei välttämättä ja toisekseen mitä sitten? Ilmaista lounasta jne...

Ne ketkä ovat valmiita maksamaan palvelusta enemmän saanevat lippunsa jo joskus toukokuussa.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
pernaveikko kirjoitti:
Mikä ihme siinä on väärin, että voisin nyt sitten jaella lippuja eteenpäin niille ketkä ei syystä tai toisesta onnistuneet lippuja saamaan?

Kyllä itsekin saatan ostaa pari ylimääräistä lippua tuttuja varten, ja jos niitä jää käteen niin tottakai ne myydään eteenpäin.

Myyjähän sen itse tietää millä motiivilla on liikkeellä. Selvää on kuitenkin se, että tuolla huuto.netissäkin moni kaveri on puhtaasti vain keräämässä rahat pois tai kustantamassa itselleen ilmaiset liput ko. tapahtumaan. Ei tarvitse kuin katsoa myytyjen kohteiden listaa, esim. tämän nimimerkin kohdalla jotain tällaista voisi päätellä:

http://www.huuto.net/fi/showlist.php3?cat=%&lcat=Z&seller=Elegy&status=C&order=L

Huomaan kyllä, että itse ajattelet asiaa enemmänkin ostajan kannalta. Ymmärrän kantasi vaikka eri mieltä trokaamisesta olenkin. Jos joku on onnellinen saatuaan lipun kolminkertaisella hinnalla niin mikä minä olen siihen mitään muuta sanomaan kuin onneksi olkoon. Takuulla minä tiedän kuinka paljon se kirvelee missata joku keikka, mutta omalla kohdallani yritän silti periaatteen vuoksi valikoida keneltä sen lipun ostan.
 
Viimeksi muokattu:

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mun mielestä tämänkaltainen toiminta on niin perseestä kun vaan voi olla. Liput tulisi myydä henk. koht. sille kuka sen ostaa, max 2 per henkilö ja nimet lippuihin eikä kukaan muu sillä lipulla sisään mene. Ja edellisen linkin kaltaiset ammattitrokarit pitäisi ehdottomasti laittaa kuriin, ainakin ulos huutokaupoista ja muista vastaavista paikoista. Ja äkkiä kerron, ennen kuin joku katkeraksi haukkuu, on liput Metallicaan ja muihinkin mihin tahdon mennä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Japanissa on ainakin joskus harrastettu (Formula 1-kisoissa) lipunmyyntiä arvontaperiaatteella eli halukkaat lähettävät järjestäjille toivomuksen lipun saamisesta ja järjestävä organisaatio sitten arpoo kenelle lippu lähetetään lunastettavaksi. Jossain taidettiin mainita, että japanialaisissa formula-arvonnoissa joka neljäs halukas saa sen piletin.

Tämä kuulostaa oikeudenmukaiselta, mutta onhan siinä haittapuoliakin eli esimerkiksi kaveriporukoiden lipunsaanti lienee aika hankalaa.

Kustannuspuolestakin on vaikea sanoa mitään, taitaa aiheutua lisäkuluja kilpailun (konsertin) järjestäjille aika lailla tällaisesta.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
finnjewel kirjoitti:
Japanissa on ainakin joskus harrastettu (Formula 1-kisoissa) lipunmyyntiä arvontaperiaatteella eli halukkaat lähettävät järjestäjille toivomuksen lipun saamisesta ja järjestävä organisaatio sitten arpoo kenelle lippu lähetetään lunastettavaksi. Jossain taidettiin mainita, että japanialaisissa formula-arvonnoissa joka neljäs halukas saa sen piletin.

Sama tyyli on muuallakin käytössä, mm. futiksen mm-skaboihin arvottiin lipun ostajat. Hyvä käytäntö, vähentää trokausta jonkun verran.
 
Suosikkijoukkue
TPS, LFC, FCB, Sens
Vähintäänkin moraalisesti epäilyttävää toimintaa. Täysin rikolliseksi se kai kuitenkin menee vasta siinä vaiheessa, kun aletaan myydä väärennettyjä lippuja.

Nettihuutokaupat ovat tämän tyyppisen "bisneksen" räjäyttäneet vielä aivan uuteen ulottuvuuteen. Joissakin lippujen myyminen on kielletty, esim. huuto.netissä mitä ilmeisimmin ei.

Totta kai ylimääräiset liput saa myydä, jos meinaavat jäädä käyttämättä, mutta tyypit, jotka myyntitarkoituksella hamstraavat lippuja ovat yksinkertaisesti loisia.

Onnea vaan kaikille trokareille, kun Metallican toinen stadionkeikka ensi kesälle varmistuu!
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse ajattelen tuota lippujen jälleenmyyntiä vähän samalla tavalla kuin esim. osakekauppaa. Osake (tai muu sijoitus) ostetaan yleensä sen takia, että tulevaisuudessa joku maksaa siitä enemmän kuin itse olet maksanut. Lippukaupassa vaan sulla on se etu, että lippuja on rajattu määrä ja saatavuus huonoa. Tälläinen yksittäisten trokarien kauppa ei haittaa, eri asia sitten jos esim. joku trokari saisi 50% lipuista.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Itseäni eivät trokarit harmita. Hehän vain toteuttavat markkinatalouden kysynnän ja tarjonnan lakia. Jos joku on valmis maksamaan lipuista enemmän kuin niiden ovh on, niin miksi joku ei ottaisi tuota löysää rahaa pois kuljeksimasta.

Ja selvennykseksi. Itse siis sain lippuni aamulla lippupalvelusta, enkä ole koskaan harrastanut konserttilippujen trokaamista - muutamaan konserttiin tosin olen ostanut lipun yksityishenkilöltä ottamatta selvää, onko tämä trokari.

Jos joku on valmis jonottamaan lippua 2-3 tuntia aikaisin aamulla, lienee hän tarvittaessa valmis maksamaan sen 5-20 euroa ekstraa, mitä trokarit myymiensä lippujen ovh-hinnan päälle heittävät.
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
mirasane kirjoitti:
Itseäni eivät trokarit harmita. Hehän vain toteuttavat markkinatalouden kysynnän ja tarjonnan lakia. Jos joku on valmis maksamaan lipuista enemmän kuin niiden ovh on, niin miksi joku ei ottaisi tuota löysää rahaa pois kuljeksimasta.

Ja selvennykseksi. Itse siis sain lippuni aamulla lippupalvelusta, enkä ole koskaan harrastanut konserttilippujen trokaamista - muutamaan konserttiin tosin olen ostanut lipun yksityishenkilöltä ottamatta selvää, onko tämä trokari.

Itse ihmettelen sitä, miksi tapahtumanjärjestäjät/lippupalvelu eivät itse huutokauppaa lippuja. Hinnoittelussa on tapahtunut ihan selvä virhe, kun ne menevät ihan muutamaa hetkeä myöhemmin selvästi korkeammalla hinnalla.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
bitnir kirjoitti:
Itse ihmettelen sitä, miksi tapahtumanjärjestäjät/lippupalvelu eivät itse huutokauppaa lippuja. Hinnoittelussa on tapahtunut ihan selvä virhe, kun ne menevät ihan muutamaa hetkeä myöhemmin selvästi korkeammalla hinnalla.
Luulisi että tässä on bändilläkin sanottavaa. Tuskin mikään bändi haluaa antaa sellaista viestiä faneilleen, että eniten maksava pääsee keikalle.

Esimerkiksi tuo Metallican 70 euron lippu luulisi olevan sille fanaattisimmalle teinifanikunnalle jo aika lailla sietorajalla.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
tuuski kirjoitti:
Luulisi että tässä on bändilläkin sanottavaa. Tuskin mikään bändi haluaa antaa sellaista viestiä faneilleen, että eniten maksava pääsee keikalle.

Esimerkiksi tuo Metallican 70 euron lippu luulisi olevan sille fanaattisimmalle teinifanikunnalle jo aika lailla sietorajalla.

Liza Minellin Finlandia-talon keikan liput maksavat muistaakseni 150e. Olympiastadionilla esiintyvän Genesiksen keikan liputkin taitavat olla kautta linjan kymmenen euroa Metallicaa kalliimpia, joten mielestäni Metallican keikkalippujen hinnat olisi voinut laittaa korkeammiksi. Jos 40000 lippua myydään loppuun alle tunnissa, voi lippujen hinnoittelijakin katsoa vähän peiliin.
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
tuuski kirjoitti:
Luulisi että tässä on bändilläkin sanottavaa. Tuskin mikään bändi haluaa antaa sellaista viestiä faneilleen, että eniten maksava pääsee keikalle.

Esimerkiksi tuo Metallican 70 euron lippu luulisi olevan sille fanaattisimmalle teinifanikunnalle jo aika lailla sietorajalla.

Mutta Metallicaakin varmaan kiinnostaisi kovasti kuinka kiinnostuneita ihmiset ovat keikasta (ja menisikö vaikka toinenkin keikka kaupaksi). Ehkäpä joku häpeämätön rahantekokone tyyliin Rolling Stones tuo huutokaupat keikkamyyntiin.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisihan se järjestäjältä ihan peliveto laittaa negatiivinen huutokauppa pystyyn. Hinta vaikka alkuun 150€/piletti, ja siitä sitten alaspäin keikan lähestyessä.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
mirasane kirjoitti:
Liza Minellin Finlandia-talon keikan liput maksavat muistaakseni 150e. Olympiastadionilla esiintyvän Genesiksen keikan liputkin taitavat olla kautta linjan kymmenen euroa Metallicaa kalliimpia, joten mielestäni Metallican keikkalippujen hinnat olisi voinut laittaa korkeammiksi. Jos 40000 lippua myydään loppuun alle tunnissa, voi lippujen hinnoittelijakin katsoa vähän peiliin.
Tässä tullaankin juuri siihen, että Minellin ja Genesiksen faniporukassa (mutu-arvio) ei ole juurikaan tätä teini-osastoa, jolla tuo kustannus saattaa olla oikeasti pitkän säästämisen takana.

Ei Metallica tietenkään mikään teinibändi enää ole, tai oikeastaan koskaan ole ollut, ja yksi stadikallinen menisi varmaan 200 euron lippujakin.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
mirasane kirjoitti:
Jos 40000 lippua myydään loppuun alle tunnissa, voi lippujen hinnoittelijakin katsoa vähän peiliin.

Ei niitä myyty tunnissa. Varmaan helpostikin 20000 lippua on mennyt viime viikon aikana ennen varsinaisen lipunmyynnin aloittamista.

Trokareiden ammattikuntaa vastaan minullakaan ei ketjun aloittajan tapaan ole yhtään mitään negatiivista sanottavaa, mutta kaikki helvetin yrityslippukiintiöt, event-clubit ja muut hyvävelikerhot pitäisi heittää kylmästi romukoppaan tämmöisissä tapahtumissa.

Täällä pääse muutaman vuoden päästä enää yhdellekään keikalle, jos et kuulu johonkin vitun Lions-clubiin. 90%-lipuista on valmiiksi myyty ihmisille, jotka eivät nyt välttämättä mitenkään erityisemmin sitä esiintyvää bändiä edes diggaile.
 
Viimeksi muokattu:

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Tpip kirjoitti:
Sama tyyli on muuallakin käytössä, mm. futiksen mm-skaboihin arvottiin lipun ostajat. Hyvä käytäntö, vähentää trokausta jonkun verran.

Ja sama on toki käytössä Wimbledonissa osittain.

Siitä olen mirasanen ja muiden kanssa samaa mieltä, että liian halvalla myyvät, kun noin aikaisin on loppuunmyyty. Lisää hintaa vain.
 

scholl

Jäsen
Bändin julkisuuskuvan kannalta ei ole välttämättä järkevää nostaa konserttilippujen hintoja tähtitieteellisiksi. Tottakai aina on niin, että konsertteja voi olla liian vähän ja jokainen halukas ei saa lippua ostettua, mutta niin se vain on, enkä edes tiedä onko siinä mitään pahaa.

Toki trokauksen toivoisi vähenevän. Sitä tuskin kukaan pitää suotuisana toimintana.
 

Möksy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punainen. Musta. Valkoinen.
Trokarit ja muut vastaavat keinottelijat palakoot helvetissä! Arvatkaa sainko lippua Metallican keikalle!

Henkilökohtainen lippu olisi hyvä vaihtoehto, joka lopettaisi kyllä mustanpörssinkauppiaiden kulta-ajat. Jos lipun haltijalle tulisi este, niin tilaisuuden järjestäjä lunastaisi lipun takaisin ostohinnalla, jonka jälkeen lippu vapautuisi uudelleen myyntiin. Tässä olisi luonnollisesti tietty aikaraja. Toinen vieläkin radikaalimpi vaihtoehto olisi, että lippuja ei yksinkertaisesti myytäisi kuin max. 2 kpl / asiakas.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Toivotaan, että Metallica esiintyy myös lauantaina niin siinäpä yrittävät trokarit myydä 10kpl lippujaan sunnuntaille hirmuhintaan. Gunnareiden sunnuntain keikkakin myytiin loppuun hetkessä, mutta sitten ilmoitettiin lauantain keikasta ja siihen sai lippuja vielä keikkapäivänäkin.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
V-man kirjoitti:
Toivotaan, että Metallica esiintyy myös lauantaina niin siinäpä yrittävät trokarit myydä 10kpl lippujaan sunnuntaille hirmuhintaan. Gunnareiden sunnuntain keikkakin myytiin loppuun hetkessä, mutta sitten ilmoitettiin lauantain keikasta ja siihen sai lippuja vielä keikkapäivänäkin.
Korjataan nyt sen verran, että ensimmäinen Gunnareitten keikka oli keskiviikkona ja toinen sitten torstaina.

Edit. Ja se jälkimmäinen torstain keikkakin myytiin yhtä pikaisesti loppuun kuin ensimmäinenkin. Voi olla, että lunastamatta jääneitä lippuja sitten tuli vielä myyntiin ja mahdollisesti lavarakennelman selvittyä lippuja tuli lisää kaupan, mutta nopealla tahdilla myytiin myös toinen keikka.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Eikö se ole niin, että jos järjestetään lisäkeikka niin se on alkuperäisen keikkapäivän jälkeinen päivä, eikä edellinen. Siis periaatteessa jo sen vuoksi, että ne jotka ovat olleet aikaisin liikkeellä, näkevät keikan ensimmäisenä.
 

lavos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
scholl kirjoitti:
Eikö se ole niin, että jos järjestetään lisäkeikka niin se on alkuperäisen keikkapäivän jälkeinen päivä, eikä edellinen. Siis periaatteessa jo sen vuoksi, että ne jotka ovat olleet aikaisin liikkeellä, näkevät keikan ensimmäisenä.

Olishan se aika perseestä jos itse on varannut keikan ajoissa ja ne ketkä on jääny rannalle pääsee lauantaina ENNEN kuunteleen keikkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös