Niin tuttua, niin tuttua... KalPan peliin olen suhteellisen tyytyväinen. Hyvä rimpuilu isompaa vastaan. Luotiin tekopaikkoja, välillä jopa hallittiin, mutta maalin tappiosta ei edelleenkään saa pisteitä, vaikka peli kulkikin hyvin. TPS:n ensimmäinen maali oli valitettavasti sitä "vanhaa tuttua osastoa", jossa kiekko lahjoitettiin vastustajalle omassa päädyssä, josta seurauksena oli välitön kuitti.
2-2 maali olikin sitten illan synkintä katsottavaa. Nurmisen kiekottoman pelaajan estäminen KalPan siniviivalla ja vielä TPS:n ylivoimalla antoi Vahalahdelle täysin vapaat kädet purjehtia KalPa-maalille ja tasoitus maali syntyi. Luulisin, että suurin syy Mikun kuumenemiseen ottelun jälkeen selittyi tällä. Todella lämpöisenä hän kävikin. Muutenkin kiekottoman pelaajan estämisiä oli todella paljon, joista Salminen ei viheltänyt varmaan yhdestäkään. KalPan pelaajien oli varsinkin ottelun loppua kohden todella vaikea päästä karvaamaan TPS:n alueelle, kun koko ajan oli joku tepsiläinen puserossa kiinni. Linjansa Salminen kyllä piti kun pilli ei näistä rikkeistä soinut, mutta tällainen tappaa jääkiekkoa aika tehokkaasti.
2-3 maali oli ihan hienosti pelattu suora hyökkäys, jossa oli enemmän merkitystä TPS:n taidolla, kun KalPan heikkoudella. Tosin pakki olisi voinut mailan pelata tilanteesta pois, mutta tällä kertaa ei siihen pystynyt. Kolmannen erän loppu olikin selvästi KalPan hallintaa ja tasoituskaan ei olisi ollut huutava vääryys, mutta tällä(kään) kertaa ei onni suosinut savolaisia.
Yleisön määrään ja kannustamiseen olen sen sijaan melko lailla (ei nyt voi sanoa pettynyt, kun en TPS fani olekaan, mutta) yllättynyt. Edes TPS:n ylivoimapyörityksen aikaan käsiä ei tohdittu hakata yhteen. Tosin iso halli vie tunnelmaa myös aika paljon pois, mutta suoraan sanottuna luokaton esitys TPS:n kannattajilta peli oli. Mutta ei se minua mitenkään häirinnyt...
Vielä pari huomiota pelistä: Keihästys on jääkiekossa yksi niistä harvoista säännöistä, jossa ei kovin paljon ole tulkinnan varaa. Sykön keihästys oli vaaraton, mutta täysin selvä eikä Salmisella siinä vaihtoehtoja ollut. Ja mielestäni KalPan pelaaja ei edes kaatunut siinä keihästys tilanteessa, joten kovin kauheasta näyttelemisestä ei todellakaan ollut kysymys.
Tselioksesta olen Aren kanssa hyvin pitkälti samaa mieltä. Ei suuria virheitä, varmaa peruspeliä, jota häneltä odotetaankin. Varmaan tulee vieläkin parantamaan ja uskon, että niin yli-, kuin alivoimissakin tulee olemaan varsin tärkeä pelaaja kauden mittaan. Todella hyvillä mielin katselin myös Kapasen ja Kurkan otteita eilisessä pelissä. Kapanen ei pahemmin kiekkoja pomputellut ja säästeliäästi pelannut Kurka on eilisen perusteella yksi SM-Liigan parhaita pelaajia.
Kokonaisuutena siis varsin positiivinen reissu. Toivottavasti kotona Jokereita ja Lukkoa vastaan saataisiin vähintään kolme pistettä. Siitä olisi varsin hyvä lähteä tauolle. PS. "Turun kieli" se on kyllä hauskan kuullosta... :-)