TPS – Back in Black

  • 3 798
  • 16

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Ladies and gentlemen, we have Kiima.

Parisen kauden ajan kadonneeksi luultu ja toisessa ketjussa etsitty peli-ilo on viimein allekirjoittaneen mielestä löytynyt. Tämä on se mitä tässä on haettu, minkä puutetta itketty ja syyllisiä haettu julmalla kritiikillä höystettynä. Taisteleva TPS joka voi voittaa jälleen kenet tahansa, minä päivänä tahansa. Niin kauan kuin tämä ilme jatkuu minä olen tyytyväinen, tuli voitto tai tappio. Pahinta viime kauden taaperruksessa ei ole ollut voittojen puute vaan se tuskainen 60 minuuttia jotka siihen johtivat. Nyt tiedämme mihin joukkue pystyy, että se potentiaali on sittenkin olemassa vaikka monet peliesitykset ovat menneet alle oman tason. Varmasti tämä on helpotus myös itse pelaajille, olisi mukava kuulla mitä mieltä he itse ovat kurssinmuutoksen taustoista.

Mistä sitten muutos? Onko valmennuksessa muuttunut jotain, ovatko palaverit auttanneet vai miksi ei enää puhuta välirikoista, potkuista jne. Siitäkin huolimatta että puhutaan itsestäänselvyyksiä, pitää erikseen mainita:

Hurme
Lassila, Karjalainen, Puurula, Duba.. Kenenkään epäonnistumista ei haluttu mutta Hurmetta kun nyt katsoo, olisi edellä mainittujen pitänyt nostaa tasoaan epäinhmillisen paljon. Duba hyvänä päivänä (esim. Tapparaa vastaan) tuli lähelle mutta silti. Tepsillä pitää jo perinteiden velvoittamana olla Hurme, Kiprusoff, Niittymäki, Norrena - liigan top 3 ellei peräti top 1 veskari. Vaarana tosin on nyt se että joku päivä käy vielä Bäckströmit joten Santaselle pitää myös muistaa antaa pelejä alle.

Berg
Toronton ei aina ihan niin hyvin menneitä pelejä joskus seuranneena Berg on SM-liigassa suorastaan dominoiva. Toki jotain virheitä tulee mutta aika vähissä ne ovat olleet. Itse rauhallisuus omassa päässä. Sekä Aki että Jani ovat olleet minulle ennakko-odotuksiakin positiivisempia yllätyksiä. Ties vaikka Jääkiekkolehti olisi kausiarviossaan oikeassa tällä kertaa. Aki on myös toinen niistä pelaajista jonka loukkaantuminen jättäisi jäävuoren kokoisen aukon, mutta onneksi puolustus ei ole enää ihan Paukkunen-Eronen -duon varassa. Kiprulta haluaisin nähdä hieman tehoja, ja sen Maunulan debyytti voisi olla myös ok.

Uudet äijät ja materiaalin leventyminen
Oliko Marko Mäkinen pukukoppipelaamisellaan se "puuttuva linkki" Tepsin pelaamiselle omalla tasollaan? Hyvää ainakin olen äijästä kuullut. Ulmer ja McDonell (vain 2 pelin jälkeen tosin) vaikuttavat paremmilta kuin lukuisat aiemmat hankinnat, vaikka esim. Widingin tai Jämtinin hankinnoissa ei mielestäni tehtykään virhettä, ne arvat eivät vain loppupeleissä vetäneet. Antti Aallon ja Lesi Lehtisen loukkaantumiset siihen päälle niin peli olikin jo ohi.

Toinen tärkeä juttu on että varsinkin Pelicans-ottelun ketjut 3 ja 4 YliT-Rautee-Aho, Makkonen-Suominen-Alatalo alkavat olla pelimiehiä täynnä. Enää ei ole yhtä ratkaisuihin kykenevää kenttää ja "ne loput" matiasmetsärannat joita oli jonkinmoinen pakko peluuttaa. Kaukana ollaan vielä sentterinelikosta Rintanen-Sahlstedt-Lius-Keskinen mutta yhdellä kentällä ei voiteta nakkikattiloita. Entinen (?) hyvä juniorityö Bergin ja Hurmeen kautta maksaa itseään takaisin mutta uusia runkopelaajia ei ole noussut esiin ihan viime aikoina. Olisiko Suominen-Makkonen ja Ramstedt pohja jollekin hienolle tulevaisuudessa?

Ei voi muuta sanoa että on taas mukava olla tepsiläinen. Työtä on jäljellä mutta suunta on löytynyt. Elämme mielenkiintoisia aikoja.

Kii-tos Tep-si! Kii-tos Tep-si! Kii-tos Tep-si!
 
Viimeksi muokattu:

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
Jj kirjoitti:
Ladies and gentlemen, we have Kiima.

Hurme
ellei peräti top 1 veskari.

Berg
Toronton ei aina ihan niin hyvin menneitä pelejä joskus seuranneena Berg on SM-liigassa suorastaan dominoiva.

Uudet äijät ja materiaalin leventyminen
[/i]


Ellei nyt ihan kiima, mutta hyvä noste ainakin.

Kun veskari nuokkii kenttäpelaajien unohdukset silloin tällöin niin joukkueen itseluottamus nousee kummasti "Hei, meillä on tuolla tolppien välissä joku johon voi luottaa"
Varma vahti vapautaa altavasti energiaa joukkueen muuhun tekemiseen ==> esim. maalien tekoon. Riittää että vastustaja pidetään pois 60 asteen parhaalta maalinteko sektorilta.

Kaitsu+Huml
- kaksikko tekee kauden aikana +50 pojoa / mieheen. Vaikka vastuskin kovenee kauden edetessä niin myös herrojen yhteispeli. Vähemmistä paikoista isketään tarvittava kiintiö maali / ottelu.

Mäkinen+Kanukit: äijämäisyyttä sekä määrässä että laadussa. Joskus mitättömän kokoinen lisätekijä voi poikia lopputulokseksi aivan valtavan tuotoksen. Vielä ei kannata valaa äijiä pronssiin, mutta keep up good work!

4-ketjua: vuoden 2000 mestaruusjoukkueen sentterilistasta ollaan vielä kaukana, mutta viime vuosiin verrattuna näyttää oikein hyvältä.

Valmentaja: monet olivat jo ulostamassa kuus-mestaruutta-hei, mutta onneksi Ruissalossa tiedetään paremmin kuin kotisohvilla. Kuka tulisi korvaamaan Joren? Summanenko?? Näillä mennään ja In Jortikka We Trust!!

Tiistaina Poriin ja otetaan vielä 3 pojoa ennenkuin allmightynickerson tulee.

Hyvä me
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kappas, Jo sukupuuttoon kuolemassa ollut Turkulainen positiivisuus tunkee taas pinnalle. Hienostihan nuo pelit ovat nyt menneet, ja eilistä peliä seuratessa hiipi sellainen tuttu hyvänolon tunne puseroon, samanlainen kun joskus vanhoina hyvinä aikoina. Joukkueen ilme ja taistelutahto alkaa olla uomissaan, ja jos Kanadanavut tuosta vielä nostavat profiiliaan, niin on lupa odottaa hienoa peliä.

Puheet tasonmittauksista voidaan ainakin lopettaa, nykykunnon jatkuessa TPS voi voittaa minkä tahansa vastustajan, tai tappionkin sattuessa taistella voitosta loppuun saakka. Ei siinä ketään kiinnosta pelata jos lukemat ovat kuusnolla, joten tässä suhteessa Hurmeen, eli sen oikean Huikean Jampan paluu kotiin tuli parhaaseen mahdolliseen saumaan. Nurminen jutteli eilen jossain urheiluruudussa juuri tästä, sanoi että on niin paljon helpompaa pelata, kun maalilla on tuollainen kaveri. Muutkin hankinnat tuntuvat tässä kohtaa onnistuneilta, ja Palloseurassa alkaa olla sitä ainakin minulle niin mieluisaa vanhan liiton meininkiä. Siellä on nyt pitkästä aikaa sellaisia jannuja McIsen ja Rakun johdolla jotka pystyvät tosissaan sekoittamaan vastustajan peliä. Laadukkaita hyökkääjiä on tarpeeksi, ja Kaitsukin on taas syttynyt pelaamaan, osoittaen olevansa edelleen yksi parhaista maalintekijöistä liigassa. Tämän lisäksi meillä on optimistisen arvioni mukaan liigan paras maalivahti ja paras puolustaja. Hurmeesta ei tarvitse edes kiistellä, ja Akille saavat koirat räksyttää juuri niin paljon kuin haluavat, se ei tosiasioita muuta.

Näin ollen tyydyn toteamaan, että iloitaan nyt kun kunto on kohdallaan, ja kiukutellaan sitten jos aihetta tulee. Tämän hetkisillä esityksillä voidaan mennä vähintäänkin pitkälle, ehkä jopa ihan tappiin saakka.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Trenchtown kirjoitti:
Kappas, Jo sukupuuttoon kuolemassa ollut Turkulainen positiivisuus tunkee taas pinnalle.

Mulla on ollut kyllä vähän kuumetta.. Ehkä se siitä laskee vielä..
"Pessimisti sanoo ettei asiat voi mennä enää huonommin -
optimisti uskoo että kyllä voi."

Pointtina tuossa ketjunavauksessa oli ihmetellä mistä näin dramaattinen muutos oikein tuli ja toisaalta kiittää kun kiitoksen aika on. Itseäkin on masentanut kun on "pitänyt" koko ajan vaan moittia.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kärppiä kannattava kaverini totesi TPS:n olevan muutaman kauden jälkeen jälleen vittumaisin vastustaja. Turku on kuulemma läpimätä paikka, jne. Juuri tätä olen odottanutkin. Muutamaan vuoteen kukaan ei ole ärsyyntynyt TPS:sta, nyt ihmisillä on jälleen pelonsekainen viha päällä. Ehkä olen paha ihminen, mutta nautin siitä, kun muut itkunsekaisesti haukkuvat Palloseuraa. Mikäpä sen mukavampaa.

Muutaman kauden tauon jälkeen Turkuun on kasattu kova joukkue. Ei olisi kaksi viikkoa sitten uskonut, että TPS pelaa kuin vuosituhannen vaihteessa. Kaikki toimii kuin kone, Hurme nollaa vastustajan toisensa jälkeen ja puolustus on tiivis. Siihen, kun lisätään yksi liigan leveimmistä hyökkäyskalustoista, niin tässä sitä ollaan, neljän ottelun voittoputkessa. Ehkei Jortsu olekaan vielä menneen talven lumia. Jos joukkuehenki on kunnossa, niin tätä jengiä on paha voittaa. Turkuhallista ei vastustaja pisteitä hae.

Hyvät naiset ja herrat, TPS:aa vihataan taas. Tätä minä olen odottanut.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Grainger kirjoitti:
Kärppiä kannattava kaverini totesi TPS:n olevan muutaman kauden jälkeen jälleen vittumaisin vastustaja. Turku on kuulemma läpimätä paikka, jne. Juuri tätä olen odottanutkin.

Bingo, juuri näistä kannattaa olla ylpeä. Olenkin odotellut jo muutaman vuoden noottia turkulaisesta rottakiekosta, neitikiekosta (jota ei enää edes ole), tuomareiden TPS-suosimisesta, ärsyttävästä Jortikasta, ärsyttävästä maalilaulusta, paskoista järkkäreistä, paskasta hallista jne. Nyt pikkuhiljaa tällaista vinoilua alkaa taas kuulumaan ja se jos mikä on hienoa... Hunajata, hunajata, hunajata...

Marco Tuokko, Hannu Jortikka, turku on perseestä, ylimieliset kannattajat... Me ollaan tulossa takaisin ja taistellaan kannusta taas!
 

snumi

Jäsen
musta

"Niin kauan kuin tämä ilme jatkuu minä olen tyytyväinen, tuli voitto tai tappio."

Juuri näin. Kunhan jengi taistelee, se on tärkeintä.

Hurmeen lisäksi (joka on se ratkaisevin tukipylväs) myös muutaman taistelutahtoisen pelaajan hankinnat (2xMadCanuck, McInen) ovat sytyttäneet muitakin kenttäpelaajia.

Joukkueen rakenne alkaa näyttää sopivalta, on eri ikäisiä pelaajia, ihan peli-iässäkin olevia ja hyvää materiaalia riittää jopa nelosketjuun. Itse asiassa yhden hyökkääjän loukkaantuminen ei olisi nyt katastrofi. Kop-kop.

Laivankääntöoperaatio on meneillään, ruorissa Jortsu toimenkuvanaan valmentaja / urheilutoimenjohtaja / kykyjenetsijä. Sutela on tehnyt paperityöt.

Nyt TPS kiinnostaa enemmän kuin pariin vuoteen. Fiilikset positiiviset.

Turku on hyvä paikka, siitä on 10v kun olen siellä asunut, mutta kahta en vaihtais: kesäinen merellisyys ja talvella TPS. Kun ulkopuolinen haukkuu, otetaan se kehuna. Jos joku ihmettelee, että minua kiinnostaa TPS 10v Turussa asumisen jälkeen, niin minusta se kertoo kuinka tärkeä osa Turkua TPS on.
 
Viimeksi muokattu:

tomppa77

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
snumi kirjoitti:
"Niin kauan kuin tämä ilme jatkuu minä olen tyytyväinen, tuli voitto tai tappio."

Nyt TPS kiinnostaa enemmän kuin pariin vuoteen. Fiilikset positiiviset.
Täyttä asiaa koko viesti! Eiköhän me kaikki nyt osoiteta tuota kiinnostusta myös kokoontumalla jäähallille katsomaan kunnon jääkiekkoviihdettä!? Myönnän ettei aikaisemmin ainakaan itsellä ollut suurtakaan innostusta mennä jäähallille jännittämään että pelaavatko kaverit vaiko eikö, mutta nyt kun ilme on muuttunut niin 100% varmuudella olen menossa katsomaan seuraavan kotiottelun TPS-JYP 24.10.
Kuka lähtee mukaan?? Tehdään seurajohdolle yllätys ja nyt koko Turku mukaan seuraavaan kotimatsiin jolloin saisivat ihmetellä että miksi TPS-JYP on loppuunmyyty! :) Olisi hieno kiitoksenosoitus koko TPS organisaatiolle.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Reality check

Menestyksen hetkelläkin kannattaa muistaa, että organisatorisesti kaikki TPS:n edustuksessa on ennallaan. Talous on kuralla ja tiettyjen toimihenkilöiden ulospotkimisesta on ilmeisesti keskusteltu hallitustasolla tälläkin kaudella, mm. paikallisen liike-elämän vaatimuksesta. Ei vuosikymmenien ajan degeneroitunut organisaatiokulttuuri noin vain mihinkään katoa neljällä voitolla SM-liigassa.

Toivottavaa toki olisi, että edes viime vuoden katsojalukuihin päästäisiin, silloinhan pursi olisi oikeastikin kääntynyt jo hiukan, lipunhintojen korottamisen takia. Tässäkin tulee silti muistaa, että lipputulot ovat vain murto-osa Tepsin bisneksestä, pääosa kassavirrasta tulee firmoilta. Siksi monet ulostulot mediassakin ovat b2b-henkisiä a la golfia bisnesseurassa?

Ihan OK mutta omalla lompsallaan maksavaa yleisöä ei silti pidä unohtaa, he tuovat sielun katsomoon ja markkinoivat tuotetta puskaradiossa tehokkaammin kuin mikään media. Nyt heille on markkinointia myöten annettu vain pelkkä maksumiehen rooli, kuudennesta kenttäpelaajasta puhuminen on halpaa mainostoimiston bluffia. Paljon on vielä mustavalkoisissa opittavaa tästä puolesta.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
1-2, 1-2

Joo mutta tuo on eri ketjun juttuja? Korkeintaan liittyy peli-ilmeen muutokseen niin että stagnantista organisaatiosta huolimatta tuli tällainen muutos. Tai että mistä kahvikassasta revittiin rahat Ulmeriin, McDonelliin (ja Mäkiseen).

Kun nyt taloudesta puhutaan, jos tämä noste kestää pitempään voisi hyvällä tuurilla se lumipalloefekti joka viime vuosina on tyhjentänyt hallin kääntyä nyt toisin päin. Hyvä peli-> menestys-> viihdearvo-> parempi tuote-> helpompi myydä.

Kiimaiset liikemiehet ovat tietysti.. no, enduring image.
 
Viimeksi muokattu:

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
tomppa77 kirjoitti:
Tehdään seurajohdolle yllätys ja nyt koko Turku mukaan seuraavaan kotimatsiin jolloin saisivat ihmetellä että miksi TPS-JYP on loppuunmyyty! :) Olisi hieno kiitoksenosoitus koko TPS organisaatiolle.

Syksyllä 11820 katsojaa Jyppiä vastaan voi olla vähän liikaa toivottu edes 10k katsojan rajan ylittyminen taitaa olla utopiaa, vaikka mikä draivi olisi päällä. Silti pieniä tekoja jokainen voi tehdä. Rahaa kaverisi mukaan otteluun. Ota tuttu nassikka peliin, josta voi tehdä kannattajan, osta sille kaulahuivi ja lippu tai anna kummilapsellesi lahjaksi kausari. Tietenkin raahaa itsesi mahdollisimman usein hallille. Vastaavia asioita on useita, jolla pieni yksittäinen kannattaja voi auttaa omaa joukkuetta pärjäämään mahdollisimman hyvin.
 

lavos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Katsojien pitäisi tosiaan palata matseihin kun joukkue on ottanut itseään niskasta kiinni. Itse ainakin yritän päästä muutaman kerran vielä Espoosta käsin Turkuhalliin. Mitä JYP otteluun tulee, niin 8000 olisi mielestäni "täysi tupa", kuitenkin tiistai ja JYP aiheuttaa satunnaisille kävijöille välähdyksiä vuosien takaa (lue: pitkä päätyyn ja yleisö nukkuu). Toivotaan kuitenkin, että jengi löytää takaisin matseihin. Itse ainakin uskon, että jos tälläinen ilme jatkuu niin tavoite keskiarvoihin päästään, mikä sinänsä on jo voitto seuralle.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
lavos kirjoitti:
Itse ainakin uskon, että jos tälläinen ilme jatkuu niin tavoite keskiarvoihin päästään, mikä sinänsä on jo voitto seuralle.

Esim. nyt kaksi seuraavaa matsia (JYP, HPK) on tiistaisin. Ei taida ihan kauheaa ruuhkaa Viljasiiloon taaskaan tulla? Eikä massi taida riittää uusiin pelaajiinkaan joka kerta? Huolestuttavaa sikäli, että keskiarvo on nyt 5997, eli tavoitetta ollaan perässä 1700 (1500?) maksanutta per peli ja viime kautta kokonaisuudessaan noin 450 hlöä per peli.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
If you build it, they will come

Toki vajaa 12000 olisi upeaa mutta viikkomatsiin jos alkaisi näin aluksi saada minimissään ja mieluiten yli nykyisen keskiarvon 6000 katsojaa. Ei siis mitään kalpapelin alle 4000 enää. Siitä se lähtee, kunhan trendi vain olisi nouseva. Mielenkiintoista on nähdä vaikuttaako peliesitys ylipäänsä tai millä aikavälillä se näkyy. Äänestääkö yleisö jaloillaan myös toiseen suuntaan vai pysyvätkö parin vuoden muistot takaraivossa? Tai onko ihmisillä edes tietoa että peli on nyt ja toivottavasti vastaisuudessakin parempaa kuin aiemmin.
 

jtuominen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS(+Länsirannikko)
Tiistaipelit...

.ovat kaikkein huonoimpia iltoja vetämään ihmisiä hallille. Asiaa ei auta yhtään, että vastassa on Jyp(no offence). On hyvin jos yleisömääräksi ilmoitetaan(siis kausikortit mukana) >6000 ihmistä. Viikonlopun jälkeen(ma,ti) ihmiset mieluummin jäävät kotiin, kunnes loppuviikkoa kohden piristyvät kaikenmailman rientoihin mm. jääkiekko-otteluihin.

Tärkeintä on kuten sanottua, että itse joukkueella peli kulkee. Esitykset kentällä siis ratkaisevat eniten, eikä vain satunnaisesti hyvin vaan toistuvasti hyvin. Seuraavaksi tärkeintä on saada hallilta hyvää, nopeaa ja ystävällistä palvelua -AINA.
Sen nyt vielä kestää ettei kotijoukkue aina voita(heikosti, mutta kuitenkin), mutta huonoa palvelua ei kestä juuri millään. Siinä ovat satunnaiset kävijät aika tiukilla uudelleen tulemisen kanssa Turkuhalliin, jos molemmat osa-alueet pettävät.

Ihmiset tulevat kyllä, jos joukkue vain jatkaa hyviä pelejään.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
jtuominen kirjoitti:
.ovat kaikkein huonoimpia iltoja vetämään ihmisiä hallille. Asiaa ei auta yhtään, että vastassa on Jyp(no offence). On hyvin jos yleisömääräksi ilmoitetaan(siis kausikortit mukana) >6000 ihmistä.

Vuosi sitten syyskuusta joulukuuhun Viljasiilossa oli 4 tiistaimatsia, yleisömäärät pyöristettynä 5200, 5300, 5500 ja 6100. Näitä lukuja on hyvä vertailla tuleviin tiistainoteerauksiin, alla on jo yksi Tappara-matsi 5000 katsojalla. Vastassa viime syyskaudella olivat KalPa, Blues, Tappara ja Lukko.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Pressiboxi kirjoitti:
Vuosi sitten syyskuusta joulukuuhun Viljasiilossa oli 4 tiistaimatsia, yleisömäärät pyöristettynä 5200, 5300, 5500 ja 6100. Näitä lukuja on hyvä vertailla tuleviin tiistainoteerauksiin, alla on jo yksi Tappara-matsi 5000 katsojalla. Vastassa viime syyskaudella olivat KalPa, Blues, Tappara ja Lukko.

Tiistaimatsit on kyllä aika heikko keksintö. Perinteisesti oikeastaan viimevuotta lukuun ottamatta, jolloin yleisökeskiarvot eivät missään vaiheessa nouseet, niin kevättä kohti yleisömäärät tulee nousemaan. Nyt olisikin tärkeää saada pidettyä keskiarvo aika lähellä tota 6500 niin tavoitteeseen pääseminen on mahdollista sitten ensi vuoden puolella, koska loppukaudesta perinteisesti yli tuhannen katsojan lisäys on tapahtunut yleisömääriin.

Matseja on vaan nykyään liikaa, että olisi mitään mahdollisuuksia koittaa paukuttaa tollaista edes tollaista 8000 syksystä kevääseen. Koska tuskimpa ottelumäärästä talousvastaavat haluaisivat luopua, niin evvk-hockey toureista voitaisiin koittaa päästä eroon. Loppujen lopuksi niillä ei ole mitään tekemistä lopullisen maajoukkueen kanssa kuin korkeinta muutaman pelaajan osalta. Ne sekoittaa sarjajärjestelmää ja niissä on vielä loukkaantumisriski. Sitä paitsi ne ei kiinnosta juuri ketään. Tehtäisiin edes niin, että joukkueet olisi jaettu kauden aikana pelattavien turnausten mukaan kolmeen ryhmään ja yhdestä ryppäästä valittaisiin aina pelaajat SM-liigan osalta tohon turnaukseen. Niin aika monta tiistaipeliä voitaisiin vaihtaa joko lauantaihin tai torstaihin.

Pidempi aikaisena tehtävänä TPS:llä pitäisi olla sen massan kasvattaminen, joka käy peleissä. Sillä tavalla voidaan saadaan helpoiten lisää yleisöä hallille, mutta jos vähänkään pysyvää tulosta halutaan, niin pitkäjänteistä työtä tarvitaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös