Tool – vieläkö sedät jaksaa heilua?

  • 47 483
  • 358

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tool on yhtye, johon en ole ollut tutustunut yhtään. Olen jotenkin mieltänyt sen liian raskaaksi makuuni. No, nyt kun albumit ovat suoratoistopalveluissa, niin on ollut sauma todeta olleensa väärässä. Eihän tuo kevyttä ole, mutta ei ensivaikutelman perusteella myöskään liian raskasta.

Lateralus vaikutti ainakin hypetyksen arvoiselta. Pitää kuitenkin kuunnella se muutamaan otteeseen, ennen kuin olen varma asiasta.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Lateralus vaikutti ainakin hypetyksen arvoiselta. Pitää kuitenkin kuunnella se muutamaan otteeseen, ennen kuin olen varma asiasta.

Jes, Tool on vähän niin kuin mikä hyvänsä (pahakin) viina. Se pitää vain juoda (kuunnella) hyväksi.

Noh, leikki leikkinä; uskoisin Toolin suoratoistopalveluihin ilmestymisen jälkeen löytävän itselleen kohtalaisessa määrin uusia faneja. Koskaan ei ole liian myöhäistä.

Vielä, kun saataisiin poijat lähivuosina Eurooppaan levykiertueellekin, niin tässähän alkaa olla Tool-annostelu yhtäkkiä paremmalla tolalla kuin koko aiemman uransa aikana.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Vielä, kun saataisiin poijat lähivuosina Eurooppaan levykiertueellekin, niin tässähän alkaa olla Tool-annostelu yhtäkkiä paremmalla tolalla kuin koko aiemman uransa aikana.

Niinpä. Syksyllä kiertänevät raskaasti Pohjois-Amerikkaa, ainakin huhujen mukaan. Olisi se vaan saakelin hienoa päästä kokemaan Tool vielä joskus hallissa eikä festareilla.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Nyt vasta sain hetken keskittya Fear Inocolumiin.

Tool se on, beyond any doubt. Myonnan etta Maynard on itselle artisteista artistein, A Perfect Circle ja Puscifer lyo lujaa lapi myos, aina enemman mita enemman kuuntelee.

Silti, kukaan ei mielestani rakenna kappaleita kuten Tool, Fear Inocolum(kin) vaatii toistoja joka kerroksen huomaamiseen, kuten on jo useasti mainittu, kaikki on niin pieteetilla tehty. Innolla odotan albumia.

Yksi suuri unelma olisi nahda Tool livena, sen jalkeen kaikki muu olisi alamakea
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olenkos ainoa, jolle tuo AEnima jää vähän kuin väliteokseksi Undertown ja Lateraluksen väliin.Tai, no Hooker with a Penis nyt iskee aina kuin miljoona volttia, on se sellainen tykitys ja suoranainen vittuilu kaikille sell-outia huuteleville. Mutta itse kuulun siihen porukkaan, jolle Undertow ja Lateralus on ne tämän bändin huipputeokset.

AEnimassa eniten tökkii nuo kaikenlaiset "studiovälihäröily"-irnterudet, jotka menevät omissa kirjoissani turhan pitkälle sinne tekotaiteen puolelle ja katkovat muuten kivasti kulkevan levyn kulun. Ja oikeastaan itse en ainakaan moisille mitään isompaa funktiota ole keksinyt kuin mikrofoniin piereskelyn studiossa. Toki tuota puolta on Lateraluksessakin tarpeeksi, mutta uivat jotenkin paremmin sisään seuraavan biisin. Kyllähän tuotakin toki olisi hieman trimmata voinut, pienellä typistyksellä voisi olla vieläkin parempi platta. Toki Schismistä Reflectioniin ulottuva suora on kyllä aivan saatanan upeaa musaa.

Uutuus lähtee poistoon heti, kun alkaa tipahdella sitä perusversiota levykauppoihin. Siihen asti ajattelin pitää hiljaisuutta näiden uusien biisien osalta. Mukava sitten kuulostella oikein levyltä.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Komppaan Leonia tässä täysin. Aenima on yhtä ajaton tekele kuin Lateraluskin. Se on sitten ihan päivän fiiliksestä kiinni kumpaa pitää parempana. Alun viiden suora Stinkfististä 46&2:n on vertaansa vailla ja sen jälkeen saa haukata hetken happea välisoitoilla yms.. itseasiassa juuri Hooker with a Penis edustaa itselleni levyn heikointa antia. Kakkuohjeen jälkeen alkaa taas Aenimalla sellainen tykitys Pushitin muodossa levyn päättävään Third Eyehin, että tuohon on vaikea enää yltää. Paitsi ehkä juuri Laten päättävä sinfonia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
AEnima ja Lateralus. Toolin diskografiassa albumeina suvereenit. Noiden levyjen jälkeen tulee mieletön hyppy ja siihen isketään Undertow. Taas samanlainen hyppy ja vuorossa on 10.000 Days. Yksinkertaista.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No, kiva sitten olla toisinajattelija edes jossain asiassa:)

No, josko sitä sitten ottaisi tässä uutukaista odotellessa AEnimankin taas kertauksen alle, jos siitäkin sitten saisi vielä sielun veljen itselleen. En tiedä, tähän asti se on ollut Undertown angsti, raivo ja riehuminen ja Lateraluksen henkinen pohdiskelu, joka tähän osoitteeseen on uponnut.

Mutta eikös se ole hyvän bändin merkki kun mielipiteet vähän jakaantuukin?
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tänään tuli Radio Rockilta mielenkiintoinen kappale, piti kuunnella loppuun. Kävi ilmi, että oli tämä Toolin uusi sinkku.

Tool oli Provinssissa 2001. En muista, näinkö bändiä, koska tuli otettua aika paljon keittoa ja juostua tyttöjen perässä. En ole bändiä koskaan kuunnellut.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Biisilista julkaistu. Jotenkin jännä ratkaisu, että nuo digitaaliset bonuskappaleet eivät tule "ylimääräisenä pakettina" albumikokonaisuuden jatkoksi vaan ripotellen sinne sekaan.

Toolin uuden ”Fear Inoculum” -albumin kappalelista julki: levyllä liki 20-minuuttinen järkäle

Myös ensimmäisiä arvioita on alkanut vähitellen pukkaamaan:

TOOL "Fear Inoculum" Track By Track Album Review

E: Ilmeisesti bonuskappaleet eivät ole oikeita kappaleita vaan enemmänkin jotain välisoittoja, jotka eivät olisi mahtuneet fyysiselle julkaisulle.
 
Viimeksi muokattu:

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Loudwiren arviosta poimittu maininta tuosta 20-minuuttisesta:

This is the best thing Adam Jones has ever recorded. It’s beyond epic. I’m absolutely blown away and baffled by this 20-minute monster. No other band could do this. Not a chance.

My cuntry boner - it won´t go down!
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Viitisen kertaa kuunnellut nyt tämän Fear Inoculumin ja on vittu soikoon se tämäkin kova biisi. Nykyään tulee vaan niin harvoin enää musiikin parissa sellaista fiilistä, että joku iskee oikein kunnolla, mutta tämä menee kyllä ns. muniin asti. Todella kovat odotukset itse levyltä. Tässä on potentiaalia olla todella giganttinen julkaisu ja yksi koko 2000-luvun kovimpia levyjä.
 

-Ville-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadin Jokerit 1967-2014 & 2023> | Leijonat | Nato
Ensimmäinen kuuntelusessio takana ja on sitten mykistävä kokonaisuus. Vaatii kyllä lukuisia toistoja, että kaikki salaisuudet avautuvat ja hyvä niin, sillä tätä jaksaa luukuttaa kyllä todella pitkät pätkät. Mammuttimainen levy ja soundi. Samalla adjektiivilla voisi kuvata myös tätä hävyttömän hienoa Limited Edition CD-painosta. Jösses minkä tekivät.

Hattu päästä ja syvä kumarrus, Tool!
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuolla eräässä facebookin post-rock -ryhmässä saa levy aika kylmää kyytiä. Monelle näköjään lähes täysi pettymys. Mitään väliähän tuolla ei ole, mutta oletin varsinkin tuolla ryhmässä hieman lämpimämpää vastaanottoa. Tuleehan tuo sitten virallisena julkaisupäivänä pyöräytettyä itse läpi, niin katsotaan mikä on oma tuomio.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Taas Fourtheye-sivustolle on tullut toistasataa kommenttia levyn vuotamisen jälkeen ja niistä 99% on ylistäviä. Ei tuollakaan mitään väliä ole, mutta moni kokee Toolin tehneen parhaan levynsä tähän asti. Katsellaan ja kuunnellaan, palataan asiaan muutaman vuoden päästä sitten.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt löytyy suoratoistopalvelusta. Mua hiukan jännittää. En ole ottanut edes maistiaisia.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Nyt löytyy suoratoistopalvelusta. Mua hiukan jännittää. En ole ottanut edes maistiaisia.

Anna mennä rohkeasti vaan, kuuntelemalla se paranee! Muistan kuinka Lateralus ei auennut ensimmäisillä kuuntelukerroilla sitten mitenkään, mutta lopussa kiitos seisoi. Nyt on aivan liian aikaista antaa mitään analyysiä. Paitsi, että Pneuma...olen myyty.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Anna mennä rohkeasti vaan, kuuntelemalla se paranee! Muistan kuinka Lateralus ei auennut ensimmäisillä kuuntelukerroilla sitten mitenkään, mutta lopussa kiitos seisoi. Nyt on aivan liian aikaista antaa mitään analyysiä. Paitsi, että Pneuma...olen myyty.
Oon antanut mennä rohkeasti. Mulle Lateralus aukesi heti, kuten yleensäkin Toolin levyt. Ei niistä ole mikään alkuvaikutelman jälkeen erityisesti liikahtanut suuntaan eikä toiseen. Tää uusin kuulostaa kiusallisen paljon nimenomaan Lateralukselta, tai oikeastaan Grudgelta (toivoin Parabola-tasoa). Musiikillisesti ajateltuna hyvä, odotin toisaalta jotain erilaista. Kuulokekuuntelu paljastaa sitten levyn helmet. Tähän mennessä mikään ei ole pompannut massasta. Onneksi se massa on aika laadukasta.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Se, että Tool kuulostaa Toolilta ei ole mikään ongelma ainakaan minulle. Sen verran sanottakoon, että tällä levyllä erityisesti Adam Jones näyttää hauistaan. Pidän kovasti levyn tunnelmasta. Hieman tässä menee roska silmään, ilosta.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Se, että Tool kuulostaa Toolilta ei ole mikään ongelma ainakaan minulle. Sen verran sanottakoon, että tällä levyllä erityisesti Adam Jones näyttää hauistaan. Pidän kovasti levyn tunnelmasta. Hieman tässä menee roska silmään, ilosta.
Kun maailman paras bändi kuulostaa itseltään, voi siitä vetää sopivat johtopäätökset.
Ihan helvetin kova levy on tänään julkaistu. Mikä viime vuosina julkaisu muu levy pääsisi edes lähelle?
Rock nousi tänään tuhkasta ja osoitti olevansa elossa taas.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ekan kierroksen jälkeen kovempi, kuin mielestäni yliarvostettu 10,000 Days.

Pneuma ja 7empest erottuivat kappaleista selkeästi eniten positiivisessa mielessä. Yllättävän liitelyä ja maalailua, Maynard on kokonaisuutena melko taka-alalla. Bändi tietty tikissä, kun tuo nyt muka ketään yllättäisi.

Pneuma on kyllä kappaleena jo ns. saatanan kova.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Ekan kierroksen jälkeen kovempi, kuin mielestäni yliarvostettu 10,000 Days.

Pneuma ja 7empest erottuivat kappaleista selkeästi eniten positiivisessa mielessä. Yllättävän liitelyä ja maalailua, Maynard on kokonaisuutena melko taka-alalla. Bändi tietty tikissä, kun tuo nyt muka ketään yllättäisi.

Pneuma on kyllä kappaleena jo ns. saatanan kova.

10 000 Days taitaa olla hieman aliarvostettu täällä?

Tosiaan Pneuma on nyt äkkiseltään viiden kuuntelukerran jälkeen noussut omalla arvoasteikolla yhdeksi kaikkien aikojen biiseistä Toolita ja muutenkin. Kylmät väreet!

Maynard on tosiaan taka-alalla, mutta levyäkin on tehty enemmän vereslihalla Adamin, Dannyn ja Justinin toimesta. Eikä Maynardin putket toimi enää kuin parikymmentä vuotta sitten. On sen itsekin todennut. Ei kuitenkaan kannattaisi kokopäiväiseksi rypäleen polkijaksi siirtyä. Annettavaa laulajana ja sanoittajana vielä on.

e: Totean vielä sen, että Toolin jokainen levy eroaa tunnelmaltaan toisistaan vaikka niitä tuttuja koukkuja ja elementtejä tietenkin on helppo materiaalista löytää. Tämä levy luo juuri sellaista tunnelmaa kuin hyvin kypsyneet, keski-iän kynnyksen ylittäneet sedät voisivat maalata. Rehellistä ja tyylikästä meininkiä, mutta ei tässä ketään mihinkään kosita. Ota tai jätä!
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mistä ihmeestä tämän levyn saa ilman kaikkea tuota tilpehööriä? En halua sentään yli 100€ maksaa. Pahoittelut jos kysyn jo sata kertaa kysyttyä kysymystä, mutta en vain halua spoilaantua yhtään levystä, joten en tohdi lähteä lukemaan viestejä. Mielellään en myöskään kuuntelisi tätä esim. youtubesta jossa näyttää olevan, vaan haluaisin nimenomaan sen fyysisen levyn käsiini.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös