Tommi Santala HIFK:hon

  • 195 690
  • 796

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
”Kiekolla ei ole keuhkoja”, vanha viidakon sanonta... Hieno mies, laatupelaaja!
 

KooJii_#1

Jäsen
Suosikkijoukkue
★ HIFK ★ Detroit Red Wings ★ Dallas Stars ★
Malinen ois laukonu suoraa päin tai ohi.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Oli kyllä helvetin ihana rankkari. Tästä ja viime matsin rannarimaalista näkee kyllä että itseluottamus on kohdillaan. Jos vertaa syksyjä keskenään, niin kyllähän Santala pesee Malisen melko reippaastikin.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Oli kyllä helvetin ihana rankkari. Tästä ja viime matsin rannarimaalista näkee kyllä että itseluottamus on kohdillaan. Jos vertaa syksyjä keskenään, niin kyllähän Santala pesee Malisen melko reippaastikin.

Niin, johtavat pelaajat tulee kentälle ja iskee maalin silloin kun pitää. Se on osa sitä kulttuuria johon ne on kasvaneet. Muun jengin on helpompi kasvaa vierellä. Hade oli vähän sitä, mutta kun piti laitaan nopeuttaa hommaan niin sai väistyä.

Erilaisia ominaisuuksia Malisella ja Santalalla, mutta Santala on ehkä enemmän sitä mitä IFK tarvitsi. Aloitusprosentti 63 vs Malisen 48. Toki otanta on pieni, mutta kyllä taisi Selin tietää mitä tilasi.
 

Petrell#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Mikael Granlund
Erilaisia ominaisuuksia Malisella ja Santalalla, mutta Santala on ehkä enemmän sitä mitä IFK tarvitsi. Aloitusprosentti 63 vs Malisen 48. Toki otanta on pieni, mutta kyllä taisi Selin tietää mitä tilasi.

Tämä Santala vs Malinen keskustelu voitaisiinkin jo kuopata, koska tietyllä tapaa näiden kahden välissä on meri. Katsokaa pelkästään Santalan uraa, niin selviää, miksi HIFK hänet halusi. Kuinka moni KHL:n kärkiseura ottaisi Malisen ensi keväänä finaalijoukkueen sentteriosastolle? Kai se jotain Santalasta kertoo, että hän siellä alle kaksi vuotta sitten pelasi. Henkinen kantti ihan eri luokkaa, kun perus liigasenttereillä.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Oli kyllä nätti skode!

Toivon todellakin onnistunutta kautta Santalalle. Toivottavasti myös siipiensä suojaan ottama Kangasniemi lähtee ihan omaan lentoon ja Santala voi seuraavaksi kasvatusprojektiksi ottaa pikkuhiljaa oikealle laidalleen Nordgrenin. Oikeastaan aika sama onko ketjun vasemmalla laidalla Lessio vai Tallberg niin kauan kuin Lessiolle ei löydy tuosta kokoonpanosta sopivaa sentteriä. Sitten kun löytyy, niin ilmanmuuta Tallberg-Santala-Nordgren kasaan.
 
Viimeksi muokattu:

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Tämä Santala vs Malinen keskustelu voitaisiinkin jo kuopata, koska tietyllä tapaa näiden kahden välissä on meri. Katsokaa pelkästään Santalan uraa, niin selviää, miksi HIFK hänet halusi. Kuinka moni KHL:n kärkiseura ottaisi Malisen ensi keväänä finaalijoukkueen sentteriosastolle? Kai se jotain Santalasta kertoo, että hän siellä alle kaksi vuotta sitten pelasi. Henkinen kantti ihan eri luokkaa, kun perus liigasenttereillä.

Miksi tämä keskustelu pitäisi kuopata? Kautta on pelattu HIFK:n osalta kokonaista 4 peliä ja tämäkö on riittävä otanko julistaa Santala Malista paremmaksi?

Kärkivastustajista (Kärpät, Tappara, TPS, JYP) on kohdattu vasta yksi ja muutoin vastustajat ovat olleet viime kausina ns. vähemmän menestyneitä joukkueita. Tietysti on hyvä, että vielä ei ole kertaakaan hävitty, mutta en nyt varsinaisesti pitäisi HPK:ta, Jukureita ja Sportia tällä kaudella meidän päävastustajina. Tästä syystä en lähtisi vetämään kovinkaan suuria johtopäätöksiä vielä Santalankaan pelaamisesta ja itse olen aikeissa arvioida Santala/Malinen-parivaljakon paremmuuden vasta kauden viimeisen pelin jälkeen.

Kausi on pitkä ja playoffit näyttävät lopulta vasta sen, oliko tämä vaihdos oikea vai ei. En myöskään ymmärrä, mitä merkitystä Santalan kieltämättä komealla uralla on tässä vertailussa. Yhtä hyvin voisi kai todeta, että komeasta urasta huolimatta Santalan ura ei ole ollut mestaruuksien muodossa kovinkaan menestyksekäs.

Minusta myös keskustelu esimerkiksi Santalan palkan suuruudesta on erittäin merkityksellinen, sillä sen mahdollisen tulevan sentterihankinnan jälkeen Santala saattaa pudota sentterihierarkiassa kolmossenan rooliin. Mikäli IS:n esittämä palkka pitää paikkaansa, niin meillä on tuolloin aika kallis ja varmaankin yksi liigan kalleimmista kolmossenttereistä. Ja minua tämä kiinnostaa siksikin, että onko meillä sitten varaa vahvistaa joukkuetta enää sen "ykkössentterihankinnan" jälkeen, mikäli kolmossenan palkka on se IS:n tietojen mukaiset 260.000 euroa.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Minusta myös keskustelu esimerkiksi Santalan palkan suuruudesta on erittäin merkityksellinen, sillä sen mahdollisen tulevan sentterihankinnan jälkeen Santala saattaa pudota sentterihierarkiassa kolmossenan rooliin. Mikäli IS:n esittämä palkka pitää paikkaansa, niin meillä on tuolloin aika kallis ja varmaankin yksi liigan kalleimmista kolmossenttereistä. Ja minua tämä kiinnostaa siksikin, että onko meillä sitten varaa vahvistaa joukkuetta enää sen "ykkössentterihankinnan" jälkeen, mikäli kolmossenan palkka on se IS:n tietojen mukaiset 260.000 euroa.

Siinä tapauksessa myös joku siirtyy myös pois, itse en ole huolissani. En ymmärrä miksi tavallisen fanin täytyisi vapista mihin on varaa ja mihin ei. IFK on taloudellisesti erittäin hyvässä tikissä ja jos nähdään tarvetta niin sitä rahaa kyllä löytyy. Itse en murehdi kuin seuraavaa päivää pidemmälle. Ja mitä tulee Santalaan ja Malisen vertailuun niin Santala on paljon kokonaisvaltaisempi pelaaja kuin Malinen. Varmasti tämä on se syy miksi Malinen haluttiin vaihtaa Santalaan. Jätän myös arvioimisen kauden loppupuolelle, mutta itse en pitänyt Malisesta pätkäkään pelaajana ja Santala on jo 4 otteluun antanut useita ilon aiheita.

Santala ei myöskään yksi niitä mestaruuksia joukkueissaan voita eikä se poista sitä faktaa, että on pelannut huomattavasti kovemmissa porukoissa missä Malinen vaikka mestaruuksia ei olisi tullut. Mestaruudet on monen asian summa.
 

Stigu

Jäsen
Reaaliaikainen kommentointi on jatkoajan suola, joten propsit niille, joiden mielestä Santalaa voidaan ehdottomasti jo nyt pitää hyvänä hankintana!

Itse olen kyllä tässä tapauksess hieman maltillisempi. Yksi onnistunut rankkari ja upea ura eivät hirveästi paina, kun runkosarjan matseja on vielä 95% pelaamatta ja pleijarit eivät ole edes alkanet. Täytyy muistaa että Santala on varmasti TOP5-budjettisyöppö, joten panoksen pitää olla edes sinne päin. Ja onhan se ollut sinne päin, en kiellä, mutta vielä parempaan pitäisi pystyä. Santalan arvo nähdään mielestäni vasta kun joukkupeli alkaa loksahtaa kohdalleen ja nähdään miten hyvin hän pystyy rakentamaan ketjunsa peliä. Ainakin itse olen nähnyt hänet nyt YV:n syöttelijänä ja tarkkalaukaksisena skodaajana.

Analyytikon esille nostama kysymys Santalasta kolmosen keskellä on myös relevantti: Onko millään jengillä varaa pitää tuon palkkaluokan sentteriä kolmosessa?
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Analyytikon esille nostama kysymys Santalasta kolmosen keskellä on myös relevantti: Onko millään jengillä varaa pitää tuon palkkaluokan sentteriä kolmosessa?

Tästä asiasta Salmelainen osittain puhui Telian haastattelussa. Nyt kun markkinoilla samoista pelaajista kilpailee KHL:än, SHL:än, NLA:n lisäksi EBEL ja DEL niin se tarkoittaa korkeimpia palkkoja. Tämän myös suoraan mainitsi. Ja miksi ei? Kuten ollaan huomattu, sentteri tuossa pelitavassa on tärkeä ja ei niitä kykeneviä roiku joka oksalla.

Eikös se vanha fraasi mene niin, että pelaaja on juuri niin hyvä kuin sen edellinen ottelu..
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Analyytikon esille nostama kysymys Santalasta kolmosen keskellä on myös relevantti: Onko millään jengillä varaa pitää tuon palkkaluokan sentteriä kolmosessa?

Joo ihan aiheellista pohdintaa. Jos tuohon Santalan eteen tulisi vielä kova sentteri, niin voisi jo todella hyvällä syyllä kyseenalaistaa 3.sentterin panoksen suhteessa palkkaan. Eikä mitään pois siis Santalalta, vaan puhtaasti joukkueen rakentamisen kannalta. Kaksi ekaa sentteriä, varsinkin Tyrväinen kantaa isoimmat minuutit, joten kannattaako siis ~15-17 minuutin sentteristä maksaa sitä 260k:ta? Jos olisi skenaario jossa 3.keskellä olisi hyvä hinta/laatu sentteri ja laidalla säästyneillä rahoilla hankinttu kova laituri, niin voisin ehkä kallistua tähän skenaarioon. Toisaalta taas se sentterin merkitys koko viisikon pelissä on iso, joten onhan keskikaistan laajuudesta myös isosti apua. Kaksipiippuisia asioita. Ja toki kaikesta huolimatta uskon että Santala tuo joukkueelle myös kokemuksen tuomaa esimerkkiä, siinä on raudanluja jääkiekon ammattilainen jota esim. Kangasniemi voi katsoa ihaillen, ja esimerkkiä seuraten.

Mitä taas tulee Santalan peliesityksiin, pelannut mielestäni ihan hyvin, mutta ei ole isommin säväyttänyt. Hyviä syöttöjä ja hyvää peruspeliä ympäri kenttää, mutta odotan vielä parempaa. Pisteitähän on kertynyt mukavasti, mutta kertyykö myös kun pelit kovenee, ja vastukset kovenee. Tätä joku jo kyseenalaistikin, ja ihan aiheesta. Lisää pelejä niin tiedetään.

E: Pieni korjaus.
 
Viimeksi muokattu:

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta myös keskustelu esimerkiksi Santalan palkan suuruudesta on erittäin merkityksellinen, sillä sen mahdollisen tulevan sentterihankinnan jälkeen Santala saattaa pudota sentterihierarkiassa kolmossenan rooliin. Mikäli IS:n esittämä palkka pitää paikkaansa, niin meillä on tuolloin aika kallis ja varmaankin yksi liigan kalleimmista kolmossenttereistä. Ja minua tämä kiinnostaa siksikin, että onko meillä sitten varaa vahvistaa joukkuetta enää sen "ykkössentterihankinnan" jälkeen, mikäli kolmossenan palkka on se IS:n tietojen mukaiset 260.000 euroa.

Itselleni ei siinä mielessä ole oleellista yhden yksittäisen pelaaan palkka, koska mikäli HIFK budjettinsa rajoissa vielä hankkii yhden kovan tason sentterin lisää, niin ei minulle ole väliä paljonko HIFK yhdelle pelaajalle maksaa, ellei nyt ihan karmeaa ylihintaa maksa. Viime kaudella joidenkin pelaajien palkat olivat oleellisempia, koska HIFK oli sitä yhtä sentteriä vajaa koko kauden, koska rahaa oli syydetty liikaa useampaan pelaajaan ja budjetissa ei ollut varaa hankkia pelaajaa, jonka puutteen näkivät kaikki. Väitän, että yhdellä kovalla sentterillä koko viime kauden kuva olisi ollut erilainen ja saattanut päättyä parhaassa tapauksessa jopa mestaruuteen. Nyt on selvästi saatu palkkoja maltillisemmiksi kautta linjan ja vaikka kovan tason pelaajia, kuten Lankinen ja Heiskanen lähtivät pois ja heitä on jopa mahdoton paikata, niin rosteri on kautta linjan tasaisempi. Lisäksi vielä se, että tietyn pelipaikkojen pelaajille olisin itsekin valmis maksamaan enemmän, että varmasti saadaan laatua ja keskushyökkääjän paikka on yksi näistä. HIFK:lla on hyvällä tuurilla kohta kolme keskushyökkääjää, joiden varaan voidaan rakentaa toimiva hyökkäysketju ja sitten neloskenttään kilpailua siitä, että kenellä siellä on suurinta nälkää. Lisäksi keksushyökkääjän tontti on vielä sellainen, että on HIFK:ssa on nähty liian monta kertaa tilanne, jossa laitahyökkääjä vääntää keskellä. Edes Ville Peltosen tyylinen pelaaja ei pystynyt sitä ruutua hoitamaan. Lisäksi on ehkä turha alkaa miettimään senttereitä numeroina siinä tapauksessa, että on kolme noin laadukasta keskushyökkääjää. Kaikki kolme tulevat saamaan paljon YV-aikaa. HIFK:lla on nyt kaksi kenttää pystynyt tekemään tasaisesti tulosta ja juuri ne kentät, joissa on Santala ja Tyrväinen keskelleä, eli tarpeeksi laadukkaat keskushyökkääjät. Muut eivät pysty edes luomaan maalipaikkoja. Miettikää mikä ase se olisi, jos olisi kolme.
 
Viimeksi muokattu:

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Kuten edellä todettu, on keskushyökkääjän keskimäärin helpompi siirtyä laitaan kuin päinvastoin. Vanhoina hyvinä aikoina menestyvässä HIFK:ssa oli senttereitä pilvin pimein, varsinkin 80-luvulla. Vielä 1998 veti nelosen sentterinä muuan C.Ruuttu. Vaikkei nyt ihan tuolle varustelutasolle mentäisi, niin kyllä jengissä pitäisi olla enemmän kuin kaksi pelintekoon kykenevää senaa.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Liityn ylläoleviin ”ei haittaa jos maksaa jos on varaa” kannanottajiin.

Alkuperäinen kärkikolmikko Suomela-Tyrväinen-Santala ei varmasti olisi ollut myöskään halpa, joten rakennuksessa oltiin mietitty varmasti sitä, että menestys ei jää tänä vuonna senttereistä kiinni. Tuskimpa tuo TPSn sentteristökään mikään edullinen on...

Jos on budjetoitu keskikaistalle tarpeeksi fyffeä niin sinne jos minne sen rahan myös laittaisin. Siten ei yhden kärkisentterin loukkaantuminen tai 6 ottelun pelikiellon vaikuta menestykseen radikaalilla tavalla.

Haastattelujen perusteella tuntui siltä, että joukkueeseen oli jätetty kassaan yhden sentterin, yhden pakin ja yhden syvyyspelaajan verran. Lessio ja Quincey napattiin nyt, joten vielä pitäisi kaiken mukaan olla rahaa siihen sentteriin. Ja jos odotellaan artistirajalle, niin voidaan saada aika hyväkin kala.

EDIT: Ja kyseenalastaisin vielä tämän 1,2,3 -sentteriajattelun. Selinin systeemissä eri pelaajat pelaa erilaisia rooleja. En usko, että 1-3 ketjut on Selinille mitenkään arvojärjestyksessä vaan niillä on eri funktioita. Santalan tehtävä on pyörittää ylivoimaa, ratkaista pelejä (on ollut kahden tehdyn jatkoaikamaalin aikana kentällä ja eilinen rankkari niittasi pelin viim. meille) ja voittaa aloituksia.

-Kaikki asioita, jotka olivat ajoittain puutteellisia viime kaudella. Näiden puutteiden korvaamisesta maksetaan.

Sen uuden sentterin funktio lienee olla sitten nopeat jalat ja kädet 5-5 peliin, jotta saadaan kasattua kolmas tulosketju.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei pidä paikkaansa. 93,33jne % pelaamatta.

Stigun ATK taitaa olla huollossa eikä päässälasku mennyt ihan nappiin.

Kyllä mäkin vähän ihmettelen, mikä tarve täällä joillain on nyt jo dissata Santalaa, joka on paitsi oma kasvatti niin myös aloittanut kauden erinomaisesti. Toisin kuin viime kaudella ei nyt tarvitse maksaa liksaa kolmelle "ykkösveskalle" ja kahdelle päävalmentajalle, joten olettaisin, että fyrk finns. Ja tähän mennessä tosiaan Santala on kyllä ollut jokaisen euron arvoinen. Muistaakseni viime kaudella harmiteltiin, kun jengistä puuttui luotettava aloittaja. Nythän sellainen on, nimittäin Santala, joka taitaa viedä vastustajia ja seeproja aloitusympyrässä vieläkin selvemmin kuin itse El King. Tällä hetkellä - eli tässä ja nyt - olen siis erittäin tyytyväinen Santalan panokseen.
 

Stigu

Jäsen
Stigun ATK taitaa olla huollossa eikä päässälasku mennyt ihan nappiin.
Ei kun te ette vaan tajua, se pyöristää lähimpään viitoseen.

Joo, kyllähän Santala jo nykynäytöillä menisi varmaan hätätapauksessa kakkosen keskellä, mutta se isompi ongelma-kuten täällä mm. Apassi on tuonut esiin- on että kolmoseenkin tarvitaan ehdottomasti sentteri. Mielellään joku Santalan tapainen kokenut isähahmo esim. Nordgrenille ja Jääskälle, joilta itse odotan paljon tällä kaudella.

Mä en muuten ymmärrä, että 100%:lla täällä (ATK:ni pyöristi tuonkin lähimpään vitoseen) on oletusarvona, että nelosessa voi kyllä pelata puupäitä ja -käsiä. Miksi aina puhutaan että nelonen pelaa nollanollaa? Miksei sen voisi ajatella pelaavan vaikka yksinollaa tai kuusinollaa? Eli kyllä tonne neloseenkin olisi kiva saada sentteri, mutta kyllä esim. Keränen täyttänee tuon paikan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en muuten ymmärrä, että 100%:lla täällä (ATK:ni pyöristi tuonkin lähimpään vitoseen) on oletusarvona, että nelosessa voi kyllä pelata puupäitä ja -käsiä. Miksi aina puhutaan että nelonen pelaa nollanollaa? Miksei sen voisi ajatella pelaavan vaikka yksinollaa tai kuusinollaa? Eli kyllä tonne neloseenkin olisi kiva saada sentteri, mutta kyllä esim. Keränen täyttänee tuon paikan.

Mun ATK:ni pyöristää nelosen alaspäin nollaan. Kutonen taas pyöristyy ylöspäin kymppiin. Ilmeisesti muilla kirjoittajilla on käytössään saman firman laite ja siinä syy, miksi nelosen oletetaan pelaavan nollanollaa.

Mutta joo, kyllä tuonne vielä yksi huippusentteri tai huipunveljessentteri olisi hyvä saada, ja senhän myötä kolmoseen olisi mahdollista saada Santalan tyyppinen isähahmo. Se voisi olla esimerkiksi Santala itse.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Selin ennen kauden alkua linjasi, että jokaisen ketjun pitää pystyä viedä peliä eteenpäin joten kaikilla on myös hyökkäysvastuu. Eli IFK:n nelosen tavoite ei ole pelata pelkästään 0-0:aa. Selinin kyseinen haastattelu löytyy Höblästä jossa myös sivuaa miksi Santala hankittiin vaikkakin ohuesti.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Sen uuden sentterin funktio lienee olla sitten nopeat jalat ja kädet 5-5 peliin, jotta saadaan kasattua kolmas tulosketju.

Nopeat jalat ja kädet 5-5 peliin ehdottomasti, mutta mielestäni sen uuden sentterin täytyy pystyä pyörittämään (mieluiten ykkös-)ylivoimaa myös!
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Nopeat jalat ja kädet 5-5 peliin ehdottomasti, mutta mielestäni sen uuden sentterin täytyy pystyä pyörittämään (mieluiten ykkös-)ylivoimaa myös!

Mä itse asiassa toivoisin kaverin ottavan Keräsen paikan toisessa ylivoimassa. Tuo Santala-Tyrväinen-Kangasniemi YV on jo todella hyvä ja kausi vasta alussa. Toinen ylivoima saisi saada hieman tulitukea Thorellin viereen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös