Jos puhtaasti omien mieltymysten mukaan, niin Lukko - JYP ja mestaruus Raumalle. Tappara ja Kärpät ovat mulle listan väärässä päässä kun liigajengit laitetaan "järjestykseen" ja nuo kaksi muuta miellyttävät vähän enemmän. Tapparan kohdalla syyt ovat irrationaalisia ja täysin lapsellisia, Kärppiä vastaan taas on syntynyt vähän turhan kova asettelu vastakkain. Hienoja joukkueita molemmat ovat ja tehneet varsin esimerkillistä työtä, mutta eihän tässä lajissa fanin tarvitse kaikkea aina järjellä ajatella. Jos pitäisi, niin eihän me saatana itkettäisi, hypittäisi ja puitaisi sellaisia tapahtumia, joihin liittyy hyvin vahvasti miehinen kontakti, musta kumi ja mailat.
JYP on mun mielestä karistanut hyvin ne robottikiekon sun muun prosenttilätkän pahimmat piirteet pois. Nyt noita viitsii jo ihan katsellakin ja jatkuvasti ei tarvitse haukotella. Hännikäisen vahva esiinmarssi ja pari jyväskyläläisten puolella olevaa kaveria myös nostavat pisteitä. Periaatteessa myös Perrinille kullan soisi JYP-uran kunniaksi ja pieneksi näpäytykseksi toimiston suuntaan. Tosin tuo on jo yhden mestaruuden tuonut ihan jatkoaikamaalilla, joten voisi olla kiva myös muidenkin juhlia.
Lukko puolestaan on pieni outolintu. Paikkakuntanahan Rauma on sitä luokkaa, että tuolta ei kabinettien kautta Liigaan noustaisi. Onhan se joo kaunis ja historiallinen kaupunki, mutta väkeä on jopa Suomen mittakaavassa vähän ja puhekin on mitä on. Toisaalta tausta-asiat ovat nuo lehmuslogoon vannovat hoitaneet niin helvetin hyvin, että mallia voisi ottaa lajista ja kaupungista riippumatta. Lisäplussaa siitä, että RB on yksi Suomen parhaista faniporukoista kaikki lajit lukien mukaan. En viitsi noita lähteä sen tarkemmin heittämään rankingiin, mutta fanaattista ja asiantuntevaa väkeä tuolla tuntuu olevan ja fanaattisuuteen nähden ylilyöntejä sattuu harvoin. Vielä kun Nieminen saa viimeisen mahdollisuuden ja porilaiset huutelevat viimeisen mestaruuden perään, niin Äijänsuolla (en mä tästä uudesta nimestä diggaa...) voidaan mun puolesta juhlia keväällä.
Harvinaisen yksimielistä muuten. En tiedä onko tämä nyt poikkeuksellista, mutta Lukkoa tunnutaan toivovan jopa yksipuolisesti finaaliin, kahden kärki kun muodostuu Lukon pareista. Tuosta jos poistaa Tapparan miesten oletettavasti (ja luonnollisesti) omalle joukkueelle menneet äänet, niin taitaa Lukko olla tällä hetkellä melkoinen toivejoukkue finaaliin. Ei huonosti seuralta, joka ei ole vetänyt odotuksiin nähden huikeaa kautta, koonnut rosteria napeilla tai vastaavaa.