Mainos

Toisen roska on toisen aarre

• 3 666
  • 9
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Minulla on ollut lapsesta asti mahdotonta pidättäytyä tutustumasta "jätelavoihin". Silloin etsimme paikallisen kirjapainon lavalta tarroja. Toisinaan jos lykästi sieltä löytyi myös sadoittain tissikortteja joiden jakamisella nousu koulun viileimmän kundin listalla oli taattu. Sittemmin opiskeluaikoina dyykkasin talviaikaan myös ruokaa roskiksesta. Koskaan en sairastunut dyykatusta ruoasta, mutta sitäkin tärkeämpää oli se, että rahaa riitti radalle. Olen roskiksista myös löytänyt hienoja pyöriä sekä runkoja. Taulutelevision ja tietokoneita. Tietokoneet ei aina ole toimineet, mutta kun on ollut useampi raakile varastossa niin kyllä niistä kavereille kasasi useammankin paketin.

Roskiksesta löytää siis välillä todella hyvää tavaraa. Kertokaapa omista löydöistänne.

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Roskiksesta löytää siis välillä todella hyvää tavaraa. Kertokaapa omista löydöistänne.

Ihmetyttää että mistä muut löytää hyvää kamaa. Mitä itse on pari kertaa tullut romulavoja katteltua niin tuntuu olevan vaan tyhjiä spraypulloja (CRCtä sun muuta vastaavaa) tai sitten puhkiruostuneita polttoainetankkeja..

Panttipulloja tullut aina välillä löydettyä roskakoreista. Ei oikeestaan muuta.

Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ihmetyttää että mistä muut löytää hyvää kamaa. Mitä itse on pari kertaa tullut romulavoja katteltua niin tuntuu olevan vaan tyhjiä spraypulloja (CRCtä sun muuta vastaavaa) tai sitten puhkiruostuneita polttoainetankkeja..

Panttipulloja tullut aina välillä löydettyä roskakoreista. Ei oikeestaan muuta.

Esim. taloyhtiömme pihalla on nyt jätelava. Sieltä on moni kantanut tavaraa mukanaan ja sitäkin useampi on niitä käynyt penkomassa. Mitä nyt olen nähnyt lähteneen ihmisten mukaan? Vaatekaappi, kukkaruukkuja, skanneri, mattoja sekä toimistotuoli. Oikea ajoitus on lähinnä homman juoni. Yleensä palaan reissuilta tyhjin käsin, koska sen mitä minä en tarvitse säästän mielelläni muille.

Lisättäköön vielä avaukseen, että mökkilaiturimme ponttoonit oli aikanaan minun dyykkaamia.

Suosikkijoukkue
HIFK
Tyttöystävän taloyhtiössä on mielestäni mainio ratkaisu, kun jätehuoneeseen on laitettu iso kierrätyshylly, jonne asukkaat voivat dumpata mitä erinäisimpiä tavaroita, joille eivät löydä enää käyttöä. Naiseni on napannut hyllystä mm. kahvinkeittimen, astioita, lukulampun ja ties mitä muuta täysin toimivaa ja ihan siistin näköistä kamaa. Sekä tietysti itse vienyt hyllyyn kaikenlaista roinaa, jolle ei ole löytynyt käyttöä. Harmi vaan, että monissa muissa taloyhtiöissä jätekatos on niin surkean pieni, ettei sinne mahdu moista ratkaisua.

Nötkötti

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pikkupoikana tullut löydettyä televiissioita, nintendoja, puhelimia... Kaikki käyttötavaraa. Nytten sitten viimoisin löytö, kun oppilaitokselle tulee uusi opintolinja niin edellisen suurimpia "romuja" siivoillaan niin sieltä on tullut muutama tietokone napattua mukaan, ja kasapäittäin iskemättömiä näppäimistöjä. Tietokoneen pistin kaupaksi 70€ hinnalla, joten pelkkää nettoa. Toinen sankari sitten kiskaisi sitten romulavalta toimivan videotykin, paljon lie tuommosten hinta...

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tyttöystävän taloyhtiössä on mielestäni mainio ratkaisu, kun jätehuoneeseen on laitettu iso kierrätyshylly, jonne asukkaat voivat dumpata mitä erinäisimpiä tavaroita, joille eivät löydä enää käyttöä. Naiseni on napannut hyllystä mm. kahvinkeittimen, astioita, lukulampun ja ties mitä muuta täysin toimivaa ja ihan siistin näköistä kamaa. Sekä tietysti itse vienyt hyllyyn kaikenlaista roinaa, jolle ei ole löytynyt käyttöä. Harmi vaan, että monissa muissa taloyhtiöissä jätekatos on niin surkean pieni, ettei sinne mahdu moista ratkaisua.

Totta, pääsin ihastelemaan tälläistä ratkaisua toiminnassa yli 10 vuoden ajan kun meidän kerrostalosta tälläinen löytyi. Suosittelen. Ainakin meillä se toimi juuri noin kuin yllä todettiin, ei juurikaan turhaa roskaa ja jos joku tavara lojui siellä yli 6kk niin roskiin vaan. Itse vein sinne kirjoja, cd-levyjä, vanhoja lehitä jne. Otin sieltä mm kirjoja. Tosiaan tilaa vaatii vahintään sen noin 30cm syvän 1.5 metrisen hyllyn verran, luulisi monesta modernista kerrostaloyhtiöstä tuon verran tilaa löytyvän. Ja toimii tietty sitä paremmin mitä isompi kerrostalo, meillä taisi olla noin 40 asuntoa.

_

Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Ei nyt ihan roskalavalla, mutta eräällä pankilla oli sähkö-/eletrkoniikka-romun mukana menossa roskiin design-pöytälamppu, jonka kaveri kehotti ottamaan talteen, jos vaan toimii. Toimihan se.

OVH tuollaiselle oli muistaakseni 500€. Tori.fi:n kautta sain tuosta 200€.

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Totta, pääsin ihastelemaan tälläistä ratkaisua toiminnassa yli 10 vuoden ajan kun meidän kerrostalosta tälläinen löytyi.

Täällä oli pyykkituvassa vähän vastaava, sellainen mistä lie roudattu metallihylly. Mä vein sinne mm. pari pleikkaripeliä, isoksi jääneitä vaatteita ja vanhan, mutta toimivan leivänpaahtimen. Vastaavasti olen ottanut sieltä lukulampun ja jatkojohdon.

Meillä siis OLI tuollainen, vaan eipä ole enää. Naapurirapussa asuva vanha leskirouva, joka aina puuttuu kaikkeen ja haraa joka asiassa vastaan (kaikki tietänevät ihmistyypin) oli huteralla käsialalla raapustanut lappusen ja teipannut sen hyllyyn kiinni: "TÄMÄ ON PALOTURVALLISUUSRISKI!" Ilmeisesti rouva suivaantui, kun hyllyä ei hänen huolestaan huolimatta poistettu, koska oli myöhemmin molempien rappujen ilmoitustaululle väsännyt heippalaput, joissa kertoi miten vaarallista on pitää sekalaista pikkusälää (tilavassa) pyykkituvassa alueella, jossa se ei hänen lisäkseen ketään häirinnyt. Ilmeisesti isännöitsijä (tai joku muu) oli kyllästynyt rouvan kitinään, koska vähän tuon jälkeen hylly ja roinat olivat hävinneet.

Saattoihan se toki ollakin märiteltävissä paloturvallisuusriskiksi, ei siinä. No nyt ei ole enää sitäkään ja kaikilla on hyvä ja turvallinen mieli.

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Naapuri teki maankaivuuhommia pihallaan ja tuloksena oli kivijätettä. Kysyin, että mitäs teet kivillä. Sanoi kärsivänsä vitutusta kun pitäisi nurmikkoa laittaa ja piha näyttää pirunpellolta. Sanoin, että voin kerätä osan kivistä pois jos haluat. Ilmaisella sain upeaa ja sileää kiveä pihan reunoille, kukkapenkkiin, talon seinustoille jne. Win-win molemmille. Kuulemma jotkut noista maksaa rahaakin.

Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Saattoihan se toki ollakin märiteltävissä paloturvallisuusriskiksi, ei siinä. No nyt ei ole enää sitäkään ja kaikilla on hyvä ja turvallinen mieli.

Meillä oli aiemmassa taloyhtiössä erään rapun yhteydessä vaunuvarasto. Vaunuvarastossa ei kuitenkaan säilytetty vaunuja vaan oli ikään kuin rappukäytävän yhteinen kirjasto ja olohuone. Lähti samasta syystä myös pois. En tiedä oliko palotarkastajan ja voi jonkun lukutaidottoman tukarin ansioita. Kyllä minä silloin niin mieleni pahoitin vaikka ei hirveästi tullutkaan sitä käytettyä. Sittemmin siellä samassa varastossa säilytettiin taas vaunuja, mutta luultavasti ovat jostain tulenkestävästä materiaalista.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy