Tobias Salmelainen IFK:n urheilujohtajana

  • 1 337 721
  • 7 866

Oliko valinta sopiva?

  • Kyllä

    Ääniä: 115 44,4%
  • Ei

    Ääniä: 37 14,3%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 107 41,3%

  • Äänestäjiä
    259
  • Poll closed .

RedDawn

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Seattle Kraken, Vancouver Canucks
Joo nyt on kuultu monelta taholta hienoja juhlavia puheita eurooppalaisesta suurseurasta ja arvoista ja tiesvittumistä, mutta nyt olis sitten korkea aika lopettaa nämä turhat löpinät ja alkaa ihan oikeasti tekemään hommia. Nyt ei puheet konkretisoidu millään tasolla, hävettää suorastaan IFK:n puolesta.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo nyt on kuultu monelta taholta hienoja juhlavia puheita eurooppalaisesta suurseurasta ja arvoista ja tiesvittumistä, mutta nyt olis sitten korkea aika lopettaa nämä turhat löpinät ja alkaa ihan oikeasti tekemään hommia. Nyt ei puheet konkretisoidu millään tasolla, hävettää suorastaan IFK:n puolesta.
Tästä täsmälleen samaa mieltä. Ollaan tilastollisesti noussut hitusen sieltä "keskinkertaisuudesta" ylöspäin lopullisissa sijoituksissa, mutta yhtään mitään ei kuitnekaan olla oikeastaan saavutettu. Lätinää sitä vastoin on hyvinkin paljon ollut, paitsi niistä syistä että mikäs sitten lopulta menikään päin sitä itseään.

Viime kaudesta pieni synninpäästö kyllä koronan vuoksi, joka kyllä iski IFK:hon ja lujaa. Kaikenkaikkiaan kuitenkaan ei puheiden lisäksi ole lopultakaan tapahtunut ja edelleen jokaisen kauden joukkuetta vaivaa jonkn osa-alueen rempallaan oleminen.

Tälle kaudelle kyllä vahvistuu fiilis, että liekö Ville ollut kuitenkaan Salmelaisen valinta valmentajaksi, vai onko siellä kävelty hänen toiveidensa ylitse ja pistetty kädet ristiin sen jälkeen että voi kun se Ville osaisi nyt sitten valmentaa.

Aika paljon saa touhu muuttua, että alan taas uskomaan tähän nykyiseen valmennukseen. Ja juu tiedän, ne ei voi mennä niitä maaleja tekemään, mutta jonkun henkilön kompetenssin taso on kyllä tehnyt kykynsä näyttäneistä pelaajista täysiä nollia tälle kaudelle (mitä tulee maalien tekemiseen), ja se on kyllä melkoinen suoritus se.
 
Viimeksi muokattu:

RedDawn

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Seattle Kraken, Vancouver Canucks
Olisi todella mielenkiintoista saada nyt Salmelaiselta haastattelu missä analysoisi alkukauden tapahtumia.

Ja en halua kuulla selityksiä uudesta valmentajasta joka tarvitsee aikaa, loukkaantumisista jne. jne. On siellä Tepsilläkin uusi valmentaja ja joka toisella liigajengillä lasaretissa pelaajia.

Rehellistä puhetta tiskiin kiitos.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tavoitteita pitää olla. Ilman tavoitteita, ei ole mitään. Ei kannata hirttäytyä mihinkään yksittäisiin sanomisiin liikaa kiinni, eikä ainakaan yrittää kääntää niitä sanojaa vastaan. Kunnianhimoa pitää olla, mutta samalla pitää olla myös valmis tekemään duunia sen tavoitteen saavuttamisen eteen. Pitää hyväksyä, että kaikki ei mene aina suunnitelmien mukaan ja suunnitellussa aikataulussa, mutta periksi ei saa antaa, vaan jatkaa kohti tavoitteita. Kun aika on kypsä, HIFK nousee eurooppalaiseksi huippuseuraksi. Ei kukaan voi sanoa, milloin se tapahtuu, koska siihen vaikuttaa moni asia. Eikä se ole yksinomaan vain HIFK:n käsissä, sillä myös Liigan on nostettava profiiliaan. Tarvitsemme paljon lisää rahaa, jotta voimme kilpailla Ruotsin, Sveitsin ja Saksan liigojen kanssa parhaista pelaajista, mikä taas nostaa Liigan pelillistä tasoakin

Mä olen tyytyväinen Salmelaiseen, vaikka osa hänen saamastaan kritiikistä on varmasti ihan ansaittua. Mä olen siinä mielessä tylsä, että mä en usko pikavoittoihin, eikä mulla ole varsinaisesti kiirekään. Mulla ei ole mitään syytä uskoa, että Salmelainen ei tietäisi, mitä tekee ja etteikö voisi luotsata HIFK:ta kohti eurooppalaista huippua. Kaikki vain ei ole yksin hänen käsissään. Kaiken pitää toimia saumattomasti yhteen samaan aikaan ja HIFK:lla on kaikki mahdollisuudet nousta pitkäaikaisesti Euroopan huipulle.

Mitä te odotatte Salmelaisen sanovan? Haukkuvan valmennuksen, pelaajat, pelitavan ja itsensä? Ei tule tapahtumaan, eikä kyllä ole syytäkään. Ei ole mitään yhtä syytä tai syyllistä. Moni asia on mennyt aivan päin helvettiä samaan aikaan ja tässä sitä sitten ollaan.

Ja kyllä, myös minä olen pettynyt ja myös minua vituttaa tämä taaperrus. Mutta olen myös realisti. En usko sekuntiakaan, että kukaan seurassakaan on tyytyväinen. Mutta mihinkään paniikkeihin ei ole nyt myöskään oikein varaa, koska se valuu alaspäin koppiin ja siitä ei seuraa mitään positiivista. Uskon, että kyllä siellä kaikki kääntää kaikki kivet, jotta kurssi saadaan käännettyä.
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen myös tyytyväinen Tobiakseen, ja siihen että hän on IFK:ssa mukana.

Seurassa vallitsee ihan erilainen tekeminen kuin Nybondaksen ja Penan aikoina. Pääpiirteittäin Salmelaisen työ on mielestäni erinomaista.

Sen takia tämä taaperrus tuntuukin ehkä vielä normaalia enemmän turhauttavalta, kun UTJ on paperilla lelut hoitanut jo kesällä hyvin kondikseen. Kunhan ei vaan jää kiinni siitä ratkaisevasta ruudusta penkin takana. Mutta selvännäkijä ei Salmelainenkaan voi olla, ja itsekin hyväksyin Peltosen palkkaamisen mukisematta.


Ei auta kun toivoa, että Peltosella löytyy kykyä kääntää laiva. En kaipaa yhtään sitäkään aikaa, kun ratkaisuja tehtiin tyyliin hetken mielijohteesta.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Onko tosta HIFK:n valmentajan valinnasta olemassa oikeaa faktaa, että hallitus sen lopulta päättää Tobbarin esityksestä vai saako Salmelainen itse palkata haluamansa?
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tavoitteita pitää olla. Ilman tavoitteita, ei ole mitään. Ei kannata hirttäytyä mihinkään yksittäisiin sanomisiin liikaa kiinni, eikä ainakaan yrittää kääntää niitä sanojaa vastaan. Kunnianhimoa pitää olla, mutta samalla pitää olla myös valmis tekemään duunia sen tavoitteen saavuttamisen eteen. Pitää hyväksyä, että kaikki ei mene aina suunnitelmien mukaan ja suunnitellussa aikataulussa, mutta periksi ei saa antaa, vaan jatkaa kohti tavoitteita. Kun aika on kypsä, HIFK nousee eurooppalaiseksi huippuseuraksi. Ei kukaan voi sanoa, milloin se tapahtuu, koska siihen vaikuttaa moni asia. Eikä se ole yksinomaan vain HIFK:n käsissä, sillä myös Liigan on nostettava profiiliaan. Tarvitsemme paljon lisää rahaa, jotta voimme kilpailla Ruotsin, Sveitsin ja Saksan liigojen kanssa parhaista pelaajista, mikä taas nostaa Liigan pelillistä tasoakin

Mä olen tyytyväinen Salmelaiseen, vaikka osa hänen saamastaan kritiikistä on varmasti ihan ansaittua. Mä olen siinä mielessä tylsä, että mä en usko pikavoittoihin, eikä mulla ole varsinaisesti kiirekään. Mulla ei ole mitään syytä uskoa, että Salmelainen ei tietäisi, mitä tekee ja etteikö voisi luotsata HIFK:ta kohti eurooppalaista huippua. Kaikki vain ei ole yksin hänen käsissään. Kaiken pitää toimia saumattomasti yhteen samaan aikaan ja HIFK:lla on kaikki mahdollisuudet nousta pitkäaikaisesti Euroopan huipulle.

Mitä te odotatte Salmelaisen sanovan? Haukkuvan valmennuksen, pelaajat, pelitavan ja itsensä? Ei tule tapahtumaan, eikä kyllä ole syytäkään. Ei ole mitään yhtä syytä tai syyllistä. Moni asia on mennyt aivan päin helvettiä samaan aikaan ja tässä sitä sitten ollaan.

Ja kyllä, myös minä olen pettynyt ja myös minua vituttaa tämä taaperrus. Mutta olen myös realisti. En usko sekuntiakaan, että kukaan seurassakaan on tyytyväinen. Mutta mihinkään paniikkeihin ei ole nyt myöskään oikein varaa, koska se valuu alaspäin koppiin ja siitä ei seuraa mitään positiivista. Uskon, että kyllä siellä kaikki kääntää kaikki kivet, jotta kurssi saadaan käännettyä.
Ihan jees vastaus, ja osaltani totean sen verran, että en ole teilaamassa Salmelaista millään muotoa. Kunan totesin, että hänenkään jaksollaan ei olla saatu joukkuetta täysin tasapainoon, eli heikkoutensa hänelläkin on. Ja tosiasia lienee että paljon on puhetta ollut kaikesta, mutta niistä asioista ei sitten juurikaan puhella että mikä lopulta meni metsään, ja sitä on mennyt myös hänen arvioinnessaan pelaajista.

Siltikin on Salmelainen ehdottomasti parannus kahteen edelliseen hommaa hoitaneeseen, vaikka heilläkin ne harvat hetkensä toki olivatkin.

EN odota Salmelaisen toki haukkuvan ketään, mutta väistämättä tulee mieleen, että tekisikö hänenkn ajoittain mielei jo tehdä niin. Tähän mm viittasin ajatuksella siitä, että liekö tosiaankaan VilleSalmelaisen valinta valmentajaksi, sillä uskokaseni hän näitäkin markkinoita ammatikseen seuraa. Siksi itselläkin realisoitumassa pelko, että Ville on ollut ihan muiden valinta ja että motiiveina on ollut ihan muut seikat kuin tieto siitä, että Ville olisi valmis huippuvalmentaja.

Hän toki voi sitä edelleen ollakin ja ei ole vain vielä näkynyt, mutta hetki hetkeltä alkaa vaan enemmän mieleen hiippaamaan että olivatko ennen kautta esiin nostetut epäilykset Villen valmiudesta -vielä- olla ykkösluokan valmentaja liigaan. Toivotaan toki että on, sillä muuten tulee kyllä helvetilliset kolme vuotta.

Sen verran kuitnekin palaan vielä Salmelaiseen, että emmehän tosiaankaan ole saavuttaneet edes pykälää eteenpäin puheissa euroopplaisesta huippuseurasta, jonka tämä CHL-. taival jälleen allekirjoitti, ja alkaahan tässä jo jokunen vuosi olemaan uraa takana, joten puheet eivät ole vielä ainakaan realisoituneet,

Toki tässä annan siimaa, sillä korona varmastikin löi jarrua monen asian suhteen, jotka olisivat osana tuota nousua huipulle, joten se siitä.

Varmastikin on tapahtunut jo paljon hyviä asioita joista minä en ole tietoinen, sillä en ihan niin paljoa enää nykyään jaksa laittaa aikaa koko organisaatioon junnuineen kuin aiemmin elämässäni, enkä myös enää omaa sellaisia kontakteja joita aiemmin oli joten joudun arvioimaan asioita varsin rajoittuneesta perspektiivistä ja paljonnkin omien silmien ja fiilisten pohjalta. NÄin se sitten välillä osuu ja välillä ei.

Mutta tyytyväinen en missään nimessä ole, sillä niin isoa muutosta en havaitse siinä absoluuttisessa menestyksessä, joten sallitaakoon minullekin se pieni kitiseva epäilys siitä, että onko oikeasti odotettavissa puheiden realisoituminen, vaii jääkö lopulta taas piippuun "projekti".
Salmelainen on tehnyt hyviä asioita mutta virheettä ei hänkään ole selvinnyt, joten korjaamista on sielläkin. Nyt kuitenkin eniten huolettaa valmennus, että onko se käsi kuitenkin osunut paskaan vai kultaan.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko tosta HIFK:n valmentajan valinnasta olemassa oikeaa faktaa, että hallitus sen lopulta päättää Tobbarin esityksestä vai saako Salmelainen itse palkata haluamansa?
Siitä on jo vuosia puhuttu, että se on hallituksen päätös ja UTJ:n rooliski jää vain esitellä/perustella että miksi joku nimenomainen henkilö hänen mielestään siihen sopisi. Totuutta en itsekään asiasta tiedä. Tällä kertaa kuitenkin hitusen haiskahtraa siltä, että valinta ei ollut Salmelaisen vaan että esitys -ja lopulta valintakin- tapahtui ihan muiden toimesta. Uskon edelleen Ahokkaan olleen se tavoite jkoka jossakin vaiheessa äkillisesti muuttui. Nyt sitten vaan odotellaan että kumpi nykyvalmennuksen kanssa realisoituu, pelko vai ilo ja autuus.
 

AllBehind

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Linkki maikkarin haastatteluun
Positiivista oli että ei nyt ei ole menossa projekti. Tällä kertaa on vuorossa prosessi. Liekö tuo sitten parempi vaihtoehto, sen aika näyttäköön.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Puhelin käteen ja puolustaja tänne per heti. Zito on muutenkin velkaa ”TET-Koulesista”, joten löytyisikö Floridan organisaatiosta joku nuori puolustaja? Ollaan yhden loukkaantumisen päässä tilanteesta, jossa PW joutuu pakiksi, eikä Auvitua lukuunottamatta ole apuja ihan heti tulossa. Aivan liian kapealla mennään.
 
J

Just-Ice-Hockey

Puhelin käteen ja puolustaja tänne per heti. Zito on muutenkin velkaa ”TET-Koulesista”, joten löytyisikö Floridan organisaatiosta joku nuori puolustaja? Ollaan yhden loukkaantumisen päässä tilanteesta, jossa PW joutuu pakiksi, eikä Auvitua lukuunottamatta ole apuja ihan heti tulossa. Aivan liian kapealla mennään.

Todella toivoisi Tobiaksen pikkuhiljaa ottavan luurin käteen ja hankkivan tuonne sen puolustajan. Se, että vedetään liian kapealla ei näy pelkästään siinä, että ollaan yhden loukkaantumisen päässä PW:stä pakin tontilla. Sen lisäksi liiallinen rasitus kasvattaa näiden jäljellä olevien pakkien loukkaantumisriskiä. Esimerkiksi tänään saa kyllä olla sormet ristissä, että Winbergiä ei hoputeta pelaamaan liian aikaisin. Viimeksihän mies loukkaantui heti uudestaan kentälle palattuaan.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Puhelin taas käteen Tobias, Porin suuntanumeroa kehiin ja Kerttulalle tarjousta Sakke Salmisen loppukauden vuokrasta. Ei voida jatkaa kahden ketjun varassa olemista. Tässä ei hyvä heilu tällä nykymenolla. Edelleen on epärealistista olettaa, että kaikki ovat kondiksessa koko ajan. Hirvonen kohta muutenkin junnukisoissa. Jos Ässät tarvitsee vaihdossa pelaajan lainaan niin Heden voi lähettää isänsä jalanjäljissä sinne.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
4.12.21 viimeisin kirjoitus. Aika moinen konsensus aistittavissa tästä!

Ymmärsin että tänään 16.30 Hockey Nightissa(?) olisi ollut Salmelainen vieraana? Ymmärsinkö oikein vai enkö vaan löydä? C-moresta harvoin löytää helposti mitä etsii, vaikka se siellä olisi.

Itse ketjun aiheeseen; hyvin kasattu joukkue. Oliko Salmelaisella oletus, että Hirvonen, Jääskä ja Tallberg pystyvät nostamaan tasoaan sille tasolla millä ovat?

Nyt tuntuu että Ahosen sopimus ja Motinin jatko, olivat aika hyvää pelisilmää ja kärsivällisyyttä Salmelaiselta. Hyviä signauksia/jatkoja myös Schmaltz, Broadhurst, Jardin, Palola, Koivistoinen, Paajanen ja Innala. Hutien määrä vähentynyt Salmelaisella aika hyvin, mutta ennen kaikkea joukkueen kasaamisessa on taustalla todella vahva visio. Saa näyttämään Nybondaksen aika reppanalta niin rakentamisen kuin käytöstapojen suhteen.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
4.12.21 viimeisin kirjoitus. Aika moinen konsensus aistittavissa tästä!

Ymmärsin että tänään 16.30 Hockey Nightissa(?) olisi ollut Salmelainen vieraana? Ymmärsinkö oikein vai enkö vaan löydä? C-moresta harvoin löytää helposti mitä etsii, vaikka se siellä olisi.

Itse ketjun aiheeseen; hyvin kasattu joukkue. Oliko Salmelaisella oletus, että Hirvonen, Jääskä ja Tallberg pystyvät nostamaan tasoaan sille tasolla millä ovat?

Nyt tuntuu että Ahosen sopimus ja Motinin jatko, olivat aika hyvää pelisilmää ja kärsivällisyyttä Salmelaiselta. Hyviä signauksia/jatkoja myös Schmaltz, Broadhurst, Jardin, Palola, Koivistoinen, Paajanen ja Innala. Hutien määrä vähentynyt Salmelaisella aika hyvin, mutta ennen kaikkea joukkueen kasaamisessa on taustalla todella vahva visio. Saa näyttämään Nybondaksen aika reppanalta niin rakentamisen kuin käytöstapojen suhteen.
Vai oliko se huomenna? Huominen taisi olla studio-ottelu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ymmärsin että tänään 16.30 Hockey Nightissa(?) olisi ollut Salmelainen vieraana? Ymmärsinkö oikein vai enkö vaan löydä? C-moresta harvoin löytää helposti mitä etsii, vaikka se siellä olisi.

Itse ymmärsin, että huomenna 16.30 tulee Salmelaisen haastattelu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos siellä jotain mainitsemisen arvoista, niin pistäkäähän pienen pientä referaattia, kiitos :)
Ei ehdi ruudulle kun vasta hetken päästä.

Salmelainen tosiaan studiossa kommentoimassa ottelua. Ennen peliä kertoili HIFK:n asioista, ja ensimmäisellä erätauolla kertoili urheilujohtajan hommista. Toki noissa oli myös ainakin Mika Toivola, Harri Aho ja Timo Koskela myös haastateltuina.

Suosittelen katsomaan nuo haastikset ja jutut. Mielenkiintoista juttua. Ja saat varmasti enemmän irti kuin siitä, että yrittäisin referoida :-)
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosittelen todellakin porukkaa katsomaan tämän iltaisen lähetyksen, kun Cmoren tontille oli saatu Tobias Salmelainen studiotiimiin. Kertoili toki paljon omasta työstään, mutta ennen kaikkea tykkäsin todella paljon Tobiaksen arvomaailmasta ja siitä, mitä hän pitää tärkeänä. Todella jämäkän oloinen kaveri, ja voin hyvin kuvitella, että hänen kanssaan on kiva työskennellä ihan kenen vaan, oli sitten kyseessä NHL-joukkueen GM tai toimiston naiset (tytöttely ei ilmeisesti enää ole nykypäivää). Vaikka peli sinänsä ei kiinnosta, niin kannattaa katsoa pregame-show, erätaukojutut ja postgame-show. Kannattaa katsoa, vaikka ei olisi edes HIFK-fani. Sen verran mielenkiintoista ja painavaa juttua tulee sekä itse Salmelaiselta että myös haastatelluilta muilta urheilu(toimen)johtajilta.

Loppuun vielä hauska yksityiskohta: Lukko-Kärpät-pelin voittomaalia edeltävää tilannetta läpikäydessä Lasse Kukkonen (jota suuresti arvostan henkilönä) esitti näkemyksen, että Lukko-pelaajalle olisi voinut viheltää jäähyn maalia edeltävästä tilanteesta. Mitä tekee Salmelainen? Ilmoittaa ilmeenkään värähtämättä, että hän olisi viheltänyt jäähyn Kärppä-pelaajalle! Arvostan.

Toki sekä Kukkonen että Salmelainen pääsivät lopulta yhteisymmärrykseen, että miten päin vaan tuon tilanteen olisi voinut nähdä. Mutta ihan hauska yksityiskohta.

Muoks. Lisätty puuttuvä ääkkönen
 
Viimeksi muokattu:

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Salmelaisen puheita on ollut aina kiva kuunnella. Fiksu mies. Mä uskon, että Salmelaisen mielestä oli ihan kiva vierailla Liiga-studiossa. Mitä luulette olisiko Nybondasta saanut mitenkään suostumaan tuollaiseen?
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salmelainen on fiksu, hyvä esiintyjä ja nykyaikainen ihmisläheinen johtaja. HIFK on hyvissä käsissä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Tobiakselle 10/10 esiintymisestään. Selkeää ja suoraa lätkäasiaa pikku twistillä.
Mutta itseni pysäytti Ahon toteamus siitä, että koko Kärppien organisaation ykkösprioriteetti on, että pelaaja lähtee seurasta parempana kuin sinne tuli. Siis yhden Suomen parhaiten menestyneen jääkiekkoseuran salaisuus on ollut TET-paimenena toimiminen! Ei huono. Voisiko tässä olla koko Liigan avain menestykseen? Taloutemme on pieni, eikä tästä mitään ihmeloikkia ota. Rahaa ei saada sisään määräänsä enempää, mutta saammeko Liigaan parempia pelaajia ja parempaa lätkää sillä, että Liigasta muodostuu se THE Liiga, josta myöhemmin kypsyvät, ja hieman urallaan paikallaan polkeneet pelaajat tietävät saavansa parhaan pohjan pompulle änäriin?

Onko viime vuoden paras suomalainen lätkäteko siinä, kun joku savolainen valopää esitti Jukureissa, että soitetaas Jokiselle ja kysellään sitä töihin? Siinä palaverissa olisin halunnut olla kärpäsenä katossa. Nyt meillä on sarjan pienimmällä budjetilla operoiva helvetin hyvää lätkää pelaava joukko taistelemassa sijoituksista puolta suurempien ja nimekkäämpien seurojen kanssa. Ja millä tuo on saatu aikaiseksi? Huhut kertoo, että Mikkelissä on painotettu erittäin voimakkaasti yksilöllistä pelaajan heikkouksien kartoitusta ja niiden ominaisuuksien/pelitapojen kehittämistä yli fläppisulkeisten. Moni pelaaja todistaa Villen tuoneen tänne aivan uuden tavan treenaata, joka perustuu yksilöiden heikkouksien kartoittamiseen, ja niistä irti pääsemiseen. Onko tässä se perimmäinen selitys sille, että Liiga-pohjaisella rosterilla on voitettu maailmanmestaruus! Onko suomalaisessa valmentamisessa löydetty kilpailuetua siitä, että keskitytään niihin heikkouksien muokkaamisiin paremmiksi, ja sitä kautta saadaan kokonaisuutta helpoiten nostettua paremmalle tasolle? Matematiikassa on selvää, että heikoimman numeron nostaminen parilla pykälällä nostaa keskiarvoa helpommin, kuin vahvuuksien kehittäminen muutamalla kymmenyksellä. Onko sama lainalaisuus jääkiekkojoukkueen viisastenkivi?

Ilman rahaa Liigan taso ei parane. Vappuneniä myymällä kassat ei turpoa, ja tyhjästä ei nosteta järkevää tulosta tekevää bisnestä nykyisillä covidin raiskaamilla kassoilla. Auttaako tässäkin pienen puron leventäminen helpommin, kuin päävirran syventäminen radikaalisti. Nyt on muutamilla pienemmilläkin Liiga-paikkakunnilla herätty nykyaikaan, ja uusia hallisuunnitelmia on ilahduttava määrä. Toivottavasti ne saadaan maaliin, ja toivottavasti nähdään selkeitä hyppyjä noiden paikkakuntien seurojen liikevaihdoissa kasvaneitten katsojalukujen myötä. Halleista täytyy tulla moderneja nykyaikaisia houkutuksia, muuten niitä on turha rakentaa. Mutta onnistuessaan uskon siihen, että se on suorin tie kassalippaan lihomiseen. Yhdelle, ehkä kahdelle seuralle löytyy sugardaddy, mutta isommassa kuvassa pienimpien seurojen askelta seuraavalle tasolle on vaikea kuvitella nostettavaksi muulla, kuin nykyaikaisella hallilla ja kasvaneella katsojamäärällä.
Mutta nouseeko seuran tekemisen taso sillä, että isommalla rahalla saadaan ostettua hieman kokeneempi
AHL-jyrä? Olisiko fiksumpaa satsata siihen, että saadaan parempia taito- kunto- luistelu- ja pelivalmentajia? Kehitetään jokaista pelaajaa yksilölähtöisesti. Kehittyneet yksilöt muodostaa parempia joukkueita. Se johtaa parempiin peleihin, mitkä kiinnostaa suurempia katsojajoukkoja, jotka tuovat kassaan enemmän rahaa.

Voisiko ajatella, että olemme kasvattajaliiga, mutta olemme maailman paras kasvattajaliiga, johon tullaan urheilullisen kehittymisen, eikä lihavimman lämiskän palkkapelurin motiiveilla? Voisiko koko Liiga toimia samalla päämäärällä, maailman parhaiten pelaajia kehittävällä Liigalla? Kaikki tutkiminen, kehittäminen, ja testaaminen keskitettäisiin palveleman sitä, että yksilöä kehitettäisiin mahdollisimman monipuolisesti, mutta sieltä tehokkaimmasta päästä, eli heikkouksista lähtien. Voisiko se olla kotimaisen lätkän tie kilpaillessa muiden Liigojen kansa? Fyrkat ei yksinkertaisesti riitä eurooppalaisten sarjojen kanssa kilpailemiseen. Kilpailuetu on haettava muuta kautta. Voisiko tässä olla entisille änäripelaajille eläkevirka. Ei odotettaisi heistä koko seuran pelastajaa ja messiasta, vaan yksittäisten junnujen/pelaajien mentoreita ja kehittäjiä. Alkaisiko tuo kehitys siitä, että jokaisessa Liigaseurassa ajateltaisiin kuin Oulussa? Saataisiinko seuroissa aikaiseksi kunniavelka-käsite, jota maksamaan tultaisiin oman uran jälkeen? Kehittämään talkoohengessä yksittäistä junnua/pelaajaa? Paranisiko kotimainen lätkäskene sillä, että haluttaisiin olla maailman paras kehittäjäliiga?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salmelainen on fiksu, hyvä esiintyjä ja nykyaikainen ihmisläheinen johtaja. HIFK on hyvissä käsissä.
Samaa mieltä.

Salmelainen vakuuttaa joka kerta kun puheitaan enemmän kuuntelee, ammattilaisena ja ihmisenä. Todella fiksun oloinen ihminen ja jääkiekkojohtaja, johtaja ylipäätänsä.

Oli lottovoitto Salmelaiselle saada niin kokemattomana nykypestinsä tarunhohtoisesta HIFK:sta eli suoraan ihan huipulta mitä tulee kotimaiseen jääkiekkoon ja urheilujohtamiseen, mutta käännän myös niin että oli lottovoitto seuralle saada Salmelainen palkattua tuohon hommaan.

Voin vaan kuvitella kun hakuprosessi ja haastattelukierrokset tähän pestiinsä olivat todella kattavat kuten Salmelainen on joskus itse niitä kuvaillut, että siellä on kyllä vakuutettu rekrytoinnista vastaavat. Ihan kuten vakuuttaa aina edelleen kuulijansa. Tai en kaikkien puolesta puhu mutta ihan varmasti varsin monet.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Samaa mieltä.

Salmelainen vakuuttaa joka kerta kun puheitaan enemmän kuuntelee, ammattilaisena ja ihmisenä. Todella fiksun oloinen ihminen ja jääkiekkojohtaja, johtaja ylipäätänsä.

Oli lottovoitto Salmelaiselle saada niin kokemattomana nykypestinsä tarunhohtoisesta HIFK:sta eli suoraan ihan huipulta mitä tulee kotimaiseen jääkiekkoon ja urheilujohtamiseen, mutta käännän myös niin että oli lottovoitto seuralle saada Salmelainen palkattua tuohon hommaan.

Voin vaan kuvitella kun hakuprosessi ja haastattelukierrokset tähän pestiinsä olivat todella kattavat kuten Salmelainen on joskus itse niitä kuvaillut, että siellä on kyllä vakuutettu rekrytoinnista vastaavat. Ihan kuten vakuuttaa aina edelleen kuulijansa. Tai en kaikkien puolesta puhu mutta ihan varmasti varsin monet.

Hyvä puheenvuoro, mutta myös hyviä ajatuksia @Lätty-ylämummo

Salmelaisesta voidaan ajatella, että se oli IFKn halllitukselta valintana vähän niin kuin Jere Innala 1.ketjun laitaan. Ei otettu sitä välttämättä parasta pelaajaa, joka oli markkinoilla, mutta se pelaaja, joka voi kasvaa parhaaksi pelaajaksi.

Ihan rehellisesti sanottuna Salmelaisella oli huteja parin ekan kauden aikana ja niitä varmasti tulee lisää, mutta kuten Innala, on hän halunnut oppia ja kehittyä. Ja nyt ollaan tämän ja viime kauden aikana kerätty hedelmiä. Viime kaudella oltaisiin oltu ainakin finaalijoukkue ilman koronaa ja taisteltiin runkosarjan voitosta. Tällä kaudella taistellaan taas runkosarjan voitosta ja joukkueen peli on IFK-faneille iloa tuottavaa. Kauniita maaleja, taistelua, taitoa ja nokkapokkaa.

Siihen päälle tuo todella edustava esiintyminen ja ilmeisen hyvä henkilöjohtaminen. Nyt ollaan todella hyvällä tiellä.

Toivottavasti Tobbari jaksaa panostaa itsensä kehittämiseen ja siten meillä oikeasti kehittyy tästä Salmelainen-Peltonen yhdistelmästä dynastia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös