Tobias Salmelainen IFK:n urheilujohtajana

  • 1 305 858
  • 7 625

Oliko valinta sopiva?

  • Kyllä

    Ääniä: 115 44,4%
  • Ei

    Ääniä: 37 14,3%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 107 41,3%

  • Äänestäjiä
    259
  • Poll closed .

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK on tällä hetkellä (ja ollut sitä jo pari vuotta) varsin paljon UTJnsä näköinen, eli painaa helvetisti hommia kovalla asenteella, mutta tulosta ei tule. Lisäksi, kuten monessa yhteydessä todettu, pakiston kasaaminen on selkeästi Salmelaisen heikko kohta.

Urheilujohtaminen on pitkäjänteistä duunia, vaikka osa tuloksista mitataan lyhyessä ajassa. Viimeisestä parista vuodesta olen eri mieltä siinä mielessä, että joukkueelle tuli itsestä ja Salmelaisesta riippumattomista syistä sellaisia esteitä, mitkä eivät olleet omissa käsissä. Suomeksi sanottuna 19-20 pleijarit peruuntuivat kokonaan koronan takia ja 20-21 pelaajien koronatartunnat vaikuttivat olennaisesti joukkueen iskukykyyn. En siis koe reiluna tai oikeudenmukaisena todeta, että ”tulosta ei tule”. Mestaruus on totta kai aina tavoitteena, mutta lopulta peli kentällä määrittää tuloksen, ei joukkue paperilla. Nyt paska osui tuulettimeen pahimmalla mahdollisella hetkellä, sillä kumpikin jengi oli selvästi kasattu pleijareita varten. Itse pidän tästä ajatuksesta kovasti ja hyväksyn sen täysin, vaikka runkosarjakin on tietysti tärkeä.

Pakistosta tai lähinnä sen kasaamisesta olen myös vähän eri mieltä. Paperilla meillä on varsin mielenkiintoinen pakisto. Pakistosta löytyy tasonsa osoittaneita pelaajia, joiden myös kannattajat halusivat jatkavan, kuten Lyytinen. Sitten siellä on pelaajia, joiden hankinnasta kannattajat ovat olleet onnellisia, kuten Auvitu. Motin ja Ahonen ovat saaneet paljon paskaa, jälkimmäinen varsinkin ihan aiheestakin, mutta jotka ovat osoittaneet pystyvänsä nostamaan tasoaan ja hoitavan sen homman, mitä odotetaankin. Heidän panoksestaan ei ole tainnut olla kenelläkään suuremmin valitettavaa tämän kauden osalta. Se on aika iso juttu. Lisäksi siellä on Karjalainen, jollainen kuulemma meiltä pitää aina löytyä. Teräväiselle on haluttu antaa mahdollisuus näyttää osaamisensa ja lunastaa potentiaalinsa. Omista kasvateista Winberg on osoittanut pystyvänsä pelaamaan hyvällä tasolla, mutta loukkaantumiset ovat sotkeneet nyt paria kautta. Uusina hankintoina Kotkansalo sai heti hymyn kaikkien huulille, samoin Schmaltz on saanut positiivisen vastaanoton. Näiden lisäksi siellä on nuoria nousevia kykyjä, kuten Salin ja Luoto, jotka ovat jo nyt osoittaneet pystyvänsä pelaamaan ikäänsä ja kokemukseensa nähden ihan ok, mutta heidän aikansa tulee vasta myöhemmin.

Loukkaantumiset ovat jälleen kerran iskeneet joukkueeseen, eikä pakistokaan ole säästynyt niiltä. Sen lisäksi on pelaajia, jotka eivät ole syystä tai toisesta pystyneet nostamaan tasoaan, ainakaan vielä. Taloustilanne on sellainen, että ykköskorin pakkeja ei pystytä hankkimaan varmuuden vuoksi eikä niin ole tehnyt mikään muukaan liigaseura. Kausi on alussa ja nyt kannattaa odotella rauhassa jonkin aikaa, mitä tuleman pitää. Koko joukkueen peli on sen verran sekavan näköistä, etten usko minkään yksittäisen hankinnan parantavan tilannetta olennaisesti, koska pelin ongelmat ovat syvemmällä. Lyytisen odotetaan palaavan 8-10 viikon kuluttua, jolloin kauttakin on vielä yli puolet jäljellä ja aikaa reagoida on erinomaisesti. Siihen mennessä nähdään, mitä joukkue todellisuudessa tarvitsee ja esim. lähestyvä (?) veroraja helpottaa tilannetta monessakin mielessä. Toki pitää reagoida, jos tulee lisää loukkaantumisia tai Lyytisen toipuminen ottaa takapakkia.

Pakisto ei ole täydellinen, mutta riittävän hyvä, jotta joukkue voi menestyä ja taistella tosissaan mestaruudesta. Se tosin vaatii sitä, että jokainen pelaaja potentiaalinsa edellyttämällä tasolla. Sen taas en näe olevan Salmelaisesta kiinni, vaan pelaajista itsestään ja valmennuksesta. Mä koen edelleenkin Salmelaisen tehneen hyvää duunia. Hänellä on visio, mitä toteuttaa. Hänen duuniinsa kuitenkin vaikuttavat niin moni muukin asia kuin hänen oma panoksensa, että mä itse koen, että niin kauan, kun hän on kasannut paperilla riittävän hyvän joukkueen, en hirveästi arvostele häntä.

Ensi kausi on siinä mielessä mielenkiintoinen, että siellä on mun papereissani pari ongelmallista pelaajaa (Karjalainen ja Teräväinen), joiden en katso toistaiseksi tuoneen joukkueelle mitään sen kummempaa lisäarvoa. Salmelaisen pitää jo nyt miettiä, mitä heidän kanssaan tehdään, kun sopimukset on molemmilla katkolla. Itse en antaisi kummallekaan jatkoa, mutta toisaalta, mulla ei ole samaa tietoa kuin Salmelaisella (ja Peltosella).
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan ansiokas viesti sinänsä arvon @BOL , enkä lähde sitä kokonaisuutena lainaamaan. Totean vaan, että olen monesta asiasta eri mieltä, en täysin, mutta kuitenkin. Yleisesti voisin kiteyttää asian niin, että en pidä Salmelaista erityisen hyvänä UJna, aivan kuten en pidä/pitänyt Pikkaraista kovin hyvänä koutsina. Eivät he kumpikaan varsinaisesti huonoja ole ja painavat kyllä molemmat kovasti ja nöyrällä asenteella duunia, mutta se harvoin riittää pelkästään. Salmelainen ei ole vielä kertaakaan saanut kasaan kokonaisuutta, josta tulisi kauden alla fiilis, että tässä on selkeästi top2 mestariehdokas liigaan. Kuluvan kauden jengissä suurin kysymysmerkki on pakiston ohella ikävä kyllä valmennus, mutta se nyt on olosuhteiden pakottama asia. Toisin sanoen, jos/kun Ville Peltonen oli saatavilla HIFKn koutsiksi, niin siinä on tarjous, josta ei voi kieltäytyä. Tai vaatisi ainakin melko isot cojonesit UJltä. Se jää tässä nyt sitten pian nähtäväksi, saadaanko Peltosesta uusi ”wadeimmonen” vai ”nenäjalonen”.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Ihan ansiokas viesti sinänsä arvon @BOL , enkä lähde sitä kokonaisuutena lainaamaan. Totean vaan, että olen monesta asiasta eri mieltä, en täysin, mutta kuitenkin. Yleisesti voisin kiteyttää asian niin, että en pidä Salmelaista erityisen hyvänä UJna, aivan kuten en pidä/pitänyt Pikkaraista kovin hyvänä koutsina. Eivät he kumpikaan varsinaisesti huonoja ole ja painavat kyllä molemmat kovasti ja nöyrällä asenteella duunia, mutta se harvoin riittää pelkästään. Salmelainen ei ole vielä kertaakaan saanut kasaan kokonaisuutta, josta tulisi kauden alla fiilis, että tässä on selkeästi top2 mestariehdokas liigaan. Kuluvan kauden jengissä suurin kysymysmerkki on pakiston ohella ikävä kyllä valmennus, mutta se nyt on olosuhteiden pakottama asia. Toisin sanoen, jos/kun Ville Peltonen oli saatavilla HIFKn koutsiksi, niin siinä on tarjous, josta ei voi kieltäytyä. Tai vaatisi ainakin melko isot cojonesit UJltä. Se jää tässä nyt sitten pian nähtäväksi, saadaanko Peltosesta uusi ”wadeimmonen” vai ”nenäjalonen”.

Olen myös sisar @BOL kannalla.

Viime kaudella oltiin runkosarjan kakkonen ja ilman koronaa oltaisiin taisteltu ykkösijasta. Itse uskon, että ilman koronaa, oltaisiin myös menty finaaleihin.

Tällä kaudella jokainen aviisi, jonka minä olen lukenut, on asettanut IFKn materiaalinsa puolesta Top-2 joukkueeksi. Ja se on sitä minunkin mielestäni. Joukkue on hemmetin hyvä, eikä olla nähty mitenkään sen potentiaalia vielä.

Ja menihän CHL-pelit jo hyvin. Nyt liigassa on juna lähtenyt väärille kiskoille, mutta ei se ole mitenkään peruuttamattomasti niillä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

RedDawn

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Seattle Kraken, Vancouver Canucks
Kyllä mä ainakin vielä ennen kauden alkua ja CHL-pelejäkin katsoessa olin sitä mieltä että IFK on iso ellei se suurin mestarisuosikki ja taisin sen täälläkin mainita. Olen edelleen sitä mieltä että se on täysin mahdollista, mutta toki pelin pitää paljon parantua (ja miksei parantuisi). Rosteri on tarpeeksi vahva ja ite ainakin 95-100%:n tyytyväinen Salmelaisen työhön, mutta toki tiettyjen pelaajien alkukauden "käynnistysvaikeudet" ja toisaalta loukkaantumishommat on taas laittaneet tässä vähän kapuloita rattaisiin. Peltosesta on vielä vähän aikaista sanoa mitään, mutta uskon+luotan että näyttää tässä vielä kyntensä. Toivon mukaan tapahtuu hyvin pian.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuluvan kauden jengissä suurin kysymysmerkki on pakiston ohella ikävä kyllä valmennus, mutta se nyt on olosuhteiden pakottama asia. Toisin sanoen, jos/kun Ville Peltonen oli saatavilla HIFKn koutsiksi, niin siinä on tarjous, josta ei voi kieltäytyä. Tai vaatisi ainakin melko isot cojonesit UJltä. Se jää tässä nyt sitten pian nähtäväksi, saadaanko Peltosesta uusi ”wadeimmonen” vai ”nenäjalonen”.

Tämän osalta olemme samaa mieltä. Itse suhtauduin alussa hyvinkin epäilevästi Villen tuloon. Osin siksi, että minulla ei ollut harmainta aavistustakaan siitä, millainen valmentaja on Ville Peltonen. Ja toisekseen siksi, että olisin mielelläni nähnyt Pikkaraisen jatkavan vielä tämänkin kauden. Kun pelitapa nyansseineen saatiin vihdoin toimivaksi ja joukkue pelasi oikeasti hyvää ja viihdyttävää kiekkoa ja kun etukäteen oli hyvin vahva aavistus siitä, että viime kauden runko pysyy melko hyvin kasassa, olisin halunnut nähdä, millainen joukkue HIFK on heti kauden alusta. Silloin HIFK olisi ollut ikään kuin Rauman Lukko vm. 2019-20. Olen itse siinä mielessä tylsä, että uskon rutiineihin ja toistoihin ja niiden helpotukseen arjen keskellä, joten olisi ollut mielenkiintoista nähdä, mitä kolmannella Pikkaraisen kaudella joukkue olisi esittänyt. Mutta se jäi nyt näkemättä. Ja koska haluan suhtautua positiivisesti asioihin ja antaa ihmiselle mahdollisuuden ennen dumaamista, päätin, etten kritisoi Villeä pelkästä kritisoimisen ilosta. Annoin Pikelle aikaa ja sitä haluan antaa myös Villelle. Piken kohdalla katsoin, että rauhallisuus kannatti ja haluan nyt mennä Villen kanssa samalla sabluunalla.

Mä en sinänsä epäile Peltosen valmentajan taitoja yhtään, mutta kun valmennustriolla ei ole kokemusta Liigasta valmentajina pelin peliä, pelkään, että joidenkin pelillisten asioiden kanssa joudutaan haukkaamaan paskaa ja makselemaan oppirahoja ihan turhaan. Mutta voin hyvin liioitella tämän seikan merkitystä. Salmelaisen kohdalla uskon siihen, että ahkeruus ja tarkkuus palkitaan kyllä. Tietysti monesti moni asia on joko-tai hänen duunissaan ennemmin kuin sekä-että. Yritän olla realisti v. 2021 ja ymmärtää, että vaikka HIFK liigatasolla hyvillä resursseilla operoikin, samalla kilpaillaan myös muiden liigojen kanssa. Ja niille ei nyt taloudellisessa mielessä pärjätä. Tiedostan myös sen, että UJ:n duuni ei ole helpoimmasta päästä, kun pitää katsoa pidemmälle ja elää monesti eri ajankohdassa, eikä kenelläkään ole kristallipalloa. Ammatinvalintakysymys toki, mutta vaikuttaa hyvin olennaisesti työssä onnistumiseen. Huteja voi tulla, vaikka olisi miten tehnyt kaiken oikein, mutta nekin on vain pakko hyväksyä. Ja jätän tästä nyt sen Miles Koulesin pois, koska se oli niin erikoinen keissi ja vastaavia ei varmaan montaa uralla tulla näkemään. Täysin yhdentekevä signaus joka tasolla.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Mitä mahtaa kuulua meidän nuorten lahjakkuuksien sainaamis-suunnitelmille ja pelaaja kasvatukselle? Onko suunnitelmat haudattu tai mennyt muuten vaan vihkoon. Ainoastaan Hirvonen kuuluu Liigan lahjakkuuksien top 10:iin ja hänkin on ollut todella vaisu tähän asti.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Mitä mahtaa kuulua meidän nuorten lahjakkuuksien sainaamis-suunnitelmille ja pelaaja kasvatukselle? Onko suunnitelmat haudattu tai mennyt muuten vaan vihkoon. Ainoastaan Hirvonen kuuluu Liigan lahjakkuuksien top 10:iin ja hänkin on ollut todella vaisu tähän asti.

Mennyt muuten vain vihkoon?

Salmelainen sanoi, että junnutuotantopuoli pitää laittaa kuntoon ja onhan tuo aika vakuuttavaa menoa. Tuolla juniorijoukkueet ketjussa mm. @Ykkössentteri on hyvin läpikäynyt noita meille naarattuja lahjakkuuksia. Sieltä on tulossa kovia jätkiä. Oliko U-18 MJn leirityksessä 6 IFKlaista...

edit: ja kyllä mä pidän kaikkia edariin hankittuja jätkiä: Teissala, Hirvonen ja Luoto hyvinä hankintoina. Ja onhan Salinkin sitä. Vasta vuoden pelannut IFKssa. Naarattu meille Jokereista.

 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Pakko vielä lisätä @Erkka Lapanen tuosta Hirvosesta. Onhan se nyt ihan loistava naaraus. Ei ole varmasti yhtään liiga-seuraa, joka ei olisi kaveria ottanut. Oli 20-vuotiaiden harjoitusturnauksen paras pelaaja Aatu Rätyn ohella.

Joo on vaisu vaihe, mutta oltiinhan Lundelliakin viime syksynä joidenkin fanien puolesta pistämässä Mestikseen.... joskus junnuilla on vaikea vaihe. Kuitenkin puhutaan jätkästä, joka voi ensi kaudella olla sarjan parhaita senttereitä. Nyt meillä on sille tontille Broadhurstia ja Koivistoista, jolloin Hirvonen voi paineetta kasvaa.

Se on totta, ettei meillä ole sarjan kirkkainta junnua, eli "Lambert" tuolta nyt puuttuu, mutta sille ei voi mitään jos kundin faija on mitä on. Mutta toi B- ja A-junnujen meno on nyt niin vakuuttavaa, että en melkein malta odottaa sieltä tulevia uusia jätkiä.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Se on totta, ettei meillä ole sarjan kirkkainta junnua
Ei ole ei. Valopilkkuna Teissala (0+1). Omat odotukseni kohdistuvat Saliniin mutta eipä nuo aiemmin kohutut Teräväinen, Myllylä yms. ole varsinaisesti onnistuneet. Parhaat junnut tuntuvat meiltä karkaavan ennen kuin niistä on Edari tasolla iloa.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Ei ole ei. Valopilkkuna Teissala (0+1). Omat odotukseni kohdistuvat Saliniin mutta eipä nuo aiemmin kohutut Teräväinen, Myllylä yms. ole varsinaisesti onnistuneet. Parhaat junnut tuntuvat meiltä karkaavan ennen kuin niistä on Edari tasolla iloa.

Mutta eikö muka nuo muut mainitsemani asiat ole onnistumisia? Sähän nimenomaan kysyit ikään kuin junnutuotanto olisi epäonnistunut. Salmelainen on koko ajan sanonut, että junnutuotannon ongelmien ratkaisu kestää vuosia. Ja nyt, kun katsoo A-B -junnuja, niin sehän näyttää hyvältä... kun on leveyttä, niin sieltä tulee helpommin helmiä.

Ei kait me oikeasti voida itkeä siitä, ettei meillä ole sarjan kirkkainta junnua? Muuten joista kuitenkaan Lundell ei karannut minnekään vaan pelasi yhden ylimääräisen vuoden täällä.

Salmelaisen aikana karanneet junnut taitaa tasan tarkkaan olla Lambert ja Rindell. Jos mennään tuohon Kasken (Kasken menetys taisi olla kyllä Nybarin moka) ikään, eli 22/23-vuotiaisiin, niin "Junnuista" saatiin naarattua Borgström tänne pelaamaan. Nykyisessä joukkueessa samanlaisia juuri junnuiän jättäneitä uusia hankintoja on Väänänen ja Kotkansalo.

En mä nyt sanoisi, että tää mikään menestystarina on, mutta tuolla on liigassa kasvamassa potentiaalisia nuoria: Halonen, Hede, Winberg, Teissala, Hirvonen, Luoto ja Salin. Ehkä myös Heljanko, joka tosin taitaa olla hieman kysymysmerkki kaikkien noiden loukkaantumisten kanssa. Se mikä noissa on hienoa on, että toisin kuin Lundell, kaikista saattaa olla useamman vuoden meille hyötyä.

Mutta kannattaa lukea minkälaisia helmiä tuonne A- ja B-junnuihin on hommattu ja kasvatettu. Ja niin kuin Salmelainen itse sanoo: "osa lähtee muualle, koska kaikille ei ole tilaa, mutta niin se on Kärpilläkin." Palaavat sitten valmiina pelaajina.
 
J

Just-Ice-Hockey

Ihmeen alas on Tobiaksen ketju tämän kaiken paskan keskellä valunut. Ällös silti huoliko, minä kyllä nostan sen.

Vaikka pelaajat ja Ville tiimeineen lopulta vastaa siitä mitä kentällä tapahtuu, ansaitsee myös Tobias runsaasti risuja tämän kauden joukkueenrakennuksesta. Puolustus rakennettiin runsaiden kysymysmerkkien varaan. Ja vaikka kaikki arvat olisivat voittaneet olisi pakisto silti ollut kapea, ellei suorastaan vajaa.

Vielä käsittämättömämmäksi pakiston taso ja rakenne käy, kun sitä pelataan sitä vasten millaista kiekkoa Ville tuntuisi haluavan peluuttaa. Salmelaisella on taatusti ollut ja on yhä tieto siitä, mitä Ville Peltonen joukkueelta haluaa ja odottaa. Kaiken nähdyn perusteella pakiston pitäisi olla liikkuva ja kiekollisesti taitava. Itse en noita termejä osaa meidän puolustukseen yhdistää.

Kun nyt rutkutuksen tielle lähdin, niin todetaan samaan syksyyn, että tasapainoisen joukkueen rakentaminen tuntuu olevan Salmelaiselle kovin vaikeaa. Toki Tobias on selvästi oppinut työssään. Siitä osoituksena ainakin keskikaista, joka jäi useampana vuonna kovin ohueksi, mutta on nyt selkeästi joukkueen vahvin osa-alue ja paperila melkolailla ylivoimaisesti sarjan kovin.

Junioripuolella työjälki vaikuttaisi olevaan suorastaan loistavaa, mistä kielivät ainakin u20 ja u18 joukkueiden otteet. Myös pelaajaliikenne käy ilmeisesti nyt parempaan suuntaan kuin jokunen vuosi sitten. Tältä osin ilman muuta kunniaa myös Tobiaksen suuntaan.

Kaiken kaikkiaan seuran eteen on tehty hyvää työtä. Nyt se pitää saada näkymään myös edustuksen osalta tasapainoisena joukkueena, jossa kaikki osa-alueet ovat tämän sarjan top 3 tasoa.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ansaitsee myös Tobias runsaasti risuja tämän kauden joukkueenrakennuksesta. Puolustus rakennettiin runsaiden kysymysmerkkien varaan. Ja vaikka kaikki arvat olisivat voittaneet olisi pakisto silti ollut kapea, ellei suorastaan vajaa.

Pakisto oli se suurin kysymysmerkki ennen kauden alkua. Kolme nimeähän sieltä jo ennakolta nousi esiin, eli Ahonen, Teräväinen ja Karjalainen. Ongelman ei pitänyt olla tosin suuri, koska pakkihierarkiassa edellä pitä olla Schmaltz, Kotkansalo, Motin, Lyytinen, Winberg, Auvitu eli marginaaliroolia tälle kolmikolle kaavailtiin. Ahonen pelaisi ylihintaisesta ja ylipitkästä diilistään viimeisen kauden pois, Teräväinen saisi yrittää vielä kiekolliseen rooliin murtautumista ja Karjalainen lähinnä pelailisi tietyissä peleissä seiskapakkina. Tämä suunnitelma on karahtanut karille, kun Winberg ja Lyytinen ovat olleet käytännössä koko alkukauden sivussa. Ahonen ei ole ollut niin huono, kuin mitä viime kaudella puolustussuuntaan, mutta eihän hänestä ole juurikaan käyttöä tuollaiseen nopeaan tempokiekkoon. Samaa voi sanoa Karjalaisesta. Karjalainen saattaa ottaa tilanteessa, kuin tilanteessa jonkun älyttömän poikkarijäähyn oman maalin edessä tai hölmöillä muuten, kuten on nähty ja vaikka luistelu ja kiekollinen pelaaminen onkin mennyt marginaalisesti eteenpäin viime kaudesta, niin uhka hän on enemmän omalle joukkueelleen. Kyllä tuohon rooliin haluaisia pelaajan, joka ei aina olisi kiekollisesti uhka omille ja jonka kovuus olisi oikeasti joukkueelle hyödyllistä. Ei hänestä uutta Melartia tule. Kyllä se pitäisi jo HIFK:ssakin uskoa, että ei tämän tyyppisiin projekteihin pitäisi lähteä, mutta hän on ongelmista pienin. Teräväinen on menettänyt itseluottamuksensa täysin eikä hänellä oikein tunnu olevan mitään erityisiä vahvuuksia. Hänen tyyppisen puolustajan vahvuuden pitäisi olla erityisesti luistelu, mutta ei ole. Laskeskelin, että Salin nappaa hänen tonttinsa jo alkukaudesta, mutta...

Auvitu oli neljäs kysymysmerkki ja ylipäätänsä se, että pysyykö kasassa. On pysynyt ainakin toistaiseksi kasassa, mutta peliesitykset ovat olleet kaukana toivotusta. Auvitun pitäisi olla kuin tehty tähän Peltosen kiekkoon, jos pelaisi edes sinne päin samalla tasolla, kuin mitä NHL:ään lähtiessään. Pitää kuitenkin muistaa se, että hän oli maksimitasollaankin 21 pisteen puolustaja runkosarjassa, joka loisti lähinnä monipuolisuudellaan ja tehotilastossa. Ne Törmäsen hopeakevään pudotuspelit olivat häneltä tehopisteiden valossa yksittäinen piikki uralla. Tällä hetkellä Auvitu on tehotilastossa Teräväisen kanssa pakiston hännillä (-4), mutta eihän se ihme ole, kun edellinen oikeasti ehjä kausi taisi olla tuo Törmäsen kausi ja osittain seuraava rapakon tapana. Näistä lähtökohdista nyt nähty on aika odotettu lopputulos. Parantaa kuitenkin varmasti ilman uusia loukkaantumisia. On hänessä edelleen sellaista pelirohkeutta nähtävissä omaan rooliinsa nähden. Sellaista jota Teräväisen pelissä ei näe.

Miettii HIFK:n pakiston roolitusta, niin itse laskin siis, että Schmaltz, Lyytinen ja Auvitu olisivat olleet ne omien pakkipariensa kiekolliset moottorit, niin nyt heistä on Lyytinen sivussa kokonaan ja Auvitu lähinnä selviytyy. Schmaltz on pelannut ihan OK ja hänestä näkee, että hyviä asioita alkaa tapahtumaan, kun joukkue parantaa. Pitää muistaa, että HIFK tällä hetkellä alisuorittaa kollektiivisesti ja se saa lähes jokaisen pelaajan huonot puolet esiin. Jos tällä hetkellä pitää nimetä joukkueesta onnistujia, niin ainoastaan Kotkansalo ja Broadhurst ovat vastanneet odotuksiin ja ehkä Wirtanen. Kaikilta muilta odotan enemmän. Perspektiiviä tähän voi hakea vaikka kahden edelliskevään MVP:stä Koivistoinen ja Paajanen. Erityisesti Paajanen on tällä hetkellä niin surullinen näky kentällä, että että melkein mielummin katselisi Dan Hackeria, koska mielummin katselele pelaajaa, joka on ensimmäisenä väärässä paikassa, kuin pelaajaa, joka ei ehdi mihinkään missään päin kenttää. Me kaikki tiedämme miten arvokas ja hyvä pelaaja Paajanen on, kun joukkueen pelitapa toimii ja hän pääsee ketjussaan ja joukkueessa oikeaan rooliin. Samassa suhteessa pakistokin nostaa tasoaan, kun joukkue parantaa, mutta tuo yllä mainittu kolmikko tuskin riittävästi.

HIFK saa oikeastaan yhden pakkiparin jäälle, joka on sellainen, kuin ennakolta piti: Schmaltz-Kotkansalo. Heidän ovat yhteensä olleet kentällä 29 x kun HIFK on tehnyt tasakentällisin maalin. Koko HIFK:n muu pakisto 24 x ja näistäkin Motin 10x, eli lopulle pakistolle jäisi 14 maalia.

Lääkkeet tähän: HIFK tarvitsee nyt liidereiden esiintuloa. Broadhurst tarvitaan askiin. Oli niin kovassa vireessä ennen loukkaantumistaan, että muutti lähes jokaisessa vaihdossaan pelin suunnan. Hän kun palaa, niin Koivistoinen voi hakea virettään rauhassa ja Paajanen pääsee enemmän pelaamaan omaa rooliaan. Pakistoon tarvitaan yksi johtava pelaaja, joka pystyy tämän kiekon vaatimuksiin vastaamaan, koska Lyytinen on pitkään sivussa ja Auvitu ei tällä hetkellä joukkuetta pysty auttamaan odotetulla tavalla. Garteig pelaavaksi maalivahdiksi seuraavat 3-4 peliä. Se vaan pitää nyt katsoa mikä se taso on.

Nyt kun puhun johtavasta pelaajista, niin pakkasherra Kousa ei sellainen ole. Toisi apua ylivoimaan ja avauspelaamiseen, mutta on sellainen massan mukana menijä suoritustasoltaan. Se mikä Lepistön pelillinen taso tällä hetkellä on, niin siitä minulla ei ole mitään käsitystä. Nimenä mielenkiintoinen, mutta miettikää mikä meteli tulee, jos tulee tänne narrina pelaamaan huonosti tähän tilanteeseen. Mikäli olisi pohjaton lompakko, niin kesän aikana olisi tehty seuraavat muutokset: 1. Teräväinen, 2. Ahonen. 3. Karjalainen. Tilalle Lepistö, Kousa/Heshka ja koodinimi Nolan Yonkman. Nyt ehkä joudutaan tyytymään yhteen, niin Teräväisen tilalle pelaaja, joka auttaa meitä nyt.

Lepistöä muuten huhuillaan Luleå HF:ään.

Salmelaisesta vielä sen verran, että pakiston rakentaminen tuntuu olevan hänelle se heikko kohta. Hyökkäykseen haetaan johtavia pelaajia ja on sellaisia löytynytkin ja esim. nyt en hyökkäyksestä löydä moitittavaa. Noilla pelaajilla pitäisi tulla tulosta. Pakisto sen sijaan on ollut kaukana etenkin johtavien pelaajien osalta hyökkäykseen verrattuna koko Salmelaisen aikakauden ajan. Lisäksi liian paljon kiekollisesti rajallisia puolustajia. Motiniin pitäisi vetää raja, että siinä on minimitaso kiekollisessa osaamisessa lukuunottamatta, jos oikeasti haetaan fyysistä osaamista alakertaan. Liikaa on ollut välimallin pakkeja sekä oman pään luudissa, että hyökkäävissä puolustajissa. Quincey oli hyvä haku johtavaksi puolustajaksi.
 
Viimeksi muokattu:
J

Just-Ice-Hockey

Pakisto oli se suurin kysymysmerkki ennen kauden alkua. Kolme nimeähän sieltä jo ennakolta nousi esiin, eli Ahonen, Teräväinen ja Karjalainen. Ongelman ei pitänyt olla tosin suuri, koska pakkihierarkiassa edellä pitä olla Schmaltz, Kotkansalo, Motin, Lyytinen, Winberg, Auvitu eli marginaaliroolia tälle kolmikolle kaavailtiin.

Erittäin hieno kirjoitus kokonaisuudessaan, ja aivan alkua lukuunottamatta voin sen allekirjoittaa. Henkilökohtaisesti minulle esiin nousseet nimet olivat Auvitu, Schmaltz ja Winberg. Heissä minä näin IFK:n puolustuksen riskin. Mikä on Auvitun taso ja pelikunto? Miten Winberg palautuu uran kannalta vittumaiseen vaiheeseen tulleesta loukkaantumisesta? Miten Schmaltz sopeutuu eurooppalaiseen jääkiekkoon ja sateiseen Helsinkiin? Tähän kun yhdistetään sen, että mainitsemaasi johtavaa puolustajaa tuosta nipusta ei löytynyt kauden alla eikä löydy vieläkään, niin pakisto oli minusta selvästi jäljessä meidän kovimpia kilpailijoita. Valitettavasti tapahtumat kentällä ja loukkaantumiset ovat johtaneet siihen, että tuo ero on vielä paljon isompi kuin osasin odottaa.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Pakisto oli se suurin kysymysmerkki ennen kauden alkua. Kolme nimeähän sieltä jo ennakolta nousi esiin, eli Ahonen, Teräväinen ja Karjalainen. Ongelman ei pitänyt olla tosin suuri, koska pakkihierarkiassa edellä pitä olla Schmaltz, Kotkansalo, Motin, Lyytinen, Winberg, Auvitu eli marginaaliroolia tälle kolmikolle kaavailtiin. Ahonen pelaisi ylihintaisesta ja ylipitkästä diilistään viimeisen kauden pois, Teräväinen saisi yrittää vielä kiekolliseen rooliin murtautumista ja Karjalainen lähinnä pelailisi tietyissä peleissä seiskapakkina. Tämä suunnitelma on karahtanut karille, kun Winberg ja Lyytinen ovat olleet käytännössä koko alkukauden sivussa. Ahonen ei ole ollut niin huono, kuin mitä viime kaudella puolustussuuntaan, mutta eihän hänestä ole juurikaan käyttöä tuollaiseen nopeaan tempokiekkoon. Samaa voi sanoa Karjalaisesta. Karjalainen saattaa ottaa tilanteessa, kuin tilanteessa jonkun älyttömän poikkarijäähyn oman maalin edessä tai hölmöillä muuten, kuten on nähty ja vaikka luistelu ja kiekollinen pelaaminen onkin mennyt marginaalisesti eteenpäin viime kaudesta, niin uhka hän on enemmän omalle joukkueelleen. Kyllä tuohon rooliin haluaisia pelaajan, joka ei aina olisi kiekollisesti uhka omille ja jonka kovuus olisi oikeasti joukkueelle hyödyllistä. Ei hänestä uutta Melartia tule. Kyllä se pitäisi jo HIFK:ssakin uskoa, että ei tämän tyyppisiin projekteihin pitäisi lähteä, mutta hän on ongelmista pienin. Teräväinen on menettänyt itseluottamuksensa täysin eikä hänellä oikein tunnu olevan mitään erityisiä vahvuuksia. Hänen tyyppisen puolustajan vahvuuden pitäisi olla erityisesti luistelu, mutta ei ole. Laskeskelin, että Salin nappaa hänen tonttinsa jo alkukaudesta, mutta...

Auvitu oli neljäs kysymysmerkki ja ylipäätänsä se, että pysyykö kasassa. On pysynyt ainakin toistaiseksi kasassa, mutta peliesitykset ovat olleet kaukana toivotusta. Auvitun pitäisi olla kuin tehty tähän Peltosen kiekkoon, jos pelaisi edes sinne päin samalla tasolla, kuin mitä NHL:ään lähtiessään. Pitää kuitenkin muistaa se, että hän oli maksimitasollaankin 21 pisteen puolustaja runkosarjassa, joka loisti lähinnä monipuolisuudellaan ja tehotilastossa. Ne Törmäsen hopeakevään pudotuspelit olivat häneltä tehopisteiden valossa yksittäinen piikki uralla. Tällä hetkellä Auvitu on tehotilastossa Teräväisen kanssa pakiston hännillä (-4), mutta eihän se ihme ole, kun edellinen oikeasti ehjä kausi taisi olla tuo Törmäsen kausi ja osittain seuraava rapakon tapana. Näistä lähtökohdista nyt nähty on aika odotettu lopputulos. Parantaa kuitenkin varmasti ilman uusia loukkaantumisia. On hänessä edelleen sellaista pelirohkeutta nähtävissä omaan rooliinsa nähden. Sellaista jota Teräväisen pelissä ei näe.

Miettii HIFK:n pakiston roolitusta, niin itse laskin siis, että Schmaltz, Lyytinen ja Auvitu olisivat olleet ne omien pakkipariensa kiekolliset moottorit, niin nyt heistä on Lyytinen sivussa kokonaan ja Auvitu lähinnä selviytyy. Schmaltz on pelannut ihan OK ja hänestä näkee, että hyviä asioita alkaa tapahtumaan, kun joukkue parantaa. Pitää muistaa, että HIFK tällä hetkellä alisuorittaa kollektiivisesti ja se saa lähes jokaisen pelaajan huonot puolet esiin. Jos tällä hetkellä pitää nimetä joukkueesta onnistujia, niin ainoastaan Kotkansalo ja Broadhurst ovat vastanneet odotuksiin ja ehkä Wirtanen. Kaikilta muilta odotan enemmän. Perspektiiviä tähän voi hakea vaikka kahden edelliskevään MVP:stä Koivistoinen ja Paajanen. Erityisesti Paajanen on tällä hetkellä niin surullinen näky kentällä, että että melkein mielummin katselisi Dan Hackeria, koska mielummin katselele pelaajaa, joka on ensimmäisenä väärässä paikassa, kuin pelaajaa, joka ei ehdi mihinkään missään päin kenttää. Me kaikki tiedämme miten arvokas ja hyvä pelaaja Paajanen on, kun joukkueen pelitapa toimii ja hän pääsee ketjussaan ja joukkueessa oikeaan rooliin. Samassa suhteessa pakistokin nostaa tasoaan, kun joukkue parantaa, mutta tuo yllä mainittu kolmikko tuskin riittävästi.

HIFK saa oikeastaan yhden pakkiparin jäälle, joka on sellainen, kuin ennakolta piti: Schmaltz-Kotkansalo. Heidän ovat yhteensä olleet kentällä 29 x kun HIFK on tehnyt tasakentällisin maalin. Koko HIFK:n muu pakisto 24 x ja näistäkin Motin 10x, eli lopulle pakistolle jäisi 14 maalia.

Lääkkeet tähän: HIFK tarvitsee nyt liidereiden esiintuloa. Broadhurst tarvitaan askiin. Oli niin kovassa vireessä ennen loukkaantumistaan, että muutti lähes jokaisessa vaihdossaan pelin suunnan. Hän kun palaa, niin Koivistoinen voi hakea virettään rauhassa ja Paajanen pääsee enemmän pelaamaan omaa rooliaan. Pakistoon tarvitaan yksi johtava pelaaja, joka pystyy tämän kiekon vaatimuksiin vastaamaan, koska Lyytinen on pitkään sivussa ja Auvitu ei tällä hetkellä joukkuetta pysty auttamaan odotetulla tavalla. Garteig pelaavaksi maalivahdiksi seuraavat 3-4 peliä. Se vaan pitää nyt katsoa mikä se taso on.

Nyt kun puhun johtavasta pelaajista, niin pakkasherra Kousa ei sellainen ole. Toisi apua ylivoimaan ja avauspelaamiseen, mutta on sellainen massan mukana menijä suoritustasoltaan. Se mikä Lepistön pelillinen taso tällä hetkellä on, niin siitä minulla ei ole mitään käsitystä. Nimenä mielenkiintoinen, mutta miettikää mikä meteli tulee, jos tulee tänne narrina pelaamaan huonosti tähän tilanteeseen. Mikäli olisi pohjaton lompakko, niin kesän aikana olisi tehty seuraavat muutokset: 1. Teräväinen, 2. Ahonen. 3. Karjalainen. Tilalle Lepistö, Kousa/Heshka ja koodinimi Nolan Yonkman. Nyt ehkä joudutaan tyytymään yhteen, niin Teräväisen tilalle pelaaja, joka auttaa meitä nyt.

Lepistöä muuten huhuillaan Luleå HF:ään.

Salmelaisesta vielä sen verran, että pakiston rakentaminen tuntuu olevan hänelle se heikko kohta. Hyökkäykseen haetaan johtavia pelaajia ja on sellaisia löytynytkin ja esim. nyt en hyökkäyksestä löydä moitittavaa. Noilla pelaajilla pitäisi tulla tulosta. Pakisto sen sijaan on ollut kaukana etenkin johtavien pelaajien osalta hyökkäykseen verrattuna koko Salmelaisen aikakauden ajan. Lisäksi liian paljon kiekollisesti rajallisia puolustajia. Motiniin pitäisi vetää raja, että siinä on minimitaso kiekollisessa osaamisessa lukuunottamatta, jos oikeasti haetaan fyysistä osaamista alakertaan. Liikaa on ollut välimallin pakkeja sekä oman pään luudissa, että hyökkäävissä puolustajissa. Quincey oli hyvä haku johtavaksi puolustajaksi.
Hyvin kiteytetty!
Lisäisin hyökkäyksen osalta, että meillä on liian monta ns. nelosketjun äijää ja oikealle löytyy tasoa - Palola, Dyk, Teissala, Karvinen - joskaan ei liikaa.
Vasemmalle pari pörrääjää - Hirvonen ja Innala - jotka eivät katso kenttää kiekkoa kuljettaessaan ja pelaavat siksi viisikon ulkopuolella. Muita laadukkaita vasempaan laitaan ei sitten olekaan.
Kaipaan esim. Saarista ja myös Sallista sekä Lundellia. Johtajuus puuttuu, kun Sallista kapteenina ei pystytty korvaamaan.
 

RedDawn

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Seattle Kraken, Vancouver Canucks
Pakisto oli se suurin kysymysmerkki ennen kauden alkua. Kolme nimeähän sieltä jo ennakolta nousi esiin, eli Ahonen, Teräväinen ja Karjalainen. Ongelman ei pitänyt olla tosin suuri, koska pakkihierarkiassa edellä pitä olla Schmaltz, Kotkansalo, Motin, Lyytinen, Winberg, Auvitu eli marginaaliroolia tälle kolmikolle kaavailtiin. Ahonen pelaisi ylihintaisesta ja ylipitkästä diilistään viimeisen kauden pois, Teräväinen saisi yrittää vielä kiekolliseen rooliin murtautumista ja Karjalainen lähinnä pelailisi tietyissä peleissä seiskapakkina. Tämä suunnitelma on karahtanut karille, kun Winberg ja Lyytinen ovat olleet käytännössä koko alkukauden sivussa. Ahonen ei ole ollut niin huono, kuin mitä viime kaudella puolustussuuntaan, mutta eihän hänestä ole juurikaan käyttöä tuollaiseen nopeaan tempokiekkoon. Samaa voi sanoa Karjalaisesta. Karjalainen saattaa ottaa tilanteessa, kuin tilanteessa jonkun älyttömän poikkarijäähyn oman maalin edessä tai hölmöillä muuten, kuten on nähty ja vaikka luistelu ja kiekollinen pelaaminen onkin mennyt marginaalisesti eteenpäin viime kaudesta, niin uhka hän on enemmän omalle joukkueelleen. Kyllä tuohon rooliin haluaisia pelaajan, joka ei aina olisi kiekollisesti uhka omille ja jonka kovuus olisi oikeasti joukkueelle hyödyllistä. Ei hänestä uutta Melartia tule. Kyllä se pitäisi jo HIFK:ssakin uskoa, että ei tämän tyyppisiin projekteihin pitäisi lähteä, mutta hän on ongelmista pienin. Teräväinen on menettänyt itseluottamuksensa täysin eikä hänellä oikein tunnu olevan mitään erityisiä vahvuuksia. Hänen tyyppisen puolustajan vahvuuden pitäisi olla erityisesti luistelu, mutta ei ole. Laskeskelin, että Salin nappaa hänen tonttinsa jo alkukaudesta, mutta...

Auvitu oli neljäs kysymysmerkki ja ylipäätänsä se, että pysyykö kasassa. On pysynyt ainakin toistaiseksi kasassa, mutta peliesitykset ovat olleet kaukana toivotusta. Auvitun pitäisi olla kuin tehty tähän Peltosen kiekkoon, jos pelaisi edes sinne päin samalla tasolla, kuin mitä NHL:ään lähtiessään. Pitää kuitenkin muistaa se, että hän oli maksimitasollaankin 21 pisteen puolustaja runkosarjassa, joka loisti lähinnä monipuolisuudellaan ja tehotilastossa. Ne Törmäsen hopeakevään pudotuspelit olivat häneltä tehopisteiden valossa yksittäinen piikki uralla. Tällä hetkellä Auvitu on tehotilastossa Teräväisen kanssa pakiston hännillä (-4), mutta eihän se ihme ole, kun edellinen oikeasti ehjä kausi taisi olla tuo Törmäsen kausi ja osittain seuraava rapakon tapana. Näistä lähtökohdista nyt nähty on aika odotettu lopputulos. Parantaa kuitenkin varmasti ilman uusia loukkaantumisia. On hänessä edelleen sellaista pelirohkeutta nähtävissä omaan rooliinsa nähden. Sellaista jota Teräväisen pelissä ei näe.

Miettii HIFK:n pakiston roolitusta, niin itse laskin siis, että Schmaltz, Lyytinen ja Auvitu olisivat olleet ne omien pakkipariensa kiekolliset moottorit, niin nyt heistä on Lyytinen sivussa kokonaan ja Auvitu lähinnä selviytyy. Schmaltz on pelannut ihan OK ja hänestä näkee, että hyviä asioita alkaa tapahtumaan, kun joukkue parantaa. Pitää muistaa, että HIFK tällä hetkellä alisuorittaa kollektiivisesti ja se saa lähes jokaisen pelaajan huonot puolet esiin. Jos tällä hetkellä pitää nimetä joukkueesta onnistujia, niin ainoastaan Kotkansalo ja Broadhurst ovat vastanneet odotuksiin ja ehkä Wirtanen. Kaikilta muilta odotan enemmän. Perspektiiviä tähän voi hakea vaikka kahden edelliskevään MVP:stä Koivistoinen ja Paajanen. Erityisesti Paajanen on tällä hetkellä niin surullinen näky kentällä, että että melkein mielummin katselisi Dan Hackeria, koska mielummin katselele pelaajaa, joka on ensimmäisenä väärässä paikassa, kuin pelaajaa, joka ei ehdi mihinkään missään päin kenttää. Me kaikki tiedämme miten arvokas ja hyvä pelaaja Paajanen on, kun joukkueen pelitapa toimii ja hän pääsee ketjussaan ja joukkueessa oikeaan rooliin. Samassa suhteessa pakistokin nostaa tasoaan, kun joukkue parantaa, mutta tuo yllä mainittu kolmikko tuskin riittävästi.

HIFK saa oikeastaan yhden pakkiparin jäälle, joka on sellainen, kuin ennakolta piti: Schmaltz-Kotkansalo. Heidän ovat yhteensä olleet kentällä 29 x kun HIFK on tehnyt tasakentällisin maalin. Koko HIFK:n muu pakisto 24 x ja näistäkin Motin 10x, eli lopulle pakistolle jäisi 14 maalia.

Lääkkeet tähän: HIFK tarvitsee nyt liidereiden esiintuloa. Broadhurst tarvitaan askiin. Oli niin kovassa vireessä ennen loukkaantumistaan, että muutti lähes jokaisessa vaihdossaan pelin suunnan. Hän kun palaa, niin Koivistoinen voi hakea virettään rauhassa ja Paajanen pääsee enemmän pelaamaan omaa rooliaan. Pakistoon tarvitaan yksi johtava pelaaja, joka pystyy tämän kiekon vaatimuksiin vastaamaan, koska Lyytinen on pitkään sivussa ja Auvitu ei tällä hetkellä joukkuetta pysty auttamaan odotetulla tavalla. Garteig pelaavaksi maalivahdiksi seuraavat 3-4 peliä. Se vaan pitää nyt katsoa mikä se taso on.

Nyt kun puhun johtavasta pelaajista, niin pakkasherra Kousa ei sellainen ole. Toisi apua ylivoimaan ja avauspelaamiseen, mutta on sellainen massan mukana menijä suoritustasoltaan. Se mikä Lepistön pelillinen taso tällä hetkellä on, niin siitä minulla ei ole mitään käsitystä. Nimenä mielenkiintoinen, mutta miettikää mikä meteli tulee, jos tulee tänne narrina pelaamaan huonosti tähän tilanteeseen. Mikäli olisi pohjaton lompakko, niin kesän aikana olisi tehty seuraavat muutokset: 1. Teräväinen, 2. Ahonen. 3. Karjalainen. Tilalle Lepistö, Kousa/Heshka ja koodinimi Nolan Yonkman. Nyt ehkä joudutaan tyytymään yhteen, niin Teräväisen tilalle pelaaja, joka auttaa meitä nyt.

Lepistöä muuten huhuillaan Luleå HF:ään.

Salmelaisesta vielä sen verran, että pakiston rakentaminen tuntuu olevan hänelle se heikko kohta. Hyökkäykseen haetaan johtavia pelaajia ja on sellaisia löytynytkin ja esim. nyt en hyökkäyksestä löydä moitittavaa. Noilla pelaajilla pitäisi tulla tulosta. Pakisto sen sijaan on ollut kaukana etenkin johtavien pelaajien osalta hyökkäykseen verrattuna koko Salmelaisen aikakauden ajan. Lisäksi liian paljon kiekollisesti rajallisia puolustajia. Motiniin pitäisi vetää raja, että siinä on minimitaso kiekollisessa osaamisessa lukuunottamatta, jos oikeasti haetaan fyysistä osaamista alakertaan. Liikaa on ollut välimallin pakkeja sekä oman pään luudissa, että hyökkäävissä puolustajissa. Quincey oli hyvä haku johtavaksi puolustajaksi.

Erittäin hyvä kirjoitus, josta periaatteessa allekirjoitan kaiken. Mutta väkisinkin tässä alkanut miettimään etenkin pakiston osalta että miten ihmeessä jengi kasattiin tuollaiseksi kun on ollut ammattilaisilla pakko tunnistaa etteivät nämä pelaajat ehkä kykene toteuttamaan Peltosen pelikirjaa? Tai nähdä missä mennään isojen loukkien osalta kuntoutumisessa ja sitä myöden alkavan kauden roolituksissa (Auvitu, Winberg). Eli vaikka kuinka olen samaa mieltä esim. Auvitun ja Paajasen suhteen niin ehkei ole näiden yksittäisten pelaajien vika että jengi alisuorittaa näin pahasti vaan kyseessä on paljon isompi rakenteellinen ongelma. Tokihan asiasta mainitsitkin tuossa viimeisessä kappaleessa.
 

Röda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Möyrivä IFK
Minusta materiaalin paskuuden taakse on nyt aika laiskaa mennä. Jos meidän pelaajamateriaali on Liigaan liian paska esittämään parempaa peliä ja keräämään voittoja, niin selittäkää mulle, että millä vitun järjellä Vaasan Sportin pelaajamateriaalilla on kerätty 24 pistettä 11 pelistä? Onko jonkun mielestä Sportin pelaajamateriaali IFK:ta paljonkin laadukkaampi?

Valmennuksen täytyy nyt pitää pitkää palaveria joukkueen kanssa ja saada nuo lukot avattua. Mitään ei ole menetetty, mutta nyt viimeistään on jokaisen tuon joukkueen sisällä olevan aika ottaa se peili kauniiseen käteen ja tuijottaa sitä mielellään ihan ajan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

RedDawn

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Seattle Kraken, Vancouver Canucks
^Joo nimenomaan näin; tämä on valmennuksen ja Salmelaisen ongelma. Kyllä noi pelaajat jääkiekkoa osaavat pelata, joku paremmin joku huonommin. Mutta kaikki vähintään liigatasoisesti. Nyt vaan pelaajat laitettu valmennuksen/Tobbarin toimesta vmäiseen paikkaan.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Minusta materiaalin paskuuden taakse on nyt aika laiskaa mennä. Jos meidän pelaajamateriaali on Liigaan liian paska esittämään parempaa peliä ja keräämään voittoja, niin selittäkää mulle, että millä vitun järjellä Vaasan Sportin pelaajamateriaalilla on kerätty 24 pistettä 11 pelistä? Onko jonkun mielestä Sportin pelaajamateriaali IFK:ta paljonkin laadukkaampi?

Valmennuksen täytyy nyt pitää pitkää palaveria joukkueen kanssa ja saada nuo lukot avattua.

Täysin totta tämäkin. Se on myös, että jos alakerran kädet, liike ja suoritusvarmuus eivät oikein riitä nykyiseen pelitapaan, niin täytyyhän siihenkin reagoida tavalla tai toisella. Nyt ollaan hyvin alkukaudessa, mutta aika paljon on sellasia merkkejä ilmassa ollut jo hetken aikaa.

Hemmetin kuluttava alkukausi tässä on ollut, mutta turhapa meidän on liikaa synkkyyteen vaipua. Tuskin jengikään siä tekee. Nyt vaan pitää siellä tosiaan palaveerata, ja sanoisin kyllä että Tobben pitää myös olla hereillä tossa nyt. Jos on meille joku sopiva pakki saatavana, niin ehdottomasti mukaan nyt vaan. Saadaan vahvistuksen myötä sinne myös tervettä kilpailua sekä ihan perus rotaatiota/lepoa. Meidän avainhyökkääjien pitää sitten taas jotenkin pystyä rentouttamaan hartijoita, ja alkaa lunastamaan odotuksia.
 

Theosaurus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta materiaalin paskuuden taakse on nyt aika laiskaa mennä. Jos meidän pelaajamateriaali on Liigaan liian paska esittämään parempaa peliä ja keräämään voittoja, niin selittäkää mulle, että millä vitun järjellä Vaasan Sportin pelaajamateriaalilla on kerätty 24 pistettä 11 pelistä? Onko jonkun mielestä Sportin pelaajamateriaali IFK:ta paljonkin laadukkaampi?

Valmennuksen täytyy nyt pitää pitkää palaveria joukkueen kanssa ja saada nuo lukot avattua. Mitään ei ole menetetty, mutta nyt viimeistään on jokaisen tuon joukkueen sisällä olevan aika ottaa se peili kauniiseen käteen ja tuijottaa sitä mielellään ihan ajan kanssa.
Luulisin että Sportilla on paremmin palaset jo paikallaan valmennuksen ja avainpelaajien yhteyden välillä. RD:llä on tuttuja kokeneita pelaajia ja valmentaja itse on liigassa kokenut kehäkettu, vähän niinkuin joku Paavo Väyrynen politiikan peleissä… IFK vasta rakentaa tulevaa vuosia kestävää Peltosen dynastiaa ja uudet avainpelaajat eivät vielä ole sinut valmennuksen ja Tobiaksen luomien pelitavan ja arvomaailman ym kanssa. Peltoselle eka kausi liigassa jne… Pelaajahankintojen osalta voisi todeta että vaikka vielä on hieman aikaista sanoa, niin ”pientä” ongelmaa havaittavissa etenkin pakki- ja mokkeosastolla. Siihen nyt reagointia!
 
J

Just-Ice-Hockey

Minusta materiaalin paskuuden taakse on nyt aika laiskaa mennä. Jos meidän pelaajamateriaali on Liigaan liian paska esittämään parempaa peliä ja keräämään voittoja, niin selittäkää mulle, että millä vitun järjellä Vaasan Sportin pelaajamateriaalilla on kerätty 24 pistettä 11 pelistä? Onko jonkun mielestä Sportin pelaajamateriaali IFK:ta paljonkin laadukkaampi?

Valmennuksen täytyy nyt pitää pitkää palaveria joukkueen kanssa ja saada nuo lukot avattua. Mitään ei ole menetetty, mutta nyt viimeistään on jokaisen tuon joukkueen sisällä olevan aika ottaa se peili kauniiseen käteen.

Muiden osalta en voi enkä halua vastata, mutta omalta osaltani kyse ei ole materiaalin paskuudesta. Sen sijaan kyse on materiaalin sopimattomuudesta ja tasapainottomuudesta. Kummastakin näistä seikoista vastuussa on, ainakin nimellisesti, urheilujohtaja. Vaikka kaukalossa viilettää joukko isoja nimiä, ei joukkueenrakentajaa voida vapauttaa vastuusta, kun joukkue kyntää nyt nähdyllä tavalla. Emme toki voi vapauttaa vastuusta myöskään pelaajia tai valmentajia. Heidän tekemisen, osaamisen ja halun vajaavaisuus ei kuitenkaan ole tämän ketjun keskeistä antia.

Salmelaisen puolustukseksi on mainittava se, että IFK:ssa valmentajavalinta ilmeisesti edelleen tehdään hallituksen toimesta. Voin olla yksin mielipiteeni kanssa, mutta minusta tämä asettaa urheilujohtajan ikävään välikäteen, eikä hänen osaamiseensa varauksetta luoteta. Lisäksi Ville Peltonen on Ville Peltonen, eikä Salmelaisella tainnut olla todellisia vaihtoehtoja esitettäväksi Hallitukselle tästä syystä. Olen melko vakuuttunut, että täydellisessä maailmassa, tai missä tahansa muussa IFK:n resursseilla operoivassa seurassa Tobias Salmelainen olisi pyrkinyt palkkaamaan valmentajaksi Jussi Ahokkaan tai Pekka Virran. Tällä kertaa Salmelaisella ei valinnanvaraa ollut, ja tämän mies on varmasti itsekin tiennyt vallan mainiosti.

Ensimmäinen asia mistä Salmelaista moitin on puolustuksen kärkiosaamisen puute suhteessa pahimpiin kilpailijoihin. Kirjoitin jo aikaa sitten, että puolustuksen osalta hävitään pahimmista kilpailijoista sekä TPS:lle ja Tapparalle melko selvästi ja Kärpillekin heidän terävämmän kärkensä ansiosta. Tähän mennessä en näe, että tuo näkemys olisi kovin pahasti metsässä, siitäkään huolimatta, että Tappara kyntää ihan samalla tavalla kuin mekin.

Toinen asia mistä mielestäni Salmelaista voi moittia on pakiston rakenteen sopimattomuus valmentajan haluamaan pelitapaan. Peltosen saapuminen penkin taakse ja hänen edustamansa pelitapa pelaajistolle asettamine vaateineen ei ole saanut tulla Salmelaiselle yllätyksenä. Pakisto ei ole riittävän jalkava eikä kiekollinen siihen pelitapaan mitä IFK tällä hetkellä pyrkii pelaamaan. Tietysti siellä on vanhoja pohjia, joista ei varmasti ainakaan helpolla eroon pääse, mutta siitäkin huolimatta pakiston kiekollista osastoa ei ole vahvistettu pelitavan edellyttämälle tasolle. Resursseja olisi varmasti ollut parempaankin, koska jo valmiiksi vahvaan hyökkäykseen on Peltosen julkistamisenkin jälkeen liittyneet ainakin Palola ja Wirtanen. Todetaan nyt vielä se, että en kritisoi kumpaakaan hankintaa, olisin ne varmasti itsekin tehnyt. Jos valinta kuitenkin olisi ollut tehtävä Palolan tai laadukkaan kiekollisen puolustajan välillä, olisin kallistunut jälkimmäiseen. Toivottavasti valintaa ei ole tarvinnut tehdä.

Kolmas asia mistä itse moitin Tobbaria, on reagoimattomuus puolustuksen osalta. Wirtanen palkattiin lähes viivytyksettä paikkaamaan Koivistoisen loukkaantumista. Samalla pönkitettiin entisestään joukkueen laadukkainta osa-aluetta, keskikaistaa. Tässä kohtaa on pakko antaa propsit Salmelaiselle, kauas on tultu tältäosin aikaisemmista kausista ja hyvä niin. Nyt kun puolustus on loukkaantumisten ja pelikieltojen runtelema, puhutaan puolustajien lukumäärästä ja mahdollisuuksista. Mieleen tulee menneiden kausien puheet sisäisestä kasvusta. Syystä tai toisesta Salmelainen ei ole halukas vahvistamaan puolustusta samalla intensiteetillä kuin hyökkäystä. Tämä on ollut mielestäni leimallista koko Salmelaisen ajanjaksolle, pakisto on jätetty aina vähän vajaaksi. Todetaan nyt vielä tähän yhteyteen, että minusta on erikoista, että niin Salmelainen kuin nimimerkit jatkoajassa tykkäävät puhua pakkien määrästä. Harvoin näkyy mainintaa heidän laadustaan, minkä kaiketi pitäisi kuitenkin olla määrittävämpi tekijä. Todella karrikoiden voi kysyä, lähteäkö kauteen mielummin viidellä Ohtamaalla vai seitsemällä Teräväisellä?

Seuraava kritiikki kohdistuu asiaan, mitä edellä jo sivusin. Joukkue ei ole tasapainoinen kokonaisuus, vaan hyökkäyksen ja puolustuksen välillä vallitsee selkeä epäsuhta. Kyse on valinnoista ja resurssien allokoinnista. Niin kauan, kunnes tuohon puolustukseen liittyy alakerran kiekollinen johtaja, on Salmelainen mielestäni allokoinut resursseja väärin. Korvataan Palola Teissalalla ja Motin Ohtamaalla tai Lyytinen Kemiläisellä ja väitän meillä olevan jalkeilla parempi joukkue kuin nyt. Ja tiedän, ettei Ohtamaita tai Kemiläisiä niin vain Liigaan kaiveta, mutta olkoot silti esimerkkeinä pointista.

Lopuksi otan vielä kiinni esiinnostamastasi Sportista. Joukkue on samaan aikaan Liigan pisin, painavin ja vanhin ja sen valmentajana toimii Risto Dufva. En ole asiaa tarkastanut, mutta perstuntumalta väitän, että aina kun Liigavalmentajien joukosta löytyy Risto Dufva, hänen joukkueensa on sarjan isoimpia ja kokeneimpia. Hän osaa työskennellä sellaisen materiaalin kanssa, mistä yhtenä osoituksena Sportin hyvä alkukausi. Mitenkö tämä liittyy Tobias Salmelaiseen? Ei suoraan mitenkään, mutta välillisesti kaiketi sitä kautta, että hänen kollegansa Vaasassa on osannut kasata valmentajalle sopivan joukkueen. Asia missä tällä hetkellä Salmelainen näyttää onnistuneen heikommin.

Tämän kaiken kritiikin tarkoitus ei ole antaa Ville Peltoselle tai pelaajille vastuuvapautusta, ei todellakaan. Paljon nähtyä parempaan pitää pystyä, eikä ammattilaisurheilussa ikinä saisi jäädä tunteesta ja valmistautumisesta kiinni. Tämän kauden IFK on minusta usein vaikuttanut sekä huonosti valmistautuneelta että virkamiesmäiseltä, mistä isot lampaanperseet niin valmennukselle kuin pelaajistolle. Omasta mielestäni meidän ongelmat ulottuvat kuitenkin myös materiaaliin, oikeammin sen puutteisiin ja Salmelaisen reagoimattomuuteen.
 

Röda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Möyrivä IFK
Muiden osalta en voi enkä halua vastata, mutta omalta osaltani kyse ei ole materiaalin paskuudesta. Sen sijaan kyse on materiaalin sopimattomuudesta ja tasapainottomuudesta. Kummastakin näistä seikoista vastuussa on, ainakin nimellisesti, urheilujohtaja. Vaikka kaukalossa viilettää joukko isoja nimiä, ei joukkueenrakentajaa voida vapauttaa vastuusta, kun joukkue kyntää nyt nähdyllä tavalla. Emme toki voi vapauttaa vastuusta myöskään pelaajia tai valmentajia. Heidän tekemisen, osaamisen ja halun vajaavaisuus ei kuitenkaan ole tämän ketjun keskeistä antia.

Salmelaisen puolustukseksi on mainittava se, että IFK:ssa valmentajavalinta ilmeisesti edelleen tehdään hallituksen toimesta. Voin olla yksin mielipiteeni kanssa, mutta minusta tämä asettaa urheilujohtajan ikävään välikäteen, eikä hänen osaamiseensa varauksetta luoteta. Lisäksi Ville Peltonen on Ville Peltonen, eikä Salmelaisella tainnut olla todellisia vaihtoehtoja esitettäväksi Hallitukselle tästä syystä. Olen melko vakuuttunut, että täydellisessä maailmassa, tai missä tahansa muussa IFK:n resursseilla operoivassa seurassa Tobias Salmelainen olisi pyrkinyt palkkaamaan valmentajaksi Jussi Ahokkaan tai Pekka Virran. Tällä kertaa Salmelaisella ei valinnanvaraa ollut, ja tämän mies on varmasti itsekin tiennyt vallan mainiosti.

Ensimmäinen asia mistä Salmelaista moitin on puolustuksen kärkiosaamisen puute suhteessa pahimpiin kilpailijoihin. Kirjoitin jo aikaa sitten, että puolustuksen osalta hävitään pahimmista kilpailijoista sekä TPS:lle ja Tapparalle melko selvästi ja Kärpillekin heidän terävämmän kärkensä ansiosta. Tähän mennessä en näe, että tuo näkemys olisi kovin pahasti metsässä, siitäkään huolimatta, että Tappara kyntää ihan samalla tavalla kuin mekin.

Toinen asia mistä mielestäni Salmelaista voi moittia on pakiston rakenteen sopimattomuus valmentajan haluamaan pelitapaan. Peltosen saapuminen penkin taakse ja hänen edustamansa pelitapa pelaajistolle asettamine vaateineen ei ole saanut tulla Salmelaiselle yllätyksenä. Pakisto ei ole riittävän jalkava eikä kiekollinen siihen pelitapaan mitä IFK tällä hetkellä pyrkii pelaamaan. Tietysti siellä on vanhoja pohjia, joista ei varmasti ainakaan helpolla eroon pääse, mutta siitäkin huolimatta pakiston kiekollista osastoa ei ole vahvistettu pelitavan edellyttämälle tasolle. Resursseja olisi varmasti ollut parempaankin, koska jo valmiiksi vahvaan hyökkäykseen on Peltosen julkistamisenkin jälkeen liittyneet ainakin Palola ja Wirtanen. Todetaan nyt vielä se, että en kritisoi kumpaakaan hankintaa, olisin ne varmasti itsekin tehnyt. Jos valinta kuitenkin olisi ollut tehtävä Palolan tai laadukkaan kiekollisen puolustajan välillä, olisin kallistunut jälkimmäiseen. Toivottavasti valintaa ei ole tarvinnut tehdä.

Kolmas asia mistä itse moitin Tobbaria, on reagoimattomuus puolustuksen osalta. Wirtanen palkattiin lähes viivytyksettä paikkaamaan Koivistoisen loukkaantumista. Samalla pönkitettiin entisestään joukkueen laadukkainta osa-aluetta, keskikaistaa. Tässä kohtaa on pakko antaa propsit Salmelaiselle, kauas on tultu tältäosin aikaisemmista kausista ja hyvä niin. Nyt kun puolustus on loukkaantumisten ja pelikieltojen runtelema, puhutaan puolustajien lukumäärästä ja mahdollisuuksista. Mieleen tulee menneiden kausien puheet sisäisestä kasvusta. Syystä tai toisesta Salmelainen ei ole halukas vahvistamaan puolustusta samalla intensiteetillä kuin hyökkäystä. Tämä on ollut mielestäni leimallista koko Salmelaisen ajanjaksolle, pakisto on jätetty aina vähän vajaaksi. Todetaan nyt vielä tähän yhteyteen, että minusta on erikoista, että niin Salmelainen kuin nimimerkit jatkoajassa tykkäävät puhua pakkien määrästä. Harvoin näkyy mainintaa heidän laadustaan, minkä kaiketi pitäisi kuitenkin olla määrittävämpi tekijä. Todella karrikoiden voi kysyä, lähteäkö kauteen mielummin viidellä Ohtamaalla vai seitsemällä Teräväisellä?

Seuraava kritiikki kohdistuu asiaan, mitä edellä jo sivusin. Joukkue ei ole tasapainoinen kokonaisuus, vaan hyökkäyksen ja puolustuksen välillä vallitsee selkeä epäsuhta. Kyse on valinnoista ja resurssien allokoinnista. Niin kauan, kunnes tuohon puolustukseen liittyy alakerran kiekollinen johtaja, on Salmelainen mielestäni allokoinut resursseja väärin. Korvataan Palola Teissalalla ja Motin Ohtamaalla tai Lyytinen Kemiläisellä ja väitän meillä olevan jalkeilla parempi joukkue kuin nyt. Ja tiedän, ettei Ohtamaita tai Kemiläisiä niin vain Liigaan kaiveta, mutta olkoot silti esimerkkeinä pointista.

Lopuksi otan vielä kiinni esiinnostamastasi Sportista. Joukkue on samaan aikaan Liigan pisin, painavin ja vanhin ja sen valmentajana toimii Risto Dufva. En ole asiaa tarkastanut, mutta perstuntumalta väitän, että aina kun Liigavalmentajien joukosta löytyy Risto Dufva, hänen joukkueensa on sarjan isoimpia ja kokeneimpia. Hän osaa työskennellä sellaisen materiaalin kanssa, mistä yhtenä osoituksena Sportin hyvä alkukausi. Mitenkö tämä liittyy Tobias Salmelaiseen? Ei suoraan mitenkään, mutta välillisesti kaiketi sitä kautta, että hänen kollegansa Vaasassa on osannut kasata valmentajalle sopivan joukkueen. Asia missä tällä hetkellä Salmelainen näyttää onnistuneen heikommin.

Tämän kaiken kritiikin tarkoitus ei ole antaa Ville Peltoselle tai pelaajille vastuuvapautusta, ei todellakaan. Paljon nähtyä parempaan pitää pystyä, eikä ammattilaisurheilussa ikinä saisi jäädä tunteesta ja valmistautumisesta kiinni. Tämän kauden IFK on minusta usein vaikuttanut sekä huonosti valmistautuneelta että virkamiesmäiseltä, mistä isot lampaanperseet niin valmennukselle kuin pelaajistolle. Omasta mielestäni meidän ongelmat ulottuvat kuitenkin myös materiaaliin, oikeammin sen puutteisiin ja Salmelaisen reagoimattomuuteen.
Lyhyt vastaus pitkään ja ansiokkaaseen (!) viestiisi.

Mistä olen samaa mieltä:
-pakistossa on liikaa kavereita, jotka eivät yksinkertaisesti ole riittäviä moderniin, kiekolliseen ja nopeaan jääkiekkoon

-nämä kaverit pelaavat ihan väärässä joukkueessa, koska ovat enemmän sinut rikkovassa pelitavassa, missä ei tarvitse osata pelata kummoisesti kiekolla, vaan pelin rikkominen on päätehtävä

-kyseiset pakit ovat omasta mielestäni Rony Ahonen, Johan Motin ja Miro Karjalainen. Itku meinaa tulla jos miettii hetkenkin vaihtoehtoiskustannusta, paljon näihin herroihin menee euroja kaudessa ja mitä niillä euroilla voisi saada

Mistä uskoisin olevani vähintään hieman erimieltä kanssasi:
-pakistossa sen puutteista huolimatta on tällä kaudella laatuheppoja Liigaan omissa papereissa Auvitu, Schmaltz, Lyytinen, Kotkansalo ja Winberg

-harmittavasti loukkaantumiset ovat tietysti osuneet juuri kahteen näistä meidän VL liigapakeista, mutta tätä on aika hankala mielestäni vierittää Salmelaisen niskaan. Okei reagointia voi kyllä jossain vaiheessa odottaa Salmelaiselta mikäli loukit eivät ota hellittääkseen, toki seuran kassatilannetta on näin ulkopuolisena hankalaa tietää eli mikä on reagointivara

-käytettävissä olevilla pelaajilla 14 pistettä 11 pelistä on mielestäni häpeällisen paska suoritus valmennustiimiltä ja pelaajistolta. Itse olen valmis antamaan esimerkiksi valmennustiimille huomattavasti enemmän lampaanperseitä kuin Tobbarille nykytilanteesta. Sanotaan näin, että Tobbari ansaitsee lampaanperseen tietyistä pakiston pelaajista, mutta siltikin, Villen & Co:n tulisi pystyä helvetisti parempaan nykykalustollakin

-Vaasan Sport oli nosto ihan siitä syystä, että keskinkertaisellakin pakistolla pystyy todistetusti keräämään pinnoja Liigassa kiitettävällä tahdilla, kun valmenmustiimi ja pelaajat laittavat homman kondikseen

-mukavaa spekuloida ja kuulla perusteltuja vastakkaisiakin mielipiteitä IFK:n ongelmista!
 
Viimeksi muokattu:
J

Just-Ice-Hockey

@Röda, Me ei itseasiassa olla edes erimieltä noista laatuhepoista. Kaikki ovat varsin hyviä puolustajia tähän sarjaan. Toki pientä näkemyseroa voi olla esimerkiksi Winbergin roolista mestaruutta tavoittelevan joukkueen pakistossa, mutta ne ovat ns. lillukanvarsia. Sensijaan se mistä mä kyllä noiden helppojen osalta Tobiasta kritisoin on se, että heihin kaikkiin liittyi kysymysmerkkejä ennen kauden alkua. Auvitun ja Winbergin pelikunto, Lyytisen taso, Kotkansalon kehittyminen ja Schmaltzin sopeutuminen. Nyt valtaosa riskeistä on valitettavasti - tosi lyhyellä otannalla toki - toteutunut.

Ahonen, Motin ja Karjalainen ovat siitä kivoja pakkeja, että niistä tietää mitä saa. Vain Motinin voi nähdä vakiokokoonpanon roolissa mestarikandidaatin riveissä. 150ke verotettavilla ansiotuloilla vaan pitäisi saada parempaa. Karjalainen voi hyvin olla jengin mukana maskottina ja malttia treenaamassa. Ehtona vain se, että nimi ei löydy Iltalehden verokoneesta ennen kuin mies oppii saatana malttamaan mielensä ja keskittyy pelaamaan varmaa puolustuspelaamista omilla vahvuuksillaan.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Muiden osalta en voi enkä halua vastata, mutta omalta osaltani kyse ei ole materiaalin paskuudesta. Sen sijaan kyse on materiaalin sopimattomuudesta ja tasapainottomuudesta. Kummastakin näistä seikoista vastuussa on, ainakin nimellisesti, urheilujohtaja. Vaikka kaukalossa viilettää joukko isoja nimiä, ei joukkueenrakentajaa voida vapauttaa vastuusta, kun joukkue kyntää nyt nähdyllä tavalla. Emme toki voi vapauttaa vastuusta myöskään pelaajia tai valmentajia. Heidän tekemisen, osaamisen ja halun vajaavaisuus ei kuitenkaan ole tämän ketjun keskeistä antia.

Salmelaisen puolustukseksi on mainittava se, että IFK:ssa valmentajavalinta ilmeisesti edelleen tehdään hallituksen toimesta. Voin olla yksin mielipiteeni kanssa, mutta minusta tämä asettaa urheilujohtajan ikävään välikäteen, eikä hänen osaamiseensa varauksetta luoteta. Lisäksi Ville Peltonen on Ville Peltonen, eikä Salmelaisella tainnut olla todellisia vaihtoehtoja esitettäväksi Hallitukselle tästä syystä. Olen melko vakuuttunut, että täydellisessä maailmassa, tai missä tahansa muussa IFK:n resursseilla operoivassa seurassa Tobias Salmelainen olisi pyrkinyt palkkaamaan valmentajaksi Jussi Ahokkaan tai Pekka Virran. Tällä kertaa Salmelaisella ei valinnanvaraa ollut, ja tämän mies on varmasti itsekin tiennyt vallan mainiosti.

Ensimmäinen asia mistä Salmelaista moitin on puolustuksen kärkiosaamisen puute suhteessa pahimpiin kilpailijoihin. Kirjoitin jo aikaa sitten, että puolustuksen osalta hävitään pahimmista kilpailijoista sekä TPS:lle ja Tapparalle melko selvästi ja Kärpillekin heidän terävämmän kärkensä ansiosta. Tähän mennessä en näe, että tuo näkemys olisi kovin pahasti metsässä, siitäkään huolimatta, että Tappara kyntää ihan samalla tavalla kuin mekin.

Toinen asia mistä mielestäni Salmelaista voi moittia on pakiston rakenteen sopimattomuus valmentajan haluamaan pelitapaan. Peltosen saapuminen penkin taakse ja hänen edustamansa pelitapa pelaajistolle asettamine vaateineen ei ole saanut tulla Salmelaiselle yllätyksenä. Pakisto ei ole riittävän jalkava eikä kiekollinen siihen pelitapaan mitä IFK tällä hetkellä pyrkii pelaamaan. Tietysti siellä on vanhoja pohjia, joista ei varmasti ainakaan helpolla eroon pääse, mutta siitäkin huolimatta pakiston kiekollista osastoa ei ole vahvistettu pelitavan edellyttämälle tasolle. Resursseja olisi varmasti ollut parempaankin, koska jo valmiiksi vahvaan hyökkäykseen on Peltosen julkistamisenkin jälkeen liittyneet ainakin Palola ja Wirtanen. Todetaan nyt vielä se, että en kritisoi kumpaakaan hankintaa, olisin ne varmasti itsekin tehnyt. Jos valinta kuitenkin olisi ollut tehtävä Palolan tai laadukkaan kiekollisen puolustajan välillä, olisin kallistunut jälkimmäiseen. Toivottavasti valintaa ei ole tarvinnut tehdä.

Kolmas asia mistä itse moitin Tobbaria, on reagoimattomuus puolustuksen osalta. Wirtanen palkattiin lähes viivytyksettä paikkaamaan Koivistoisen loukkaantumista. Samalla pönkitettiin entisestään joukkueen laadukkainta osa-aluetta, keskikaistaa. Tässä kohtaa on pakko antaa propsit Salmelaiselle, kauas on tultu tältäosin aikaisemmista kausista ja hyvä niin. Nyt kun puolustus on loukkaantumisten ja pelikieltojen runtelema, puhutaan puolustajien lukumäärästä ja mahdollisuuksista. Mieleen tulee menneiden kausien puheet sisäisestä kasvusta. Syystä tai toisesta Salmelainen ei ole halukas vahvistamaan puolustusta samalla intensiteetillä kuin hyökkäystä. Tämä on ollut mielestäni leimallista koko Salmelaisen ajanjaksolle, pakisto on jätetty aina vähän vajaaksi. Todetaan nyt vielä tähän yhteyteen, että minusta on erikoista, että niin Salmelainen kuin nimimerkit jatkoajassa tykkäävät puhua pakkien määrästä. Harvoin näkyy mainintaa heidän laadustaan, minkä kaiketi pitäisi kuitenkin olla määrittävämpi tekijä. Todella karrikoiden voi kysyä, lähteäkö kauteen mielummin viidellä Ohtamaalla vai seitsemällä Teräväisellä?

Seuraava kritiikki kohdistuu asiaan, mitä edellä jo sivusin. Joukkue ei ole tasapainoinen kokonaisuus, vaan hyökkäyksen ja puolustuksen välillä vallitsee selkeä epäsuhta. Kyse on valinnoista ja resurssien allokoinnista. Niin kauan, kunnes tuohon puolustukseen liittyy alakerran kiekollinen johtaja, on Salmelainen mielestäni allokoinut resursseja väärin. Korvataan Palola Teissalalla ja Motin Ohtamaalla tai Lyytinen Kemiläisellä ja väitän meillä olevan jalkeilla parempi joukkue kuin nyt. Ja tiedän, ettei Ohtamaita tai Kemiläisiä niin vain Liigaan kaiveta, mutta olkoot silti esimerkkeinä pointista.

Lopuksi otan vielä kiinni esiinnostamastasi Sportista. Joukkue on samaan aikaan Liigan pisin, painavin ja vanhin ja sen valmentajana toimii Risto Dufva. En ole asiaa tarkastanut, mutta perstuntumalta väitän, että aina kun Liigavalmentajien joukosta löytyy Risto Dufva, hänen joukkueensa on sarjan isoimpia ja kokeneimpia. Hän osaa työskennellä sellaisen materiaalin kanssa, mistä yhtenä osoituksena Sportin hyvä alkukausi. Mitenkö tämä liittyy Tobias Salmelaiseen? Ei suoraan mitenkään, mutta välillisesti kaiketi sitä kautta, että hänen kollegansa Vaasassa on osannut kasata valmentajalle sopivan joukkueen. Asia missä tällä hetkellä Salmelainen näyttää onnistuneen heikommin.

Tämän kaiken kritiikin tarkoitus ei ole antaa Ville Peltoselle tai pelaajille vastuuvapautusta, ei todellakaan. Paljon nähtyä parempaan pitää pystyä, eikä ammattilaisurheilussa ikinä saisi jäädä tunteesta ja valmistautumisesta kiinni. Tämän kauden IFK on minusta usein vaikuttanut sekä huonosti valmistautuneelta että virkamiesmäiseltä, mistä isot lampaanperseet niin valmennukselle kuin pelaajistolle. Omasta mielestäni meidän ongelmat ulottuvat kuitenkin myös materiaaliin, oikeammin sen puutteisiin ja Salmelaisen reagoimattomuuteen.

Jos näin on, niin miksi Peltonen ei mukauta pelitapaansa joukkueen/pakiston tason mukaan vaan lyö päätä seinään? Eikö hän osaa vai halua?

En tiedä kumpaa itse veikkaan sillä odotin enemmän. Haluaisin uskoa että pienellä viilauksella Peltosen pelitapaa voi pelata tuolla pakistolla mutta se saattaa olla haihattelua.

Vai onko vain luotettu Motinin, Ahosen, Karjalaisen Teräväisen ja Winbergin potentiaaliin/kasvuun..?
 
J

Just-Ice-Hockey

Jos näin on, niin miksi Peltonen ei mukauta pelitapaansa joukkueen/pakiston tason mukaan vaan lyö päätä seinään? Eikö hän osaa vai halua?

En tiedä kumpaa itse veikkaan sillä odotin enemmän. Haluaisin uskoa että pienellä viilauksella Peltosen pelitapaa voi pelata tuolla pakistolla mutta se saattaa olla haihattelua.

Vai onko vain luotettu Motinin, Ahosen, Karjalaisen Teräväisen ja Winbergin potentiaaliin/kasvuun..?

Varmasti pelitapa tulee kehittymään kauden mittaan. Pelaajille alkaa tulla selkärangasta se, mitä valmennus haluaa ja valmennus ymmärtää entistä paremmin mihin pelaajisto pystyy.

Minun näkemyksen mukaan se menee kuitenkin niin, uj en enemmän töissä valmentajalla kuin päinvastoin. Itse pidän päävalmentajaa seuran tärkeimpänä yksittäisenä työntekijänä. Valintaprosessissa painavat seuran arvot, haluttu pelitapa, valmentajan osaaminen sekä tämän persoona. Varmasti moni muukin asia, mutta nuo varmaan aikalailla siellä kärkipäässä. Sen jälkeen kun valintaprosessi on tehty, pitää jokaisen henkilön seurassa tehdä kaikkensa, että laivan kapteenilla on parhaat mahdolliset työkalut käytössään. Jos siirrän ajatuskulkuni IFK:hon, niin lähtökohtaisesti Tobiaksen pitää sopeuttaa materiaali haluttuun pelitapaan, eikä Villen pelitapaan materiaaliin. Ei ole mustavalkoista, mutta noin 20 valmennetun matsin jälkeen päävalmentajan ei todella tule tinkiä pelitavastaan. Se jätettäköön viimeiseksi kiveksi, ja ennen sen kääntämistä Salmelaisen pitäisi muokata pakistoa kiekollisempaan suuntaan.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mä kyllä pidän Salmelaisesta, siitä että se on avoin ja rehellinen sekä arvot kohdillaan. Matka kuitenkin Eurooppalaiseksi huippuseuraksi tuntuu olevan aivan loputon. Edes Suomen rajojen sisällä ei olle päästy ihan sinne kärkeen, vaan siitä ollaan jääty nippa nappa ulos useampana kautena ja nyt tällä kaudella tuntuu olevan vaarana, että eroa kärkeen ei kurota vaan se kasvaa! Hieman pelottaa, että sen orastavan ja hitaan nousun kohti kärkeä Salmelainen puppeloi tällä kaudella. Onko se joukkueen rakennus, valmennus vai noiden summa, mutta jostain vuotaa nyt ja pahasti! CHL meni jo, Liigassa voi vielä paljon pelastaa, mutta eihän tuo näytä mitenkään hyvältä tällä hetkellä.

Pakko arvostella. IFK ei ole siellä missä sen pitäisi olla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös