Tobias Salmelainen IFK:n urheilujohtajana

  • 1 365 156
  • 8 108

Oliko valinta sopiva?

  • Kyllä

    Ääniä: 115 44,4%
  • Ei

    Ääniä: 37 14,3%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 107 41,3%

  • Äänestäjiä
    259
  • Poll closed .

egar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, AC Milan, FC Lahti
Jos sen verran huutelen vieraisiin pöytiin tässä kun on tullut tätä Lambert -keskustelua seurattua tätäkin kautta. Ei liity tämän keskustelun topiciin, mutta kun täällä kerran siitä puhutaan..
Jos vertaa suurimpia suomalaisia lupauksia, niin Lambert voi ihan hyvin olla tosiaan 1st overall parin kauden päästä, mutta tähän vaikuttaa mielestäni se että pelaako Lambert tulevassa jengissään sentterinä vai laiturina, kun se franchise-sentteri on NHL:ssa se mitä joukkueet etsivät. Juuri tämä tuntui Laineen varausvuotena ratkaisseen varausvuoron Matthewsille, kun Toronto on vuosia etsinyt nimenomaan sentteriä.
Barkov - MacKinnon kaksikosta jälkimmäinen oli junnuliigassa saavuttanut niin kovan maineen nimenomaan nykyaikaisessa kiekkoilussa että ei sitä voinut ohittaa.

Summa summarum, mun mielestä Barkov on kaikkien aikojen suomalainen lupaus, ihan kokonaisvaltaisen pelinsä ansiosta. Jos Sasha ei puolustaisi niin nöyrästi ja käyttäisi energiaa ihan älyttömästi vääntämään kulmissa jne, niin siellä oltaisi ihan samoissa lukemissa joka kausi kun MacKinnon, tai jopa suuremmissa. Kun painat varausvuotena 53 ottelussa Liigassa 48 pistettä ja +18 vaativalla sentterin tontilla [toisin kuin Granlund, Laine tai muut..] niin kyllä on aika iso näyttö kaverin taidoista.
Laine on tietty se jonka nimi on usein siellä tilastoissa kun katsellaan ketkä siellä maalit on tehnyt, mutta kyllähän vasta tällä kaudella alettiin ajoittain nähdä edes hieman Lainetta myös omassa päässä.
Lambertilla ei kauheasti ole haastajia varausvuotenaan, tällä hetkellä, jos Lambert pääsee pelaamaan sentterinä ja ottaa askelia henkisellä puolella, saa voimaa kroppaansa jne. Jos jos jos.

Monella toisella kaudella Laine ja Barkov olisi olleet 1st overall, etenkin Barkov, suomi-kiekon kaikkien aikojen lupaus [minun mielestä]. Olisi mielenkiintoista jos Lambert ja Räty olisi peräkkäisinä vuosina ykkösvarauksia..

Hyvät vaput, pahoittelen että jouduitte kuuntelemaan humalaisen ja tylsistyneen, urheilua kaipaavan ihmisen pohdintaa.
 

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lambertilla ei kauheasti ole haastajia varausvuotenaan, tällä hetkellä, jos Lambert pääsee pelaamaan sentterinä ja ottaa askelia henkisellä puolella, saa voimaa kroppaansa jne. Jos jos jos.
Itse olen kirjoitusten perusteella käsittänyt Shane Wrightin olevan melko poikkeuksellinen talentti, jota Lambert ja Matthew Savoie haastavat ykkösvarauksesta. Nämä kaksi ovat senttereitä ja Lambertin toive ykkösvarauksesta nousee varmasti, jos hänkin saa tällä tontilla pelata.
 

egar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, AC Milan, FC Lahti
Itse olen kirjoitusten perusteella käsittänyt Shane Wrightin olevan melko poikkeuksellinen talentti, jota Lambert ja Matthew Savoie haastavat ykkösvarauksesta. Nämä kaksi ovat senttereitä ja Lambertin toive ykkösvarauksesta nousee varmasti, jos hänkin saa tällä tontilla pelata.

Aikalailla näin.
Savoie on mulle vähän sellainen mysteeri että miksi sitä on puhuttu isona lupauksena kun en ole nähnyt kai koskaan sen pelaavan, on vetänyt niin pienissä liigoissa, mulla ei siitä oikein ole minkäänlaista mielipidettä. Seuraava kausi ratkaisee paljon.
Wright on kyllä hyvä, mutta vähän oon ihmetellyt sen hehkutusta sen perusteella mitä oon sitä nähnyt, mutta ehkä siksi mä en olekaan ammattiskoutti. Tulee tekemään hienon uran isossa liigassa, mutta onko
Lambertissa on vaan nämä nykypäivän halutut ominaisuudet, eli dynaamisuus ja sellainen halu olla kentän paras joka vaihdossa, ei paljoa heikkouksia [oman ikäistensä joukossa] jne. Kuten siitä on joskus sanottu, se näyttää samalta kuin MacKinnon samassa iässä.

Jos Lambert pelaa sentterinä, uskon sen olevan ykkönen ja Wright kakkonen. Jos Lambert on laiturina, se riippuu täysin mitä varaava joukkue hakee.
 

PPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ei pidä luvata. Se paikka pitää ansaita. Salmelainen on toiminut tässä johdonmukaisesti niin kuin tässä artikkelissa tulee esiin.


En kyllä keksi yhtään perustelua viime kauden perusteella miksi sellaista Lambert odotti tai miksi sellaisen olisi IFK luvannut.

On muuten mielenkiintoinen näytelmä missä se Lambertille luvataan. Tuollainen hopea tarjotin menettely voi maksaa vielä paljon Lambertin omissa tavoitteissa.

Samaa mieltä, ei 16-vuotiaalle voi mitään vakipaikkaa luvata. Pahimmillaan se myrkyttää koko joukkuehengen, jos yhtä raakiletta roikotetaan väkisin mukana vaikka valmiita pelimiehiä olisi reservissä odottamassa. Ei se ole kenenkään etu, ei edes kyseisen pelaajan. Jos tämä on Bradin taustajoukkojen suhmurointia, niin ei voi muuta sanoa, kun että kannattaisi vaihtaa taustajoukkoja. Voi tosin olla vaikeaa, jos oma faija siellä rahanhimossaan häärää.

Salmelaista en lähde tästä suolaamaan. Jos joku junnu taustajoukkoineen vetää tällaisen stuntin näinä corona-aikoina, niin pelatkoot sitten muualla. Emme jää kaipaamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Pate44

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, QPR, Leicester
Puolustussuuntaan erottui junnuissa viime kaudella negatiivisesti. Hyökkäyspäässä taas positiivisesti mutta Lambert ei ollut se joka joukkueen tärkeitä maaleja teki, esim. tahto- tai taistelumaaleja. Hyvä on laukaus ja pelikäsitys mutta varsinkin syyskaudella Lambertin itsekäs pelaaminen ei auttanut joukkuetta. Kevätkaudelle toki paransi paljon.

Näen että kaikki mahdollisuudet on tehdä kovaa jälkeä kaudella 21-22 mutta ei vielä.

Tulee sellainen fiilis että tavoite on pelata 18-vuotiaana NHL:ssä, ei missään nimessä yhtään vanhempana.
Juuri näin.
Syksyllä oli jopa rasite A-junnuissa, kuskaili kiekkoa paljon yksin ja menetti sen. Puolustuspäässä oli heikko. Kauden mittaan paransi peliään aika paljonkin ja alkoi pelaamaan joukkueelle. Ei mitään asiaa liigaan jos vaan katselee yleisesti viime kautta, mutta 16v kehittyy niin nopeasti ja harppauksin että voi olla valmis liigahaasteisiin jo loppuvuodesta.

Kaudella 21-22 on varmaan viimeistään huikea pelaaja jos kehitys jatkuu kuten kaikki olettaa.
 

Turisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Naisten lentopallomaajoukkue
Brad Lambert on noin suurin piirtein missin mitoissa, kun taas Barkov ja Laine ovat olleet ihan aikuisen miehen kokoisia jo liigadebyyttinsä aikoina. Siinäpä suurin ero. Taitotasoista en osaa sanoa mitään, kun liigan taso muuttuu jatkuvasti.
Tuleeko Lambertista kuinka pitkä? Onko isä 190 cm vai alle 180 cm? Onko Lambert biologiselta iältä jo 18 v. ? Vaiko vasta 13 v. ?
Näitä 13-18 v. pelaajia EI pidä verrata koskaan kalenteri-iällä vaan biologisella iällä. Mennään muuten metsään :) Muuan Leevi Aaltonen teki ali-ikäsenä varmaan lähemmäs 100 tehopistettä CSM ja viime kaudella Liigassa pöllytti kerran tai pari maaliverkkoja.

Jos oikein muistan, niin Patrik Laine istui vilttikentässä välillä LeKin Mestis joukkueessa ennen Tapparan liiga-pelejä. Mulle heti kaikki nyt mentaliteetti on uhka monella nuorelle urheilijalle. Patrik Laine on mennyt tahdolla läpi harmaan kiven ja tekee tulosta nyt NHL:ssä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nimenomaan näin, jos sä olet se tuleva ykkösvaraus niin osoita se ja ota paikkasi omilla näytöilläsi, kyllä se tuleva ykkösvaraus jos niin on aikanaan ollakseen, näyttää närhen munat ja on riittävän hyvä ottaakseen sen kärkiketjjn roolin.

Mutta et sä nyt jumalauta ala sanella 16-vuotiaana IFK:lle, että se on kärkikenttiin tai ei diiliä.

Ei diiliä ja oikein meni.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Nimenomaan näin, jos sä olet se tuleva ykkösvaraus niin osoita se ja ota paikkasi omilla näytöilläsi, kyllä se tuleva ykkösvaraus jos niin on aikanaan ollakseen, näyttää närhen munat ja on riittävän hyvä ottaakseen sen kärkiketjjn roolin.

Mutta et sä nyt jumalauta ala sanella 16-vuotiaana IFK:lle, että se on kärkikenttiin tai ei diiliä.

Ei diiliä ja oikein meni.

Tai todennäköisesti varmaan päsmäri-isi sanoi/vaati, jos nämä yleiset juttelut täällä pitää kutinsa.
 

444

Jäsen
Nimenomaan näin, jos sä olet se tuleva ykkösvaraus niin osoita se ja ota paikkasi omilla näytöilläsi, kyllä se tuleva ykkösvaraus jos niin on aikanaan ollakseen, näyttää närhen munat ja on riittävän hyvä ottaakseen sen kärkiketjjn roolin.

Mutta et sä nyt jumalauta ala sanella 16-vuotiaana IFK:lle, että se on kärkikenttiin tai ei diiliä.

Ei diiliä ja oikein meni.
Amen to that. Eikö siellä iskä vai poika itse usko omiin kykyihinsä tarpeeksi? Jotenkin erikoista, että tuossa iässä ei ole tarpeeksi kilpailuhenkeä ja näytönhalua, että olisi aidosti valmis taistelemaan pelipaikasta edarin tulosyksikössä, vaan pitäisi sellainen paikka saada oikein annettuna. Tuolla asenteella ei valitettavasti päästä pitkälle, ja siksi toivonkin, että kyse on iskän sooloilusta ja kukkoilusta eikä urheilijan itsensä.

IFK:n tehtävä on joukkueena taistella mestaruudesta joka ikinen vuosi - niin absurdilta kuin se ehkä kuulostaakin menestykseen peilaten - ja se ei tule tapahtumaan sillä, että 1.-3. -ketjujen keskellä roikotetaan raakiletta, joka ei ole vielä riittävän fyysinen miesten peleihin. Tai joka ei ole valmis pelaamaan joukkueena, vaan haluaa mieluummin ratkaista itse kykenemättä siihen. Tuollainen ”Golden VIP” -sopimus olisi todella typerä veto, jos ei voida olla varmoja tulostasosta osana joukkuetta. Ja jos sitä varmuutta ei ole pelaajalla / faijalla, niin ei sitä pidä olla myöskään seurajohdolla.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuleeko Lambertista kuinka pitkä? Onko isä 190 cm vai alle 180 cm? Onko Lambert biologiselta iältä jo 18 v. ? Vaiko vasta 13 v. ?
Näitä 13-18 v. pelaajia EI pidä verrata koskaan kalenteri-iällä vaan biologisella iällä. Mennään muuten metsään :) Muuan Leevi Aaltonen teki ali-ikäsenä varmaan lähemmäs 100 tehopistettä CSM ja viime kaudella Liigassa pöllytti kerran tai pari maaliverkkoja.

Jos oikein muistan, niin Patrik Laine istui vilttikentässä välillä LeKin Mestis joukkueessa ennen Tapparan liiga-pelejä. Mulle heti kaikki nyt mentaliteetti on uhka monella nuorelle urheilijalle. Patrik Laine on mennyt tahdolla läpi harmaan kiven ja tekee tulosta nyt NHL:ssä.
Eliteprospects väittää Ross Lambertin pituudeksi 175cm.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Malttamattomana tässä voi jo odotella ensi kautta kun Lambertin tasoiset kaverit ei mahdu joukkueeseen. Viime kaudella kärkiketjuissa ja YV:llä kohkanneet Keränen ja Talberg nyt luulisi vähintäänkin vaihtavan maisemaa pari astetta kovempien pelimiesten tieltä. Vihdoinkin meillä on muodostumassa sellainen Eurooppalainen huippujoukkue jollaista on lupailtu jo vuodesta 2018.
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Malttamattomana tässä voi jo odotella ensi kautta kun Lambertin tasoiset kaverit ei mahdu joukkueeseen.
Olet kyllä mestari kääntämään käytännössä kaiken IFK:hon liittyvän paskaksi ja negatiiviseksi, oli se sitten "sarkasmin" tai "hassuttelun" varjolla tai ei. Todella raskasta luettavaa.

Ei ollut kyse siitä, etteikö Lambert joukkueeseen olisi mahtunut, vaan että ei ole mitään järkeä luvata juuri B-junnuikään päässeelle kundille mitään pelipaikkaa, vaan se on ansaittava. Varsinkin kun tämä on ollut vielä hetki sitten fyysisesti aivan täysi raakile.
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Salmelainen toimi täysin oikein. Ei pelaajille tule antaa mitään kausikortteja tulosyksikköihin, vaan pelipaikka on ansaittava. Sanotaan, että Lambert olisi jäänyt IFK:hon ja saanut kaipaamansa ruudun, mutta epäonnistuisi karkeasti. Mitäs sitten?

On meillä Kärpissäkin mm. Rädyn veljekset, joista Aadusta povataan oman draftinsa kärkivarausta. Ensi kaudella tulee varmasti saamaan ruutua erityisesti tämän koronatilanteen vuoksi, mutta jos peli ei ota kulkeakseen, niin tontin nappaa sitten joku muu.

Tämä oli nimenomaan sen Salmelaisen peräänkuuluttaman urheilullisuuden päätös. Hyvä Tobias!
 
Viimeksi muokattu:

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olet kyllä mestari kääntämään käytännössä kaiken IFK:hon liittyvän paskaksi ja negatiiviseksi, oli se sitten "sarkasmin" tai "hassuttelun" varjolla tai ei. Todella raskasta luettavaa.

Ei ollut kyse siitä, etteikö Lambert joukkueeseen olisi mahtunut, vaan että ei ole mitään järkeä luvata juuri B-junnuikään päässeelle kundille mitään pelipaikkaa, vaan se on ansaittava. Varsinkin kun tämä on ollut vielä hetki sitten fyysisesti aivan täysi raakile.
Kysyn ihan kuriositeetin vuoksi, että missä ja kuka on sanonut, että Lambert olisi jotain itkupotkuraivareita vedellyt sen seurauksena ettei hänelle ole luvattu kiintiöpaikkaa tulosyksiköstä ilman mitään kilpailua siitä?

Mä ehkä luin jotenkin väärin nämä, kuin myös sen että täällä hehkutetaan että Tobias toimi oikein, sillä ei tässä uutisoinnin mukaan tarvinnut Tobiaksen toimia lainkaan koska päätöksen teki Lambert tai hänen lähipiirinsä.

Toki jos on ollut jotain "kiristystä" Lambertin puolesta mallin, että "Mä en pelaa ollenkaan ellen saa ykköskentän sentterintonttia, yhy hyy", niin ymmärrän että on jotenkin toimittu, mutta sellaisesta en ole noista jutuista käsitystä saanut, joten paha sanoa tarkkaan mistä on kyse.

Sen kuitenkin ymmärrän, että tilanne on muuttunut hyvinkin selkeästi, ja avaa nuorille pelaajille ihan erilaisia mahdollisuuksia neuvotella pelipaikastaan, koska useammallakin seuralla voi olla taloudellisestikin tilanne, jossa joudutaan tekemään diilejä rahan sijaan peliaikaa ja paikkaa tarjoamalla, ja olisi Lambert melko hullu, jos hirttäisi itsensä IFK diiliin, kun voi olla parempikin vaihtpehto tarjolla, eikä suurtakaan pelkoa siitä, että ilamn diiliä tulisi jäämään.

En siis ihan ymmärrä, mikä tässä on mennyt niin ihon alle, että saa nostamaan Tobbaria ja vähättelemään Lambertia. Paitsi jos jollakin täällä on parempaa tietoa siitä, mitä oikeasti on tapahtunut.

Mun käsitys on se, että Lambert haluaa katsella parempa avaihtoehtoa, ja IFK ei sitä voi tarjota, joten no hard feelings. Olisi ollut kiva nähdä tällainen talentti IFK:ssa, mutta nyt niin ei käynyt, ja kaikkea hyvää kuitnekin Lambertille.

Toki jos selviää yllämainittu jalanpolkemisepisodi todelliseksi, niin sitten myönnän että melko tyrperää touhua alkaa kiristämään, ja varsinkaan tilanteessa jossa siihen ei edes tarvetta olisi, koska -kuten sanottua- pelipaikka akyllä aukeaa muualtakin, ja koronan myötä paljon todennäköisemminkin.

Turhaa tässä siis ilman parempaa tietoa on ketään dissata tai sen enempää jalustoidakaan. Itsellä kun ei parempaa tietoa ole saatavissa tuosta Lambertille IFK:ssa tarjotusta "reilusta mahdollisuudesta", josta kovin puhutaan, joten ennen kuin totuus siitä tiedetään, lienee ihan turhaa siksikään antaa mitään krediittiä tahi haukkuja yhtään kellekään.
 
Viimeksi muokattu:

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Nyt kun on tuota Lambertin uutista tässä pari-kolme päivää on miettinyt niin olihan tuo niin kaksipiippuinen juttu kuin vain voi olla. Ensiksi voidaan miettiä, että onko todella niin ettei kenties kaikkien aikojen suomalaiselle lupaukselle todella löydy tulosyksiköstä pelipaikkaa? Minkälaisen ryhmän se Salmelainen meinaa saada kasaan ensi kaudeksi? Miksi se pelipaikka tulosyksiköstä löytyisi esim. Jypistä joka myös kasaa joukkuetta siihen malliin, että sillä pelattaisiin mestaruudesta? Olisiko tässä kohtaan pitänyt ymmärtää, että kyseessä on poikkeustapaus ja lähteä Lambertia ajamaan sisään jo nyt, kaverihan täyttää kuitenkin 17 vuotta joulukuussa ja tuossa iässä esim. Granlund pystyi aika hyvän kauden vetäisemään Liigan ollessa vielä selvästi kovatasoisempi kuin nykyään. Lambertista olisi todennäköisesti ollut iloa kaksi kautta, ei vain yhden kauden ajan.

Toisaalta vieroksun suuresti pelipaikan lupaamista jollekin suoraan, siitä on hyvä joukkuehenki sekä urheilullisuus kaukana enkä näe, että tuommoisten arvojen varaan rakkenetaan sellainen HIFK jonka minä haluan nähdä. Luulen, että Lambert olisi kyllä saanut erinomaisen mahdollisuuden jo ensi kaudella näyttää kykyjään joten eikö poika itse uskonut itseensä vai eikö isä taustalla uskonut poikaansa? Ainakaan tällä hetkellä HIFK:n rosteri ei vaikuta siltä, että mitään kovin kaksista joukkuetta olisi kasaantumassa ensi kaudelle ja jos tuosta ei pelipaikkaa pysty itselleen pelaamaan niin kyllä siinä on enemmän peiliin katsomisen paikka silloin. Lundell pelasi saman ikäisenä 38 ottelua HIFK:ssa, samalla kaudella playoff-pelejä kertyi 12 kappaletta tehoin 0+0, kovin herkästi ei poikaa siis heitetty pois pelaavasta kokoonpanosta vaikka tulosta ei tullut. Miro Heiskaselle totesi entinen UTJ ettei riitä kuin Mestikseen, mutta tuokin näytti sitten kuinka väärässä entinen UTJ olikaan hänen suhteensa.

Alkuun olin todella pettynyt tähän uutiseen ja olen toki vieläkin sillä uskon, että Lambertista tulee ihan huippupelaaja ja tekee pari vuotta Liigassa erinomaista jälkeä, mutta mieluummin näen HIFK:ssa nuoria pelaajia mallia Anton Lundell joilla on asenne enemmän joukkueelle suotuisa kuin Lambertin tapaisia nuoria pelaajia joille pelipaikka pitäisi luvata tulosyksiköstä. Lambertin poistuminen on iso kolaus HIFK:lle, mutta silti tuota kannatti ehdottomasti yrittää, vaikka hedelmää se ei tällä kertaa kantanut. Lambertille toivon kaikkea hyvää jatkoon enkä rupea häntä vähättelemään sen takia ettei hän meillä jatka oli se syy päätöksen takana sitten mikä hyvänsä. Uskon Lambertista kasvavan todella hyvä pelaaja ihan maailman mittapuulla asiaa tarkastellessa.

Loppujen lopuksi annan kyllä Salmelaiselle puhtaat paperit tästä tapauksesta sekä hienoa kuulla, että siellä on puhuttu asiat suoraselkäisesti läpi. Edeltävä UTJ ei ollut tuommoiseen toimintaan alkuunkaan kykeneväinen...
 
J

Just-Ice-Hockey

Salmelainen toimi täysin oikein siinä, kun ei antanut junnun tai ehkä oikeammin tämän taustajoukkojen sanella pelipaikkaa joukkueessa. Yksikään pelaaja ei ole seuraa tärkeämpi tai suurempi, eikä mitään kausikortteja kokoonpanoon pidä jakaa kenellekään.

Toisaalta, vaikka Salmelainen ei mokannutkaan, ovat hän ja Pikkarainen epäonnistuneet työssään. He eivät yksinkertaisesti onnistuneet vakuuttamaan pelaajaa ja tämän taustajoukkoja IFK:n pelaajapolusta. Siltä osin selkeä epäonnistuminen.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Nyt kun on tuota Lambertin uutista tässä pari-kolme päivää on miettinyt niin olihan tuo niin kaksipiippuinen juttu kuin vain voi olla. Ensiksi voidaan miettiä, että onko todella niin ettei kenties kaikkien aikojen suomalaiselle lupaukselle todella löydy tulosyksiköstä pelipaikkaa? Minkälaisen ryhmän se Salmelainen meinaa saada kasaan ensi kaudeksi? Miksi se pelipaikka tulosyksiköstä löytyisi esim. Jypistä joka myös kasaa joukkuetta siihen malliin, että sillä pelattaisiin mestaruudesta? Olisiko tässä kohtaan pitänyt ymmärtää, että kyseessä on poikkeustapaus ja lähteä Lambertia ajamaan sisään jo nyt, kaverihan täyttää kuitenkin 17 vuotta joulukuussa ja tuossa iässä esim. Granlund pystyi aika hyvän kauden vetäisemään Liigan ollessa vielä selvästi kovatasoisempi kuin nykyään. Lambertista olisi todennäköisesti ollut iloa kaksi kautta, ei vain yhden kauden ajan.

Toisaalta vieroksun suuresti pelipaikan lupaamista jollekin suoraan, siitä on hyvä joukkuehenki sekä urheilullisuus kaukana enkä näe, että tuommoisten arvojen varaan rakkenetaan sellainen HIFK jonka minä haluan nähdä. Luulen, että Lambert olisi kyllä saanut erinomaisen mahdollisuuden jo ensi kaudella näyttää kykyjään joten eikö poika itse uskonut itseensä vai eikö isä taustalla uskonut poikaansa? Ainakaan tällä hetkellä HIFK:n rosteri ei vaikuta siltä, että mitään kovin kaksista joukkuetta olisi kasaantumassa ensi kaudelle ja jos tuosta ei pelipaikkaa pysty itselleen pelaamaan niin kyllä siinä on enemmän peiliin katsomisen paikka silloin. Lundell pelasi saman ikäisenä 38 ottelua HIFK:ssa, samalla kaudella playoff-pelejä kertyi 12 kappaletta tehoin 0+0, kovin herkästi ei poikaa siis heitetty pois pelaavasta kokoonpanosta vaikka tulosta ei tullut. Miro Heiskaselle totesi entinen UTJ ettei riitä kuin Mestikseen, mutta tuokin näytti sitten kuinka väärässä entinen UTJ olikaan hänen suhteensa.

Alkuun olin todella pettynyt tähän uutiseen ja olen toki vieläkin sillä uskon, että Lambertista tulee ihan huippupelaaja ja tekee pari vuotta Liigassa erinomaista jälkeä, mutta mieluummin näen HIFK:ssa nuoria pelaajia mallia Anton Lundell joilla on asenne enemmän joukkueelle suotuisa kuin Lambertin tapaisia nuoria pelaajia joille pelipaikka pitäisi luvata tulosyksiköstä. Lambertin poistuminen on iso kolaus HIFK:lle, mutta silti tuota kannatti ehdottomasti yrittää, vaikka hedelmää se ei tällä kertaa kantanut. Lambertille toivon kaikkea hyvää jatkoon enkä rupea häntä vähättelemään sen takia ettei hän meillä jatka oli se syy päätöksen takana sitten mikä hyvänsä. Uskon Lambertista kasvavan todella hyvä pelaaja ihan maailman mittapuulla asiaa tarkastellessa.

Loppujen lopuksi annan kyllä Salmelaiselle puhtaat paperit tästä tapauksesta sekä hienoa kuulla, että siellä on puhuttu asiat suoraselkäisesti läpi. Edeltävä UTJ ei ollut tuommoiseen toimintaan alkuunkaan kykeneväinen...
Pitkälti samaa mieltä, mutta toivon tästä opitun, että 1+2 soppareissa pitää alunperin olla tiettyjä rajauksia, ettei ko. tilanne uusiudu.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salmelainen toimi täysin oikein siinä, kun ei antanut junnun tai ehkä oikeammin tämän taustajoukkojen sanella pelipaikkaa joukkueessa. Yksikään pelaaja ei ole seuraa tärkeämpi tai suurempi, eikä mitään kausikortteja kokoonpanoon pidä jakaa kenellekään.

Toisaalta, vaikka Salmelainen ei mokannutkaan, ovat hän ja Pikkarainen epäonnistuneet työssään. He eivät yksinkertaisesti onnistuneet vakuuttamaan pelaajaa ja tämän taustajoukkoja IFK:n pelaajapolusta. Siltä osin selkeä epäonnistuminen.
Niin. Onhan se kuitenkin niinkin, että ei tuo IFK:n sentterikalusto ole viime vuosina päätä huimannut, ja edelleen haikaillaan kuulema pariakin sentteriä lisää (liekö niitä taaskaan löytyvän), joten kun ei oikein sellainen alakenttien pelaaminen palvele kovinkaan paljoa Lambertin tyylistä pelaajaa, ja tiedossa on että kallimpaa sentteriä ollaan hakemassa, niin ei mulle oikein aukea -ja ihan jos katsoo viime kaudenkin jääräpäistä peluutusta, että missä kohtaa se Lambertin reilu mahdollisuus kärkikenttien sentteriksi mahtaisi tulla ajankohtaiseksi ja millaisella tavalla. Mä en oikein osaa sitä kuvitella puhutun valossa, ja oikein muuta tietoakaan ei minulla ole. Jos Lundell on jo yksi ja tarkoitus hankkia lisää senttereitä, niin koko lailla vaikeaksi mennee junnun mahikset, ja varmaankin iästäkin huolimatta, olisi kova hinku päästä juurikin äijien kanssa pelailemaan.

Kun nyt koronan vuoksi on epävarmuutta sen suhteen, että pelataanko lainkaan -ainakaan täällä- niin se jo yksistään saa varmaankin mietteliääksi, ja kun siihen (edelleenkin) lisätään se tosiasia, että pienemmän budjetin seurat -joilla jo YT:tkin menossa tai lomautukset ja palkka-alet päällä- saattavat menettää pelaajistoaan, saati että ei ole vielä edes hankittuna, niin aukeaahan siellä nuorille kavereille ihan uusia mahdollisuuksia vs. se "reilu mahdollisuus" IFK:ssa. ei kai tää tän kummempaa ole.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Niin. Onhan se kuitenkin niinkin, että ei tuo IFK:n sentterikalusto ole viime vuosina päätä huimannut, ja edelleen haikaillaan kuulema pariakin sentteriä lisää (liekö niitä taaskaan löytyvän), joten kun ei oikein sellainen alakenttien pelaaminen palvele kovinkaan paljoa Lambertin tyylistä pelaajaa, ja tiedossa on että kallimpaa sentteriä ollaan hakemassa, niin ei mulle oikein aukea -ja ihan jos katsoo viime kaudenkin jääräpäistä peluutusta, että missä kohtaa se Lambertin reilu mahdollisuus kärkikenttien sentteriksi mahtaisi tulla ajankohtaiseksi ja millaisella tavalla.

Mistä me tiedetään, että onko Lambert halukas pelaamaan keskellä tai laidassa? Ihan hyvin voi pelata ensi kauden laidalla ja siirtyä sentteriksi sitten ns. draft-kaudella vasta miten toimitaan monen nuoren lahjakkuuden kohdalla. Sama toistuu monesti sitten uudestaan vielä rapakon takana. Tai sitten tosiaan haluaa pelata jo ensi kaudella sentterin tonttia, mutta itse olisin ehdottomasti ensi kauden suhteen sijoitellut nuorta poikaa laidalle jossa pääsee käyttämään taitojaan enemmän kuin sentterin tontilla jossa puolustusvelvoitteet yleensä ovat suuremmat.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Niin. Onhan se kuitenkin niinkin, että ei tuo IFK:n sentterikalusto ole viime vuosina päätä huimannut, ja edelleen haikaillaan kuulema pariakin sentteriä lisää (liekö niitä taaskaan löytyvän), joten kun ei oikein sellainen alakenttien pelaaminen palvele kovinkaan paljoa Lambertin tyylistä pelaajaa, ja tiedossa on että kallimpaa sentteriä ollaan hakemassa, niin ei mulle oikein aukea -ja ihan jos katsoo viime kaudenkin jääräpäistä peluutusta, että missä kohtaa se Lambertin reilu mahdollisuus kärkikenttien sentteriksi mahtaisi tulla ajankohtaiseksi ja millaisella tavalla. Mä en oikein osaa sitä kuvitella puhutun valossa, ja oikein muuta tietoakaan ei minulla ole. Jos Lundell on jo yksi ja tarkoitus hankkia lisää senttereitä, niin koko lailla vaikeaksi mennee junnun mahikset, ja varmaankin iästäkin huolimatta, olisi kova hinku päästä juurikin äijien kanssa pelailemaan.

Kun nyt koronan vuoksi on epävarmuutta sen suhteen, että pelataanko lainkaan -ainakaan täällä- niin se jo yksistään saa varmaankin mietteliääksi, ja kun siihen (edelleenkin) lisätään se tosiasia, että pienemmän budjetin seurat -joilla jo YT:tkin menossa tai lomautukset ja palkka-alet päällä- saattavat menettää pelaajistoaan, saati että ei ole vielä edes hankittuna, niin aukeaahan siellä nuorille kavereille ihan uusia mahdollisuuksia vs. se "reilu mahdollisuus" IFK:ssa. ei kai tää tän kummempaa ole.
Juuri näin, ollaan hankkimassa kahta sentteriä ja Brad halusi sentterin paikkaa tietääkseni. Mitä tarjottiin edellisellä kaudella, kun Pikkarainen viimeiseen asti vältteli nuorten peluuttamista vaikka kaikki näki mihin Laakso, Petrell, Keränen, Åsten ja Tallberg pystyvät. Sitten kun loukkeja ja flunssaa tuli tarpeeksi, vastahakoisesti otettiin nuoria mukaan ja kun pärjäsivät, silmät tuskin silti aukenivat.
Tämä ei ollut provokaatio ja perustuu vain omiin havaintoihini.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Olet kyllä mestari kääntämään käytännössä kaiken IFK:hon liittyvän paskaksi ja negatiiviseksi, oli se sitten "sarkasmin" tai "hassuttelun" varjolla tai ei. Todella raskasta luettavaa.
Ikävää että koet sen näin. Koska se ei ole totta. IFK:n vuosia jatkunut alisuorittaminen aiheuttaa kritiikkiä. Kritisoin toistuvasti samoja asioita, jotka eivät tunnu muuttuvan parempaan suuntaan. Kun niin joskus käy, loppuu kritiikki samalla hetkellä. En kritisoi pelkästä huutamisen ilosta. Mikään ei olisi hienompaa kuin sillä tasolla menestyvä IFK kuin mihin resurssien puolesta olisi mahdollisuus. Hyvin harvoin kritisoin pelaajia. Suuntaan kritiikkini vastuuhenkilöihin ja se tuntuu olevan monelle nimimerkille liikaa. Katsokaa viestisi peukuttajat ja tiedätte keistä puhun. Kun pelitapa ei toimi, kun pelaajat on roolitettu väärin, kun joukkue on rakennettu väärin, ovat pelaajat niitä, jotka saavat vihellyskonserttia kuunnella vaikka vastuu on muualla. Pelaajia voi kritisoida silloin kun muu on kunnossa mutta pelaajan asenne ei. Pelkään pahoin ettei edes yksi ”vahinko” menestyskausi enää riitä, niitähän sattuu silloin tällöin niin HPKlle kuin Ässillekin; me tarvitaan selkeä pitkäjaksoinen tasonnosto ennen kuin IFKn maine alisuorittavasta joukkueesta poistuu. Kaikkihan me halutaan päästä negailusta eroon, valitettavasti näin ei tule Pikkaraisen johdolla tapahtumaan. Tobiaksesta ei vielä pysty sanomaan, näytöt ovat vielä kovin ohuet.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt kun on tuota Lambertin uutista tässä pari-kolme päivää on miettinyt niin olihan tuo niin kaksipiippuinen juttu kuin vain voi olla. Ensiksi voidaan miettiä, että onko todella niin ettei kenties kaikkien aikojen suomalaiselle lupaukselle todella löydy tulosyksiköstä pelipaikkaa?

Salmelainenhan siis sanoi, ettei hän nähnyt mitään estettä Lambertin pelaamiselle IFK:ssa tulosyksikön roolissa - jos Lambert roolin olisi ansainnut. Salmelainen yks'oikoisesti sanoi, ettei hän voi luvata jotain, mitä hän ei voi varmuudella pitää. Salmelaisen haastattelusta kävi selväksi, että Lambertit vaativat lupausta jostain näytönpaikkaa suuremmasta - en tiedä, mitä muuta se voisi olla kuin lupausta tietystä roolista.


Jonkun tietyn roolin lupaamisen käytännön toteuttaminen voi johtaa todella kiusalliseen – ja joukkueen kannalta tuhoisaan – tilanteeseen, jos käy nopeasti selväksi, ettei pelaajalla ole mitään asiaa kyseiseen rooliin. Sellainen tilanne ei ole hyväksi pelaajalle itselleen, pelaajistolle laajemmin, eikä etenkään valmennukselle. Kuka Lambertin viime kauden Liiga-pelit nähnyt ajatteli, että siinä on tulevan kauden kärkipelaaja? Olisi ollut väärin luvata hänelle jotain merkittävää roolia, mutta ehdottomasti olisi pitänyt luvata mahdollisuus osoittaa oma kehittyminen ja ansaita pelaamalla merkittävä rooli. Uskon, että IFK tuollaisen mahdollisuuden myös Lamberteille lupasi.
 
Viimeksi muokattu:

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistä me tiedetään, että onko Lambert halukas pelaamaan keskellä tai laidassa? Ihan hyvin voi pelata ensi kauden laidalla ja siirtyä sentteriksi sitten ns. draft-kaudella vasta miten toimitaan monen nuoren lahjakkuuden kohdalla. Sama toistuu monesti sitten uudestaan vielä rapakon takana. Tai sitten tosiaan haluaa pelata jo ensi kaudella sentterin tonttia, mutta itse olisin ehdottomasti ensi kauden suhteen sijoitellut nuorta poikaa laidalle jossa pääsee käyttämään taitojaan enemmän kuin sentterin tontilla jossa puolustusvelvoitteet yleensä ovat suuremmat.
Enhän mää mitään tiedäkään, mutta jostain se homma nyt kiikasti, ja ainakin osin uskon tuon koronan avaamiin mahdollisuuksiin.

Toki, jos IFK:ssa ollaan (oltaisiin) menossa suuntaan, jossa sillä ei olisi kakkoskentän jälkeen pelkkiä nelos ja vitoskenttiä(ja nekin melko huonoja sellaisia), että kolmonenkin olisi tuloskenttä, niin kyllähän siellä olisi voinut antaa kaverille mahdollisuuden siinä aloittaa kautensa, ja erityisesti koska melko vajavaiselta kuitenkin tasonsakin puolesta tuo IFK:n sentterikalusto näyttää.

Mutta juu, en tiedä mitään asiasta ja ainoastaan spekuloin, koska parempaakaan infoa ei asian tiimoilta tarjolla ole.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös