Tobias Salmelainen IFK:n urheilujohtajana

  • 1 365 147
  • 8 108

Oliko valinta sopiva?

  • Kyllä

    Ääniä: 115 44,4%
  • Ei

    Ääniä: 37 14,3%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 107 41,3%

  • Äänestäjiä
    259
  • Poll closed .

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulle seuran punainen lanka on sitä, että tavoitteet on sanottu ääneen (eurooppalainen suurseura) tavoite on määritelty (pelaajatuotanto) toimintatatavat on läpi seuran samat (arvot pelitapa) ja toimintaympäristöön halutaan päivitys, joka on muiden tavoitteiden tasalla (halli). Tuo kokonaisuus on minulle se punainen lanka, joka seuralla pitää olla. Siihen ei yhden kauden ongelmat saa vaikuttaa, niistä otetaan oppia, mutta iso kuva pysyy.

IFK:n pelitavan arviointi tehottomaksi on mielenkiintoinen kysymys. Itselleni pelitapa tarkoittaa maalipaikkaan pääsyä, tai sen maalipaikan estämistä. Mutta se kriittisin h-hetki on yksin pelaajan vastuulla. Teenkö avopaikasta maalin vai en. Otanko kiekon vai taklaanko päähän. Surffaanko vai syönkö kiekon.
Omista lähtemistä on useampi kirjoittaja pitänyt suurena ongelmana, mutta niitä pelejä kysyessäni alkaa mutina.
Mitä pelitavallisesti pitäisi tehdä siniviivan jälkeen, kun mun silmään sinne vastustajan päätyyn on menty ilman ongelmia?
Jos ei suorahyökkäyksellä saada maalia, niin luovutaanko kiekosta ja tullaan keskialueelle träppäämään? Vai ruvetaanko pelaamaan pitkää hyökkäystä, ja odottamaan sitä jonkun puolustavan pelaajan aivopierua, joka avaa sen maalintekopaikan? Minkä takia kaikkien joukkueiden valmentajat korostavat pitkien hyökkäysten merkitystä?

Minulle pelitavallisesti suurin puute oli maalin edessä pelaaminen. Veskarit on niin hyviä, että maalilla on pakko olla joku maskimies, joka on ribaripelaamiseen erikoistunut kaveri. Onko yhdessäkään seurassa junnua tuossa roolissa? Ei taida olla. Se on kaukalossa aivan helvetin kova paikka pelata lätkää. Sille tontille ei ajauduta, tai pelitavalla mennä. Siihen meneminen vaatii oikeasti luonnetta ja fyysistä lujuutta. Sitä ei vain itse kokematta ole mitään mahdollisuutta ymmärtää, millä voimalla ikänsä treenannut pakki pamauttaa sen poikkarinsa kylkeen, se kipu on helvetillinen. Maalivahdin jälkeen joukkueen tärkein pelaaja, ja siksi heitä joukkueessa niin paljon arvostetaan. Mutta kun niitä kavereita ei pelitavoilla tai fläppitauluilla tehdä. Pelaaja itse tekee sen. Tai ei.

Puolustuspäähän pelitavassa ei mielestäni ongelmia ollut. Ajoittain aivan liikaa läpiajoja, mutta mun silmään kyse ei ollut pelitavan pettämisestä, vaan yksittäisen pelaajan hyökkäyskiimasta, jolloin oma ruutu jäi tyhjäksi. Isolla kysymysmerkillä voidaan kyseenalaistaa Kousan tekemisiä. Järvisestä piti saada se maalinedusisäntä, mutta saatiinko? Oliko nämä pelitavan ongelma, vai pelaajien alisuorittamista?

Peluutus on merkittävä osa valmentamista ja pelitapaa. Siinä syksyllä olisi ollut nopeamman reagoinnin paikka, sillä Kärpät ja Tappara karkasivat ensimmäisen 10 pelin aikana, eikä eroa saatu kiinni. Mutta miten korjata sitä ensimmäisten pelien ylivoimaa tasaviisikoin pelatessa, josta jäi vain tulos puuttumaan? Korjataanko ehjää vai odotetaanko ketsuppipullon avautumista. Mulla ei ainakaan syksyllä ollut mitään ideaa tai vastausta tuohon kysymykseen. Nyt mentiin odotellen, ja sitten Salmelainen toi M:Keräsen ja Sallisen kehiin. Ei pitänyt ainakaan jäädä tulivoimasta kiinni, eikä jäänyt. Mutta sitten alkoi saikutus...

Eli mikä siinä pelitavassa nyt sitten mätti? Sekö, että hallittiin kiekkoa, ja lauottiin lähes kaikissa peleissä vastustajaa enemmän?
Pitäisikö pelitapa muuttaa tuolla rosterilla vastaiskukilppariksi? Vai luottaa jatkossakin siihen, että maalintekijä tekee paikasta maalin? Ja että puolustaja puolustaa niin, että sitä maalintekopaikkaa ei tule?
Omasta mielestäni pelitapa antoi hyökkääjille riittävästi mahdollisuuksia, eikä estänyt puolustajia hoitamasta työtään.

Se on mun IFK.
Kuten jo aiemminkin olen todennut -on pelin seuraaminen ja sen sisällön arvioiminen hyvin empiiristä, ja sitä usein peilataan myös historiaan joka on jättänyt jokaiseen jälkensä.

Näin ollen se mikä sinulle tai minulle edustaa hyvää ja silmää sekä mieltä hivelevää peliesitystä -on taas jollekin toiselle melkoista peetä ja se on ihan fine, enkä siis voi väittää hänen olevan väärässä vaikka tilastojen valossa asiaa voisikin muuksi perustella.

En siis voi -enkä edes aio- kumota näkemyksiäsi kaudesta ja IFK:n loistavuudesta, mutta itse en kokenut ja nähnyt samoja asioita kuin sinä. Johtuuko se vain negatiivisuudestani, vittumiasesta luonteestani vai olemattomasta tahi loistavasta "pelisilmästäni", niin sen arvioinnista jäävään itseni, ja yleensähän sen onkin joku muu täällä keskustelupalstalla hoitanut.

Joukkue oli hyvin -ei loistavasti- kasattu, ja siten siltä oli varmaankin lupa odottaa nähtyä enemmän. Minunkin mielesätni pelissä oli hyviä aihioita ja todellakin loisteliata hetkiä, mutta sittenkin oma -ja siis täysin omani, eikä siis kenenkään muun- kokemukseni oli koko kauden ajan sellainen, että jotakin siitä puuttui vaikka edistyneet tilastot muuta puhuivatkin.

En siis kokenut pelissä sellaista loisteliaisuutta, joka olisi ottelusta toiseen pitänyt fokuksen pelissä, ja sitäkin useammin tuli fiilis, että hoh hoijaa.

Toki sieltä jäi ehdottomasti mieleen vaikkapa Turunen-Paajanen kaksikon pelaaminen, joka kaikin tavoin oli juuri sitä mitä haluaisin aina IFK:ssa nähdä.

Toisaalta mieleen jäi myös se, että mitään kehittymistä en pelaajistossa kauden aikana nähnyt, joten jokin siinä valmennuksessakin mätti, koska yksikään pelaaja ei oikeastaan kehittynyt kauden aikana. Sen sijaan osa pelasi tasollaan, mutta loput enemmänkin laskivat tasoaan, ja on vaikea uskoa kollektiiviseen päätöksene pelata huonompi kausi kuin aiemmin, joten ainakin vähän se katse kääntyy valmennuksen suuntaan.

Valmennuksesta jäi myös mieleen vahvasti täysin typerä peluuttaminen. Eli jokoo siellä oltiin totaalisen jästipäitä, tai sitten ei vaan riitä kykyä lukea pelaajiton tilaa ja ollaan hirttäydytty vain omaan taktiseen rakenteeseen. Tämä muuten mielestäni näkyi myös jonkinasteisena kyvyttömyytenä muuttaa taktiikkaa, ja pelien sisällä mentiin ihan vaan momentumien saattelemana.

Tästäkin toki voi -ja saakin- olla eri mieltä, mutta näin sen itse koin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
IFK
No mä en miellä "brändikiekkoa" itse tällä tavalla, joten ehkä siksi esitin eriävän mielipiteeni. Tokihan ymmärrän,e ttä se mitä moni kaiholla muistelee "brändikiekkona" on mahdollisesti koostuva hyvinkin näistä kaikenlaisista ylilyönneistä, mutta minulle ne - Ison Kolmosen komediastakana huolimatta, ei ole koskaan eudstanut sitä.

Itse näen sen "brändikiekon" olevan yhdistelmä taitoa, nopeutta, kovuutta (oikeassa paikassa oikealla tavalla, ei pyrkimyksenä vahingoittaa vastustajaa) jolla viedään vastustajan peli-ilo sekä halu tunkea ns "sota-alueelle". Se on periksiantamatonta eikä siinä siis ole sijaa sellaiselle "tulin tänne pelailelemaan kun pyydettiin ja maksetaan isoa liksaa" mentaliteetille. Se tietenkin tarkoittaa UJ:lle haastetta löytää juuri ne pelaajat, jotka haluavat olla pelaamassa IFK:lle, ja joita todella kiinnostaa olla osana sitä.
Se tarkoittaa toki myös sellaista valmennusta, joka saa pelaajat kuuntelemaan sekä uskomaan sekä toteuttamaan, ja jota ei nukuta vaihtoaitiossa,

En tiedä oliko tämän kauden IFK kuitenkaan ihan sitä, mutta kyllä siellä ihan aihoita joidenkin kohdalla sellaiseen näkyi.

Se on selvä, että kaikki muuttuu ja siten siitä "brändistä" pitää osata lukea ne osat jotka ovat ns. "muuttumattomia" ja muut pitää sitten osata updeitata tähän päivään.

Tähän kaikkeen kuuluu tulenpalava himo, joka näkyy jokaisessa pelaajassa, mutta se näkyy myös valmentajasta. Ja ei, se ei tarkoita vittuilua ja haukkumista, mutta varmasti sellaista joka hetki muurahaiset housuissa mukana elämistä, jok avälittyy tavalla tai toisella myös katsomoonkin asti. Ja ei, siihen ei tarvita munia ja moottorisahaakaan, sillä asit voi kyllä hoitaa myös tyylillä.

Se -70 brändikiekko oli pitkälti nykysäännöillä määriteltynä ryntäyksiä, myöhästyneitä taklauksia, huitomisia ja muita koiruuksia. Kovuuttakin. Mutta tämän päivän säännöillä mahdottomuus pelattavaksi, pelkkää alivoimaa.

En pitänyt tämän vuoden joukkuetta pehmeänä tai riittämättömän kovana. 'Riittävän' ja 'ylilyönnin' välissä on veteen piiretty viiva, mutta itse en kokenut yhtään muuta Liiga-joukkuetta fyysisesti 'kovempana'.

Pikkaraista luonnehditaan yleisesti hyvinkin intohimoiseksi lätkäjätkäksi. Tuota yhtä vaihtoaitiossa nukkumista pidän itse puhtaana protestina videotuomioiden kestolle. Luonteen kanssa en sillä usko olevan yhtään mitään tekemistä.
Ja itse olen noista videotuomioista aivan samaa mieltä oletetun protestoijan kanssa. Kestää eivan liikaa, ja tuomiot ovat käsittämättömän linjattomia.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se -70 brändikiekko oli pitkälti nykysäännöillä määriteltynä ryntäyksiä, myöhästyneitä taklauksia, huitomisia ja muita koiruuksia. Kovuuttakin. Mutta tämän päivän säännöillä mahdottomuus pelattavaksi, pelkkää alivoimaa.

En pitänyt tämän vuoden joukkuetta pehmeänä tai riittämättömän kovana. 'Riittävän' ja 'ylilyönnin' välissä on veteen piiretty viiva, mutta itse en kokenut yhtään muuta Liiga-joukkuetta fyysisesti 'kovempana'.

Pikkaraista luonnehditaan yleisesti hyvinkin intohimoiseksi lätkäjätkäksi. Tuota yhtä vaihtoaitiossa nukkumista pidän itse puhtaana protestina videotuomioiden kestolle. Luonteen kanssa en sillä usko olevan yhtään mitään tekemistä.
Ja itse olen noista videotuomioista aivan samaa mieltä oletetun protestoijan kanssa. Kestää eivan liikaa, ja tuomiot ovat käsittämättömän linjattomia.
Kuten sanoin, peli eittämättä kehittyy, mutta juurensa pitää tuntea ja miettiä miten se sopii tähän päivään. Siis siten että kuitnekin on fiilis että kyseessä on IFK.

Toisaaltahan silloin -70-luvulla siis- oli ainakin intohimoa ja se "oma joukkue", mutta siihen ei nyt muuten kannata toki hirttäytyä, koska nyt ollaan tosiaankin ihan eri tilanteessa monellakin tapaa.

Joo, ymmärsin myös tuon protestin ja oli varmastikin hauska läppä, mutta tsoukki on vain osin siihen liittyvää mitä tarkoitin. Mä vaan en ole itse nähnyt sellaista reagointia joka olisi luonut uskoa valmentajasuuruuden olevan kyseessä.

Se tietenkään etten minä havaitse, ei tarkoita etteikö se siellä ole olemassa. Puhunkin nyt siitä, että onko halua vielä katsella toinen kausi löytyykö se sieltä. Kyllä on, jos ei ole vaihtoehtona sellaista joka meriiteiltään olisi varmuudella parempi ja valmis myös sitoutumaan. Ei se, etteikö hällekin jo kohta kenkää vaadittaisi minunkin toimestani (hymiö).

Mutta käännettään tämä toki kiertelyn ja saivartelun sijaan vaikka niin, että jos koko ajan sielä hallissa istuu 7000 silmäparia (ellei jollakin lasi- tai puusilmä), niin kai minun silloin täytyy olla väärässä jos nuo kaikki on sitä mieltä että siellä se onni lepää.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse näen sen "brändikiekon" olevan yhdistelmä taitoa, nopeutta, kovuutta (oikeassa paikassa oikealla tavalla, ei pyrkimyksenä vahingoittaa vastustajaa) jolla viedään vastustajan peli-ilo sekä halu tunkea ns "sota-alueelle". Se on periksiantamatonta eikä siinä siis ole sijaa sellaiselle "tulin tänne pelailelemaan kun pyydettiin ja maksetaan isoa liksaa" mentaliteetille.

Hyvä yhdistelmä, mutta mikä tuosta tekee juuri brändikiekon? Eivätkö nuo ole jokaisen jääkiekkoseuran keskeisiä pyrkimyksiä? Yksi seura saattaa korostaa taitoa enemmän kuin kovuutta, toinen taas nopeutta taidon kustannuksella, mutta uskoisin, että nuo samat vaatimukset ovat jokaisen jengin hankintalistalla. IFK:lla vain on enemmän fyrkkaa kuin pikkuseuroilla, joten se voi shoppailla Turusen ja Leskisen kaltaisia taitureita muualta.

Täällä on toisinaan määritelty "mun IFK" suunnilleen siten, että IFK:ssa pitäisi olla Liigan paras hyökkääjä, paras pakki, paras veska ja paras koutsi. Tälla kaudella Turunen oli yksi parhaista ellei paras hyökkääjä. Ilman pitkää saikkua TT olisi saattanut voittaa pistepörssin. Tuohimaa on lähtökohtaisesti Liigan parhaita veskoja. Siitä kertoo valinta EHT:lle ja tehty maali Ruotsin verkkoon. Liigakausi ei mennyt ihan niin kuin Strömsössä, koska syksyllä joutui palaamaan peleihin keskenkuntoisena liian aikaisin Engreninkin loukkaannuttua. Samoin kevätkausi katkesi loukkaantumiseen. Lähtökohtaisesti nämä osastot olivat kunnossa. Kousasta odotettiin ehkä parasta pakkia, ja hyökkäyssuuntaan Keke pelasi hyvin, mutta puolustussuuntaan koomaili turhan paljon. Hankintana kuitenkin sitä, mitä lääkäri määräsi.

Taitoa tuli kauden aikana vielä lisää, kun Tobias hankki Leskisen ja M. Keräsen. Tästä voidaankin sitten kiistellä seuraavat kuusi kuukautta, oliko taitoa liikaa - kävikö samoin, kuin moottorisahamiehen kaudella, jolloin valmentaja ei tiennyt, mitä kaikella taidolla tekisi, mutta haalariosastoa oli liian vähän? Söivätkö tähdet toistensa peliaikaa? Olisiko Leskinen tai Keränen pitänyt päästää ohi ja hankkia veretseisauttava pakki? Se olisi todennäköisesti tarkoittanut sitä, että herrat olisivat tehneet tuhojaan meitä vastaan Kärppien tai Tapparan paidassa ja täällä olisi kirottu, kun Salmelainen ei saa hankittua meille tuon kaliiberin ukkoja. Pakkihankinnastakaan emme tiedä, miten lähellä tai kaukana sen ison fisun saaminen oli tai mistä se jäi kiinni. Oliko syynä ahne agentti, joka halusi suojatilleen enemmän liksaa, kuin Salmelaisella oli käytettävissä, vai jäikö homma kiinni siitä, että pakki olisi suostunut vain yhden kauden mittaiseen sopimukseen, kun IFK olisi halunnut myös ensi kauden? Näihin emme ehkä ikinä saa vastausta.

Valmennuksesta onkin väitelty jo kuusi kuukautta ja edessä taitaa olla toiset kuusi kuukautta, ellei siihen tule kesän aikana muutoksia. Kuka tietää, mikä tarkalleen ottaen meni vikaan ja olisiko edes Kojo saanut tuota saikkujengiä sijoittumaan runkosarjassa paremmin? Kieltämättä 59 ottelua on jo aika iso otos, joten siitä voidaan päätellä paljon valmennuksen kyvystä saada jengi pärjäämään runkosarjassa. Pleijarit on silti oma maailmansa, emmekä nyt ikinä saa tietää, miten IFK olisi siellä pärjännyt. Voi olla, että IFK olisi joutunut sääleihin ja tippunut siellä, tai sitten olisi paineltu finaaliin ja ehkä jopa mestaruuteen asti. Pikkarainen ei siis ole syytön huonoon runkosarjasijoitukseen, mutta ei myöskään ainoa syyllinen.

Se tietenkin tarkoittaa UJ:lle haastetta löytää juuri ne pelaajat, jotka haluavat olla pelaamassa IFK:lle, ja joita todella kiinnostaa olla osana sitä.
Se tarkoittaa toki myös sellaista valmennusta, joka saa pelaajat kuuntelemaan sekä uskomaan sekä toteuttamaan, ja jota ei nukuta vaihtoaitiossa,

Salmelainen on monessa haastattelussa korostanut sitä, että hän haluaa IFK:hon vain sellaisia pelaajia, jotka sitoutuvat pelaamaan IFK-vaakunalle, ja että hän itse haastattelee kaikki pelaajat. Palkkasoturit voivat rahastaa toisia seuroja. Mun on todella vaikea uskoa, että Leskiset, Keräset ja kumppanit tulisivat IFK:hon vain ison liksan takia - varsinkin, kun Salmelainen on julistanut, että ylisuuria liksoja ei enää maksella. Kyllä pelaajia luulisi kiinnostavan ennen kaikkea mahdollisuus voittaa mestaruus ja oma kehittyminen. Jos olisi ollut pientäkään epäilystä siitä, että edes toinen tavoite jää haaveeksi Pikkaraisen valmennuksessa, ei Turusia, Paajasia, Leskisiä ja kumppaneita olisi IFK:n sotisovassa nähty. Enkä usko, että nykyajan pelaajat olisivat niin hyväuskoisia, että menevät vain sinne, missä UTJ/UJ maalaa hienoimmat visiot. Eiköhän ne kysele toisiltaan, kannattaako joukkueeseen tulla vai onko valkku täysi pösilö tai muuten vaan turhake, joka ei tajua nykylätkästä mitään.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Toisaalta mieleen jäi myös se, että mitään kehittymistä en pelaajistossa kauden aikana nähnyt, joten jokin siinä valmennuksessakin mätti, koska yksikään pelaaja ei oikeastaan kehittynyt kauden aikana. Sen sijaan osa pelasi tasollaan, mutta loput enemmänkin laskivat tasoaan, ja on vaikea uskoa kollektiiviseen päätöksene pelata huonompi kausi kuin aiemmin, joten ainakin vähän se katse kääntyy valmennuksen suuntaan.

Valmennuksesta jäi myös mieleen vahvasti täysin typerä peluuttaminen. Eli jokoo siellä oltiin totaalisen jästipäitä, tai sitten ei vaan riitä kykyä lukea pelaajiton tilaa ja ollaan hirttäydytty vain omaan taktiseen rakenteeseen. Tämä muuten mielestäni näkyi myös jonkinasteisena kyvyttömyytenä muuttaa taktiikkaa, ja pelien sisällä mentiin ihan vaan momentumien saattelemana.

Tästäkin toki voi -ja saakin- olla eri mieltä, mutta näin sen itse koin.

Pelien kokemisesta olen kanssasi aivan samaa mieltä, mutta ehkä eri syistä. Itse yritän katsoa live-lätkää, koska se antaa mulle kaikkein parhaat kiksit. Isossa osassa on katsomon reagointi, joka ei aina vastaa pelitilanteita. Telkkarilätkä on mulle itseasiassa tylsää. Ja katsoimpa lätkää livenä tai telkasta, niin useinkin on tunne, että olen ollut aivan eri pelissä pariin muuhun kirjoittajaan nähden. Livelätkässä häviää telkkarin vahvuuden, eli runsaat uusinnat, joilla murskata joku yksittäinen suoritus ymmärtämättä tilanteen nopeutta, jolla se pelaajan ratkaistavaksi livenä tuli. Molemmissa on puolensa, mutta mulle valinta on selvä.

Valmennuksen tärkeimpiä tehtäviä on pelaajien kehittäminen. Tässä Salmelainen kusi valmennuksen muroihin. Ellei haasteena ollut, että maailmanmestarista on kehitettävä parempi maailmanmestari. Uj:n kasaama nippu oli niin kova, että ei siellä kyllä mun mielestäni pelaajana raakileita kovin montaa ollut. Kehittäminen pelaajana on enemmänkin pelin kehittämistä, sitä pelitavan hieromista ja yksittäisten tilanteiden ratkaisemista. En nähnyt tämän kauden IFK:ssa varsinaista taitovajetta, jonka kehittyminen kauden mittaan näkyy helpoiten katsomoon.

Mutta olihan joukkueessa kehittyviakin pelaajia. Lundell paransi pelaamistaan kauden aikana mun silmääni ilahduttavasti. Mailatekniikka on kehittynyt viime vuodesta paljon, nyt kiekko pysyy lavassa aika ahtaissakin paikoissa siniviivan yli tullessa. Fysiikka kehittynyt paljon, joka näkyy kamppailupelaamisessa. Ylenmääräisestä kuskaamisesta voidaan olla montaa mieltä, mutta itse näen sen tämän hetkisenä itseluottamuksen kehitysvaiheena, jolla rakennetaan se itsevarmuus tuoda se kiekko ylös, kun se on tuotava, vaihtoehtoa ei ole. Pelikäsitys paranee vielä, ja silloin niitä vaihtoehtoja näkee helpommin, mutta nyt on tärkeämpää kehittää varmuutta, kuin suitsemalla ruokkia epävarmuutta. Kokonaisuutena näen kehittyneen yksilönä paljon. Sama pätee Jääskään. Molemmilla loukkaantumiset pilasivat paljon kautta, mutta molempien kehittyminen on mielestäni kiistatonta. He ovat nyt parempia jääkiekkoilijoita, kuin 6kk sitten. Osa kehityksestä on puhdasta raakaa pelaajan omaa työtä, mutta mun mielestä ovat myös fiksuuntuneet jääkiekkoilijana, josta voi fysiikkavalmennuksen lisäksi antaa propseja jo muullekin valmennustiimille.

Winberg ja Teräväinen. Ei kahta sanaa. Kaksi peuraa ajovaloista on saatu nostettua tasolle, jossa pitää oikeasti miettiä oikeaa pelipaikkaa heille. Oma näkemys on, että koronan raiskaama pelaajabudjetti voi hyvinkin avata heille paikan runkoseitsikkoon. Jos pelaajabudjetti säilyy nykyisenä, niin siihen on sitten jo vaikeampi murtautua, silloin on kaikkien kannalta parempi etsiä peliaikaa pienemmästä Liiga-seurasta. Mestis ei riitä. Valitettavasti. Molemmista on tulossa erinomaisia jääkiekkoilijoita, mutta paikkoja kehittyä IFK:ssa on hyvin rajallinen määrä. Kummankaan puolustussuuntaan pelaaminen ei vielä fyysisesti ole IFK:hon riittävällä tasolla. Peliälystä ei kummallakaan jää kiinni jo nyt vaativampiinkaan sarjoihin, mutta fysiikalle on annettava aikansa. Ei käy Salmelaista kateeksi tuon pähkinän pureskelu. Mutta valmennus on mielestäni onnistunut heidän kohdallaan, taso on noussut.

Lyytinen. Odotukset oli kovat, mutta kauden aloitus yksinkertaisesti pettymys. Peli parani koko ajan loukkaantumiseen saakka. Mikä osa siitä oli valmennuksella? Oliko alku itseluottamusongelmia, kuten pelaaja itse on maininnut? Antoiko valmennus ne eväät, joilla asia korjattiin? Ei voi ulkopuolinen tietää.

Nodgren ja Heljanko. Minun silmään tässä poljettiin paikallaan. Molemmat saivat näyttöpaikkoja vähintään riittävästi, ja ovat treenanneet edustuksen mukana. Onko valmennus epäonnistunut, vai pelaajat kunnianhimottomia ottamaan Liiga-askelta?
En tiedä. Kehitys on usein askelten ottamista, eikä tasaista liukukäytävää. Nyt ei voi nähdä oikein mitään. Mystistä, sillä en usko heidän olevan mitenkään paitsiossa kehitysjunasta. Uskon vankasti kaikkien toivovan heidän kehitystään, ja tekevän työtä sen eteen.

Mutta sitten taantuneita pelaajia. Onko heitä? Kangasniemi. Oliko kyse valmennuksen epäonnistumisesta, vai pelaajan omien ominaisuuksien ristiriidasta joukkueen pelitapaan? Näyttöpaikkoja vähintään riittävästi. Hyvin saman tyylinen pelaaja Leskisen kanssa, mutta peliä eteenpäin vieviltä ratkaisuiltaan kuin yö ja päivä. Tai miten sitä kuvaisi, kun Iikka menetti ja Leskinen pääsääntöisesti syötti erinomaisen syötön. Tai teki maalin. Itse en sure Iikan lähtöä yhtään. Väärä pala isoon kuvaan. Eteenpäin.

Mutta itselleni ei muita taantujia tule mieleen. Alisuorittajia ehkä, mutten heitä taantujina pidä. Sitten on pitkä lista saikuista ja loukeista toipuvia/palautuvia, joiden peli ei ole alkusyksyn veroista ollut. En heitäkään taantujina pidä.
En pelitapaakaan, koska turbulenssi kokoonpanoissa ei ole voinut olla vaikuttamatta yhteispeliin.
Pelitavan perusteet on helppo oppia fläppisulkeisissa, mutta oikeaa peliä siitä syntyy vasta sitten, kun ajoitukset ja luistelulinjat on hiottu yhteensopiviksi. Ja se vaatii hemmetinmoisen määrän duunia. Silloin kun se duuni on kunnolla tehty , niin katsomoon kaikki näyttää lastenlekiltä. Ja kun ei, niin pelaajat törmäilevät keskenään, paikkovat paniikissa toistensa jättämiä aukkoja, sekoilevat just niinkuin pahimmillaan on sekoiltu. Ei siinä valmennuksen nerokkuus auta, kun raaka duuni on tekemättä.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep. Tässä on nyt melkein puoli vuotta aikaa spekuloida, vängätä, unelmoida tai veistellä ranteita auki. Katsotaan miten jengillä virta riittää syyskuulle asti. Aika monta kertaa ehditään joka tapauksessa aloittaa sama kierros uudestaan alusta.
 
Suosikkijoukkue
IFK
@Lätty-ylämummo ja @tommy36 kiitos, hyvä keskustelu. Tota oli helvetin nasta lukea!
Kiitos kiitoksista. Kiitos myös opponentille @tommy36
Olisiko tän batlen suurin anti ollut siinä, että pysyttiin molemmin puolin kutakuinkin asiassa, joskin löyhähkösti threadin aiheessa.
Jätettiin käyttämättä se; olet mulkku-kortti, millä saatettiin saada aikaiseksi muillekin mielekästä luettavaa.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos kiitoksista. Kiitos myös opponentille @tommy36
Olisiko tän batlen suurin anti ollut siinä, että pysyttiin molemmin puolin kutakuinkin asiassa, joskin löyhähkösti threadin aiheessa.
Jätettiin käyttämättä se; olet mulkku-kortti, millä saatettiin saada aikaiseksi muillekin mielekästä luettavaa.
Kiitos minunkin puolestani niin kiitoksista kuin juurikin keskustelusta jossa joku ei tosiaankin ollut alati se idiootti tahi mulkku. Kuten sanottu niin kaikki on hyvin empiiristä, ja itse kukin -vaikka miten halusikin olla ikäänkuin "puolueeton" ja oikeamielisesti analyyttinen- elää näitä omaa kokemusamaailmaansa vasten ja sekin nousi. josta kiitos @Lätty-ylämummo, hyvin esiin kun kuvailiit itseäsi liva-lätkämieheksi, joka ihan tosissaan tuo mukaan sellaisia juttuja, joita ei ikinä saa kotikatsomoissa.
 
Viimeksi muokattu:

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Laitetaan myös tänne. Erittäin kattava haastattelu Salmelaisen arjesta. Puhutaan nuorista, Kangasniemestä, prosessista nuorten pelaajien kanssa. Miksi Dehner esimerkiksi hankittiiin? Salmelainen yksinkertaisesti halusi vain jenkin koppiin :) Ja perustelee kyllä asian sen jälkeen.

 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Jää näiden haastatteluiden perusteella fiilis että Salmelaisen valinnassa tuli iso upgrade aiempaan urheilujohtajaan ja luottamus on kova Salmelaisen työhön.


Edit: varmaan on saatu UJ joka ei polta siltoja mihinkään suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Jää näiden haastatteluiden perusteella fiilis että Salmelaisen valinnassa tuli iso upgrade aiempaan urheilujohtajaan ja luottamus on kova Salmelaisen työhön.

Salmelaista kuuntelee aina mielellään, puhuu fiksuja asioita. Loputtomiin pelkät puheet eivät kuitenkaan kanna, tämän kauden tulos oli sija kuusi surkealla pelillä höystettynä ja se ei tyydytä varmaan ketään. Ihan fifty/fifty olisi ollut miten päätöskierroksella olisi käynyt sijoituksen suhteen, oltaisiinko ilman koronaa nyt valmistautumassa sääleihin vai oikeisiin pudotuspeleihin...
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Salmelaista kuuntelee aina mielellään, puhuu fiksuja asioita. Loputtomiin pelkät puheet eivät kuitenkaan kanna, tämän kauden tulos oli sija kuusi surkealla pelillä höystettynä ja se ei tyydytä varmaan ketään. Ihan fifty/fifty olisi ollut miten päätöskierroksella olisi käynyt sijoituksen suhteen, oltaisiinko ilman koronaa nyt valmistautumassa sääleihin vai oikeisiin pudotuspeleihin...

Tässä sama.

On selkeästi ihmisenä (haastattelujen ja hallitörmäilyjen perusteella) upgrade edeltäjään, mutta näyttöjäkin pitää pikkuhiljaa alkaa tulemaan.

Mutta yritystä kaverilla ainakin on.
 

Forever#88

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kiitos podcast-linkistä Jan Peter! Ikinä kuullutkaan koko parivaljakosta, mutta aina oppii uutta. Salmelaisen haastis alkaa about puolivälissä, meinasin jo tuskastua jätkien pulinaan sitä odotellessa. Salmelaisesta saa taas harkitsevan ja laajasti asioita ajattelevan kuvan. Kiinnostavaa oli myös, että kahdessa eri kohtaa totesi, että ensi kaudelle tulee hyvin vähän vaihtuvuutta joukkueeseen. Hienoa jos useimmat onnistujat siis jää, mutta kyllä tuolta olisi suonut aika monen muun poistuvan...
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Musta Tobbe osaa tehä duuninsa hyvin. Kovia hankintoja sieltä on tullut ja selvästi on päästy hakemaan kermat kakun päältä. Se että perinteinen HIFK:n lasarettirinki on taas kerran Liigan suurin ja vahvistusten taitotason laskeminen ei ole Salmelaisen vika.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC

PPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Tobias kommentoi päättynyttä kautta ja tulevaisuutta MTV:n haastattelussa:


Kaikenkaikkiaan hyvä haastattelu ja hyviä vastauksia sekä Salmelaiselta, että Valtaselta. Tässä maailmantilanteessa pitääkin painottaa muita asioita, kuin urheilullista menestystä ja muistaa ne oikeasti tärkeät asiat. Jopa viimeinen lause oli hyvä, koska ei tähän tilanteeseen sovi julkinen valmentajan haukkuminen ja jatkon kyseenalaistaminen. Toivottavasti tilanne kesällä rauhoittuu ja voidaan valmentaja-asioitakin miettiä.
 

Salo70

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PENA, RAMI, FRANK
Kaikenkaikkiaan hyvä haastattelu ja hyviä vastauksia sekä Salmelaiselta, että Valtaselta. Tässä maailmantilanteessa pitääkin painottaa muita asioita, kuin urheilullista menestystä ja muistaa ne oikeasti tärkeät asiat. Jopa viimeinen lause oli hyvä, koska ei tähän tilanteeseen sovi julkinen valmentajan haukkuminen ja jatkon kyseenalaistaminen. Toivottavasti tilanne kesällä rauhoittuu ja voidaan valmentaja-asioitakin miettiä.
Ei valmentajaa koskaan kritisoida julkisesti. Luotto on aina 100% kunnes mono heilahtaa. Vaikea olisi kuvitella että Salmelainen toteaisi että "Pikkarainen ei saanut rosterista irti mitään, peli oli ihan täyttä kuraa ja jopa huononi loppua kohden. Harkitsemme vakavasti valmentajan vaihtoa kunhan joku kynnelle kykenevä tulee vastaan".
 

PPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ei valmentajaa koskaan kritisoida julkisesti. Luotto on aina 100% kunnes mono heilahtaa. Vaikea olisi kuvitella että Salmelainen toteaisi että "Pikkarainen ei saanut rosterista irti mitään, peli oli ihan täyttä kuraa ja jopa huononi loppua kohden. Harkitsemme vakavasti valmentajan vaihtoa kunhan joku kynnelle kykenevä tulee vastaan".

Näinhän se tietenkin menee. Ja totesihan Tobbe kuitenkin, ettei ollut tyytyväinen runkosarjaan.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Ei valmentajaa koskaan kritisoida julkisesti. Luotto on aina 100% kunnes mono heilahtaa. Vaikea olisi kuvitella että Salmelainen toteaisi että "Pikkarainen ei saanut rosterista irti mitään, peli oli ihan täyttä kuraa ja jopa huononi loppua kohden. Harkitsemme vakavasti valmentajan vaihtoa kunhan joku kynnelle kykenevä tulee vastaan".

Olisi ainakin piristävää Jortikkamaista suorapuheisuutta!

Mutta ei taida joo soveltua HIFKn arvoihin, joista Valtanenkin puhuu. Tai varmaan minkään jengin. Kritiikki käsitellään suljetuin ovin.

Olihan toi aika iso lause sanoa julkisesti, ettei oltu tyytyväisiä siihen loppurunkkariin. Ja kyllähän se jo itsessään muutamqn hikikarpalon Pikkaraisen otsalla tuottaa.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep. Se että hän mainitsee tyytymättömyyden runkosarjaan on jo aikamoinen moite.

Jarppa tietää sanomattakin, että runkosarja oli pettymys. Varmasti hänkin haki kärkisijoja, ja lähes pullahtaminen sääleihin viime metreillä, on surkea tulos. Ja vaikka tuloksen taakse katsoisi, niin ei sieltä tule niin paljoa selityksiä, että saisi hyvää arvosanaa.

Salmelainen ansaitsee rosterin kasauksesta lähes kympin. Miinukset tulee lähinnä siitä, ettei pakisto ollut läheskään balanssissa hyökkäyskaluston kanssa (tasollisesti), ja kesken kauden hakuja oli ehkä pari liikaa. Viimeksi mainittu ei iso miinus, kun esim. Leskinen ja Keränen tulivat kuitenkin syyskaudella. Pakiston profiilista isoin osa menee Pikkaraisen piikkiin, koska hän noita peruspakkeja on varmasti ollut vaatimassa. Jos ei, niin sitten se menee hänen piikkiin ;)

Pitäisikö Pikkarainen potkia? Jos erittäin pätevä korvaaja löytyy, ehkä pitäisi. Iso riski lähteä tällä valmennusryhmällä seuraavaan kauteen, ja toivoa että palaset tällä kertaa loksahtelee kohdilleen. Ekat ~3,5 kuukautta IFK:n lätkä oli 90-lukulaista pystysuuntaa, jolla ei tässä sarjassa ole pärjätty pitkään aikaan. YV kompensoi 5vs5-peliä isolla kädellä. Ja asennepuoli ei pelaajistolla ollut ihan maksimia monena iltana, jonka vuoksi varmaan eniten hävittiin pisteitä. Loukkaantumisten ohella.

Tekisi mieli sanoa, että hyökkäyskalustossa oli liikaa staroja, mutta en sano, ja heidätkin voi saada pelaamaan erinomaisesti. Heidät jos ketkä. Playoffeissa taitoukot olisi varmasti laittanut kaiken likoon, mutta tuskin me olisi Lukkoa voitettu neljästi. Niin eri levelillä oltiin viimeiset 20 matsia. E: Pari muokkausta.
 
Viimeksi muokattu:

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
@Warrington Samaa mieltä. Hyökkäyksessä liikaa staroja, pakistossa liian vähän.

Tästä hieman eri mieltä.

J.Järvinen ja Kousa on paperilla tähän sarjaan suvereeni tähtipuolustajapari. Molemmat alisuoritti.

Kousa toimitti itseään pisteiden valossa ja syöttöprosenteissa, mutta tuli aivan liikaa heikkoja pelejä. Oli myös huippupelejä. Sanotaanko, että pelasi 85% siitä tasosta mitä odotettiin.

Järvinen alisuoritti koko syksyn ja oikeastaan vasta keväällä alkoi näkyä sitä järää, jota tilattiin. Taso oli ehkä 70% siitä mitä tilattiin. Ja siksi ei myöskään jatka meillä. Taisi itse haluta mennä ulkomaille, mutta tuskin on myöskään Salmelainen tarjonnut jatkoa.

Siihen päälle muut:

Ahonen on paperilla tähän sarjaa erinomainen vakaa 2.ketjun pakki. On sitä ollut Lukossa. Meillä pelasi musta välillä todella huonosti. Siis aivan 7.pakkiosastoa. Suoritus 75% siitä mitä odotettiin.

Lyytinen paransi keväällä ja oli meidän paras pakki ennen loukkaantumistaan, mutta syksyn peli oli aika kuraa. Niin kuin ukko itse sanoi. Odotusarvo oli, että tässä meillä tuleva "Eronen". Kokonaisuutena huonon syksyn takia saatiin ehkä 70% odotusarvosta. Kevätkauden arvosana oli paljon korkeampi, joten toivottavasti jatkaa siitä ensi kaudella.

Varakas oli ajoittain todella hyvä. Musta saatiin aikalailla sitä mistä on maksettu. Tähän sarjaan erinomainen 2-3 ketjun pakki ja tärkeä palanen.

Motin varmaan oli sitä itseäään mitä odotettiin. En kyllä ymmärrä jatkosopparia. Mutta saatiin mitä tilattiin. Tollainen 3.parin luuta.

Laakso ja Kankaanperä turhia.

Toisaalta Teräväisen lahjakkuus varmasti tiedettiin ja varmaan Salmelainen odotti sen breikkaavan kokoonpanoon jo syksyllä. Eli ehkä Salmelainen laski sen varaan, että Laaksolle etsitään uusi koti tammikuussa, kun Teräväinen on vienyt sen pelipaikan?

Kousa-Järvinen
Varakas-Lyytinen
Ahonen-Motin
Laakso/Teräväinen/Winberg

Kyllähän toi pakisto on paperilla erinomainen. Mutta alisuorittajia oli liikaa. En jotenkin osaa syyttä Salmelaista tästä. Paitsi, että olisin Laakson ja Kankaanperän tilalle hommannut jonkun paremman ja silloin Motin olisi voinut olla 7.pakki ja alivoiman erikoismies.

No miksi sitten alisuoritettiin tuossa määrin? Tanska vastaa puolustajista...Pikkarainen pelisysteemistä... eiköhän ainakin itselläni mene siihen suuntaan hieman kritiikkiä. Kiinnostava nähdä, että paikataanko Järvistä lainkaan vai lasketaanko se pelipaikka Winbergille. Yksi kesä ja massaa tohon 189-senttiseen kroppaan, niin tästä saattaa kasvaa meille "halpa" oma helmi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös