Tipaton tammikuu

  • 167 293
  • 937

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Tämä artikkeli kertoo hyvin, kuinka alkoholiton olut on lisännyt suosiotaan maailmalla viime vuosina. Ja kehitys todennäköisesti jatkuu:

No joo onhan nykyjään vegaanejakin. Toisille maistuu 0-kalja ja porkkana. Kuitenkin hyvin suuri enemmistö juo edelleen oikeaa olutta ja syö bratwurstia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No joo onhan nykyjään vegaanejakin. Toisille maistuu 0-kalja ja porkkana. Kuitenkin hyvin suuri enemmistö juo edelleen oikeaa olutta ja syö bratwurstia.

0-kalja, tai oikeammin 0.5%-kalja, on vain täydentävä tuote, eikä korvaa aitoa kokonaan. Joskus on hyvä paikka ottaa kevyemmin. Oikea Bratwurst on hyvää, viimeksi söin sitä joulupöydässä. Vege-versiota en ole testannut, mutta muita vege-ruokia tulee välillä syötyä ihan vaihtelun vuoksi. Hyviä nekin ovat, kunhan valmistaa ne oikein.

Alkoholiton olut on panimoille varsinainen haaste. Brewdog on julkaissut tuon Nanny Staten reseptin sivuillaan, ja periaatteessa kotipanijat voisivat kokeilla sen valmistamista itsekin. Vaikutti varsin monimutkaiselta, verrattuna esimerkiksi perinteisen IPA:n mäskäykseen. Monet panimot ovat onneksi viime vuosina lanseeranneet monia varsin maistuvia alkoholitomia. Valikoima on viidessä vuodessa muuttunut.

Eipä silti, en usko esimerkiksi suosikkityylistäni Imperial Stouteista pystyttävän ikinä kehittämään alkoholitonta versiota. Parhaiten tuo on onnistunut voimakkaasti humaloiduissa tyyleissä, kuten IPA ja Pils (no, on näitä miedosti humaloitujakin). Myös saksalaistyyliset vehnäoluet toimivat usein.
 

Nukkemurhaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Läpsytinpoppoo
Mikään alkoholiton olut ei ole juotavaa. Alkoholi luo omalta osaltaan hyvän oluen maun.
Itsekkin lupasin vaimolle pysyä erossa alkoholista tammikuussa. Ostin sitten Keskon myymälästä 0% oluen saunajuomaksi näin uudenvuodenpäivälle. Hyi helvetti. Ajattelin josko osa vodkaa seassa auttaisi, sillä eihän se nyt niin paha rikkomus voi olla jos sitä laimentaa alkoholittomaan olueen. Hyi helvetti edelleen.

Tämän pahan kokemuksen ja vitutuksen jälkeen olin lähes pakotettu juomaan lopun pulloa raakana kitusiin.

Tipattoman lopullinen kestoaika kirjattiin pöytäkirjaan ajalle kakskyt tuntia ja kakskyt minuuttia. Ens vuonna sit uusiks, sillä oli tuo lopulta ihan hauskaa.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ostin sitten Keskon myymälästä 0% oluen saunajuomaksi näin uudenvuodenpäivälle. Hyi helvetti. Ajattelin josko osa vodkaa seassa auttaisi, sillä eihän se nyt niin paha rikkomus voi olla jos sitä laimentaa alkoholittomaan olueen. Hyi helvetti edelleen.

Tämän pahan kokemuksen ja vitutuksen jälkeen olin lähes pakotettu juomaan lopun pulloa raakana.
Olen pahoillani kokemasi llmeisen traumaattisen kokemuksen vuoksi. Usein kuitenkin votka tuo 0-kaljaan piristävää humalan makua ja tekee siitä täysin juomakelpoista.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Olen itse asiassa ollut useammassakin englantilaisessa sekä saksalaisessa olutpubissa, ja kyllä näissä on noillekin markkinansa. Itse en ole ulkomailla alkoholittomia juonut, mutta esimerkiksi Saksassa alkoholittomia vehniä oli tarjolla ihan hyvät valikoimat, ja kyllä niillä juojansa oli.

Tämä artikkeli kertoo hyvin, kuinka alkoholiton olut on lisännyt suosiotaan maailmalla viime vuosina. Ja kehitys todennäköisesti jatkuu:

Erdinger alkoholfrei on ainakin iso sponssi ampumahiihdossa, joka on Saksassa ja muualla Keski-Euroopassa kohtalaisen suosittu laji, eli kyllä tälle tosiaan markkinaa nähdään.

Toki eipä se ampumahiihto mikään miesten laji olekaan kun ammutaan jotain fucking tauluja eikä karhuja ja mammutteja.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Mielestäni Heinekenin alkoholiton ihan juotavaa, kuten myös Brooklynin.

Onkos näissä alkoholittomissa energia ym. määrät normioluita vastaavat?

Ajattelin pudotella muutaman kilon ja ottaa tipattomaa samalla. Minulla joku festival-light (rainbown pommac-korvike) korvaa hyvin jos mieli tekee jotain vettä vahvempaa. Alkoholittomia oluitakin voisi maistella, mutta turha vetää mitään ylimääräistä ihan vaan huvin vuoksi ja vissiin kalliimpiakin ovat kuin limonadi.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Onko suositella mitään? Itse tulee oikeastaan pelkästään juotua Lassoa, osa noista on tosiaan aika karmeita.

Itse tuli lähinnä huvikseen pidettyä 5 kk tipatonta ennen joulua ja siksi useita alkoholittomia oluita maisteltua. Suomalaiset versiot olivat järjestäin aika litkuja, enkä yhtään mielestäni hyvää löytänyt. Useimmin tuli saunaoluena juotua Krombacher weizen tai San Miguel. Saunaolut olikin ainoa, mitä tarvitsi, sillä muuten tuo oli yllättävänkin helppoa ja kavereiden kuittailukin väheni ekan kuukauden jälkeen...

Mikään alkoholiton olut ei ole juotavaa. Alkoholi luo omalta osaltaan hyvän oluen maun.

Totta toinen puoli. 5 kk tauon jälkeen otin jouluaattona suurin odotuksin A Le Cog oluen (se, koska kylässä tarjottiin) ja jumalauta mikä pettymys. Olisin jättänyt lopun juomatta, jos ei hyvä kasvatus koskisi tätäkin, että kaikki, mikä on otettu syödään/juodaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Erdinger alkoholfrei on ainakin iso sponssi ampumahiihdossa, joka on Saksassa ja muualla Keski-Euroopassa kohtalaisen suosittu laji, eli kyllä tälle tosiaan markkinaa nähdään.

Todellisuudessahan tuo toki mainostaa Erdingerin panimoa, vaikka mainos onkin sääntöjen tai muiden syiden takia rajattu nimellisesti tuohon alkoholittomaan.

Sanoisin, että nimimerkki @Nukkemurhaaja osui valinnassaan rosvosektoriin. Monet alkoholittomat peruslagerit ovat aika kehnoja maultaan, ja niiden maku verrattuna "saman juoman alkohollilliseen" on usein negatiivisessa mielessä poikkeava... Jos alkoholitonta lageria haluaa, niin Kukko Pils toimii kohtuullisesti. Sitä ostan usein mökille, kun en halua tissutella alkoholijuomia pitkin päivää. Illalla saunan jälkeen normaalia olutta, mutta esimerkiksi lounaalla alkoholiton toimii parhaiten, kunhan valitsee juoman oikein.
 

12961

Jäsen
Mikään alkoholiton olut ei ole juotavaa. Alkoholi luo omalta osaltaan hyvän oluen maun.

Jos alkoholittomien juonnin ideana on alkoholinkäytön merkittävä vähentäminen eikä nihilistinen tipattomuus, kannattaa kokeilla saksalaisia 0,5% ”alkoholfrei” -oluita. En tunne prosessien eroja sen tarkemmin, mutta ovat järjestään ihan helvetisti parempia kuin mikään 0,0%. Saksassa noiden kotikaljanvahvuisten valikoimakin on suurempi kuin nollaprosenttisten, jostain syystä eivät vaan tunnu löytävän kotimaan markettien hyllyille. Netistä löytyy hyvin.

Makuero on niin valtava, etten jaksa uskoa kyseen olevan alkoholin mausta vaan viimeisten kymmenysten poistamisprosessista. Nuo 0,5% ovat ihan oluen makuisia eikä niistä pöhnään pääse. Antabusreaktiota en ehkä kokeilisi niilläkään.
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tänä vuonna jää tipaton väliin. Ei jaksa kiusata itseään enää enempää. Koronaeristys saa riittää tällä kertaa masokismiksi.

Mutta jos joku pitää tipatonta eikä 0,3 % ole ongelma, niin kannattaa ottaa testiin loistavat Laitilan Kukko -alkoholittomat oluet. Sokerikaan ei ole noissa ongelma toisin kuin monissa muissa alkoholittomissa, jotka ovat lähellä limpparin juontia:

 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Taas mennään tipattomalla tämä kuukausi, lähinnä perinteitä kunnioittaen, ei niinkään ”nenän valkaisu”-mielessä, toki kropalle tekee hyvää olla pätkä sitä myrkyttämättä... Itselle ei nuo alkoholittomat oluet oikein uppoa, mutta ilm. niissä on tapahtunut positiivista kehitystä, noin niinku maun ja ”suutuntuman” suhteen, which is nice.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Meni tipaton pieleen, join yhden nelosoluen saunomisen ohessa. Eipä sille, että tipattomalle tarvetta olisikaan, edellinen alkoholijuoma taisi mennä syyskuussa.

Alkoholittomia oluita tulee kyllä saunoessa juotua välillä, niitä kun alkaa löytyä erinomainen valikoima tästä takapajuisesta Suomestakin.
 

444

Jäsen
Kyllähän kotimaisista marketeista löytyy paljonkin juomakelpoisia alkoholittomia oluita ja lisäksi niitä vähemmän nihilistisiä ”alkoholittomia”, joissa prosenttejakin saattaa olla peräti puolikas. Eivät ne yksi yhteen korvaa jotain Westvletereniä, kuten ei ole tarkoituskaan, ja kun pääsee irti siitä illuusiosta, että oluessa pitää olla alkoholia, niin maustakin pystyy joissain tapauksissa nauttimaan. Toki Crispit ja muut perusholittomat ovat edelleen vähän sitä itseään, mutta kokeilemalla erilaisia on mahdollisuus löytää myös mieluisa vaihtoehto.
Omassa käytössäni nuo toimivat parhaiten saunan yhteydessä, jos mieli halajaa oluen makua. Ruokapöytäänkin noita voi kokeilla. Sen sijaan illanviettoihin ja muihin sosiaalisiin tapahtumiin en yleensä kanna noita mukanani, vaan silloin pysyn mieluummin vesilinjalla tai max kahden oluen taktiikassa, jonka jälkeen voi vaihtaa limppariin tai vissyyn.

Peruslagereista holittomana toimii mielestäni parhaiten Heineken ja Beck’s Blue. Lisäksi on monia ale-tyyppisiä hyviä vaihtoehtoja. Mieli on kuitenkin jännä, kun siinä hyllyn ääressä alkaa miettimään hintoja; tuntuu jotenkin häiriintyneeltä maksaa esim. 3€ alkoholittomasta oluesta, kun takuulla hyvää aitoa tavaraa saa myös n. 2€ hintaan. Mutta siihen vain pitää asennoitua eri tavalla.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Nyt jos joskus kannattaa jättää tipaton väliin ja käydä mukilla paikallisessa kapakassa. Muuten voi olla ettei sitä kippolaa ensi vuoden helmikuussa ole enää olemassa.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä aloitin 16.10. tipattomuuden. Eiköhän tammikuu mene helposti tähän samaan syssyyn. Tai pitää olla ainakin erittäin hyvä syy juoda alkoholia, että nyt katkaisisin tipattomuuden.
 

Petofani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Anaheim, Raahe-Kiekko, PattU, Lippo
Mulla voisi muuten mennä, mutta olen tammikuun miehiä. Tsemppiä tipattoman viettäjille!
 

Glove

Jäsen
En ole koskaan tietoisesti viettänyt tipatonta tammikuuta. Voi olla, että joskus on semmoinen ollutkin, en minä niin tarkkaa kirjaa ole pitänyt juomisistani. Ensi kuulle on kuitenkin yksi saunailta tiedossa, joten se siitä tipattomasta. En kuitenkaan jaksaisi selvin päin katsella kun toiset ottaa muutaman saunakaljan. Ehkä sitten humalaton helmikuu? Kaljattoman kesäkuun voin luvata nyt samantien. Minä kun en kaljaa juo.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kerran oon yrittänyt, mutta sehän eskaloitui heti maaliskuun lopulle asti.
Olenkin vähän tuumaillut, että näillä minun/meidän (vaimo+minä) alkoholin juomisilla ei ole oikein merkitystä, kun olemme sauna- ym. janojuomissakin siirrytty alkoholittomiin oluihin jo aikoja sitten.
Minun sokea pisteeni alkoholin suhteen lienee kesähelle ja kylmä lonkero, mutta toki kohtuudella sekin...
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mulle brenkku ei ole koskaan ollut ongelma. Ei silti, toisinaan tykkään yhä rakentaa ranskalaistyylisen seitinohuen iltapäiväkännin.
 
K

Kiekkokatsoja

Haloo! Eikö vielä huolta huomisesta?
Eukko oli innoissaan, kun sanoin että vedän tipattoman tammikuun, ja se pitää. Luuli että alan sitten enemmän "hommiin." Sanoin että hei, vietetään samalla myös tapiton tammikuu. Jotenkin tuntuu, että asia on vielä "kehityskeskustelussa esillä." Turhan kylmä sää, olisi mun kyllä kiukutella. Tuli muuten mieleen, että olisipa jo kesä.
 

PetriVaris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aattelin kun on uutenavuotenakin töitä niin voisi joulun jälkeen laittaa korkin kiinni vaikka pääsiäiseen saakka. Jospa vaikka vitsillä paino tippuisi ja saisi nukuttuakin paremmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös