Tipaton tammikuu

  • 167 581
  • 937

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Tässä parast'aikaa rommia tissutellessa mietiskelin, että voisi olla paikallaan kokeilla moista taukoa. Ikäväkseni muistin ilmoittautuneeni tammikuiselle TPS-HIFK-fanimatkalle ja siihenhän se tyssäsi. Ei Turkuun voi lähteä selvin päin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Ossi
Ehkä se juju onkin siinä, että omasta mielestään huvittaa liian usein? Muutenkin rinnastan tällaiset tempaukset samaan kategoriaan dieetin kanssa. Itsekuria voi testata niin monella tavalla.

Jepsis, niinhän se varmaankin on.

Itse vaan kavahdan tätä tipattoman tammikuun absoluuttista linjaa. Jotenkin minulla tulee siitä mieleen sellainen, että jos otetaan yksikin, on vaarana se, että otetaan liikaa. Enemmän oikeastaan arvostaisin kännitöntä tammikuuta. Eli sitä, että ei olla kovinkaan tiukkapipoisia alkoholinkäytön suhteen, vaan sallitaan itselle vaikka se pari kaljaa (pari tarkoittaa tässä tosiaan vain 2-3)...

Siinä se itsekurin testaus vasta pääseekin oikeuksiin. Ja omat rajat oppii ehkä tuntemaan jotenkin.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Viestin lähetti OldTimeHockey
Tässä parast'aikaa rommia tissutellessa mietiskelin, että voisi olla paikallaan kokeilla moista taukoa. Ikäväkseni muistin ilmoittautuneeni tammikuiselle TPS-HIFK-fanimatkalle ja siihenhän se tyssäsi. Ei Turkuun voi lähteä selvin päin.

Nähtävästi en ollut ainoa joka tissutteli eilen illalla.Hyvä niin.Turkuun ei todellakaan voi lähteä selvin päin.Siellä ollaan taas nakit silmillä ja perse*t olalla.



Pitäkää hyvät bileet!

Aivan varmasti.Ens kaudella sitte säkin pääset,eikö?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Sistis
Itse vaan kavahdan tätä tipattoman tammikuun absoluuttista linjaa. Jotenkin minulla tulee siitä mieleen sellainen, että jos otetaan yksikin, on vaarana se, että otetaan liikaa. Enemmän oikeastaan arvostaisin kännitöntä tammikuuta. Eli sitä, että ei olla kovinkaan tiukkapipoisia alkoholinkäytön suhteen, vaan sallitaan itselle vaikka se pari kaljaa (pari tarkoittaa tässä tosiaan vain 2-3)...

Siinä se itsekurin testaus vasta pääseekin oikeuksiin. Ja omat rajat oppii ehkä tuntemaan jotenkin.
Tuossa viimeisessä lauseessa varmaan kiteytyy ajatusmaailmojemme ero. Minä tiedän omat rajani enkä ylitä niitä kovin usein (= max pari kertaa vuodessa). Kun minä lähden parille kaljalle, lähden todellakin vain parille. Minulle kännääminen ei ole itseisarvo, en koe humalahakuista juomista kovin mielekkääksi touhuksi. Minusta on mukavampaa nauttia muutama stout hyvässä seurassa niin, että aamullakin kehtaa katsoa peiliin.

Koska kännittömässä jaksossa ei ole minulle mitään haastetta johtuen siitä, että nautin yleensäkin alkoholia kohtuudella, hain vuosi sitten sitä haastetta absoluuttisen linjan kautta. Ja kuten aiemmin mainitsin, olin jo etukäteen antanut itselleni luvan nauttia tuopposen erityisen hyvän syyn takia. Eikä se neljä viikkoa ilman alkoholia kauhean vaikealta tuntunut. Ei siitä tosin meikäläinen mitään "Jes! Tein sen!" -fiilistäkään saanut.

En ole muuten vielä päättänyt uusia tipatonta jaksoa. Dieetti sen sijaan tekisi eetvarttia. Miksi ruoka on niin hyvää?!? ;)
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Kun juon alkoholijuomia tarkoitukseni on humaltua. Koska en erityisemmin pidä mitään alkoholijuomaa erityisen hyvän makuisena vaan pikemminkin päinvastoin, en oikeastaan ikinä lähde "pari tuoppia"-linjalle. Ne pari ensimmäistä kun tuppaavat olemaan juuri ne kaikkein pahimman makuiset.

Eli kun otan niin otan kunnolla ja sitten kun ei juoda, niin ei juoda mitään. Ja joskus vedetään muutamana viikonloppuna ja joskus pidetään muutama viikonloppu paussia. Viikonloppupaussi ei kuitenkaan silloin tarkoita sitä että silloin vedettäisiin viikot viinaa :=)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Ossi
Tuossa viimeisessä lauseessa varmaan kiteytyy ajatusmaailmojemme ero. Minä tiedän omat rajani enkä ylitä niitä kovin usein (= max pari kertaa vuodessa). Kun minä lähden parille kaljalle, lähden todellakin vain parille. Minulle kännääminen ei ole itseisarvo, en koe humalahakuista juomista kovin mielekkääksi touhuksi. Minusta on mukavampaa nauttia muutama stout hyvässä seurassa niin, että aamullakin kehtaa katsoa peiliin.

Sanotaanko näin, että oikeastaan ajatusmaailmamme taitavat olla aika samanlaiset. Erona vaan on, että minä olen arvostanut tätä tapaa vasta 8kk - sinä arvatenkin vanhempana herrasmiehenä pidempään. ;) Tätä ennen minä olin juuri tällainen humalahakuinen 'renttu', joka joi itsensä kontrolloimattomaan tilaan noin 2-3 kertaa kuussa. Nykyään arvomaailmani on - luojan kiitos - muuttunut tähän nykyiseen suuntaan, kun tajusin viimein, että tuollaisen humalan suurin hauskuus piilee siinä, kuinka seuraavana päivänä porukalla muistellaan, mitä hölmöä tuli tehtyä.

Ehkäpä suurin syy, miksi pidän tätä tipatonta tammikuuta 'huuhaana' on siinä, että tämä 'sivistynyt' linja on minulle sangen tuore juttu. Ehkä sitten, kun tästä tulee arkipäivää, saatan itsekin alkaa katsomaan tipatonta tammikuuta uusin silmin. Tosin omien syntymäpäivieni ajoittuminen tammikuulle ehkäisee aika totaalisesti juuri tämän kuukauden tipattomuuden. Mutta ehkäpä kokeilisin sitä sitten jonain muuna kuuna... vaikkapa "Tipaton kesäkuu" :)
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ajattelinpa itsekin viettää muutaman viikon täysin ilman alkoholia. Normaalisti otan n.sixpackin verran bisseä joka viikonloppu, nyt saa jäädä sekin vähäksi aikaa. Mikä on muuten todellisuudessa kohtuukäytön raja? Monessa artikkelissa mainitaan, että se on miehellä n.20-24 annosta viikossa, mutta tuo kuulostaa melko paljolta. Taitaa olla aika yksilöllinen asia?
 
Lisätään hieman vaikeusastetta olin viime kesä heinä ja elokuun selvinpäin.
Veikkaanpa että siihen pystyy harva suomalainen ei ollut mitään vetoa tai muuta syytä ei vaan janottanu.
Aattelin ens kesänä yrittää samaa.
 

Jindebyne

Jäsen
Tuli tässä mieleen, että eihän tässä uudenvuodenyötä vielä mukaan lasketa, koska ajattelin silloin vetää koko kuukauden edestä?


Viestin lähetti #77

Aivan varmasti.Ens kaudella sitte säkin pääset,eikö?

Tottahan toki lähden jos on tilaisuus lähteä!
 

Puster

Jäsen
Viestin lähetti Ossi

En ole muuten vielä päättänyt uusia tipatonta jaksoa. Dieetti sen sijaan tekisi eetvarttia. Miksi ruoka on niin hyvää?!? ;)

Ossin kanssa olen aikas pitkälti samoilla linjoilla. Omasta mielestäni minulla ei ole syytä pitää mitään tipatonta tammikuuta, sen verran satunnaista ja vähäistä alkoholin kulutukseni on. Yksi hyvä tuoppi (tai korkeintaan kaksi) harvakseltaan kavereiden kanssa pubissa ja toisinaan ruuan kanssa punaviiniä. Miksi siitä pitäisi pitää väkisin joku tauko? Varsinkin kun uusivuosikin menee jälleen selvinpäin.

Mutta jonkinlainen roskaruokavapaa tammikuu voisi olla paikallaan. Ei vierailuja mäkibaariin, ei kebabeja eikä edes lähikuppilan pizzaa (vaikka se onkin huva-huva) koko tammikuun aikana.
Toisaalta miksi sitä itseään kiusaisi moisella, sen verran mukavasta kaverista kuitenkin on kyse..?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Puster
Mutta jonkinlainen roskaruokavapaa tammikuu voisi olla paikallaan. Ei vierailuja mäkibaariin, ei kebabeja eikä edes lähikuppilan pizzaa (vaikka se onkin huva-huva) koko tammikuun aikana.
Toisaalta miksi sitä itseään kiusaisi moisella, sen verran mukavasta kaverista kuitenkin on kyse..?
Vaikka tässä mukavia kavereita ollaankin, haastan sinut, Puster, roskaruokavapaaseen tammikuuhun! Kieltolistalle ehdotan:

* pizzat
* hampurilaiset
* kebabit
* snacksit (perunalastut ja etenkin chilipähkinät NYYH)
* katugrillituotteet

Pääruuan kanssa saa ottaa ranskanperunat. Miltä kuulostaa?
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Ossi
Vaikka tässä mukavia kavereita ollaankin, haastan sinut, Puster, roskaruokavapaaseen tammikuuhun! Kieltolistalle ehdotan:

* pizzat
* hampurilaiset
* kebabit
* snacksit (perunalastut ja etenkin chilipähkinät NYYH)
* katugrillituotteet

Pääruuan kanssa saa ottaa ranskanperunat. Miltä kuulostaa?

Vaikken Puster olekaan, niin kommentoin:

Älkää hyvät miehet lähtekö tuollaiseen itsekidutukseen. Mitä makuja jää ruokaelämästä jäljelle, jos nuo asetatte määräajaksi pannaan. Totta: idut, lapselliset salaatinlehdet, kasvisnaurettavuudet, kevytlimpat ja voittomat levitteet. Siinähän riudutte pahantuulisiksi anorektikoiksi miehissä ja machot on teistä kaukana. Teistä tulee balettitanssijan näköisiä hohotettavia, jos kaikesta elämän suolata luovutte. Miettikää nyt hetki vielä. Noilla kun kuukauden elätte, niin kiekko ei kiinnosta pätkääkään, ostatte kausikortit johonkin homohtavan urheilulajin pariin, eikä kaveritkaan enää tervehdi puhumattakaan tuntemisesta. Ravintohörhöjen höpötyksiä, sanon ma.

Kiskotte suupielet rasvassa rilliruokaa ja elätte kahvat kaakossa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Senior
Mitä makuja jää ruokaelämästä jäljelle, jos nuo asetatte määräajaksi pannaan.
Ja heti alkoi paholainen kuiskutella korvaan. Kerronpa sinulle, mitä makuja jää jäljelle. Sinne jää thai, kiinalainen, intialainen, italialainen, meksikolainen keittiö ja Ossin Omat Makuelämykset (= sekoitus edellisistä). Olenpa kuullut sellaistakin puhetta, että Pusterkin on varsin osaava kokki. Ei tässä sentään itulinjalle tarvitse jäädä.

Jos sinä lupaisit olla käymättä kuukauden ajan HIFKin peleissä, ei sekään tarkoittaisi sitä, että joutuisit seuraamaan sen ajan jyväskyläläisen koulukunnan aktiivista mailahäirintää ja totaalikiekkoa.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti yellow
Ajattelinpa itsekin viettää muutaman viikon täysin ilman alkoholia. Normaalisti otan n.sixpackin verran bisseä joka viikonloppu, nyt saa jäädä sekin vähäksi aikaa.

Voi, voi kun tuommoiseen pystyisi. Minulla on nollatoleranssi siinä mielessä, että kun otan sen sixpackin, niin mopo karkaa lepikkoon 90% varmasti jollen satu olemaan paikassa, jossa sitä alkoholia ei kertakaikkiaan ole enempää, eikä mihinkään muuallekaan pääse sitä nauttimaan.
Himaan uskallan ostaa sixpackillisen ilta/saunakaljoiksi silloin, kun olen lasten kanssa tjsp. eikä kännäämiseen ole mitään mahdollisuutta sen sixpackin juomisen jälkeenkään. Jos taas olen yksin ja mahdollisuus on, niin yöelämä kutsuu - ei voi mitään.

Siinä yksi syy miksi en koskaan lähde "parille". Kokemus on opettanut, että ne reissut päättyvät lähes poikkeuksetta krapulaan, jollen sitten ole siellä "parilla" vain seurana nojailemassa bilismailaan, niin että itse en ota mitään.

En tuota pidä silti minään ongelmana, sillä ei ole vaikeuksia olla ottamatta sitä paria, silloin kun laajempimittaiseen vellin vetämiseen ei ole eväitä esim. työpäivän takia, tai silloin kun muuten vaan ei huvita. Olen suurkuluttaja ja vedän varmaan kunnon perskännit selkeästi useammin kuin suurin osa ihmisistä (keskimäärin ehkä 1krt/vko), mutta en ole ottanut siitä itselleni ongelmaa sitä luk.ottamatta, että vihaan krapulaa.

Alkoholin - eritoten kaljan - juominen on minulle yksi tapa nauttia elämästä, enkä ymmärrä miksi pitäisi edes yrittää pysyä kuukausi selvänä vain todistaakseen, että voi olla kuukauden ilman yhtä nautintoaan. En halua olla kuukautta seksittä/runkkaamattakaan ja tähän asiaan pätee nähdäkseni ihan samat sävelet. Eihän se terveellistä ole, kuten ei rööki ja kahvikaan, mutta ei niiltä auton alle jääneiltä absolutisteiltakaan ole siinä tuonelan portilla elintapoja kyselty.
 

Puster

Jäsen
Viestin lähetti Ossi
Vaikka tässä mukavia kavereita ollaankin, haastan sinut, Puster, roskaruokavapaaseen tammikuuhun! Kieltolistalle ehdotan:

* pizzat
* hampurilaiset
* kebabit
* snacksit (perunalastut ja etenkin chilipähkinät NYYH)
* katugrillituotteet

Pääruuan kanssa saa ottaa ranskanperunat. Miltä kuulostaa?

Haaste vastaanotettu ja sitä myöten myös hyväksytty!

Listalle lisätään myös kahvin tai teen kanssa nautittavat pullat, viinerit, possut, donitsit yms. pikkumakeat. Ja hyväksyttävää ei ole näitä nauttia myöskään ilman kahvia.

Listalle ei kuulu omatekoinen pizza. Ja tarkennuksena mainitaan, että pizzasta ei tee omatekoista se, jos sen on itse puhelimella tilannut.
Lisäksi olisin listalta poistamassa Subwayn tuotteet ihan vaan sillä perusteella, että ne on niin hyviä. Tarvittaessa olen tästä kyllä valmis tinkimään.

Mainitsin tästä haasteesta myös niin sanotuille työkavereillekin ja nyt on sitten kyttäilijöitä/kuittailijoita aivan riittämiin. Perinteisesti kun töistä on tapana ollut roskaruokaa lähteä päivisin vetämään.

edit: huomasin tuossa, että meidän työmaan "ruokalassa" on ensi perjantaina ainoana vaihtoehtona kinkku-ananas-aurajuustopizza. Tämän syönti hyväksyttäneen, koska se ei oikeasti ole hyvää eikä siinä ole edes paksu pohja, paljo oljy.
 

Puster

Jäsen
Viestin lähetti Puster
Haaste vastaanotettu ja sitä myöten myös hyväksytty!


Unohtui tuosta edellisestä vielä sanktiot/palkinnot lankeamuksista.

Ehdotuksena olkoon, että jos minun itsekuri ei pidä (ts. Ossi on kone), niin Kerho voittakoon keväällä pronssia. Ja päinvastaisessa tilanteessa lienee soveliasta, että Kerhon pojat jäävät pronssille.

Mikäli molemmat pidämme mielemme kurissa ja kehomme hallinnassa (tai ainakaan mitään ei myönnetä) palkitkaamme itsemme muutamalla kebabilla, big-mac -aterialla ja kunnon pizzalla (tupla oregano).
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Puster
Unohtui tuosta edellisestä vielä sanktiot/palkinnot lankeamuksista.

Ehdotuksena olkoon, että jos minun itsekuri ei pidä (ts. Ossi on kone), niin Kerho voittakoon keväällä pronssia. Ja päinvastaisessa tilanteessa lienee soveliasta, että Kerhon pojat jäävät pronssille.

Mikäli molemmat pidämme mielemme kurissa ja kehomme hallinnassa (tai ainakaan mitään ei myönnetä) palkitkaamme itsemme muutamalla kebabilla, big-mac -aterialla ja kunnon pizzalla (tupla oregano).
Sanktioista piti mainitakin, kun se jäi haastetta jättäessä huomiotta. Minulla kävi lähinnä mielessä, että hävinnyt osapuoli kustantaa vapaavalintaisen aterian American Dinerissa itsensä ja ruokahalunsa hallinneelle osapuolelle. Molempien selvitessä koitoksesta voittajina tai häviäjinä kustannetaan omat syömisemme samaisessa paikassa. Vaihtoehtoisesti muukin mättöruokala kelpaa. Lisäsanktiona langetan itselleni tehtävän kehua Raimoa julkisesti, mikäli sorrun kesken tammikuun.

Ja hyvä, kun muistit kahvileivät. Tässä kohtaa tosin saan tasoitusta, koska en normaalistikaan moisia harrasta kuin kylässä, jos sielläkään.

Omatekoiset tai ruokalapitsat jääkööt sitten omantunnon kysymykseksi, mutta pizzeriapizzat kuuluvat ehdottomasti nounou-listalle.

The game is on!
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tipaton tammikuu on nyt kestänyt (oman kelloni mukaan) 2h 30min. Asiaa on toki edesauttanut poskiontelo- ja keuhkoputkentulehdus...
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Itselläni on tarkoitus pitää tipaton tammikuu. Tosin olen hieman madaltanut ko. rajoja. Eli yksi saunakalja esmes ei ole pahasta, mutta pointti on se, etten eksy baarin puolelle ja juo itseäni humalaan humaltumistarkoituksessa. Näillä mennään. Rahatilanne sanoo hieman vastaan, joten sekin on tässä tapauksessa hyvä apuväline operaatiossani, josta lupaan selvitä. Palataan asiaan 30 päivän päästä.
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pari syytä miksi olen "pakotettu" oleen selvänä pari seuraavaa viikkoa.
a) Rahaa laskujen maksun jälkeen 60e
b) Eilen tuli mätettyä alkoholia urakalla, ei pahemmi tee mieli ny viikonloppuna
c) Seuraava viikonloppu (9&11.01) töissä sopivasti la 9-17 ja su 7-15 :p

Eipä kyl toisaalta haittaa olla ottamatta isommin (ellei joku tarjoa) Kuun viimenen päivä ois tarkotus järjestää kekkerit joissa alkoholia virtaa sit aikas lailla.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Vielä näyttää ihan hyvältä.Ei tipan tippaa ja onhan tätä vuotta mennyt jo 34 h 20 min.Mutta katotaanpa taas tänä iltana.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
tipattomia kuukausia

Minä nyt en ainakaan aio enää tuhlata hyvää Tammikuuta tipattomaksi.

Muuten kyllä näitä tipattomia kuukausia on tullut vietettyä viime vuonna (2003) Tammikuu, Maaliskuu, Heinä-Elo ja lopuksi Marraskuu. Syitä tähän tiedä muuta kuin sen, että joko ei ole kerennyt tai sitten ei ole viitsinyt...

Tätä Tammikuuta en kuitenkaan tervehdi punaisin nenin, koskapa vetäsin Uutena Vuonna 6 kaljaa ja se oli siinä sitten:) ja siksipä aionkin heti ens keskiviikkona vetästä perseet, kiitos ja näkemiin!
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
No tammikuun viettäminen tipattomana nyt ei ole edes haaste,
mutta jos samaa kokeilisi vaikka kesä-, tai heinäkuussa niin siinä
on pelimiehen merkit on ilmassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös