Mainos

Tietyöt, ruuhkat ja muu liikenteen sujuvuus

  • 9 704
  • 29

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Olin aikeissa hehkuttaa jossakin ketjussa sitä, kuinka pätevästi liikenne sujuu nyt Helsingin Hakamäentiellä - siis sillä suurella väylällä joka menee Hartwall-Arenan ohi. En vain löytänyt oikein sopivaa ketjua joten menin sitten ja avasin tällaisen.

Asiaan. Kuten mainitsin jo edellä, tuo nyt hiljan valmistunut Hakamäentie tuntuisi toimivan erinomaisesti, ja tunneli Mannerheimintien/Hämeenlinnanväylän ali oli varmasti järkiratkaisu. Saa nähdä kuinka kauan kestää ennen kuin ihmiset hoksaavat sen että Turun moottoritielle pääsee reippaammin Pitäjänmäen ympyrän kautta kuin tukkoisen Lapinmäentien kautta.
Mites Hartwallilla asioivat? Kuinka hallille meno/poistuminen nyt sujuu?

Duunimatkat ajelen useimmiten Kehä 1:stä. Sehän on myllerryksessä kai vuoteen 2012 saakka. Ihmettelen sitä että sielläkin osa liikenteestä laitetaan tunneliin joka on valtava urakka ja maksaa aivan tajuttomasti - kun liikenne sujuu jo nyt paljon mukavammin kuin aikaisemmin, ja syynä on ainoastaan se, että liikennevalot on poistettu Lintuvaaran kohdalta. Toinen iso liikkumiseeni vaikuttava tietyö on Leppävaaran / Perkkaan kohdalla olevat kaistatyöt jossa vihdoin tullaan poistamaan nuo "viikateristeykset" - puolet työkavereistani on niitannut liittyessään Perkkaalta suoraan Kehä ykköselle.

Kehä III:lla alkoi myös jättiremontti joka kestää useamman vuoden. Tässä linkki aiheeseen
Mukavaahan se on, että näitä jo ajat sitten tukkoiseksi menneitä väyliä pikku hiljaa parannellaan, vaikkakin tietöiden aikana menee hermo aika kovaa.

"Vähän" meni pääkaupunkikeskeiseksi tämä avausviesti, mutta ihmekös tuo kun enimmäkseen täällä suhaan. Toivottavasti muuallakin asuvat jaksavat kirjoittaa tänne. Jotenkin tuntuisi nämä liikenneasiat kiinnostavan aivan tavattomasti, olisikohan pitänyt jollain tavalla suuntautua alalle? Toisaalta, jokainen tienkäyttäjähän on jollakin tavalla osallinen/asiantuntija.


On muuten ollut kahtena viime perjantai-iltapäivänä aika asiallinen ruuhka Kehä ykkösellä itään. Vieläköhän ihmiset hinkuvat mökeilleen (Lahden motarin suuntaan) vai mistä johtuu? Muistaakseni ihan noin tukkoista ei ole aiemmin ollut. Onneksi eilen olin prätkällä, meitä meni sellainen kolmen-neljän mopon letka kivasti kaistojen välissä.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Ketjun avaus oli muuten asiaa, mutta yksi pointti jäi mainitsematta. Eli: Tietyöt ovat ihan kivoja, mutta niitä torveloita on kettumaista väistellä. Kaverit painavat jopa jalan keskellä tietä, ja koska nopeusrajoitusmerkin yläpuolella on kuva ihmisestä lapion kanssa, niin eihän se rajoitus silloin ole voimassa. Itse ainakin kiihdytän vauhtia moisen nähdessäni. Aina on meidän hyvät tiet remontin alla, juuri kun on saatu tien reunasta kantavuus pettämään tai tiehen vähintään 4cm syvät urat, nuo heijastinliiviset ilonpilaajat tulevat remontoimaan tietä ja ruuhkauttavat liikenteen. Minulla on ainakin jumalaton kiire rentoutumaan viikonlopuksi, se nyt on yks hailee, jos joku työtä tekevä ihminen jää alle, kunhan pääsen mökille ajoissa.

Kyllä, olen tehnyt tietöitä. Ja lukemattomia kertoja läheltä piti-tilanteita. Kokeilkaa itse tehdä työtänne, mitä nyt ikänä teettekään, vilkuillen koko ajan ympärillenne valmiina ottamaan jalat alle, jos se ohiajava rekkakuski keskittyykin enemmän siihen välipalaansa. Kyllä siinä työskentelyteho väkisin kärsii. Lisää välinpitämättömyyttä, niin kohta ei tarvitse tietöistä ja niiden aiheuttamista ruuhkista kärsiä, kun kukaan ei uskaltaudu tekemään moisia hommia.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Duunimatkat ajelen useimmiten Kehä 1:stä. Sehän on myllerryksessä kai vuoteen 2012 saakka. Ihmettelen sitä että sielläkin osa liikenteestä laitetaan tunneliin joka on valtava urakka ja maksaa aivan tajuttomasti - kun liikenne sujuu jo nyt paljon mukavammin kuin aikaisemmin, ja syynä on ainoastaan se, että liikennevalot on poistettu Lintuvaaran kohdalta. Toinen iso liikkumiseeni vaikuttava tietyö on Leppävaaran / Perkkaan kohdalla olevat kaistatyöt jossa vihdoin tullaan poistamaan nuo "viikateristeykset" - puolet työkavereistani on niitannut liittyessään Perkkaalta suoraan Kehä ykköselle.

Kehä I:llä on tosiaan tapahtunut huomattavasti parannusta. Olen ollut vuodesta 2001 asti duunissa Perkkaalla ja alkuaikoina liikenne idän suuntaan oli todella takkuista.

Ensin tehtiin Vihdintien ja Kannelmäen välille lisäkaistoja, jolloin tökkiväksi paikaksi tuli juri tuo Lintuvaaran risteys. Nyt siinäkin liikenne sujuu loistavasti. Tunnelin valmistuttua tökkimistä tuskin kovin paljoa tulee olemaan.

Tuosta Perkkaan liittymästä sen verran, että en ole käyttänyt sitä enää pitkään aikaan. Kehää länteen mennessä kierrän aina Sellon liittymästä ja vaihdan heti keskikaistalle, jotta siinä Perkkaan idioottiristeyksessä olisi yksi auto vähemmän. On kyllä todellinen hasardiristeys.

Eräs tökkivä paikka on Itäkeskuksen ensimmäinen risteys lännestä tullessa. Vuosaareen ja Itäväylälle Porvoo suuntaan on vain yksi kaista. Samoin Vuosaaresta tullessa tuo Itäväylän risteys on ruuhka-aikana melko tukkoinen. Tuon risteyksen valmistuessa Vuosaaressa taisi olla korkeintaan puolet nykyisestä asukasmäärästä. Usein ruuhka-aikaan kierään Pohjois-Vuosaaresta Kehä III:lle ja sieltä sitten sopivaa poikkiväylää Kehä I:lle
 
Tuodaan nyt vielä yksi näkökulma lisää tähän ketjuun. Kun siis työkseen ajelee sitä julmetun isoa ajokkia, niin ei voi sanoa että olisin tietöiden suurin ystävä. Onneksi nämä ajoittuvat kesäaikaan, silloin ei ihan niin kiire ole itsellä töissä. Mutta jos joku päällystystyö sattuu just siihen reitille niin se on vähemmän kivaa jonotella siinä 2 kertaa tunnin aikana ja koko päivän (jos on 8h työpäivä) Näitä nyt ei onneksi sattunut kuin pari kesän aikana kaupungilla ja silloinkin kiitettävästi liikenteen ohjaus pelasi. Eli kun siellä havaittiin linja-auton tulevan siihen jonoon, niin aika äkkiä se toinen suunta laitettiin kiinni ja päästettiin menemään. Noista päällystystöistä on sentään jotain iloa niiden valmistumisen jälkeen, mutta nuo muut montut pitkin kaupunkia aiheuttaa enempi vitutusta.

Lähinnä kun niitä keilaratoja ei ole oikein tehty sitä silmällä pitäen että siitä menisi sen yli 13 metrisen ajokin kanssa. Kesän aikana erääseen paikkaan oli laitettu niitä keiloja just henkilöauton mittojen mukaan, mutta kummasti siihen sitten lisää tilaa sai kun sen bussin kanssa nappasi pari keilaa mukaansa. Vittumaisempia paikkoja on sitten ne missä toisella puolen on julmetun syvä monttu ja toisella puolen liikennemerkkiä tms. Eräässä tällaisessa paikassa oli aina vähän jännät paikat, kuinka monta senttiä sinne montun ja takarenkaan väliin jää ja kerran oli erittäin lähellä reunaa. Tilaisuuden tullen tosin aina koukkasin kyseisessä paikassa jakajan väärältä puolen.

Noiden työmaiden kohdalla huomaa saman ilmiön kuin verikuut, eli harva ajaa sitä kolmeakymppiä (tai mikä siinä se rajoitus sitten on) Bussilla niissä on hyvin usein pakko ajaa sitä nopeutta tai ajoittain hiljempaakin juurikin sen takia kun on ahdasta. Ja kun ne autot rämisee ja kolisee ihan julmetusti jos on vähänkin epätasaista.

Todellisen järjen riemuvoiton tietöistä näki kesän aikana Lappeenrannan matkakeskuksella missä tuli joitain kertoja käytyä. Jotain putkiremonttia siellä kait tehtiin ja ratakatu oli vedetty auki pitkältä matkalta. Matkakeskukselta pois lähtiessä oli aika ahdasta ja sai vetää reilusti jakajan päältä ja takapyörät oli silti jossain siellä montun reunalla. Joku aika sitten siitä kohtaa oli jo montut peitelty, mutta selkeä korkeusero tiehen oli edelleen. Siinä sitten sai varoa ettei keula tai perä ota kiinni kun ajaa yli siitä.

Omalla autolla ajaessa noista tietöistä ei juurikaan haittaa koidu ja ne isoimmat voi aina kiertää jos haluaa.
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Vaikken bussikuski olekaan, niin ymmärrän täydellisesti pikkukatin ärtymyksen. Hyvin usein täällä Helsingissä näkee tietyöalueilla kuinka bussikuskit saavat kieli keskellä suuta ja perä tolppia/liikennemerkkejä hipoen pujotella noissa ahtaissa paikoissa kun ne tolpat ja aidat on aseteltu sinne vain henkilöautojen mitat mielessä. Ja sitten kun tuollaisista paikoista joutuu samaa linjaa ajava kuljettaja menemään kymmeniä kertoja päivässä niin huhh...


Mutta yleensähän näistä tietöistä seuraa aina jotain positiivista kuten on nähty Hakamäentien kohdalla. Tuli lisää kaistoja ja kolme suurta risteystä poistui ja tilalle tuli rampit. Nyt liikenne sujuu vähän liiankin hyvin sillä tiellä. :)
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Jaha, Lintuvaarassa Kehää ajetaan taas vähän eri reittiä mitä viikko sitten. En tiedä johtuiko tästä vai pelottelusta että tulee huono ajokeli, mutta aamulla Kehä oli aika lahjakkaasti tukossa.

Iltapäivällä kun lähdin idän suuntaan räntäsateessa pikkuisen jännitti kun lämpötila putosi nopeasti neljästä asteesta yhteen. Ei kuitenkaan (ainakaan vielä) jäätynyt. Nyt näkyy mittari tarjoavan tasan nollaa, voi olla ihan mielenkiintoinen ajokeli tulossa. Jokohan suola-autot liikkuvat? Suurin osa taitaa vielä kuitenkin edetä kesärenkailla.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Samanlaista työtähän on tarjolla läntisen kehäkolmosen käyttäjille. Tätä ihanuutta kestää ilmeisesti ainakin pari vuotta. Kiertoteitä, viidenkympin rajoituksia ja päivittäin muuttuvia liikennejärjestelyjä.

On todella hyvä, että töitä tehdään. Näin saamme viimeinkin 60-luvun liikennemäärille suunnitellut tiemme jonkinlaiseen kuntoon. Onhan tunnettu tosiasia, että nyt tehtävät tietyöt olivat agendoissa jo toistakymmentä vuotta sitten, mutta ne ovat aina jääneet vuoron perään muiden muka tärkeämpien hankkeiden alle budjetteja laadittaessa.

Teiden (ja tienkäyttäjien) kanssa töitä kuitenkin vielä riittää. Itselleni kiireellisimmät projektit olisivat moottoritie Helsingistä Vaalimaalle saakka, Kouvolan ohitustie sekä Luumäen ohittava tielinjaus. Myös Lahden ja Kouvolan välistä pimeää ränniä olisi hyvä levennellä ja oikoa paikka paikoin.

Noh, ehkäpä nuo seuraavan 30 vuoden aikana valmistuvat...
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Itselleni kiireellisimmät projektit olisivat moottoritie Helsingistä Vaalimaalle saakka, Kouvolan ohitustie sekä Luumäen ohittava tielinjaus. Myös Lahden ja Kouvolan välistä pimeää ränniä olisi hyvä levennellä ja oikoa paikka paikoin.

Noh, ehkäpä nuo seuraavan 30 vuoden aikana valmistuvat...
Mulla oli aikaisemmassa duunissa myyntialueena Itä-Suomi. Eräänkin kerran meni hermo kuudenkympin köröttelyyn Luumäen (ja Taavetin!) taajaman kohdalla. Muutenkin väli Kouvola-Lappeenranta on ihan kauhea ajaa. Siellä näkee aika järkyttäviä, ns. Superurpo 2000-luokan ohituksia kun jengillä hirttää jonossa suhaamisessa kiinni.

Talvinopeusrajoitukset tulevat voimaan alkaen tästä viikosta, linkki.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Muutenkin väli Kouvola-Lappeenranta on ihan kauhea ajaa.
Lähinnä Luumäki - Lappeenranta on ongelma. Kouvola - Luumäki menee sujuvasti kesällä lähes kokonaan satasen rajoituksella leveäkaistatiellä, joten siellä ei kauheasti ruuhkia näy. Luumäki - Lappeenranta sen sijaan on kapeaa tietä, jossa tosin kesällä satasta saa rajoituksen mukaan aika pitkälti ajella kuitenkin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lähinnä Luumäki - Lappeenranta on ongelma. Kouvola - Luumäki menee sujuvasti kesällä lähes kokonaan satasen rajoituksella leveäkaistatiellä, joten siellä ei kauheasti ruuhkia näy. Luumäki - Lappeenranta sen sijaan on kapeaa tietä, jossa tosin kesällä satasta saa rajoituksen mukaan aika pitkälti ajella kuitenkin.

Eikös ne jotakin remonttia siellä ole jo vuoden ajan tehnyt? Ymmärtääkseni ainakin Savitaipaleen liittymästä Joutsenoon asti se muuttuu nelikaistaiseksi. Voi olla, että olen ymmärtänyt väärin.

Mutta samaa mieltä, että se väli jostain Pukaron lähistöltä sinne Uttiin, kun tie ei ole nelikaistainen tai leveäkaistainen, pitäisi vielä remontoida leveä- tai nelikaistaiseksi, niin matkustaminen Helsingistä itään sujuisi mukavasti.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Lähinnä Luumäki - Lappeenranta on ongelma. Kouvola - Luumäki menee sujuvasti kesällä lähes kokonaan satasen rajoituksella leveäkaistatiellä, joten siellä ei kauheasti ruuhkia näy. Luumäki - Lappeenranta sen sijaan on kapeaa tietä, jossa tosin kesällä satasta saa rajoituksen mukaan aika pitkälti ajella kuitenkin.
Näinhän se olikin.

Aika tavalla on ainakin itäystävällämme vielä opettelemista kuinka tuollaisella leveäkaistatiellä ajetaan. Voi toki olla että homma on parin viime vuoden aikana lähtenyt sujumaan paremmin, epäilen kuitenkin suuresti.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Eikös ne jotakin remonttia siellä ole jo vuoden ajan tehnyt? Ymmärtääkseni ainakin Savitaipaleen liittymästä Joutsenoon asti se muuttuu nelikaistaiseksi. Voi olla, että olen ymmärtänyt väärin.
Remontti yltää Lappeenrannasta Imatralle, joten tämän kylän ohi pääsee 2011 jälkeen kahteen suuntaan yhteensä neljää kaistaa ja 2012 jälkeen Imatralle asti.

Mutta samaa mieltä, että se väli jostain Pukaron lähistöltä sinne Uttiin, kun tie ei ole nelikaistainen tai leveäkaistainen, pitäisi vielä remontoida leveä- tai nelikaistaiseksi, niin matkustaminen Helsingistä itään sujuisi mukavasti.
Koria - Utti on tosiaan pullonkaula HKI-LPR -välillä mutta kyllä tuo Koria - Porvoon motari -remontti aikanaan poisti suurimman osan ongelmista tällä välillä.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Näinhän se olikin.

Aika tavalla on ainakin itäystävällämme vielä opettelemista kuinka tuollaisella leveäkaistatiellä ajetaan. Voi toki olla että homma on parin viime vuoden aikana lähtenyt sujumaan paremmin, epäilen kuitenkin suuresti.

Mielestäni itäystävät ajelevat tuolla suurimmaksi osaksi ihan siististi. Välillä näkyy näitä keskiviivan vieressä köröttelijöitä, mutta ei niitä sen enempää ole kuin lyhyempikilpisiäkään.

Enemmän vituttaa...ai no tämä on jo toisen ketjun asiaa.

Vielä kun TVH vaimikäsenyton oppisi auraamaan nämä leveäkaistatiet niin että talvellakin ohittaminen olisi edes jollakin tapaa turvallista niin hyrisisin tyytyväisyydestä.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Vielä kun TVH vaimikäsenyton oppisi auraamaan nämä leveäkaistatiet

Linkin takaa löytyvät urakoitsijat alueittain. Tosin Tiehallinnolle nuo valivalipuhelut kannattaa suoraan osoittaa, urakoitsijan edustajat yleensä vain tympiintyvät kun jääräpäiset tallaajat eivät tahdo sisäistää resurssien rajallisuutta ja sitä, että nykymallissa tehdään mahdollisimman vähän, jotta toiminta olisi kannattavaa. Tietenkin tienkäyttäjien mukavuuden ja jopa turvallisuuden kustannuksella.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Kehä ykkösen työmaalla Leppävaaran kohdalla ajaminen on melko mielenkiintoista. Jos ei muutamaan päivään ole tässä suhaillut niin aika orpo olo on - varsinkin pimeällä. Eilen ajoin iltasella suuntaan "länsi" ja taas oli kaistat vedetty uusiksi. Eipä silti, ei taida oikein helppo homma olla laittaa noita teitä kun vuorokaudessa kulkee jotain äkskymmentätuhatta autoa.

Jos pitää liittyä vanhalta Turuntieltä kehälle ajosuunnassa itään on liittymä varsin vaarallinen. Mitään kiihdytyskaistaa ei ole ja muutaman kerran on ollut todella lähellä ettei kolissut. Juuri viime viikolla joku ampui suoraan kehälle jolloin oikeanpuoleisella kaistalla ollut tyyppi veti paniikissa korjausliikkeellä vasemmalle kaistalle - siinä oleva auto joutui pistämään liinat kiinni ja minä moottoripyörällä olin erittäin lähellä mennä pää edellä takalasista sisään. Jäi vielä muutama cm ennen takapuskuria kumminkin.

Päästäänköhän tuolla kohta ajamaan noihin tunneleihin? 2012 vasta tulevat valmiiksi, mutta tunneleissa mun mielestäni on jo asfaltoinnit valmiina + ajoradan yläpuoliset opasteet ovat kiinnitettyinä. Saas nähä.
 
Kehä ykkösen työmaalla...

Vaikkei ole tietyömaa, niin melko vaarallinen kohta on kun kääntyy Kehä kolmoselta Lahdenväylälle ja suuntana Helsingin keskusta. Kaistan vaihdossa pitää kurkkia taakse oikealle ja tuossa kohtaa pitää toimia kohtalaisen rivakasti, ettei päädy kohti Lahtea. Periaatteessa, jos oikealta tulee parikin autoa, niin jarruttamatta ei kaistanvaihto onnistu.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Jos pitää liittyä vanhalta Turuntieltä kehälle ajosuunnassa itään on liittymä varsin vaarallinen. Mitään kiihdytyskaistaa ei ole ja muutaman kerran on ollut todella lähellä ettei kolissut. Juuri viime viikolla joku ampui suoraan kehälle jolloin oikeanpuoleisella kaistalla ollut tyyppi veti paniikissa korjausliikkeellä vasemmalle kaistalle - siinä oleva auto joutui pistämään liinat kiinni ja minä moottoripyörällä olin erittäin lähellä mennä pää edellä takalasista sisään. Jäi vielä muutama cm ennen takapuskuria kumminkin.

Päästäänköhän tuolla kohta ajamaan noihin tunneleihin? 2012 vasta tulevat valmiiksi, mutta tunneleissa mun mielestäni on jo asfaltoinnit valmiina + ajoradan yläpuoliset opasteet ovat kiinnitettyinä. Saas nähä.

Paljonko pidit turvaväliä jos ehdit havainnoimaan nuo kaikki, mutta silti oli lähellä ettet moottoripyörällä meinannut ehtiä pysähtymään edellä olevan auton pysähdyttyä? No sillä nyt sinänsä ei ole tässä merkitystä eikä ollut tarkoitus mitenkään kyseenalaistaa toimintaa. Yritin hahmotella vain tilannetta mieleeni.

Tosiaan nuo tunnelin kyltit ja muutamat muut asiat ovat jo kunnossa, mutta ennen kuin tunneli on koko pätkältä turvallinen ja toimiva + tuo järjetön automäärä, niin saattaa mennä vielä vaikka kuinka ja kauan. Miettii nyt kuinka paljon vaikka ollut säätämistä Helsinki-Turku välin tunneleissa.

Viime perjantaina oli ainakin kaksi ketjukolaria Kehä I:llä. Mikä siinä on, että pitää ajaa niin saatanan lähellä edellä ajavaa?
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viime perjantaina oli ainakin kaksi ketjukolaria Kehä I:llä. Mikä siinä on, että pitää ajaa niin saatanan lähellä edellä ajavaa?

Joo. Mä ajoin perjantaina Kehä I:sen Otaniemestä aina lahdenväylälle asti siinä 15.30-16.30 välillä (Kehällä vierähti siis mukavasti tunti!) niin oli kyllä melko jännää matkantekoa. Liikenne eteni välillä kävelyvauhtia ja välillä päästiin kuuteenkymppiin kuitenkin niin, että edessä odotti pysähtynyt letka, joten taas joutui jarruttamaan välillä kovastikin. Tommosta singahtelua se oli koko matka. Itteäkin kyllä vähän jännitti siinä, että milloin joku puskee tapapaksista sisään, ei nimittäin paljoa ollut varaa antaa huomion herpaantua edellä ajaneeseen. Vähänkin jos alkoi jotain apukuskin kanssa juttelemaan tai radiota säätämään ja samalla käänsi huomion sinne niin lähellä oli ettei kolissut. Sama homma edessä ens perjantaina, pitääpä yrittää lähteä jo reilusti ennen kolmea.

Ja edellisiin viitaten, on muuten melkoiset kaistahommat tässä Perkkaan kohdilla, missä itse asun. Kuten Datsunkin totesi, ei meinaa aina pysyä kärryillä, että missä ne tiet menee kun koko ajan muutellaan.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Paljonko pidit turvaväliä jos ehdit havainnoimaan nuo kaikki, mutta silti oli lähellä ettet moottoripyörällä meinannut ehtiä pysähtymään edellä olevan auton pysähdyttyä? No sillä nyt sinänsä ei ole tässä merkitystä eikä ollut tarkoitus mitenkään kyseenalaistaa toimintaa. Yritin hahmotella vain tilannetta mieleeni.
....
Viime perjantaina oli ainakin kaksi ketjukolaria Kehä I:llä. Mikä siinä on, että pitää ajaa niin saatanan lähellä edellä ajavaa?
Ilmeisesti aivan liian vähän oli turvaväliä. Oikeastaan havaintoketju meni niin päin että ensin meinasin niittaa sen edellä ajavan auton perään ja vasta sitten käsitin mistä tuo johtui.

Jep, tein perjantaina matkaa tunnin välillä Perkkaa-Viikki (15 km). Yleensä aina perjantaisin kuljen työmatkan fillarilla, mutta viime pe piti käydä aamulla asiakkaan luona ekaksi. Kylläpä tympäisi. Siis se ruuhka.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Vaikkei ole tietyömaa, niin melko vaarallinen kohta on kun kääntyy Kehä kolmoselta Lahdenväylälle ja suuntana Helsingin keskusta. Kaistan vaihdossa pitää kurkkia taakse oikealle ja tuossa kohtaa pitää toimia kohtalaisen rivakasti, ettei päädy kohti Lahtea. Periaatteessa, jos oikealta tulee parikin autoa, niin jarruttamatta ei kaistanvaihto onnistu.
Lisäksi siinä saa ihan oikeasti kääntää rattia/sarvia jos on vaikkapa 90 km/h lasissa kun on kääntymässä siihen Hkiin menevälle rampille. On muuten aika hiton jyrkkä tuo kurvi. Moottoripyörällä meinasi eka kerta mennä leveäksi kun olin jo "suhteuttanut" nopeuden mukavasti sellaisiin moottoritielukemiin siinä Kehä kolmoselta poistuttaessa. Jalkatappi maassa-tyyppisesti siinä sitten edettiin hetki.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Kyllä olikin meinaan ruuhkaa Luvialla tänään. Laitakarista päin tultaessa kirkolle, jouduin odottamaan risteyksessä ainakin 15-30 sekuntia, kun molemmista suunnista tuli pari autoa ja joku kävelijäkin meni suojatien yli. Hemmetti sentään.

Myös Laitakarin ja Kuivalahden risteyksessä oli ruuhkaa. Kuivalahdelta tuli yksi auto, joka piti päästää menemään ensin.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Jokohan Leppävaarassa päästään piankin tunneliin? Näkyy olevan kaistat jo asfaltoidut ja ajoradan yläpuolisia opasteita on testattu monena päivänä. Ihan mielenkiintoista nähdä, kuinka tuo homma hoidetaan - liikennettä kun on yölläkin.

On varsin haastavaa autoilla tuolla pimeän aikaan. Lähes viikoittain Perkkaan kohdalla muuttuu kääntymiskohdat ja kerran pari on tullut ajettua pikkuisen pitkäksi.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Jokohan Leppävaarassa päästään piankin tunneliin? Näkyy olevan kaistat jo asfaltoidut ja ajoradan yläpuolisia opasteita on testattu monena päivänä. Ihan mielenkiintoista nähdä, kuinka tuo homma hoidetaan - liikennettä kun on yölläkin.

Itäänpäin vievien kaistojen pitäisi avautua tämän vuoden puolella.
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Kehä kolmoselta Lahdenväylälle ja suuntana Helsingin keskusta. Periaatteessa, jos oikealta tulee parikin autoa, niin jarruttamatta ei kaistanvaihto onnistu.

Tämä on klassinen paikka, jossa ihmiset ei osaa ajaa oikein.

Kehä kolmoselta tultaessa ihmisillä on etuajo-oikeus, koska autoilijat jotka kurvaavat ramppeihin Vanhalta Porvoontieltä tulevat kärkikolmion takaa. Eli liikennesääntöjen mukaan he olisivat väistämisvelvollisia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös