Tiedostava "mieskirjallisuus"

  • 2 759
  • 10

zeitgeist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tavoitteelliset pikkuseurat
Kiekkokauden alkuun on vielä aikaa, niin täällähän voi nyt lätistä kaikesta "turhemmastakin", eikös?

Tänään huomasin itsellenikin yllätykseksi, että viimeisen parin vuoden aikana on tullut aika ahkerastikin luettua miessukupuolen nyky-yhteiskunnallista roolia peilaavaa kirjallisuutta, joka välillä kurkottaa jopa feminisminkin tuolle puolen. Kaipa käsillä on jonkinlainen trendi-ilmiö johon puolueetkin ovat jo alkaneet tarttua. Ja aina ainakin minua on kyllä tämäkin aihepiiri ja kantaaottava mielipidekirjallisuus kiinnostanut.

Sanovatkohan Jatkoajan laajalle (kirjallisuus)raadille (?) seuraavat nimet mitään: Hankamäki, Hännikäinen, Laasanen, Kotro, Puohiniemi?

Vallan kumouksellista kamaa vai turhaa valitusta?
 
Suosikkijoukkue
Ukrainan armeija, Pelsut, Kiekko-Espoo
Sanovatkohan Jatkoajan laajalle (kirjallisuus)raadille (?) seuraavat nimet mitään: Hankamäki, Hännikäinen, Laasanen, Kotro, Puohiniemi?

Kotro sanoo. Ihan hyviä kirjoituksia Metro-lehdessä ja usein olen tyypin kanssa samaa mieltäkin. Hännikäinen? Eikös se ole se ilman-Timo, tyyppi joka kirjoitti kirjan siitä ettei saanut vuosikausiin pesää?
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Riku Immosen HD-mieskirjat, "HD-miehen seikkailut — kadonneen respektin metsästys" sekä "HD-mies ja löydetyn respektin menetys" ovat mieskirjallisuutta siitä hauskemmasta päästä. Uskaltaa suositella.
 

zeitgeist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tavoitteelliset pikkuseurat
Tuo R. Immonen olikin mulle uusi nimi: kiitti vinkistä!

"Pesää", heh, hauska stadin slangi-ilmaisu, harvinaisempi meilpäin:). Mutta joo, kyllä puhuu Hännikäinen juuri tuosta mainitusta tematiikasta ja vakuuttavaa tekstiä mielestäni olikin.

Kotron puolestani mainitsin tässä yhteydessä siksi, kun toimitti artikkelikokoelman "Mies vailla tasa-arvoa".

Jos täältä löytyisi vielä sellaisia, joille nimet Puohiniemi, Hankamäki tai Laasanen merkitsisi jotain, niin tässähän voisi lakata huolehtimatta (mies)-kansakunnasta ja vaikka valmistautua viikonlopun viettoon...
 

scholl

Jäsen
Jos täältä löytyisi vielä sellaisia, joille nimet Puohiniemi, Hankamäki tai Laasanen merkitsisi jotain, niin tässähän voisi lakata huolehtimatta (mies)-kansakunnasta ja vaikka valmistautua viikonlopun viettoon...

Olen lukenut Laasasen kirjan Naisten seksuaalinen valta. Hän käyttää ilmeisesti tekstissään osin minunkin ajatuksiani. Muut nimet eivät sano mitään.
 

zeitgeist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tavoitteelliset pikkuseurat
Hyvä jos olit taustavaikuttajana, scholl...

Laasasen kirjassa ehkä hiukan häiritsee tiukka "teoriahäkkyrä", johon hän lähtee moninaista todellisuutta sovittamaan. Mutta tärkeä puheenvuoro sekin yhtä kaikki.

Ei kai pitäisi ehdoitta alistua naisten seksuaaliselle ylivallalle...
 

scholl

Jäsen
Hyvä jos olit taustavaikuttajana, scholl...

En ollut taustavaikuttaja, mutta huomasin, että hän jossain määrin puhuu samoista vääryyksistä, jota itse olen ottanut esille. Mielestäni kirjan suurin ongelma on se, että tavallaan valitetaan tilannetta, mutta ei laiteta miehiä kuriin. Ei sanota, että nyt vittu eletään oikeammin, eikä suostuta naisten kanssa helposti seksiin tms.
 

lihaani

Jäsen
Ei kai pitäisi ehdoitta alistua naisten seksuaaliselle ylivallalle...

Minkäs teet?

Mies se vaan on pillun vietävissä. Ja väkisin panemisesta voi häkki heilahtaa. Naiset tämän tietävät. Totta kai tätä valtaa naiset käyttävät, kun sellaista on. Tyhmiähän he olisivat jos eivät näin tekisi.
 

scholl

Jäsen
Minkäs teet?

1) olet valikoiva eli kaikki ei kelpaa
2) olet vaikeasti saavutettava eli joutuvat pitkään liehittelemään
3) olet oman arvontuntoinen eli et tunnet arvosi, etkä anna periksi
Lopuksi sanot vielä muutaman kerran ei, vaikka olisikin hyvä nainen tarjolla, jotta yrittäisi vielä kovemmin jne.

edit. kannattaa sekin aina pitää mielessä, ettei alennu muiden miesten tasolle. Jokaisen pitää muistaa, millä tasolla on itse
 
Suosikkijoukkue
Ukrainan armeija, Pelsut, Kiekko-Espoo
"Pesää", heh, hauska stadin slangi-ilmaisu, harvinaisempi meilpäin:). Mutta joo, kyllä puhuu Hännikäinen juuri tuosta mainitusta tematiikasta ja vakuuttavaa tekstiä mielestäni olikin.

En ole itse kirjaa lukenut mutta siitä kirjoitettuja tekstejä sitäkin enemmän. Ehkä pitäisi lukea, koska vaikuttaisi siltä että aika moni (naispuolisten) ihmisten Ilman-kirjasta tekemä kärttyisä vastine on raapustettu kirjasta mediassa olleiden raflaavien uutisotsikoiden eikä itse kirjan perusteella.
 

zeitgeist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tavoitteelliset pikkuseurat
Hännikäinen heittää muutaman riidanhaluisen provokaation, johon on vaikea kenenkään humanistisielun yhtyä ja jotka varmasti ja aiheestakin ovat naisia ärsyttäneet. Löytyvät lukemalla, en paljasta tässä...:). Mutta kirjassa on kovasti hyvää sen vahva, jopa tunnustuksellinen henkilökohtaisuus yhdistyneenä seksuaalispoliittiseen historialliseen perspektiiviin ja nykyaikaan.

Sananen vielä niistä kahdesta muusta mainitsemastani äijästä:

Puohiniemi (Martti) ja joku Göte tekivät laajan tutkimusaineiston pohjalta teoksen: Mies, arvot, roolit ja tunteet, joka oli luistavasti kirjoitettu, hieman sovinnainen, mutta ihan kiintoisaa settiä n. 50 v."perusmiehen" logiikasta ja esim. siitä miten tuo eroaa naisen vastaavasta.

Hankamäki (Jukka) puolestaan ei poliittisesta sovinnaisuudesta jo homonäkökulmansakaan vuoksi paljon piittaa: tsekatkaa vaikka teostaan "Suomalaisen nykyfilosofian historia" (2009). Melko mykistävä selonteko, jossa hetero-/valtakulttuuri ei erityisesti yliopistojen osalta saa ensimmäistäkään myötäkarvaan silitystä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös