Tiedätkö työnantajasi arvot?

  • 1 809
  • 13

Tiedätkö työnantajasi arvot?

  • Kyllä, olen esimiesasemassa

    Ääniä: 13 25,5%
  • Kyllä, olen duunari

    Ääniä: 20 39,2%
  • En, olen esimiesasemassa

    Ääniä: 1 2,0%
  • En, olen duunari

    Ääniä: 7 13,7%
  • Työpaikallani ei ole arvoja

    Ääniä: 5 9,8%
  • En käy töissä

    Ääniä: 5 9,8%

  • Äänestäjiä
    51

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tänään on käyty eräänlaista arvokeskustelua tuolla IFK:n puolella. Maalivahti Niklas Bäckström ei pysty enää samaistumaan IFK:n arvoihin ja mitähän siellä oli.

Jokaisessa yhtään isommassa yrityksessä on jotain kummallisia arvoja. Tietääkö joku mitkä ne oikeasti on ja ennen kaikkea mihin ne muka vaikuttaa.

Omalta kohdaltani olen ne toki kuullut moneen kertaan, mutta eipä ne kyllä mieleen ole jäänyt, jos niitä nyt pitäisi alkaa luetella.

Ja ihan totta puhuen ei edes kiinnosta enkä ole tekemisissä asiakkaiden kanssa millään tavalla muutenkaan. Jos se nyt vaikka johonkin vaikuttaisi.

Eikä minulla ole aavistustakaan mitkä IFK:n arvot on, mutta en olekaan niillä töissä tai koskaan ollut.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Tiedän. Kapitalismi, tuloksenteko, marginaalin kasvattaminen. Tämä on tullut hyvin selväksi.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ne on siellä jossain vision ja mission välissä. Konsultin mukaan pitäisi jokaisen työntekijän osata vastata näihin vaikka keskellä yötä herätettäisiin ja kysyttäisiin. Kun konsulentti poistui, niin kiinnostus lopahti saman tien ja siellä ne jossain pölyttyy.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän nyt yrityksen arvot pitää tietää. Se on niin, että jos ei voi hyväksyä yrityksen arvoja, pitää vaihtaa sellaiseen firmaan missä arvot natsaa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllähän nyt yrityksen arvot pitää tietää. Se on niin, että jos ei voi hyväksyä yrityksen arvoja, pitää vaihtaa sellaiseen firmaan missä arvot natsaa.

Yrityksien ylös kirjatut arvot ovat yleensä kuin missikisoissa missien vastaukset. Kuka perkele nyt ei voisi hyväksyä maailmanrauhaa?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Yrityksien ylös kirjatut arvot ovat yleensä kuin missikisoissa missien vastaukset. Kuka perkele nyt ei voisi hyväksyä maailmanrauhaa?

Näin juuri. Ne ovat täysin geneerisiä ja näkemättä voi olla varma kaikkien firmojen hyväksyvän esimerkiksi juutalaiset.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yrityksien ylös kirjatut arvot ovat yleensä kuin missikisoissa missien vastaukset. Kuka perkele nyt ei voisi hyväksyä maailmanrauhaa?
Olin muuten kerran hankkenilla yhdessä koulutuksessa, mikä liittyi juuri strategioihin, missä Vincitin perustaja Mikko Kuitununen oli puhumassa. Paikalla myös kasa hankenin proffia joilla hieman pää heilui kun firman visiosta totesi, että "baarissa kirjoitettiin lasinaluseen: "miljardin firma ja ei saa vituttaa mennä töihin". Se oli loppuun asti harkittua ja eipä noilla kovin huonosti mene.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minua ei paljoa kiinnosta työnantajani arvot, niin kauan kuin niissä ei yllytetä rikollisuuteen. Työni teen niin hyvin kuin osaan (ja ammattitaidolla) - jos työnantajani toiminnassa jokin mättää, niin annan sen myös kuulua, jos toiminnassa on valittamista otan mielummin lopputilin kuin teen työtä sellaisen työnantajan palveluksessa, jonka toiminta ei täytä minun arvojani. Eräästä valtakunnallisesta - aggressiivista verosuunnittelua harjoittavasta - terveysalan yrityksestä lähdin, koska se vaan oli ihan hanurista työnantajana. Heidän taholta kunnioitus ja luottamus työntekijöitä kohtaan loisti poissaolollaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Olen mä ne muutaman kerran lukenut ja edellisessä toimipaikassa ne roikkui seinällä ihan näkyvällä paikallakin jonka ohi joutui kulkemaan useasti päivässä, mutta en kyllä ulkoa osaisi sanoa. Oli ne ihan asiaa muistaakseni, mutta sen verran laadukkaan kotikasvatuksen olen saanut ilmeisesti että en ihan keskisormea ole kellekään asiakkaalle tai työtoverille näyttämässä tai kuse kenenkään aamukahviin muutenkaan.
 

scholl

Jäsen
Jokaisessa yhtään isommassa yrityksessä on jotain kummallisia arvoja. Tietääkö joku mitkä ne oikeasti on ja ennen kaikkea mihin ne muka vaikuttaa.

Huonoissa yrityksissä on kummallisia arvoja. Hyvissä yrityksissä on sellaiset n. 5kpl core values, jotka ohjaavat kaikkea toimintaa, luovat yrityksen kulttuuria ja vaikuttavat jokaiseen rekrytointipäätökseen. Minusta niiden arvojen pitää olla jokaiselle henkilökunnan jäsenelle selvät, sillä ne ovat nimenomaan organisaation sisällä tärkeitä, eikä asiakkaille. Ei voi menestyä, jos ei tiedä mitä pyrkii olemaan.
 

scholl

Jäsen
Vladia en ikinä itse palkkaisi. Adolf on juuri sillä rajalla oikean tyyppisellä koulutuksella. Mitä kovempi kilpailu alalla on, niin sitä merkittävämpiä arvot ovat, eikä ole kysymys mistään laillisuudesta tai laittomuudesta. Ne saavat yrityksen erottumaan muista ja ihmiset tekemään parhaansa myös silloin, kun on kovempi stressi päällä. Lopulta se johtaa siihen, että asiakas on valmis mieluummin ostamaan siltä yritykseltä kuin kilpailijoilta. Delivering Happiness: A Path to Profits, Passion, and Purpose on Zapposin perustajan Tony Hsiehin kirja aiheesta ja kyllä itse ainakin lähden siitä, että ne arvot on niitä, joiden määrittely on yksi tärkeimmistä tehtävistä yrityksen alkuvaiheessa. Esim. Southwest Airlines on tehnyt lähes aina historiansa aikana voittoa, kun heillä on selkeät sellaiset arvot, mitkä luovat asiakkaan arvostamaa palvelua. Heillä ei tulisi kuuloonkaan, että joku matkustaja roudattaisiin väkivalloin ulos koneesta niin kuin tapahtui Unitedilla. Tarkistin ne Zapposin arvot heidän verkkosivuiltaan ja ne ovat:
  1. Deliver WOW Through Service
  2. Embrace and Drive Change
  3. Create Fun and A Little Weirdness
  4. Be Adventurous, Creative, and Open-Minded
  5. Pursue Growth and Learning
  6. Build Open and Honest Relationships With Communication
  7. Build a Positive Team and Family Spirit
  8. Do More With Less
  9. Be Passionate and Determined
  10. Be Humble
Minusta noista voi päätellä jo aika paljon yrityksestä. Jokaisen arvon alle kuuluu sitten toimenpiteitä, jolla sitä edesautetaan. Esim. ykköskohtaan kuuluu ohjeet siitä, missä ajassa pitää vastata puhelimeen, kuinka asiakkaan tarpeet pyritään puhelinkeskustelussa tai nettiasioidessa täyttämään jne. Siis pyrkivät yksinkertaisesti erinomaiseen palveluun ja silloin asiakas on valmis maksamaan kengistään vähän enemmän. Zapposilla on aika paljon arvoja ja ne ovat suht yksityiskohtaisia. Itse laittaisin varmaan vain viisi arvoa, jotka ovat niin yksinkertaisesti määritelty, että jokainen muistaa ne.

Arvojen idea siis kuuluisi olla jonkinlainen kompassi ja kun niiden mukaan rekrytoidaan, niin saadaan oikeanlaista porukkaa duuniin. Jos miettii laajemmin niin entäpä jos demareiden puoluetoimistoon pyrkisi duuniin joku kapitalisti, sopisiko arvoihin tai jos Paleface esiintyisi Nalle Wahlroosin syntymäpäivillä, se juttu ei toimisi. Oikein määriteltynä ne arvot määrittelevät sitä mitä se yritys on ja ne säilyvät vaikka johto vaihtuisi tai jos yritys merkittävästi kasvaisi, jolloin ei enää joka tyyppi ole suoraan tekemisissä johdon kanssa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Olen lukenut Vantaan valtuustokauden strategian (2018-2021), joka ilmestyi vastikään. Näin ollen tiedän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös