Eli siitä, miksi kummallakaan ei oikein suksi luista.
...
Blues pelaa omalla tasollaan, mutta JYP ei, tai sitten pelaa, ei kai?
Jesh. Minun mielestä Blues
pelasi itse asiassa ihan hyvin, mutta todella karseita virheitä tuli varsinkin teidän alakerralta. Niistä jypiläiset ei kuitenkaan sitten rokottaneet. Blues oli aivan selvästi parempi joukkue tänään, JYPin suht hyvää pelinalkua lukuunottamatta. Yksi piste tänään Jyväskylään oli moraalisesti ottaen yksi piste liikaa.
Aiempiin, JYPin kannattajien esittämiin kommentteihin yhdyn täysin. Peli oli JYPiltä aivan täyttä kuraa, ja enkä voi käsittää, miten kukaan JYPin pelaaja tai Aho voi väittää, että "ollaan pelattu ihan hyvin mutta aina ei oo napsunu". Kaikki voittopelit tähän mennessä ovat olleet täyttä kuraa, toiset joukkueet ovat vaan olleet kyseisissä peleissä melkeinpä enemmän sekaisin (HIFK), materiaaliero on ollut lähtökohtaisesti suuri (SaiPa) tai sitten ollut loukkaantumisia (Kärpät).
Kuten jo totesin, tänään JYP sai paikkansa ainoastaan silloin, kun Bluesin pelaajat tekivät henkilökohtaisia virheitä. Varsinkin toinen ja kolmaskin erä mentiin täysin Bluesin komennossa, odottelin vain, missä vaiheessa ne tulee rinnalle ja ohi. Ohi menivät vasta voittolaukauskilpailussa varsin ponnettomien viimeistelyjensä ja Myllykosken hyvän pelin ansiosta (JYPin ainoa omalla tasollaan - vai olenko liian kiltti sanoessani muihin viitaten "omalla tasollaan"? - pelannut). Bluesilla kun olisi Tarkki maalissa, Blues olisi vienyt tämän pelin selvästi varsinaisella peliajalla. Koivisto nimittäin miehekkäästi imaisi tuon Näkyvän vedon.
Ja Viitanen. Voi jumalauta. Minä en usko yhtään ketään, joka tulee vielä väittämään, että Viitasen mukaantulo toi varmuutta alakertaan. Hyvinpä sitä unohtuivat ne hetket viimeisenä parina kautena, kun Viitanen joutui järjestään ottamaan jäähyjä, kun ei pysynyt perässä. Väittäkää vain, että ei ollut Viitasen mies, ei, mutta nämä "oman miehen" etsimiset menee aivan päin persettä jos joku kusee säännöllisesti ja eikä kykene lainkaan häiritsemään esimerkiksi kiekollista vastustajaa. Palkka tilille marraskuussa ja goodbye.
Mutta ongelmat eivät loppujen lopuksi johtuneet tänään(kään) yhdestä miehestä, Viitasesta, vaan ihan miehekkäästi koko joukkueesta. Valmennusjohtoa myöten. Minun mielipiteeni on, vaikka kuinka haluaisin positiivinen olla, että JYP on tällä hetkellä sarjasijoituksellaan täysin oikealla paikalla. Pelissä ei ole mitään kontrollia, mutta siinä ei ole myöskään mitään "flow'ta". Maalit olivat tänäänkin sellaisia "oho"-maaleja, ja, mikä surullisinta, ne ovat olleet melkein koko alkukauden sellaisia.
Blues ei tänään ollut juuri tuon yhden maalin verran parempi, se oli selvästi parempi ja olisi ansainnut voittonsa varsinaisella peliajalla.