Telia / MTV – Liigan uusi koti

  • 3 480 945
  • 21 710

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itsekin olen todella pettynyt Telian Liiga-pakettiin monessakin mielessä, mutta ehkä kiekkofoorumilla käytävä keskustelu vääristää kuitenkin hieman ajattelua. En jaksa oikein uskoa, että Liiga-tuotteen sakkaamisesta (tai eihän se ole sakannut, pelit näkyy jne) ja siihen liittyvistä laskutus- ja viestintäsähläyksistä johtuen esim Telian liittymämyynti tai muu core-liiketoiminta olisi kääntynyt laskuun. Osakekursseista nyt puhumattakaan.

Potentiaaliahan tuossa Liiga-paketissa olisi, mutta syystä tai toisesta Telia ei ole sitä onnistunut lunastamaan. Omalle kotisohvalle näyttää siltä, että tuotetta suunnittelee ihmiset, jotka eivät ymmärrä riittävästi lajista sekä lajia seuraavista käyttäjäryhmistä ja heidän tarpeistaan. Tai sitten joku head-of-fucking-everything sanoo jossain kulmahuoneessa, että nyt tehdään näin tietämättä yhtään mistää oikeasti mitään. Hommaa ei ainakaan kuluttajan suuntaan tehdä niin sanotusti asiakaslähtöisesti, vaan organisaatiolähtöisesti. Ne vähätkin panostukset tuotekehitykseen kohdistuu ihan höpöhommiin.

Toinen juttu on se, että uskoisin Telian lähteneen tähän Liigaralliin mukaan ihan tietoisena siitä, että sitä tuskin saadaan itsenäisesti kannattavaksi liiketoiminnaksi. Ehkä yhtiössä on laskettu, että strategisesti se on parempi saada kotiutettua omien seinien sisälle kuin kilpailijoiden hoidettavaksi. Tai siitä saatava tunnettuushyöty on isossa kuvassa taloudellisia tappioita merkittävämpi. Tms.

Eihän missään oikeassa julkisuudessa Telian viime kauden sähläilyjä juurikaan ruodittu ja kritisoitu tai en ainakaan itse sellaista havainnut. Enemmän mutinaa kuuluu lajiniilojen omilla foorumeilla ja yhteisöissä, jotka Telian silmissä on todennäköisesti suht yhdentekeviä. Jos ei olisi, niin kaipa täälläkin koko viime kauden käynyt keskustelu ja kritisointi johonkin olisi johtanut.

Nämä toki mutuiluja, Totuus voi tietenkin olla jotain ihan muuta.
Sehän on juu selvä lyhyelläkin matikalla ettei Telialle Liiga-tuote itsessään tuota muutakuin tappiota. Ja tämä on ollut heilläkin tiedossa. Otaksun että tarkoituksena oli olla juuri sisäänheitto tuote jolla saataisiin taloon valtava määrä uusia asiakkaita ja näkyvyyttä. Tätä kautta sitten myydä sitä omaa ydinosaamista ja sitä kautta tehdä se profitti. Näen että tämä skenaario on muuttunut pahasti negatiiviseksi Telian toilailujen takia.
Näillä tiedoilla mitä nyt on niin jos Elisa, Dna ja muut tarjoaa saman liittymä/laajakaista paketin niin luulen ettei monikaan liiga-paketin omistaja ainakaan ota Teliaa.

Eli toisinsanoen näen että Telia on menettänyt Liigan suoman kilpailuedun. Näen edelleen että firma selviytyy, mutta potentiaalia olisi ollut tehdä huomattavasti parempi tulos. Ja pahimmassa tapauksessa tosiaan maksaa nyt itse suurta hintaa.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Näillä tiedoilla mitä nyt on niin jos Elisa, Dna ja muut tarjoaa saman liittymä/laajakaista paketin niin luulen ettei monikaan liiga-paketin omistaja ainakaan ota Teliaa.

Tässä on juuri ihmetyksen ydin. On aivan ok laskea että tehdään x-euroa turskaa hankkimalla Liigan oikeudet, ettei kilpailija saa niitä.

Mutta missä ihmeessä syntyi ajatus hoitaa laskutus, asiakaspalvelu ja imagon ylläpitäminen niin totaalisen päin *****, että moni ei koskaan enää tartu Telian syöttiin vaikka siinä olisi millainen mato kiemurtelemassa.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Omalle kotisohvalle näyttää siltä, että tuotetta suunnittelee ihmiset, jotka eivät ymmärrä riittävästi lajista sekä lajia seuraavista käyttäjäryhmistä ja heidän tarpeistaan.

Uskoisin tämän asian olevan 100% faktaa, sillä niin paljon tuossa pitkin syksyä oli noita vikoja ja ongelmia, jotka ainakin näin 20v. lätkää seuranneena ovat ns. itsestäänselvyyksiä. Ihan lähtien erilaisista pelin aikaisista grafiikoista (älyttömimpänä nuo jäähykellot) aina otteluiden koosteisiin, jotka selkeästi tulivat jollain tasolla vähän yllätyksen Telialle. Olin itse aika yllättynyt yleensäkkin siihen miten huonosti Telia oli valmistautunut tuohon viime kauden alkuun, kun ottaa huomioon miten paljon siellä on ollut aikaa sitä tehdä. Voi olla ettei "kaikki on valmista kauden alussa" sloganin keksijälle ole ainakaan hirveästi selkääntaputtelijoita löytynyt.

Mitä noihin koosteisiin tulee, niin osaako @Telia sanoa onko nuo ensi kaudella nyt sitten ihan alusta asti sillä tasolla millä niiden kuuluu olla, eli löytyy jokaisesta pelistä kaikki (!) maalit, isot rangaistukset, puhututtaneet tapahtumat, parhaat paikat ja yksilösuoritukset sekä mahdolliset kovat taklaukset? Tuo on se taso mitä on ollut tarjolla jo jostain 2000-luvun alusta saakka, joten vähempään ei missään nimessä enää toisella kaudella voida tyytyä.
 

mig24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitä noihin koosteisiin tulee, niin osaako @Telia sanoa onko nuo ensi kaudella nyt sitten ihan alusta asti sillä tasolla millä niiden kuuluu olla, eli löytyy jokaisesta pelistä kaikki (!) maalit, isot rangaistukset, puhututtaneet tapahtumat, parhaat paikat ja yksilösuoritukset sekä mahdolliset kovat taklaukset? Tuo on se taso mitä on ollut tarjolla jo jostain 2000-luvun alusta saakka, joten vähempään ei missään nimessä enää toisella kaudella voida tyytyä.

”Tämän mahdollisuutta selvitetään sillä haluamme olla aivan varmoja asiasta ennen kuin sitä viedään kaikille alustoille. Osa käyttäjistä ei halua nähdä kaikkia tilanteita. Toivottavasti jossain kohtaa nämä saadaan, mutta tarkempaa ajankohtaa ei voi vielä määrittää. Hankkimalla Telian boksin ja laajakaistan, alkaa kuitenkin tilanteetkin näkymään, eiköhän laiteta tulemaan? Jännittävää syksyä! Terv. Telia”
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
@Telia Partiohan voi täällä puhua tänään yhtä ja huomenna toista, mutta Suomen toimitusjohtajaa pörssiyhtiön johtajana taitaa koskea vähän erilaiset viestinnän kriteerit.

Taidan toistaa itseäni, mutta jos uskomme mitä Matti "All Mighty" Liljaniemi on sijoittajatapaamisesta referoinut, niin paljon suoremmin ei voisi sanoa Liigan olevan hankittu lisämään muuta kauppaa:

Lainaus Matin jutusta:
Koko Liiga-tuotteen kauden osalta toimitusjohtaja kertoi, että yhtiö oletti suurimman osan tilaavan Liiga-pakettinsa henkilökohtaisesti Telian liikkeissä, mutta merkittävästi suurempi osuus tekikin tilauksensa verkossa.

Tämä on helpottanut tilausten käsittelyprosessia Telian kannalta, mutta toisaalta nettiostaminen ei ole tarjonnut myyjille samanlaista mahdollisuutta myydä muita Telian tuotteita samalla kertaa.

Jokainen voi myös arvioida steinerikkien ja ollipekkojen kyvyn hahmottaa mitä vuotta nyt eletään, kun nämä sankarit kuvittelevat kuluttajien lähtevän ostamaan sisältöä operaattorin myymälästä. Ja kun melkoisen suureen osaan Suomen kotitalouksista ei ole edes rahalla saatavissa Telian kiinteää yhteyttä, niin ajattelivatko perinteiseen operaattorimyymälän tapaan pakottaa Liigaa ostamaan tulleen asiakkaan kuuntelemaan pakollisen "Osta, Osta, Osta meidän kännykkäliittymä" ennen kuin olisivat suostuneet se Liigan myymään? Mitään asiaa ei saa hoidettua tai tavaraa ostettua näistä operaattorien myymälöistä ilman että koko konsernin tuotteet on käyty läpi.
 

Telia

Jäsen
Mitä noihin koosteisiin tulee, niin osaako @Telia sanoa onko nuo ensi kaudella nyt sitten ihan alusta asti sillä tasolla millä niiden kuuluu olla, eli löytyy jokaisesta pelistä kaikki (!) maalit, isot rangaistukset, puhututtaneet tapahtumat, parhaat paikat ja yksilösuoritukset sekä mahdolliset kovat taklaukset? Tuo on se taso mitä on ollut tarjolla jo jostain 2000-luvun alusta saakka, joten vähempään ei missään nimessä enää toisella kaudella voida tyytyä.

Noista koosteista on meidän asiantuntija hyvin avannut taustoja ja antanut infoa kesäkuisella kyselytunnilla Telia Yhteisössä. Kannattaa käydä lukaisemassa. // Tanja
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Noista koosteista on meidän asiantuntija hyvin avannut taustoja ja antanut infoa kesäkuisella kyselytunnilla Telia Yhteisössä. Kannattaa käydä lukaisemassa. // Tanja
Aika huolestuttavaa että LT-operaattori hukkaa sitten maaleja. Siis tuo on ihan oikeasti huolestuttavaa ja kertoo kuinka vasemmalla jalalla Liiga-asioita Telialla hoidetaan. Se botti olisi sentään selityksenä ollut kelvollinen.
 

Myrvold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Noista koosteista on meidän asiantuntija hyvin avannut taustoja ja antanut infoa kesäkuisella kyselytunnilla Telia Yhteisössä. Kannattaa käydä lukaisemassa. // Tanja

Ei vakuuta kyllä meikäläistä millään muotoa. Ei minua ainakaan kiinnostaa teidän ”tuotantoputki” vaan se lopputulema.

Tuosta vastauksesta tuli vaan kuva, että nopeasti tavaraa maailmalle oli laatu mikä tahansa.

Menköön vaikka sitten arkena vaikka tyyliin klo 22 asti kunhan se ottelukooste on laadukas. Sisältää pohjustuksen otteluun (lyhyt), maalit, muutamat vaaralliset tilanteet/torjunnat, taklaukset, isommat tapahtumat (kuumat tunteet, isot rangaistukset, loukkaantumiset, maalien tarkastukset lyhennettynä yms.) Loppuun yhteenveto. Ja mahdollisimman helposti saataville valmentajien/pelaajien kommentit.
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Menköön vaikka sitten arkena vaikka tyyliin klo 22 asti kunhan se ottelukooste on laadukas. Sisältää pohjustuksen otteluun (lyhyt), maalit, muutamat vaaralliset tilanteet/torjunnat, taklaukset, isommat tapahtumat (kuumat tunteet, isot rangaistukset, loukkaantumiset, maalien tarkastukset lyhennettynä yms.) Loppuun yhteenveto. Ja mahdollisimman helposti saataville valmentajien/pelaajien kommentit.
Näimpä. Ja jos Telialla kuvaukset hoitaa sama tiimi kuin Ruudulla aikanaan niin kopioisivat suoraan sieltä.

Minusta Ruudulla oli nuo loistavat. Hyvät ytimekkäät koosteet (ei katsottu 2min hyväksytäänko maali vai ei) ja sitten tuli niitä "illan erikoiset" etc missä näkyi pidemmin sitten eri tilanteita. Ja nuissa oli nimetty selkeästi ja ne pystyi jokaiselta pelipäivältä helposti löytämään. Toisin kuin Telialta et löytänyt päiväyksellä edes pelikoosteita. Ei voi ymmärtää miten nuin isosti pystyi tuokin homma ottamaan takapakkia. Kun eintarvitsisi kuin kopioida ja hieman muokata omanlaisekseen. Mutta eipä nuo niin kiinnosta. Kunhan boxia menee kaupaksi.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noista koosteista on meidän asiantuntija hyvin avannut taustoja ja antanut infoa kesäkuisella kyselytunnilla Telia Yhteisössä. Kannattaa käydä lukaisemassa. // Tanja


Telia Yhteisö kirjoitti:
Nyt sitten tullaan niihin ottelukoosteisiin. Ottelukoosteet muodostuvat edellä kerrotuista klipeistä. Tässä kohtaa automatiikka tulee avuksi ja tuo ne valmiiksi saataville listauksena LT-operaattorille joista hän valitsee kohokohdat ottelukoosteeseen ja muodostaa niistä yhden hieman pidemmän klipin. Editoija tarkistaa vielä että ottelukooste on toimiva ja julkaisukelpoinen, sekä siirtää sen julkaisuun. Myös ottelukoosteiden julkaisuviiveen olemme pyrkineet minimoimaan, jotta se olisi Liigavahdissa katsottavissa (sekä median ja esim Liigaseurojen hyödynnettävissä) mahdollisimman pian ottelun päättymisen jälkeen.

Tätä samaa on kysytty aikaisemminkin, mutta mitä tuo editoija tekee tilanteessa missä ottelukooste ei ole julkaisukelpoinen, sillä hänen läpi on mennyt muutamia niin älyttömiä koosteita ettei hän ainakaan niistä mitään ole editoinut pois. Laitan nyt pari koostetta tähän esimerkkinä, koska en jaksa alkaa katselemaan useaa sataa videota läpi:

https://www.youtube.com/watch?v=-CN-1Vw8oLg
HPK - Ilves 29.9.2018
Video on 10.17 pitkä ja siitä yli 4min on kahden eri maalin tarkistusta videolta. Miten tämä on voinut joltain editorilta mennä läpi tämmöisenään?

https://www.youtube.com/watch?v=DwNqX71Tlp4
TPS - Tappara 13.10.2018
Pelissä tehty yksi maali ja kooste jossa näytetään lähes pelkästää maalit kestää 8.47. Ei lienee kauhean vaikeata arvata mitä yli 50% tuon videon kestosta pitää sisällään. Loput ovat pari paikkaa ja ihan random pelitilanteita mm. heti alkuun minuutin pätkä ihan normaalia pelailua ilman sen ihmeellisempiä paikkoja.

https://www.youtube.com/watch?v=w0vcnyuMqYQ
HPK - HIFK 17.11.2018
HPK:lta hylättiin ottelussa kolme maalia joista kaksi pelitilanteessa ja yksi videotarkastuksen jälkeen, mutta näistä ei yhtäkään ole saatu mukaan kosteeseen. Yhtäkään jäähyä ei myöskään tästä löydy mutta melkein 2min pätkä voittomaalin hidastuksia eri kuvakulmista toki on saatu mukaan.

Näköjään tuo Graalin Malja eli 16.11.2018 pelattu Sport - KooKoo pelin kooste on jo poistettu, joka kesti lähes 19min sisältäen mm. telkkarista tulleen mainoskatkon ja muuta tarpeellista, mutta näistäkin lienee saa kuvan tilanteesta. Voiko siellä @Telia :n päässä oikeasti joku sanoa minulle, että nuo koosteet on jonkun ihmisen läpi katsomia ennen julkaisua ja ne ovat hänen mielestään ihan ok? Toistan myös kysymyksen minkä esitin tuossa alussa, eli mitä tuo editoija tekee tilanteessa jossa video ei ole hänen mielestään tarpeeksi hyvä julkaistavaksi?

Tähän loppuun vielä asia jonka toivon teidän oikeasti vievän eteenpäin, sillä tuo Telia Yhteisön viesti antoi ymmärtää ettei tätä välttämättä ole otettu vieläkään huomioon. Eli jos ottelukooste tehdään etukäteen pätkityistä videoklipeistä, jotka taas tehdään tilastoihin merkittävistä tapahtumista, niin joku ratkaisu pitäisi löytää myös tapahtumiin joista ei jää tilastomerkintää. Maalin hylkäys suoraan pelitilanteessa, viheltämättä jäänyt iso jäähy, loukkaantumiseen johtanut tilanne jne. Nämä kaikki ovat myös asioita, joista olisi hyvä saada tuonne appiin videoita ja varsinkin koosteisiin, mutta tällä hetkellä ne ovat sieltä puuttuneet. Se on toki pakko tunnustaa, että en ole katsonut playoffeista noita koosteita, joten tähän on voinut jo tulla parannusta. Voisin huomenna koittaa pari niitä katsoa ja palata asiaan.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Noista kulmapeleistä sen verran, että kun tuli törmättyä kommentteihin ettei noihin zoomattaisiin niin ainakin täältä löytyy yksi joka haluaa, että noissa tilanteissa käytetään zoomia. Ei aina pakko, mutta kuitenkin. Kyllä itse haluan nähdä kuka sieltä kulmasta tulee kiekon kanssa voittajana ulos ja millä konstilla...
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Minä menetin kiinnostuksen viime kaudella Liigaan juuri noiden paskojen koosteiden vuoksi. Lopetin jossain vaiheessa katsomatta kokonaan.
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Itteä ei henkilökohtaisesti kiinnosta koosteet, kun tulee pelit katottua livenä, tai jos en pysty kattoo matsia nii riittää, kun saan tietää tuloksen jotain kautta. Tiedän toki että monia ne kiinnostaa.
Änärikoosteita tulee katottua ja kyllähän ne vaan on hyviä. Kesto noin 3-5 minuuttia riippuen pelin tapahtumista eli varsin kompakteja. Sisältää kaiken oleellisen ja vielä kommentoituna. Ei luulis olevan vaikea asia saaha kuntoon. Tuollaiset yli 10minuutin koosteet eivät ole kyllä massoja varten, varmasti niillekin oma katsojakunta löytyy, mutta uskallan väittää että suuremmalle osalle riittää tuollaiset 3-5 minuutin pätkät, kunhan ne sisältävät kaiken oleellisen. Ei niissä jokaista koukkausjäähyä tartte olla varsinkaan jossei yv:lläkään sattunut ihmeempiä.

Jottei tää ketju mene aivan telian mollaamiseksi niin kyllä itellä telian 4g liittymä on ollut varsin hyvä ratkaisu meidän talouden netiksi. Vaihtoehtona ois ollu yli 30 eurolla elisalta (jonka laskutuksen kanssa olen joutunut tappelemaan jokaikisen liittymän kanssa, kun on ollut tarjoustuote kyseessä) adsl liittymä eli maksiminopeus taitaa olla alta 20 megaa. Nyt sain 4g liittymällä 50-90 megan välillä seilaavan nopeuden noin 20 egellä.
Myöskin kaikki liigapelit näkyivät muistaakseni erinomaisella kuvanlaadulla läpi kauden apple tv+telia app kombolla.
Voin hyvin kuvitella, jos kaikki ei toimi yhtä hyvin kuin minulla on toiminut, niin liittymät sun muut lähtee vaihtoon. Samaan ratkaisuun päädyin aikanaan elisankin kanssa vaikka varmasti siitäkin lafkasta on monella positiivisia mielikuvia.
 

Kukko

Jäsen
Viime kauden epävakaan tuotteen mukisematta kestettyäni, törmäsin myös ongelmiin laskutuksessa. Viimeistä laskua ei oltu toimitettu, ja sain tiedon asiasta vasta perintätoimistolta. Mukana luonnollisesti isot perintäkulut. Asiasta reklamoitaessa törmäsin ylimielisen tökeröön asiakaspalveluun. No ilmoitin meidän perheen talouden kiertävän tästä lähtien Telia tuotteet.
 

emz1

Jäsen
Viime kauden epävakaan tuotteen mukisematta kestettyäni, törmäsin myös ongelmiin laskutuksessa. Viimeistä laskua ei oltu toimitettu, ja sain tiedon asiasta vasta perintätoimistolta. Mukana luonnollisesti isot perintäkulut. Asiasta reklamoitaessa törmäsin ylimielisen tökeröön asiakaspalveluun. No ilmoitin meidän perheen talouden kiertävän tästä lähtien Telia tuotteet.
Uskoisin, että kyllä se lasku johonkin on toimitettu (sähköposti, posti, e-lasku, telian omat sivut tai sovellus) kun on perintääkin asti mennyt. Jäi varmaan siitä huolimatta uskomattoman hyvä fiilis kun sait omasta mielestäsi sanottua asiassa viimeisen sanan, etkä ottanut laskun perintään joutumisesta itse mitään vastuuta? Kuulostaa varsin tyypilliseltä esimerkiltä kun laskuttaja kertoo asiasta faktat jolloin asiakkaan mielestä palvelusta tulee ylimielistä ja keksitään kaikki mahdolliset syyt kuinka huonosti laskuttaja on tässä toiminut, vaikka laskun maksajan täytyisi olla itsekin vähän kartalla että milloin ja mihin laskuja tulee.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Uskoisin, että kyllä se lasku johonkin on toimitettu (sähköposti, posti, e-lasku, telian omat sivut tai sovellus) kun on perintääkin asti mennyt. Jäi varmaan siitä huolimatta uskomattoman hyvä fiilis kun sait omasta mielestäsi sanottua asiassa viimeisen sanan, etkä ottanut laskun perintään joutumisesta itse mitään vastuuta? Kuulostaa varsin tyypilliseltä esimerkiltä kun laskuttaja kertoo asiasta faktat jolloin asiakkaan mielestä palvelusta tulee ylimielistä ja keksitään kaikki mahdolliset syyt kuinka huonosti laskuttaja on tässä toiminut, vaikka laskun maksajan täytyisi olla itsekin vähän kartalla että milloin ja mihin laskuja tulee.
Tämä. Kyllä se lasku on johonkin toimitettu ja yleensä aspan kanssa saa hyvin selvitettyä tilanteen. Mikäli laskujen maksussa ei ole ollut ongelmia tähän asti, niin Telian pitäisi kyllä tulla vastaan asiassa siten, että ylimääräisiä kuluja ei tarvitse maksaa. Toki aspan puolelta voi löytyä huonolla tuurilla huono asiakaspalvelija, mutta usein vikaa on myös asiakkaassa itsessään, jos ei ole malttia hoitaa asiaa kunnolla.

Aspan puolella nähdään hyvin tarkasti kaikenlaisia tietoja asiakkaan laskutuksesta ja tilanne kyllä selviää, kun malttaa sitä selvittää.
 

Kukko

Jäsen
Uskoisin, että kyllä se lasku johonkin on toimitettu (sähköposti, posti, e-lasku, telian omat sivut tai sovellus) kun on perintääkin asti mennyt. Jäi varmaan siitä huolimatta uskomattoman hyvä fiilis kun sait omasta mielestäsi sanottua asiassa viimeisen sanan, etkä ottanut laskun perintään joutumisesta itse mitään vastuuta? Kuulostaa varsin tyypilliseltä esimerkiltä kun laskuttaja kertoo asiasta faktat jolloin asiakkaan mielestä palvelusta tulee ylimielistä ja keksitään kaikki mahdolliset syyt kuinka huonosti laskuttaja on tässä toiminut, vaikka laskun maksajan täytyisi olla itsekin vähän kartalla että milloin ja mihin laskuja tulee.

A) Telian laskutuspalvelu liiga sopimusten suhteen ei ole tältä vuosi tuhannelta. Kuluttaja on siinä mielessä yksinkertainen, että sitä ei kiinnosta miksi laskun maksaminen, seuranta ja liittymänhallinta on tehty monimutkaiseksi. Kuluttajana haluan helposti hallittavan ja toimivan palvelun, en selityksiä.
B) liittymää hankittaessa ainoa maksuton tapa saada lasku oli sähköposti. Sähköposti on luenteeltaan sellainen, että välillä se saattaa suuntautua roskapostiin, tai bitti avaruuteen. Sen tiedot ovat myöskin hankalasti maksettavissa. Maksaminen ja seuranta ei siis ole kuluttajalle tehty helpoksi.
C) Liittymän irtisanominen oli jonotus aikoineen tehty vaivalloiseksi. Miten yleensä koko irtisanominen suoritetaan ei myöskään ollut helposti löydettävissä. Tapauksen yhteydessä annettiin asiakaspalvelusta käsitys, että kaikki maksut ovat suoritettu. Jälleen kerran palveluntuottaja ei kykene tarjoamaan helppoa laskutuksen seurantaa.
D) Oli tilanne kuitenkin mikä tahansa, niin asiakaspalvelu tilanteessa asiakas on aina oikeassa. Myös silloin vaikka teknisesti olisikin väärässä (ei välttämättä tämä tapaus). Asiakaspalvelu tilanteessa pitäisi kyetä asettumaan asiakkaan asemaan ja välittää pahoittelut huonosta palvelukokemuksesta. Kyseinen asia vaatii koulutusta ja henkilötaitoja.

Kaiken tämän teknisen puutteellisuuden lisäksi myös puutteita siis asiakaspalvelun ammattitaidossa. Mitä tulee E-laskuun, niin se ei ole mikään ratkaisu kokonais ongelmaan asiassa. Jollekin kuluttajalle ehkä, mutta asiassa pitää ajatella aina laajempaa kokonaisuutta esimerkiksi siitä, että kuinka tuttu E-lasku palvelu on keskimääräiselle kuluttajalle.
 
Viimeksi muokattu:

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
A) Telian laskutuspalvelu liiga sopimusten suhteen ei ole tältä vuosi tuhannelta. Kuluttaja on siinä mielessä yksinkertainen, että sitä ei kiinnosta miksi laskun maksaminen, seuranta ja liittymänhallinta on tehty monimutkaiseksi. Kuluttajana haluan helposti hallittavan ja toimivan palvelun.
B) liittymää hankittaessa ainoa maksuton tapa saada lasku oli sähköposti. Sähköposti on luenteeltaan sellainen, että välillä se saattaa suuntautua roskapostiin, tai bitti avaruuteen. Sen tiedot ovat myöskin hankalasti maksettavissa. Maksaminen ja seuranta ei siis ole kuluttajalle tehty helpoksi.
C) Liittymän irtisanominen oli jonotus aikoineen tehty vaivalloiseksi. Miten yleensä koko irtisanominen suoritetaan ei myöskään ollut helposti löydettävissä. Tapauksen yhteydessä annettiin asiakaspalvelusta käsitys, että kaikki maksut ovat suoritettu. Jälleen kerran palveluntuottaja ei kykene tarjoamaan helppoa laskutuksen seurantaa.
D) Oli tilanne kuitenkin mikä tahansa, niin asiakspalvelussa asiakas on kuitenkin aina oikeassa. Myös silloin vaikka teknisesti olisikin väärässä (ei välttämättä tämä tapaus). Asiakaspalvelu tilanteessa pitäisi kyetä asettumaan asiakkaan asemaan ja välittää pahoittelut huonosta palvelukokemuksesta. Kyseinen asia vaatii koulutusta ja henkilötaitoja.

Kaiken tämän teknisen puutteellisuuden lisäksi myös puutteita siis asiakaspalvelun ammattitaidossa.
Olet päättänyt, että olet oikeassa ja Telia väärässä, mutta kokeillaan...
A) Miten se ei ole tältä vuosituhannelta? Saat laskusi valintasi mukaan paperilla (3,90e/lasku), sähköpostilla, e-laskuna tai suoramaksuna. Pystyt lisäksi maksaa laskusi suoraan Omilta Sivuilta, josta näet myös vanhat laskusi. Omaan laskuarkistoosi pääset telia.fi etusivulta viidellä klikkauksella.
B) Tämä on totta, mutta ensimmäisen laskun saatuasi voit muuttaa laskun e-laskuksi, jolloin sähköpostia ei tarvitse tutkailla.
C) Jonotusajat riippuu monesta syystä, en usko keskimääräisen jonotusajan kovin montaa minuuttia olevan. Osan kanavapaketeista pystyt irtisanoa itse Omilta Sivuilta ja osa vaatii yhteyden asiakaspalveluun. Telian chat-asiakaspalvelu on auki 24/7, eli en näe tätäkään asiaa kovin monimutkaisena. Siihen, mitä laskujen tilanteesta sinulle on kerrottu, on vaikea ottaa kantaa.
D) Jees... Enpä taida tähän kommentoida mitään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
A) Telian laskutuspalvelu liiga sopimusten suhteen ei ole tältä vuosi tuhannelta. Kuluttaja on siinä mielessä yksinkertainen, että sitä ei kiinnosta miksi laskun maksaminen, seuranta ja liittymänhallinta on tehty monimutkaiseksi. Kuluttajana haluan helposti hallittavan ja toimivan palvelun, en selityksiä.
B) liittymää hankittaessa ainoa maksuton tapa saada lasku oli sähköposti. Sähköposti on luenteeltaan sellainen, että välillä se saattaa suuntautua roskapostiin, tai bitti avaruuteen. Sen tiedot ovat myöskin hankalasti maksettavissa. Maksaminen ja seuranta ei siis ole kuluttajalle tehty helpoksi.
C) Liittymän irtisanominen oli jonotus aikoineen tehty vaivalloiseksi. Miten yleensä koko irtisanominen suoritetaan ei myöskään ollut helposti löydettävissä. Tapauksen yhteydessä annettiin asiakaspalvelusta käsitys, että kaikki maksut ovat suoritettu. Jälleen kerran palveluntuottaja ei kykene tarjoamaan helppoa laskutuksen seurantaa.
D) Oli tilanne kuitenkin mikä tahansa, niin asiakaspalvelu tilanteessa asiakas on aina oikeassa. Myös silloin vaikka teknisesti olisikin väärässä (ei välttämättä tämä tapaus). Asiakaspalvelu tilanteessa pitäisi kyetä asettumaan asiakkaan asemaan ja välittää pahoittelut huonosta palvelukokemuksesta. Kyseinen asia vaatii koulutusta ja henkilötaitoja.

Kaiken tämän teknisen puutteellisuuden lisäksi myös puutteita siis asiakaspalvelun ammattitaidossa. Mitä tulee E-laskuun, niin se ei ole mikään ratkaisu kokonais ongelmaan asiassa. Jollekin kuluttajalle ehkä, mutta asiassa pitää ajatella aina laajempaa kokonaisuutta esimerkiksi siitä, että kuinka tuttu E-lasku palvelu on keskimääräiselle kuluttajalle.
Tämä viesti vaikuttaa lähinnä selittelyltä. Uskon sen, että olet saanut aspasta huonoa palvelua, mutta muilta osin olet kyllä tiennyt miten Telian laskutus menee ja tämän jälkeen on sinun vastuullasi maksaa lasku ajallaan. Minulla on tapana katsoa kerran kuussa läpi kaikki sähköpostiin tulleet laskut, enkä pidä sitä mitenkään vaikeana asiana. Vaihdan toki e-laskuun aina kun mahdollista. Ei Telian laskutustapa ole tänä päivänäkään mitenkään poikkeuksellinen, vaan täysin tavallinen. Toki suora luottokorttimaksu olisi helpompi, mutta tavallinen ihminen maksaa tänä päivänä sähköposti- tai e-laskun kautta suurimman osan kuukausittaisista laskuistaan kuitenkin.

Toki myös laskutuksessa voi tapahtua järjestelmävirhe, jonka Telia voi selvittää. Kuten aiemmin totesin, niin Telia tulee erittäin todennäköisesti ja helposti vastaan ylimääräisissä kuluissa, jos aiemmat laskut on hoidettu suhteellisen hyvin.

Yksittäisistä laskuista on mielestäni aika turha sen suuremmin kiivastua, sillä virheitä voi sattua joskus molemmin puolin. Minullekin on tällaisia tilanteita osunut kohdalle monien yritysten kanssa ja joka kerta ne tilanteet on saatu aspan kautta selvitettyä oikein mukavasti.
 

emz1

Jäsen
A) Telian laskutuspalvelu liiga sopimusten suhteen ei ole tältä vuosi tuhannelta. Kuluttaja on siinä mielessä yksinkertainen, että sitä ei kiinnosta miksi laskun maksaminen, seuranta ja liittymänhallinta on tehty monimutkaiseksi. Kuluttajana haluan helposti hallittavan ja toimivan palvelun, en selityksiä.
B) liittymää hankittaessa ainoa maksuton tapa saada lasku oli sähköposti. Sähköposti on luenteeltaan sellainen, että välillä se saattaa suuntautua roskapostiin, tai bitti avaruuteen. Sen tiedot ovat myöskin hankalasti maksettavissa. Maksaminen ja seuranta ei siis ole kuluttajalle tehty helpoksi.
C) Liittymän irtisanominen oli jonotus aikoineen tehty vaivalloiseksi. Miten yleensä koko irtisanominen suoritetaan ei myöskään ollut helposti löydettävissä. Tapauksen yhteydessä annettiin asiakaspalvelusta käsitys, että kaikki maksut ovat suoritettu. Jälleen kerran palveluntuottaja ei kykene tarjoamaan helppoa laskutuksen seurantaa.
1. Avaan Minun Telia -sovelluksen
2. Painan € -kuvaketta ja näen avoimet ja maksetut laskut.
3. Voin maksaa avoimen laskun tätä kautta ja jos on kysymyksiä, painan samasta näkymästä Chat-kuvaketta ja sovellus yhdistää keskustelun asiakaspalvelijalle.

Tämän helpommaksi minä en sitä itse keksi. Se on totta, että Telian asiakaspalvelussa etenkin chat-puolella on ajoittain tietämättömyyttä ja joskus myös vähän tilannetajun puutostakin, mutta usein näistäkin on selvitty sillä että kyseinen palvelija on ohjannut asian toiselle henkilölle joka on ollut asiaan vannoutuneempi. Telialla on paljon asioita joissa on kehitettävää, mutta välillä tämä keskustelu menee huvittavaksi kun asiakkaan vastuu unohdetaan kokonaa ja ollaan vain niitä jotka voivat pelkästään vaatia.
 

Kukko

Jäsen
Tämä viesti vaikuttaa lähinnä selittelyltä. Uskon sen, että olet saanut aspasta huonoa palvelua, mutta muilta osin olet kyllä tiennyt miten Telian laskutus menee ja tämän jälkeen on sinun vastuullasi maksaa lasku ajallaan. Minulla on tapana katsoa kerran kuussa läpi kaikki sähköpostiin tulleet laskut, enkä pidä sitä mitenkään vaikeana asiana. Vaihdan toki e-laskuun aina kun mahdollista. Ei Telian laskutustapa ole tänä päivänäkään mitenkään poikkeuksellinen, vaan täysin tavallinen. Toki suora luottokorttimaksu olisi helpompi, mutta tavallinen ihminen maksaa tänä päivänä sähköposti- tai e-laskun kautta suurimman osan kuukausittaisista laskuistaan kuitenkin.

Toki myös laskutuksessa voi tapahtua järjestelmävirhe, jonka Telia voi selvittää. Kuten aiemmin totesin, niin Telia tulee erittäin todennäköisesti ja helposti vastaan ylimääräisissä kuluissa, jos aiemmat laskut on hoidettu suhteellisen hyvin.

Yksittäisistä laskuista on mielestäni aika turha sen suuremmin kiivastua, sillä virheitä voi sattua joskus molemmin puolin. Minullekin on tällaisia tilanteita osunut kohdalle monien yritysten kanssa ja joka kerta ne tilanteet on saatu aspan kautta selvitettyä oikein mukavasti.

Katson toki myös laskut läpi sähköpostistani, johon ne aiemmin tulivat normaalisti. Sähköpostipalvelun tarjoaja kiristi omaa roskaposti filtteröintiään, joten oletan että posti on päätynyt filtteröintiin. Telian mukaan samaa ongelmaa on esiintynyt muilla saman sähköpostipalvelun omaavilla. Telia on siis tiennyt ongelmasta, ei ole kuitenkaan ollut yhteydessä esimerkiksi puhelimitse, kun lasku on myöhässä 3kk. Minulle asti lasku ei ole tullut ikinä. Lisäksi irtisanottaessa kaikki piti olla maksettu.
 

Kukko

Jäsen
1. Avaan Minun Telia -sovelluksen
2. Painan € -kuvaketta ja näen avoimet ja maksetut laskut.
3. Voin maksaa avoimen laskun tätä kautta ja jos on kysymyksiä, painan samasta näkymästä Chat-kuvaketta ja sovellus yhdistää keskustelun asiakaspalvelijalle.

Tämän helpommaksi minä en sitä itse keksi. Se on totta, että Telian asiakaspalvelussa etenkin chat-puolella on ajoittain tietämättömyyttä ja joskus myös vähän tilannetajun puutostakin, mutta usein näistäkin on selvitty sillä että kyseinen palvelija on ohjannut asian toiselle henkilölle joka on ollut asiaan vannoutuneempi. Telialla on paljon asioita joissa on kehitettävää, mutta välillä tämä keskustelu menee huvittavaksi kun asiakkaan vastuu unohdetaan kokonaa ja ollaan vain niitä jotka voivat pelkästään vaatia.

Sori kyseinen palvelu ei ole käytettävissä vain liiga paketin haltijoille
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Telia on siis tiennyt ongelmasta, ei ole kuitenkaan ollut yhteydessä esimerkiksi puhelimitse, kun lasku on myöhässä 3kk. Minulle asti lasku ei ole tullut ikinä. Lisäksi irtisanottaessa kaikki piti olla maksettu.

Missä isossa firmassa ollaan yhteydessä puhelimitse jos lasku on jäänyt auki?
Niin, ei missään. Tekstarit ja muistutuskirjeet/muistutus spostit ennen kuin menee perintään.
 

Kukko

Jäsen
Missä isossa firmassa ollaan yhteydessä puhelimitse jos lasku on jäänyt auki?
Niin, ei missään. Tekstarit ja muistutuskirjeet/muistutus spostit ennen kuin menee perintään.
Niin ei ole tullut tekstaria. En ole myöskään saanut yhtään sähköpostia. Varmasti lähetetty, paras arvaus on tällä hetkellä sähköpostipalvelu tarjoajan filtteröinti, johon Telia posteja on ilmeisemmin muutosten jälkeen joutunut toistuvasti.
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Minua jaksaa hämmästyttää kuinka moni ihminen jättää roskapostikansion lukematta. Itellä sinne menee säännöllisesti sellaisia posteja mitä ei sinne kuulu, tämä koskee niin henk.koht. kuin työsähköpostiakin. Olen asiasta jutellut aika monen ihmisen kanssa ja varsinkin töissä kehottanut ihmisiä seuraamaan myös roskapostikansiota. Myös telian viestintää, ml. laskuja, on päätynyt vähän väliä roskapostiin vaikka niitä olen ilmoitellut turvallisiksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös