Telia / MTV – Liigan uusi koti

  • 3 451 009
  • 21 567

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt tulee sitten vähän isommalla tiedostokoolla. Kyselyn tulokset voi katsoa täältä:
PDF:
Kyselyn vastaukset Telia 11.7.2019.pdf
Word:
Kyselyn vastaukset Telia 11.7.2019.docx

Nyt en rehellisesti tiedä, pystyykö tuota lataamaan tuota kautta itselleen eli ihmiset, jotka haluavat ns. raakadatan kopeloitavakseen ja erilaiset Excel-gurut, jotka haluavat irrottaa otannasta jotain enemmän kuin tulokset, laitelkaa minulle ihan yksityisesti viestiä :) Asetusten pitäisi olla oikein eli katselemaan pääsee ainakin.
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Arvostan @peterra !

Sen verran laaja paketti, että meneekin ilta sohvalla tuota selailessa. Vähän kävin jo nopeasti silmäilemässä ja pari kohtaa yllätti ainakin minut. Loppuunvedossa olikin juuri niitä asioita mitä tälläkin palstalla on paljon toivottu.
 

Olbertson

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Leijonat, Kärpät
Hyvää työtä, @peterra ! Vastauksista voi hyvin päätellä, että pääsit karkuun sieltä navetan perältä..

Vastaukset lienee aidot, eivätkä voi olla Telian tekemät. Jos konsensus on tuota mieltä, projektin johto vaihtoon ja heti. Kriisilukemat.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hatunnosto täältäkin hienosta työstäsi @peterra ! Datan keräys, analysointi ja tulosten esittäminen on toteutettu ammattimaisella otteella. Toivottavasti noiden kyselytulosten pohjalta @Telia kehittää Liigatuotettaan.
 

petete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
Kiitos @peterra, hienoa työtä!

Kuvaus (ohjaus, pomppiminen kameroiden välillä, zoomaus) tuli yksittäisinä asioina mielestäni eniten esille kommenteissa. Sitä et ollut lopun yhteenvedossa maininnut.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuvaus (ohjaus, pomppiminen kameroiden välillä, zoomaus) tuli yksittäisinä asioina mielestäni eniten esille kommenteissa. Sitä et ollut lopun yhteenvedossa maininnut.

Pitää paikkansa. Siellä on erityisesti avoimissa paljon todella painavaa asiaa. Loppua kohti näkyy varmaan itselläkin, että meinas tulla kiirus :) Jotta asiat oikeasti menevät Telialle asti niin laitoin jokaisen avoimen palautteen ja kommentin julkiseksi kyselyyn, jotta mikään asia ei menisi siellä ohi :)
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Nyt teki Tapparan mies niin mahtavaa duunia, että lupaan etten enää koskaan, missään mainitse sitä väärällä vaihdolla voitettua mestaruutta.

Erinomaista dataa, vaikkei ehkä kovin yllättävää. Odotettavissa oli että Telian viestintä saa jäätävän arvosanan ja viive tulee esille vahvasti. Luonnollisesti Telian
itsensä olisi pitänyt tälläinen tutkimus tehdä, mutta ehkä parempi näin.

Kiitos @peterra
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Hyvää työtä. Harvoin tulee tappara laista kehuttua mutta nyt siihen on paikka.

Hauska lukea tuolta miten eräille on palautteen anto asiallisesti vaikeaa. Ei ole vaikea arvata mitkä nimimerkit niiden takana on :D
 

petete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
Upeaa työtä @peterra !

Mielenkiinnolla odotan tuleeko Telialta mitään vastausta hienoon ja kattavaan kyselyyn. Todennäköisesti ei.
Tulee sieltä perinteisellä ympäripyöreällä ja ylimielisellä mallilla: "kiitos hienosta kyselystä. Parannettavaa aina löytyy ja jatkuvasti kehitämme palvelua ja toimintaamme. Mukava kuitenkin huomata, että yleisesti meihin ollaan tyytyväisiä :) :)".
 
Viimeksi muokattu:

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tulee sieltä perinteisellä ympäripyöreällä ja ylimielisellä mallilla: "kiitos hienosta kyselystä. Parannettavaa aina löytyy ja jatkuvasti kehitämme palvelua ja toimintaamme. Mukava kuitenkin huomata, että yleisesti meihin ollaan tyytyväisiä :) :)".

Mutta toivottavasti se tärkein onnistuu eli tiedon vieminen sinne, missä siitä on apua. Otanta on ihan riittävä siihen, että ainakin tiedon pitäisi siirtyä eteenpäin. Toivon ainakin itse näin. Asiakkailla ja palveluntarjoajalla on varmasti ainakin yhteinen intressi siihen, että homma parantuu ensi kaudelle. Teknisestihän tuote on yllättävänkin hyvä - ja ihan ehdottomasti se täytyy posina poimia, että kyllähän tuotteen tekeminen helpoksi on onnistunut ainakin vastausten perusteella. Eli nyt pitää vielä aspan onnistua omalta osaltaan, että myös se heidän leiviskänsä tulee kuntoon. Viestinnän suhteen Telia ei varmaan ihan eka yritys ole, joka tuon kanssa kipuilee.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyselyssä laskutuksen avoimissa kommenteissa oli melkein heti alussa viesti, joka osuu täydellisesti naulan kantaan:

"Jos toiminta olisi millään tasolla asiakaslähtöistä, olisi laskutus käynnistynyt sinä päivänä kun ensimmäinen Liiga-peli pelataan ja taas päättynyt kun viimeinen playoff-peli päättyy. Teknisesti aivan samoin toteutettavissa, kuin minkä tahansa päivämäärien suhteen. Tässä Telia on keksinyt hyvän keinon rahastaa asiakaskohtaisesti pienen summan, mutta yritykselle ihan mukavan potin."

Olisi mielenkiintoista kuulla Telian rehelliset kommentit tähän. Tämä on se asia, joka Telian toiminnassa eniten vituttaa. Vaikka Telialla on täysi oikeus laskuttaa tähän tyyliin, niin asiakkaan näkökulmasta tämä vaikuttaa epärehelliseltä toiminnalta. Laittaisivat ennemmin vaikka euron tai pari lisää kuukausilaskuun, mutta laskutus alkaisi ja loppuisi päivälleen oikein. Ei se raha tässä ratkaise, vaan toiminnan suoraselkäisyys ja rehellisyys - eli tässä tapauksessa niiden puute.
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Olihan tuo aika hyvä läpileikkaus Telian ensimmäiseen kauteen. Hyvä, että siellä oli myös posia, olihan asioita myös hyvinkin. Harmittavan paljon vaan mahtui sekaannusta ja erikoisia tapoja. Nyt kannattaisi @Telia ottaa koppeja tuolta ja pistää tuote ensi kaudeksi kuntoon, aloittaa voi jo harkkakaudella.

Ps. Oli jo päässyt unohtumaan kuinka paska Liigavahti oli tullessaan. Sieltähän se löytyi kommenteissa muistutuksena.
 

444

Jäsen
Upeaa duunia! Itse jätin vastaamatta, koska kysely oli suunnattu asiakkaille, mutta hyvin tuossa kiteytyy omat fiilikset jo päättyneestä asiakkuudesta.
Yksi pakollinen Tappara-vieraspeli on tälläkin kaudella suunnitteilla, joten siellä voin tarjota erätaukoeväät vaivanpalkaksi. Eiköhän tuo onnistu myös anonyymisti, mikäli niin halutaan.

Hienoa tuollainen omatoimisuus ja aloitteellisuus. Kunpa samanlainen tahtotila olisi aistittavissa myös palveluntarjoajan puolelta.
 

Kalakukko

Jäsen
Kaikkinensa olen tyytyväinen Telian palveluun, mutta tuo peterrankin kyselyssä esiin tullut kahden yhtäaikaisen ottelun rajoitus ihmetyttää. Mihin hittoa tuolla rajoituksella halutaan? Jos minä olen kerran palvelusta maksanut ja katson sitä yhden IP:n kautta, niin miksi sitä katseltavien pelien määrää pitää rajoittaa? Etenkin otteluiden ratkaisuhetkillä sitä seuraisi mielellään niin montaa ottelua kuin ruuduille mahtuu ja kaista riittää.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaikkinensa olen tyytyväinen Telian palveluun, mutta tuo peterrankin kyselyssä esiin tullut kahden yhtäaikaisen ottelun rajoitus ihmetyttää. Mihin hittoa tuolla rajoituksella halutaan? Jos minä olen kerran palvelusta maksanut ja katson sitä yhden IP:n kautta, niin miksi sitä katseltavien pelien määrää pitää rajoittaa? Etenkin otteluiden ratkaisuhetkillä sitä seuraisi mielellään niin montaa ottelua kuin ruuduille mahtuu ja kaista riittää.
Tuolla pyritään tietysti siihen, ettei samoja tunnuksia käytetä useassa eri taloudessa.

Tuli muuten mieleen, että Telia on ainakin puhunut tuosta kahden laitteen rajoituksena, eikä kahden ottelun. Ei tullut kokeiltua, mutta jos rajoitus todella on laitekohtainen, niin olisikohan samalla laitteella mahdollista katsoa useampaa ottelua ilman rajoituksia? Tämä ei ainakaan mahdollistaisi samojen tunnuksien laajamittaista käyttöä, joten sen ei luulisi olevan Telialle suuri ongelma.

Toki mainitsemasi IP-kohtainen rajoitus ajaisi saman asian. Saman IP:n sisällä tuota systeemiä ei varsinaisesti voi väärinkäyttää merkittävällä tavalla.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Ei tullut kokeiltua, mutta jos rajoitus todella on laitekohtainen, niin olisikohan samalla laitteella mahdollista katsoa useampaa ottelua ilman rajoituksia?

Itse muistelen katsoneeni selaimella kahta matsia yhtäaikaa koneella. Tuossa oli se ongelma ainakin Chromella että se ei-aktiivinen ikkuna missä toinen peli pyöri, kuvanlaatu heikkeni kunnes se oli jotain 240p.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse muistelen katsoneeni selaimella kahta matsia yhtäaikaa koneella. Tuossa oli se ongelma ainakin Chromella että se ei-aktiivinen ikkuna missä toinen peli pyöri, kuvanlaatu heikkeni kunnes se oli jotain 240p.
Kahta matsiahan voi katsoa vaikka eri laitteilla, joten tarkoitin tässä useamman kuin kahden matsin katsomista.

Itse olen koneella laittanut usein pelin pyörimään toiselle näytölle ei-aktiiviseen ikkunaan ja hyvin on toiminut. Taitaa lähteä rajoittamaan kuvanlaatua vasta sitten, kun kaista tai koneen tehot alkavat loppua.
 

Hernenenä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Huikeaa duunia @peterra . Mahtavaa, että löytyy aikaa ja vitseliäisyyttä tehdä näinkin kattava kysely. Uskoisin, että Telialla tämä tutkimus kyllä luetaan tarkkaan. Se, että johtaako tämä toimenpiteisiin, niin se onkin sitten toinen juttu. Halua Telialta varmaankin löytyisi korjata monikin asia sukkelaan, mutta Soneralta perityn taustajärjestelmän korjaaminen/uusiminen ei ole nopea projekti. Tai ainakin semmoinen kuva Telian selityksistä on minulle jäänyt.

Olen itse asiassa eri mieltä täällä muutamien nimimerkkien kanssa siitä, että tämä tulos olisi jollain tavalla iso epäonnistuminen Telialle. Pikemminkin päinvastoin. Täällä palstalla kumminkin pyörii se kaikkein kriittisin yleisö ja suomalaisuuteen kuuluu olla hiljaa, kun kaikki on ihan ok tai paremmin. Eli jos tämä kriittinen porukka saa näin ”neutraalin” tuloksen aikaiseksi, niin kuinkahan positiivinen tulos olisi ollut jos kyselyyn olisi vastanneet loput 100 000 käyttäjää? Hyvänä esimerkkinä tästä lienee kesän laskutus: Täällä avaudutaan suureen ääneen, että kun pitää maksaa muutama ylimääräinen euro Touko- ja Syyskuulta, mutta kukaan ei kiittele, että eipähän tartte maksaa Kesä- ja Elokuun väliseltä ajalta latin latia. Ruudun aikana oli aina joko otettava määräaikainen soppari tai sitten maksettava huomattavasti isompaa kuukausihintaa.

Mielestäni parasta antia tutkimuksessa oli täälläkin tuttujen kipupisteiden alleviivaus eli epäselvyydet laskutuksessa ja tästä seuraava epäselvyys viestinnässä, kun ei Telialla itsekkään tiedetä. Myöskin heikko kuvaamisen/hidastusten laatu ja viiveen pienentäminen teknisessä toteutuksessa. Ehkä näihin Telia kykenee puuttumaan tulevalla kaudella?

Vielä kerran hyvää duunia @peterra

edit: typojen korjailua
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Hernenenä tulos vastaa kohtalaisen hyvin omaa mielikuvaani Teliasta. Minulle on sattunut ns. Telia-row päälle, kun olen muuttanut varmaan kolmesti putkeen Telian yhtiövastikkeelliseen kohteeseen. Joka kerta netin tilaaminen, toimintaan saattaminen & laskutus on ihan helkkarinmoinen show, mutta joka kerta netti itsessään, kun se on ekan kerran alkanut toimia, on toiminut kuin junan vessa. Telian ehdoton vahvuus omiin silmiin on ollut toimintavarmuus ja ei nämä tulokset ainakaan mielestäni hirveästi tuosta ota pois. Kipupisteet on enemmän tuolla viestinnässä, laskutuksessa ja tilauksen taitekohdissa - ei eka eikä vika yritys, jolla näin on, mutta noita heikkouksia parantamalla vahvuudet on entistä isompia vahvuuksia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvänä esimerkkinä tästä lienee kesän laskutus: Täällä avaudutaan suureen ääneen, että kun pitää maksaa muutama ylimääräinen euro Touko- ja Syyskuulta, mutta kukaan ei kiittele, että eipähän tartte maksaa Kesä- ja Elokuun väliseltä ajalta latin latia. Ruudun aikana oli aina joko otettava määräaikainen soppari tai sitten maksettava huomattavasti isompaa kuukausihintaa.
Tämä särähti silmiin aika pahasti. Ruutuun vertaaminen on jo lähtökohtaisesti huono idea, kun Ruudun tapauksessa samalla hintaa sai paljon muutakin sisältöä. Telian tapauksessa liigapassiin ei kuulu mitään liigan ulkopuolista sisältöä, joten olisi todella väärin laskuttaa siitä kesän aikana. Ei minulle tule mieleenkään kiitellä Teliaa jostain, mikä on selvästi ainoa oikea tapa toimia.

Väittäisin, että noin 98% touko- ja syyskuun laskutuksista valittavista ei välitä niistä muutamista euroista, vaan meitä ärsyttää Telian epärehelliseltä vaikuttava toimintatapa. Ainoa syy tämän kaltaiseen laskutukseen on asiakkaiden vedättäminen ja sitä kautta saatavat rahat.

Se ei vaan ole ok, että uskollisimmat kestotilaaja-asiakkaat joutuvat maksamaan muita enemmän.

Sehän tässä on pahinta, että suurin osa Telian ongelmista ei liity vaikeisiin teknisiin toteutuksiin, vaan siihen miten Telia on päättänyt toimia eri asioiden suhteen. Olisi helpompi ymmärtää sellaisia ongelmia, jotka ovat oikeasti teknisesti vaikeita toteuttaa. Tällöin voisi edes kuvitella, että Telia toimii asiakaslähtöisesti ja rehellisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Olbertson

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Leijonat, Kärpät
@Hernenenä @peterra @Telia

Laitetaanpa keskiarvot vanhaan kunnon myyntiorganisaation asteikkoon:

5="kiitettävä"
4="hyvä"
3="tyydyttävä"
2="välttävä"
1="heikko"

Jokainen itseään kunnioittava organisaatio pyrkii vitoseen tai vähintään neloseen. Kolmosesta alaspäin on kriisitilanne.

Parhaat keskiarvoarvosanat, jotka tuolta bongasin oli 3,8 helppoudesta ja 3,7 kuvanlaadusta. Edes hyvälle tasolle ei päässyt siis yksikään osa-alue. Sen sijaan mitä syvemmälle tuohon loistavaan analyysiin uppoaa, sitä surkeammiksi käy vastaukset. Kun aletaan puhua asiakaslähtöisyyteen liittyvistä asioista, on arvosanat kakkosella alkavia. Näin ollen ei ole ihme, että tämä ketju on näin paisunut.

Telialla ei todellakaan voida olla tyytyväisiä tuloksiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös