Telia / MTV – Liigan uusi koti

  • 3 450 537
  • 21 565

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Vaikka viime syksyllä hommasin, niin uskaltaisin sanoa, että uusi, sillä Nasa UHD -kanava näkyy ja boksin asetuksista saa valittua 4K:n resoluutioksi. Arris VIP5305, tommonen musta kiekko.

Mutta tosiaan tuon Liigapassin vaatiminen UHD-lähetyksiin on mielestäni erikoista, koska Telian haluama tekniikka kyllä löytyy, mutta kaikkien muiden joukkueiden pelien näkemisen en näe vaikuttavan tuohon yhtälöön.
Ei siinä perässä ole W:tä?

Telian sivuilta:
Jos käytössäsi on Telia TV digiboksi, sen tulee olla UHD:tä tukeva malli 5305w.

En tarkemmin osaa sanoa noista, mutta eipä se suuri ihme olisi että laite kykenisi UHD:hen mutta Telia ei sitä sille jaa.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Haluaako joku vähän valaista tyhmää? Sain Telialta äsken ilmoituksen laskusta jonka arvo on 13,01€. Laskussa ilmoitetaan laskutusjakson olevan 3.5-2.6.2019. Tietääkseni tuona aikana Telia näytti yhden pelin (finaalien game seven) joten mihin tuo 13 euron lasku oikein perustuu? En taas vaihteeksi oikein tajua Telian laskutuslogiikkaa. Käsitin silloin kauden päättyessä, että toukokuussa maksamani laskun jälkeen se oli tältä kaudelta that's it ja joutuisin pulittamaan seuraavan kerran vasta ensi syksynä.. Eli osaako joku nyt selittää mulle mihin logiikkaan tämä tänään saamani lasku oikein perustuu? Epätietoisuus ja sen aiheuttama hämmennys tässä vituttaa enemmän kuin lasku itsessään.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Haluaako joku vähän valaista tyhmää? Sain Telialta äsken ilmoituksen laskusta jonka arvo on 13,01€. Laskussa ilmoitetaan laskutusjakson olevan 3.5-2.6.2019. Tietääkseni tuona aikana Telia näytti yhden pelin (finaalien game seven) joten mihin tuo 13 euron lasku oikein perustuu? En taas vaihteeksi oikein tajua Telian laskutuslogiikkaa. Käsitin silloin kauden päättyessä, että toukokuussa maksamani laskun jälkeen se oli tältä kaudelta that's it ja joutuisin pulittamaan seuraavan kerran vasta ensi syksynä.. Eli osaako joku nyt selittää mulle mihin logiikkaan tämä tänään saamani lasku oikein perustuu? Epätietoisuus ja sen aiheuttama hämmennys tässä vituttaa enemmän kuin lasku itsessään.
Telia laskuttaa toukokuusta 13,90€, ja se jaetaan kalenteripäiville eikä pelipäiville. Olet aiemmassa laskussasi maksanut jo toukokuun kaksi ensimmäistä päivää (2/31 * 13,90€ = 0,89€), joten tälle laskulle jäi toukokuuta tuo 13,01€.

EDIT: ja siis 13,90€ vain on Telian päättämä toukokuun hinta, siihen ei mitään sen kummempaa perustetta ole.
EDIT2: vielä tarkennuksena, että koska Telia jakaa tuon kuukausihinnan kalenteripäiville, sillä ei ole mitään väliä vaikka laskutusjaksollasi ei olisi ollut yhtään peliä. Toukokuun hinta on 0,45€/päivä, oli peliä tai ei.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Telia laskuttaa toukokuusta 13,90€, ja se jaetaan kalenteripäiville eikä pelipäiville. Olet aiemmassa laskussasi maksanut jo toukokuun kaksi ensimmäistä päivää (2/31 * 13,90€ = 0,89€), joten tälle laskulle jäi toukokuuta tuo 13,01€.

EDIT: ja siis 13,90€ vain on Telian päättämä toukokuun hinta, siihen ei mitään sen kummempaa perustetta ole.
EDIT2: vielä tarkennuksena, että koska Telia jakaa tuon kuukausihinnan kalenteripäiville, sillä ei ole mitään väliä vaikka laskutusjaksollasi ei olisi ollut yhtään peliä. Toukokuun hinta on 0,45€/päivä, oli peliä tai ei.
Kiitos perinpohjaisesta selityksestä. En sinänsä vieläkään tajua mitä järkeä tuossa Telian systeemissä on, mutta ainakin avartui nyt mistä tuo summa tulee.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kiitos perinpohjaisesta selityksestä. En sinänsä vieläkään tajua mitä järkeä tuossa Telian systeemissä on, mutta ainakin avartui nyt mistä tuo summa tulee.
Telian laskutusjärjestelmä on luotu alunperin puhelinliittymien laskutusta varten, mikä selittää tämän monimutkaisuuden. Eihän tuossa Liigatuotteen kannalta järkeä olekaan, mutta Telia nyt vain ei ole saanut aikaiseksi kehittää uutta järjestelmää Liigan laskuttamista varten.
 

petete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
Vieläkö @Telia kirjoittaa täällä? Kysyn täällä, kun en tuonne Telian palstalle ala tehdä tunnuksia "teliamaiseen malliin".

Telia vastasi käyttäjän kysymykseen miksei Chromecastin kautta saada UHD-lähetyksiä seuraavasti: "Olemme lähteneet Ultra HD:n osalta liikkeelle niistä tekniikoista, joissa siitä on eniten hyötyä, eli ison ruudun ratkaisuista kaapeli-TV ja digiboksi meidän laajakaistalla".

Haluaisin tietää miten Telia määrittelee sen ettei CC ole "ison ruudun ratkaisu"? Veikkaan, että isoistakin ruuduista löytyy HDMI-portti.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Laajakaistan ja boksin myynnistä on Telialle eniten hyötyä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Laajakaistan ja boksin myynnistä on Telialle eniten hyötyä.

Tämä on asia mistä ihan todella pitäisi enemmän puhua. Olisiko vaikka Markkinointi & Mainonta -lehti hyvä.

Ei tietenkään, koska siellä joutuisi paljastamaan strategiansa mikä ei ole näyttää jääkiekkoa asiakkaille. Tai vähän on, mutta ei ilman reilua korvausta osakkeenomistajille.

Strategia pitää pitää visusti salassa, koska markkinoilla on niin kova kilpailu kuka saa pelit näyttää kenellekin.
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
En ole hetkeen tätä ketjua lukenut. Koska tilauksen katkasin jo aikoja sitten. Oli hauska kuitenkin vika sivu lukea ja huomata samat asiat. Laskutus epäselvää, jokaiselle sanotaan erilailla. Lopulta laskutetaan kaikkia. Ihan varmuuden vuoksi.

Itsellä on tosi ison harkinnan alla, että tilaanko tuota sontaa ensi kaudelle. Mitenkäs muilla? Meinaatteko jatkaa?

Vika niitti mun arkkuun oli kun antovat ilmaiseksi Cmoren ja lastenkanavat kuukaudeksi. No kävin nuo irtisanomassa viikon sisään. Toinen ei ollutkaan irtisanoutunut koska. Ei voi irtisanoa kahta peräkkäin. Pitää odottaa 5-20min ennen seuraavaa. Näin ollen toinen jäi sinne "limboon" ja tästä keräytyi laskua yhden kuukauden verran. Ihan vain koska 2019 ei pysty irtisanomaan kaikkia kerralla. Se riitti minulle.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Oikeastiko on näin? @Telia

Eihän asiakaspalvelija tätä tiedä. Helposti voi olla koodissa joku tälläinen mistä kukaan ei tiedä miksi se on siellä.

Jos siellä on niin, sitä ei voi koodari korjata ilman pitkää prosessia. Hänelle pitää ensin laittaa tiketti ja tehdä työmääräarviointi. Sen jälkeen pitää arvioida kuinka kauan muutoksen testaaminen kestää, testata se ja sen jälkeen mennään tuotantoon. Kunhan joku hyväksyy ensin.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oikeastiko on näin? @Telia
Kyllä. Omilta sivuilta kun yrittää irtisanoa, tilata tai muokata jotain pitää odottaa että edellinen muutos on mennyt loppuun ennen seuraavaa muutosta. Tässä menee omien kokemuksien mukaan 5min-3h. Tervetulia 90-luvulle.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jos siellä on niin, sitä ei voi koodari korjata ilman pitkää prosessia. Hänelle pitää ensin laittaa tiketti ja tehdä työmääräarviointi. Sen jälkeen pitää arvioida kuinka kauan muutoksen testaaminen kestää, testata se ja sen jälkeen mennään tuotantoon. Kunhan joku hyväksyy ensin.

Tokihan hyväksymisen tekee joku, joka ei tiedä mistä on kysymys eikä ehkä edes kiinnosta koko juttu ja siksi onkin helppo hylätä homma liian kalliina,
Tosin tässä lienee sama kuin siinä, ettei Hesarin tilausta ainakaan ennen voinut katkaista kuin juttelemalla myyjän kanssa tai siinä, että GIgantista et saa puhelinta ostettua kuuntelematta lomaosakekauppahenkistä loputonta myyntipuhetta.

Olisi vain reilua myöntää, että ollaan tehty hankalaksi ettet lopettaisi tilausta ja ei olla tuomassa mitään huippukuvaa CC:lle kun meidän ydinliiketoimintaa on liittymien myynti ja boksien vuokraus ja sun CC toimisi ilman näitä meidän myymiä tavaroita.
Tällä palstalla puhuvat päät suoltavat kaikenlaista sontaa vaikka johtokin on kertonut että perimmäinen tarkoitus on myydä liittymiä ja laitteita.

Edelleen voi sanoa, että voiko muuta odottaa kun Suomen Lennätinlaitos goes suoratoisto?
 

Pika1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tokihan hyväksymisen tekee joku, joka ei tiedä mistä on kysymys eikä ehkä edes kiinnosta koko juttu ja siksi onkin helppo hylätä homma liian kalliina,
Tosin tässä lienee sama kuin siinä, ettei Hesarin tilausta ainakaan ennen voinut katkaista kuin juttelemalla myyjän kanssa tai siinä, että GIgantista et saa puhelinta ostettua kuuntelematta lomaosakekauppahenkistä loputonta myyntipuhetta.

Olisi vain reilua myöntää, että ollaan tehty hankalaksi ettet lopettaisi tilausta ja ei olla tuomassa mitään huippukuvaa CC:lle kun meidän ydinliiketoimintaa on liittymien myynti ja boksien vuokraus ja sun CC toimisi ilman näitä meidän myymiä tavaroita.
Tällä palstalla puhuvat päät suoltavat kaikenlaista sontaa vaikka johtokin on kertonut että perimmäinen tarkoitus on myydä liittymiä ja laitteita.

Edelleen voi sanoa, että voiko muuta odottaa kun Suomen Lennätinlaitos goes suoratoisto?
Tämä kuvanlaatu suomalaisissa lähetyksissä kyllä nyppii. Cmore on tilattu, mutta formulalähetykset katson yleensä "vaihtoehtoisista" britti-streameistä kun kuvanlaatu hakkaa cmoren maksukanavan mennentullen.
 

holynordic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Україна
Itsellä on tosi ison harkinnan alla, että tilaanko tuota sontaa ensi kaudelle. Mitenkäs muilla? Meinaatteko jatkaa?

Vituttaa, kun halu nähdä Kärppien pelit on niin suuri, että ne melkein katsoo vaikka keitetyllä perunalla, kun hallille pääsy on valitettavan satunnaista. Uskon, että monella muullakin on sama ongelma - ei haluttaisi maksaa tästä paskasta euroakaan, mutta on "pakko". Yrittänen kuitenkin vastustaa kiusausta, ei tästä keskeneräisen tuotteen testaamisesta kuuluisi maksaa Telialle yhtään mitään.

Ja @Ishmael se vain odottaa vastausta käyttäjältä @Telia - tälle odotukselle pitää perustaa kohta oma liveseurantaketju! :)
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Itsellä on tosi ison harkinnan alla, että tilaanko tuota sontaa ensi kaudelle. Mitenkäs muilla? Meinaatteko jatkaa?
Jatkan ilman muuta! Katsoin viime kaudella lähes kaikki Kärppien pelit. Play-offien ajaksi vaihdoin Liiga-passiin ja finaaleissa takaisin Kärppä-passiin. Vaihdot sujuivat ketterästi. Olisko parissa pelissä runkosarjassa ollut pientä häikkää lyhykäisesti, muutoin kuvan tekninen laatu varsinkin Raksilasta oli erinomaista, parempaa kuin Ruudun HD-kanavilta Elisan kaapelissa.

Kaapelimodeemissa oli kevään mittaan pientä häikkää ja se heijastui tietenkin kodin Wi-Fi -verkkoonkin. Nyt on modeemi vaihdettu ja samalla yhteysnopeutta nostettu -> 250 Mbs/s. Jospa tuolla + Chromecast Ultralla saisi UHD-laatuisen lähetteen käyttöön. En tosin tiedä kuinka nykyinen kuvanlaatu havaittavasti vielä paranee mutta sittenhän tuon näkisi.

Moni on valittanut kuvaajien työskentelytavasta ja itsekin näkisin, että sitä voisi parantaa zoomailun suhteen. Kyseessä on sama tuotantotiimi kuin Ruudulla oli..
 

Telia

Jäsen
Vieläkö @Telia kirjoittaa täällä? Kysyn täällä, kun en tuonne Telian palstalle ala tehdä tunnuksia "teliamaiseen malliin".

Telia vastasi käyttäjän kysymykseen miksei Chromecastin kautta saada UHD-lähetyksiä seuraavasti: "Olemme lähteneet Ultra HD:n osalta liikkeelle niistä tekniikoista, joissa siitä on eniten hyötyä, eli ison ruudun ratkaisuista kaapeli-TV ja digiboksi meidän laajakaistalla".

Haluaisin tietää miten Telia määrittelee sen ettei CC ole "ison ruudun ratkaisu"? Veikkaan, että isoistakin ruuduista löytyy HDMI-portti.

Olemme valinneet UHD-lähetyksiin tekniikat, joista on päästy nopeiten liikkeelle. Tietenkin Chromecastin ja Apple TV:n avulla saa kuvan siirrettyä isolle ruudulle, mutta UHD-lähetysten tuominen Chromecast Ultralle ja Apple TV 4k:lle vaatii enemmän kehitystyötä, koska tänä päivänä UHD on vielä suhteellisen uusi tekniikka TV-kuvan siirrossa ja tuotteistus ei ole osalla TV alustoista ihan yhtä suoraviivaista kuin mitä se on HD-sisällöillä. Digiboksin jälkeen pyrimme laajentamaan UHD-tukea CC Ultralle ja Apple TV 4k versiolle, mutta aikatauluja tai varsinaisia lupauksia ei tässä vaiheessa toteutumisen osalta voida antaa.

//Joonas S.
 
Viimeksi muokattu:

mesag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ymmärrän, että Telia on kussut paljon asioita, mutta en ymmärrä sitä, miten tämä laskutusasia on monille niin hankala, kun se on ihan äärimmäisen yksinkertainen ja omasta mielestäni huomattavasti parempi kuin Ruudun. Ruudulla tilaus oli aina kuukauden kerralla, samoin kuin Netflixillä. Telialla voin tilata esim 1.1., ja jos peruutan tilauksen 2.2., loppuu tilaus heti (1kk minimilaskutusta). Jos Ruudulla olisi perunut 2.2., olisin maksanut toisenkin kuukauden verran katsomisoikeudesta, aina 3.1. asti.

Monia asioita Telia on kyllä mokaillut, mutta en käsitä sitä, miten tästä laskutuksesta ja laskutusjaksoista saadaan mukamas niin hankalia ja monimutkaisia.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tietenkin Chromecastin ja Apple TV:n avulla saa kuvan siirrettyä isolle ruudulle, mutta UHD-lähetysten tuominen Chromecast Ultralle ja Apple TV 4k:lle vaatii enemmän kehitystyötä, koska tänä päivänä UHD on vielä suhteellisen uusi tekniikka TV-kuvan siirrossa ja tuotteistus ei ole osalla TV alustoista ihan yhtä suoraviivaista kuin mitä se on HD-sisällöillä.
Mielenkiintoista. Ainakin Viaplaylla on tainnut saada jo jonkin aikaa 4K-kuvaa ja kaippa myös Youtuben sisältöjä on voinut katsoa reilumman aikaa UHD-tasolla Chromecast Ultran kautta.
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Mielenkiintoista. Ainakin Viaplaylla on tainnut saada jo jonkin aikaa 4K-kuvaa ja kaippa myös Youtuben sisältöjä on voinut katsoa reilumman aikaa UHD-tasolla Chromecast Ultran kautta.
Tähön myls yksi hauska lisä. Telia mainosti tuota 4K kuvaansa isoon äänen ja suositteli hankkimaan Chromecast ultran. Tietenkin heidän verkkokaupastaan. Nyt kuitenkin jo vuosi taaksepäin ja tuota ei ole todellakaan vielä lähivuosinakaan tulossa. Koska html piti tulla jo viime talvena, vaan ei näy.

Siinä taas hienosti kuluttajilta nyhdettiin rahat pois. Ensin että kaikki toimii vain heidän boxillaan. Ja sitten että osta cc-ultra että näet paremmalla laadulla. Pakkoa sanoa, että tuolta osin markkinointi on luultavasti onnistunut. Ja ovat saaneet monilta ns löysät pois. Kuten tuolla sekavalla maksusysteemillään. Sekä tarjoamalla ilmaisia kanavia joita ei saa kerralla edes katkaistua ja maksut pyörivät. Siellä lafkassa on todellakin otettu kaikki irti.

Sen sijaan itse tuote ei juurikaan kauden aikana kehittynyt. Mullistava äänimailma oli kaukainen muisto vain jne

Ainoat posit mitä itselle jäi mieleen. Olivat ehkä hieman parempi kuvanlaatu sekä maaliviiva-kamerat. Eli aika lyhyeksi jäi se lista.
 

Telia

Jäsen
Mielenkiintoista. Ainakin Viaplaylla on tainnut saada jo jonkin aikaa 4K-kuvaa ja kaippa myös Youtuben sisältöjä on voinut katsoa reilumman aikaa UHD-tasolla Chromecast Ultran kautta.
En sitä kieltänytkään, etteikö 4K/UHD-sisältöjä olisi tällä hetkellä lainkaan saatavilla esimerkiksi Chromecast Ultran kautta. UHD-tuen rakentaminen eri alustoille ei ole niin nopeaa ja yksinkertaista, koska UHD on kuitenkin melko uusi elementti TV-kuvan siirrossa. Halusimme kuitenkin tarjota UHD-lähetyksiä jo menneellä kaudelle. Kaapeli-TV ja Telia TV digiboksi laajakaistalla -palveluihin UHD:n tuominen kävi kaikkein nopeiten.

Mitä tulee Chromecast Ultran mainostamiseen, niin onhan se näppärämpää ostaa suoraan Chromecast Ultra kotiin, jos on tällä hetkellä hankkimassa Chromecastia. Ultrassa on kuitenkin tekniset valmiudet pidemmälle tulevaisuuteen ja voihan sillä katsoa myös näitä muita UHD/4K-sisältöjä.

//Joonas S.
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Olemme valinneet UHD-lähetyksiin tekniikat, joista on päästy nopeiten liikkeelle. Tietenkin Chromecastin ja Apple TV:n avulla saa kuvan siirrettyä isolle ruudulle, mutta UHD-lähetysten tuominen Chromecast Ultralle ja Apple TV 4k:lle vaatii enemmän kehitystyötä, koska tänä päivänä UHD on vielä suhteellisen uusi tekniikka TV-kuvan siirrossa ja tuotteistus ei ole osalla TV alustoista ihan yhtä suoraviivaista kuin mitä se on HD-sisällöillä. Digiboksin jälkeen pyrimme laajentamaan UHD-tukea CC Ultralle ja Apple TV 4k versiolle, mutta aikatauluja tai varsinaisia lupauksia ei tässä vaiheessa toteutumisen osalta voida antaa.

//Joonas S.
En ole asiantuntija näissä asioissa, jotain kuitenkin tiedän, mutta HTML5 ei käsittääkseni erottele suoraan erilaisia resoluutioita ja CC ultra sekä Apple tv 4k tukevat UHD:tä suoraan vakiona. Näin ollen noiden saaminen pitäisi olla huomattavasti helpompaa noille laitteille, kuin omalle digiboksillenne. Toki en osaa arvioida kuinka loput teidän järjestelmänne on rakennettu ja ongelma voi hyvinkin olla se että muut järjestelmät eivät toimi tuon kanssa ja sen takia joudutaan kikkailemaan. Tätä tukee sen Viron Telian HTML5-playerin toiminta alustasta riippumatta. Mutta tuon tekniikan osalta ei kannata kauheasti lähteä heittelemään tuollaisia väitteitä, ellet ole 100% varma että asia on noin.
 

Telia

Jäsen
En ole asiantuntija näissä asioissa, jotain kuitenkin tiedän, mutta HTML5 ei käsittääkseni erottele suoraan erilaisia resoluutioita ja CC ultra sekä Apple tv 4k tukevat UHD:tä suoraan vakiona. Näin ollen noiden saaminen pitäisi olla huomattavasti helpompaa noille laitteille, kuin omalle digiboksillenne. Toki en osaa arvioida kuinka loput teidän järjestelmänne on rakennettu ja ongelma voi hyvinkin olla se että muut järjestelmät eivät toimi tuon kanssa ja sen takia joudutaan kikkailemaan. Tätä tukee sen Viron Telian HTML5-playerin toiminta alustasta riippumatta. Mutta tuon tekniikan osalta ei kannata kauheasti lähteä heittelemään tuollaisia väitteitä, ellet ole 100% varma että asia on noin.
Meidän järjestelmän rakennuspalikoista en lonkalta osaa enempää sanoa, mutta Telia Yhteisössä tätä samaista asiaa oli avattu tuotepäällikön toimesta seuraavalla tavalla:

Digiboksi myös muiden operaattoreiden laajakaistalla on seuraava looginen askel, sillä vaadittava kehitys on kohtuullinen tähän, ja tuo mahdollisuuden kaikille kiinnostuneille nähdä Liigaa uudella tarkkuudella. UHD-kuva, joka tulee jaettavaksi näihin digibokseihin, ei sellaisenaan ole käytettävissä muiden valmistajien laitteille. Meidän digiboksi on meidän näkökulmasta tunnettu ympäristö, muiden valmistajien laitteiden osalta tulee taas uudet tekijät kyseeseen.

//Joonas S.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös