Telia / MTV – Liigan uusi koti

  • 3 479 313
  • 21 693

Telia

Jäsen
Erittäin hyvä. Yksi tärkeimmistä kehityskohteista, ellei tärkein. Onko meillä kuluttajilla mahdollista saada pientä tilannepäivitystä, milloin tuota voisi mahdollisesti jo odottaa tuotantoon?

E. Tuskin täällä kukaan tarkkoja päivä haluaa, mutta edes tilannepäivitystä siis.

Tästä toki viestitään heti kun on jotakin varmaa kerrottavaa. Mitään mahdottomia lupauksia ei voida lähteä antamaan, kun ikävämpi olisi tuottaa pettymyksiä ihmisille. Aiemmin on jo kerrottu, että HTML5 tekniikkaan on tarkoitus siirtyä talven aikana, mutta aikataulut täsmentyy kun kehitys etenee :)

Niko / Telia
 

Telia

Jäsen
Kai se näinkin tavallaan on, mutta ei sitten kuitenkaan ihan. Telia on edelleen ensi sijaisesti teleoperaattori. Asiakaspalvelukanavat on rakennettu sitä silmällä pitäen. Liiga on tuotteena Telialle käsittääkseni jopa suhteellisen pieni osa kokonaisuutta. Jos verrataan esim. Ruudun aikoihin, niin Telia on nyt jo saanut näissä verkkoyhteisöissä enemmän aikaan asiakaspalvelun nimissä kuin Sanoma sai koko aikana, kun Liigan oikeuksia hallinnoi. ...ja Sanoman maksusisällöissä Liiga taisi olla se ykköstuote...

Kiitokset @rinne!
Jatkoaika ja muut sosiaalisen median alustat on meille tärkeitä väyliä käydä vuoropuhelua jääkiekon ystävien kanssa. Tältäkin palstalta on tähän mennessä ammennettu paljon hyviä ideoita ja näin varmasti tapahtuu myös jatkossa. Viikonlopun aikana oli ihan poikkeustilanne, kun tilauksia tuli niin paljon ja ihmisiä autettiin ottamaan palvelua käyttöön monissa eri kanavissa. Tilanne varmasti tasaantuu, kun palvelut on saatu ihmisille käyttöön. Tilauksiin ja käyttöönottoon liittyvän keskustelun jälkeen päästään varmasti taas enemmän keskustelemaan, että miten asioita pitäisi kehittää eteenpäin.

Pyritään siis jatkossa olemaan päivittäin aktiivisesti myös täällä Jatkoajan palstalla paikanpäällä! :)

Niko / Telia
 

Etäfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Cheerleaderit, Vaihtuvat valmentajat
1. lätkäviikonloppu takana. Jotenkinhan tuo meni. Win10+Sovellus -yhdistelmä toimi perusteistaan hyvin. Mistään mullistavasta kokemuksesta nyt ei vielä voi puhua; pahimpana se, ettei TeliaTV:tä kestä viedä HDMI-vahvistin-TV tai alkaa näppylöitä aiheuttava nykiminen, jopa hiiri sai kohtauksia. Tämä ainoastaan Teliasovelluksella kun kaikki muut mahdolliset ruudut, sovellukset ja muut voi katsella/kuunnella mistä vaan.

" Ruuvaamalla" tuon kuvan saa kyllä rauhoittumaan, mutta vaatii aina erikoisvirityksiä, äänilähteen valintoja (kun Windowsilla on tapana kehitellä kaikenlaisia viestintälaitteita). OK tämä menee jos on perhetynyt asiaan, mutta laitapa asialle Kärsämäen mummo - niin jää tekemättä, vaikka kuitenkin melko yksinkertaisista asioista puhutaan. Käytettävyys ei siis ihan ole viilattu parhaimpaan loistoonsa. Mistä päästään edelleen uuteen asiaan:

Vanhat pelit. Olin jo aiemmin ajatellut että huhtikuussa on melkoinen salaatti löytää se oma peli lokakuussa. Koetin äsken etsiä perjantaista TPS - HPK -peliä. Aiemmin se löytyi, nyt ei enää mistään. Perjantaina missasin pari erää ja kolmanteen ehti mukaan. Pelin jälkeen sai painella Sovellusta kuin Speden muistipeliä: Teliatv TV Liiga Kirjastot, että mistä ne tallennetut pelit löytyvät. Oikea paikka oli Liiga. Nyt sitä kalenteria ei saa perjantaille 14.9 vaikka takoo kuinka ja 1. mahdolliset katsottavat pelit on LA 15.9. - Eikö nämä olleetkaan 13kk saatavilla ??

Muuta yleisesti mitä kaipaa mukaan: (näistä on varmasti mainintoja muitakin)
- Oman pelin erätaukokello (Taisi jo LA olla käytössä, ellen väärin muista, mistä +). Samalla kun tauolle siirrytään, voisi muiden pelien ajat putkahtaa pienellä ruudun alakulmaan, niin voisi halutessaan hypätä toiselle paikkakunnalle, kun useinkin pelit voi laahata puolikin erää jäljessä.

- Erän tilastot (MV-torjunnat, jäähyt, jäähyn syy, maalit, tapahtuma-aikoineen ...muuta tarpeellista). Ellei jo erätauolle lähdettäessä, niin pelin jälkeen sitten kaikki tilastot yhteensä kaikista eristä maalintekijöineen, syöttäjineen. Ikään kuin TOTAL - mitä saatiin pelissä aikaiseksi.

- PLING! -kone. Joku kaipasi pelijännityksen säilyttämistä, mutta minusta oli informatiivista, kun pehmoinen PLING! kuului toisaalla tehdyn maalin merkiksi. Oheistietohin mikä peli, kumpi sai maalin, ja kuka teki. Esim. TPS - HPK; *2* - 1; Kakko. Tuota muuttunutta numeroa jotenkin korostaa, vaikka pienellä vilkulla, värillä.

Näitä viilaamalla ollaan hyvällä tiellä perusteisiin, kun systeemit sitten toimivat katselutavasta riippumatta. Sitten mullistamaan sitä katsojakokemusta kuvanlaadulla, hidastuksilla, tehosteilla.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Itse keväällä harkitsin paketin tilaamista, koska joukkuepassi kuulosti hyvältä formaatilta. Noh, mainostettu parikymppiä kuussa ei sitten pitänytkään paikkansa, kun olisi pitänyt erikseen hommata joku boksi tai vastaava, jos ei halua netin välityksellä katsoa. Ja tämän keskustelun perusteella nuo nettijärjestelmät ovat paskavehkeitä edelleen.

Mua vituttaa ja hävettää intohimoisena lätkämiehenä sekä suomalaisena kuluttajana se, miten päin persettä nämä asiat on hoidettu.

Ps. Voisiko joku selventää tyhmälle, että jos haluan katsoa liigaa kaapeli-tv:n kautta, niin miksi siihen tarvitsee jonkun maksullisen kortin tai boksin väliin? Kaiken maailman TLCT, AVAT ja muut kurakanavatkin ovat vain tulla tupsahtaneet kanavavalikkoon, niin miksi nyt tarvii jonkun saatanan palikan siihen?

Siksi, koska Telia osti kalliilla yksinoikeuden, ja ihan vain vipuvarreksi siihen, että haluaa myydä omia liittymiään, romuja ja palvelujaan sen varjolla. Sitä voi kaunistella miten haluaa, mutta se on taustalle perimmäinen syy miksi näin.

Osta ja maksa kaikki Telian tarjoama "roipe / palvelu" niin homma toimii (ainakin heidän ja muutaman uskovaisen mukaan) muutoin vedä lapaseen.

Eikä siinä minusta mitään. Sit ei vaan minusta kannattas hirveästi ihmetellä ja valitella että kun tulee vähän kritiikkiä ja sontaa ropeliin..

Sm-liiga ja suomen jääkiekkohan tässä se suurin kärsijä on isossa kuvassa ja pitkällä tähtäimellä.
 

Telia

Jäsen
Vanhat pelit. Olin jo aiemmin ajatellut että huhtikuussa on melkoinen salaatti löytää se oma peli lokakuussa. Koetin äsken etsiä perjantaista TPS - HPK -peliä. Aiemmin se löytyi, nyt ei enää mistään. Perjantaina missasin pari erää ja kolmanteen ehti mukaan. Pelin jälkeen sai painella Sovellusta kuin Speden muistipeliä: Teliatv TV Liiga Kirjastot, että mistä ne tallennetut pelit löytyvät. Oikea paikka oli Liiga. Nyt sitä kalenteria ei saa perjantaille 14.9 vaikka takoo kuinka ja 1. mahdolliset katsottavat pelit on LA 15.9. - Eikö nämä olleetkaan 13kk saatavilla ??

Tallenteet

Kaikkien lähetysten tallenteet löytyy Kirjastot -valikon kautta. Käytännössä Liiga TV -kanavalta tulee studiot, Ari Vallin -show ja muut oheismateriaalit. Nämä siis tallentuu sinne Liiga nimiseen kirjastoon. Kaikki ottelut tulee joukkueiden omilta kanavilta ja jokaiselle joukkueelle löytyy myös oma kirjastonsa. Pelicansin pelejä voin itsekin vilkuilla jälkeenpäin Pelicansin logolla varustetusta kirjastosta. Nämä ottelut säilyy tosiaan sen 13kk ajan katseltavissa :)

Niko / Telia
 

Unbreakable

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Voisiko joku selventää tyhmälle, että jos haluan katsoa liigaa kaapeli-tv:n kautta, niin miksi siihen tarvitsee jonkun maksullisen kortin tai boksin väliin?

Tarkentaisin sen verran, että jos haluat ottaa kaapelitalouteen tuon TV-digiboksin ja lätkäpaketin, niin siihen ei tarvitse ottaa lisäksi mitään kaapelikorttia.

Eli tilaat sen TV-digiboksin (10€/kk), ja sitten valinnan mukaan joko joukkuepassin 19,90€/kk, tai jos haluat katsoa kaikkien joukkueiden pelit, niin tilaat Liiga-passin (24,90€).

Itse valitsin tuon jälkimmäisen vaihtoehdon, ja nyt katson Liigaa häiriöttä, hyvällä kuvanlaadulla 34,90€/kk. Valitsen kaapelitalouteen aina langallisen vaihtoehdon, koska langallisissa vaihtoehdoissa ei ole häiriöitä kuvanlaadussa niin kuin tuppaa olemaan noissa langattomissa virityksissä.

Posti toi boksin pari päivää tilauksen jälkeen, ja boksi oli käyttövalmis parissa minuutissa. Jos lätkä kiinnostaa, niin rohkeasti vaan lätkäpakettia, ja boksia tilaamaan.

Lisäksi tuolta Telian kirjastosta on kiva katsoa aiemmin pelattuja pelejä tallenteena.
 
Viimeksi muokattu:

Dragan Dabic

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osta ja maksa kaikki Telian tarjoama "roipe / palvelu" niin homma toimii (ainakin heidän ja muutaman uskovaisen mukaan) muutoin vedä lapaseen.

No mä ajettlin heti että töllöstä pitää saada suoraan näkymään tai muuten ei tuu mitään. Ostin sen telian toosan ja 4g netin. Toosa 10€/kk 24 kuukauden sopparilla, 4 ekaa kuukautta maksutta.

Mutta on toiminut moitteetta. Kuva ja ääni on parempi kuin ruudulla.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Tarkentaisin sen verran, että jos haluat ottaa kaapelitalouteen tuon TV-digiboksin ja lätkäpaketin, niin siihen ei tarvitse ottaa lisäksi mitään kaapelikorttia.

Eli tilaat sen TV-digiboksin (10€/kk), ja sitten valinnan mukaan joko joukkuepassin 19,90€/kk, tai jos haluat katsoa kaikkien joukkueiden pelit, niin tilaat Liiga-passin (24,90€).

Itse valitsin tuon jälkimmäisen vaihtoehdon, ja nyt katson Liigaa häiriöttä, hyvällä kuvanlaadulla 34,90€/kk. Valitsen kaapelitalouteen aina langallisen vaihtoehdon, koska langallisissa vaihtoehdoissa ei ole häiriöitä kuvanlaadussa niin kuin tuppaa olemaan noissa langattomissa virityksissä.

Posti toi boksin pari päivää tilauksen jälkeen, ja asentamiseen meni muutama minuutti. Jos lätkä kiinnostaa, niin eikun lätkäpakettia, ja boksia tilaamaan.

Lisäksi tuolta Telian kirjastosta on kiva katsoa aiemmin pelattuja pelejä tallenteena.

Niin, tarvitaan vielä se nettiyhteys digiboksiin, mistä kysyjä ei maininnut mitään..
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Mikäköhän juttu meikäläisellä oli, kun ei onnistunut tuo joukkuepassi+laajakaista+digiboksi -kombo, kun meillä on satamegainen kaapelinetti valmiina? Ensiksi se myyjä sitä tarjosi, mutta sitten ei kuulemma onnistunutkaan ja otin kaapelikortillle sitten sen joukkuepassin.
 

Telia

Jäsen
Mikäköhän juttu meikäläisellä oli, kun ei onnistunut tuo joukkuepassi+laajakaista+digiboksi -kombo, kun meillä on satamegainen kaapelinetti valmiina? Ensiksi se myyjä sitä tarjosi, mutta sitten ei kuulemma onnistunutkaan ja otin kaapelikortillle sitten sen joukkuepassin.

Tähän kyseiseen yhdistelmäpakettiin kuuluu IPTV-digiboksi, mutta sitä ei sellaisena voida kaapelinettiin toimittaa. Tuohon saisi kyllä Telian digiboksin 10e/kk liitettyä, mutta se on teknisesti eri tavalla toteutettu ja siten tuo yhdistelmäpaketin hinnoittelu ei enää päde. Kaapelikorttikin on toki hyvä vaihtoehto, joten siinä mielessä ei mitään hätää. Laitettiinko sinulle samassa yhteydessä maksutta samat kanavat myös Telia TV -sovellukseen? Pääset sitten näkemään pelejä myös reissussa ja halutessasi kirjaston puolelta myös menneet pelit tallenteena :)

Niko / Telia
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Ps. Voisiko joku selventää tyhmälle, että jos haluan katsoa liigaa kaapeli-tv:n kautta, niin miksi siihen tarvitsee jonkun maksullisen kortin tai boksin väliin? Kaiken maailman TLCT, AVAT ja muut kurakanavatkin ovat vain tulla tupsahtaneet kanavavalikkoon, niin miksi nyt tarvii jonkun saatanan palikan siihen?
Niin, tarvitaan vielä se nettiyhteys digiboksiin, mistä kysyjä ei maininnut mitään..

Oletin että hänellä on jo nettiyhteys.
Eikös alkuperäinen kysymys selkeästi koskenut kaapeli-tv:tä, eikä kaapelinettiä tai iptv:tä? Kaiketi nämä on Telian kaapeliin saatavilla. Kortin ja kortinlukijan varmaan tarvii, niinkuin maksukanaviin on tarvinnut ~aina.
 

444

Jäsen
Tulenpas sanomaan. Koko ottelutapahtuman ydin on parantunut - nimenomaan pelin tapahtumien näyttäminen. Minulle peli on keskiössä.

Androidilla chromecastin välityksellä homma toimii paremmin kuin Ruudulla. Kuvanlaatu on parempaa ja osassa halleja kuvaus on parempaa (Jyväskylä) ja osassa yhtä hirveää kuin Ruudulla (Tampere). Kuvakulmia on enemmän ja ekaa kertaa ne perustuvat edes osin kiinteisiin kameroihin joita Streamteamin tukityöllistetyt eivät saa pilattua. Sovellus kaatuu tai jumahtaa harvemmin kuin Ruutu.

Minä haluan katsoa jääkiekkomatsin televisiosta ohjaten hommaa android-puhelimella. Avaan lähetyksen noin 2 minuuttia ennen aloituskiekon tiputtamista. Erätauolla syön jotain, soittelen muille tutuille JYP-faneille käyn paskalla tai ulkoilutan koirat. Minua ei kiinnosta pätkän vertaa alkustudiot, välistudiot tai loppustudiot. Minä en tarvitse kevyttä läpänheittoa ja kuunnella minua tyhmempien mielipiteitä kiekosta. Minua ei kiinnosta onko Linux Mintin Moonlight tuettu, voiko Windows 3.1:n yhdistää VGA-kaapelilla diankatselulaitteeseen vai ei tai muukaan symbian tukeen liittyvät haasteet. Minua ei kiinnosta digivammaisten ulina siitä että sotaveteraanit eivät näe Jukurien pelejä vaikka oltiin Raatteentien taistelussa.

Joten minä tulen Jymäkän kiellosta huolimatta sanomaan että homma on jotenkin parantunut.
Mä oikeastaan pidän tästä kommentista aika paljon. Ymmärrän toki sitä, että jokainen toivoisi parempaa laitetukea juuri omalle epästandardillekin kokoonpanolleen, mutta mielestäni on tärkeämpää saada se itse perus meininki yleisimmille kokoonpanoille sille tasolle, että itse kuvasta ja äänestä ei tule valituksia. Sen jälkeen voidaan virittää polaroid- sun muut tuet kuntoon.
Toki olen eri mieltä siitä, että itse tapahtuma olisi parantunut, koska omaan vastaanottimeeni kuvan tai äänen parantuminen ei omien aistihavaintojeni perusteella ole saapunut. Mutta ei se huonompikaan ole. Se mistä voisi valittaa on se, että itselleni hinta tuplaantui tälle kaudelle, mutta toisaalta hyväksyin senkin tosiasian viimeistään siinä vaiheessa, kun tein tilauksen. 20€/kk on ihan passeli hinta siitä, että näen muutaman IFK:n vieraspelin kuukaudessa sekä voin niin halutessani katsoa vaikka pikakelauksella ne pelit, joissa olin paikan päällä.

Mutta silti siihen paljon hehkutettuun katselukokemuksen mullistamiseen on kyllä vielä matkaa. Eivätkä nuo jonkun pampun kommentit siitä, että äänekäs vähemmistö kitisee turhasta ainakaan luo sellaista mielikuvaa, että asiaan suhtauduttaisiin minkäänlaisella vakavuudella.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Eikös alkuperäinen kysymys selkeästi koskenut kaapeli-tv:tä, eikä kaapelinettiä tai iptv:tä? Kaiketi nämä on Telian kaapeliin saatavilla. Kortin ja kortinlukijan varmaan tarvii, niinkuin maksukanaviin on tarvinnut ~aina.
Näin juuri. Itselläni on Elisan kaapeli ja olenkin tähän saakka voinut katsella eri urheilujuttuja tilaamalla ne kaapelikortille. Varsin yksinkertaista. Kaukosäädinviidakkoa ei ole tarvinnut kasvattaa.

Nyt vaan vaikuttaa siltä, että operaattorit (ainakin Telia) visioivat kaiken median tulevan jatkossa netin, eikä kaapeliyhteyksien kautta. Telia-kaupoissakaan ei nykyään hallinnoida kaapelitv-juttuja vaan palvelupyynnöt ohjataan asiakaspalveluun ja kauppa markkinoi mobiilipalveluja. Elisashopissa kylläkin palvellaan myös kaapelitv-asiakkaita. Tosin kaapelitv:n palveluhinnat ovat nousseet viime vuosina merkittävästi. Kehitys taitaa seurata lankapuhelinpolitiikkaa.

Eli @mv1 pitäisi hommata kortinlukija ja tilata Telialta kaapelikortti ja sille haluamansalaajuinen liigakattaus. Edellyttäen että hänellä on nimenomaan Telian kaapelitv. Muita härpäkkeitä ei tarvita..
 

Olbertson

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Leijonat, Kärpät
Ymmärrän toki sitä, että jokainen toivoisi parempaa laitetukea juuri omalle epästandardillekin kokoonpanolleen, mutta mielestäni on tärkeämpää saada se itse perus meininki yleisimmille kokoonpanoille sille tasolle, että itse kuvasta ja äänestä ei tule valituksia.

Taitaa olla edelleen kohtuullisen yleinen (ellei yleisin) tapa katsoa nettistreameja selaimen kautta. Tämä on prioriteettilistan kärjessä, kuten Telia jo kertoi. Nykyisin tälle kohderyhmälle on olemassa pelkkä todella surkea tekninen toteutus.

Toinen todella yleinen tapa on katsoa streameja telkkarin sovelluksilla. Tämä lienee mahdollista Teliankin kanssa, kun HTML5-toteutus on valmis.

Se että sinulla toimisikin kuva, ei muuta sitä tosiasiaa, että toimiva nykypäivän standardien mukainen web-soitin on tällä hetkellä kaikista tärkein juttu. Koska sillä joko mahdollistetaan tai sitten ei mahdollisteta ison massan helppo lätkäviihteen saatavuus. Ja sillä pitäisi olla bisneksen kanssa aika paljon tekemistä.

HTML5 korjaa nykyisistä ongelmista todella suuren osan.

Edit:kirjoitusvirhe korjattu.
 
Viimeksi muokattu:

gknight

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kun ilmoitettiin Telian hankkineen Liigan oikeudet, tuli pieni lievä tuoksu nenään, siis jokin asiassa haiskahti.
Ei nimittäin tuntunut parhaalta mahdolliselta asialta, että oikeudet on taholla, joka on myös yksi liittymien palveluntarjoajista. Toki ajattelin positiivisesti, että nyt lähdetään tekemään hyvää tuotetta kaikille kuluttajille, eikä eteen tulisi monopoliaseman väärinkäyttöä. Monipoli tietenkin mahdollistaa Telian mainoslauseen: "Koska mä voin".
Silti positiivisin mielin tein Liiga-tilauksen jo alkukesästä, koska tiesin kiekon kiinnostavan. Tuolloin tilin tekemisessä ei ollut ongelmia.

Kun loppukesästä eteen tuli Pitsiturnausta ja katseleminen oikeasti ajankohtaiseksi, hämmennyin siitä miten katselumahdollisuudet olivat rajoittuneet. Vuonna 2005 olin tietenkin valmis tekemään monenlaisia toimenpiteitä ja hyppimään tasajalkaa, jotta jokin nettipalvelu toimisi, mutta jos vuonna 2018 ei katsominen onnistu helposti selaimella, on jossain jotain vikaa. On Telian kannalta valitettavaa, että toimivia esimerkkejä on internet pullollaan eikä hyvin toimiviin palveluihin kuulu pelkästään isot toimijat Youtube tai Netflix. Se, että löytyy Win10 sovellus on ihan mukava plussa, mutta kummallista, ettei selaimella voisi katsoa Liigaa helposti. Hieman tietoturvaan perehtyneenä hälytyskellot soivat, jos katselu Chrome-selaimella edellyttää ensin selainlaajennusta ja tämän lisäksi myös tietokoneelle asennettavaa lisäpalikkaa. Laajennukset ovat itsessään tietoturvariskejä, mutta tämän lisäksi pitäisi asentaa tietokoneelleen lisää ohjelmaa, jolloin sandboxatusta selain-ikkunasta on helpompi yhteys käyttöjärjestelmään... ei kiitos. Eikun siis tosiaan, jos haluan Liigaa katsoa, niin onhan sitä nyt vain tanssittava Telian pillin mukaan.. Koska ne tosiaankin voi.
Tätä kirotessani huokaisin kuitenkin puolittain onnesta, että onhan sentään se Win10-sovellus. Ajattelin myös, että ehkäpä tilanteeseen ehtii tulla muutos ennen kauden alkua. No, eipä ehtinyt. Onneksi tämä on ilmoitettu tulevaisuuden kehityskohteista yhdeksi tärkeimmistä, sillä sehän se on ja olisi pitänyt jo kyllä ollakin kunnossa.

Perjantain kauden avaus jäi väliin, mutta lauantaista TPS-Ässät -peliä yritin katsoa junasta. Ennakko-odotuksena oli, ettei siitä tulisi mitään ja no, eihän siitä sitten tullutkaan. Olin tähän toki asennoitunut, että tuskin se onnistuu. Eli en siis millään lailla pettynyt, vaikka muutaman muun internetin videopalvelun käyttö onnistuikin junassa ongelmitta. Eihän sitä kaikkea voi saada eli päädyin katsomaan ottelun sen päätyttyä kotoa käsin.

Ottelua jälkikäteen katsoessani kaikki meni ihan ookoosti. Ei mikään mullistava kokemus, mutta ihan keskiverto. Katsoin tietokoneen kautta televisiosta eikä tallenteen katsomisessa ollut ongelmia. Kuvanlaatu oli ihan ok. Värientoisto oli ainakin minulla yllättävän hyvä. Kuvanlaatua varmastikin tullaan jatkossa parantamaan, olisihan se vähintään 1080p60 nykyaikaa.
Uskon, että jatkossa satunnaiset äänisekoilut ja epäolennaisiin zoomailu tulevat poistumaan, laitan nämä harjoittelun piikkiin. Veikkaan, että myös hidastukset parantuvat ja tulevat jatkossa nopeammin tilanteen jälkeen ja että kuvamateriaali on peräisin useammasta kamerasta ja kuvakulmasta.
Erittäin mukavaa oli etten spoilaantunut ottelun lopputuloksesta missään vaiheessa sovellusta käynnistäessäni tai ottelua katsoessani ja että peli tosiaan alkoi aivan lähetyksen alusta. Tosin hieman häiritsi, kun yritin päästä fullscreenistä pois painamalla ESC:iä ja sovellus palasikin takaisin valikkoon. Tämän jälkeen ottelun valinta käynnisti pelin taas alusta eikä kohdasta johon katselu jäi.

Sitten ottelun rasittavaan osaan eli grafiikkaan. Toivoisin todella, ettei pelin aikana tai lyhyillä pelikatkoilla tule mainosgrafiikkaa. Nyt aloitusten aikana isoissa laatikoissa mainostettiin Telian Liiga-pakettia ja joukkuekohtaista pakettia. Yllättäen liigapaketti jo löytyy, kun peliä katson. Mainokset peittivät pelaajia ja häiritsivät katsomista. Vastaavia mainoksia saisi toki tulla mainoskatkoilla ja erätauoilla. Silloin ei näillä häiritä pelin seuraamista. Omituista, että pelin aikana myös mainostettiin sitä kuinka Liiga toimii parhaiten, kun kaverina on Telian nettiliittymä. Siis onko käytössä joku huononnus muiden palveluntarjoajien liittymien käyttäjille?
Sitten se häiritsevä Telia-logo ja teksti oikeassa ylänurkassa. En kyllä pidä siitä yhtään, sillä tämäkin häiritsee pelin seuraamista. Ja lopulta häiritsee tuplasti enemmän, kun joutuu katsomaan em. mainoksia. Siis ymmärrän, että katson Telian palvelusta kiekkoa, mutta niin vain Telian logoa tungetaan naamariin joka välissä. Tällä määrällä se on mautonta. Ihan riittävästi on siinä, että erätauoilla on se vaalea kuvazoomi pelitilannekuviin, joka myötäilee Telian logon muotoja ja että kuvaruudun yläreunan ottelutilannepalkin keskiosassa välähtelee värikästä Telian logoa ja että pelaajakuvien tausta on logon muotoinen. Oikeastaan, jos käytössä olisi vain se valkoinen kuvazoomi ja pelaajakuvien taustan muoto, niin pitäisin brändäystä todella tyylikkäänä. Käy niistä jo aivan selväksi kenen tuotteesta kyse, mutta tämä tuotaisiin tällöin katsojalle hienovaraisesti. Nyt tulee ähky. Ottelusta puuttuu vain taustabiisi, jossa koko pelin ajan laulettaisiin jotain tyyliin "Katselet Telian liigalähetystä, se ykkönen on." Jokainen tyrkytetty mainos saa minut itseasiassa ajattelemaan mitä kaikkea muuta voisinkaan tehdä ottelun katselemisen sijasta. Voisin olla ulkona tai vaikka katsoa Netflixistä 4K-sarjoja.

Mutta mutta, muuten oletan grafiikkojen parantuvat. Väärät pelaajakuvat menevät nyt harjoittelun piikkiin ja olettaisin myös, että ne joukkuelogot saadaan keskitettyä rumiin harmaisiin ympyröihin ja kenties suurennettua ympyröiden kokoisiksi. Ympyrät voisi itseasiassa poistaa pelitilannegrafiikasta, koska eivät tuo siihen mitään lisäarvoa, häiritsevät vain pelin seuraamista. Joukkuelogon voisi näyttää pelin aikana oikeastaan vain maalintekijän yhteydessä ja tämä voisi tällöin olla myös suurennettu täyttämään ympyrän sijasta se Telian logon muotoinen alue. Sekin voisi mennä vielä tyylikkäänä brändin esiintuontina.

Kuva oli siis muuten ok, mutta grafiikkaa oli liikaa. Tai liian vähän. Erätauoille olisin kaivannut kelloa ilmaisemaan jäljelläolevaa tauon aikaa ja oikeastaan pelin aikanakin näkisin mielelläni useammin ottelutilannepalkin kellon kera. Toki ottelutilannepalkki voisi olla ylempänä, pienempi ja ilman joukkuelogoja.

Yhteenvetona siis ihan ok alku Telialta. Kuva oli ihan ok ja monen asian uskon paranevan luonnostaan. Kunhan vain se brändin tyrkytys ja pelinaikaiset mainokset saisi pois, niin siinähän olisi jo tyylikäs tuote kasassa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Nyt vaan vaikuttaa siltä, että operaattorit (ainakin Telia) visioivat kaiken median tulevan jatkossa netin, eikä kaapeliyhteyksien kautta. Telia-kaupoissakaan ei nykyään hallinnoida kaapelitv-juttuja vaan palvelupyynnöt ohjataan asiakaspalveluun ja kauppa markkinoi mobiilipalveluja. Elisashopissa kylläkin palvellaan myös kaapelitv-asiakkaita. Tosin kaapelitv:n palveluhinnat ovat nousseet viime vuosina merkittävästi. Kehitys taitaa seurata lankapuhelinpolitiikkaa.
Kyllä se vaan Elisallakin on sellainen homma että siellä yritetään ensisijaisesti myydä tätä Elisa Viihde -palvelua ja siinähän TV-kanavat tulee netin yli. Näin siinäkin tapauksessa vaikka asuisit Elisan kaapelissa, niin Elisa Viihteessä kanavat on IPTV:n takana.

DNA:lla on tämä Hubi joka on sekä kaapeli- että IPTV-boksi. Siinä maksukanavat myydään ensisijaisesti kaapeliverkon kautta ja netin yli tuleva palvelu on ikään kuin bonus ja vaihtoehto jos tuon boksin haluaa viedä vaikka mökille käyttöön, toki se vaatii sen nettiyhteyden sinne. DNA ei kuitenkaan ensisijaisesti myy tätä pakettiaan netin yli tarjottavaksi, vaan oman kaapeliverkon asiakkaat nauttii kaapelia pitkin tulevista tv-kanavista jatkossakin.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Näin juuri. Itselläni on Elisan kaapeli ja olenkin tähän saakka voinut katsella eri urheilujuttuja tilaamalla ne kaapelikortille. Varsin yksinkertaista. Kaukosäädinviidakkoa ei ole tarvinnut kasvattaa.

Nyt vaan vaikuttaa siltä, että operaattorit (ainakin Telia) visioivat kaiken median tulevan jatkossa netin, eikä kaapeliyhteyksien kautta. Telia-kaupoissakaan ei nykyään hallinnoida kaapelitv-juttuja vaan palvelupyynnöt ohjataan asiakaspalveluun ja kauppa markkinoi mobiilipalveluja. Elisashopissa kylläkin palvellaan myös kaapelitv-asiakkaita. Tosin kaapelitv:n palveluhinnat ovat nousseet viime vuosina merkittävästi. Kehitys taitaa seurata lankapuhelinpolitiikkaa.

Eli @mv1 pitäisi hommata kortinlukija ja tilata Telialta kaapelikortti ja sille haluamansalaajuinen liigakattaus. Edellyttäen että hänellä on nimenomaan Telian kaapelitv. Muita härpäkkeitä ei tarvita..
Eikai tämä mikään yllätys ole, antenni lähetykset pitäisi loppua ihan muutaman lähivuosien sisällä ja kaapeli sitten muutaman vuoden myöhemmin ja tulevaisuudessa kaikki lähetykset tulevat netin kautta. Kustannustehokkaampaa ja helpompaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Eikai tämä mikään yllätys ole, antenni lähetykset pitäisi loppua ihan muutaman lähivuosien sisällä ja kaapeli sitten muutaman vuoden myöhemmin ja tulevaisuudessa kaikki lähetykset tulevat netin kautta. Kustannustehokkaampaa ja helpompaa.
Ei antennilähetykset mihinkään ole loppumassa lähivuosina. Tekniikka kyllä muuttuu eli kaikki antennilähetykset siirtyvät T2-tekniikan taakse.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä on teksitiä samalta kirjoittajalta, joka aiemmin on perännyt keskusteluun Telian ongelmista tason nostoa. Huoh.

Et voi alkaa itsemoderoida ja pahoittaa mieltäsi tuolla tavoin jos itse väsäät olkiukkoja jostain tietyn firman työntekijäksi leimaantumisesta. Säälittävää. En toki olettanut että osaisit argumentoida yhtään tuon enempää.
 

Huapala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siis ei ole todellista, vaihdoin telian sivuilla salasanan, vaihto meni hyväksytysti, nyt en pysty Telia Tv sovellukseen kirjautumaan vanhalla, enkä uudella salasanalla. Meneekö tuossakin vaihdossa 2 päivää??
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siis ei ole todellista, vaihdoin telian sivuilla salasanan, vaihto meni hyväksytysti, nyt en pysty Telia Tv sovellukseen kirjautumaan vanhalla, enkä uudella salasanalla. Meneekö tuossakin vaihdossa 2 päivää??

Jos siis vaihdoit Telia.fissä salasanan, niin se on eri kuin Teliatvn salasana.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
No, nyt tuli ajankohtaiseksi omankin joukkuepaketin tilaus. Jännityksellä odotetaan, kuinka kauan tilauksen käsittely kestää. Kai siellä tarkastellaan luottotietoja ja muuta, mikä nyt on se ja sama, kunhan ei ikuisuuksia kestä. Kuitenkin tässä Telian asiakkaita ollaan muutenkin, niin eiköhän noita ole ennenkin ihmetelty. Kai se varmistuksen varmistuksen varmistus on joissakin asioissa hyvä tehdä. Alle 20 minuutin ei kyllä ainakaan tapahtunut mitään. On tässä onneksi useampi tunti vielä pelin alkuun.
 

Goalpost

Jäsen
Eikai tämä mikään yllätys ole, antenni lähetykset pitäisi loppua ihan muutaman lähivuosien sisällä ja kaapeli sitten muutaman vuoden myöhemmin ja tulevaisuudessa kaikki lähetykset tulevat netin kautta. Kustannustehokkaampaa ja helpompaa.

Varmaankin tulevaisuudessa mennään yhä enemmän IPTV:n suuntaan, mutta ei kannata tuoda asiaa julki esittämälläsi tavalla, koska sinulla ei ole esittää mitään oikeita aikatauluja väitteesi tueksi.

Antennitalouksia on 1,2 miljoonaa ja uusi standardikin on tulossa voimaan vasta 2020. Kaapelitalouksia on 1,3 miljoonaa ja IPTV-talouksia 450 tuhatta.

Luvut ovat Viestintäviraston sivuilta ja niistä on helppo päätellä, että menee vielä melkoinen tovi ennen kuin ollaan esittämässäsi visiossa. Tällaiset junat vaan ovat hitaita kääntymään, vaikka tekniikka kehittyykin huimaa vauhtia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös