Mainos

Tekniikka petti?!

• 8 512
  • 26

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En löytänyt tähän sopivaa avausta, jos sellainen jossain on, niin luonnollisesti tämän voi sinne siirtää.

Asia on kiireellinen:
Minulla ei ole viimeistä huutoa olevia tekniikanlaitteita, mutta kelpo digiboxi Humax PVR-9200T. Hyvin on palvellut nämä vuodet, mutta nyt sitten eilettäin katosi tallennetut ohjelmat ja näyttää video-tilassa vain haaleansinistä pohjaa. Ei nauhoita ohjelmia, vaan ruutuun tulee kuva, joka symboloi häiriötä, jonka vuoksi tallennus on keskeytetty. Telkku on Philips, vanha, mutta en vaihda, jos ei ole pakko, tuskin syy siinä onkaan. Jos joku välkky voisi mua avittaa vaikka privalla, niin kauniisti kiitän. Rahareikää muutenkin tulossa ison autorempan kera, joten jos vanhoilla vehkeillä pärjäis vielä ilman, että tarvii kauppaan marssia. En muutenkaan ole niitä, jotka vaativat kaikessa viimeistä huutoa. Olen tehnyt kaikkea, mitä "naisen logiikalla" voi=) Johdot irrotettu seinästä, varmistettu että ovat kiinni laitteissa ja jopa tein ajon uudelleen. Mikään ei auta=( HELP!!!

scholl

Jäsen
En tiedä.

Mistä muuten johtuu, että kaikki digiboksit tuntuvat olevan täysin paskoja. Mulla meni aikanaan HTV:lta vuokrattu boksi kaksi kertaa paskaksi. Kerran se johtui jostain piuhasta, josta tuli himaankin joku kirje ja toisen kerran tuli sähkökatkos ja boksi hajosi. Jossain vaiheessa huomasin, että digiboksit maksoivat kaupassa niin vähän, että se HTV:n tapa toimia eli vuokrata boksi, ei ole järkevä. Vanhemmalla kaapeliboksillahan valinnanvaraa ei ollut, koska niitä ei myyty kaupassa, mutta nyt kun tosiaan digibokseja sai mistä vain hankittua niin kannatti ostaa, mutta vaikka kuinka hyvän ostaisi niin ne eivät tunnu kestävän. Mulla on tuonkin jälkeen eri telkkareissa mennyt ainakin kaksi boksia hajalle ja nyt on Topfield, johon on tullut ominaisuus, ettei kanava meinaa löytyä. Ts. kun vaihtaa kanavaa niin saattaa kestää todella kauan, että kuva näkyy. Ihmelaitteita kaiken kaikkiaan kun vertaa melkein mihin tahansa tuotteisiin. Ns. juosten kustu se valmistus, kun laatu on niin huonoa kaiken merkkisillä bokseilla.

Tallentavaa boksia en ole ikinä ostanut. En oikein pidä ajatuksesta, että ohjelmat ovat jossain boksissa. Mulla hajosi videotkin siinä yhdessä sähkökatkossa, joten sellaiset pitäisi vielä hankkia. On aika paljon kasetteja nimittäin ja hyviä ohjelmia nauhoitettuna. Tosin analogisten kanavien loppumisen jälkeen en osannut enää nauhoittaa uusia ohjelmia, joten viime futiskisoista ei ole enää taltiointeja, mutta voinkin sitten katsoa vaikkapa 1990 kisojen Saksan menestysotteluita.

Samaa mieltä olen myös siitä, että uusien telkkareiden ostaminen on ihan turhaa. Ne kannattaa ostaa silloin, kun muuttaa. Jättää vanhat sinne edelliseen kämppään ja ostaa sitten uudet. Ei tarvitse kanniskella koko ajan jotain painavia laatikoita ja katsoa minkälaiseen telineeseen ne pitäisi laittaa. Tosin telkkaritkin ovat menneet huonommiksi. Ennen telkkari kesti kevyesti 10-15 vuotta. Ylellä oli jopa ohjelma väritelevisioista ja ihmiset olivat huolissaan kysymässä, onko väritelevisioiden kestoikä huonompi kuin mustavalkoisten. Samassa ohjelmassa kerrottiin, ettei ikinä kaikki lähetykset tule värillisiksi, vaan kustannussyistä aina tullaan tekemään mustavalko-ohjelmia. No, näinhän ei käynyt, mutta hyvin ihmeellistä on se, etteivät telkkarit enää kestä. Mulla hajosi yksi 40" Samsungin lcd alle kahdessa vuodessa. Se on hyvin ihmeellistä. Sen sijaan Sonyn kuvaputkitelkkarit eivät menneet mikään rikki. Käyttäisin varmaan vieläkin sellaista ellei se olisi ollut niin painava, hankala ja mikäli sellaisen olisi saanut yhtä kätevästi seinälle kuin litteän näytön. Telkkareina kuvaputkitelkkarit olivat parempia. Nyt kun ostaa jonkun esim. 2000-3000e maksavan telkkarin niin saa varautua, että se kestää vain hetken ja sitten saa taas pohtia mitä tekee. Se on aivan ihmejuttu. Mielen pesukoneet kestävät 20 vuotta kevyesti. Miksi hemmetti ei voida tehdä telkkareita, jotka kestävät vähintään 20 vuotta.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tosin telkkaritkin ovat menneet huonommiksi. Ennen telkkari kesti kevyesti 10-15 vuotta.
Eihän silloin edes tullut telkkarista mitään. Kaksi kanavaa ja molemmilta uutiset 21.00. Telkkari oli pimeänä suurimman osan päivästä. Nyt tarjontaa on kellon ympäri. Tosin minulle riittäisi ne uutiset 21.00.
Miksi hemmetti ei voida tehdä telkkareita, jotka kestävät vähintään 20 vuotta.
Siihen on monta syytä. Yksi tärkeimmistä on, ettei sellaisen tekeminen kannata. Samasta syystä kestävän hehkulampun tekeminen olisi silkkaa tyhmyyttä.

Digiboksista Noitarummulle: rikki. Ei voi auttaa. Uusi on ostettava. Digiboksit ovat muuten kulutuselektroniikan häpeäpilkku. Ei ole toimivaa laitetta vielä markkinoille saatu, vaikka kohta 10 vuotta noita on myyty.

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Digiboksit ovat muuten kulutuselektroniikan häpeäpilkku. Ei ole toimivaa laitetta vielä markkinoille saatu, vaikka kohta 10 vuotta noita on myyty.

Tähän sanoisin ehdollisen "onpas". Meiltä löytyy kolme kpl vanhaa (aletaan lähestyä 10v rajaa) Topfieldiä, eli edellisen omistajan aikana valmistettuja. Kun niistä vaihtaa kondensaattorit laadukkaampiin (teetettynä 50e, itse tehtynä 20e) niin parempaa boksia en juuri osaa kaivata. Mutta uuden omistajan myötä tämäkin laatu on ilmeisesti ajettu aika alas.

Mikään prosessoreita sisältävä elektroniikka ei takuulla tykkää toistuvista sähkökatkoista, joten niitä paljon keräävä talous on fiksu pistäessään laitteet Upsin taakse.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tähän sanoisin ehdollisen "onpas". Meiltä löytyy kolme kpl vanhaa (aletaan lähestyä 10v rajaa) Topfieldiä, eli edellisen omistajan aikana valmistettuja. Kun niistä vaihtaa kondensaattorit laadukkaampiin (teetettynä 50e, itse tehtynä 20e) niin parempaa boksia en juuri osaa kaivata. Mutta uuden omistajan myötä tämäkin laatu on ilmeisesti ajettu aika alas.
Melko vahvasti ehdollinen. Kalliimman pään Topfield löytyy myös kotoa, ei ole ilman softapäivityksiä sekään rimpula nikottelematta toiminut. Komponentteja en ole sentään lähtenyt kolvailemaan. Juuri tänään pohdittiin kollegan kanssa, että mikä tilalle, jos nykyinen tekee lopullisen ratkaisun. Eipä ole oikein The Ehdokasta. Kaikissa on jotain vikaa tai muuten vaan huonoja.

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Melko vahvasti ehdollinen. Kalliimman pään Topfield löytyy myös kotoa, ei ole ilman softapäivityksiä sekään rimpula nikottelematta toiminut. Komponentteja en ole sentään lähtenyt kolvailemaan.

Sellaista älykästä elektronista laitetta, jota ei tarvitsisi päivittää, lienee ihan turha edes hakea. Minusta päivitettävyys on aidosti hyvä asia ja hyväksyn sen pienen vaivan mitä tuo optio sitten käytännössä tarkoittaa. Pihtiputaan mummo lienee eri mieltä mutta toivottavasti hän ei sitten haekaan premium-tuotteita.

Juuri tänään pohdittiin kollegan kanssa, että mikä tilalle, jos nykyinen tekee lopullisen ratkaisun. Eipä ole oikein The Ehdokasta. Kaikissa on jotain vikaa tai muuten vaan huonoja.

Samoja pohdintoja olen käynyt lähinnä vain sen vuoksi että HD-kanavat alkavat jo houkutella ja siihen nuo vanhat Toppyt eivät kykene. Tällaisen hankin perhepiiriin ja toistaiseksi on ollut aihetta tyytyväisyyteen. Käli on melko erilainen Toppyyn verrattuna, mutta kaikkeen tottuu. Kunpa saisi tuon saman apps-mahdollisuuden Finnsatiinkin.

White Edition (FH05-HDR-W)

scholl

Jäsen
Siihen on monta syytä. Yksi tärkeimmistä on, ettei sellaisen tekeminen kannata. Samasta syystä kestävän hehkulampun tekeminen olisi silkkaa tyhmyyttä.

Niin no mutta hehkulamput ovat halpoja, joten tilanne on vähän eri ja ymmärrän sinänsä pointtisi. Se ei olisi kauhean hyvää liiketoimintaa, jos lamppu kestäisi liian kauan. Toisaalta jos se olisi kallis ja hajoaisi jonkun häiriön vuoksi suht nopeasti niin kansalaista vituttaisi. Parempi ilmeisesti että tuote on huonompi ja halvempi.

Ennen vaatteissa, autoissa, elektroniikassa hinta oli laadun mittari. Jos osti kalliin niin tiesi, että se kesti paremmin ja oli laadukas tuote. Se brändi oli rakennettu suoraan paljon sen varaan, kuinka hyvä itse tuote on. Nyt hinta voi olla vain merkki siitä, että se tuote on cool, hyvännäköinen tai sitä on mainostettu paljon (Nike) tai se on saavuttanut jossain porukassa niin suuren suosion, että ihmiset ovat valmiit maksamaan siitä mitä vain (Apple). Eli siis Mieleä lukuunottamatta ei voi enää sanoa, että kun ostan kallista niin se on hemmetin hyvää ja pelaa. Herää kysymys, minkä takia joku ostaisi kalliin telkkarin, jos se ei ole sen parempi tai kestävämpi kuin halpa telkkari. Ennen kuten 80-luvulla oli selkeä korrelaatio näissä. En ymmärrä koko kertakäyttökulttuuria. En edes t-paidoissa. Minulle on sama paljonko se paita maksaa kunhan se kestää 10 vuotta. En siis ole pesemässä samaa t-paitaa koko ajan, koska minulla on niitä joku 100 kappaletta, mutta en myöskään halua ostaa sellaista, mistä lanka lähtee purkautumaan tai painatus menee huonoksi pesussa tai käy jotain muuta. Jos ostan jotain niin haluan että se on kunnollista. On hyvin ihmeellistä, että jossain kaupoissa myydään jotain kympin t-paitoja. Minkä ihmeen takia t-paidan pitää olla niin halpa. En edes tiennyt, että niin halpaa edes on ennen kuin aloin nähdä noita Dressmannin tms. liikkeiden mainoksia. Miksei se voisi olla 50 euroa ja ihmiset ostaisivat niitä sitten harvemmin.

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mulla hajosi videotkin siinä yhdessä sähkökatkossa, joten sellaiset pitäisi vielä hankkia. On aika paljon kasetteja nimittäin ja hyviä ohjelmia nauhoitettuna.

Voin ilmoittaa sulle ilosanoman. Kirjastot tekevät nykyisin puolestasi videonauhojen siirron dvd:lle ILMAISEKSI. SIIS jos olet itse nauhoittanut sen videon. Valmiissa, kaupallisissa videoissahan kummittelee se lainausoikeus, joten niitä kirjastot eivät luonnollisestikaan kopioi! Varaat vain ajan,koska tallentaminen hitaanlaista. Joudut tietenkin itse tuomaan ne levyt, joille tallennetaan. On tuo kirjasto vaan hieno palvelu yhteiskunnassa!

Olen täysin samaa mieltä kanssasi koneiden laadusta ja ihmettelen sitä, miten mikään ei enää kestä kuin hädintuskin takuuajan ja silloinkin omavastuu on sitä luokkaa, ettei korjaus useimmiten kannata, ainakaan pienemmissä laitteissa. Kovin iso paradoksi piileekin siinä, että vouhotetaan kestävästä kehityksestä ja tehdään sekundaa. Sitten meiltä vaaditaan kohta ympäristöveroa asioiden suhteen, joille emme voi yksilöinä mitään. Pakkohan meidän on joku laite ostaa telkuksi tms. jos katsoa haluaa ja pelkästään toivoa, että kestäisi pitempään, ettei kuormitettaisi taas yhdellä susihukkasella maapalloa.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Miksi ostaa digiboxi? Jollei siis välttämättä nauhoittavaa tarvi. Itselläni ei ongelmia kun LA digitalin kortinlukija ostettu varmaan 6-7 vuotta sitten muutamalla kympillä. Kortti sisään ja lukija kiinni telkkariin. Homma pelaa paremmin kuin junan vessa.

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Miksi ostaa digiboxi? Jollei siis välttämättä nauhoittavaa tarvi.

No just siksi.
TV-monitori ei kykene useamman yhtäaikaisen tallennuksen tekemiseen (ja samanaikaseen muun kanavan katsomiseen). Päivänä X kun Cloud-TV on todellisuutta, riittää kaikille pelkkä monitori ja verkkoyhteys. Sinne on vielä pitkä matka.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miksi ostaa digiboxi? Jollei siis välttämättä nauhoittavaa tarvi. Itselläni ei ongelmia kun LA digitalin kortinlukija ostettu varmaan 6-7 vuotta sitten muutamalla kympillä. Kortti sisään ja lukija kiinni telkkariin. Homma pelaa paremmin kuin junan vessa.
No jos junan vessa menee useammin tukkoon kuin tuo LA Digitalin kortinlukija, niin siten tuo pitää paikkansa. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa viikossa, kun Eurosport lakkaa näkymästä kesken lähetyksen. Sitten taas jumpataan kortilukijan kanssa. Moduli irti, moduli kiinni. Ja kuten lienee itsestään selvää, tuolla ei pysty tallentamaan saati tekemään ajansiirtoa.

scholl

Jäsen
Voin ilmoittaa sulle ilosanoman. Kirjastot tekevät nykyisin puolestasi videonauhojen siirron dvd:lle ILMAISEKSI.

Joo, no ongelma on se, että ne on niin pieniä dvd:t, että ne hukkuu helposti. Kasetit ovat kätevämpiä. Hyvä palvelu sinänsä.

Miksi ostaa digiboxi?

sen takia koska a) Suomessa lopetettiin analogiset tv-lähetykset ja b) lähes kaikki kanavat ovat maksukortin takana.

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Voin ilmoittaa sulle ilosanoman. Kirjastot tekevät nykyisin puolestasi videonauhojen siirron dvd:lle ILMAISEKSI. SIIS jos olet itse nauhoittanut sen videon. Valmiissa, kaupallisissa videoissahan kummittelee se lainausoikeus, joten niitä kirjastot eivät luonnollisestikaan kopioi! Varaat vain ajan,koska tallentaminen hitaanlaista. Joudut tietenkin itse tuomaan ne levyt, joille tallennetaan. On tuo kirjasto vaan hieno palvelu
Jumankeuta! Kiitos vinkistä Noitarumpu! Päästään seuraavassa puulaakipesisjengin saunaillassa tunnelmoimaan 90-luvun puolivälin mestaruuspelien parissa.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Voin ilmoittaa sulle ilosanoman. Kirjastot tekevät nykyisin puolestasi videonauhojen siirron dvd:lle ILMAISEKSI. SIIS jos olet itse nauhoittanut sen videon. Valmiissa, kaupallisissa videoissahan kummittelee se lainausoikeus, joten niitä kirjastot eivät luonnollisestikaan kopioi! Varaat vain ajan,koska tallentaminen hitaanlaista. Joudut tietenkin itse tuomaan ne levyt, joille tallennetaan. On tuo kirjasto vaan hieno palvelu yhteiskunnassa!
Ihanko totta? Tämä ei enää kuulu ketjuun millään tavalla, mutta ihmettelen kuinka tuollaistakin mukamas pitää tehdä verovaroin. Ei ihmisten VHS-kassujen siirtäminen DVD-formaattiin voi kerta kaikkiaan olla mikään yhteiskunnallinen palvelu, vaikka palvelua tarjottaisiin tasavertaisesti kenelle hyvänsä. Siis tuo on selkeästi yksityiselle sektorille kuuluvaa hommaa. Jokainen voisi halutessaan ostaa kyseistä palvelua joltakin yrittäjältä, ellei halua tehdä työtä itse kotona. Vituttaa tuommoinen julkisen sektorin pöhöttäminen tehtävillä jotka eivät sille kuulu. Peruspalvelua? My ass.

Mitä tulee taas Noitarummun digiboksiin, niin hyvä puoli asiassa on että laite on kai toiminut monta vuotta. Vehje olisi voinut väsähtää jo aiemminkin. Fatalismia? Näin se vaan on. Paskoja vehkeitä monet.

Kuluttaja-asiamiehen kannanoton mukaan noin neljä vuotta taitaa olla tällaisessa kodinelektroniikassa vähimmäisaika, jonka laitteen pitää voida olettaa kestävän normaalissa käytössä. Riippumatta siis takuuajan pituudesta. Jos laite on ollut käytössä vaikkapa kolme vuotta, niin ehdotan olemaan ekaksi yhteydessä myyjään ja vetoamaan tuotevastuuseen. Luultavasti myyjän eka kommentti on että takuuaika on päättynyt ja that's it, mutta ei pidä luovuttaa jos tuotevastuuta voi perustellusti käyttää argumenttina.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Jumankeuta! Kiitos vinkistä Noitarumpu! Päästään seuraavassa puulaakipesisjengin saunaillassa tunnelmoimaan 90-luvun puolivälin mestaruuspelien parissa.

Ota sitten huomioon, että jos sinulla on sitä kopioitavaa matskua VHS-kaseteilta esim. 48 tuntia, niin arvaapas ihan huviksesi, että kuinka kauan se kopioiminen kestää?

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Ota sitten huomioon, että jos sinulla on sitä kopioitavaa matskua VHS-kaseteilta esim. 48 tuntia, niin arvaapas ihan huviksesi, että kuinka kauan se kopioiminen kestää?
Valitettavasti joukkueemme voittokulku ei kestänyt koko 90-lukua. Rainaa taitaa olla pari tuntia. Jos sitäkään. Olen jonkin verran itse tehnyt konversioita eri videotallennustiedostojen välillä omalla koneellani ja tiedän että se on melko hidasta. VHS -> digitaalimuotoon palikoita en ole itselleni hankkinut kun tarve on vähäinen.

scholl

Jäsen

Mulla on varmaan ainakin 10 pahvilaatikollista. Miten se käytännössä tapahtuisi? Veisin ne pakulla kirjastoon ja kirjaston hemmot surruttaisivat ne dvd:ille ja kävisin hakemassa henkilöautolla pois ne levyt, kun ne mahtuvat pienempään tilaan?

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Mulla on varmaan ainakin 10 pahvilaatikollista. Miten se käytännössä tapahtuisi? Veisin ne pakulla kirjastoon ja kirjaston hemmot surruttaisivat ne dvd:ille ja kävisin hakemassa henkilöautolla pois ne levyt, kun ne mahtuvat pienempään tilaan?

Juu - mutta siis sinulla pitää olla mukana valmiiksi hankittuna ne levyt, joille haluat VHS-matskut siirrättää. Itselläni ei tosin ole kokemusta noista kyseisistä kirjaston palveluista, vaan itse siirrätin VHS-jutut dvd-levylle Stadissa Lasipalatsissa olevassa firmassa (ihan siinä Bio Rexin vieressä) - tosin minulla oli tuota "siirrettävää" vain n. neljä tuntia (kahdet häät ja yksi ikimuistoinen reissu Toyota Hiacella Helsingistä Euroopan läpi Espanjan puoleiseen Gibraltarin satamaan - ja takaisin.

Särki

Jäsen

Ei kai se nyt ihan näin toimi? Tänne Seinäjoelle valmistui juuri uusi kirjaston lisärakennus, jossa on kaikki hienot pelit ja vehkeet. Kirjastossa on oma "osastonsa" jossa voi itse siirtää analogiset tallenteensa digimuotoon. Käsittääkseni onnistuu niin vhs, c-kasetti että lp-levy muunnokset. Apua ja ohjeistusta saa, mutta itse on omat nauhat katseltava/kuunneltava lävitse.
Kannattaa varata lukemista mukaan.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
sen takia koska a) Suomessa lopetettiin analogiset tv-lähetykset ja b) lähes kaikki kanavat ovat maksukortin takana.
Edelleen, jos olisit lukenut viestit, miksi ostaa digiboxia, kun maksukortinlukija ja kortti sinne ja setti telkkarin kortinlukijaan ajaa saman asian, monesti paremmin kuin tavallinen, ei nauhoittava digiboxi.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Edelleen, jos olisit lukenut viestit, miksi ostaa digiboxia, kun maksukortinlukija ja kortti sinne ja setti telkkarin kortinlukijaan ajaa saman asian, monesti paremmin kuin tavallinen, ei nauhoittava digiboxi.
Tarjoan sinulle illallisen vapaavalintaisessa paikassa, jos löydät kortinlukijan paikan tuossa kakkostelkkarissani. Ihan tavallinen lcd-tv.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tarjoan sinulle illallisen vapaavalintaisessa paikassa, jos löydät kortinlukijan paikan tuossa kakkostelkkarissani. Ihan tavallinen lcd-tv.
3 viimeisessä telkkarissani on ollut, joten en tiedä. 2 Sonya (vanhin 7 vuotta) ja nyt uusi Panan Plasma. Tosin olen aina ostanut parasta mihin rahat riittävät joten ehkä mallisarjan yläpäässä on vakiona. Voi tosiaan olla kuten sanoit että perus lcd telkkarissa kortinlukijan paikkaa ei ole. Mea culpa.

ipaz

Jäsen
Eihän ne laitteet kestä, tietenkään. Miksi muka pitäisi kestää? Kulutustuotteen kuuluukin kulua loppuun, jotta insinööreillä riittää suunniteltavaa, myyntimiehillä myytävää ja tehdastyöläisillä tekemistä.

Elektroniikan hinta on tullut suhteessa ihmisten tuloihin alas kun talonmies peltikatolta viimeisen 15 vuoden aikana. Joskus vuonna 1988 kun meidän isä osti uuden telkkarin (28" tuumainen Philipsin julmetun kokoinen laatikko), niin siihen meni suurinpiirtein koko kuukauden palkka. Ukko säästi sitä laitetta varten hyvän aikaa. Nykyään perustelkkari maksaa alta 500 euroa ja kun suomalaisten keskitulo on jotain 2800 e/kk, niin tv:n oston jälkeen jää rahaa vielä sipseihin ja limppariinkin. Eli kun kerta laitteet tehdään halvemmalla, ne kestää vähemmän, mutta useammalla on niihin varaa. Lisäksi varsinkin data, tele ja a/v-puolella kehtitys laukkaa sellaista vauhtia eteenpäin, ettäi kymmeniä vuosia kestävää laitetta edes kannata suunnitella. Jossain kodinkonepuolella pesukoneiden tai jääkaappien innovaatiot ovat paljon vähäisempiä ja liittyvät lähinnä energian kulutukseen.

Mutta Miele on Miele. Ne kestää. Mutta ne myös maksaa. Oikeastaan kaikki muut merkit kalpenevat kodinkoneissa Mielelle kestävyyden kanssa, mutta se onkin yksi Mielen tavaramerkki olla kestävä. TV ja tietokonepuolella ei vastaavaa eroa valmistajien välillä taida olla. Ja yksi syy siihen on se, että viisi vuotta vanha tv tai läppäri on auttamattoman vanha siihen mahdollisuuteen nähden mitä uusilla voi tehdä. Hehkulampputeoria toimii siis erinomaisen hyvin elektroniikkateollisuudessa.

scholl

Jäsen
Aamulla radiossa (oiskohan ollut SuomiPop tai Metro FM, en muista) sanottiin, että jonkun tutkimuksen mukaan Mercedes-Benz ja Volvo kestävät autoista parhaiten Suomessa ja Fiat huonoiten. Lisäsivät vielä, että kaikki kestää sellaiset 200000km, mutta 300000km alkaa olla jo suuria eroja. Sitten sanoivat vielä, että tutkimuksessa ei tehty eroa eri automallien välillä. Siis haloo, Fiathan tekee pikkukirppuja kaupunkiin, minkä hemmetin takia niiden pitäisi kestää enemmän kuin 200 tuhatta? Otetaan joku 80-luvun Panda niin siinä ei ole varmaan vieläkään niin paljon kilometrejä. Jos kaupunkiautoista tehtäisiin ikuisesti kestäviä niin niiden hinnathan kohoaisivat kohtuuttoman korkeiksi. Toisaalta jos ajaa vain 5km kauppaan niin kilometrejä ei tule paljon vaikka kävisi kuinka monta kertaa päivässä. Mulla oli yksi pikkukirppu kakkosautona kaupunkiajoon. Se maksoi 29000e aikanaan, mutta se hinta tuli avattavasta katosta, eikä siitä tekniikasta sinänsä. Anyway, ajoin sillä 36000km kuuden vuoden aikana kunnes myin sen eli tuli 6000km vuodessa. Mitään muuta vikaa ei ollut koko aikana kuin palaneita polttimoita ja yksi rengasrikko. Jos olisin jatkanut samaa tahtia, enkä myynyt autoa pois niin olisi ollut ihan sama kestääkö se 200 vai 300 tuhatta, kun se oli pienikokoinen ja näin ollen kaupunkiauto, jolla ei ole tarkoitus rällätä minnekään Lappiin saakka.

Toki isoissa ja kalliissa autoissa on veemäistä, jos avaintekniikka kuten moottori tai vaihteisto leviää tuosta vain hyvin helposti, mutta siis, että pikkuauton pitäisi kestää 300000km, on jo kohtuuton vaatimus. Tänään oli Süddeutsche Zeitungin sivulla kuvia 40 vuotta täyttäneestä Renault 5:sta. Sehän on hengenvaarallinen se rotisko, ei sillä ole tarkoitus ajaa enää 40 vuoden päästä sen markkinoilletulon jälkeen, vaikka kestäisi vielä. Broidi ajoi kerran oliko se Eteläisellä Rautatiekadulla sellaisen rakkineen kanssa kolarin, kun se R5 tuli punaisia päin parkkihallista päin ja se meni alhaisessa nopeudessa ihan rusinaksi se Rellu. Eli siis olisi ollut ihan hyvä, mikäli sekin auto olisi päätynyt jo aiemmin kierrätykseen.

Muutenhan olen autojen kestävyyden kannattaja. Joku käyttöauto voi olla, millä ajaa enemmän ja vaihtaa useammin, mutta yritän löytää sellaisia perusjuttuja, joita ei tarvitsisi vaihtaa ikinä, vaan voisi pitää loppuiän. Mulla ei ole vain autotallia, joten en tiedä miten kestävät, kun ovat kadulla. Moottoripyörän esim. ostin siinä mielessä, etten myy ikinä, samoin mulla on yksi auto, jota ei ole tarkoitus myydä ikinä ja tarkoitus olisi löytää joitakin sellaisia autoja lisää, joita voisin pitää esim. 30 vuotta. Yksi ehdokas on esim. Dodge RAM 1500 4x4. Se uusi korimalli on tosihieno ja 1500 kun ottaa lyhyenä niin se on ihan hyvännäköinen ja painaa vähän alle 3500kg niin ei tartte olla kuorma-autokorttia, vaan sen saa henkilöautoksi. Mulla on kolme pick-upia ollut ja mikään niistä ei ollut hyvä. Yksi ei ollut hyvä edes uutena, yhdessä ei ollut nelivetoa, eikä lukkoperää, vaan hirveästi tehoa niin sillä oli hankala ajaa ja kolmas oli vähän ruma ja siinä alkoi tulla kaikkia pieniä rempallaan olevia asioita. Niinpä olisi kiva löytää sellainen, joka on alunperin hyvä ja ostaa sellainen, eikä myydä ikinä. Fort Lauderdalessa näin liikkeessä 2001 syksyllä GMC Hot Truckin. Se oli todella hieno ja harmittaa, ettei tullut ostettua. Niitä ei saanut silloin kilpiin täällä, enkä ole sittemmin edes käytettynä samanlaista nähnyt.

Joo, mutta tosiaan menee puurot ja vellit sekaisin noiden kestävyysasioiden suhteen, jos meinataan, että pikkuauton pitää kestää mielettömät kilometrimäärät, mielestäni se on jo silloin kaupunkiauton väärinkäyttöä.

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei ihmisten VHS-kassujen siirtäminen DVD-formaattiin voi kerta kaikkiaan olla mikään yhteiskunnallinen palvelu, vaikka palvelua tarjottaisiin tasavertaisesti kenelle hyvänsä. Siis tuo on selkeästi yksityiselle sektorille kuuluvaa hommaa. Jokainen voisi halutessaan ostaa kyseistä palvelua joltakin yrittäjältä, ellei halua tehdä työtä itse kotona. Vituttaa tuommoinen julkisen sektorin pöhöttäminen tehtävillä jotka eivät sille kuulu. Peruspalvelua? My ass.

Minkä verran käytät kirjastoa? Nykyisinhän jopa pienimmätkin kirjastot alkavat olla melkoisia monitoimipisteitä,kirjastonhoitajan täytyy totta tosiaan olla melkoisen korkean yleistiedon omaava, että enää pärjää siinä palveluvaatimusten tulvassa, ja jos ei pärjää, ei osaa hommiaan, Sitten vuokrataan urheiluvälineitä, osassa on jopa postin pistekin, tiloja käytetään monenlaiseen muuhunkin toimintaan yms.

Tuo tallentaminen on niin hidasta touhua, että nou hätä, yrittäjiltä ei tästä lähde kuin murunen pois. Siinähän sitä olisi jollekin nuorelle yhden tai parin hengen työpaja, kunhan vaan hoksaisivat aloittaa. Minusta tuo on erittäin hieno asia kirjastolta ja auttaa ihmisiä, jotka eivät tekniikkaguruja ole. Sun ajatusmaailman mukaanhan esim. sukututkimusta ei pidä avittaa laitteiden ja tilanvarauksen kautta kirjastoissa, vaan sekin pitäisi maksaa yrittäjälle? En pidä yhtään tuon tyypin ajatuksesta, että kaikki maksaa, mitä palvelua saa. Toki kirjastossa lainaaminenkaan ei ole ilmaista edes peruskokoelmasta varauksetta, sillä ainahan joku kaikista palveluista maksaa. Ota toki huomioon, että tukea kunnat/kaupungit saavat kirjastoilleen, joten kuntien taloudessa menot ovat luokkaa puol-yks prossa.Eli naurettavan vähän.Sillä kuitenkin pidetään ihmisiä laidasta laitaan kohtuuhinnalla tyytyväisenä. Ihmisen virkistys henkisesti ruumiillisen ohella on tunnettu tosiasia jo antiikin ajoista. Sillä ehkäistään paljon esim. näitä saatanan kalliita terveyskuluja. Siinä yksityinen nylkeekin sitten oikein kunnolla terveyskeskuksen palvelut. Sehän taitaa olla jees, sun mielestä.Mut se tästä.

Boxi ei ole tullut kuntoon kaikista tempuista huolimatta ja tehdasasetuksetkin palautin, mutta ei mitään. Kaipa sitä on lähdettävä kaupoille ja haettava taas yksi vuoden kestävä, hyväksi mainostettu tallentava digiboksi. Oi tätä aikaa, kun mikään ei saa enää kestää vaan pitää kuluttaa ja kuluttaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy