Tavallinen suomalainen mies

  • 8 339
  • 57

Rankkari

Jäsen
On monenlaista ketjua ja juttua. Mm. vähemmistöistä, ja erinlaisista ihmisistä.
Tämä ketju on tavallisen suomalaisen miehen!
Ihan taviksen. Ei tarvitse olla homppeli, vahvan nykytrendien mukainen suvaitsevainen, mee too kannattaja, vaan tavallinen suomalainen mies.
Kertoa voi, miten tavallinen mies, voi olla omanlaisensa! Millainen on tavis mies, mutta jollain tavalla omanlaisensa?
Tuskin tarvitsee olla vahvan poikkeava, koska meitä tavallisia, mutta omanlaisiaan on hyvin paljon.
Sana on vapaa, kunhan me tavikset herätään.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Luin alkuun että ketjun aloittanut nimimerkki oli "Runkkari" ja naurahdin sekä mietin että useammankin ketjun perusteella tämä on täysin totta.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Minä olen tavallinen suomalainen mies. Arvostan kotia ja isänmaata, mutta en uskontoa vaikka kirkkoon kuulunkin.
Minä en tykkää asua kaupungista ja tykkään kalastaa, marjastaa, sienestää ja liikkua luonnossa. Penkkiurheilu on intohimo. Arvostan naisia ja pidän naisista.
Uskon avioliittoon. Tykkään keskioluesta ja grillimakkarasta. Vedän kännit kun siltä tuntuu, mutta en ole taipuvainen rähisemään humalassa.
Kotona on miesten ja naisten työt ja pidän siitä kiinni, en ole imuroinut kuin leikkaamani hiukset, en ainakaan viiteen vuoteen. Pyykkikoneen täytössä menee aina joku pieleen niin se on vaimon homma. Kun laituri reuhottaa niin mies laittaa ja kun vesipumppu keväällä laitetaan rantaan niin mies hoitaa.
En ole metroseksuaali vaan puen ne vaatteet jotka haluan, en tiedä mikä on muodissa. Vaalenapunaista tai violettia kauluspaitaa en päälleni laita vaikka maksettaisiin iso summa rahaa, ne on tyttöjen värejä. Minulla on kaksi poikaa ja kasvatan niitä POIKINA enkä minään ihmisolentoina. Jos vanhempana haluavat jotain muuta olla kun poikia niin sen saavat oman tahtonsa mukaan näyttää. Kun lapsella ei ole sellaista omaa tahtoa niin vanhempana on velvollisuus kasvattaa jälkikasvu sukupuolen mukaan. Tästä ei tarvi tulla tämän ketjun alla sössöttämään. Näin tekee tavallinen suomalainen mies.
 

Rankkari

Jäsen
Luin alkuun että ketjun aloittanut nimimerkki oli "Runkkari" ja naurahdin sekä mietin että useammankin ketjun perusteella tämä on täysin totta.
Ja yksi trollini heräsi eloon. Tuntee hän toki nimimerkkini entuudestaan. Modet nukkuu toki, kun pitää suvaita asioita..
Huomioi, että on varmaankin muitakin ketjuja, jotka osuu juuri sinulle.
Mutta kiitos toki vastauksesta.
Oletko itse ketjuun osuva, tavallinen, suomalainen mies?

Iso kiitos nimimerkille Murkula, joka ymmärsi erinomaisesti ketjun aiheen!
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Ja yksi trollini heräsi eloon. Tuntee hän toki nimimerkkini entuudestaan. Modet nukkuu toki, kun pitää suvaita asioita..
Huomioi, että on varmaankin muitakin ketjuja, jotka osuu juuri sinulle.
Mutta kiitos toki vastauksesta.
Oletko itse ketjuun osuva, tavallinen, suomalainen mies?

Iso kiitos nimimerkille Murkula, joka ymmärsi erinomaisesti ketjun aiheen!
Niin tarkoitin siis että tavallinen suomalainen mies on jääkiekkopalstan (tai tarkemmin kierrätyskeskuksen) perusteella aikamoinen itsensärakastaja (ja mikäs siinä), sen verran reilusti tuosta aiheesta on kirjoitettu. Lukuvirhe saattoi olla palstan ahkerasta itsehivelyviestinnästä johtunut freudilainen. En muista ainakaan erityisemmin kenenkään trolli olevani, pyrin ylipäätään olemaan trollailematta kun se touhu on mielestäni idioottimaista.

Voin allekirjoittaa osan @Murkula n määritelmästä, mutta koska ihmisyhteisö koostuu yksilöistä, löytyy toki erojakin. Luontoharrasteita piisaa ja alkujaan maalta kotoisin olevana tuo lienee luonnollistakin. Toisaalta arvostan kaupunkiasumisen helppoutta ja edullisuutta (rasitan itseäni mieluummin vapaaehtoisissa tekemisissä ja pitkä työmatka vituttaisi yli kaiken kun en muutenkaan kauheasti nauti aikani hukkaamisesta jonkun muun hyväksi). Sukupuolirooleihin suhtaudun liberaalimmin vaikka olenkin parisuhteissa ollut tyypillisesti renkaanvaihtovastuussa. Pukeuduin aiemmin lähinnä mustaan, mutta nykyisin päällä yleensä jotain värikästä, ajoittain kaikki vaatekappaleet väreissä. Pidän itseäni tavallisena suomalaisena miehenä.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Todennäköisyydet huomioiden:
* Valkoihoinen
* Äidinkielenä suomi
* Hetero
* Noin 178cm
* Lievästi ylipainoinen
* Enemmän penkkiurheilija kuin urheilija
* Jos urheilee, lajit liittyvät aerobisiin yksilölajeihin (juoksu, hiihto, uinti, jne.), sählyyn, futikseen tai saliin.
* Suosikkilajit seurata futis, lätkä ja formula
* Lätkäjoukkueista suosikki tulee Oulusta, Tampereelta, Turusta tai Helsingistä
* Musiikkimaku "rokahtava", vaihdellen suomirokista metalliin. Nuoremmilla "hiphopahtavampi" vie enemmän "sijoja".
* Kuuluu kirkkoon, ei käy kirkossa kuin kutsuttuna tai vaihtoehtoisesti omissa häissä tai hautajaisissa
* Enemmän ansiotuloja kuin pääomatuloja

Realiteetit huomioiden kuitenkin melkoinen vähemmistö osuu "jokaiseen" enemmistön "ryhmään". Joku puhuu ruotsia äidinkielenään, jollain on ihossa pigmenttiä enemmän, joku tykkää tyttöjen sijaan pojista, jollain on vatsaa, jollain liikaa tai liian vähän pituutta ja mitä näitä nyt onkaan. Mä koen olevani tavallinen suomalainen mies, mutta monessakaan asiassa en uppoa "siihen keskimääräiseen" malliin.

Jos jotain "yleisiin asioihin" liittyviä määritelmiä pitäisi vääntää, niin tuosta tulisi Putoukseen sopiva hahmo tai vaihtoehtoisesti hyvinkin subjektiivinen näkemys miten määritellä tavallinen suomalainen mies.

edit: Ehkä asia olisi helpompi määritellä arvopohjaisesti, vaikka siltikin subjektiiviset seikat ovat mitä ovat. Koti, uskonto ja isänmaa nekin jättävät jo melkoisesti tulkinnalle varaa. Mä esimerkiksi koen olevani ateisti, joku tuntee olevansa ortodoksi, Soinin Timppa kumartaa Vatikaaniin, enemmistö kuuluu luterilaiseen seurakuntaan ja osa lähtee Syyriaan tai Irakiin sotimaan Allahin nimissä. Mulle koti on ensisijaisesti tämä (velkainen) yksiö, toiselle koti on Tapiola, kolmas sitoutuu kaupunkiin, neljännelle Suomi itsessään on koti ja viidennelle koti voi olla vaikka Ausseissa. Isänmaa taas voi merkitä jollekin Karjalan evakolle vähän toista, kuin se merkitsee jollekin viidennen sukupolven helsinkiläiselle. Ja ei, mä en ole (tietääkseni) viidennen polven stadilaisia edes löysin määritelmin.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Jaa jaa... tästähän voisi pahoittaa mielensä kun patriarkaatti näin täällä elämöilee. Jos hyviskansa tietäisi...

No niin. Olen hetero, syön lihaa, katson urheilua ja ylipainoa löytyy. Dokaaminen on jäänyt vähemmälle.
 
Suosikkijoukkue
Itä- ja Pohjois-Suomen alasarjajoukkueet
Tavallisella suomalaisella miehellä on hyvä itsetuntemus ja terve minäkuva, jota eivät somekohut sun muut ämmien höpötykset hetkauta. Suuresti eivät kiinnosta tavallista suomalaista miestä käsittelevät keskustelupalstojen ketjutkaan.

Olet vahva. Itsenäinen. Komea. Pystyt mihin vain. Ainoastaan täydellinen typerys yrittäisi vaikuttaa tällaisella kampanjoinnilla tavalliseen suomalaiseen mieheen, joka tietää tyhjien tynnyrien kolisevan koviten.

Joillekin ovat kuohunnat murrosiässä ja muut eteen tulevat vastamäet tekosyy marttyyriksi heittäytymiselle, tavalliselle suomalaiselle miehelle taas osa normaalia elämää. Ylen päiväohjelmisto ei täyty TaiK:n oppilastöistä, joiden aiheena ovat tavallisen suomalaisen miehen kompleksiset suhteet vanhempiinsa.

Useimpien tavallisten suomalaisten miesten lapsuudessa oli läsnä sekä läheinen, turvallinen nainen että tavallinen suomalainen mieskin. Niinpä hänelle on nainen nimenomaan ihminen, arvokas olento joka näkee arvon myös toisissa. Tavallisella suomalaisella miehellä ei ole tarvetta hakeutua naisten pohjasakan pariin nöyristelemään ja hyväksyntää hakemaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tavallinen suomalainen mies on nössö ja harmaa hiiri. Pienetkin huolet saavat yöunet jäämään vähäiseksi ja samalla tulee mieleen, onkohan mitään mahiksia saada puolisolta piparia lauantaina. Deittipalstat ovat täynnä tavallisia miehiä, jotka varattuina etsivät seikkailupanoa. Nämä miehet kuitenkin julistavat aina suurimpaan ääneen, että pettäminen on todella väärin eikä koskaan voisi puolisolleen tehdä niin. Ja sitten tavallinen suomalainen mies salaa tutkii puolison kännykän kun epäilee vahvasti, että hän saa viestejä meseen toisilta miehiltä, joiltain erikoisilta. Ei tavallisilta.

Tavallinen suomalainen mies vie perheensä kesäisin Puuhamaahan, Särkänniemeen ja niihin kaikkiin ABC- komplekseihin siinä matkan varrella. Tavallinen suomalainen mies ehdottaa samalla seuraavaa pysähdystä Citymarkettiin koska pitää hankkia elintarvikkeet mökille tahi tuliaiset kyläpaikkaan. Tavallinen mies kysyy pulisolta josko sixpack olisi sopiva setti viiknlopuksi ja puoliso nyökkää. Parkkipaikalla tavallisella miehellä iskee armoton paskahätä ja pitää alata velä vessaan, muun perheen jäädessä syömään pehmiksiä 10 vuotta sitten hankitun farkkubemarin vereen. Tavallinen mies lähtee vessaan, siis Alkoon ja nappaa pari puolikasta Suomi viinaa, jota salaa siemaillaan määränpäässä. Ostetut oluet peittävät kirkkaan hajun kätevästi. No ei se peitä.

Tavallnen suomalainen mies on vässykkä mukailija mutta saa helpolla tavallisen suomalaisen naisen. Tavallinen suomalainen nainen kuitenkin huomaa parin vuoden kuluttua, että hän kaipaa läheisyyttä, kosketusta ja hellyyttä. Tavallisella sumalaisella miehellä on kuitenkin jotain muuta ja katsotaan tuota sitten jokin toinen päivä. Naisesta on muodostunut tavalliselle miehelle itsestäänselvyys.

Tuohon sitten loppu oman maun mukaan. Näitä loppuja tapahtuu jatkuvasti ympärillä, tavallisille miehille ja naisille.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Tavallinen suomalainen mies on jylhäpiirteinen luomus, joka ei komeile tv-ohjelmissa tai lehtien kansikuvissa. Jollei satu olemaan yleisön joukossa, joko Palsanmäen huutokaupassa tai runkosarjan JYP-SaiPa-pelissä. Tai sitten akka on pakottanut mukaan johonkin typerään, kuten "Huvila & Huussiin" tai paikallislehden 50-vuotishaastikseen. Kun väkisin revitään kommenttia, tulee ulos jotain legendaarista kuten "taidan riipasta kännit" tai "Saksa on paska maa". Vittuako sitä sotkemaan selvää asiaa sivulauseilla.

Tavallisen miehen peilikuvasta näkyy elämän merkit ja ajetut kilometrit. Joillakin vyötäröille jääneinä nakkipaketteina tai olutkeisseinä. Ihmetellen hän katsoo nuorta polvea, joka puunaa hiuksiaan kuin akat. Kemikaaleilla on kuitenkin myyjien turha tulla brassailemaan, sillä salaa luetaan naistenlehtiä, jotta pysyisi perillä mitä ostaa väkipakolla joulu- ja synttärilahjaksi. Niitä lukiessa on toki ymmärrys kovilla - miksi tätä moussea ei laitetakaan suuhun vaan levitetään suun ympärille?

Niin, mirkku se löytyy tavallisen miehen kainalosta, tietenkin. Elämänvaiheesta riippuen voidaan olla jo toisella rengastuskierroksella, mutta ensihuuman jälkeen arki koittaa parisuhteeseen. Samanlaisia ne on kaikki, filosofoi miehemme. Omissa aatoksissaan tai ehkä kolmen kaljan jälkeen saunan lauteilla kaverilleen. Tai koiralleen. Se ymmärtää, muttei puhu. Paras psykologi.

Miehellä on oma someton kuplansa, johon voi sulkeutua. Autotalli. Sinne ei mirkun motkotus kuulu. Mutteri sentään tottelee toistaiseksi fysiikan lakeja, eikä vaadi nettiyhteyttä toimiakseen. Jokin pysyy maailmassa muuttumattomana, miehemme toteaa tyytyväisenä.

Niin, se ihana ajatus ympäristön muuttumattomuuden utopiasta. Suomalainen tavallinen mies on kuin Aki Sirkesalo laulun "Toijala":

On elämä tuolla ulkona jossain
se ylväänä kiitää ohi mun seisakkeen
Sillä Toijalan takana ei ole paljon mitään
ei Toijalan takana sellot ja pasuunat soi

Tavallinen suomalainen mies ottaa tuon kohteliaisuutena. Hän on kiinnostunut erilaisesta elämästä. Oman lajinsa linkolalainen, joka hoitaa asialliset hommat, mutta ei ala ripottelemaan kiviä herrojen polkujen varsille. Sitä tyyppiä, jonka tärkeys huomataan työpaikalla vasta kun hän on poistunut virastaan eläkkeelle tai elinkaari päättyi ennen aikojaan sepelvaltimotukokseen. Ei tullut elon matkalla lottovoittoa ja viimeistä kaartoa työpaikan pihaan V90-Volvolla, mutta sellaista se elämä on, laulaisi Juha "Watt" Vainio. Isossa joukossa jonkun on aina oltava keskellä.

Editos: typo pois
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Katsotaanpa tilastojen kautta miten tavallista miesten on käyttää kulttuuripalveluita eli käydä oopperoissa, tanssiesityksissä, teatterissa, museoissa ja kirjastoissa. Tästä on 2016 tehty laaja tutkimus TNS Gallupin toimesta, se on luettavana PDF-muodossa esimerkiksi tämän linkin takaa.

Haastatelluista miehistä:
-56% ei ole vuoden aikana käynyt teatterissa kertaakaan, 44% on.
-80% ei ole vuoden aikana käynyt tanssiesityksessä kertaakaan, 20% on.
-88% ei ole vuoden aikana käynyt oopperassa kertaakaan, 12% on.

Viimeisten 12 kk aikana on ostanut tai lainannut/vuokrannut:
kirjoja: 48% miehistä, 52% ei ole.
cd-levyjä: 27% miehistä, 73% ei ole.
"leffoja"/video-ohjelmia: 20%, 80% ei ole.
video- tai konsolipelejä: 19%, 81% ei ole.

Miehistä 24% ei pidä itseään lainkaan aktiivisena kulttuurin kuluttajana, 47% ei pidä kovin aktiivisena.

Kulttuuritapahtumissa käymistä ei oltu eroteltu sukupuolen mukaan tutkimuksessa, mutta suosituin kaikkien osallistuneiden keskuudessa oli kirjasto (jossa kävi 65% väestöstä 12kk sisällä), leffoissa käyminen (58%) ja museoissa käyminen (44%). Festareilla kävi 32%, musiikkiklubikeikoilla 27% ja stadion/suurhallikeikoilla 12%.

Eroja oli tietysti kosolti iän, koulutustason, parisuhdetason yms. osalta runsaasti, halukkaat lukekoot itse tutkimuksesta.

Mutta tiivistäen tavallinen mies ei siis käy stadionkeikoilla, ei festareilla, ei klubikeikoilla, ei museoissa, ei oopperassa, ei tanssiesityksissä, ei teatterissa eikä myöskään osta/lainaa/vuokraa konsolipelejä, leffoja, cd-levyjä ja kirjoja, vaikka käykin kirjastossa käymässä ja jonkun leffan ehkä katsomassa elokuvateatterissa.

Tavallinen suomalainen mies ei siis keskimääräisesti tee yhtään mitään, ei käy missään eikä luultavasti keskity kuin Jatkoajassa juhannusyönä kirjoittamiseen kulttuurikävijätilastoista.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Olen vuoden aikana käynyt useamman kertaa teatterissa ja eri museoissa, parissa taidenäyttelyssä, useasti konserttitalolla ja/tai musikaaleissa. TFO:n Berlioz-sinfonian aikana tanssittiinkin lavalla, vaikka varsinaisessa tanssiesityksessä en ole nyt tainnut käydä. Yksi tapahtuma oli yhdistelmä musiikkikeikkaa ja musikaalitulkintaa, rock-bändi oli kuitenkin lavalla.

Olen myös ostanut/lainannut/vuokrannut myös kirjoja, leffoja ja pari cd-levyäkin sekä vanhoja PC-retropelejä. Taitaisin jäädä tavallisuuden ulkopuolelle näillä statistiikoilla.

Toivottavasti Turhan kaukalon määrittelemät ja myös omalla kohdallani täyttyvät kriteerit kuitenkin riittävät, että voi tähän ketjuun kirjoittaa tavallisen suomalaisen miehen nimessä:
Olen hetero, syön lihaa, katson urheilua ja ylipainoa löytyy. Dokaaminen on jäänyt vähemmälle.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tässä sateisen juhannushuuman lomassa jopa minä olen somen orjana eli Jatkopalstan armoitettuna vankina selannut siekaillen juttuja.
Tämä oli piristävä ketjun avaus, joudun miettimään eli pohtimaan, mutta tuo @Huerzo n viesti oli minua koskettava, läheinen ja siksi erinomainen.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
...
On elämä tuolla ulkona jossain
se ylväänä kiitää ohi mun seisakkeen
Sillä Toijalan takana ei ole paljon mitään
ei Toijalan takana sellot ja pasuunat soi

Tavallinen suomalainen mies ottaa tuon kohteliaisuutena. Hän on kiinnostunut erilaisesta elämästä. Oman lajinsa linkolalainen, joka hoitaa asialliset hommat, mutta ei ala ripottelemaan kiviä herrojen polkujen varsille. Sitä tyyppiä, jonka tärkeys huomataan työpaikalla vasta kun hän on poistunut virastaan eläkkeelle tai elinkaari päättyi ennen aikojaan sepelvaltimotukokseen. Ei tullut elon matkalla lottovoittoa ja viimeistä kaartoa työpaikan pihaan V90-Volvolla, mutta sellaista se elämä on, laulaisi Juha "Watt" Vainio. Isossa joukossa jonkun on aina oltava keskellä.

Juovuksissa lainausten hankinta menee helposti vituralleen, joten jatkan edellistä viestiäni näin. Tähän Aki Sirkesalon huomioon en ole ikuna ennen törmännyt, mutta nyt se mietityttämään innosti.
Erilainen elämä, se ei ole sitä mitä teeveen ilmaiset antennikanavat truuttaavat, ei sisustusohjelmia ja kokkikilpailuja, ei homoja avaruudessa. Ei ip-lehtien kakskyt ja risat-lifestyle toimittajien maailman irvikuvaa.
Erilainen elämä on seitsemäksi töihin ja sitten hyvässä hengessä duunikavereiden kanssa yritetään, lievästi vittuuntuneina maailmaan kylläkin, tehdä parhaamme. Media, nuoriso, poliitikot, kaikki aina lopuksi nauravat meille, tyhmille duunareille, suomalaisille miehille. C'est la vie, niin se käy.
Vaikka joskus toisinaan, joku suomalainen nainen ei sitten aina naurakaan, halveksu. Se on onnea se.
 

Rankkari

Jäsen
Oma ketjuni avaus, ja nyt siihen kevyt otsikon mukainen avautuminen.
Tavis mies. Ja tyytyväinen siitä. Ei oo tarvetta erikoisilla tavoilla hakeutua erinlaiseksi. Kuten nykytrendi on.
Huumori on iso osa mua, mutta niin monitahoinen huumori, että se ei avaudu kaikille.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Tavallinen suomalainen mies - YouTube

Väittävät, että juuri tavallinen suomalainen mies on uhattuna nykypäivän maailmassa monestakin suunnasta, kun #metoo kampanjat sun muut vyöryvät niskaan. Mutta nimenomaan se tavallinen suomalainen mies ei uhriudu tällaisen edessä sellaiseen "miksi minun pitää suvaita kaikkia, vaikka kukaan ei suvaitse minua" -tyyppiseen nillitykseen. Sen tekee hänen puolestaan kuitenkin joku muu. Tavallisen suomalaisen miehen minäkuva on kuitenkin sen verran vakaa ja terve, ettei hänellä ole edes tarvetta heittäytyä uhrin asemaan tuollaisessa asiassa.. hän on juuri sillä omalla tavallisuudellaan tuollaisen yläpuolella

Jo selvästi yli kuusikymppinen isäni on tavallisen suomalaisen miehen prototyyppi, kaikki hänen elämässään on ollut niin tuikitavallista, että ihan itseäkin puistattaa: lapsuus maaseudulla, yli neljänkymmenen vuoden työura teollisuudessa, naimisiinmeno ja vuosikymmenten avioliitto, lasten lukumäärä, asumismuoto, moottoripyörän osto joskus reilu viisikymppisenä.. aivan kaikki. Joskus 90-luvun alussa hän repäisi ja harrasti pari vuotta teatteria kunnes omien sanojensa mukaan tajusi, että parempi ettei hän jatkossa tee teatterissa muuta kuin rakentaa lavasteita :D ja niin hän antoi vuosien ajan panoksensa kultuuritoiminnalle juuri sillä tavalla, jolla tavallinen suomalainen mies sen antaa. Yhteisen hyvän asialla hän on aina ollut, niin yhteisöissä kuin ihan siinä omassa pinttyneessä käsityksessään, että kukaan ei ylipäätään pärjää missään ilman häntä. Mutta ei tavallinen suomalainen mies sillä mitään pahaa tarkoita. Ja nykyään isäukko on ihan tyytyväinen eläkeläinen ja vaari lapsenlapsille, eikä hiukkaakaan katkera elämälleen miten se on mennyt. Ei hänellä ole mitään syytä olla katkera, koska tiedän ettei hän tavallisuutta ihmeellisempää koskaan odottanutkaan..
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Tavallinen suomalainen mies - YouTube

Väittävät, että juuri tavallinen suomalainen mies on uhattuna nykypäivän maailmassa monestakin suunnasta, kun #metoo kampanjat sun muut vyöryvät niskaan. Mutta nimenomaan se tavallinen suomalainen mies ei uhriudu tällaisen edessä sellaiseen "miksi minun pitää suvaita kaikkia, vaikka kukaan ei suvaitse minua" -tyyppiseen nillitykseen. Sen tekee hänen puolestaan kuitenkin joku muu. Tavallisen suomalaisen miehen minäkuva on kuitenkin sen verran vakaa ja terve, ettei hänellä ole edes tarvetta heittäytyä uhrin asemaan tuollaisessa asiassa.. hän on juuri sillä omalla tavallisuudellaan tuollaisen yläpuolella

Jo selvästi yli kuusikymppinen isäni on tavallisen suomalaisen miehen prototyyppi, kaikki hänen elämässään on ollut niin tuikitavallista, että ihan itseäkin puistattaa: lapsuus maaseudulla, yli neljänkymmenen vuoden työura teollisuudessa, naimisiinmeno ja vuosikymmenten avioliitto, lasten lukumäärä, asumismuoto, moottoripyörän osto joskus reilu viisikymppisenä.. aivan kaikki. Joskus 90-luvun alussa hän repäisi ja harrasti pari vuotta teatteria kunnes omien sanojensa mukaan tajusi, että parempi ettei hän jatkossa tee teatterissa muuta kuin rakentaa lavasteita :D ja niin hän antoi vuosien ajan panoksensa kultuuritoiminnalle juuri sillä tavalla, jolla tavallinen suomalainen mies sen antaa. Yhteisen hyvän asialla hän on aina ollut, niin yhteisöissä kuin ihan siinä omassa pinttyneessä käsityksessään, että kukaan ei ylipäätään pärjää missään ilman häntä. Mutta ei tavallinen suomalainen mies sillä mitään pahaa tarkoita. Ja nykyään isäukko on ihan tyytyväinen eläkeläinen ja vaari lapsenlapsille, eikä hiukkaakaan katkera elämälleen miten se on mennyt. Ei hänellä ole mitään syytä olla katkera, koska tiedän ettei hän tavallisuutta ihmeellisempää koskaan odottanutkaan..

Hienosti sanottu.

Itselleni tavallinen suomalainen mies on hiljainen ja salaa empaattinen. Tavallinen suomalainen mies ei tunne tarvetta korostaa itseään eikä hän välitä vaikka joku merkityksetön pikkupaskiainen koittaa haastaa riitaa. Tavallinen suomalainen mies tietää milloin on aika tarttua riveleihin kiinni ja milloin ei. Tavallinen suomalainen mies haluaisi syödä pelkästään lihamureketta ja perunamuussia mutta ottaa kuitenkin höyrytettyä porkkanaa ja kukkakaalta koska vaimo on hyvää hyvyyttään sellaista laittanut. Tavallinen suomalainen mies haluaisi ottaa viimeisen rivin Fazerin sinisestä mutta ei ota, koska omat mukulat haluaa sen varmasti syödä. Tavallinen suomalainen mies kantaa laukut/pussit eikä vaimo. Tavallinen suomalainen mies voi hyvin kun hänen läheiset voivat hyvin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikkihan on aina vaan oma itsensä, mutta ehkä meillä on jonkinlainen tarve olla erilainen. Nytkin tolla viereisen pöydän jampalla on narrilippis. Ja kaikki muistaa kun lapsena ja teininä halusi aina löytää oman jutun eikä fanittaa vaikka sitä bändiä mitä monet.

Ja suomalainen mies haluaa olla mörkö eikä mikään fägäri.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Koko teksti

Kirjoituksesi on tyyppiesimerkki siitä, kuinka ahdas tavallisen suomalaisen miehen rooli on. Tavallisen suomalaisen miehen pitää olla hiljaa, vaikka kokisikin itseensä kohdistuvia epäkohtia. Tavallisen suomalaisen miehen tulee olla hiljainen työn sankari, jonka tulee jopa pyytää anteeksi omaa etuoikeutettua asemaansa. Jos tavallinen suomalainen mies ei ole hiljaa eikä pyydä anteeksi omaa etuoikeutettua asemaansa, hän on itkupilli ja nykypäivän kiittämätön nössö. Uhrin asemaa tässä yhteiskunnassa ei tavalliselle suomalaiselle miehelle sallita. Kuitenkin, kymmenet tuhannet miehet ovat syrjäytyneitä. Heidän asiaansa ei aidosti tunnu kukaan ajavan.

Myös minun isäni sopii tuohon kuvailemaasi yli kuusikymppisten miesten prototyyppiin. Mielestäni on kuitenkin kohtuutonta verrata 50-luvulla syntyneitä nykypäivän kolmekymppisiin tai nuorempiin ja odottaa heiltä samaa kuin mitä isiensä sukupolvi teki ja edusti. Tässä yhteiskunnassa on paljon näköalattomuutta ja se tuntuu kohdistuvan nimenomaan nuoriin miehiin.

Mikäli aidosti haluamme purkaa esimerkiksi sukupuolirooleja, tulee myös tavalliselle suomalaiselle miehelle sallia erilaiset roolit tässä yhteiskunnassa. Esimerkiksi homoseksuaalisen tavallisen miehen sekä syrjäytymisvaarassa olevan tavallisen miehen tulee voida olla aidosti tavallinen mies joutumatta pilkan ja halveksunnan kohteeksi.

Tavallisen miehen rooli ei saa olla varattuna ainoastaan tietynlaisille miehille.
 
Viimeksi muokattu:

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Tuo tavallisuuden käsite tietysti muuttuu ajan myötä. Vielä 40 vuotta sitten tavallinen suomalainen mies oli käynyt vain perus- tai kansakoulun, mennyt avioliittoon ja sen jälkeen hankkinut pari lasta. Nykyään se on hyvinkin epätavallista, kun lähestulkoon kaikilla miehillä on ainakin lukio tai ammattikoulu käytynä, ja avioon on menty vasta pidemmän avoliiton jälkeen yleensä siinä vaiheessa kun ainakin yksi lapsi on jo syntynyt.
 
Minä olen tavallinen suomalainen mies.


Joo, mulla samat.

Paitsi isänmaa ei minulle ole erityisen iso juttu ja kaupungit ovat niitä ainoita mahdollisia asuinpaikkoja. Vihaan kalastamista, marjastamista ja sienestämistä. Penkkiurheilu ei ole intohimo, mutta Tapparan peleissä tykkään aina välillä käydä. Kännääminen ei kiinnosta, eikä oikein makkarakaan. Imuroin siinä missä vaimo, joskin meillä leikatut hiukset päätyvät parturiliikkeen/kampaamon lattialle. Pyykkikoneen täytän ja tyhjennän varmaan rouvaa useammin. Jos joku kone menee rikki, kutsun korjaajan tai ostan uuden. Minäkään en ole metroseksuaali, mutta panostan aika paljon ulkoasuuni, tosin tyyli ja laatu, ei muoti edellä. Violettia kauluspaitaa en laittaisi päälle, mutta vaaleanpunaista helposti - miksi en laittaisi? Lapsia on molempaa sorttia ja samanmoisilla kastavusmetodeilla ollaan menty.

Minäkin olen tavallinen suomalainen mies. Morjesta pöytään @Murkula!
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo

scholl

Jäsen
Ilmoittaudun epätavalliseksi suomalaiseksi mieheksi. Jossain vaiheessa on pakko käydä sellaisessa DNA-testissä, jotta selviää, onko minussa ollenkaan suomalaisuutta. Äärimmäisen harvoin koen mitään samankaltaisuutta heidän kanssaan. Ulkomaalaisilta olen kyllä saanut kommenttia, että kallonmuotoni olisi germaaninen tai skandinaavinen, joten saattaa olla, etten ole kuin häviävän vähän suomalainen.

Syy miksi kirjoitan tänne on kuitenkin se, että bongasin tavallisia suomalaisia miehiä ja naisia eilen, kun kävin lenkilläni ostamassa juoman Olarin Prismassa. Kun olin juoksulenkillä, niin ei luonnollisestikaan ollut kameraa, jotta olisin voinut kuvata heitä, joten kaikkien pitää uskoa nyt näkemättäkin. Totuus on se, että kassajonoissa oli ihan käsittämättömiä rönttökalleja se jengi. Pukeutuminen oli järkyttävää. Käykää joskus Prismassa huvin vuoksi, se avartaa silmiä. Itse vierailin kaupassa ehkä minuutin ja kassajonossa ehkä viisi minuuttia ja kokemus oli todellakin erikoinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös