Tarina nimimerkkisi takana

  • 113 535
  • 778

pjotrborodin

Jäsen
Suosikkijoukkue
tunturikiekko
Syntyi helposti! Lainasin kahelta mestarilta nimiä. Pjotr tuli Tsaikovskilta ja Borodin korkonimeksi. Säveltäjiä molemmat. Borodinin etunimi tais olla Aleksander? Tältä pohjalta pitännee lähtä kommentoimaan..
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Hm. Enpä tiedä, Yashin, Ovetshkin tai Vostok ja Gagarin olisivat olleet jokseenkin turhan käytettyjä. Ei muuta kuin lyhennetään sana vostok ja voila, VSTK
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
Twite kirjoitti:
Aika slovakki sukunimi sinulla kyllä sitten on.

Nimenomaan tätähän se teettää kun sooseissa postailee viestejä. Kiitos vinkistä.
 

MusanMake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Suomi
Kaikessa yksinkertaisuudessaan: Minun nimeni on Make ja asun Musassa. Siis Porissa. Yksinkertainen on kaunista. Niin olen minäkin....
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Alamummo kirjoitti:
Dimmu Borgir on islantia ja tarkoittaa "tumma linna" - - - Hieno on paikka, suosittelen!

Eritellään vielä erisnimi Uleåborg. Ule = tulva, å = joki, borg = linna. Oulun ruotsinkielinen nimi on siis suomeksi Tulvajoenlinna/Tulvajokilinna. Itse (muinais)suomenkielinen sana oulu tarkoittaa sekin tulvaa, samaa kantaa on Päätalon teoksissakin usein esiintyvä sana "ullivesi".

Oulukin on hieno paikka, suosittelen!
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Kertakaikkisen mielenkiintoiseen ketjuun törmäsin tuolla hakukoneen syövereissä, nostetaanpa siis ylös tämä ketju viimeisimmän postauksensa puolivuotispäivän kunniaksi.

Kahlasin koko ketjun läpi ja monen monta yllätystä koin nimimerkkien taustoja lukiessani, itse kun olin monissa tapauksissa assosioinut tiettyjen nimimerkkien taustan ja syntyhistorian aivan jonnekin muualle.

No, kerrotaanpas nyt sitten oma tarinani myös. Muistan kyllä sen heinäkuun vuonna 2001, kun tarkkaan harkiten punnitsin erinäisiä vaihtoehtoja hyväksi nimimerkiksi jääkiekkoaiheiselle keskustelupalstalle, keksien monia sangen otollisia vaihtoehtoja. Kuitenkin, kun oli tosiaan heinäkuu, niin Helsingin kaupungin nimimerkkilautakunta oli tietysti ansaitsemattomalla lomallaan, enkä näinollen saanut esityslistaani käsittelyyn asiani kiireellisyyden vaatimalla tasolla. "Kaikki ja nyt tai heti ei mitään"-asenteeni huomioonottaen olin siis pakotettu turvautumaan äkkipikaiseen ratkaisuun, jotta pääsisin mahdollisimman viiveettömästi riemastuttamaan teitä kaikkia tänne palstalle. Moderaattoritkin jo huohottivat niskaani "hakemuksenne on jonon ohi hyväksyen käsitelty, odottelemme enää - Munkkivuoren muumioituneen vanhuksen kärsivällisyydellä toki - päätöstänne tulevasta nimimerkistänne, kunnioittaen mode-tiimi"-tyylisesti, joten empimättä päätös oli tehtävä pikaisesti. Siinä mielentilassa, henkisten vantaanjokieni verbaalisia koskia melattomana laskiessa, on vaikea mitään säväyttävää sanaleikkiä enää keksiä, joten päädyin - näemmä monen palstaveljeni tavoin - helppoon ratkaisuun, eli kopioimaan suuren idolini etunimen. Shayne. Shayne Fawntanna.
 

Liverpooligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Nooh, lyhyesti ja ytimekkäästi, ehkäpä jopa hivenen yllättäen: Liverpool Football Club (hardcore since 1990).

No lisäyksenä vielä sen verran, että '92 futiksen EM-kisoissa (ensimmäiset todella kolahtaneet arvokisat) olin kova Tanska -fani iloisen ja hyökkäävän pelityylin ja punaisten paitojen takia. Tanskalaisia fanejahan kutsutaan lempinimellä Roligaanit (tai jotain sinnepäin, tarkasta kirjoitusasusta en ole aivan varma) ja näin sain yhdistettyä nämä kaksi eniten futismaailmaani järisyttänyttä asiaa yhteen ja samaan nickiin.
 

Bandana

Jäsen
Shayne kirjoitti:
Shayne. Shayne Fawntanna.

:D

Niin, joo.

Kysymys kuului: Nimimerkkinne taustat?

Määritellään nimimerkki. Tai no ei määritelläkään. Eikun määritellään sittenkin copypastella Wikipediasta.

Nimimerkki on oikean nimen asemasta käytetty tekijänimi.

Nimimerkkiä käytetään muun muassa lehtikirjoituksissa, kirjoissa, taideteoksissa tai kilpailutöissä, eli aina kun halutaan joko suojata omaa nimeä, tai ei haluta oman nimen vaikuttavan esim. kirja-arvosteluihin. Nimimerkkejä käytetään myös Internetissä chat-ja keskustelu ym. palstoilla (englanniksi nickname, "nikki"). Nimimerkkiä voi käyttää myös esteettisyyden vuoksi.


Itse käytän nimimerkkiä nimenomaan esteettisyyden vuoksi.

Nimimerkin keksiminen on raskas prosessi, jossa minkänlaiseen tuperteluun tai nuperteluun ei ole varaa. Ei Pekka Peitsejä, Bisquiteja ja BigRedCateja päivässä keksitty.

Bändaana. Voisi luulla että sillä viitatan siihen merirosvomaiseen huiviin, mutta you're WRONG! WRONG!

Mistä se sitten tulee?

You know what... YOU CAN'T HANDLE TRUTH!

Siksi onkin parempi antaa asian olla.

Ps. Nimimerkkinähän tuo on suhteellisen paska.
 

Arttu#29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pakko myöntää että nimi tulee Arttu Luttisesta. Aika shokeeraavaa, tiedän.
 

ganon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, Jokerit
Nimimerkkini on otettu Nintendon pelisarjasta nimeltä The Legend of Zelda. Kyseessähän on maailman paras pelisarja ja siitä ei keskustella sen enempää. Ganon on pelisarjan päävihollinen. "The Great King Of Evil".
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Entinen nimimerkki tuli Kapasen Jarin aidosta Pepsi-HIFK-pelipaidasta, joka mulla muinoin oli. Myin sen sitten taalla jollekin, joten oli nimimerkin vaihdon aika.

One timer on lyontilaukaus kun "vedetaan suoraan syotosta". Ei peippailla. Ei katsella. Ei olla "raipena". Teen paljon asioita hetken mielijohteesta ja se sopi mielestani hyvin nimimerkiksi tanne. Hieman muokkailtuna se sopii myos silmalle.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Etu- ja sukunimestähän tuo on otettu. Sama nick on kaikkialla. Joskus pari vuotta sitten valitsin tuon ja en ole sitä viitsinyt muuttaa. Perinteet kunniaan!
 

#61

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville Predators
Oma pelinumero fudisajoilta....
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Omasta nimimerkistä ei sen enempää. Se tuli mieleen jonkun mukanäppärän ajatuskehitelmän jatkoksi rekisteröityessä ja jota ei viitsi enää edes muistella. Vaihtaisin, jos jaksaisin ja jos tälle nimimerkille ei olisi jo syntynyt jonkinlaista identiteettiä tällä palstalla.

Yhdestä nimimerkistä olen äärimmäisen kateellinen: Mukava valkku! Olisinpa itse keksinyt tuon. Loistava!
 

Gunners

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Washington
Omani tulee Arsenalin lempinimestä. Sain sitten neronleimauksen ja otin sen nimimerkikseni.
 
Viimeksi muokattu:

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuten monet varmaan tietävät, Hauptmann on saksalainen sotilasarvo (kapteeni). Pelailin jossain vaiheessa ahkerastikin tietokonepeliä nimeltään European Air War ja tietenkin saksalaisilla. Siinä on muistaakseni sotilasarvot Feldwebel->Leutnant->Oberleutnant->Hauptmann->Major->Oberstleutnant->Oberst. Korkkareista osui usein silmään lause "Jawohl, herr Hauptmann!". Siksi juuri Hauptmann.

Donnerwetter!
 

ERommel

Jäsen
Nimimerkkini tulee "aavikkokettu" Erwin Rommelista. On jonkin verran tullut luettua erilaisia kirjoja Toisesta Maailmansodasta ja Rommel on henkilö, joka on jäänyt parhaiten mieleen.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Piti aikanaan keksiä joku jääkiekkoon liittyvä termi ja kun aluksi oli tarkoitus olla yhteinen nimimerkki avovaimoni kanssa (yritin saada häntä kiinnostumaan myös kirjoitteluista palstoille). Nykyisin nimimerkki on yksin meikäläisen käytössä. Ollut itseasiassa paria ensimmäistä viikkoa lukuunottamatta. Se sitten jäi kun en ole sellaista sorttia, että vaihtelisin jotain useasti.
 

J.Petke

Jäsen
Eipä ole kummoinen tämä minun nimimerkkini tausta. Aikoinaan Kummelissa oli rumpali nimeltä Janis Petke ja siitä tämä nimi on jäänyt elämään. Nimi on kulkeutunut mukana jokaisessa tietokonepelissä ja muissa yhteyksissä missä pitää keksiä nimi, sekä myös nimen ympärille on kaverin kanssa kehitetty tämä myyttinen hahmo joka elää omaa elämäänsä. J.Petke versio sen takia ettei se vaikuttaisi niin mauttomalta kuin pelkkä Janis Petke.. Haaveena olisi saada Colorado Rapidsin paita selässä numero 6 ja nimenä Petke. (Mike Petke) Kenelläkään myynnissä?
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Pikkupoikana valtavan vaikutuksen iski kirja nimeltä "Syyshämärän lohikäärmeet". Sarja sai paljon jatkoakin, mutta siinä esiintynyt kirkasotsainen ritari oli wannbe "solamnic knight" ja aseenteeltaan hyvin puhdas. Jotenkin se vaan siitä lähti vaikka itse olen kaikkea muuta.

Mutta ihailen kirkasotsaisuutta.

76 tulee syntymävuodesta. Yllätys.
 

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Ennen aikaan Rauman ulkopuolella asuvana oli tämä Lukon kannattaminen melkoista sotaa tietämättömyyttä vastaan varsinkin, kun Lukon touhut kiinnostaa yleisesti ottaen mediaa varsin vähän.

Löytäessäni Jatkoajan ja oltuani jonkin aikaa vyöhykkeellä, josta tiedonsaanti oli ollut vaikeaa, niin jotenkin alkuperäinen Lukon metsästäjä oli silloin vain siinä kiireessä sellainen puolihuolimaton nopea pakkovalinta. Netistä sitä Lukkoa etsittiin, tosin ei aina samanlaisella tarmolla. Matkan varrella nikki on hieman lyhentynyt, kun ihan kokonaan ei viitsinyt sitä muuttaa aivan toiseksikaan. Eipä tarvii muiden enää lyhentää nikkiä LM:ksi.

Tämmöisellä sitä sitten ollaan taaperrettu eteenpäin (ehkä väritön ja hajuton nikki), mutta kuitenkin Jatkoajassa ikioma nikki :D.
 

Aatos

Jäsen
Minkähänlaista historiikkia palstan nimimerkkien taakse kätkeytyy?
Onko esim. Battleaxe kirvestä heiluttava urbaani pintaliitäjä vai halot pinoon pistävä pyörremysky? Tappara yhteys on toki taattu.

Ajattelen, siis olen, olenko millivoltin tuhannesosia aivoissani pyörittävä Aatos vai tunnevammainen
kehittymätön punkrockin ystävä. Mikä minut pakotti valitsemaan nimimerkin Aatos. Ei mikään, joten se siitä. Se oli vain aatos...
 

Kippe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tarhaiässä sisko keksi tällaisen kutsumanimen, joka sitten vakiintui yleiseen käyttöön ensin lempinimenä ja sittemmin nimimerkkinä erinäisissä yhteyksissä. Kolmas p tulee tungettua tarvittaessa väliin jos joku on ehtinyt ensin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös