Mainos

Tapaus Sanna Sillanpää

• 17 834
  • 44
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Kuka muistaa vielä Sanna Sillanpään, naisen joka murhasi useamman miehen ampumaradalla? Näin Kiteen traagisten tapahtumien jälkeen mieleeni palautui Sillanpään tapaus.

Mietin, että miten eri tavalla media ja myös oikeusistuimet kohtelevat mies- ja naispuolisia rikollisia.

Muistini mukaan Sanna Sillanpään teko ei koskaan saanut kovin kauhistelevaa ja tuomitsevaa kohtelua medialta. Hänen motiivejaan tosin mietittiin, mutta mihinkään ylimalkaiseen kauhisteluun ei menty.

Ja ennenkaikkea Sanna Sillanpäätä ei missään vaiheessa syyllistetty, ei ainakaan muistini mukaan. Sillanpäätä ei tuomittu vankilaan (jostakin kumman syystä), eikä mediakaan vaatinut hänelle rangaistusta. Useasti Sillanpäähän suhtauduttiin jopa uhrina. Eräs Jyväskylän yliopistossa naistutkimuksen parissa toiminut nainen jopa vaati Sillanpään vapauttamista välittömästi murhien jälkeen!

Ajatellaanpa tilanne toisinpäin. Mies menee ja ampuu useammalta naiselta aivot pellolle takaapäin. Miettikää, millaisen kohtelun hän olisi saanut. Olisiko tämä mies selvinnyt ilman vankeustuomiota, kuten Sillanpää selvisi? Olisiko tämä mies saanut yhtä löysäkätisen kohtelun medialta kuin Sillanpää? Olisiko tämä mies joissakin tapauksissa nähty jopa uhrina, jos hän olisi teloittanut useamman naisen takaapäin päähän ampumalla?

Joskus on hyvä miettiä asioiden taustoja. Miksi miesten ja naisten vääriin tekoihin ja rikoksiin suhtaudutaan niin eri tavalla? Miksi miehet tuomitaan ja syyllistetään niin paljon helpommin kuin naiset? Miksi miehille niin usein vaaditaan kovia rangaistuksia ja jopa tappotuomioita, mutta rikoksen tehneisiin naisiin suhtaudutaan usein jopa säälivästi ja ymmärtävästi.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti VPH

Ajatellaanpa tilanne toisinpäin. Mies menee ja ampuu useammalta naiselta aivot pellolle takaapäin. Miettikää, millaisen kohtelun hän olisi saanut. Olisiko tämä mies selvinnyt ilman vankeustuomiota, kuten Sillanpää selvisi?

Olisi passitettu pakkohoitoon vankimielisairaalaan suljetulle osastolle kuten Sillanpää. Sieltä ei muuten välttämättä vapauduta läheskään yhtä nopeasti kuin esim. elinkautisesta vankeusrangaistuksesta.

Muuten tunnut availevan näitä naisvastaista tuubaa sisältäviä ketjuja ihan solkenaan. Onko tyttöystävä jättänyt vai äidin tissistä tullut etikkaa kun noin sapettaa vastakkainen sukupuoli. Vitutusta varten on sitä paitsi myös vitutusketju.

Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Viestin lähetti VPH
Kuka muistaa vielä Sanna Sillanpään, naisen joka murhasi useamman miehen ampumaradalla?

Juu muistanpa juu. Vähän sen jälkeen kun toi ampumarata oli taas avattu meniin ampumaan sinne, ihan vaan niitä pähvisia tauluja ja satuinpa olemaan sitten samassa ampumapaikassa missä S.Sillanpää oli ollut kun kallossa joku sanoi naps ja pim. Tuli kyllä vähän kolkko olo kun siinä roimi 9mm kuulaa tauluun.

Niin ja sitten se että syyttäjä mietti päänsä puhki että pitääkö yhtä kaveria joka selvisi hengissä sieltä syyttää kun kerran oli ampunut S.Sillanpäätä kohti, pysäyttämis tarkoituksessa. Auta armias jos olisi osunut, äijä lukisi tiilenpäitä vielä pitkät tovit.

Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Re: Re: Tapaus Sanna Sillanpää

Viestin lähetti Snakster
Olisi passitettu pakkohoitoon vankimielisairaalaan suljetulle osastolle kuten Sillanpää. Sieltä ei muuten välttämättä vapauduta läheskään yhtä nopeasti kuin esim. elinkautisesta vankeusrangaistuksesta.

Muuten tunnut availevan näitä naisvastaista tuubaa sisältäviä ketjuja ihan solkenaan. Onko tyttöystävä jättänyt vai äidin tissistä tullut etikkaa kun noin sapettaa vastakkainen sukupuoli. Vitutusta varten on sitä paitsi myös vitutusketju.

Kaksi tällaista viestiketjua olen avannut.

Niin, kai voidaan sanoa että suhtaudun naisiin tietyllä varauksella. Ehkä minulla todella on heistä liian monta kokemusta, jotka aiheuttavat negatiivisia tunteita heitä kohtaan.

En kuitenkaan usko, että kirjoitukseni olisivat vain kaunasta kumpuavia henkilökohtaisia avautumisia, vaan minusta niissä on myös asiaa. Voit tietenkin olla eri mieltä.

Sillanpään tapauksessa uskon olevani oikeassa siinä, että saman teon tehnyt mies (siten, että uhreina olisi ollut naisia) olisi saanut paljon rajumman kohtelun niin mediassa, oikeusistuimessa kuin Jatkoajan keskustelupalstalla.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Tapaus Sanna Sillanpää

Viestin lähetti VPH
Kaksi tällaista viestiketjua olen avannut.

Niin, kai voidaan sanoa että suhtaudun naisiin tietyllä varauksella. Ehkä minulla todella on heistä liian monta kokemusta, jotka aiheuttavat negatiivisia tunteita heitä kohtaan.

En kuitenkaan usko, että kirjoitukseni olisivat vain kaunasta kumpuavia henkilökohtaisia avautumisia, vaan minusta niissä on myös asiaa. Voit tietenkin olla eri mieltä.

No yhdeksästä viestistäsi kuusi käsittelee naissukupuolen epäreilun ylivertaista asemaa.

Ja onhan noissa viesteissäsi tosiaan myös asiaa mukana, mutta käsittämättömällä vimmalla noita juttuja kaivelet esiin. Ihmetyttää suuresti, mutta jatka vain kaikin mokomin, jos se auttaa puhdistamaan hampaankolot.

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Spooky...

Olen huomenna menossa ko. ampumaradalle, en tosin intoa puhkuen (jos se nyt oli Helsinki Shooting Club, tjsp). Lisäksi olen 2- ja 5-vuotiaiden lasten isä.

Ihmiset ovat kummallisia otuksia. Hyvin kummallisia. Ketjun avaaja ei ole ainoa jolle on tullut mieleen Sanna viime päivinä. Tosin itselläni ei käynyt sekunnin murto-osaakaan mikään sukupuolten välinen tasa-arvo tässä asiassa mielessä. Ja nyt tästä ketjustakin ohitin sen tasa-arvo kohdan lähinnä hymähdyksellä. Kaipa se Sanna olisi naisiakin ampunut jos olisi kohdalle sattunut. Tai enhän minä sitä tiedä.

Anton

Jäsen
Oma eukko harrastaa pistoliammuntaa, joten olen mielummin ajattelematta koko asiaa.

Yön pimeinä, pitkinä tunteina se kyllä käy välillä mielessä...

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä muistan erittäin hyvin: Neiti Sillanpää oli töissä samassa
firmassa kun minäkin tuohon tempaukseensa asti.
En tuntenut häntä henkilökohtaisesti koska teimme vähän eri
hommia mutta muistan hänet kyllä. Sellainen muista eristäytyvän
oloinen hissukka joka näytti välttelevän muiden seuraa.
Kuulemma hommassaan hyvä kuitenkin ja todella tunnollinen

Se oli kyllä käsittämätöntä miten vähällä hän selvisi, ihan kun hän
olisi se uhri tuossa koko jutussa. Se on kai tämän taistolaisen
oikeuslaitoksen filosofian mukaista, kas kun ei vapautettu heti

Se mikä vielä jäi mieleen oli että eräs tuttu työskenteli tuolla
ampumaradalla ratamestarina mutta joutui lopettamaan homman
lyijymerkityksen vuoksi. Yksi niistä uhreista oli muistaakseni juuri
se ratamestari

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Zeppo

En pysty edelleenkään näkemään, että Sillanpää olisi selvinnyt jotenkin vähällä. Hän joutui suljettuun laitokseen määräämättömäksi ajaksi. Tuo aika voi tosiaankin olla paljon pidempi kuin elinkautinen Suomessa yleensä on.

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti VPH

Muistini mukaan Sanna Sillanpään teko ei koskaan saanut kovin kauhistelevaa ja tuomitsevaa kohtelua medialta. Hänen motiivejaan tosin mietittiin, mutta mihinkään ylimalkaiseen kauhisteluun ei menty.
Minun muistikuvani mukaan tekoa kauhisteltiin aika paljonkin mediassa. Olihan tämä kuitenkin poikkeuksellinen tapaus Suomessa. Kyllähän useamman ihmisen kylmäverinen teloittaminen herätti kauhua niin mediassa, kuin tavallisissa ihmisissä. Varsinkin niinä tunteina, kun S oli vielä vapaana.

Ja ennenkaikkea Sanna Sillanpäätä ei missään vaiheessa syyllistetty, ei ainakaan muistini mukaan. Sillanpäätä ei tuomittu vankilaan (jostakin kumman syystä), eikä mediakaan vaatinut hänelle rangaistusta. Useasti Sillanpäähän suhtauduttiin jopa uhrina. Eräs Jyväskylän yliopistossa naistutkimuksen parissa toiminut nainen jopa vaati Sillanpään vapauttamista välittömästi murhien jälkeen!
On vaikea syylistää ihmistä, joka on selvästi psyykisesti sairas, eikä kykene itse vastaamaan teoistaan. Sellainen ihminen on eriasemassa, kuin täysissä sielun ja ruumiin voimissa oleva henkilö. Yleensäkkin koko tapuksen yhteydessä mietittiin syitä, miksi ihminen menee tälläiseen takalukkoon. S:n sisaren mukaanhan S oli joutunut raiskauksen uhriksi ja oli tämän jälkeen ihmisenä muuttunut. Mielentilatutkimuksen mukaan S oli selvästi psyykkisesti sairas.

Kyllähän eri ihmisten tekimiin henkirikoksiin suhtaudutaan erilailla mediassa ym. Lähtökohtaisesti kun puhutaan esim. vangista, oletetaan aina, että puhutaan aikuisesta miehestä. Naista ja nuorta ihmistä pidetään jonkinlaisena poikkeuksena tällä saralla. Kyllähän kuitenkin varmaan 8/10 henkirikoksetsa tekee aikuinen mies.

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Snakster
En pysty edelleenkään näkemään, että Sillanpää olisi selvinnyt jotenkin vähällä. Hän joutui suljettuun laitokseen määräämättömäksi ajaksi. Tuo aika voi tosiaankin olla paljon pidempi kuin elinkautinen Suomessa yleensä on.

Mä tarkoitinkin median suhtautumista asiaan, en sitä tuomiota
Ei Sillanpäätä varmaan vapaalla jalalla näe

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Muistuu tästä tapauksesta mieleen että kyllä tuota psykopaattista olentoa jollain tasolla yritettiin sympatiseerata ja tehdä hänestä itsestään uhri. On nimittäin jotenkin sellainen mielikuva että ampumavälikohtauksen yhteydessä olisi ollut jotain viitteitä siihen että nämä ampumaradan miehet olisivat jotain sovinistista tuubaa heittänyt neiti Sillanpäätä kohtaan, tai jopa ahdistelleet häntä. Tälläistä puhetta siis kuulin, todenperäisyydestä en mene sanomaan mitään. Eli ihan kuin tuo ampuminen olisi ollut jollain tapaa hyväksyttävä keino ratkaista asiat, kun ukot mahdollisesti kiusasivat tätä neitokaista ja halveerasivat hänen sukupuoltaan?

Mitenköhän olisi jos lähdettäisiin ajattelemaan toisinpäin. Tämä ampuja olisikin ollut mies ja häntä mahdollisesti olisi pilkannut ja ahdistellut ryhmä naisia. Sitten tämä miesparka olisi ampunut heistä osan hengiltä. Olisiko löytynyt samalla lailla sympatiaa häntä kohtaan? En usko. Olisi vaan tuomittu luuseriksi ja munattomaksi tapaukseksi joka ei osaa pitää puoliaan naisia vastaan - muuten kuin tappamalla nämä.

Mies on sika ja sitten se teurastetaan.

Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Viestin lähetti Zeppo

mitä tämä taistolaisuus on ? ei minkään maan, edes Neuvostoliiton vanhan rikoslain mukaan mielisairaita ei virallisesti tuomittu vankilaan. Sen sijaan terveitä henkilöitä kyllä mielisairaalaan.

Kerrotko kuka oikeuslaitoksessa on tuntemasi "taistolainen" kerro myös miten SKP:n vähemmistö, joka edusti korkeintaan n. 5 % suomen väestöstä 70-luvulla on päässyyt laatimaan lakeja, joiden mukaan oikeuslaitos toimii ?

jos et ole perillä, miten lakeja laaditaan ja kuka niistä päättää, tutustu Suomen yhteiskuntajärjestelmään.

se, että jos ylipäätänsä toimitaan inhimillisesti vankien ja vankilaitoksen kohdalla ja pyritään oikeudenmukaisiin tuomioihin, ei kyllä millään tavalla ole "taistolaista", jos kirjoittaja tätä tarkoitaa.

taistolaisethan ihailivat Neuvostoliittoa ja sen ajan lait ja vankilaolot olivat kaukana mistään ihmimillisyydestä tai länsimaisesta oikeudenkäytöstä.

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Viestin lähetti Zeppo
Minä muistan erittäin hyvin: Neiti Sillanpää oli töissä samassa
firmassa kun minäkin tuohon tempaukseensa asti.
En tuntenut häntä henkilökohtaisesti koska teimme vähän eri
hommia mutta muistan hänet kyllä. Sellainen muista eristäytyvän
oloinen hissukka joka näytti välttelevän muiden seuraa.
Kuulemma hommassaan hyvä kuitenkin ja todella tunnollinen

Eikö firma ollut iso-N? Ko. firman ja alan hommissa pyörineenä voin sanoa, että vastaavaa "sanna-materiaalia" löytyy enemmänkin juuri näistä ympyröistä.

Työnantajan kannaltahan nämä sannat ja samit ovat mitä parhainta "matskua". Tunnollisia, hiljaisia kavereita, jotka eivät paljon ukise. Hommat hoidetaan paremmin kuin hyvin ja pysytään aina vain asiassa ja ollaan nöyriä. Kahvitkin juodaan omassa "luolassa", ettei jouduta sosiaaliseen kontaktiin muiden kanssa.

No joo... vähän tässä pelottelen, mutta ko. tapauksen jälkeen väkisinkin itse mietti sitä kuinka helppo kyseisenlaisen kahelin on elää terveiden ihmisten joukossa, varsinkin näissä hommissa, joissa on monenlaista hörhöguruakin.

Eiköhän Sannallakin ollut ns. puitteet kunnossa. Ok duuni, hyvä työntekijä jne. Päässä nyt vähän vikaa, mutta muuten hyvä työntekijä.

VPH:lta asiatonta naiskritiikkiä, taas. Muistellaanpa muita "vastaavanlaisia" tapauksia, joissa kaverit on, onneksi, passitettu Niuvanniemeen. Itsellä tulee Sanna mukaan lukien mieleen seuraavat:

Jammu (tähän mieheen voisi soveltaa kuolemantuomiota)
Muranen (mitähän varsijousi-kaverille kuuluu)
Sillanpää

Tuli mieleen, että Muranenhan harrasti myös kai sitä varsijousihommaa itse. Eikös kaveri hakenut kotoaan jousen ennen omaa missiotaan?

Tällä viikolla on ollut juttua isän ja pojan tekemästä ryöstömurhasta. Sairaalloisen raaka ja häikäilemätön teko.

Eipä muuten mitään, mutta tunsin tämän Mikan nuorempana melko hyvin. Oltiin luokkakavereita ja vapaa-ajallakin tuli joskus pyörittyä samoissa porukoissa. Hänen mielenkiintonsa kohteena olivat jo silloin silmitön väkivalta, mutta ennen kaikkea Natsien hirmuteot, Idi Aminit sun muut kiduttajat ja näihin liittyvät piirteet. No saattaa olla nuoren jannun hörhöilyäkin tuollainen, mutta väkisin tuli mieleen se kuinka erityisen kiinnostunut hän oli kaikesta tappamiseen liittyvästä, kun luin eilen lehdestä tarkkaa selvitystä siitä kuinka he olivat tämän kauppamatkustajan surmanneet. Pahaa teki lukea.

No, onneksi jäivät tyypit kiinni. Kohta joku JA:lainen tunnistaa itsessään samoja piirteitä kuin näissä ylläkuvailluissa ja tulee kertomaan "että ei se tarkoita, että olisi tappaja, että...". Saa tulla. En vain ymmärrä mitä ihannoitavaa on tappamisessa, aseiden kanssa leikkimisessä, reserviläisleikeissä jne. Metsästys on ok-puuhaa, siitä ei ole kyse. Tälläkin palstalla vaan tuntuu olevan näitä sotahulluja omine ketjuineen.

Gagarin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihan muuten vaan tiedoksi kenelle sattuu osumaan:

Jos tiedätte bändin nimeltä Limonadi Elohopea.

Niillä on biisi nimeltä "siskoni artisokansydän" (tms., levyllä "saippua").

Olin kerran keikalla, jossa sanoivat että kyseinen kappale on omistettu otsikon naiselle.

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Black Adder

Jammu (tähän mieheen voisi soveltaa kuolemantuomiota)
Muranen (mitähän varsijousi-kaverille kuuluu)
Sillanpää

Tuli mieleen, että Muranenhan harrasti myös kai sitä varsijousihommaa itse. Eikös kaveri hakenut kotoaan jousen ennen omaa missiotaan?
Eikös se Jammu jo kupsahtanut joku aika sitten, eli huono enää kuolemantuomiota soveltaa.

Muranen haki tosiaan kotoaan varsiaseensa. Ampui muistaakseni lehdenjakajan ja naapureita. Tapahtumapaikkana oli Karhula.

Muistan Murasen oikeudenkäynnistä sen, kun todettiin että ei ole syyntakeeton. Muranen siihen tokaisi jotenkin että "armeijan lääkärin jälkeen toinen ihminen maailmassa jonka mielestä olen terve".

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
En vain ymmärrä mitä ihannoitavaa on tappamisessa, aseiden kanssa leikkimisessä, reserviläisleikeissä jne. Metsästys on ok-puuhaa, siitä ei ole kyse. Tälläkin palstalla vaan tuntuu olevan näitä sotahulluja omine ketjuineen.

"Reserviläisleikeissä"? Halunnet ehkä täsmentää tätä kohtaa, koska näyttäisi pahasti siltä, että tuomitset kaikki vapaaehtoista maanpuolustusta harrastavat sekopäiksi ja potentiaalisiksi tappajiksi. Vaikka en itse tuohon porukkaan kuulukaan niin metsään menet ja pahasti.

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue

..."että ei se tarkoita, että olisi tappaja, että...". Saa tulla. En vain ymmärrä mitä ihannoitavaa on tappamisessa, aseiden kanssa leikkimisessä, reserviläisleikeissä jne. Metsästys on ok-puuhaa, siitä ei ole kyse. Tälläkin palstalla vaan tuntuu olevan näitä sotahulluja omine ketjuineen.
Helpointa on tuomita asiat ja ihmiset joista ei tiedä mitään.

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Viestin lähetti mission16W
"Reserviläisleikeissä"? Halunnet ehkä täsmentää tätä kohtaa, koska näyttäisi pahasti siltä, että tuomitset kaikki vapaaehtoista maanpuolustusta harrastavat sekopäiksi ja potentiaalisiksi tappajiksi. Vaikka en itse tuohon porukkaan kuulukaan niin metsään menet ja pahasti.

Kyllä, potentiaalisemmiksi kuin tavalliset tallaajat. Niin ja tunnen vähän liiankin hyvin näitä vapaaehtoisia. Erityisesti erään paikkakunnan erään porukan. Yli puolet jengistä enemmän tai vähemmän kaheleita. Ryssä sitä ryssä tätä, "Ei tänne tarttis ulkomaalaisa päästää. Kaikki vaan suoraan saunan taakse..." jne. Että sellaista kommenttia heiltä.

Sitten heilutaan joidenki pystykorvien kans ampumaradoilla ja haaveillaan, että kun pääsis suolaamaan ryssiä. Minusta ei kovin tervettä touhua.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit

Sitten heilutaan joidenki pystykorvien kans ampumaradoilla ja haaveillaan, että kun pääsis suolaamaan ryssiä. Minusta ei kovin tervettä touhua.

Vapaaehtoinen maanpuollustustyö on hieman erilaista kuin kuvailemasi ampumaradalla heiluminen pystykorvien kanssa. Ja vielä pitäis päästä ryssiä suolaamaan? Vai niin. Sinulla on kyllä mielenkiintoiset näkemykset.

Esimerkiksi minä olen sotaveteraanin lapsi. Isäni antoi terveytensä Suomen puolesta taistellessaan ja kieltämättä hän kasvatti minusta jonkinasteisen "ryssänvihaajan", mutta ei mikään/kukaan estänyt minua käyttämästä omia aivojani, enkä suinkaan koe itseäni miksikään ulkomaalaisia vihaavaksi punaniskaksi. En siitäkään huolimatta, että kuulun Suomen reservin aliupseerien liittoon ja omistan aseenkantoluvan ja aseen. Itse asiassa kaksi asetta. Siis ns. ruutiaseita, jalkajousi ei kuulu samaan luokaan, jos kuuluu niin sitten minulla on kolme tappavaa asetta.

Kumma juttu että minä ampumaradalla räiskiessäni en näe ryssää tai rättipäätä siinä maalitaulussani. Minä yritän pitää yllä jonkilaista tulostasoa ja näin vanhemmiten on välillä hienoa huomata, että ase ei kädessä vapise, eivätkä tulokset ole paljon heikentyneet nuoruusvuosista - silmälasien ansiosta.

Anteeksi tämä avautuminen. Tässähän piti puhua Sanna Sillanpäästä ja hänestä minulla ei ole mitään sanottavaa. Sairas ihminen ja ase on hirveä yhdistelmä.

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyllä, potentiaalisemmiksi kuin tavalliset tallaajat. Niin ja tunnen vähän liiankin hyvin näitä vapaaehtoisia. Erityisesti erään paikkakunnan erään porukan. Yli puolet jengistä enemmän tai vähemmän kaheleita. Ryssä sitä ryssä tätä, "Ei tänne tarttis ulkomaalaisa päästää. Kaikki vaan suoraan saunan taakse..." jne. Että sellaista kommenttia heiltä.
Älä leimaa koko porukkaa muutaman kahelin takia. Minäkin tiedän muutaman todella kusipäisen kärppä-fanin tältä foorumilta, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki tai edes suurinosa olisivat näitä mainitsemiani. Sama pätee myös reserviläisissä.

Aseiden omistajat ovat Suomessa todella vastuullista porukkaa. Kun vertaa kuitenkin sitä, että Suomi kuuluu maailman mittapuun mukaan top-3:n joukkoon aseiden lukumäärässä asukasta kohti, niin täälä tehdään todella vähän veritekoja ampuma-aseilla. Ja valtaosa näistäkin veriteoista tehdään luvattomilla aseilla.

Reserviläisille on ominaista korkea maanpuolustustahto ja sen voi joku pukea sanoiksi edellämainitulla tavalla. Minäkin puhun paljon asiaa ihmisistä ym. käyttäen välillä todella karkeaakin kieltä tai mustaa huumoria, mutta se ei tarkoita, että minä tosiaan sitä tarkottaisin.

Cube

Jäsen
Viestin lähetti TBK
Kun vertaa kuitenkin sitä, että Suomi kuuluu maailman mittapuun mukaan top-3:n joukkoon aseiden lukumäärässä asukasta kohti
Luulisi kuitenkin, että aseet ovat Suomessa jakautuneet kuin rahat Yhdysvalloissa: Pieni kärki omistaa suurimman osan. Aseet tuskin jakautuvat väestön kesken top 3 -tyyliin.. Muuten se näkyisi kyllä aserikostilastoissa varmasti.

Jokke

Jäsen
Mä olen nykyään duunissa siinä firmassa jossa S.S oli tuon tapauksen sattuessa ja firma ei ole iso N.

Tuossa sen vanha huone on kulman takana melkein vaikka eri hommissa, onneksi, olenkin.

Kuulemma asiasta yllättäen ei paljoa puheltu / saanut puhella / kukaan halunnut puhua. Mitä jos hän olisi tuonut pistoolinsa duuniin?

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Viestin lähetti TBK
Aseiden omistajat ovat Suomessa todella vastuullista porukkaa. Kun vertaa kuitenkin sitä, että Suomi kuuluu maailman mittapuun mukaan top-3:n joukkoon aseiden lukumäärässä asukasta kohti, niin täälä tehdään todella vähän veritekoja ampuma-aseilla. Ja valtaosa näistäkin veriteoista tehdään luvattomilla aseilla.

Eihän aseiden omistamisessa mitään kummaa olekaan. Ainakin täällä pohjoisessa metsästysharrastus on hyvin yleinen ja vieläpä mukava ja hyvä harrastus.

Minkäänlainen ihmisten tappamisen kanssa kiihkoilu ja sen ympärillä harrastaminen vaan ei mene omaan jakeluuni millään tavalla fiksuna toimintaja ja varsinkaan sen perusteella millaista porukkaa näen aika paljon pyörivän näissä vapaaehtoisen maanpuolustuksen piireissä.

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Minkäänlainen ihmisten tappamisen kanssa kiihkoilu ja sen ympärillä harrastaminen vaan ei mene omaan jakeluuni millään tavalla fiksuna toimintaja ja varsinkaan sen perusteella millaista porukkaa näen aika paljon pyörivän näissä vapaaehtoisen maanpuolustuksen piireissä.

Olen jo kohtuuullisen pitkään harrastanut aseita ja reserviläistoimintaa. En tiedä missäpäin tuollaista reserviläistoimintaa (?) tapahtuu mutta omassa porukassani itsekontrolli toimii todella hyvin, seuraan ei oteta jäseniksi "höyrypää kiihkoilijoita" ja muutenkin toimintaa suhtaudutaan vakavuudella.

Mielestäni on tarpeen että edes osa reserviläisistä pitää vapaaehtoisesti taitojaan yllä niin epätodennäköistä kuin se onkin että syntyisi sellainen kriisi jossa tarvittaisiin reservin apua.

Omalta kohdaltani näen tällaisen fiksuna toimintana koska se ei pelkästään ole reserviläisen velvollisuuden hoitamista vaan myöskin mukava harrastus.

Topicissa oli kysymys Sanna Sillanpään tapauksesta. Oliko Sanna ahkera reserviläinen joka tarkoittaisi porttiteoriaan uskoen että kaikki aktiiviset reserviläiset ovat psyykkisesti sairaita ja tulevat ampumaan ihmisiä?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy