Mainos

Tampereelle kaupunkijuna ?

  • 4 108
  • 38

TwilightZone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen ILVES
Tämän päivän Aamulehdessä (niinkuin monessa aikaisemmassakin) on juttua siitä, kuinka Tampereelle saatetaan saada kaupunkijuna "jo" vuonna 2007.

Juna olisi sekoitus metroa, raitiovaunua ja lähijunaa. Maanalaista matkaa tulisi muutama kilometri ydinkeskustassa ja muuten verkko hyödyntäisi pääasiallisesti jo olemassa olevaa raiteistoa.

Tämä olisi todella suuri helpotus Tampereen liikenneongelmiin, eikä Tampereelle itselle jäisi maksettavaksi alustavien suunnitelmien mukaan kuin 83 miljoonaa euroa. Tämä kuitenkin oletettavasti menisi veronmaksajien pussista (?) .
Minua se ei kuitenkaan haittaisi, vaan ottaisin tuon kaupunkijunan avosylin vastaan, miten muut tamperelaiset ?
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Onko nyt aprillipäivä, vai onko tämä piilokamera?

*katselee epäuskoisena ympärilleen* :eek:
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Älyttömyyden huippu!

Tamperelainen suuruudenhulluus taas nostaa päätään. Meidän kaupungissa kaiken pitää olla hieman suurempaa ja kauniimpaa, kuin oikeastaan olisi tarviskaan. No ehkä tuo edellinen ei kauneuden osalta pidä täysin paikkaansa, kun katselee Amuria, Tammelaa ja vaikkapa kaupungin virastotaloa. Pikaraitiotie/kaupunkijuna maanalaisine pätkineen on kuitenkin hieman turhan suurta näihin paikallisiin tarpeisiin.

Koko kaupunkijuna-ajatuksen järkevyys joutuu heti kokeelle, kun vain katsookin Tampereen karttaa. Koska tämä mahdollinen kaupunkijuna perustuisi hyvin pitkälle jo olemassa oleviin rautateihin, hommasta putoaa pohja pois. Tampereen kaupungin alueella rautatiet menevät mahdollisimman kaukana tiiviistä asumalähiöistä, tai oikeammin lähiöt on aikojen kuluessa rakennettu liian kauas jo aiemmin olemassaolleista ratakiskoista.
Sellaisen järkevän linjaverkoston rakentaminen nykykiskojen varaan, minkä varrella järkevän matkan päässä kiskoista ja tulevista asemista todellakin asuisi riittävästi junankäyttäjiä, on aikas vaikeaa. Kuvaavaa kiskojunahaaveiden realistisuudelle olisi Hatanpään asema, joka sijaitsisi jossain 300 metriä leveän laajan Nekalan ratapihan keskellä, ja jonne päästääkseen pitäisi pujotella ammoniakkivaunujen ja pikajunien välistä. Kilometrin säteellä asemasta asuisi ehkä n. 2000 ihmistä.

Radat tietysti voi rakentaa, mutta millä ihmeellä liikenteen saa kannattavaksi. Luulenpa, että ei millään. Lentävänniemeenkin näytti menevän yksi ratahaara. Nyt sinne ajaa bussi suurimman osan päivästä 30 minuutin välein. Ja iltaisin ja pyhisin siinä bussissa istuu n. 15 matkustaajaa per vuoro. Joten kysymys kuuluu vääjäämättä, että tarvitsevatko nämä 15 matkustajaa todellakin alleen kumipyörien sijasta kymmenien miljoonien eurojen kiskot?

Jos rataverkoston rakentaminen ja kaluston hankkiminen maksaisi veronmaksajille kaupungissa 100 miljoonaa euroa, paljonko liikennettä pitäisi joka ainoa vuosi tukea verorahoin? Minusta ei ole mitään järkeä maksaa vuodessa 200 euroa lisää kunnallisveroa vuodessa vain siksi, että saa ajaa kiskoilla. Eikä mitään kaupunkijunaa kannata myöskään rakentaa vain siksi, että "kaupungin isät ja äidit" saavat kehua turkulaisille, että meilläpäs on mutta teillä ei ookkaan.

Ensimmäisen kerran kiskoliikenteen rakentaminen tutkittiin ja tyrmättiin Tampereella vuonna 1907. Sen jälkeen juttu on tutkittu ja tyrmätty lukemattomia kertoja, viimeeksi muutama vuosi sitten. Eiköhän selvityksen tulos ole nytkin, että "ei anna aihetta toimenpiteisiin".
 

Q

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ULUVFC (kutsuttu kunniajäsen)
Viestin lähetti TwilightZone


Tämä olisi todella suuri helpotus Tampereen liikenneongelmiin,

Ei siellä ole mitään liikenneongelmia, korkeintaan ulosmenotiellä siellä entisen Maxin kohdalla.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Re: Tampereelle kaupunkijuna ?

Viestin lähetti Q


Ei siellä ole mitään liikenneongelmia, korkeintaan ulosmenotiellä siellä entisen Maxin kohdalla.

Maxia Tampereella ei ole koskaan ollut mutta tarkoitat varmaan entistä EKA markettia, nykyistä Euromarkettia.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viestin lähetti TwilightZone
Tämä olisi todella suuri helpotus Tampereen liikenneongelmiin, eikä Tampereelle itselle jäisi maksettavaksi alustavien suunnitelmien mukaan kuin 83 miljoonaa euroa. Tämä kuitenkin oletettavasti menisi veronmaksajien pussista (?) .
Minua se ei kuitenkaan haittaisi, vaan ottaisin tuon kaupunkijunan avosylin vastaan, miten muut tamperelaiset ?

Varokaa, ettei sitä junaa tuoda Ruåtsista.

Mutta pistoraide Tillikasta Ruusendaaliin olisi kyllä asiaa.

Näen kiskoliikenteen ehdottoman välttämättömäksi Tampereen
kaltaisille ja muille 20 miljoonan asukkaan suurkaupungeille, jossa apostolinkyyti, kinneri ja potkulauta ovat käyneet riittämättömiksi.
 
Viimeksi muokattu:

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kaupunkia uudelleenrakentamaan

Viestin lähetti Jip Pii
Koko kaupunkijuna-ajatuksen järkevyys joutuu heti kokeelle, kun vain katsookin Tampereen karttaa. Koska tämä mahdollinen kaupunkijuna perustuisi hyvin pitkälle jo olemassa oleviin rautateihin, hommasta putoaa pohja pois. Tampereen kaupungin alueella rautatiet menevät mahdollisimman kaukana tiiviistä asumalähiöistä, tai oikeammin lähiöt on aikojen kuluessa rakennettu liian kauas jo aiemmin olemassaolleista ratakiskoista.
Sellaisen järkevän linjaverkoston rakentaminen nykykiskojen varaan, minkä varrella järkevän matkan päässä kiskoista ja tulevista asemista todellakin asuisi riittävästi junankäyttäjiä, on aikas vaikeaa. Kuvaavaa kiskojunahaaveiden realistisuudelle olisi Hatanpään asema, joka sijaitsisi jossain 300 metriä leveän laajan Nekalan ratapihan keskellä, ja jonne päästääkseen pitäisi pujotella ammoniakkivaunujen ja pikajunien välistä. Kilometrin säteellä asemasta asuisi ehkä n. 2000 ihmistä.


Tamperelaisethan voisi varmaan järjestää demarisuhteillaan
Nekalan ratapihan tyhjäksi eli siirtää ko. hommat vaikka Toijalaan.

Jos alue olisi vaikka 300.000 m2, mahtuisi sinne n. 30 kerrostaloa
'a 100 asuntoa * 4 ihmistä = 12.000 lisäasukasta.

Ottakaa tosta mallia: http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/juttu.asp?id=20020216KA3

EDIT: Linkki lisätty
 
Viimeksi muokattu:
Koko ajan tämä kaupunkijunaidea on ollut mielestäni aivan järjetön. Eihän tuo juna taida kulkea kuin maksimillaan 60-70 km/t vauhtia. Myös rahaa tämä projekti mielee aivan älyttömästi, kun joudutaan kumminkin rataa rakentamaan aikas paljon. Tampereella on tuohon aikaan ehkä hieman noin 205 000 - 210 000 asukasta, jos tämä turha Vuores nyt rakennetaan.

Rakentaisivat nyt Tampereelle ennemmin vaikka HIEMAN Turggu-hallia vai mikä sihipoksjuoma-areena se nyt onkaan, isomman jäähallin ja tapahtumasentraalin. Että oltaisii sitten taas jossain turkulaisia parempia, ehm. En minä sitä tarkoita, etteikö Hakametsä hyvä olisi, mutta epäilenpä että viimeistään neljästä seitsemään vuoden kuluttua uusi halli voisi olla hyvinkin tarpeellinen jo.

Ja tämä kirjoitushan meni aivan sivuraiteille...
 

TwilightZone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen ILVES
Eikö ketään siis innosta idea päästä esimerkiksi Ylöjärveltä TTKK:lle Hervantaan tai vaikka Kangasalle muutamassa kymmenessä minuutissa ?? Ei ruuhkaista Paasikiventietä, ei hitaita TKL:n busseja ...
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kaupunkijuna? Onko siellä päin kaupunki?:D :D

Pieni provo piristää aina.
 

tsei_tsei

Jäsen
Kannatetaan

Kannatan kaupunkijunaa ehdottomasti. Tampereella on helvetin ruuhaisia väyliä paljon. Paasikiventie on järkyttävä, samoin ohitustie Nokialle. Joukkoliikenteen kehittäminen on todella tarpeen. Kaupunkijuna on mielestäni loistava ratkaisu. Käyttöaste tulee varmasti korkeaksi siinä vaiheessa kun todetaan junan erinomaisuus. Kaupunkijuna helpottaisi selvästi etenkin poikittaisliikennettä. Pikkuhiljaa pitäisi yksityisautoilu saada puolitettua Tampereen alueella. Autoton keskusta olisi saatava Tampereella muutaman vuoden sisään jo ihan ilmanlaadun takia. Mua vituttaa yli kaiken ne keskustaa pakokaasuillaan myrkyttävät autoilijat.

Viestin lähetti Jip Pii
Radat tietysti voi rakentaa, mutta millä ihmeellä liikenteen saa kannattavaksi. Luulenpa, että ei millään. Lentävänniemeenkin näytti menevän yksi ratahaara. Nyt sinne ajaa bussi suurimman osan päivästä 30 minuutin välein. Ja iltaisin ja pyhisin siinä bussissa istuu n. 15 matkustaajaa per vuoro. Joten kysymys kuuluu vääjäämättä, että tarvitsevatko nämä 15 matkustajaa todellakin alleen kumipyörien sijasta kymmenien miljoonien eurojen kiskot?

Tällaisella paskanpuhumisella voi varmasti yrittää dissata kaupunkijunaa, mutta faktoja kannattaisi tarkistaa. Lentävänniemeen kun menee busseja arkisin ruuhka aikaan 7 kertaa tunnissa ja ne ovat jatkuvasti täynnä. Iltaisin en vähään aikaan ole linjaa käyttänyt, mutta sunnuntaisinkin päivällä auto on melkosen täynnä. Tottakai käyttöasteet tipahtavat juuri hiljaisempina aikoina, mutta eihän autoliikennettäkään ole silloin niin paljon. Pitäisikö noi linja-autovuorotkin lopettaa sen takia, että käyttöaste on tiettynä hetkenä alhainen?

Ja radan rankentamiseen liittyy muuten olennaisesti myös asuntojen rakentaminen radan lähettyville. Tampereellahan on asuntopulaa. Kaupunkijunan käyttöön ottamisella ajatellaankin tulevaisuutta - 250 000 Tamperetta. Mun mielestä siinä vaiheessa kun asukasluku on tuon suuruinen, niin liikenne alkaa olla järkyttävällä tasolla jos joukkoliikenteeseen ei tehdä selviä parannuksia. TwilightZonen viimeinen viesti antaa vaan pienen kuvan kaupunkijunan mahdollisuuksista.

Ennemmin kaupunkijuna kuin monitoimihalli! Siitä on todellista hyötyä.
 
Meillä ei vielä oo metroo

Ymmärrän Hifk:n kannattajien huolen Tampereen kaupunkijunasuunnitelmien suhteen. Mitäs te sit Hakametsän vierailuilla huutaisitte?:)
Mitä itse suunnitelmaan tulee, asun 100 metrin päässä radasta, en voi kuin kannattaa.

-Buddy
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
metro

Ehdottomasti joko kaupunkijuna tai metro on saatava niin loppuu se IFK- fanien ainainen suunsoitto.:D
Mutta vakavasti puhuen näitä ratkaisuja on pakko alkaa miettiä hyvissä ajoin kun väestö lisääntyy talousalueella ja yksityisautoilu samalla.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Re: Meillä ei vielä oo metroo

Viestin lähetti Buddy Langwitz
Ymmärrän Hifk:n kannattajien huolen Tampereen kaupunkijunasuunnitelmien suhteen. Mitäs te sit Hakametsän vierailuilla huutaisitte?:)
Mitä itse suunnitelmaan tulee, asun 100 metrin päässä radasta, en voi kuin kannattaa.

-Buddy

Huudamme tietenkin: I F K, I F K, muita ei OO
 

Aksu

Jäsen
Olkaatte Tampere hyvä vaan jos meinaatte suunnitelmat saada toteutetuksi. Mielestäni kaupunkijunaa ei tarvita, sillä liikenne toimii ruuhkista huolimatta suht hyvin. Missään isommassa kaupungissa ei liikennetukoksista vältytä eikä mikään kaupunkijuna tee autaaksi.

Eniten minua tietysti kiinnostaa raha. Toivottavasti valtion kukkaronnyörit on kiinni eikä kyseiseen projektiin anneta rahaa. Pystyn esittämään pari tärkeämpää liikenneinvestointia täältä itä-suomesta samantien, joilla kaikenlisäksi säästetään ihmishenkiä. Jos Tampere aikoo rahoittaa homman itse (tai merkittävällä omarahoitusosuudella kuten esim. EU-hankkeissa) niin kustannukset tulevat olemaan helvetinmoiset. Ja tämän lisäksi tulevat ylläpitokustannukset, jotka eivät poistu riippumatta siitä mikä käyttäjämäärä on. Onko projekti siis taloudellellisesti kannattava? Saas nähdä, tämä on tyypillistä Tampereen kaupunginjohdon suuruudenhulluutta. Jos niillä on niin miksi ei meilläkin...
 
Tietenkin rahat hankkeeseen mangutaan valtiolta ja rysselistä.:D
Muistatteko, kun 1989 Kekkosentien varteen suunniteltiin neljää 30-kerroksista toimistorakennusta? :rolleyes:
 
Viestin lähetti hammer lynx
Tietenkin rahat hankkeeseen mangutaan valtiolta ja rysselistä.:D
Muistatteko, kun 1989 Kekkosentien varteen suunniteltiin neljää 30-kerroksista toimistorakennusta? :rolleyes:

Niinpä, ja aikoinaan Kaupin metsään ydinvoimalaa ja moottoritietä Pyynikin harjun yli.
 

JanJ

Jäsen
Re: Älyttömyyden huippu!

Viestin lähetti Jip Pii
Tamperelainen suuruudenhulluus taas nostaa päätään. Meidän kaupungissa kaiken pitää olla hieman suurempaa ja kauniimpaa, kuin oikeastaan olisi tarviskaan. No ehkä tuo edellinen ei kauneuden osalta pidä täysin paikkaansa, kun katselee Amuria, Tammelaa ja vaikkapa kaupungin virastotaloa.

Eikä välttämättä suurempaakaan.
Helsingissä on maailman pieni metroverkosto.
Tampere ajaisi siitä vielä kirkkaasti ohi.
Vai sanotaanko ali.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Helsinki tuo savuinen sumuinen kaupunki

Metro on tehty ja lahjusjupakat setvitty aikanaan.

Sillä reitillä, mille se on väsätty, on se toki aivan toimiva.
Lisäksi Helsingin niemen kattaa giljo eli spåraverkosto
ja yhdistelmänä väitän näitä H:gin kokoon nähden
vähintään yhtä tehokkaaksi kuin Londoniumin metro, jossa
saa asemilla stokea vaihtaessa helposti hölkättyä kilsan
pari.
Hesan kiskoliikennettä parantavat vielä nämä lähiöjunat
ála YLEMKR jne

Hesapahasessa olisi tolla Lontoon junanvaihtokävelyllä usein jo perillä. Musta maanalaisuus ei ole itseisarvo.

Siksi Tsadi onkin kiva ihmisen kokonen pikkupääkaupunki.
 

JanJ

Jäsen
Re: Helsinki tuo savuinen sumuinen kaupunki

Viestin lähetti nedomansky
Lisäksi Helsingin niemen kattaa giljo eli spåraverkosto
Niemennokan kyllä.
Vaan esim. Laruun saakka sitä sporaa kyllä kaipaisi.
No onhan tuo suunnitelma olemassa, että linja 8 vetäisi meikäläisenkin oven edestä. Vaan koska?
Länsimetron kanssa samanaikaisesti?

Totta on, että jos asustaa esim. Töölössä tai Meikussa, on julkinen liikenne todella hyvä sporien ansiosta.

Mutta mä kaipaan siis Laruun metroa ja sporalinjoja.
Heti!
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Re: Re: Helsinki tuo savuinen sumuinen kaupunki

Viestin lähetti JanJ
Vaan esim. Laruun saakka sitä sporaa kyllä kaipaisi.
No onhan tuo suunnitelma olemassa, että linja 8 vetäisi meikäläisenkin oven edestä. Vaan koska?
Länsimetron kanssa samanaikaisesti?
Voi voi, ei taida tulla Lauttasaareen sporaa, metroa tai mitään muutakaan niin kauan kuin Lauttasaari-seura on erään käsittämättömällä antaumuksella kaikkia hankkeita vastustavan pikkuhitlerin talutusnuorassa.

nimim. 21 vuotta kyseisellä saarella asustellut
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Tampereen "metro"-hanketta alkaa ilmeisesti hoitaa joku Pekka Paavola...
 

Laudo

Jäsen
Läntisen kehätien valmistuminen helpottanee Pispalan ja Rantatien pullonkaulaa. Monelle lännessä asuvalle valtava helpotus, sillä enää ei tarvinne miettiä koska on järkevä lähteä liikkeelle ja kestääkö kotimatka 45min vai tunnin.

Taas esiin vedetty pikaratikka voidaan kuopata saman tien vaikka kustannukset olisikin pienemmät kuin bussiliikenteellä. Keskustatunnelit nielevät aivan järjettömästi rahaa, eikä sitä tarvitse kansalaisilta "varastaa". Pienellä varauksella Paasikiven-/Kekkosentie tunneliin väliltä Tammela-Rantatie. Tosin silloin tulee taas niitä sikakalliiden kämppien kerrostalolähiö viemään näkyvyyden Nässylle.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Tampereen liikenneongelmat? Alkaa nyt herranjumala... Joutuuko siella joku odottamaan vahan liikennevaloissa?

Mita siella on ihmisia? Parisataatuhatta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös