Mainos

Tampere – mainettaan parempi kaupunki

  • 373 055
  • 2 022

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei todellakaan ollut halpa kahvi. Yleensä tällaisessa tilanteessa minulta on kysytty, että sopiiko tehdä pikakahvista, jos oikeaa kahvia ei ole saatavilla. Kieltämättä kahvin puute tuntui muutenkin oudolta ravintolassa.


Joo täällä Pk-seudulla yleensä maksaa noi Irish Coffeet keskinmäärin sen n. 9-12 euroa hieman paikasta riippuen. Olisi kyllä kuulunut tosiaan tarjoilijan tota kysyä, koska on se kahvi kuitenkin tossa Irish Coffeessa se hyvin oleellinen osa sitä juomaa.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Napoli on kummallinen ja ei kuulu näille listoille.
Tämä. Jos listalla on "sata pizzaa" mistä ovat kuuluisia, niin tuo väkisinkin kertoo että ainesosat eivät ole tuoreita ja/tai loppuun asti mietittyjä. Mutta hei, saahan siellä raastepöydän alkuun.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olisiko suositusta hyvästä ravintolasta Tampereella, jossa ruokailu onnistuu myös asiallisella terassilla? Ehkä jos vielä italialaistyyppinen olisi, mutta pizzat ei nyt kiinnosta. Ei tuo genre kuitenkaan tärkeä ole, ihan hienoimmat fine diningit vaan pois, kun vähän rennommin tarkoitus nyt olla.

Tuppaavat noilla italialaisilla paikoilla ulkotilat olemaan "pari pöytää suoraan kadulla"-tyylisiä postimerkkikokoisia viritelmiä. Tammerin terassia suosittelisin rentoon ruokailuun auringonpaisteella. Bistron menusta löytyy perusmonipuolista ei-italialaista pahimpaan nälkään.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Joo mutta Stadissa asuukin pelkästään Helsingissä jo melkein 675 000 ihmistä ja tämä vielä melko pienellä alueella,

Tampereen asukastiheys on matala, koska Teisko… Mutta kyse on nimenomaan keskustojen asukasmääristä ja asumistiheydestä.

Helsinkihän on nimenomaan harvaanasuttu suurkaupunki. Ja keskustan asukastiheys siis pienempi kuin Tampereella.

Keskustojen elinvoiman suhteen se "käveltävä kaupunki" tai muodikkaasti 15 minuutin kaupunki, on avainasemassa.
Vertailujen mukaan viiden kilometrin säteellä Helsingin keskustasta asuu huomattavasti vähemmän ihmisiä kuin muiden Pohjoismaiden pääkaupunkien keskustojen ympärillä. Tilanne ei muutu, vaikka vertailukohdaksi otettaisiin muita satunnaisesti valittuja suurin piirtein samankokoisia eurooppalaisia kaupunkeja. Esimerkiksi Helsinkiä pienemmässä Espanjan Bilbaossa viiden kilometrin päässä keskustasta asuu lähes kaksi kertaa enemmän ihmisiä kuin Helsingissä samalla säteellä.

Ja juuri asukas- ja työpaikkatiheyden kasvu mahdollistaa palveluiden syntymisen kaupunkialueelle. Palvelun tuottamiseen kuluu aina rahaa, joten sen tuottajan mahdollisuudet päästä voitolle liittyvät potentiaalisen asiakaskunnan laajuuteen.
Toki Helsingissä on koko Suomen tiheimmin rakennettu neliökilometri Kalliossa, mutta muuten se on verrokkeihin verrattuna harvaana asuttu.. ja ytimeltään harvempi kuin Tampere.

Sellanekin juttu on, että 2006 Euroopan ympäristövirasto EEA nimesi Helsingin varoittavaksi esimerkiksi kaupunkirakenteen hajautumisen osalta.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tampereen asukastiheys on matala, koska Teisko… Mutta kyse on nimenomaan keskustojen asukasmääristä ja asumistiheydestä.

Helsinkihän on nimenomaan harvaanasuttu suurkaupunki. Ja keskustan asukastiheys siis pienempi kuin Tampereella.

Keskustojen elinvoiman suhteen se "käveltävä kaupunki" tai muodikkaasti 15 minuutin kaupunki, on avainasemassa.
Vertailujen mukaan viiden kilometrin säteellä Helsingin keskustasta asuu huomattavasti vähemmän ihmisiä kuin muiden Pohjoismaiden pääkaupunkien keskustojen ympärillä. Tilanne ei muutu, vaikka vertailukohdaksi otettaisiin muita satunnaisesti valittuja suurin piirtein samankokoisia eurooppalaisia kaupunkeja. Esimerkiksi Helsinkiä pienemmässä Espanjan Bilbaossa viiden kilometrin päässä keskustasta asuu lähes kaksi kertaa enemmän ihmisiä kuin Helsingissä samalla säteellä.

Ja juuri asukas- ja työpaikkatiheyden kasvu mahdollistaa palveluiden syntymisen kaupunkialueelle. Palvelun tuottamiseen kuluu aina rahaa, joten sen tuottajan mahdollisuudet päästä voitolle liittyvät potentiaalisen asiakaskunnan laajuuteen.
Toki Helsingissä on koko Suomen tiheimmin rakennettu neliökilometri Kalliossa, mutta muuten se on verrokkeihin verrattuna harvaana asuttu.. ja ytimeltään harvempi kuin Tampere.

Sellanekin juttu on, että 2006 Euroopan ympäristövirasto EEA nimesi Helsingin varoittavaksi esimerkiksi kaupunkirakenteen hajautumisen osalta.


Joo Stadissa varsinkin tämä Kluuvin alue on sellainen, jossa se asukastiheys on käytännössä liki olematon, kun siellä lähinnä paljon vaan kaikkea toimistotilaa, ravintoloita, virastoja, pankkeja, pieniä kivijalka-kauppoja ym. On kyllä myös ne harvat Kluuvin seudun asunnot ihan saatanan kalliita, sillä omistusasunnot maksavat usein jopa miljoonia.

En ole niin näihin Tampereen tilastoihin tutustunut, mutta muistan vaan sen, että pinta-alaltaan kaupunki on huomattavasti Helsinkiä isompi, koska siellä ne kuntarajat eivät suinkaan tule niin nopeasti vastaan, kun mitä täällä Helsingissä tulee käytännössä mihin tahansa suuntaan mentäessä. Eli ilmeisesti Tampereella tulee taas paljon sitä asumatonta skutsia, kun väestömäärä on kuitenkin Helsinkiä pienempi ja jos kerran se keskusta kuitenkin on siellä noin tiheään asuttua.

Tämä on ehkä hieman nykyajan yleinen ongelma monissa isoissa kaupungeissa, kun se ydinkeskusta alkaa hieman näivettymään ja siellä ei olekaan enää niitä kauppoja ja muita palveluita entiseen malliin. Helsingissä tullut viime vuosina just paljon uusia kauppakeskuksia keskustan laitamille, kuten Tripla Pasilaan ja Redi Kalasatamaan. Tampereella tosin rakennettu todella paljon sinne keskustaan kaikkea uutta viime vuosina, mitä oon nähnyt lehdistä ja uutisista. Eli varmasti muuttunut kaupunkikuva todella paljon niistä ajoista, kun itse viimeksi siellä kävin, eli joskus viisi vuotta sitten.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
En ole niin näihin Tampereen tilastoihin tutustunut, mutta muistan vaan sen, että pinta-alaltaan kaupunki on huomattavasti Helsinkiä isompi, koska siellä ne kuntarajat eivät suinkaan tule niin nopeasti vastaan, kun mitä täällä Helsingissä tulee käytännössä mihin tahansa suuntaan mentäessä. Eli ilmeisesti Tampereella tulee taas paljon sitä asumatonta skutsia, kun väestömäärä on kuitenkin Helsinkiä pienempi ja jos kerran se keskusta kuitenkin on siellä noin tiheään asuttua.
Juuri noin. Tampereen alueen pohjoisin kohta on sellaiset 37 kilometriä keskustorilta. Nuo kaupunkialueen pohjoispuolella olevat alueet ovat lähes pelkkää maaseutua, muutamaa pientä taajamaa lukuun ottamatta. Keskustan alueella sitten asuu aika paljonkin ihmisiä, eikä sellaista pelkkää toimistoaluetta taida olla oikeastaan ollenkaan.


Tuosta kartasta näkee, miten hassu Tampereen maantieteellinen alue on.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tampereen Kannen 2. osa eli pohjoinen etenee. Libeskindin firma on yhä mukana suunnittelussa joita ilmeisesti hieman päivitetään koska prosessi on kestänyt pidempään kuin odotettiin. Ensi vuonna Tullikamaria kunnostetaan ja asemakeskuksen työt olisi tarkoitus käynnistää.

 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuri noin. Tampereen alueen pohjoisin kohta on sellaiset 37 kilometriä keskustorilta. Nuo kaupunkialueen pohjoispuolella olevat alueet ovat lähes pelkkää maaseutua, muutamaa pientä taajamaa lukuun ottamatta. Keskustan alueella sitten asuu aika paljonkin ihmisiä, eikä sellaista pelkkää toimistoaluetta taida olla oikeastaan ollenkaan.


Tuosta kartasta näkee, miten hassu Tampereen maantieteellinen alue on.


Joo todella iso on kyllä Tampere sitten pinta-alaltaan, ilman että siellä olisi tehty näitä kuntaliitoksia, joita nykyisin on tehty monissa eri kaupungeissa. Tosiaan jos Stadista lähtisi keskustasta sen 37 kilsaa mihin tahansa, niin sitä olisi joko Järvenpäässä, Kirkkonummella, Sipoossa, Tuusulassa, Nurmijärvellä tai missä nyt olisikin.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Kun muutin Tampereelta Poriin vuonna 2009, yksi hämmennyksen aihe oli etäisyyksien erilaisuus. Esimerkiksi samassa ajassa, kun ajelin Lentävänniemestä salibandyä pelaamaan Kaukajärvelle, Porista pääsee jo lähelle Pomarkkua.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sellanekin juttu on, että 2006 Euroopan ympäristövirasto EEA nimesi Helsingin varoittavaksi esimerkiksi kaupunkirakenteen hajautumisen osalta.
Onneksi tilanne on toki vajaassa 20 vuodessa mennyt parempaan suuntaan, mitä tulee kaupunkirakenteen tiivistymiseen. Väkiluku on tuosta ajasta kasvanut n. 100 000:lla* ja miellyttävän iso osa uudisrakentamisesta on ollut täydennysrakentamista, sekä aivan keskustan läheisyyteen kohonneita kaupunkimaisen tiheyden uudisalueita (Jätkäsaari, Kalasatama, Keski-Pasila) vihdoinhan myös Hernesaari on pitkän odottelun jälkeen ottamassa askeleen eteenpäin. (7500 asukasta, 3000 työpaikkaa.) Paljon on mielestäni kuitenkin vielä mahdollista ottaa askelia eteenpäin, mutta joka tapauksessa on hienoa seurata, miten esim. Raide-Jokerin varsi on pikku hiljaa urbanisoitumassa.

*Helsingin kaupungin siis. Muiden PK-seudun kuntien kasvu tämän päälle.

Jos jotain Tampereelta omaksuisin Helsinkiin, olisi se yleisen tulevaisuusmyönteisen ilmapiirin, mitä tulee isoihin hankkeisiin lisäksi myönteisempi suhtautuminen korkeaan rakentamiseen. Suomen korkeimmat asuintalot toki sijaitsevat Helsingissä (Kalasatama, Vuosaari), mutta kaupunkimme merellistä siluettia suojellaan mielestäni jo liiaksi, vaikka ns. lasikatto aivan ydinkeskustankin osalta rikottiin jo lähes sata vuotta sitten Hotelli Tornin toimesta. Yksittäisistä alueista iso virhe tehtiin vuosikymmenet suunnittelupöydällä olleen Töölönlahden tavara-aseman alueen kohdalla. Tuloksena keskinkertainen puistoalue ja muutama matala talo radanvarteen. Tähän olisi pitänyt rakentaa oikeasti isosti.
 
Viimeksi muokattu:

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo todella iso on kyllä Tampere sitten pinta-alaltaan, ilman että siellä olisi tehty näitä kuntaliitoksia, joita nykyisin on tehty monissa eri kaupungeissa. Tosiaan jos Stadista lähtisi keskustasta sen 37 kilsaa mihin tahansa, niin sitä olisi joko Järvenpäässä, Kirkkonummella, Sipoossa, Tuusulassa, Nurmijärvellä tai missä nyt olisikin.
Tampereella oltiin kaukaa viisaita, Teiskon kunta liitettiin kaupunkiin vuonna 1972 ja samalla saatiin hiukan kasvunvaraa.
 
Yksittäisistä alueista iso virhe tehtiin vuosikymmenet suunnittelupöydällä olleen Töölönlahden tavara-aseman alueen kohdalla. Tuloksena keskinkertainen puistoalue ja muutama matala talo radanvarteen. Tähän olisi pitänyt rakentaa oikeasti isosti.
Puistorakentamisessa ollaankin vielä lapsenkengissä. Sekä HKi makasiineille että TRE Santalahteen rakennettiin tuulipuistot, joissa kukaan ei halua olla. Kirjurinluodosta Porissa tai Katariinan meripuistosta Kotkassa voisi ottaa auttavasti mallia, miten rakennetaan puisto.

Niihinkin kaipaisi vähän lisää luontoa.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tampereella oltiin kaukaa viisaita, Teiskon kunta liitettiin kaupunkiin vuonna 1972 ja samalla saatiin hiukan kasvunvaraa.

On toki kasvunvaraa, mutta siinä sitten vaan Teisko menetti sen oman kuntansa statuksen, kun ei olekaan enää oma itsenäinen kunta, vaan osa sitä isoa Tampereen kaupunkia, johon kuitenkin tulee sitä välimatkaa. En ainakaan itse näin vantaalaisena haluaisi sitä, että Vantaa liitettäisiin osaksi Helsinkiä, vaikka täältä on lyhyempi matka Stadiin, kun toi 37 kilsaa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tampereella oltiin kaukaa viisaita, Teiskon kunta liitettiin kaupunkiin vuonna 1972 ja samalla saatiin hiukan kasvunvaraa.
Voisin kuitenkin kuvitella, että Tampere vaihtaisi Teskon ilman epäilyä Pirkkalaan tai Kangasalaan. Teiskohan sijaitsee kumpaistakin kauempana "Ydin-Tampereesta". Turkuunhan liitettiin vuotta myöhemmin 1973 jonkin verran Teiskoon rinnastettavan (Ei toki järven takana.) kapean ja kiilamaisen Paatinen. Turkua ja Tamperetta yhdistää sekin, ettei kuntaliitoksia ole sittemmin tapahtunut, siinä missä johonkin Kuopioon on tätä nykyä liitetty miltei puolet Pohjois-Savosta ja Ouluhan nousi yhtä lailla kuntaliitoksin Turun ohitse väkiluvussa, vaikka kaupunkialueena merkittävästi pienempi onkin.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Turhaan dissaatte Teiskoa. Kämmenniemestä Hämppiin kiskaisee kuitenkin arkiaamuna aika tasan, ehkä hiukan alle puoleen tuntiin ja bussejakin kulkee mukavasti kunhan sattuvat pysymään tiellä. Teiskossa myös aivan kelpo veronmaksajarakenne suhteessa Kaupungin tuottamiin julkisiin palveluihin, ja esim. Kämmenniemi aika pitkälti vuokratonteilla, venepaikat, mökkiläiset muilta paikkakunnilta...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Voi olla valitusta ja turhaa sellaista... Rongankadun ja Rautatienkadun risteys....

VMP mikä se nyt on?!!? Rongankatuhan oli pitkään remontissa ja siitä hävisi aika paljon parkkipaikkoja, mutta tuo mainitsemani risteys. Nyt siihen on rakennettu liikennevalot! Siitä tuli aina silloin tällöin kuljettua ja se tuntui olevan toimiva?
Nyt tuli hetki seurattua sen risteyksen toimintaa ja mielestäni täysin epäonnistunut muutos... Ja varmaan saatanan kalliskin.
Autot odottavat valoissa vaikka "kukaan ei liiku" hetkeen. Jalankulkijat odottavat valoissa vaikka autoja ei tule...
Aiemmin siitä pääsi ilman turhia odotteluja menemään, niin autot kuin kevytkin liikenne? Jalankulkijoille annettiin suojatiellä tilaa, kuten kuuluukin...
Tulee vaan turhia pakokaasuja kun seistään paikallaan.

No Tamperehan on tunnetusti koettanut tehdä kaikkensa, että keskustassa olisi mahdollisimman vaikeaa liikkua henkilöautoilla. Tässä on taas hyvä esimerkki siitä. No onneksi bussitkin kulkevat siitä.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Voi olla valitusta ja turhaa sellaista... Rongankadun ja Rautatienkadun risteys....

VMP mikä se nyt on?!!? Rongankatuhan oli pitkään remontissa ja siitä hävisi aika paljon parkkipaikkoja, mutta tuo mainitsemani risteys. Nyt siihen on rakennettu liikennevalot! Siitä tuli aina silloin tällöin kuljettua ja se tuntui olevan toimiva?
Nyt tuli hetki seurattua sen risteyksen toimintaa ja mielestäni täysin epäonnistunut muutos... Ja varmaan saatanan kalliskin.
Autot odottavat valoissa vaikka "kukaan ei liiku" hetkeen. Jalankulkijat odottavat valoissa vaikka autoja ei tule...
Aiemmin siitä pääsi ilman turhia odotteluja menemään, niin autot kuin kevytkin liikenne? Jalankulkijoille annettiin suojatiellä tilaa, kuten kuuluukin...
Tulee vaan turhia pakokaasuja kun seistään paikallaan.

Tämäkin olisi voitu tehdä niin, että kevyellä liikenteellä olisi kyseisessä risteyksessä etuajo-oikeus. Olisi maalattu se kaista myös sen autotien yli. Tämä kehittäisi kevyttä liikennettä ja jouduttaisi autoilua. Tosin en tiedä toimisiko se Suomessa, jossa kaikki haluavat nimenomaan itselle etuajo-oikeuden ja sitten mielummin seistään valoissa, että vitutus on kaikille yhteistä.
 

X-Hearted

Jäsen
Ihana kaupunki.

Voisin jopa väittää että moraalinen Suomen pääkaupunki. Jos Oulusta pitäisi muuttaa johonki, nii se olisi Tampere. Maan- ja ihmisläheisin kaupunki missä olen viettänyt aikaani. Ihmiset ovat ystävällisiä, palvelut pelaavat ja metropoli muutenkin on "nykyaikaa". Kaupunkina Tampere haluaa kehittyä koko ajan.

Sietäisi Oulun kaupunginvaltuuston ottavan mallia, miten Tampereella homma hoidetaan. Pisteet sinne Tampereelle ja risut Ouluun näiltä osin.
 

teppana

Jäsen
Tampereelle muutettiin vuodenvaihteessa ja talo ostettiin muutama kuukausi sitten. Oulussa meni edelliset 15-vuotta ja luulin että tulisi haikeampi fiilis. Mutta Tampere on oikein mallikas kaupunki!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös