Taloyhtiöt, isännöinti ja kiinteistöhuolto

  • 57 517
  • 323

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Hieman ärsyttää hallituskumppanit. Aloitan nyt avautumisen tällä tavalla anonyymisti. Toimin hallituksen pj:nä pienessä kerrostaloyhtiössämme. Hallituksessa meillä on peräti viisi jäsentä, mikä on kyllä turhan paljon. Tässä on vieläpä se ongelma, että kun jäsenistä 2-3 on vähemmän aktiivisia, on päätöksenteko välillä turhan hidasta.

Nytkin tässä jahtaan vastausta siihen, voinko pyytää tarjousta yhteen yhteisen tilan pikkuremonttiin. Yksi jäsenistä (ja isännöitsijä) vastasi nopeasti myöntävästi sähköpostiini. Muille olen laittanut jo toisen muistutuksen, täysi radiohiljaisuus. Ja siis kyse ei ole siitä, että olisimme huonoissa väleissä.

Täytynee jossain vaiheessa ottaa asia puheeksi.
Kyllähän puheenjohtaja voi pyytää taloyhtiön nimissä tarjouksia ilman muun hallituksen hyväksyntää. Sitten kun tarjoukset ovat tulleet käsittelette ne hallituksen kesken ja päätätte viettekö asian yhtiökokoukseen?
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllähän puheenjohtaja voi pyytää taloyhtiön nimissä tarjouksia ilman muun hallituksen hyväksyntää. Sitten kun tarjoukset ovat tulleet käsittelette ne hallituksen kesken ja päätätte viettekö asian yhtiökokoukseen?
Joo, se on totta. Tässä tapauksessa vaan en halunnut lähteä edes tarjouksia pyytämään ilman tietoa siitä, hyväksyvätkö muut remontin ylipäänsä.
 

Jeffrey

Jäsen
Löytyykös täältä ketään joka olisi ottanut taloyhtiön isännöinnin omalle vastuulle?

Tässä nyt tämän vuoden aikana meidän yhtiön isännöinnin taso on laskenut ihan kohtuuttomaksi. Varsinkin hallintopuolella yhtiön tilinpäätöksen tarkastamisen lopetin siihen kun neljä ensimmäistä tarkistettavaa asiaa olivat kaikki väärin. Varsinaisia suurempia remontteja yhtiössä ei ole tehty joten tässä suoriutumista on hankala arvioida, mutta noin muutoin kaikki ovat olleet sutta ja paskaa asiakirjojen nimistä alkaen. Tilasin myös lisämaksullisen isännöitsijäntodistuksen pankille, kolmannen version kehtasin pankille välittää.

Eihän tuo isännöinti mikään kultakaivos ole, mutta ajatus heräsi siitä pitäisikö nuo liikenevät rahat ehdottaa omaan taskuun ja ottaa yhtiön isännöinti omalle kontolle. Harrastemielessä yhden yhtiön isännöinti ei välttämättä olisi liian iso tehtävä ja samalla kiva pikku vuotuinen lisäansio. Meidän taloudesta talous- ja lakiasiantuntijuus löytyy ja natsat voisi sitten suosiolla luovuttaa seuraavalle kun taloyhtiössä alkaisi suuremmat teknistä asiantuntijuutta vaativat työt.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Löytyykös täältä ketään joka olisi ottanut taloyhtiön isännöinnin omalle vastuulle?

Tässä nyt tämän vuoden aikana meidän yhtiön isännöinnin taso on laskenut ihan kohtuuttomaksi. Varsinkin hallintopuolella yhtiön tilinpäätöksen tarkastamisen lopetin siihen kun neljä ensimmäistä tarkistettavaa asiaa olivat kaikki väärin. Varsinaisia suurempia remontteja yhtiössä ei ole tehty joten tässä suoriutumista on hankala arvioida, mutta noin muutoin kaikki ovat olleet sutta ja paskaa asiakirjojen nimistä alkaen. Tilasin myös lisämaksullisen isännöitsijäntodistuksen pankille, kolmannen version kehtasin pankille välittää.

Eihän tuo isännöinti mikään kultakaivos ole, mutta ajatus heräsi siitä pitäisikö nuo liikenevät rahat ehdottaa omaan taskuun ja ottaa yhtiön isännöinti omalle kontolle. Harrastemielessä yhden yhtiön isännöinti ei välttämättä olisi liian iso tehtävä ja samalla kiva pikku vuotuinen lisäansio. Meidän taloudesta talous- ja lakiasiantuntijuus löytyy ja natsat voisi sitten suosiolla luovuttaa seuraavalle kun taloyhtiössä alkaisi suuremmat teknistä asiantuntijuutta vaativat työt.
Hep. Meillä luovuttiin pienessä yhtiössä isännöitsijästä noista samoista syistä. Todettiin, että hallitus joutuu kuitenkin käytännössä katsomaan perään tai hoitamaan hommat itse, joten mitä järkeä on maksaa tuosta. Nyt meillä tilitoimisto hoitaa talouspuolen ja hallitus jakaa juoksevien asioiden hoitamisen. Kukaan ei ole varsinainen isännöitsijä, vaan hallitus huolehtii arjen pyörittämisestä. Hyvä kirjanpitäjä on tärkeämpi kuin isännöitsijä.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Hyvä kirjanpitäjä on tärkeämpi kuin isännöitsijä.
Näin isännöitsijänä en voi väittää sinun olevan väärässä.

Kyllä pienen talon isännöinti varmasti onnistuu, mutta toki kannattaa olla perillä as oy laista sen verran, ettei päätökset mene ihan hirveästi pieleen. Ja suosittelen taloyhtiötä liittymään esim. Kiinteistöliittoon, jolloin lakiapu on ilmaista ja laafukasta. Vakuutukset maklarin kautta, helpottaa hirveästi, vahinkotapauksissa.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Näin isännöitsijänä en voi väittää sinun olevan väärässä.

Kyllä pienen talon isännöinti varmasti onnistuu, mutta toki kannattaa olla perillä as oy laista sen verran, ettei päätökset mene ihan hirveästi pieleen. Ja suosittelen taloyhtiötä liittymään esim. Kiinteistöliittoon, jolloin lakiapu on ilmaista ja laafukasta. Vakuutukset maklarin kautta, helpottaa hirveästi, vahinkotapauksissa.
Samaa mieltä, näin "likakaivo"-työn tekijänä. Pitää myös muistaa vastuu asioista, eli jos jokin asia menee pieleen, esim. issarin oikeellisuus tai jokin muu, niin laillinen vastuukin on aika valtava. Ei tämä mitään ydintiedettä tms. kuitenkaan ole ja ihan yhtä lailla niin "salkkuisännöitsijöiden" kuin toimistojen sotkuja siivonneena, niin sitä ei voi koskaan tietää, miten joku hommat hoitaa. Meilläkin toimiston (onneksi kohta entinen työpaikka) sisällä on eri toimintatapoja isännöitsijöillä.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Näin isännöitsijänä en voi väittää sinun olevan väärässä.

Kyllä pienen talon isännöinti varmasti onnistuu, mutta toki kannattaa olla perillä as oy laista sen verran, ettei päätökset mene ihan hirveästi pieleen. Ja suosittelen taloyhtiötä liittymään esim. Kiinteistöliittoon, jolloin lakiapu on ilmaista ja laafukasta. Vakuutukset maklarin kautta, helpottaa hirveästi, vahinkotapauksissa.
Aika harva ymmärtää hinnan isännöitsijätodistuksen takana. "sehän on vaan tulostamista". Useamman pääomalainan päiväkohtaiset saldot ja korot pitää triplatsekata ellet itse halua maksaa mahdollista virhettä. Ja kun talot vaihtelevat isännöitsijätoimistoja, ei yleensä asuntokohtaiset issarille kuuluvat tiedot edes siirry toimistolta toiselle. Taloyhtiön tiedot saattavat joskus jollain tasolla siirtyä. Yleensä talon luovuttava toimisto vielä tahallaan huonosti luovuttaa tietoja. Tokihan se olisi hallituksen vastuulla oikeasti, että uusi isännöitsijä saa oikeat ajantasaiset tiedot.

Vastuu on yllättävän suuri issarin allekirjoittajalla.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Isännöitsijäntodistus, lainaosuudet ja muutostyöt noin jokapäiväisen työnteon kannalta saattavat joillekin oto-isännöitsijöille osoittautua työläiksi.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Yleensä talon luovuttava toimisto vielä tahallaan huonosti luovuttaa tietoja. Tokihan se olisi hallituksen vastuulla oikeasti, että uusi isännöitsijä saa oikeat ajantasaiset tiedot.
Tää on oikeasti hemmetin surullista, miten paljon tähän törmää edelleen. Vaikka multa yhtiö siirtyykin, en mä ole ikinä tietoja pantannut tai jos jotain on uusi isännöitsijä kysynyt, niin aina olen vastannut.
Eräs Pirkanmaalla toimiva, muutaman huomautuksenkin toiminnastaan saanut yritys, harrastaa tuota tietojen panttaamista jatkuvasti.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Itse olen lupautunut pientä korvausta vastaan toimimaan yhden isännöintitoimiston asiakkaiden hallituksissa, jos on tarvetta. Muutamassa kriisiyhtiössä toimiminen on antanut hyvin perspektiiviä mitä asuminen ja isännöiminen asunto-osakeyhtiössä on parhaimmillaan. Oto-isännöitsijänä varmaan hommat sujuu siihen saakka, kun vain maksaa laskuja ja seuraa, että vastikkeet tulevat maksetuksi. Siinä vaiheessa kun yhtiössä sattuu jokin isompi vahinko tai naapurit kehittävät jonkin täysin lapsellisen riidan, en haluaisi todellakaan olla osakasisännöitsijänä yhtiössä. Lisäksi olen pannut merkille, että vaikka joku olisi juristi, mutta jos et ole nimenomaan kiinteistöjuristi, niin heistä on yleensä yhtä paljon hyötyä kuin vaikka leipurista.

Isännöitsijöitä on aina mukava haukkua, mutta on siellä erittäin päteviä veijareita joukossa joiden palveluksista kyllä kannattaa myös maksaa eikä valita halvalla hinnalla paskaa.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Itse olen lupautunut pientä korvausta vastaan toimimaan yhden isännöintitoimiston asiakkaiden hallituksissa, jos on tarvetta. Muutamassa kriisiyhtiössä toimiminen on antanut hyvin perspektiiviä mitä asuminen ja isännöiminen asunto-osakeyhtiössä on parhaimmillaan. Oto-isännöitsijänä varmaan hommat sujuu siihen saakka, kun vain maksaa laskuja ja seuraa, että vastikkeet tulevat maksetuksi. Siinä vaiheessa kun yhtiössä sattuu jokin isompi vahinko tai naapurit kehittävät jonkin täysin lapsellisen riidan, en haluaisi todellakaan olla osakasisännöitsijänä yhtiössä. Lisäksi olen pannut merkille, että vaikka joku olisi juristi, mutta jos et ole nimenomaan kiinteistöjuristi, niin heistä on yleensä yhtä paljon hyötyä kuin vaikka leipurista.

Isännöitsijöitä on aina mukava haukkua, mutta on siellä erittäin päteviä veijareita joukossa joiden palveluksista kyllä kannattaa myös maksaa eikä valita halvalla hinnalla paskaa.
Totta turiset. Meillä homma toimii, koska asukkaat ovat sovussa, isompia korjauksia ei ole näköpiirissä ja pienet ylläpito- ja perusparannustyöt saadaan hoidettua yksimielisesti. Jos/kun tulee jotain isompaa eteen, niin sitten meilläkin on sovittu, että otetaan oikea isännöitsijä mukaan. Pienessä yhtiössä on se ongelma, että asialliset ja isommat isännöitsijät eivät halua niitä asiakkaiksi, koska tällaiset yhtiöt saattavat työllistää paljonkin, mutta hinta ei voi olla kovin kova. Yhtiö taas ei halua tai pysty maksamaan osaavan isännöitsijän palkkioita. Pienet toimijat sitten taas ovat mitä sattuu ja tällöin tulee kiusaus säästää ja hoitaa hommat itse. Toimii tosiaan niin pitkään kun osakkaat ovat sovussa.
 

Jeffrey

Jäsen
Pitää myös muistaa vastuu asioista, eli jos jokin asia menee pieleen, esim. issarin oikeellisuus tai jokin muu, niin laillinen vastuukin on aika valtava.

Ihan mielenkiinnosta, mikä on isännöitsijän vastuu tällaisessa tilanteessa? Itse tosiaan pyysin issarin jonka itse huomasin virheelliseksi. Isoin virhe oli osakkeiden lainaosuuden ilmoittaminen nollaksi, vaikka itse tiesin tai ainakin oletin siellä muutaman tonnin korjauslainoja olevan. Jos olisin sattunut issariin luottaman ja asunnon myymään, olisiko todella isännöinti ottanut tästä vastuun? Oma epäily oli se, että olisin joutunut tämän summan korvaamaan itse ostajalle ja isännöintifirma olisi kohauttanut hartioitaan.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Ihan mielenkiinnosta, mikä on isännöitsijän vastuu tällaisessa tilanteessa? Itse tosiaan pyysin issarin jonka itse huomasin virheelliseksi. Isoin virhe oli osakkeiden lainaosuuden ilmoittaminen nollaksi, vaikka itse tiesin tai ainakin oletin siellä muutaman tonnin korjauslainoja olevan. Jos olisin sattunut issariin luottaman ja asunnon myymään, olisiko todella isännöinti ottanut tästä vastuun? Oma epäily oli se, että olisin joutunut tämän summan korvaamaan itse ostajalle ja isännöintifirma olisi kohauttanut hartioitaan.
Tuossa sun tilanteessa ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä, kenelle tuo olisi kuulunut. Isännöintitodistuksen allekirjoittaneelle eli isännöitsijälle. Tietenkin, voi olla että aluksi olisi vaade tullut sulle, mutta kyllä vastuu ja virhe olisi tuossa tapauksessa aivan selvästi isännöitsijän.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Tuossa sun tilanteessa ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä, kenelle tuo olisi kuulunut. Isännöintitodistuksen allekirjoittaneelle eli isännöitsijälle. Tietenkin, voi olla että aluksi olisi vaade tullut sulle, mutta kyllä vastuu ja virhe olisi tuossa tapauksessa aivan selvästi isännöitsijän.
Jaa, noinkohan, kun @Jeffrey huomasi asian ja tiesi että issarissa on ilmeinen virhe, mutta ei (olisi) huomauttanut siitä.
Tuossahan ollaan lähellä tilannetta jossa ostaja ja myyjä voivat virheellisen issarin käsiinsä saadessaan sopia maksattavansa lainaosuuden isännöitsijällä korvauksena.

Sitten tietysti eri asia, jos myyjällä ei olisi ollut virheestä mitään tietoa.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Jaa, noinkohan, kun @Jeffrey huomasi asian ja tiesi että issarissa on ilmeinen virhe, mutta ei (olisi) huomauttanut siitä.
Tuossahan ollaan lähellä tilannetta jossa ostaja ja myyjä voivat virheellisen issarin käsiinsä saadessaan sopia maksattavansa lainaosuuden isännöitsijällä korvauksena.

Sitten tietysti eri asia, jos myyjällä ei olisi ollut virheestä mitään tietoa.
Voihan olla, että lainasumma olisi heittänyt vaikka useammalla tuhannella ja valitettavasti voin sanoa kokemuksesta, että hyvin suurella määrällä taloyhtiön osakkaista ei ole todellista tajua, paljonko heidän lainaansa on jäljellä. Tämmöisessä tapauksessa isännöitsijä on täysin vastuussa, jos omistaja ei todellisuutta tiedä.
 

Jeffrey

Jäsen
Varmaankin tässä olisi tullut kyseeseen jonkinlainen tuottamuksellisuus jos olisi käynyt ilmi, että olen tahallani ja hyötymistarkoituksessa päästänyt virheellisen tiedon eteenpäin. Ehkä jopa olisi vedottu minun ammattiini ja esitetty ettei tällainen virhe ole voinut mennä vahingossa lävitse. Valitettavaa, mutta ainakaan kirjallisesti ei kannata koskaan myöntää jos on huomannut jotain joka ei ole voinut pitää paikkansa - oli kyse sitten kiinteistövälittäjän tai vaikkapa isännöitsijän tekemistä virheistä.

Isännöitsijäntodistus, lainaosuudet ja muutostyöt noin jokapäiväisen työnteon kannalta saattavat joillekin oto-isännöitsijöille osoittautua työläiksi.

Issareissa ja lainaosuuslaskelmissa on kuitenkin lopulta kyse siitä, että kuukausittainen kirjanpito on tehty asianmukaisesti. Eli kirjanpitäjälle ja taloudesta vastuussa olevalle henkilölle nämä nyt pitäisi olla ihan peruskauraa eikä näiden päivittämisen pitäisi kovinkaan montaa hetkeä kuukaudesta viedä. Toki vaatii ymmärrystä ja halua perehtyä numeroihin ja kirjata tapahtumat asiallisesti kuukausittain, vaikka kirjanpito valmistuisikin vuosittain. Se toki ihmetyttää, miksi kirjanpidossa turhaan kasataan itselle työtaakkaa ja yritetään sitten tammikuussa ihmetellä ja muistella koko vuoden kirjauksia. Asiallinen reskontranhoito kuitenkin kannattaisi kuukausittain toteuttaa, säästäisi itseään monelta harmilta.

Muutostyöt varmasti haastaisi, mutta ainakin meidän yhtiössä isännöitsijä ei näissä ole varsinaisesti mukana. Muutostöitä tekevä edellytetään palkkaamaan taloyhtiön osoittama tekninen isännöitsijä, joka sitten valvoo muutostöitä ja tekee vaaditut asiakirjat remontoijan maksaessa itse laskunsa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ihan mielenkiinnosta, mikä on isännöitsijän vastuu tällaisessa tilanteessa? Itse tosiaan pyysin issarin jonka itse huomasin virheelliseksi. Isoin virhe oli osakkeiden lainaosuuden ilmoittaminen nollaksi, vaikka itse tiesin tai ainakin oletin siellä muutaman tonnin korjauslainoja olevan. Jos olisin sattunut issariin luottaman ja asunnon myymään, olisiko todella isännöinti ottanut tästä vastuun? Oma epäily oli se, että olisin joutunut tämän summan korvaamaan itse ostajalle ja isännöintifirma olisi kohauttanut hartioitaan.

Kyllä se menee sitten allekirjoittajan eli isännöitsijän vastuulle, ennakkotapauskin löytyi verkosta.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
@Jeffrey Kaikki onnistuu, jos osaa / osaa hakea tietoa ja on huolellinen. Nuo mainitsemani asiat vain ovat isännöitsijän arkipäivää, mutta haastavia osalle ammattilaistakin. Osa haasteista kyllä selittyy ihan kiireelläkin.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Tehtävänä isännöitsijän työ ei ole mikään ruusuinen homma. Eniten tietysti työllistää kevät, jolloin kokouksissa istutaan melko pitkää päivää. Käytännössä esim 20 isännöitävää kohdetta tarkoittaa 60 kokousta, joista moni ilta-aikaan. Talousarviot ja tulevan vuoden suunnittelu remontteineen, samoin kuin tilintarkastusten valmistelu kuuluu myös kevään pakettiin. Ja käytännössä harvalla toteutuu tuo 20 taloa, vaan todelliauus on se 30.

Yksittäisen sopuisan talon hoitaa varmasti hyvin oman toimen ohella. Ne muulloin työllistävät asiat ovat sitten asukkaiden keskinäiset riidat, häiriöt, vesivahingot, remontit, tiedottaminen ja osakkaiden kysymykset mitä erinäisimmistä asioista. Hyvä osata vähän kaikesta kaikkea ja omata laajat verkostot, jotta tietää mistä apua saa ja kannattaa kysyä. Isännöitsijöillä myös yleensä melko hyvä tieto siitä, kehen toimijoihin voi luottaa ja ketä tulee välttää.


Jokainen yksilö sitten tuo varmaan omanlaistaan lisäarvoa itse työhön. Monesti talon ulkopuolinen asiantuntija rahoittaa tunteita päätöksenteosta ja tuo omien kokemusten kautta varmuutta ja uskallusta päätöksen tekoon. Usein myös kokouksissa ns. Vastarannan kiisket esittävät ns. Vaihtoehtoisia faktoja, joita kokenut isännöitsijä pystyy oikomaan omalla asiantuntemuksellaan. Myös tilanteissa, joissa päätetään isompia harvinaisempia asioita, voi monesti mennä sivutoimisella isännöitsijällä päätökset hieman lain ohi. Näitä näkee usein esim. Kustannusten tasajakopäätöksissä tai huoneiston haltiunottoon liittyvissä tilanteissa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Juu ja edelliseen kattavampaan pakettiin vielä lisäksi huoneistojen sisäilmaongelmat tuomaan lisäjännitystä jo ennestään hektiseen arkeen.
 

Tuamas

Jäsen
Kyllä se menee sitten allekirjoittajan eli isännöitsijän vastuulle, ennakkotapauskin löytyi verkosta.

Juu, oto-isännöitsijöillä on tosiaan kaksi selkeää vaaranpaikkaa.

Toinen on isännöitsijäntodistukset, joiden virhe on tosiaan isännöitsijän piikissä.
Eli reskontra sekä lainaosuuslaskenta (joka tuntuu olevan aika hankalaa myös osalle kirjanpitäjistä) on syytä pitää jiirissä.

Ja se toinen on hallituksen sekä yhtiökokousten päätösten toimeenpano.

Itse olen aiemmalla työuralla kohdannut kahdenlaisia tapauksia, joissa isännöitsijä on joutunut maksamaan isompia vahingonkorvauksia taloyhtiölle.

Ensimmäisenä yleisempi (ei niitäkään kovin montaa ollut) eli issarin väärät tiedot, jotka johtuivat joko reskontran laiminlyönnistä (esim. ei huomattu eikä issarille kirjattu, että osakas oli "unohtanut" maksaa ~vuoden vastikkeet) tai virheellisestä/puutteellisesta lainaosuuslaskennasta (esim. mukaan issarille oli tullut vain yksi lainaosuus vaikka oli useampia lainoja tai ohjelmaan oli syötetty väärät parametrit ja lainaosuuslaskentaan oli kumuloitunut liki vuosikymmenen aikana isohkot virheet).

Toisena sitten hallituksen tai yhtiökokouksen päätösten laiminlyönti (vielä harvinaisempi, yhteisenä näissä se, että kyseessä oli joko oto-isännöitsijä tai aloittelija omassa pikkupuljussa). Näissä on tullut vastaan hallituksen kokouksessa sovittujen kunnossapitotöiden laiminlyönti (esim. vuotuinen, hallituksen kokouksessa vielä erikseen sovittu, syksyn lehtien puhdistus katon ränneistä tekemättä --> ekat rankkasateet ja satoi sisään) ja vakuutusturvan laiminlyönti (esim. päätettiin kilpailuttaa vakuutukset, isännöitsijä kilpailutti vakuutukset ja irtisanoi vanhat vakuutukset, mutta unohti ottaa vakuutuksen joka voitti kilpailutuksen --> yllättävä vesivahinko taloyhtiössä ja isännöitsijän piikkiin, kun ei ollutkaan vakuutusta voimassa).

Harvinaisiahan nuo ovat (mutta se ei kauheasti lohduta siinä kohtaa kun lasku lävähtää maksuun ja syö kaikki kerätyt isännöintipalkkiot tai ylikin) ja suurimman osan välttää kun käyttää nohevaa kirjanpitäjää sekä on työssään huolellinen.
 
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Paras vinkki OTO-isännöinnin virheiden välttämiseen osakkaana tai OTO-isännöitsijänä on välttää pieniä taloyhtiöitä ja tietysti sitä omatoimisen isännöitsijän tehtävää.

Oikein jännittää, miten excelillä ja wordilla onnistuu jatkossa esimerkiksi HTJ:n tulevien vaiheiden haasteet. Monet saattavat luulla, että tämä jumppa oli tässä (jotkut eivät ole edes aloittaneet kuulemma), mutta vauhti vain kiihtyy tulevaisuudessa.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Oikein jännittää, miten excelillä ja wordilla onnistuu jatkossa esimerkiksi HTJ:n tulevien vaiheiden haasteet. Monet saattavat luulla, että tämä jumppa oli tässä (jotkut eivät ole edes aloittaneet kuulemma), mutta vauhti vain kiihtyy tulevaisuudessa.

Tässä vaiheessa itseasiassa tuo osakasrekisterin siirtyminen maanmittauslaitokselle helpottaa huomattavasti OTO-isännöintiä, kun osakasrekisterin muutokset jossain erokoistapauksissa on voinut olla haastavia itse kullekin. Enää isännöitsijän ei tarvitse huoletia siitä, voiko jonkun osakkaan merkitä osakeluetteloon.

Jos kuitenkin kirjanpidon pitää ulkoistettuna ja taloustiedot siirtyy rajapintoja pitkin sieltä, niin voihan tuo osaltaan jopa helpottaa yksittöisen talon isännöintiä, kun on paikka johon päivittää isännöitsijätodistuksen tiedot. ( Mikäli maanmittauslaitos sen toteuttaa fiksusti)
 
Aika harva ymmärtää hinnan isännöitsijätodistuksen takana. "sehän on vaan tulostamista". Useamman pääomalainan päiväkohtaiset saldot ja korot pitää triplatsekata ellet itse halua maksaa mahdollista virhettä.
Eihän jonkun lainojen ja korkojen tarkistukset mikään haastava työtehtävä voi olla. Virheitä varten toki kannattaa vastuuvakuutukset olla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös