Talouden raha-asiat parisuhteessa

  • 17 108
  • 77

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
eron hetkellä on mahdollista, että puoliso veisi kaiken ja ihan luvallisesti.
Minun puolestani saakin viedä. Jos puoliso tulee siihen tulokseen, että haluaa elämältään jotain muuta kuin minut, olen täysin valmis antamaan kaiken mitä minulla on jotta hän saa itselleen uuden, onnellisemman elämän rakennettua. Jos tuo täydellinen ihmisolento on minua jo 13 vuotta sietänyt, niin ansaitseekin siitä jotain. En minä aidosti tarvitse mitään siitä mitä tällä hetkellä omistan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Meillä on avioehto, jonka sisällöstä en ole kyllä edes vähää alusta perillä. Näin reilu kolmekymppisenä eläkeläisenä, jolle ei säästöön ole kertynyt kuin kokemuksia en ole kamalan huolissani siitä, että avioeron sattuessa puolisoni yrittäisi multa kyniä yhtään mitään. Tai saahan sitä yrittää, mutta tyhjästä on paha nyhjäistä.

Mitä muutoin talousasioihin tulee, niin meillä on molemmilla omat tilit ja sitten vielä yhteinen tili, johon kumpikin siirtää kuukausittain rahaa. Pääasiassa tältä tililtä maksetaan sitten yhteiset menot, kuten ruoka, bensa ja sen sellaiset.

Ylipäätään taloutemme on hyvin tasapainossa ja tähän koen suurimmaksi syyksi täydellisen läpinäkyvyyden raha-asioissa. Jos mä jotain tarvitsen ja/tai haluan, ei ole mitään tarvetta ostaa sitä vaimolta salassa. Kun kumpikin tietää koko ajan missä mennään, ei epämiellyttäviä yllätyksiä pääse tulemaan. Isompiin menoihin pyritään varautumaan ja säästämään rahaa niitä varten. Tottahan välillä tulee yllättäviä pakollisia menoja, kuten varmaan kaikille muillekin. Silloin edetään tilanteen mukaan ja kiristetään tarvittaessa vyötä, kunnes talous on jälleen saatu tasapainoon.

Yleensä toimimme niin, että toinen maksaa omalta tililtään vuokran ja toiselle jää maksettavaksi sitten kaikki sen kuun laskut. Yleensä niiden yhteissumma on huomattavasti vuokraa vähäisempi ja siinä kuussa sitten laskut maksaneelle jää vähän enemmän tuohta tilille. Loppujen lopuksi kuitenkin jokainen sentti on yhteinen ja niin sen mielestäni kuuluu mennäkin. Kyllä mä silti ymmärrän niitäkin pareja, joilla on "omat" rahat. Mikä kenellekin sopii.

*edit* Niin joo, onhan meillä myös yhteinen säästötili. Tuolta joudumme kyllä toisinaan rahaa nostamaan, kun tulee joku suurempi yllättävä meno, kuten vaikka eläinlääkärilasku, eikä satu juuri silloin ylimääräistä rahaa olemaan. Vaan sitä vartenhan se säästötili on, että sinne laitetaan "ylimääräistä" rahaa säästöön, jotta sitä voi sitten tiukan paikan tullen käyttää.
 
Viimeksi muokattu:

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Meillä (5 vuotta yhdessä asumista takana) on yksi yhteinen tili johon molemmilla käyttöoikeus, johon minulta lähtee suhteessa 60% ja avovaimolta 40%. Sieltä makselemme asuntolainan lyhennyksen, sähkön, veden, netin, jätehuollon ja muut kodin ylläpitokulut. Molemmat maksavat oman auton ylläpitokulut, tosin silloin tällöin tankkaan puolison autoa muutamalla kympillä ja syksyllä maksoin siihen ison remontin. Muuten sitten molemmat hoitavat omista rahoistaan puhelinlaskut ja harrastukset sun muut henkilökohtaiset menot. Ruokaa ostetaan yhdessä, minä syön reilusti enemmän joten maksan about 70% ruokakauppaan menneistä ostoksista. Näiden lisäksi meillä on vielä säästötili johon laitamme yhdessä 50-100e/kk, riippuen sen kuukauden taloudellisesta tilanteesta. Tuolta sitten akuutit, yllättävät menot kuten eläinlääkärikulut, kodinkoneiden uusimiset, kodin kalusteet ja sisustushommat. Harvemmin tuonne on joutunut kajoamaan ja aika mukavasti sinne onkin puskuria kertynyt tässä vähän kuin itsestään.

Eli tiivistettynä: yhdessä maksetaan kodin ylläpitoon liittyvät kulut, molemmat hoitavat omat menonsa pienellä joustolla riippuen sen hetkisestä rahatilanteesta. Rahasta ei ole tapeltu oikeastaan koskaan, joskus jos on ollut tiukkaa niin jotain pientä vääntöä ehkä ollut. Olemme alustavasti keskustelleet, että luovutaan "omista" autoista ja keksitään joku järkevämpi ratkaisu, meillä on tällä hetkellä kahden hengen taloudessa kaksi aivan liian hyvää autoa. Ehkäpä pistämme toisen lihoiksi ja ostamme tilalle edullisemman kulkineen ja jaamme yhdessä molempien autojen käyttökustannukset.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja kun ei ehkä kannata hankkia kummallekin omaa autoa ja lastenvaunua, niin kaipa se kompromissi on ilmeinen: ostan minulle mieleisen auton ja tyttöystävän mielipiteen mukaiset lastenvaunut.
Katso sitten, että ne tyttöystävän valitsemat lastenvaunut mahtuvat valitsemaasi autoon.

Meillä on vaimon kanssa omat palkkatilimme, joista siirrämme kuukausittain lainatilille rahaa lainanlyhennyksiin ja vastikkeeseen. Lisäksi on taloustili, johon siirrämme samalla tavalla kuukausittain X euroa ruokaa ja elämistä varten. Olen pyrkinyt parempituloisena laittamaan hieman enemmän näille yhteisille tileille. Yleensä luomua ja terveellisiä tuotteita suosivina meillä käy niin, että taloustili on kuiva ennen seuraavaa palkkapäivää, joten sinne pitää syöttää lisää tai hoitaa yhteisiä kuluja vuoron perään.

Sitten kokonaan omana asianaan on yhteisen yrityksemme tili.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tiedän avioparin, jotka siis asuvat yhdessä jne ovat ihan "muuten normaali" aviopari, mutta raha-asiat ovat täysin erilliset. Eli kumpikin käy esim kaupassa erikseen, ja leivät, maidot ym on kummallakin erikseen. Jos haluaa siis ottaa vaimon paahtoleipäpaketista leivän, niin se merkitään ja se pitää viimeistään kuun lopussa maksaa takaisin. Tai jos on päädytty yhteiseen leipäpakettiin, niin kulu pistetään pennilleen puoliksi. Suurta eroa heillä ei tuloissa tai omaisuudessa ole, ja elintaso&kulutustottumukset on aika samanlaiset käsittääkseni.

Ite tienaan vaimoa enemmän about sen verran mitä miehen euro on naisen euroa enemmän, ja meillä on erilliset tilit (ja lainatili johon rahaa siirretään asuntolainan maksua varten), mutta muuten ihan yhteiset raha-asiat.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Tiedän avioparin, jotka siis asuvat yhdessä jne ovat ihan "muuten normaali" aviopari, mutta raha-asiat ovat täysin erilliset. Eli kumpikin käy esim kaupassa erikseen, ja leivät, maidot ym on kummallakin erikseen. Jos haluaa siis ottaa vaimon paahtoleipäpaketista leivän, niin se merkitään ja se pitää viimeistään kuun lopussa maksaa takaisin. Tai jos on päädytty yhteiseen leipäpakettiin, niin kulu pistetään pennilleen puoliksi. Suurta eroa heillä ei tuloissa tai omaisuudessa ole, ja elintaso&kulutustottumukset on aika samanlaiset käsittääkseni.

Kuulostaa käsittämättömältä. Kai he myös laittavat erikseen ruokansa vai tarjoavatko toisilleen vuoropäivinä? Mites pyykinpesu, onko kummallakin oma pesujauhepaketti? No kukin tavallaan.

Meillä on yhteinen tili jonne kummankin palkka menee ja sieltä maksetaan kaikki. Vaimo sai isänsä kuoltua jonkin verran osakkeita ja ne ovat pelkästään hänen. En edes tiedä minkä arvoisia eikä oikeastaan kiinnostakaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuulostaa käsittämättömältä. Kai he myös laittavat erikseen ruokansa vai tarjoavatko toisilleen vuoropäivinä? Mites pyykinpesu, onko kummallakin oma pesujauhepaketti? No kukin tavallaan.
Luulen että he eivät hirveästi laita ruokaa, tai siis käyttävät vähintäänkin puolivalmisteita, ja päivärytmi on töistä johtuen aika erilainen. Pyykinpesuaineista uskoisin että molemmilla on omansa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jokainen tavallaan. Meillä on omat tilit, joiden lisäksi yhteinen tili jonne menee kuukausittain kummaltakin sama summa rahaa. Sieltä maksellaan asumiset yms yhteiset jutut. Ruoka ja muu juoksevat kulut maksaa kuka milloinkin ja molempien omat rahat ovat omia. Paras mahdollinen järjestely mielestäni silloin kun käteen jäävissä tuloissa ei ole hirveän suuria eroja.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Jokainen tavallaan.

Näinpä. Meillä on emon kanssa omat käyttötilit, lapsille omat tavoitetilit ja yhteinen säästötilin tapainen, jonne kumpikin laittaa rahaa omatuntonsa mukaisesti. Minä isompituloisena vastaan suuremmasta osasta kauppareissuja, auton tankkauksia, huoltoja, ym. ja vastaavasti pidätän tämän myötä oikeuden tehdä lopuilla oman kassan pohjalla lojuvilla pennosillani mitä lystään. Lainalyhennykset ja muut toistuvat kiinteät kulut hoidetaan minun tililtäni, jota rouva sitten myöhemmin muistaa sopivalla summalla.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä mä ainakin itse pesen omat pyykit. Joskus pesen muijankin, mutta se on aina eri koneellinen. Kiva katsoa kun nainen pyörii pesukoneessa. Heh heh.

Yhteinen tili kuulostaa jotenkin nynnyltä.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Yli kymmenen vuotta yhdessä, yhteinen asuntolaina. Ei yhteistä tiliä. Velanlyhennykset puoliksi. Vakuutukset mulle, sähköt puolisolle. Yleensä minä maksan ruokaostokset. Kumpikin maksaa omat tarpeensa ja harrastukset.
 

TDM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät Oulu
Naimisissa pari vuotta, yhdessä jo kohta kymmenen. "Lainanhoitotili" josta maksellaan lainat ja asumiset, vakuutukset, lasten kulut ja sen sellaiset. Molemmat tallettavat yhtä paljon. Tosin nyt kun parempi ja kauniimpi puolisko on mammalomilla niin tästä ollaan jousteltu.Muuten ei niin tarkkaa. Helpottaa tosi paljon että molemmat tienaavat suurin piirtein yhtä paljon, ei tule suurta riitaa. Omat menot kumpikin kustantaa omistaan, luottokorttilaskun ja niin edespäin.

Kotitöihin kumpikin osallistuu, mutta rouva on enemmän siivous- ja pyykkipuolella ja minä enemmän keittövastaavana. Toimii aika hyvin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meillä on yhteinen tili, josta maksellaan pääasiassa laskut ja perheen yhteiset menot. Lisäksi kummallakin omat pankkitilinsä, jonne mm. kummankin palkka menee. Kummallakin on oma asuntolainansa ja niitä lyhennellään omilta tileiltä. Toinen tienaa 2-3 kertaa enemmän kuin toinen, toisaalta enemmän tienaavan menotkin ovat suuremmat ja siirtää suuremman summan yhteiselle tilille. Toinen siirtää, jos on tarvetta. Toinen käy enemmän kaupassa kuin toinen ja maksaa enemmän ostoksia omalta tililtään kuin yhteiseltä tililtä. Toinen (en minä) ostelee enemmän turhuuksia ja tuhlaa surutta kalliimpiin vaatteisiin. Toinen maksaa enemmän lasten vaatteita. Luottokorttimaksut pyritään maksamaan yhteiseltä tililtä, mutta jos on tullut ylilyöntejä tai on jotakin matkoja, kortinhaltija joko maksaa koko laskun omalta tililtään tai laittaa yhteiselle tilille lisää rahaa. Pääasiassa omat "turhat menot" kumpikin maksaa omalta tililtään. Avioehto löytyy, tosin se suojaa vain perittävää omaisuutta ja on ollut kummankin tahdon mukainen. Kumpikaan ei koe ole oikeutettu toisen vanhempien omalla työllä ansaitsemaan omaisuuteen. Toki perintöä voi ainakin teoriassa tulla muualtakin ja avioehto suojaisi myös tällaisissa tapauksissa. Yhteiseen hyvään tuhlattuja perintörahoja ei hyvitetä, mutta käytännössä esim. avioeron sattuessa toisen perintörahoilla ostettu keittiönpöytä menisi lähtökohtaisesti sille, jonka perintörahoilla se on ostettu.

Koskaan ei ole tullut rahasta riitaa enkä oikein näe, että tulisi jatkossakaan. Kun toinen oli yhteisten lapsien ollessa pieniä kotona hoitamassa lapsia, kotihoidontuki ja lapsilisät olivat kokonaan toisen omaa rahaa. Käytännössä mitään ei kuitenkaan jäänyt säästöön. Toimi meillä, koska henkisesti on tärkeää, että kummallakin on jotakin omaa rahaa. Toki kalliimpia pakollisia hankintoja, kuten vaikkapa kunnolliset ulkoilupuvut ja -jalkineet maksoi työssäkäyvä puoliso. Niin kauan kuin kumpikaan ei elä yli varojensa tai tuhlaa rahoja, joita ei oikeasti ole olemassa, kumpaakaan ei varsinaisesti kiinnosta, mihin puoliso omalla työllään ansaitsemansa rahat käyttää. Kaikki perustuu luottamukseen eikä kummallakaan ole puutetta mistään, joten mitään syytä kyttäämisellekään ei ole. Eikä tulisi mieleenkään, että minulla tai puolisollani ei olisi omaa pankkitiliä.

Varoittavana esimerkkinä pelkästä yhteisestä tilistä voin kertoa tarinan pariskunnasta, joka oli yli 20v. yhdessä, kunnes erosivat. Miehen pankkitili oli jossain vaiheessa muutettu yhteiseksi tiliksi ja molemmilla oli siihen käyttöoikeus. Välit olivat erotessa ja eron jälkeen erittäin tulehtuneet. Mies otti itsellään alunperin olleen tilin jälleen omaan käyttöönsä, kun avioero oli saanut lainvoiman ja omaisuus jaettu. Välit ex-vaimoon, lastensa äitiin siis, säilyivät varsin viileinä. Tapasivat seuraavien 20v. aikana muutamia kertoja jossain sukujuhlissa, mutta eivät asioineet muuten keskenään. Mies meni uudelleen naimisiin ja eli saman naisen kanssa yhdessä 20v. aina kuolemaansa saakka. Kun pesää sitten alettiin selvittää, kävi ilmi, että miehen pankkitilin käyttöoikeudet olivatkin kaikki nämä vuodet olleet myös ex-rouvalla. Asiaa ei siis oltu viety kokonaan loppuun n. 20v, aikaisemmin. Rahaa ei ollut hirveitä määriä, alle 20 000€, mutta ihan kohtuullinen summa kuitenkin. Kun ex-rouva sai tietää asiasta, hän ilmoitti heti, että puolet rahoista ovat hänen, koska rahat ovat olleet yhteisellä tilillä. Lain mukaanhan puolet tilin rahoista olivat hänen, vaikka käytännössä mies oli tienannut ko. rahat sinä aikana, kun häntä ei olisi ex-rouva voinut vähempää kiinnostaa. Tilin varat pistettiin siis puoliksi ja pesän osakkaat, yhteensä 3 henkilöä, perivät kukin1/3 50%:sta tilillä olleista rahoista. Käytännössä voidaan sanoa, että ex-rouva varasti rahat ennen kaikkea omilta lapsiltaan. Ex-rouva oli oikeasti sitä mieltä, että hänellä on oikeus rahoihin, koska hänen elämänsä on ollut yhtä kärsimystä. Ja tästä kärsimyksestä hän syytti ex-miestään, vaikka asia ei varsinaisesti ihan niinkään ollut. Mutta itse hän uskoi omaan asiaansa niin vahvasti, ettei nähnyt omassa toiminnassaan mitään arvelluttavaa. Lakihan oli hänen puolellaan! Kannattaa siis aina huolehtia, että asiat hoidetaan loppuun asti, sillä joskus ihmiset ja asiat muuttuvat niin paljon, että yhteiselo käy hankalaksi ja jos asioita ei saata loppuun, voi käydä kuten esimerkissäni. Mielestäni on myös erittäin tärkeää miettiä erilaisia "kauhuskenaarioita" valmiiksi jo silloin, kun kaikki asiat ovat hyvin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mikä nyt on siis se syy miksi avioehtoa ei joku tekisi? Kertokaa joku konkreettinen esimerkki miksi avioehto ei kannattanut. Oli se harmillista erota, mutta niin siinä vain kävi. Onneksi ei tarvinnut säätää jotain jossain oikeusistuimessa, kun homma oli selvä.

Rahan takia tappeleminen on jotain niin käsittämätöntä, mutta ihmiskunta viettää hienoa elinaikaa.
 

.creep.

Jäsen
Osaisko joku kertoa, miten omistusasunto jaetaan avioeron yhteydessä? Tilanne on se, että vaimo haluaa minun ostavan hänet ulos yhteisestä talosta. Lainaa talossa on noin 50 000€ ja talon myyntihinnaksi on arvioitu 110 000€. Ostimme talon vuonna 2004. En nyt muista miten lainan lyhennykset jakautuivat ennen syksyä 2008, jolloin lähdin opiskelemaan, mutta sen jälkeen ex-vaimo on lyhentänyt lainaa. 2004-2008 lyhensimme molemmat yhtä paljon tai minä enemmän. Mulla ei ole varaa lähteä tätä missään oikeusteitse purkamaan, mutta jos joku näillä tiedoilla pystyisi heittämään edes mutua, miten paljon minun pitäisi exälle makssaa niin olisi mahtavaa. Kiitos etukäteen!
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Miten talon omistusosuudet on merkitty? Entä minkälaisilla osuuksilla talon laina on merkitty teidän molempien nimiin? Nuo asiat auttavat probleemassa eteenpäin.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Miten talon omistusosuudet on merkitty? Entä minkälaisilla osuuksilla talon laina on merkitty teidän molempien nimiin? Nuo asiat auttavat probleemassa eteenpäin.

No ainakin me vaimon kanssa omistamme ihan perinteisesti 50/50 jaolla, emäntä ei muuhun olisi suostunutkaan.. toki se minulle sopi

Sellainen porsaanreikä on toki ymmärrykseni mukaan olemassa, että kuten varmasti moni tietääkin niin ensiasunnon ostajan ei tarvitse maksaa lainkaan varainsiirtoveroa (2% kauppahinnasta). Kuvitellaan että pariskunta ostaa ensiasunnon niin, että toinen omistaa 51% ja toinen 49%. Eli näin ollen sitten kun muutetaan, niin seuraavassa asunnossa omistusosuuden voi jakaa toisinpäin, jolloin sitten se toinen osapuoli on ensiasunnon ostaja.. ja vältytään jälleen varainsiirtoverolta. Kikkaillahan voi aina vähän jos haluaa
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Osaisko joku kertoa, miten omistusasunto jaetaan avioeron yhteydessä? Tilanne on se, että vaimo haluaa minun ostavan hänet ulos yhteisestä talosta. Lainaa talossa on noin 50 000€ ja talon myyntihinnaksi on arvioitu 110 000€. Ostimme talon vuonna 2004. En nyt muista miten lainan lyhennykset jakautuivat ennen syksyä 2008, jolloin lähdin opiskelemaan, mutta sen jälkeen ex-vaimo on lyhentänyt lainaa. 2004-2008 lyhensimme molemmat yhtä paljon tai minä enemmän. Mulla ei ole varaa lähteä tätä missään oikeusteitse purkamaan, mutta jos joku näillä tiedoilla pystyisi heittämään edes mutua, miten paljon minun pitäisi exälle makssaa niin olisi mahtavaa. Kiitos etukäteen!

En ole avioerojuristi, mutta sen verran on tullut tätä asiaa omastakin puolesta selviteltyä, että jotain voisin osata neuvoa.

.Creep: Pari varmistavaa kysymystä:
- Olitteko avioliitossa? Milloin avioeron 1. vaihe on pistetty vireille? Entä 2. vaihe?
- Onko teillä avioehtoa? Jos on, niin millainen?
- Asunto on ostettu siis kummankin nimiin, eli omistajana on .creep ja vaimo yhdessä?
- Onko asuntolainanne yhteinen, eli onko laina muotoa .creep ja vaimo yhdessä? Vai onko kummallakin oma erillinen lainansa?
- Onko yhteisen lainan lyhennykset menneet yhteiseltä tililtänne vai kummankin oma lyhennys omalta tililtä?
- Paljonko arvioisit .creepin _lyhentäneen_ lainaa omalta tililtään vuodesta 2004 alkaeen? Entä paljonko .creepin vaimo on maksanut asuntolainan _lyhennyksiä_ vuodesta 2004 alkaen?
- Onko teille muuta yhteistä omaisuutta? Mitä ja mikä olisi niiden arvo? Mikä on näissä teidän keskinäinen omistussuhde (eli omistatteko ne 50%-50% vai jotenkin muuten)?
- Mitä omaa omaisuutta .creepillä on? Mikä sen arvo on?
- Mitä omaa omaisuuttaa .creepin vaimolla on? Mikä on sen arvo?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Aikamoinen kirjo eri variaatioita talousasioista, mielenkiintoista lukea ja jopa herätti muutoshalukkuutta omiin raha-asioihin joidenkin toimivat ratkaisut.
Myönnän että olen helvetin laiska ja tavallaan sitoutumaton avioliitossa liittyen raha-asioihin, olemme päätyneet hoitamaan omat asuntolainat ja omat tilimme pelkästään mistä hoidetaan noin 60% 40% suhteella yhteiset arkimenot, lomat ja talouteen hankinnat. On toiminut vähintään kelvollisesti niin ei ole nähnyt tarvetta alkaa pilkkomaan rahavirtoja jonnekin eri tileille. Tuo prossasuhde tasoittaa menoja tulojen mukaan sopivasti. Seuraava looginen askel olisi ulottaa vielä tuo prossasuhde seuraavaan kämppään, nykyinen menee fifty-fifty osuuksin.

_
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen noudattanut avioliiton raha-asiossa samaa periaatetta, mitä noudatan avioliitossa muutenkin. Kyse on parisuhteesta, jossa täytyy tehdä kompromisseja. Olemme vaimoni kanssa päättäneet muodostaa perheen, kasvattaa lapsia ja elää yhteistä elämää. Rahat ovat yhteisiä, laskut maksetaan ja menot hoidetaan. Minua jopa häiritsee ihmisten tarve puhua omasta rahasta avioliitossa, yhteinen elämä, yhteiset rahat, yhteinen konkurssi.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Meillä on yksi perhe jonka eteen kaikki osapuolet tekevät töitä. Kustannukset ja kulut ovat perheen yhteisiä, samoin kun ovat tulotkin. Käytössä yksi yhteinen tili (no, jotain säästö- yms. tilejä lisäksi, nekin yhteisiä, mutta yksi käyttötili palkkoja, lainoja yms. varten) ja ikinä ei ole ollut mitään kinaa raha-asioista.

Olen samaa mieltä kuin TosiFani tuossa yllä, en itsekään aina oikein jaksa ymmärtää miksi rahojen perään pitää vahtia kun kuitenkin pyöritetään sitten "yhteistä bisnestä". Mutta kukin tavallaan, ei tähän nyt mitään ääriesimerkkejä tarvitse alkaa listaamaan. Varmaankin jos Bill Gates tapaa hemaisevan katuoja-Seijan ja pistää hynttyyt yhteen, lienee jonkinlainen avioehto ja omat rahat paikallaan.

Tai sitten tietysti jos haluaa ylläpitää eri elintasoja puolisoiden välillä, tai on vain niin nihilistinen tyyppi ettei päästä ketään puuttumaan omiin asioihin millään lailla, tai sitten jos jo liittoa solmiessa on olettamus että tämä tullaan purkamaan jonain päivänä, niin varmastikin on ihan järkevää pitää tiliä siitä kuka on velkaa kenellekin ja miten paljon.

Edit: niin joo, jotain taustaa. 17 vuotta yhteiseloa, omakotitalo 50/50 (ei, sillä 51/49 -jaolla ei voita oikeasti mitään...), pari autoa joista molemmat minun nimillä. Ei ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Eli miten teidän perheessänne / taloudessanne / parisuhteessanne jaetaan yhteiset kulut?
Toimiiko se käytännössä?
Mitkä raha-asiat hiertää parisuhteessa?
Mitä tekisit näissä talous- ja raha-asioissa toisin, jos pääsisit ajassa taakse päin?

Meillä on yksi yhteinen tili jonne molemmat siirtää rahaa kerran kuussa, minä vähän enemmän ja vaimo vähän vähemmän. Näistä rahoista maksetaan asuntolaina ja muut kiinteät kulut jos niitä nyt voi siten kutsua. Molemmilla on sitten myös omat tilit. Lapsilisät menee vaimolle, en edes tiedä paljon se on.
Makselen itse milloin mitäkin, kuten ylimääräisiä lyhennyksiä, jos saattuu rahaa olemaan. Jos minun tekee mieli ostaa uusi televisio niin sittenhän ostan, en kysele siihen rahaa enkä käytä noita yhteisiin tarkoitettuja rahoja. Sama se on toisinkinpäin, vaimo ostelee mitä huvittaa. Kaupassa käy ihan se kumpi sattuu kaupan ohi liikkumaan. Kesäisin vaikkapa mökille mennessä isot ruokalaskut maksan yleensä minä. Lapsen kuluista, kuten vaatteista ja sen sellaisista vastaa sitten vaimo. Voisin oikeastaan tästä päätellä, että ne yhteiset kulut menee ihan randomina ja toistaiseksi se on toiminut.

Meillä ei ole mitään raha-asiaa joka hiertäisi, enkä tekisi talousasioitani toisin.

Minulla on myös näkemys, että kun yhtä perhettä ollaan niin yhteistä taloutta yhdessä hoidetaan. Silti en halua yhteistä käyttötiliä, koska minusta ei pitäisi mennä katselemaan mihin toinen on rahaa käyttänyt. Se voisi olla ensimmäinen askel rahoista riitelyyn. Sanotaan esimerkiksi se, että jos yhteiseltä tililtä olisi viime keväänä mennyt henkilökohtaisiin Sochin ja Minskin matkoihin sellainen x,x k€ niin kait sitä toinen miettisi, että osa noista rahoista olisi kuulunut minulle. Nyt kun minä sitten makselin ihan omilta tileiltäni niin ei tätäkään aihetta sanallakaan sivuttu. Uskoisin, että ei meillä kotona edes kiinnostanut paljon nuo reissut maksoi.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Kaikki ovat yhteisiä. Ei ole ollut ikinä ongelma. >20v naimisissa. Tätä on toki auttanut varmaan sekin että emme ole eläneet kovinkaan tiukilla taloudellisesti koskaan.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Itse maksan vuokran + pakolliset laskut (netti, sähkö, vakuutus) ja emäntä sitten laittaa omasta palkastaan ~ puolet tuosta summasta minulle. Kauppakulut menee aika puoliksi ja isommat hankinnat sitten myös puoliksi. Sitten omat vaatteet, pelit ja pensselit molemmat hoitaa itse. Hyvin on toiminut eikä ole tarvinnut euroja laskeskella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös