Mainos

Talkkarit saatava takaisin

• 12 190
  • 71

scholl

Jäsen
Olen huomannut, että on sietämätöntä asua taloyhtiössä, jossa ei ole talonmiestä. Joka kerrostalossa, missä olen asunut, on jossain vaiheessa korvattu talonmies jollain huoltoyhtiöllä ja se on ihan hirveätä. Ennen oli niin, että jos rappukäytävässä oli roskaa tai jotkut jalanjäljet vaikkapa niin pystyi mennä heti raportoimaan ongelman talkkarille. Samoin jos piti järjestää joku asia niin se hoitui. Jos oli tulossa jotain huonekaluja niin talkkari järjesti, että päästi ne sisään tuomaan tavarat jne. Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Kerran Kruununhaassa mulla putosi jopa autonavaimet hissin siitä raosta, kun ne lipesivät kädestä, kun vedin veräjää kiinni. Vähän myöhemmin talkkari tuli sanomaan, että sullahan on tämän merkkinen auto, taitaa olla sun avaimet.

Viime aikoina olen paininut usein kuljetusongelman kanssa. Jos ei ole kotona silloin, kun postin kautta tulee jotain niin saa jonottaa valtavasti postikonttorissa. Se ei ole vielä edes se pahin, vaan pahin on nämä pikakuljetusfirmat. Eivät tule koskaan silloin kun on sovittu ja jos sopii, että soittavat tai laittavat viestin toimituksista niin sillä tavalla ei tapahdu. Se menee aina mönkään. Pitäisi olla ehdottomasti talkkari, joka kuittaa kaikki lähetykset ja säilyttää ne siihen asti, kun tulen himaan. Samoin talkkari saisi olla se, jolta he voisivat hakea ne lähetykset, jotka menevät toiseen suuntaan. Se on avainrooli kerrostalon toimivuuden kannalta ja joka tulee vain verkkokaupan vilkastumisen myötä korostumaan ja silti heistä on luovuttu. Aivan käsittämätön juttu.

Vaikka henki menisi niin haluan rakennuttaa jossain vaiheessa sellaisen kerrostalon, jossa on alakerrassa Amerikan tapaan joku ukko istumassa respassa vaikka 24h. Siis oikeasti jos työttömiä on vaikka millä mitalla niin miksei joku voi istua siellä. Rakennetaan sitten niin korkea talo, että se ei ole niin suuri rasite per kuukausi per asunto, mutta pääasia, että hommat toimii. Tämä tulee liian kalliiksi ja stressaa liikaa, kun pitää hyppiä noiden pakukuskien mielen mukaan. Ehdottavat vaihtoehtoiseksi toimitatavaksi sitä, että ajaisin jonnekin terminaaliin Vantaalle. Siis miksi helvetissä Vantaalle, miksei niillä voi olla jotain palvelupistettä Helsingin keskustassa. Ihan sairasta.

Joka tapauksessa, talonmiehet on pakko saada takaisin niin nopeasti kuin mahdollista. Jos ei kukaan täällä suostu sitä hommaa tekemään niin haetaan jengiä Kreikasta. Siellä on paljon työttömiä. Ei talkkarin tarvitse suomea puhua.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Ei talkkarin tarvitse suomea puhua.

Ja onhan noita suomea puhuvia romaneita työttöminä pilvin pimein. Se on sitten eri asia, että kuinka moni taloyhtiössä on valmis luovuttamaan yleisavaimen mustalaisen haltuun?

Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Olen huomannut, että on sietämätöntä asua taloyhtiössä, jossa ei ole talonmiestä. Joka kerrostalossa, missä olen asunut, on jossain vaiheessa korvattu talonmies jollain huoltoyhtiöllä ja se on ihan hirveätä. Ennen oli niin, että jos rappukäytävässä oli roskaa tai jotkut jalanjäljet vaikkapa niin pystyi mennä heti raportoimaan ongelman talkkarille. Samoin jos piti järjestää joku asia niin se hoitui.

Nykyisessä kämpässä on ollut hieman ongelmia ja kiinteistöhuollon kanssa on paska olla tekemisissä. Lahdessa asuessa tosin talkkarikaan ei maailman paras ollut. Sinällään piti kliininä pihan ja portaikon ja ympäristö oli miellyttävä. Sitä hän ei kuitenkaan uskonut, että ovisummeri oli sekaisin. Kysyi, että mikä on kämpän numero, johon vastasin 15. Laski yläältä lähtien viiteentoista ja siinähän se minun nimi oli. Ainoa vaan, niin muut nimet eivät olleet samassa järjestyksessä. Reilun vuoden aikana sitä ei kuntoon saatu, koska talkkarin mielestä olin väärässä.

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Ihan hyvä ajatus. Itse asun enää osan ajasta kerrostalossa ja käytännön ongelmia on itse asiassa ollut hyvin vähän verrattuna omakotitaloon, mutta tuo respatyylinen talkkariratkaisu olisi ihan tervetullut vaihtoehto, varsinkin arvokiinteistöjen rappuihin. Toisi enemmän inhimmillisyyttä kasvottomiin vuokrapalveluihin.

scholl kirjoitti:
Jos ei kukaan täällä suostu sitä hommaa tekemään niin haetaan jengiä Kreikasta. Siellä on paljon työttömiä. Ei talkkarin tarvitse suomea puhua.

Eipä noiden kreikkalaisten englannin taitokaan ole tae, enkä muutenkaan välittäisi saada taloon ovimiehen/talkkarin/respan –sekoituksena Välimeren rodun hälläväliä-temperamenttia. Sikäläiset poikkeusyksilöt kun tuskin ovat työttömänä.

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Asiaa! Erehdyin toimimaan aikanaan tovin hallituksen puheenjohtaja taloyhtiössä, jossa muutamaa vuotta muuttoani aikaisemmin oltiin luovuttu talonmiehestä, tietenkin kustannussyistä. Koska tapaus oli niin tuore, niin monet vanhat asukkaat muistivat kuinka paljon paremmin homma pelasi ja paikat pysyivät kunnossa talonmiehen kanssa kuin huoltoyhtiön, puhumattakaan asuinrauhasta ja yleisestä viihtyvyydestä! Eikä sitä käynyt kiistäminen, oikeassahan he olivat.

Tein laskelmia ja esitin ne hallitukselle, jotta oma talonmies oltaisiin saatu takaisin hommiin, mutta joka totesi sen edelleen liian kalliiksi ratkaisuksi, lähinnä siksi, etteivät ne pölvästit osanneet laskea tai suostuneet ymmärtämään välillisiä kustannuksia ja sitä, kuinka paljon ennaltaehkäisevää korjaavaa työtä (eli säästöjä) osaava talonmies pystyy tekemään. Seuraavaksi kokeilin ehdottaa viereiselle taloyhtiölle, että hankitaan yhteinen talonmies, mutta sekin kaatui kiinnostuksen puutteeseen heidän taholtaan. Sen jälkeen luovutin ja muutin koko taloyhtiöstä pois. Hemmettiäkö minä omaa aikaani uhraamaan muiden hyvinvoinnin turvaamiseen, joita edes yhteinen etu ei kiinnostanut.

Scholl, jos rakennutat kuvailemasi kaltaisen taloyhtiön Helsingin keskustaan, niin lupaan ostaa siitä itselleni Suomi-kämpän. Tosin respa-palvelua tärkeämpää on saada oikea talonmies hommiin!

Talonmiehet kunniaan! Miettikääpä sitäkin, että kuka esimerkiksi koulussa oli yleensä pelätyin ja kunniotetuin aikuinen.... niinpä! Siinä sai historianopettaja nainen tirauttaa kyyneleen jos toisenkin samojen räkänokkien kanssa, jotka tottelivat talonmiestä kuin koiranpennut.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos jokin kiinteistönhuoltoon ja siivoukseen liittyvä runsastöinen rutiini suoritetaan jatkuvasti ripeästi ja hyvin, on se merkki siitä, että kyseinen toiminto hoidetaan tehottomasti ja se pitäisi kilpailuttaa. Olin vuosia töissä organisaatiossa, jossa oli jostain oudosta syystä itsepäisesti omat siivoojat ja oma kiinteistönhuoltotiimi - seurauksena täysin älytöntä puhtautta ja lumipyryjen jäljiltä parkkipaikat aurattiin monta kertaa päivässä, ensimmäisen kerran aamuisin ennen seitsemää. Totaalisen tehotonta toimintaa tuollainen...

scholl

Jäsen
Eipä noiden kreikkalaisten englannin taitokaan ole tae, enkä muutenkaan välittäisi saada taloon ovimiehen/talkkarin/respan –sekoituksena Välimeren rodun hälläväliä-temperamenttia. Sikäläiset poikkeusyksilöt kun tuskin ovat työttömänä.

Olen eri mieltä. Etelämaissa ymmärretään vielä luokkayhteiskunnan päälle. Ne eivät marise kuten suomalaiset, vaan tekevät perushommiakin ja halvalla. 1000e brutto. Kaikki sairaanhoitajat voitaisiin hakea esim. Espanjasta niin palkat putoaisivat täällä kohtuutasolle. Siellä nimittäin ei yksinkertaisesti ole nuorille mitään työpaikkoja nyt.

Jos olet katsonut Aquí no hay quien viva -sarjaa niin siinä se Emilio ainakin pärjäsi ihan hyvin talonmiehenä. Sen faija se oli se, joka kelmuili. Ja jos tulee ongelmia niin sitten pitää vähän kovistella esim. hallituksen puheenjohtajan taholta. Kuten sanottua niin kyllä etelämaalaiset paikkansa tietää, kun ovat tottuneet luokkayhteiskuntaan. Siellä eivät demarit aiheuta samalla tavalla ongelmia ja laita kapuloita rattaisiin kuin täällä.

scholl

Jäsen
seurauksena täysin älytöntä puhtautta ja lumipyryjen jäljiltä parkkipaikat aurattiin monta kertaa päivässä, ensimmäisen kerran aamuisin ennen seitsemää. Totaalisen tehotonta toimintaa tuollainen...

on tehotonta tai ei, mutta asiat pitää olla kunnossa. Mietipä jos odotat vierasta ja rappukäytävässä on likaa tai jos olet menossa ulos ja oven ulkopuolella on lunta. Nykyään on pölyä joka paikassa. Ennen lattiat suorastaan kiilsivät jatkuvasti.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
on tehotonta tai ei, mutta asiat pitää olla kunnossa. Mietipä jos odotat vierasta ja rappukäytävässä on likaa tai jos olet menossa ulos ja oven ulkopuolella on lunta. Nykyään on pölyä joka paikassa. Ennen lattiat suorastaan kiilsivät jatkuvasti.

No, en minä kannata tälläistä ulkoistamista, että säästetään rahaa samassa suhteessa kuin laatua - ei se ole tehostamista, että huonommasta palvelusta maksetaan vähemmän rahaa. Mutta taloyhtiöt ja firmat ovat selvästikin päättäneet, että huonompi laatu ei näissä asioissa haittaa, kun samalla tulee rahallista säästöä. Joskin välillä kyllä epäilee sitä syntyvää säästöäkin, tiedä miten huolimattomasti noita sopimuksia oikeasti neuvotellaan - ulkoistettu siivous on välillä ihan koomista, kun aikaa on varattu hyvä jos neljännes siitä, mitä asia oikeasti tehtynä veisi.

scholl

Jäsen
Joskin välillä kyllä epäilee sitä syntyvää säästöäkin, tiedä miten huolimattomasti noita sopimuksia oikeasti neuvotellaan - ulkoistettu siivous on välillä ihan koomista, kun aikaa on varattu hyvä jos neljännes siitä, mitä asia oikeasti tehtynä veisi.

niin ja huoltoyhtiöt haalivat liikaa rappuja/taloyhtiöitä kontolleen. Eivät vain yksinkertaisesti pysty tarjoamaan edes sitä palvelua, mikä on luvattu puhumattakaan siitä, että ehtisivät käydä siellä päivittäin katsomassa, että kaikki on ok. Sen lisäksi jäävät kaikki muut peruspalvelut suorittamatta, mitä talonmiehet ovat vuosisatojen ajan suorittaneet. Kukaan ei esim. ilmaa pattereita enää.

Suosikkijoukkue
Paikalliset
Eikös talkkarit ole yleensä kiukkuisia kommunisteja joita pelkäävät niin pihapiirin lapset kuin osa aikuisistakin. Sellaisia oli ainakin mun lapsuuden ajan talkkarit.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kannattaa ehdottaa yhtiökokouksessa, että nostetaan vastikkeita, jotta saadaan talonmies yhtiölle.

scholl

Jäsen
Eikös talkkarit ole yleensä kiukkuisia kommunisteja joita pelkäävät niin pihapiirin lapset kuin osa aikuisistakin. Sellaisia oli ainakin mun lapsuuden ajan talkkarit.

Mä en tiedä, kun asuin aina lapsuudessa omakotitalossa. Leppoisia pariskuntia ne ovat olleet aina kaikissa taloyhtiöissä, missä olen asunut. Paitsi Saksassa oli mulkku Hausmeister, joka laittoi kiukkuisia kirjeitä tulemaan, kun jengi ei lajitellut oikeanlaisiin keltaisiin ja vihreisiin säkkeihin, joita häneltä piti käydä hankkimassa, mutta se oli poikkeus.

Mitä tulee sitten kommunistiin niin kaveri, joka asuu Kaivopuistossa, asuu taloyhtiössä, jonka talkkarilla on tai ainakin oli ennen Lada. Se talkkarin muija valitti kerran kaverille auton tyhjäkäynnistä, että lapsien kehitys kärsii muutaman minuutin pakokaasusta niin kaveri ihmetteli sitä, että onko niin vaativa kehitys tulla talonmieheksi. Silläkin oli neljä lasta eli neljä tulevaa talonmiestä. Se scouttaus on vain mennyt nyt persuksilleen, jos ei ne voimavarat hassataan eli ei tarjota paikkoja talonmiehen aluille. Päätyvät jonnekin steissille maleksimaan, kun ei ole talonmiehen duunia tarjolla.

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Liiketoiminta on liiketoimintaa. Toiset eivät halua maksaa ja vaihtavat talkkarin huoltoliikkeeseen. Huoltoliike haluaa maksimoida tehokkuuden ja antaa yhdelle huoltomiehelle liikaa töitä, jolloin palvelunlaatu kärsii.

Kun taloyhtiössä ollaan tyytymättömiä huoltoliikkeen toimintaan ja homma kilpailutetaan niin kas, jälleen ahneus voittaa ja valitaan se halvin tai ainakin halvempi kuin nykyinen firma. Sitten ihmetellään, että paskoja huoltoliikkeitä kaikki.

Talkkarin palkkaamisen lisäksi kustannuksiksi tullee talonmiehelle ostettavat lumityökalut (joskus pihasta riippuen jopa traktori tms.).

scholl

Jäsen
Kannattaa ehdottaa yhtiökokouksessa, että nostetaan vastikkeita, jotta saadaan talonmies yhtiölle.

Yhtiökokouksissa tehdään pääasiassa typeriä päätöksiä. Jostain syystä on esim. hirveä vimma Helsingissä uusia ikkunoita, vaikkei entisissä olisi mitään vikaa. Sitten tulee joku rahoitusvastike ihmisille siitä. Suomessa tehdään hirveästi turhia remontteja.

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olis mainiota jos kotona makaamisen sijaan pitäisi tehdä jotain (esim tällaista) työtä että voi nostaa korvauksia. Työttömiä Suomessa valtavasti + tekemättömiä töitä = ?? Tuossa voisi olla poliitikoille pähkinä purtavaksi, onneksi siellä on ammattilaiset miettimässä tämänkaltaisia ongelmia.

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Kannatan myös talkkareiden takaisin saamista. Työni puolesta joudun ravaamaan kiinteistöissä viikoittain ja aina on sama harmi kun pitäisi saada huoltomies availemaan ovia yms. Silloin kun minulle sopisi niin huoltomies on toisella puolella kaupunkia ja päinvastoin.

Tällä hetkellä olen himassa tässä suhteessa sen verran onnellisessa asemassa, että paikallisen huoltoyhtiön huoltomiesten koppi on samassa rapussa kuin asuntoni. Pari kertaa olen nyt saanut heti apua kun käyn vain koputtamassa ovelle. Mm. keittiön patterin termostaattiventtiili oli mennyt jumiin eikä se omin voimin auennut. Eikun koputus huoltomiehen ovelle ja kas, vartin päästä minulla oli uusi termostaattiventtiili ja taas keittiössä lämmintä. Nyt tosin joutuu laittamaan kaljat jääkaappiin kun aiemmin oli riittänyt että piti niitä tiskillä ikkunan vieressä.

scholl

Jäsen
Mm. keittiön patterin termostaattiventtiili oli mennyt jumiin eikä se omin voimin auennut.

no mulla se oli kerran lähtenyt kokonaan veke. Ensin siellä oli kuuma ja sitten kylmä. En tiedä miksi, mutta patteri ei lämminnyt lainkaan. Eikä kukaan tullut sitä laittamaan, joten ostin rautakaupasta jonkun 2000W sähköpatterin. Toinen vähän samanlainen ongelma oli se, että suihkussa tippui hanasta vesi vaikka kuinka kauan ennen kuin huoltoyhtiön tyyppi tuli sitä laittamaan. Jouduin sitomaan siihen sellaisen käsipyyhkeen, jotta se hillitsisi sitä meininkiä.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kerran Kruununhaassa mulla putosi jopa autonavaimet hissin siitä raosta, kun ne lipesivät kädestä, kun vedin veräjää kiinni. Vähän myöhemmin talkkari tuli sanomaan, että sullahan on tämän merkkinen auto, taitaa olla sun avaimet.

Nyt on harvinaisen epäuskottava tarina. Miten niin et muka heti ottanut yhteyttä talonmieheen ja kertonut avainten tilanteesta?

Talonmiehet kunniaan! Miettikääpä sitäkin, että kuka esimerkiksi koulussa oli yleensä pelätyin ja kunniotetuin aikuinen.... niinpä! Siinä sai historianopettaja nainen tirauttaa kyyneleen jos toisenkin samojen räkänokkien kanssa, jotka tottelivat talonmiestä kuin koiranpennut.

Meillä päin ei ollut noin. Sen sijaan varma tieto kertoi jonkun opettajan yllättäneen talkkarin ja rehtorin sellaisista puuhista. Molemmat olivat miehiä joten varsinkin sen takia juttu oli aivan varmasti totta.

Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Asia ei varsinaisesti minua liikuta, koska en missään olosuhteissa suostu asumaan kerrostalossa, mutta noin yleisesti ottaen olisihan se nyt paljon järkevämpää ohjata niitä työllistämisrahoja olemassaolevan kiinteistömassan kunnossapitoon ja ihmisten palvelemiseen, sen sijaan, etä työttömät laitetaan kaikenmaailman paperimassanmuovailu- ja nettisivuntekokurssille tai muuhun joutavaan.

scholl

Jäsen
Nyt on harvinaisen epäuskottava tarina. Miten niin et muka heti ottanut yhteyttä talonmieheen ja kertonut avainten tilanteesta?

En. Olin siihen aikaan vasta muuttanut ensimmäistä kertaa himasta omaan kämppääni, joten en nyt kehdannut siitä asiasta minnekään heti ilmoittaa. Soitin mutsille, että tarvin vara-avaimet ja se toi ne mulle autolla niiltä. Ei mennyt kuin varmaan viikko niin talonmies toi mulle ne pudonneet avaimet. Ajattelin, että eihän ne sieltä hissikuilun pohjalta voi ne avaimet minnekään hävitäkään, joten mulla on aikaa miettiä asiaa. Tilanne oli siis paljon turvallisempi kuin joskus 10 vuotiaana, jolloin fillarin avaimet putosivat sadevesikaivoon.

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Hauska ketju, ja vielä hauskempi vitsejä sekä viestejä talonmiehistä. Olen itse ns. talonmies, tosin en kerrostalossa, vaan laitosrakennuksessa. Ihan hauska ja helppo homma, johon olen jollain tapaa jopa mieltynyt. Rutiinit ovat melko pitkälti samoja, eikä päivässä ole hirveästi draamaa, mutta vuoden päivät olen tätä nyt tehnyt. Vuodenajat sanelee pitkälti päivän kulut, kun talvisin pidän ulkoportaat sekä käytävät kunnossa, että ihmisten kulku onnistuu kun taas kesäisin pidän pihamaata siistinä. Itse kun tekee, niin saa paljon nopeammin aikaiseksi kun mm. tilaamalla sähköyhtiön asentamaan esimerkiksi lämmitystolppien kelloja, tai LVI-alan ihmisen korjaamaan vuotavaa patteria.

Katoava kansanperinne. Pidän sitä parhaani mukaan yllä!

Edit. Lisätään tähän samaan syssyyn, että raksahommien jälkeen ajattelin ettei täällä voi kummemmin enää kehittyä tai oppia uutta, mutta niin vain voin hyvillä mielin todeta oppineeni vähintään saman verran kuin aikanaan raksalla aloittaessani.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ihme itkemistä. Esittää talkkarin palkkaamista yhtiökokouksessa. Jos on niin persaukisten kanssa samaan taloon muuttanut, että kustannusten takia eivät suostu, mutta sitten sellaiseen yhtiöön jossa talkkari jo on (jep, niitä on olemassa). Rahalla tollasesta ongelmasta selviää, tavalla tai toisella.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Haukutte ainakin osin väärää puuta.
Aika iso osa talonmiehistä huoltoliikkeeseen siirtyneistä taloyhtiöistä ei olisi tätä vaihtoa tehnyt, jos eläkkeelle siirtyneen talonmiehen tilalle olisi saatu seuraaja. Alle 1500€ (työnantajalle yli 2000€, huoltoliikkeen veloitus olisi varmaan max 750€) on aika pieni raha siitä, että olet töissä käytännössä 24/7. Tähän lisäksi sitten työkoneet yms. Vaihtoehtoisesti lumityöt ja päivystykset ja lomitukset voidaan ostaa ulkoa, mutta se maksaa lisää, ja laatu on kysymysmerkki. Lisäksi tarvitaan siivooja, joskus tietysti huoltomies voi senkin tehdä, mutta se osaltaan tekee työstä vähemmän houkuttelevaa.
Sellainen luotettava henkilö, joka näillä ehdoilla on valmis talonmieheksi tulemaan, saa rahansa helpommalla muualtakin.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jos on niin persaukisten kanssa samaan taloon muuttanut, että kustannusten takia eivät suostu, mutta sitten sellaiseen yhtiöön jossa talkkari jo on (jep, niitä on olemassa). Rahalla tollasesta ongelmasta selviää, tavalla tai toisella.

Stadin Kaartinkaupungissa, Krunikassa ja Eirassa asuu paljon kaikkea muuta kuin persaukista väkeä, mutta niin vain huoltoyhtiöt hoitavat kaikki asiat, talkkareita ei valitettavasti ole.

Omassa talonyhtiössäni on sellainen firma kuin Housetek.

Jokin aikaa sitten olin hukannut kellarikaappini lukon avaimet. Ovessa siis oli sellainen pieni riippulukko, jota en saanut auki. Lukko oli pakko saada nopealla aikataululla auki, olin lähdössä matkalle ja matkalaukut olivat sisällä. Meinasin tehdä saman, mitä porukka teki intissä: jollain vasaran (tai kenttälapion!!) reunalla hakata lukon paskaksi.

Valitettavasti suunnitelmasta ei tullut mitään, sillä lukko oli sen verran tiukasti paikallaan, etten saanut vasaralla kunnon osumaa lukkoon, hajottamatta/säpälöimättä/vaurioittamatta koko ovea.

Niinpä soittoa huoltoyhtiölle, jotta tulisivat leikkureiden kanssa avaamaan. Sinällään jo hinta kyseiselle, arviolta minuutin kestävälle toimenpiteelle oli huumoria: työmääräys tunnin (!!) keikasta + alv, puhelimen tytön mukaan arviolta noin 50 euroa. Tämän olisin vielä voinut maksaa, mutta sanoivat "ehtivänsä paikalle aikaisintaan huomenna". wtf?

Jätin siis muut hommat kesken ja kävin ostamassa leikkurit itse (20 euroa) ja avasin lukon.

Todellakin talkkarit saatava takaisin ja täältä myös varaus schollin tulevaan luksustaloon.

edit.

... Lisäksi tarvitaan siivooja, joskus tietysti huoltomies voi senkin tehdä, mutta se osaltaan tekee työstä vähemmän houkuttelevaa...

Ainakin lapsuuteni talonyhtiöissä Espoossa oli monesti niin, että talkkarin vaimo toimi siivoojana. Näin edelleen vanhempieni talonyhtiössä, tämäkin Espoossa.
Ja tämä siis ihan vain sellaisena huomiona, että onkohan niin, ettei tällaisia pariskuntia enää liiemmin ole olemassa..?

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy