Töitä, mutta mistä?

  • 328 767
  • 1 617

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mulla kävi niin, että korona (virus) vei hommat. Samalla tuli mittä täyteen kirjanpitohommia, tai lähinnä alan epämiellyttäviä liitännäisiä. Hetki siinä meni pohtiessa, että mitä mä nyt sitten oikein voin enää yrittää?

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Tai ainakin pääsin uuteen alkuun, kun päätin alkaa opiskelemaan isännöitsijäksi. Muutama yhteydenotto alan yrityksiin poiki työpaikan oppisopimuskoulutuksena suoritettavaan tutkintoon, kun menin yhden asiallisen oloisen toimitusjohtajan juttusille. Mielenkiintoisen alan lisäksi harjoittelijan palkka on sellainen millä tulen toimeen, joskus maksettu pienempää kuukausipalkkaa ihan kokeneenakin työntekijänä. Osimoilleen tuplat mitä olisin saanut päivärahaa omaehtoisena koulutuksena. Eniten kuitenkin kiehtoo lakiasiat ja kiinteistotekniikka. Bonuksena miesvaltainen ala ja - työyhteisö vuosikausien jälkeen naisvaltaisella alalla.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mulla kävi niin, että korona (virus) vei hommat. Samalla tuli mittä täyteen kirjanpitohommia, tai lähinnä alan epämiellyttäviä liitännäisiä. Hetki siinä meni pohtiessa, että mitä mä nyt sitten oikein voin enää yrittää?

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Tai ainakin pääsin uuteen alkuun, kun päätin alkaa opiskelemaan isännöitsijäksi. Muutama yhteydenotto alan yrityksiin poiki työpaikan oppisopimuskoulutuksena suoritettavaan tutkintoon, kun menin yhden asiallisen oloisen toimitusjohtajan juttusille.
Vaatiiko tuo pohjakoulutusta alle? Saako aiemmista opinnoista jotain ns hyvää?
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Vaatiiko tuo pohjakoulutusta alle? Saako aiemmista opinnoista jotain ns hyvää?

Ei se vaadi varsinaisesti mitään pohjakoulutusta. Etua koulutukseen pääsyyn ja alan työpaikan saamiseen on kaupallisesta- ja teknisestä koulutuksesta. Mulle oli tämän oppisopimuspaikan saamiseen hyötyä noista taloushommista, kun As Oy-puolella se on isossa roolissa.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei se vaadi varsinaisesti mitään pohjakoulutusta. Etua koulutukseen pääsyyn ja alan työpaikan saamiseen on kaupallisesta- ja teknisestä koulutuksesta.
Ok, mulla molemmista tutkinto on, tosin kaukaa menneisyydestä ja kummankaan alan hommista ei työkokemusta ei ole juuri kertynyt. Jos sitä joskus tulisi tarpeen vilkuilla uusia tuulia niin isännöinti-ala voisi olla yksi vaihtoehto. Toimin pari vuotta pienehkössä taloyhtiössä maallikkopohjalta isännöitsijänä ja olihan siinä puolensa. Paksusta nahasta ja diplomaatin ja rautalangan vääntäjän kyvyistä ei liene haittaa kun taloyhtiöiden hallituksien ja asukkaiden asioita hoitaa. Yllättävän monikaan ei nykypäivänä ei taida ymmärtää mitä asunto-osakeyhtiö edes käytännössä tarkoittaa. Hei, ostetaas toi kämppä, thats, it.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ok, mulla molemmista tutkinto on, tosin kaukaa menneisyydestä ja kummankaan alan hommista ei työkokemusta ei ole juuri kertynyt. Jos sitä joskus tulisi tarpeen vilkuilla uusia tuulia niin isännöinti-ala voisi olla yksi vaihtoehto. Toimin pari vuotta pienehkössä taloyhtiössä maallikkopohjalta isännöitsijänä ja olihan siinä puolensa. Paksusta nahasta ja diplomaatin ja rautalangan vääntäjän kyvyistä ei liene haittaa kun taloyhtiöiden hallituksien ja asukkaiden asioita hoitaa. Yllättävän monikaan ei nykypäivänä ei taida ymmärtää mitä asunto-osakeyhtiö edes käytännössä tarkoittaa. Hei, ostetaas toi kämppä, thats, it.

Alalla on mun käsityksen mukaan tarvetta tekijöille, joten jos laitat asiallisen hakemuksen ja CV:n muutaman yhtiön toimarille ja soitat perään muutaman päivän päästä, niin noilla taustoilla pääset varmasti haastatteluun. Tuosta IAT-tutkinnosta on suurin osa on joka tapauksessa työssäoppimista, joten oppisopimus on palkan takia varmasti se mielekkäin vaihtoehto opiskella.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tänään tuli kyllä koettua todellinen mitä vittua täällä tapahtuu hetki. Haastattelin tänään useampaa kaveria ja oli enää viimeinen jäljellä. Tämä oli jo etukäteen tiedossa, että on todellinen villi kortti, mutta päätettiin katsoa tämäkin kortti. Kaverilla oli ihan asiallinen hakemus, mutta todella repaleinen työhistoria takana. Tämä herätti mulla kellot soimaan, mutta nykyään eletään pätkätöiden aikaa, joten ajattelin että tätä se joidenkin elämä on.

Kaveri oli melko levoton haastattelussa, ja vähän poissaolevan oloinen. Kaveri sitten kysäisi, että milloin työt alkaisi, johon minä vastasin että mielellään mahdollisimman nopeasti. Kaveri sitten kertoi, että hänellä on sellainen ongelma, että hän hakkasi vaimonsa sairaalakuntoon ja joutuu tästä oikeuteen, joten aloitusta pitäisi siirtää reilusti. Tässä vaiheessa meikäläinen meni sanattomaksi, en ole ihan varma että kusettiko hakija mua vai ei, mutta hän kysyi heti perään että onko tämä ongelma. Johon vastasin että on. Tämän jälkeen hän kiitti haastattelusta ja poistui paikalta.

Eli joko kyseessä oli todella rehellinen kaveri, tai sitten joku työkkärin kusettaja, joka sai näin merkinnän että on haastattelussa käyty. Onneksi tuo oli päivän viimeinen haastattelu, sen verta sekaisin meni omatkin pasmat.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuulin joskus sellaisen vihjeen, että jos työkkäri painostaa hakemaan töitä ja käyt haastattelussa firmassa jonne ei halua tulla valituksi, niin ottaa kesken haastattelun taskumatista naukun ja samalla voi kysäistä että” onko tämä ongelma”?
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kuulin joskus sellaisen vihjeen, että jos työkkäri painostaa hakemaan töitä ja käyt haastattelussa firmassa jonne ei halua tulla valituksi, niin ottaa kesken haastattelun taskumatista naukun ja samalla voi kysäistä että” onko tämä ongelma”?

Tätä minäkin epäilen. Sinällään kaverin hakemus oli ihan ok, joskin tuo repaleisuus sieltä pisti silmään. Ja kyllä se ihan asiallisesti vastaili kun kyseli, ainoa että todella levoton oli. Noh, saipa tuhlattua meikäläisen aikaa.
 

lihaani

Jäsen
Viimeisten tilastojen mukaan työttömiä on noin 220000 ja avoimia työpaikkoja noin 60000.
Erotus on noin 150000. Eli enemmän kuin Jyväskylän asukasluku
Usein sanotaan, että töitä löytyy, kun vaan nousee sohvalta ja ja ottaa itseään niskasta kiinni.
Mitä töitä? Ei mitään nollasopimuksella koiran kusettajia. Sillä perusteella, että kaikki työ on arvokasta.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tätä minäkin epäilen. Sinällään kaverin hakemus oli ihan ok, joskin tuo repaleisuus sieltä pisti silmään. Ja kyllä se ihan asiallisesti vastaili kun kyseli, ainoa että todella levoton oli. Noh, saipa tuhlattua meikäläisen aikaa.

Kuulostaa vähän kaverilta jolta on jäänyt aamun pirit vetämättä. Siihenhän sopisi kuin nyrkki silmään tuo vaimon hakkaaminenkin.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viimeisten tilastojen mukaan työttömiä on noin 220000 ja avoimia työpaikkoja noin 60000.
Erotus on noin 150000. Eli enemmän kuin Jyväskylän asukasluku
Siinä verrataan asioita, jotka eivät ole verrannollisia: Ensinnäkin tuossa on mukana vain TE-toimistoon ilmoitetut työpaikat. Koska kaikkihan tietävät, että "ei TE-toimistosta mitään töitä saa", tai että "eivät työnantajat ilmoita paikkoja TE-toimistoon, koska pelkäävät, että sieltä lähetetään vain huonosti motivoituineita työnvieroksujia", niin silloinhan Suomessa pitäisi olla useita kymmeniä tuhansia paikkoja, jotka eivät ole noissa tilastoissa mukana? Ja niin onkin.

Toiseksi, työnhakijat ja työpaikat "kiertävät" eri tahtiin. Ensi kuussa työttöminä ovat suunnilleen samat ihmiset kuin tässäkin kuussa - vaihtuvuus on joitain kymmeniä prosentteja*. Sen sijaan, ensi kuussa avoimena on suunnilleen sama määrä työpaikkoja - mutta ne ovat pääasiassa eri paikkoja kuin tässä kuussa. Vaihtuvuus on lähes 100 %.

Mutta taas vastauksena otsikon kysymykseen, että: TE-toimistosta (Valtiolle.fi --> Uudenmaan TE-toimisto hakee 55 työntekijää aulapalveluihin)

* koronatilanteen muutokset parempaan tai huonompaan suuntaan lisäävät vaihtuvuutta normaaliaikoihin verrattuna
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli joko kyseessä oli todella rehellinen kaveri, tai sitten joku työkkärin kusettaja, joka sai näin merkinnän että on haastattelussa käyty. Onneksi tuo oli päivän viimeinen haastattelu, sen verta sekaisin meni omatkin pasmat.
Kuulin joskus sellaisen vihjeen, että jos työkkäri painostaa hakemaan töitä ja käyt haastattelussa firmassa jonne ei halua tulla valituksi, niin ottaa kesken haastattelun taskumatista naukun ja samalla voi kysäistä että” onko tämä ongelma”?
Olitko sopinut työkkärin kanssa, että kyseinen kaveri tulee haastatteluun? Ja ilmoititko työkkäriin, että hän kävi haastattelussa? Jos et, niin eipä työkkäri ole mitenkään voinut häntä pakottaa haastatteluun, eikä työkkäri voi tietää, että hän on käynyt haastattelussa.

Työkkäri voi vain "painostaa" hakemaan, mutta senhän voi kuitata lähettämällä kahden sanan sähköpostin: "haen paikkaa". Sillä tuskin tarvitsee pelätä haastattelukutsua...

Joskus hyvin harvoin työkkäri - tai nykyinen TE-toimisto - voi sopia työnantajan kanssa etukäteen hakijoiden lähettämisestä. Yleensä näin tapahtuu joidenkin työllistämistukipaikkojen kohdalla. Lisäksi tiedän, että tiettyjen isojen työvoimapulasta kärsivien työnantajien kanssa on tehty sopimuksia, että työkkäri tarjoaa töitä kaikille kriteerit täyttäville hakijoille. Ja työnantaja sitoutuu kutsumaan kaikki haastatteluun, ja raportoi jälkikäteen haastattelun tuloksen. Jos tuollaisessa haastattelussa menee ottamaan "naukun" pullosta, ja työnantaja välittää tiedon TE-toimistolle, niin seurauksena on lähes varmasti karenssi sillä perusteella, että henkilö on "itse aiheuttanut sen, että työsuhdetta ei ole syntynyt."
 

Tuamas

Jäsen
Viimeisten tilastojen mukaan työttömiä on noin 220000 ja avoimia työpaikkoja noin 60000.
Erotus on noin 150000. Eli enemmän kuin Jyväskylän asukasluku
Usein sanotaan, että töitä löytyy, kun vaan nousee sohvalta ja ja ottaa itseään niskasta kiinni.
Mitä töitä? Ei mitään nollasopimuksella koiran kusettajia. Sillä perusteella, että kaikki työ on arvokasta.

Suurin osa yksityisen puolen kunnon työpaikoista ei koskaan päädy TE-keskukseen hakuun, vaan joko haku hoidetaan suorahakuna tai enintään käytetään firman nettisivuja/linkkaria.

Suomessa on krooninen pula pätevistä tekijöistä ja useat firmat varsinkin PK-sektorilla työllistäisivät, jos löytyisi sopivia tekijöitä.

Entisessä elämässä, kun tuli PK-sektorin yrityksissä enemmän pyörittyä, näissä noin 3/4 firmoista oli koko ajan valmis palkkaamaan vähintään yhden lisätyöntekijän, jos pätevä löytyy.

Suurin osa näistä joko ei käyttänyt ollenkaan työkkärin palveluita tai oli luopunut työkkärin käytöstä, koska suurin osa hakijoista oli jotain aivan muuta kuin potentiaalisia työllistettäviä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suurin osa yksityisen puolen kunnon työpaikoista ei koskaan päädy TE-keskukseen hakuun, vaan joko haku hoidetaan suorahakuna tai enintään käytetään firman nettisivuja/linkkaria.

Suomessa on krooninen pula pätevistä tekijöistä ja useat firmat varsinkin PK-sektorilla työllistäisivät, jos löytyisi sopivia tekijöitä.

Entisessä elämässä, kun tuli PK-sektorin yrityksissä enemmän pyörittyä, näissä noin 3/4 firmoista oli koko ajan valmis palkkaamaan vähintään yhden lisätyöntekijän, jos pätevä löytyy.

Suurin osa näistä joko ei käyttänyt ollenkaan työkkärin palveluita tai oli luopunut työkkärin käytöstä, koska suurin osa hakijoista oli jotain aivan muuta kuin potentiaalisia työllistettäviä.

Juuri näin.

Useimmiten työntekijältä vaaditaan:
- reippautta ja oma-aloitteisuutta
- alkeellisia käytöstapoja
- perustason luku-, kirjoitus- ja laskutaitoa
- suomen tai englannin ymmärtämistä
- oikeaa asennetta

Suhteellisen harvassa ovat ne työpaikat, jossa vaaditaan jotain sellaista monimutkaisempaa osaamista mitä normaali ihminen ei voisi helposti omaksua. Valitettavan usein työkkärin kautta tulevilla hakijoilla on vaikeuksia edellä mainitun lsitan vaatimusten kanssa.
 

lihaani

Jäsen
Juuri näin.

Useimmiten työntekijältä vaaditaan:
- reippautta ja oma-aloitteisuutta
- alkeellisia käytöstapoja
- perustason luku-, kirjoitus- ja laskutaitoa
- suomen tai englannin ymmärtämistä
- oikeaa asennetta

Suhteellisen harvassa ovat ne työpaikat, jossa vaaditaan jotain sellaista monimutkaisempaa osaamista mitä normaali ihminen ei voisi helposti omaksua. Valitettavan usein työkkärin kautta tulevilla hakijoilla on vaikeuksia edellä mainitun lsitan vaatimusten kanssa.
Olen kuullut näitä anekdootteja jo 80-luvulta lähtien.
Silloinkin, kun oli puoli miljoonaa työttömyyskortistossa, oli sama virsi: ”Ei löydy sopivaa työvoimaa.”
Itse vajaat pari viikkoa olin tutun metallifirman omistajan kanssa kalalla. Hän kertoi, että ei edes apumiehen paikkaa kannata laittaa yleiseen haluun. Silloin on hakemassa vähintäin parisataa halukasta. Helpoimmalla selviää, kun ottaa hommiin jonkun tutuntutun.
Totuuksia on monia.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Juuri näin.

Useimmiten työntekijältä vaaditaan:
- reippautta ja oma-aloitteisuutta
- alkeellisia käytöstapoja
- perustason luku-, kirjoitus- ja laskutaitoa
- suomen tai englannin ymmärtämistä
- oikeaa asennetta
Tuolla setillä pääsee varmaan marjanpoimijaksi tai raksa-apulaiseksi. En epäile.

Sitten jos palataan todellisuuteen, niin about jokaista kunnan työpaikkailmoitusta kohden on se viitisenkymmentä hakijaa, vaikka vaatimuslistassa olisi korkeakoulututkinto ja aikaisempi työkokemus. Yleensä siellä seassa on muutama sellainen, jolta löytyy muodollisen pätevyyden lisäksi kokemusta kyseiseltä alasta. On aika vaikea kuvitella, että näistä lähtökohdista pelkällä reippaudella ja oma-aloitteisuudella peitotaan ne muut 49 hakijaa - olkoonkin, että siellä voi olla seassa täysiä pommeja.

Työmarkkinat ovat nykyisin siinä määrin eriytyneet, että aika harvaa työtehtävää täytetään pelkällä elämänkokemuksella. Kyllä niitä duuneja saa ihan tosissaan haarukoida erilaisten verkostojen kautta. Se että firmat sanovat tarvitsevansa työntekijöitä voi kuulostaa lupaavalta, mutta se pitää sisällään vaatimuksen soveltuvuudesta kyseiseen työtehtävään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen kuullut näitä anekdootteja jo 80-luvulta lähtien.
Silloinkin, kun oli puoli miljoonaa työttömyyskortistossa, oli sama virsi: ”Ei löydy sopivaa työvoimaa.”
Itse vajaat pari viikkoa olin tutun metallifirman omistajan kanssa kalalla. Hän kertoi, että ei edes apumiehen paikkaa kannata laittaa yleiseen haluun. Silloin on hakemassa vähintäin parisataa halukasta. Helpoimmalla selviää, kun ottaa hommiin jonkun tutuntutun.
Totuuksia on monia.
Riippuu varmasti alasta ja alueesta. Voin olla täysin väärässä, mutta kuvittelisin metallifirman paikkaa hakevien joukossa olevan aika paljon kokeneempaa kaartia, joilta duunit ovat lähteneet alta syystä tai toisesta, ja perheen tms. syyn vuoksi ei muutto tule kyseeseen. Sitten jumitetaan paikoillaan, kun rekrytoijalla on valinnanvaraa, tai vaikeutta, kuten edellä kerrottiin.

Muistaakseni palstalla oli joku metallialan yrittäjä, joka taannoin ihmetteli, mistä saa osaavaa väkeä pajalleen. Muistankohan väärin, jos mainitsen tässä nimimerkin @Murkula ? Jos meni vikaan, niin sorbanderi vaan vahvasti!

Noin yleisesti varmasti olisi hieno homma, jos näillä metallimiehillä yms. duunareilla olisi joku siskon kaimatyttö tai vastaava turhanaikainen tubettaja viilaamassa cv:t kuntoon vaikka sähköisesti tai miksei jokin videoportfolio osaamisestaan, jota lähetellä aktiivisesti eteenpäin. Voi kuulostaa vähän homolta työnjohtajapertin mielestä, mutta ei sitä tarvitse tehdä homosti. Hitsaa vaikka perkele grillin jumalauTTa, ja sanoo kameralle, että saatana tässä ei mitään rehuja kypsennetä! Tai sitten voi naputella sen kahden rivin hakemuksen 50 muun lisäksi siihen työkkärin paikkaan ja ihmetellä, kun ei töitä irtoa.

No, ei loukkaantumisia, kiitos. Pointtina nyt vain on se, että allalla kuin alalla oma aktiivisuus on varmasti paikoillaan, vaikkei kaikilla aloilla rekryä saa tehdä tiskin alta. Nimi jää kuitenkin yleensä muistiin, ja tämä nyt ihan omasta kokemuksesta työnhakijana.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No, ei loukkaantumisia, kiitos. Pointtina nyt vain on se, että allalla kuin alalla oma aktiivisuus on varmasti paikoillaan, vaikkei kaikilla aloilla rekryä saa tehdä tiskin alta. Nimi jää kuitenkin yleensä muistiin, ja tämä nyt ihan omasta kokemuksesta työnhakijana.
Tämä on varmaan se tärkein ohje. Tarpeeksi kun jaksaa yrittää, niin jossain vaiheessa nappaa. Itse ainakin suosittelen noiden videoesittelyjen lähettämistä. Siinä voi huolella laaditulla esittelyllä päästä "jonon ohi", vaikka ei mitään maagisia one-linereita viljelisikään. Mitään hävittävää ei mielestäni ole.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aina välillä näitä ohjeita lukiessa tulee mieleen, haetaanko siellä hyvää työntekijää vai jotain fakin työnhaku-temppuradan / reality-kilpailun voittajaa. Tietty jos hakijoita on paljon niin sitten voi valita miten haluaa. Näistä tulee aina mieleen se pomo, joka otti hakemuksista puolet ja heitti ne roskiin todeten, että meille ei palkata ketään, jolla käy noin paska tuuri.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aina välillä näitä ohjeita lukiessa tulee mieleen, haetaanko siellä hyvää työntekijää vai jotain fakin työnhaku-temppuradan / reality-kilpailun voittajaa. Tietty jos hakijoita on paljon niin sitten voi valita miten haluaa. Näistä tulee aina mieleen se pomo, joka otti hakemuksista puolet ja heitti ne roskiin todeten, että meille ei palkata ketään, jolla käy noin paska tuuri.
Aktiivisuus ei varmaankaan tarkoita larppausvideoiden lähettelyä ympäri maailmaa, vaan sitä voinee soveltaa alakohtaisesti. Kukaan ei sieltä sohvalta tule kuitenkaan hakemaan, vaikka omasta mielestään olisikin kova työmies. Pätee varmasti alalla kuin alalla suurimpaan osaan meistä.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Muistaakseni palstalla oli joku metallialan yrittäjä, joka taannoin ihmetteli, mistä saa osaavaa väkeä pajalleen. Muistankohan väärin, jos mainitsen tässä nimimerkin @Murkula ? Jos meni vikaan, niin sorbanderi vaan vahvasti!

Kyllä se minä olin. Kaikenlaista porukkaa tasaisin väliajoin ilmoittaa olevansa hyviä hitsareita ja marssii paikalle. Vartissa näkee että 15 vuotias maajussin poika hitsaa paremmin kuin ilmoittautunut "ammattimies."
Sanokaa minun sanoneen että yksikään ammattimies, oli sitten koneistaja, hitsari tai koneenasentaja, ei työttömänä ole ellei ihmisessä ole palkan maksajan silmin joku muu vikana. Tai sitten syynä ole oma halu olla ideologisesti työtön.

Itellä on tällä hetkellä aika hyvä tilanne, kiitos itänaapurin, vaikka kyllä sieltäkin pari hazardia kävi näyttämässä kyntensä ja palasi kotiin.
 

Glove

Jäsen
Hitto kun osais myydä. Myyjille näyttäisi olevan paljon paikkoja. Muuten tuntuu siltä, ettei pätevyys riitä mihinkään. Tai sitten pitäs olla pitkä kokemus. Joo oonhan minä olla töissä parikymmentä vuotta, mutta syystä tai toisesta on paikka vaihtunut moneen kertaan. On ollu määräaikaista duunia, tuotannolisia ja taloudellisia syitä jne. Tuntuu, ettei enää edes osaa mitään kun kolme vuotta on ollut saikulla tai työkyvyttömyyseläkkeellä. Mieli tekisi kyllä takasin töihin kun vaan jotain löytyisi. TE-koulutuksiinkin olen yrittänyt hakeutua, mutta ei ne ole mua kursseille huolinut.
 

Glove

Jäsen
Ei sitten tärpännyt edes haastatteluun asti viimeisimmät hakemukset. Eikun uutta kehiin. Mihinkähn seuraavaksi hakisi? Erikoislääkäriksikään ei ole pätevyyttä niin turha hakea.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös