Töitä, mutta mistä?

  • 328 779
  • 1 617

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Iltalehdessä oli mielenkiintoinen tutkivan journalismin juttu. Toimittaja esitti olevansa tämän vuoden ylioppilas, joka on jäänyt ilman opiskelupaikkaa, ja hakevansa "mitä tahansa" työtä.

Kuten arvata saattaa, kaikille aloille ei ollut pääsemistä ihan tuosta vain. Osassa taas töitä olisi tarjolla, jos osallistuu työnantajan järjestämään koulutukseen (esim. taxi- ja vartiointiala).

Sen sijaan mm. siivoamaan tai kaupan kassalle olisi voinut päästä vaikka heti ilman koulutusta.

Tässä alla jutun lopusta lyhyt yhteenveto - joka lienee myös vastaus ketjun otsikon kysymykseen:
  • Siivousala (SOL, Lassila & Tikanoja): Joihinkin tehtäviin vaaditaan laitoshuoltajan koulutusta tai kokemusta, mutta monissa paikoissa hakija perehdytetään tehtäviinsä. Avoimia paikkoja runsaasti.
  • Kaupan ala (HOK-Elanto, Kesko): Täysi-ikäinen voi päästä myyjäksi ilman kokemustakin, tehtävissä arvostetaan hyvää asennetta. S-ryhmällä ja Keskolla myyjä-tittelillä yhteensä noin 150 avointa työpaikkaa ympäri Suomen.
  • Ravintola-ala (Hesburger, McDonald’s): Työnantaja kouluttaa työtehtäviin ja tarvittaessa myös työssä vaaditun hygieniapassin. Paljon erityyppisiä työsuhteita tarjolla koko Suomessa.
  • Muuttotyö (Niemi): Tehtäviin perehdytetään. Haussa lisäpisteitä ajokortista ja työturvallisuuskortista. Keikkatyötä tarjolla pääkaupunkiseudulla ja Tampereella.
  • Lisäksi TE-toimiston työpaikkailmoitusten perusteella ilman koulutusta pääsee nopeastikin esimerkiksi myyntiedustajan tai henkilökohtaisen avustajan tehtäviin.
(Lähde: Iltalehti)

Mikäs tässä niin kiinnostavaa oli? Se, että nuorille löytyisi ainakin osa-aika töitä, joiden lisäksi voi loput elämiseen tarvittavat rahat voi hakea luukulta?
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Mikäs tässä niin kiinnostavaa oli? Se, että nuorille löytyisi ainakin osa-aika töitä, joiden lisäksi voi loput elämiseen tarvittavat rahat voi hakea luukulta?

Se, että nuoria ei kiinnosta työnteko, vaan sohvalla makaaminen
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Nyt tulisi työt tarpeeseen. Tilanne on sellainen, että uniapnean aiheuttama krooninen väsymys on alkanut helpottamaan, ja jaksaisin tehdä töitä.

Väsymys jatkui useamman vuoden, ja maine sinä aikana ryvettyi pahasti. Löysin ihmeen kaupalla kesän ajaksi duunia. Meinasi käydä hyvin, ja luulin löytäneeni kesäduunin jälkeen juuri sellaisen työpaikan jota olen toivonut pitkään. Paikka oli rekryfirman kautta auki. Pari viikkoa sitten oli haastattelu toimeksiannon tehneessä yrityksessä. Seuraavalla viikolla rekryfirmasta soitettiin ja kerrottiin, että toimeksiantaja oli tykännyt ja haluaa minut sinne töihin. Käytiin puhelimessa yleisesti työsuhteen ehdot läpi ja sovittiin, että työsopimus vahvistetaan kirjallisesti seuraavana päivänä.

Tähän asti oli kaikki hyvin, ja olin onneni kukkuloilla. Arvaattekin että näin ei sitten tapahtunutkaan. Sen viikon perjantaina tuli tieto, että rekryfirmalla ja toimeksiantajalla oli tullut ongelmia keskinäisessä sopimuksessa, eikä tämän tiedon mukaan minun työni alakaan niinkuin piti. Homma on loppuunkäsitelty siltä osin.

Nyt olen sitten täysin tyhjän päällä, kun edellinen määräaikainen työsuhde loppui, eikä jatkoa tehty. Kysyin sitten kesäduunille jatkoa, mutta sitä ei herunut.

Hakemuksia tässä laitellut, mutta eipä ole puhelin soinut. Ahdistaa ihan saatanasti!
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kehnolta näyttää edelleen, joten olen laajentanut hakualuetta reilusti. Nyt vaan menee homma ihan päinvastoin, kun uniapnean aiheuttaman väsymyksen haihduttua olisin todella hyvä työntekijä. Muutamana vuosi sitten, kun pysyin juuri haastattelujen ajan jotenkin virkeänä ja tarkkaavaisen oloisena sain työpaikkoja hyvällä prosentilla. En ollut silloin varsinaisesti työkykyinen, mutta jotenkin kyllä suoriuduin 50%:n tehoilla työtehtävistäni.
 

teppana

Jäsen
Kehnolta näyttää edelleen, joten olen laajentanut hakualuetta reilusti. Nyt vaan menee homma ihan päinvastoin, kun uniapnean aiheuttaman väsymyksen haihduttua olisin todella hyvä työntekijä. Muutamana vuosi sitten, kun pysyin juuri haastattelujen ajan jotenkin virkeänä ja tarkkaavaisen oloisena sain työpaikkoja hyvällä prosentilla. En ollut silloin varsinaisesti työkykyinen, mutta jotenkin kyllä suoriuduin 50%:n tehoilla työtehtävistäni.

Jos et ole kovin nipo töiden suhteen, siivousalan hommia saa tyyliin sormia napauttamalla. Töiden ohella voi sitten katsella muita hommia vähän levollisimmin mielin.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Jos et ole kovin nipo töiden suhteen, siivousalan hommia saa tyyliin sormia napauttamalla. Töiden ohella voi sitten katsella muita hommia vähän levollisimmin mielin.

Hyvä vinkki, mutta oman alan töitä löytyi pari kk sitten. Ei minusta kyllä siivousalalla mitään hyötyä olisi, kun osaan ainoastaan imuroida siten, että ennen ja jälkeen kuvista huomaa jotain eroa. Muilla välineillä saan ainoastaan sotkua aikaan.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Onkos täällä kenelläkään kokemuksia näistä koulutuksista joissa hankitaan tyyliin 6kk työssäoppimalla ammatillinen osaaminen ja (hyvällä tuurilla) työllistytään tähän asiakasyritykseen koulutusjakson jälkeen? Ainakin Saranen Consulting tarjoaa jotain tällaisia.

Yrittänyt tässä löytää uutta duunia itselle mutta vaihtoehdot on varsin vähissä eikä hakuammuntana tehdyt haut ole tuottaneet tuloksia. Näissä tällaisissa em. koulutuksissa tosin on yleensä ehtona se, että on työtön työnhakija enkä oikein haluaisi ottaa riskiä irtisanoutumalla ensin nykyisestä työstä.

Jos on jotain kokemuksia näistä, eli miten hyvin tuon koulutusjakson jälkeen sitten työllistyy asiakasyritykseen jne. niin olisi kiva kuulla miten muilla on mennyt.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Onko palstalaisia töissä ulkomailla tai työskennellyt ulkomailla? Jos on, niin haluaisin kuulla hieman kokemuksia.

Itse hain juuri Espanjaan töihin. Käytännössä tekemään samaa työtä mitä teen Suomessa, mutta eri firmalle. Mahdollisuudet päästä ovat erittäin hyvät. Kyseessä olisi vuoden sopimus aluksi ja työt alkaisi parin kuukauden päästä. Paras olisi, jos Espanjassa on joku työskennellyt tai työskentelee, niin osaa vähän kertoa, että onko nyt mitään järkeä vai ei. Nyt on vaan sellanen sauma elämässä, että jollei tätä käytä niin jää käyttämättä. Eletään mielenkiintoisia aikoja.

Onko järkeä? Millä järki mitataan? Varmasti on järkeä, jos käytät saumasi järkevästi ja esimerkiksi opit espanjan kielen hyvin.
Parempi kysymys kai olisi, miksi kukaan jolla ei ole huollettavia alaikäisiä jättäisi käyttämättä tilaisuuden tästä ikuisesta marraskuusta poistumiseen. Takaisin pääsee aina, paitsi ehkä jos lähtee terroristiksi Syyriaan.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko palstalaisia töissä ulkomailla tai työskennellyt ulkomailla? Jos on, niin haluaisin kuulla hieman kokemuksia.

Itse hain juuri Espanjaan töihin. Käytännössä tekemään samaa työtä mitä teen Suomessa, mutta eri firmalle. Mahdollisuudet päästä ovat erittäin hyvät. Kyseessä olisi vuoden sopimus aluksi ja työt alkaisi parin kuukauden päästä. Paras olisi, jos Espanjassa on joku työskennellyt tai työskentelee, niin osaa vähän kertoa, että onko nyt mitään järkeä vai ei. Nyt on vaan sellanen sauma elämässä, että jollei tätä käytä niin jää käyttämättä. Eletään mielenkiintoisia aikoja.

Mä olen ollut hiukan aikaa ulkomailla duunissa, ja olen tälläkin hetkellä tavallaan. Espanjassa en ole ikinä edes käynyt, mutta voin vähän yleisesti kertoa ulkomaan hommista.

Ensimmäinen reissu mulla oli juuri tuollainen vuoden rykäys. Olin opiskelemassa, mutta tuli tilaisuus lähteä Skotlantiin töihin ja minähän lähdin. Ihan paska hommahan se oli, mutta muuten oli kyllä huikea reissu. Aika monta uutta kaveria sain, ja onpahan jälkeenpäinkin nähty. Tällä hetkellä olen ollut nykyisessä kotimaassani töissä yhteensä noin 4 vuotta.

Ei se työ itsessään luultavasti sen kummempaa ole kuin muuallakaan, mutta kulttuurien erilaisuus voi joskus potkia vastaan. Täällä esimerkiksi vallitsee sellainen hallittu kaaos. Periaatteessa hommat on hallussa, mutta jengi stressaa ihan ihme asioista. Myös välillä esiintyvä infernaalinen kikattelu ja hihittely avotoimistossa välillä vähän rassaa hermoja.

Skotlannin duunit olivat ihan ok, mutta täytyy sanoa että tuolla UK:ssa tuntuu nämä pikkumanagerit olevan järjestäen aivan imbesillejä. Yleensä ovat päässeet managerin hommiin kun isi tai äiti oli joskus sata vuotta sitten samalla tehtaalla duunissa.

Eipä mua ole ikinä ihmeemmin mietityttänyt missä maassa sitä duuninsa tekee. Aina joutuu sopeutumaan, mutta näissä nyt jotenkin edes sivistyneissä valtioissa hommat yleensä lopulta kuitenkin toimivat.

Eikun sinne vaan!
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Onkos täällä kenelläkään kokemuksia näistä koulutuksista joissa hankitaan tyyliin 6kk työssäoppimalla ammatillinen osaaminen ja (hyvällä tuurilla) työllistytään tähän asiakasyritykseen koulutusjakson jälkeen? Ainakin Saranen Consulting tarjoaa jotain tällaisia.

Yrittänyt tässä löytää uutta duunia itselle mutta vaihtoehdot on varsin vähissä eikä hakuammuntana tehdyt haut ole tuottaneet tuloksia. Näissä tällaisissa em. koulutuksissa tosin on yleensä ehtona se, että on työtön työnhakija enkä oikein haluaisi ottaa riskiä irtisanoutumalla ensin nykyisestä työstä.

Jos on jotain kokemuksia näistä, eli miten hyvin tuon koulutusjakson jälkeen sitten työllistyy asiakasyritykseen jne. niin olisi kiva kuulla miten muilla on mennyt.

Itse olen käynyt aikanaan nimenomaan Sarasen puolen vuoden mittaisen ohjelman, jossa siis työskenneltiin asiakasyrityksessä heti ekasta päivästä lähtien, ja ainakin tuolloin tuo oli kyllä todella toimiva järjestely ja käsittääkseni meidän ohjelmastamme (it-alan konsultteja) työllistyi muutamaa lukuunottamatta kaikki. Eli ainakin Sarasella taitaa olla aika kova recordi työllistymisen suhteen. Se on totta, että tuossa on tuo ikävä kikkailu byrokratian kanssa, mutta sellasta se tässä kommunistien maassa on.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Itse olen käynyt aikanaan nimenomaan Sarasen puolen vuoden mittaisen ohjelman, jossa siis työskenneltiin asiakasyrityksessä heti ekasta päivästä lähtien, ja ainakin tuolloin tuo oli kyllä todella toimiva järjestely ja käsittääkseni meidän ohjelmastamme (it-alan konsultteja) työllistyi muutamaa lukuunottamatta kaikki. Eli ainakin Sarasella taitaa olla aika kova recordi työllistymisen suhteen. Se on totta, että tuossa on tuo ikävä kikkailu byrokratian kanssa, mutta sellasta se tässä kommunistien maassa on.

Kiitos vastauksesta. Vähän noita nettisivuja selailin mutta ei ainakaan itselleni osunut silmään tietoa että mitä tuloja tuona koulutusaikana saa? Koska nuo tosiaan näytetään järjestettävän työvoimakoulutuksena niin saako tuolta ajalta minkäänlaista "oikeaa" palkkaa sieltä asiakasyrityksestä vai tuleeko vain joku tuki työkkäriltä tmv? Varmaan ihan perusjuttuja mutta ei oikein ole näistä mitään kokemusta...

Näitä vaihtoehtoja kun on tässä jo jonkin aikaa pyöritellyt niin ainahan se ekana tulee mieleen miten talous kestäisi tuollaisen homman eli ensin jättäytyä työttömäksi joka jo itsessään on näin yksinasuvalle aika iso riski ja sitten miten tulee toimeen sen 6-12kk ajan.
 
K

Kiekkokatsoja

Tekevälle löytyy töitä. Tulee vain olla valmis tekemään sen eteen enemmän. Eikä selitellä, niinkuin se tapa on lisääntynyt.
Koulut tulee käydä kohtuudella. Ja voi lisäkouluttaa itseään myöhemminkin. Helpolla ei oman alan työtä ole, niin pitää olla valmis muihinkin hommiin.
Ns. Paskahommista voi joutua usein aloittamaan, mutta eteenpäin on hyvä pyrkiä. Hoitaa hommansa hyvin, saa kokemusta ja ehkäpä myös kehujakin. Ja tarvittaessa samalla hieman vilkuilee josko löytyisi hieman parempaa hommaa.
Tulisi olla valmis muuttamaan toiselle paikkakunnalle koulun tai työn perässä.
Ehkäpä sitten vasta, kun on hyvä työ, niin vakinaistaa asuinpaikkansa sinne.

Suunnilleen noilla periaatteilla on työtä löytynyt aikoina, jolloin on ollut tarjolla työpaikkoja vähemmän. Joten samalla periaatteella se työ löytyy ennenpitkää nykyisinkin.
 

hege

Jäsen
Hyvä pitää mielessä se, että työssä oleva hakija on usein houkuttelevampi kuin työtön työnantajan silmissä eli ihan kevyin perustein ei kannata ensin irtisanoutua ja sitten alkaa katsomaan uutta duunia.
 
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
Onko palstalaisia töissä ulkomailla tai työskennellyt ulkomailla? Jos on, niin haluaisin kuulla hieman kokemuksia.

Itse hain juuri Espanjaan töihin. Käytännössä tekemään samaa työtä mitä teen Suomessa, mutta eri firmalle. Mahdollisuudet päästä ovat erittäin hyvät. Kyseessä olisi vuoden sopimus aluksi ja työt alkaisi parin kuukauden päästä. Paras olisi, jos Espanjassa on joku työskennellyt tai työskentelee, niin osaa vähän kertoa, että onko nyt mitään järkeä vai ei. Nyt on vaan sellanen sauma elämässä, että jollei tätä käytä niin jää käyttämättä. Eletään mielenkiintoisia aikoja.
Jos lapsia tms. velvoitteita Suomessa ei ole niin on kyllä paras ratkaisu mitä voi tehdä ainakin näin omasta mielestäni. Taannoin itsekkin Euroopassa mutaman vuoden asuneena koin sen elämäni parhaaksi ratkaisuksi pakata kimpsut ja kampsut ja lähteä jonnekkin ilman tietoa tulevasta. Itselläni tosin ei ollut työtä, asuntoa eikä oikeastaan mitään muuta paitsi hieman rahaa pankkitilillä ja yksi matkalaukku johon oli sullottu kledjut.

Joten varsinkin jos työ on jo valmiina niin suosittelen vahvasti =) Espanja tosiaan kannattaa opetella kunnolla ties vaikka jäisi pidemmällekkin reissulle. Ilman epsanjaa tuolla nääs todella todella hankala työllistyä halutessaan muihin hommiin ja muutenkin hankala Englanniksi asioida ( riippuen toki hieman missäpäin Espanjaa ), kun tuo kielitaito paikallisilla hieman hakusessa.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Tekevälle löytyy töitä. Tulee vain olla valmis tekemään sen eteen enemmän. Eikä selitellä, niinkuin se tapa on lisääntynyt.
Koulut tulee käydä kohtuudella. Ja voi lisäkouluttaa itseään myöhemminkin. Helpolla ei oman alan työtä ole, niin pitää olla valmis muihinkin hommiin.

En ole kranttu töille mutta itselläni on tiettyjä rajoitteita jotka käytännössä estävät tietynlaiset fyysiset työt joten ne jäävät automaattisesti pois listalta. Nykytilanteessa olen vain alkanut miettimään että olisiko tulevaisuutta ajatellen paras ratkaisu nimenomaan joku tällainen koulutuspohjainen homma koska muutoin tuntuu olevan vaikea saada jalkaa oven väliin.

Mutta, tähän sitten liittyy nuo riskit joista aiemmin mainitsinkin ja omalla kohdallani yksinasuvana ja asuntolainallisena se huoli taloudesta on nimenomaan se ykkösasia. Lisäksi olen vähän turhan huono ottamaan isoja riskejä ja sen tiedostan itsekin.

Hyvä pitää mielessä se, että työssä oleva hakija on usein houkuttelevampi kuin työtön työnantajan silmissä eli ihan kevyin perustein ei kannata ensin irtisanoutua ja sitten alkaa katsomaan uutta duunia.

Joo, tämä on mielestäni kanssa iso pointti jota ainakin itse työnantajana jäisin hieman ihmettelemään että miksi näin.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Kiitos vastauksesta. Vähän noita nettisivuja selailin mutta ei ainakaan itselleni osunut silmään tietoa että mitä tuloja tuona koulutusaikana saa? Koska nuo tosiaan näytetään järjestettävän työvoimakoulutuksena niin saako tuolta ajalta minkäänlaista "oikeaa" palkkaa sieltä asiakasyrityksestä vai tuleeko vain joku tuki työkkäriltä tmv? Varmaan ihan perusjuttuja mutta ei oikein ole näistä mitään kokemusta...

Näitä vaihtoehtoja kun on tässä jo jonkin aikaa pyöritellyt niin ainahan se ekana tulee mieleen miten talous kestäisi tuollaisen homman eli ensin jättäytyä työttömäksi joka jo itsessään on näin yksinasuvalle aika iso riski ja sitten miten tulee toimeen sen 6-12kk ajan.

Lähdin tuohon mukaan itse oikeastaan suoran koulun penkiltä, ja itselläni ainoa tulolähde tuon vajaan puolen vuoden ajan oli työkkärin tuki. Jotkut veti jollain kassan ansiosidonnaisilla ja olen kuullut, että jotkut olisivat onnistuneet neuvottelemaan siltä koulutusjaksoltakin palkkaa työnantajalta.

Se koulutusjakso tosiaan oli sen 6kk eli sen jälkeen tehtiin ihan perus työsopimus ja jos nyt on kyse IT-alan hommista niin kyllähän se palkka silloin varmaan jo tossa alkuvaiheessakin kolmosella alkaa. Eli kyllähän tossa sulle varmaan kituuttamista olisi ainakin jonkin verran tiedossa sen puolisen vuotta, mutta jos on mieleistä hommaa niin aika lyhyt aikahan se on kituuttaa. Toki tietysti mun on ehkä helppo sanoa, kun menin suoraan koulun penkiltä, nyt olisi varmasti itselläkin kyllä iso kynnys lähteä tuollaiseen mukaan. Mutta kaiken kaikkiaan tuosta koko järjestletystä ja Sarasesta jäi kyllä positiiviset kokemukset.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Onko palstalaisia töissä ulkomailla tai työskennellyt ulkomailla? Jos on, niin haluaisin kuulla hieman kokemuksia.

Itse hain juuri Espanjaan töihin. Käytännössä tekemään samaa työtä mitä teen Suomessa, mutta eri firmalle. Mahdollisuudet päästä ovat erittäin hyvät. Kyseessä olisi vuoden sopimus aluksi ja työt alkaisi parin kuukauden päästä. Paras olisi, jos Espanjassa on joku työskennellyt tai työskentelee, niin osaa vähän kertoa, että onko nyt mitään järkeä vai ei. Nyt on vaan sellanen sauma elämässä, että jollei tätä käytä niin jää käyttämättä. Eletään mielenkiintoisia aikoja.

Jeesjees. Mulla on kokemusta aikalailla Espanjassa työskentelystä.
Mikäli ei ole lapsia tai lapset on alle kouluikäisiä niin mikä ettei. Se auringonvalo. Kyllä se vaan antaa virtaa paljon. Aurinkorannikolla talvisin lämpötilat vaihtelee todella paljon. 8c voi olla tammikuussa kun taas esimerkiksi alkuviikosta nyt oli 23c. Mitään lämmitystä tietenkään Espanjalaisissa asunnoissa ei ole.
Mikäli menet tekemään aspaa. On palkka suhteessa helvetin huono. Tiukkaa tulee olemaan. Palkka kieppuu siellä aspassa noin 1200-1400€/kk. Aurinkorannikko on vuokratasoltaan aika kallis mielestäni. Ruoka on kaupassa edullisempaa selkeästi mitä Suomessa.
 

teppana

Jäsen
Hyvä pitää mielessä se, että työssä oleva hakija on usein houkuttelevampi kuin työtön työnantajan silmissä eli ihan kevyin perustein ei kannata ensin irtisanoutua ja sitten alkaa katsomaan uutta duunia.

Tässä piilee totuuden siemen. Tosin joskus rekryä voi auttaa erinäiset palkkatuet joita ei tietenkään voi saada jos ei ole kortistossa.

Mutta hyvä nyrkkisääntö on pysyä olemassaolevassa työpaikassa ja irtisanoutua vasta kun seuraava pesti on varma. Meiltä tosin lähti yksi n. 50-vuotias nainen pois niin sanotusti tyhjän päälle kouluttamaan itseään lähihoitajaksi kun ei yksinkertaisesti halunnut enää päivääkään tehdä silloista työtään. Mitä jälkeenpäin olen kuullut niin tuo ratkaisu sopi hänelle mainiosti eikä ole katunut hetkeäkään. Toki siinäkin oli ihmisellä jo selkeä suunnitelma että mitä seuraavaksi eikä jäänyt pois töistä pelkästään etsimään töitä.
 

Glove

Jäsen
Ei ole kyllä kovin otollinen aika alkaa etsimään töitä. Periaatteessa riskiryhmään kuuluvana olisi paras kun olisin kotona, mutta pitää sitä jollain elääkin. Saapa nähdä tuleeko tästä mitään?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kiitoksia @Jerry100 @Sivustakatsoja @HPL76 @Sanainen arkku vastauksistanne.

Ei ole lapsia. En mene myöskään tekemään aspaa, joten palkkani tulee olemaan tuota @Jerry100 antamaa summaa suurempi.

Tosiaan työn sain ja sen otin vastaan. Parin kuukauden päästä lähtö. Vuosi ensiksi, mielenkiinnolla odotan. Saa nähdä kuinka usein tulee mentyä Sevillan peleihin ja minkälainen meno maassa on kun pelataan jalkapallon EM-kilpailut.

Jos sulla @Jerry100 on antaa linkkejä mistä asuntoja voisi katsella tai muuten antaa vinkkejä, niin laita vaikka yksityisviestiä. Kaupunki johon asetun on yllättäen Fuengirola.
Mites tää keissi menee? Tuliko totaalinen stoppi? Omalta kohdalta voi olla tyytyväinen, ettei ulkomaan ajalla ollut mitään tällaistä shaibaa.
 

Glove

Jäsen
Minuakin kiinnostaisi Espanja pitkällä tähtäimellä. Oli jo syksyllä tarkoitus aloittaa kielen opiskelu, mutta sattuneista syistä se jäi aikomukseksi. Mutta eipä näin corona-aikana olekaan mikään kiire lähteä. Ensi syksynä jos aloittaisi kielen opiskelun ja jokunen vuosihan siinä menee ennen kuin osaa sen verran, että pärjää paikallistenkin kanssa. Mutta eihän sitä tiedä vaikka siellä olisi esim. viiden vuoden päästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös