Töitä, mutta mistä?

  • 328 784
  • 1 617

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Noista kuvista ja hakemuksista tuli mieleen tarina, mahdollisesti kaupunkisellainen. Johonkin tehtävään oli tullut paksu nippu hakemuksia. Hakemuksien käsittelijä oli napannut pinosta n. puolet, paiskannut roskiin ja totesi, että tänne ei oteta huonotuurisia hakijoita.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Noista kuvista ja hakemuksista tuli mieleen tarina, mahdollisesti kaupunkisellainen. Johonkin tehtävään oli tullut paksu nippu hakemuksia. Hakemuksien käsittelijä oli napannut pinosta n. puolet, paiskannut roskiin ja totesi, että tänne ei oteta huonotuurisia hakijoita.
Oma entisaikojen esimieheni, pienehkön firman toimari, antoi minulle kerran melko lailla tuollaisen vinkin. Ei hänkään sitä ollut itse keksinyt, mutta vähintään puolivakavissaan kyllä sovelsi.

Valittelin nuorena esimiehenä joskus 20 vuotta sitten, että onpa tullut hirveä määrä hakemuksia siihen johonkin assarin tehtävään. Menisi monta tuntia, jos haluaisin lukea nivaskan edes jollakin lailla läpi. Paperilla kun kaikki olivat edessäni, niin lähemmäs vaaksan verran sitä tavaraa pöydällä oli. Esimieheni otti nipusta osan pois ja ehdotti, että laita toinen kasa suoraan roskiin, ja valkkaa paras noista toisista. Sen verran nuori ja kirkasotsainen kyllä olin, että luin yömyöhällä kaikki hakemukset tunnollisesti läpi, ja soittelin sitten seuraavana päivänä lupaavimmat haastatteluun. Mutta eivätpä olisi koirat perään haukkuneet, jos olisin tehnyt kuten toimitusjohtaja ehdotti.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kuvien käyttö normaalissa CV:ssa on hyvin helppoa. Yksi (1) normaali passikuva tai vastaava, ei mitään muuta. Nykyään herättää huomiota eikä välttämättä positiivisella tavalla jos kuvaa ei ole lainkaan, mutta rekrytoija ei halua nähdä sydämiä tai mitään koirakuvia, jolleivät jotenkin liity kiinteästi haettavaan postiin.

Miten helppous tähän liittyy? Tasa-arvoa kovasti ajetaan ja silti ulkonäön perusteella palkataan.

Mutta eivätpä olisi koirat perään haukkuneet, jos olisin tehnyt kuten toimitusjohtaja ehdotti.

Kyllähän tuota nyt tapahtuu. Miksi pitäisi lukea kaikkia hakemuksia läpi, kun tuosta pinosta taatusti löytyy joku kohtuullinen.

Johan joissain rekryilmoituksissakin lukee kannattaa hakea nopeasti, palkkaamme heti sopivan löydyttyä. Sehän voisi toki ollakin mainoslause saadakseen enemmän hakemuksia mistä valita.

Ja taatusti onkin, mutta tuskin se sitä poistaa, että otetaanpa tämä nyt tästä ja muut myöhemmin tulevat roskiin, vaikka niissä ei olisikaan koirien kuvia.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Sain tänään haastattelukutsun todella mielenkiintoiseen työpaikkaan, jonne olen oikeastaan pitkään halunnut.

En ole aikaisemmin ollut nykyisessä tilanteessa eli haluaisin kuulla kokemuksianne. Olen tällä hetkellä erittäin mukavassa työssä, joka on omaa alaani, mutta tuo uusi mahdollinen työ on varmasti juuri sitä mikä minua kiinnostaa ja tiedän sen. Satun tuntemaan entuudestaan mahdollisen esimieheni ja muutamat kaljottelut olemme ottaneet sekä puhuneet tästä jo kauan sitten ensimmäisen kerran.

Kokemuksia ja mielipiteitä siis seuraavaan: työpaikka ei ole varma eli kannattaako nykyiselle esimiehelle tästä mainita ja onko se kohteliasta ylipäätänsä? En ole tällä hetkellä täysin rivimiehistössä, mutta en ole missään esimieshommissakaan. Jotain siltä väliltä kuitenkin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kokemuksia ja mielipiteitä siis seuraavaan: työpaikka ei ole varma eli kannattaako nykyiselle esimiehelle tästä mainita ja onko se kohteliasta ylipäätänsä? En ole tällä hetkellä täysin rivimiehistössä, mutta en ole missään esimieshommissakaan. Jotain siltä väliltä kuitenkin.

Et missään tapauksessa kerro edes parhaalle työkaverillesi suunnittelevasi jotain. Siitä ei ole sinulle mitään hyötyä.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kokemuksia ja mielipiteitä siis seuraavaan: työpaikka ei ole varma eli kannattaako nykyiselle esimiehelle tästä mainita ja onko se kohteliasta ylipäätänsä? En ole tällä hetkellä täysin rivimiehistössä, mutta en ole missään esimieshommissakaan. Jotain siltä väliltä kuitenkin.
Onko olemassa jokin erityinen syy, miksi sinun pitäisi kertoa nykyiselle esimiehellesi että olet hakemassa muualle töihin?

Tekstistäsi voi päätellä, että nykyisessä työpaikassasi jatkaminen on sinulle edelleen varteenotettava vaihtoehto, jos et saisikaan kertomaasi uutta työtä. Sitä suuremmalla syyllä en suosittele, että kertoisit asiasta kenellekään työpaikallasi, varsinkaan esimiehellesi. Nykyinen esimiehesi ei myöskään tee sinun työpaikanhakuasi koskevalla tiedolla mitään. Hän ei voisi kuitenkaan ryhtyä rekrytoimaan seuraajaa tilallesi, jos lähtösi ei ole vielä varma asia.

Jos saat työtarjouksen muualta ja haluat lähteä, sitten vaan irtisanoudut ja sillä siisti. No hard feelings, tätä sattuu ja ihmiset vaihtavat työpaikkaa. Onnea ja menestystä työnhakuun joka tapauksessa.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sain tänään haastattelukutsun todella mielenkiintoiseen työpaikkaan, jonne olen oikeastaan pitkään halunnut.

En ole aikaisemmin ollut nykyisessä tilanteessa eli haluaisin kuulla kokemuksianne. Olen tällä hetkellä erittäin mukavassa työssä, joka on omaa alaani, mutta tuo uusi mahdollinen työ on varmasti juuri sitä mikä minua kiinnostaa ja tiedän sen. Satun tuntemaan entuudestaan mahdollisen esimieheni ja muutamat kaljottelut olemme ottaneet sekä puhuneet tästä jo kauan sitten ensimmäisen kerran.

Kokemuksia ja mielipiteitä siis seuraavaan: työpaikka ei ole varma eli kannattaako nykyiselle esimiehelle tästä mainita ja onko se kohteliasta ylipäätänsä? En ole tällä hetkellä täysin rivimiehistössä, mutta en ole missään esimieshommissakaan. Jotain siltä väliltä kuitenkin.

No ei todellakaan mainita mitään ennenkuin uusi työpaikka on varma.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Oma entisaikojen esimieheni, pienehkön firman toimari, antoi minulle kerran melko lailla tuollaisen vinkin. Ei hänkään sitä ollut itse keksinyt, mutta vähintään puolivakavissaan kyllä sovelsi.

Valittelin nuorena esimiehenä joskus 20 vuotta sitten, että onpa tullut hirveä määrä hakemuksia siihen johonkin assarin tehtävään. Menisi monta tuntia, jos haluaisin lukea nivaskan edes jollakin lailla läpi. Paperilla kun kaikki olivat edessäni, niin lähemmäs vaaksan verran sitä tavaraa pöydällä oli. Esimieheni otti nipusta osan pois ja ehdotti, että laita toinen kasa suoraan roskiin, ja valkkaa paras noista toisista. Sen verran nuori ja kirkasotsainen kyllä olin, että luin yömyöhällä kaikki hakemukset tunnollisesti läpi, ja soittelin sitten seuraavana päivänä lupaavimmat haastatteluun. Mutta eivätpä olisi koirat perään haukkuneet, jos olisin tehnyt kuten toimitusjohtaja ehdotti.


Samaa tapaa meidän tj ehdotti. Samoin että ei käy kun näin vähän hakemuksia. Ei löytynyt näistä vähistäkään sopivaa hommaan joten aloitimme uuden haun samantien. Töitä olisi mutta tekijöitä ei.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Onko olemassa jokin erityinen syy, miksi sinun pitäisi kertoa nykyiselle esimiehellesi että olet hakemassa muualle töihin?

Sanotaanko näin, että terve kunnioitus vallitsee puolin ja toisin enkä ole aikaisemmin tässä tilanteessa ollut. Jotenkin ajattelin ilmoittamisen olevan kohteliasta, mutta ymmärrän täysin sen, ettei mitään sen suurempaa syytä ole. Mutta hyvä tietää!
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Töitä olisi mutta tekijöitä ei.

Just näin, minäpä kerron heti tarinan kun olen kaverin puolesta niin pirun iloinen. Olin kymmenkunta vuotta sitten pukukopissa menossa salibandykentälle kun vieressä kaveri kysyi toiselta, mitä meinaat kesällä? Toinen vastasi, "vissiin ois kysyttävä XXX Oy:stä töitä vaikka enhän minä mistään mitään tiedä tai osaa" Toinen löi kaveriaan ja sanoi, "turpa kii ja kysy, tossa toimari istuu vieressäs" (en ole toimari, yrittäjä kylläkin) ja siitä mies vähän nolona sitten kysyi "niin oliskos mitä kesällä johon minä, että kun noin reippaasti mies kysyy niin eiköhän sitä keksitä. Oli dippaopiskelija silloin ja ymmärrettävästi ei minua tuntenut. Oli meille muutaman kesän konepajassa, teki dippatyön startup kehitysfirmaan ja veti sitä pari vuotta. Siirtyi UPM:lle jonkunlaiseksi käyttöinsinööriksi ja tänään ensimmäinen päivä UPM Kaukaan sahan tuotantopäällikkönä, ymmärtääkseni vieläpä historian nuorimpana UPM:n nimittämänä tuotantopäälikkönä.

Tässä kaveri näytti hevon persettä "suhteista" kitiseville kommunisteille. Perkele kun osaa ja painaa duunia niin urapolku voi olla varsin komeaa luettavaa kuten nyt mielestäni tässä. Ni ei mulla muuta.

Suomessa on aina töitä ja niitä tekemällä ne suhteet kehittyy ja urapolut työkokemusten kautta aukeavat. Tämä oli koko jutun pointti.

Puhun tässä kaverista kun meillä töissä ollessa tutustuttiin ja jamppa on nyt nuoremman pojan kummi.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sanotaanko näin, että terve kunnioitus vallitsee puolin ja toisin enkä ole aikaisemmin tässä tilanteessa ollut. Jotenkin ajattelin ilmoittamisen olevan kohteliasta, mutta ymmärrän täysin sen, ettei mitään sen suurempaa syytä ole. Mutta hyvä tietää!

Toivottavasti se kunnioitus on sitten aitoa. Viimeisin työnantajani Suomessa kävi aika kuumana tai oli vähintäänkin erittäin ihmeissään miksi lähdet ja miksi et kertonut.

En tietenkään kertonut mitään ennen kuin uudet kuviot oli paperilla. Ja siinä raivotessa häneltä sujuvasti unohtui kuinka olin alle vuosi sitten ollut lomautettuna tuotannollistaloudellisista syistä eli vielä vähän rahaa omistajille. Sillä nyt ei ole mitään merkitystä miten duunari pärjää, kai ne jostain sossusta jotain saa. Kahteen kertaan lomautettuna, muutama kuukausi oli vähän keikkaa välissä.

Työnantaja laittaa silmää räpäyttämättä sähköpostin koko henkilöstölle kaikki suureen palaverihuoneeseen klo 13 ja siellä ilmoitetaan YT-neuvotteluista. Puolen vuoden päästä sain vielä kuulla miten noilla oli lisää YT:ta.

Samaan aikaan työntekijän pitää olla täydellisen lojaali ja sietää mitä tahansa. Joku ei aivan täsmää tässä yhtälössä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Miten helppous tähän liittyy? Tasa-arvoa kovasti ajetaan ja silti ulkonäön perusteella palkataan.

Siten, että rekrytoinnit valitettavasti toimivat nykyisin useimmiten noin. Itse olen viimeisen vuoden aikana tainnut pitää neljä avointa hakua, joissa kaikissa on käytännössä CV:t kielletty ja pyydetty täyttämään lomake, joka koostuu muutamasta kysymyksestä. Hakemukset on luettu sitten ilman tunnistetietoja. Valitettavsti vaan koko rekrytoiva maailma ei ihan näin vielä toimi.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Olipas prosessi. Nimet papereissa ja paras heppa voitti. Niin luulen. Onhan siinä oma viehätyksensä, kun yritykset kilpailee omasta ajasta ja työpanoksesta. Uudesta työpaikasta kuullut vain hyvää. Pomokin vaikutti erittäin mukavalta ja hyvällä huumorintajulla varustetulta. Life is good.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olipas prosessi. Nimet papereissa ja paras heppa voitti. Niin luulen. Onhan siinä oma viehätyksensä, kun yritykset kilpailee omasta ajasta ja työpanoksesta. Uudesta työpaikasta kuullut vain hyvää. Pomokin vaikutti erittäin mukavalta ja hyvällä huumorintajulla varustetulta. Life is good.

Sitä ykkössentteriä vähän tai siis paljon jo odoteltiinkin. Tervetuloa mukaan.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Kuvien käyttö normaalissa CV:ssa on hyvin helppoa. Yksi (1) normaali passikuva tai vastaava, ei mitään muuta. Nykyään herättää huomiota eikä välttämättä positiivisella tavalla jos kuvaa ei ole lainkaan, mutta rekrytoija ei halua nähdä sydämiä tai mitään koirakuvia, jolleivät jotenkin liity kiinteästi haettavaan postiin.

Kuvien kaytto normaalissa CV:ssa on tarpeetonta, ellei tyonkuva erikseen edellyta naamatusten esim. asiakkaiden parissa toimimista. Asialliset tyonantajat kylla ilmoittavat, mikali kuva on pakollinen. CV ylipaataan on haastatteluihin valittaessa melko hankala tyokalu, kun joka ikisella ihmisella on omat tapansa tehda CV, ja naita harvemmin nakee edes hyvin tehtyina. Itse hakemusteksti kertoo yleensa paljon paremmin siita, kannattaako kutsua haastatteluun vai ei, ja CV:ssa olevia tai olemattomia asioita voi sitten ruotia haastattelutilanteessa.
 

Grafix

Jäsen
Kuvien kaytto normaalissa CV:ssa on tarpeetonta, ellei tyonkuva erikseen edellyta naamatusten esim. asiakkaiden parissa toimimista. Asialliset tyonantajat kylla ilmoittavat, mikali kuva on pakollinen. CV ylipaataan on haastatteluihin valittaessa melko hankala tyokalu, kun joka ikisella ihmisella on omat tapansa tehda CV, ja naita harvemmin nakee edes hyvin tehtyina. Itse hakemusteksti kertoo yleensa paljon paremmin siita, kannattaako kutsua haastatteluun vai ei, ja CV:ssa olevia tai olemattomia asioita voi sitten ruotia haastattelutilanteessa.

Tiivis CV, jossa on haettavaan työtehtävään liittyvät aiemmat hommat sekä pieni kuvaus mitä ko hakija on kussakin positiossa tehnyt ja saanut aikaan. Sen lisäksi lyhyt hakemus, jossa avaa hieman itseään sekä motivaatiotaan haettavaa tehtävää kohtaan. Kuvalla ei sinänsä väliä, eikä sillä ole ainakaan asiantuntijatehtäviin haettaessa merkitystä. Kaikki hassut fontit, värikkäät paperit, kokeelliset hakemuspohjat tai kymmenet sähköisen hakemuksen liitteet kannattaa jättää väliin. Oleellista on ymmärtää millaiseen paikkaan on hakemassa ja osata tiivistää oma kärkensä tältä pohjalta.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Sanotaanko näin, että terve kunnioitus vallitsee puolin ja toisin enkä ole aikaisemmin tässä tilanteessa ollut. Jotenkin ajattelin ilmoittamisen olevan kohteliasta, mutta ymmärrän täysin sen, ettei mitään sen suurempaa syytä ole. Mutta hyvä tietää!
Suosittelen katsomaan tuon uuden työpaikan kortin loppuun asti, eli haet sinne, etkä kerro mitään tietenkään nykyiselle esimiehellesi. Sitten kun työsopparia ollaan allekirjoittamassa, niin kannattaa keskustella koska uudessa alkaisi työt. Mikäli haluat pitää hyvät välit vanhaan firmaan, niin kesken jotain megaprojektia pahimmassa vaiheessa ei välttämättä liene hyvä lähteä (varsinkin jos irtisanomisaikasi on lyhyt), joten siinä kannattaa pelata vähän sen mukaan mikä jättää parhaan kuvan sinusta. Yleensä uuden rekryn aloittaminen ei ihan viikosta tai kahdesta ole kiinni, ja monesti noissa on paljonkin neuvottelumahdollisuuksia.

Missään nimessä ei kannata edes aloittaa keskustelua mahdollisesta palkankorotuksesta jos jäisit vanhaan firmaan. Siinä jaa kaikille paska maku suuhun. Kun päätät lähteä, niin silloin myös lähdet. Pääosin hyvissä työpaikoissa kuitenkin ymmärretään ihmisen omat pyrkimykset ja toivotetaan vilpittömästi onnea tulevaisuuteen. Aika harva niistä entisistä työkavereistakaan loppuikäänsä samassa firmassa on ja joskus varmasti törmäätte tulevaisuudessakin, siksi kenenkään ei kannata jättää paskaa makua.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Mikäli haluat pitää hyvät välit vanhaan firmaan, niin kesken jotain megaprojektia pahimmassa vaiheessa ei välttämättä liene hyvä lähteä (varsinkin jos irtisanomisaikasi on lyhyt), joten siinä kannattaa pelata vähän sen mukaan mikä jättää parhaan kuvan sinusta. Yleensä uuden rekryn aloittaminen ei ihan viikosta tai kahdesta ole kiinni, ja monesti noissa on paljonkin neuvottelumahdollisuuksia.

Taman kolikon toinen puoli on myos se, etta koska uudella tyonantajalla ei useinkaan ole homma viikosta tai kahdesta kiinni, niin se antaa hakijasta/tulokkaasta myos positiivisen kuvan heti alkumetreilla, etta osoittaa kykya lojaaliuteen hoitamalla edellisen tyonantajan kanssa sovitut asiat kuntoon ennen kuin vaihtaa maisemaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kannattaa muuten ehkä pitää LinkedIn -profiili ajan tasalla, jos etsii töitä. En ole sitä pariin vuoteen päivittänyt, mutta joitain kyselyitä on silti tullut. Eihän minua sentään headhuntata vaan kai näistä voisi haastatteluun kuitenkin päästä kerran kysellään.

Tuo juuri äsken tullut sopisi kyllä minulle ja mielenkiintoinen firmakin. Itse asiassa hain noille joskus takavuosina. En juuri nyt ole vaihtamassa puljua ja tuo olisi toisessa kaupungissakin. En myöskään ole muuttamassa.

Aika leveällä pensselillä siis vedetään ja kaikki muutkin saa saman viestin. Olisi se silti tarvittaessa hyvä päästä haastatteluun tekemättä itse mitään. Ajantasaisella profiililla ehdotuksia tulisi kenties vielä enemmän.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Kannattaa muuten ehkä pitää LinkedIn -profiili ajan tasalla, jos etsii töitä. En ole sitä pariin vuoteen päivittänyt, mutta joitain kyselyitä on silti tullut. Eihän minua sentään headhuntata vaan kai näistä voisi haastatteluun kuitenkin päästä kerran kysellään.
Kyllähän LinkedIn on loistava kanava työnhaussa. Monet henkilöstökonsultit käyttävät tätä kanavaa. Itse en ole kovin aktiivinen, mutta tiedot ovat ajan tasalla ja seuraan hieman alakohtaisia postauksia. Olen pari kertaa kommentoinutkin, mutta hyvin rajallisesti. Tästä huolimatta saan viikoittain kyselyitä kiinnostuksestani avoimia paikkoja kohtaan. Ennätys taitaa olla 4 kyselyä yhden viikonlopun aikana.

Toinen puoli on sitten se, että LinkedInissä ammutaan haulikolla, eli konsultti lähettää saman viestin viidelle kymmenelle potentiaaliselle henkilölle. Toisin sanoen se, että kyselyitä tulee, on hyvä merkki, mutta kyseessä on vasta alkusarja eikä pudotuspelit. Senkin olen huomannut, että suurin osa kyselyistä koskee saman tason paikkaa, mutta toisessa yhtiössä. Sitten ehkä 5% on uralla askel ylöspäin. Toiset 5% toiseen suuntaan. Etenkin isompiin yrityksiin tunnutaan hakevan paljon esimerkiksi johtajia päälliköiksi tai päällikkötason porukkaa asiantuntijahommiin.

Näkisin, että tässäkin hommassa kyselyiden laatu korvaa määrän. Toki, jos kukaan ei ole kiinnostunut, kannattaa varmaan tehdä itsensä ainakin näkyvämmäksi, jos ei muuta.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Aika kova uutinen Taloussanomissa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006209727.html . Tämän voisi tietysti istuva hallituskin lukea ennen kuin jakaa silmittömästi rahaa joka tuutista.

Se mikä tuossa uutisessa pisti silmään niin kuvaan on saatu ammattilainen joista on huutava pula. Pajat palkkaavat toisiltaan kovemmalla liksalla miehiä ristiin rastiin. Jos maassa on yhtään ainoata työtöntä ammattitaitoista hitsaria tai koneistajaa niin syy ei ole työn puutteessa vaan ihmisessä on joku vika tai sitten unelma tilipussista on utopistinen. Homma on nimittäin niin että työstä maksetaan kyllä vähintään kohtuullisesti ja osaajille hyvin.

Tiedän kun viimeksi alkuviikolla soitin monta pajaa että olisin saanut omalle apuja edes pariksi viikoksi niin ketää ei saa liikkumaan ja jokainen puhelimeen vastannut kertoi kärsivänsä itsekin kapasiteettipulasta koska työvoimaa ei ole saatavilla.

Työllisyys sakkaa kun työhön kykenevät ovat jo kaikki töissä. Maassa on iso massa työhön kykenemättömiä tai haluamattomia ihmisiä ja lisää tulee jatkuvasti. Työssäkäyvät varmaan rahoittaisivat mieluummin omaa elämäänsä kuin tulonsiirroilla kansanosaa jota ei kiinnosta.
 
Viimeksi muokattu:

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Iltalehdessä oli mielenkiintoinen tutkivan journalismin juttu. Toimittaja esitti olevansa tämän vuoden ylioppilas, joka on jäänyt ilman opiskelupaikkaa, ja hakevansa "mitä tahansa" työtä.

Kuten arvata saattaa, kaikille aloille ei ollut pääsemistä ihan tuosta vain. Osassa taas töitä olisi tarjolla, jos osallistuu työnantajan järjestämään koulutukseen (esim. taxi- ja vartiointiala).

Sen sijaan mm. siivoamaan tai kaupan kassalle olisi voinut päästä vaikka heti ilman koulutusta.

Tässä alla jutun lopusta lyhyt yhteenveto - joka lienee myös vastaus ketjun otsikon kysymykseen:
  • Siivousala (SOL, Lassila & Tikanoja): Joihinkin tehtäviin vaaditaan laitoshuoltajan koulutusta tai kokemusta, mutta monissa paikoissa hakija perehdytetään tehtäviinsä. Avoimia paikkoja runsaasti.
  • Kaupan ala (HOK-Elanto, Kesko): Täysi-ikäinen voi päästä myyjäksi ilman kokemustakin, tehtävissä arvostetaan hyvää asennetta. S-ryhmällä ja Keskolla myyjä-tittelillä yhteensä noin 150 avointa työpaikkaa ympäri Suomen.
  • Ravintola-ala (Hesburger, McDonald’s): Työnantaja kouluttaa työtehtäviin ja tarvittaessa myös työssä vaaditun hygieniapassin. Paljon erityyppisiä työsuhteita tarjolla koko Suomessa.
  • Muuttotyö (Niemi): Tehtäviin perehdytetään. Haussa lisäpisteitä ajokortista ja työturvallisuuskortista. Keikkatyötä tarjolla pääkaupunkiseudulla ja Tampereella.
  • Lisäksi TE-toimiston työpaikkailmoitusten perusteella ilman koulutusta pääsee nopeastikin esimerkiksi myyntiedustajan tai henkilökohtaisen avustajan tehtäviin.
(Lähde: Iltalehti)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös