Tässä otsikossa keskustelemme lihapullista

  • 2 333
  • 21

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
SergeiK kirjoitti:
Olisikohan joillain syytä tutkituttaa suhteellisuudentajunsa, jos on kanttia väittää oman maun olevan kohdallaan ja ketjuun vastanneilla 35 muulla Jatkoaikalaisella makuaistit perseestä?

Ei ainakaan minulla.

Jos joku vakavalla naamalla väittää tuotteen maistuvan samalta kuin muut einespullat, niin seison kehoitukseni takana.

Edelleen olen itse valmis myöntämään, että parempiakin lihapullia on, mutta ne eivät kyllä löydy einesosastolta. HK:n omat "Mummon pyörykät" (tai jotain sinne päin?) ovat myös keskimääräistä parempia, mutta eri tyyppisiä - täyteläisemmän makuisia, mutta vähemmän maustettuja. HK:n, Atrian ja Lidlin peruspullat ovat niitä jauhon makuisia, joita välttelen. Felixin pakastepullat ovat astetta parempia, mutta eivät silti kovin hyviä. Lihatiskeiltä saa yleensä parhaimmat vähittäismyyntilihapullat, mutta niitä ei voi oikein ostaa viikoksi etukäteen (käyn yleensä vain kerran viikossa kaupassa.)

Jos joku osaa vinkata Potkua parempia einespyöryköitä, niin suurena lihapullien ystävänä otan neuvosta vaarin!

Eiköhän negatiiviset kommentit selity pitkälti pettymyksellä odotusten suhteen - mitä tietenkin HK:n markkinointiosasto on tehtävänsä mukaisesti ruokkinut. Silti Potku on parannus einespullien tarjontaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vaughan kirjoitti:
Jos joku vakavalla naamalla väittää tuotteen maistuvan samalta kuin muut einespullat, niin seison kehoitukseni takana.
No jos oikein aletaan luokittelemaan, niin ei, kaikki einespullat eivät maistu samalta. Voin korjata painostuksen alla aikaisempaa lausuntoani

Trenchtown kirjoitti:
paketti mitä tahansa eineslihapullia

muotoon "paketti niitä toiseksi paskimpia eineslihapullia."
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Vaughan kirjoitti:
Jos joku osaa vinkata Potkua parempia einespyöryköitä, niin suurena lihapullien ystävänä otan neuvosta vaarin!
Oletko kokeillut Krouvarin lihapullia? Löytyy hyvinvarustetuista ruokakaupoista pakastealtaasta. Pintaan vähän Auran tulista sinappia niin siinä on hyvä einessapuska.

Ja minä myönnän ihan suoraan, että odotukset Potkun suhteen olivat kovat. Vihdoinkin oli tullut markkinoille tulinen naposteltava, joka oli naurettavan helppo valmistaa. Toteutus sitten oli odotuksiin nähden pettymys. Se on sitten näkökulmasta kiinni, onko vika enemmän odotuksissa vai tuotteessa. Sallin toki jokaisein itse päättää, pitääkö Potkusta vai ei ;)

Ja Dr. Pepperistä pitäminen nimenomaan vaatii kehittyneitä makunystyröitä. Taviksille se ei maistu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vaughan kirjoitti:
Jos joku osaa vinkata Potkua parempia einespyöryköitä, niin suurena lihapullien ystävänä otan neuvosta vaarin!
Tästä innostuneena kävin tutkimassa kauppareissullani einespyörykkävalikoimaa ja mukaan tarttui Korpelan rasia Pikkuherkku-lihapullia. En tiedä, kuinka yleisiä nuo ovat, mutta ainakin Prismasta löytyi. Pakkaus oli sellainen puna-vihreä muoviboksi. Lihapitoisuus oli kiitettävä 84% ja ainakin kylmänä tuntui mausteita olevan ihan kohtuullisesti.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Vaughan kirjoitti:
Jos joku osaa vinkata Potkua parempia einespyöryköitä, niin suurena lihapullien ystävänä otan neuvosta vaarin!

Saarioisten (?) herkkupyörykät ovat mitä mainioimpia?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
avatar kirjoitti:
Kaikki koneellisesti tuotetut "liha"pullat nyt vain ovat mielestäni skeidaa.
Jaa, ilmeisesti sinulla on sitten varsin laaja kokemus näistä palleroista. Meinaan vain, ettei nuo Korpelan pikkupallerot olleet ainakaan kovin pahoja, ja lihapitoisuuskin oli 84. Taitaa päästä aika liki kotipullia. Pidän toki itse tehdyistä enemmän, mutta joksikin elokuvamätöksi tai pikaruuaksi ihan hyviä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
sampio kirjoitti:
Jaa, ilmeisesti sinulla on sitten varsin laaja kokemus näistä palleroista. Meinaan vain, ettei nuo Korpelan pikkupallerot olleet ainakaan kovin pahoja, ja lihapitoisuuskin oli 84. Taitaa päästä aika liki kotipullia. Pidän toki itse tehdyistä enemmän, mutta joksikin elokuvamätöksi tai pikaruuaksi ihan hyviä.

No siis en nyt toki tarkoita, että mikään asiantuntija olisin, mutta noita kaikenmaailman teollistuotanteisia pullia, mitä Prismoista ja vastaavista löytyy altaista, niin on tullut maisteltua useampia, koska tosiaan kuten sanoin, nälänpoistajiksi ihan ok-makuisia ja mikä tärkeintä, nopeita.

Korpelan pulla ei sano minulle mitään, että pitää kyllä vaikkapa sitten tutustua joskus. Itsetehdyt pullat kunnon naudan paistijauhelihasta ovat kuitenkin aina aivan eri luokan juttu kuitenkin mielestäni. Vähän ehkä kärkkäästi sanoin tuon skeidajutun noista koneellisista, mutta katsos, ruoka on sen verta vakava asia, että siitä ei parane heittää vitsiä :D
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kiitoksia kaikille vinkinantajille! Täytynee tutustua mainittuihin tuotteisiin seuraavien kauppareissujen jälkeen. Tänään olisi sitten kuulemma jälleen Potkua tarjolla paikassa johon menen katsomaan Tapparan ja Kerhon peliä. Jatketaan analysointia...

Avatarille vielä, että olen ehdottomasti samaa mieltä itse tehtyjen lihapullien ylivoimaisuudesta - varsinkin kun jokainen varmasti oppii muutaman kokeilun jälkeen juuri omia makuhermoja hivelevän raaka-aine ja mausteyhdistelmän. Itse en kuitenkaan koska laita ruokaa arkisin, vaan iltapalan täytyy aina olla jollain tavalla "valmista" (myönnän että pakastimeen voisi tehdä kaikenlaista varastoon.) Viikonloput ovat sitten asia erikseen...
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Vaughan kirjoitti:
Avatarille vielä, että olen ehdottomasti samaa mieltä itse tehtyjen lihapullien ylivoimaisuudesta - varsinkin kun jokainen varmasti oppii muutaman kokeilun jälkeen juuri omia makuhermoja hivelevän raaka-aine ja mausteyhdistelmän.

Uusavuttomat voivat säätää oman lihapulla/mureketaikinansa helposti tyyliin 500 g jauhelihaa, puoli pussia sipulikeittoaineksia, 1 kanamuna. Kaikki sekaisin ja uuniin. Ulos kun on kypsää. Hyvää ja helppo tehdä joskin joka kerta täsmälleen samanmakuista.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pressiboxi kirjoitti:
Uusavuttomat
Tuota nyt varmaan ole niin tosissaan heitetty, mutta itse teen jauhelihapihvit juuri niin, että korppujauhoja, vähän vettä , paketti jauhelihaa, yksi kananmuna ja pussillinen sipulikeittoaineksia. Joskus olen itseni kokiksi opiskellut, joten uusavuttomuudesta ei ole kyse. Naurettavan helppoa mutta toki niin kuin Pressiboxi kirjoitti, eli joka kerta saman makuista. Tosin sehän ei ole huono asia.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kuuluisi reseptipuolelle mutta laitetaan nyt tähän:

1dl korppoujauhoja
2dl vettä
1 kananmuna
1 pss sipulikeittoaineksia.
400-500g naudan jauhelihaa(tai paistijauhelihaa)

Sekoitetaan nuo ensin ja sitten lisätään:

1 pikkupurkki tomattipyrettä
hivenen ketsuppia
mustapippuria
Santa MArian grillaus & yleismaustetta
Tabasco Habaneroa
Chilijauhetta
(1 sipuli pilkottuna)

Sitten vaan palloiksi ja noin 25-30 min 225 asteisessa uunissa.

Ei ole muuten vaikeeta.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Trenchtown kirjoitti:
Tuota nyt varmaan ole niin tosissaan heitetty, mutta itse teen jauhelihapihvit juuri niin, että korppujauhoja, vähän vettä , paketti jauhelihaa, yksi kananmuna ja pussillinen sipulikeittoaineksia.

Ilmaisu oli melko huono joo. Mutta tolla reseptillä on hyvä aloittaa jos monimutkaisemmat setit ei jostain syystä onnistu. Jatkossa sitten voi lisätä/ kokeilla tohon pohjaan haluamiaan variaatioita jne.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kannattaa kokeilla naudan sekaan joskus karitsaa, antaa hiukan pehmeämmän sävyn palleroille. Kerran joku konsulentti suositteli ja ihan hyvää oli. Itse laitan sipulikeittoaineksista huolimatta myös tuoretta sipulia mukaan tai sitten maustan erikseen, tuore sipuli on kuitenkin liki vakio.
 

Jeffrey

Jäsen
sampio kirjoitti:
Kannattaa kokeilla naudan sekaan joskus karitsaa, antaa hiukan pehmeämmän sävyn palleroille. Kerran joku konsulentti suositteli ja ihan hyvää oli.

Niin karitsaahan käytetään maailmalla hyvin usein noissa lihapullissa. Suomessa kun karitsaa ei ole niin helppo saada niin suositellaan käyttämään 50/50 naudan ja possun jauhelihaa. Tulee maukkaampaa ja mureampaa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Jeffrey kirjoitti:
Suomessa kun karitsaa ei ole niin helppo saada niin suositellaan käyttämään 50/50 naudan ja possun jauhelihaa. Tulee maukkaampaa ja mureampaa.

Makuasioita varmaan. Itse olen joskus erehtynyt tekemään sikanaudasta lihapullia ja kaduin sitä vielä pitkään kun kuitenkin päätin syödä tuotokseni loppuun. Henkilökohtaisesti en laita porsaan lihaa enää lihapulliin ikinä. Pekoni on sitten asia erikseen. Hirvestä kuulemma tulee hyviä pullia, en tiedä kun en ole tehnyt. Lampaanlihaa sinänsä en välitä itse kovin paljon syödä, mutta toki varmasti kokeilemisen arvoinen juttu voisi olla noin lihapullien seassa.
 

Jeffrey

Jäsen
avatar kirjoitti:
Makuasioita varmaan. Itse olen joskus erehtynyt tekemään sikanaudasta lihapullia ja kaduin sitä vielä pitkään kun kuitenkin päätin syödä tuotokseni loppuun.

Oujee... Ihan bränäri lihapullaketju!

Niin. Juuri tuon possun maun takia siihen laitetaan myös nautaa. Tietysti kannattaa kokeilla esim. suhteita 80/20 jos possusta ei oikeasti dikkaa. Possu tuo kuitenkin pulliin rasvaa ja mureutta.

Itse tein tuossa jokinaika sitten oiskos ollut peräti Jamie Oliverin ohjeella "Italialaisia" lihapullia. Joihin juuri tuli puolet sikaa ja nautaa. On vaikea sanoa oliko nuo parempia kuin "suomalaiset" lihapullat kun ne olivat niin erilaisia ihan jo reseptiltään.
 

lihaani

Jäsen
-500 g paistijauhelihaa
-paketti amerikan pekonia
-iso sipuli
-lihaliemikuutio
-1 dl vettä
-korppujauhoja
-kananmuna
-mustapippuria
-loraus makeaa chilikastiketta

Paista pekoni rapeaksi ja hetken jäähdyttyän pilko se pieniksi muruiksi. Älä pese pannua. Silppua sipuli hienoksi ja ruskista se pekonin paistinrasvassa. Liota lihaliemikuutio desissä kuumaa vettä. Siirrä kaikki em. kamat kulhoon ja lisää perään pippuri, chilikastike ja jauheliha. Vaivaa taikinaa hieman ja lisää kananmuna. Jos taikina tuntuu vaivatessa löysälle, laita korppujauhoja sen verran, että pyörykkä pysyy kasassa.

Pyöritä pieniä pullia ja paista mielellään pannulla. Tulevat uunissakin (200 astetta/10-15min), mutta väri ei ole niin hyvä kuin pannulla paistettaessa.

Sviddu kun ovat hyviä kunnon perunamuussin kanssa!
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lihapullat on mahtavia, siis kotitekoiset.

ipa rules kirjoitti:
1dl korppoujauhoja
2dl vettä
1 kananmuna
1 pss sipulikeittoaineksia.
400-500g naudan jauhelihaa(tai paistijauhelihaa)

Aika sama resepti mikä meilläkin. Sipulikeittoaineksia en ole kokeillut, mutta mielestäni paloiteltu sipuli riittää ja sitten mausteita laitetaan näppituntumalta maustepippurista jauhelihamausteeseen, mitä sitten kaapista sillä hetkellä löytyykin.

ipa rules kirjoitti:
Sitten vaan palloiksi ja noin 25-30 min 225 asteisessa uunissa.

Ei ole muuten vaikeeta.

Todellakin aivan naurettavan helppoa ja taikinan saa tehtyä hyvin nopeasti. Voishan nuo pannullakin paistaa, mutta uuniin ne yleensä tulee laitettua. Kylkiäisenä keitettyä perunaa tai makaronia.

Kaupan lihapullista itselleni on jäänyt ainoastaan kauhea mielikuva sitkeistä kumipalloista, enkä ole niitä sitten 80-luvun maistanutkaan (ellen sitten tietämättäni).
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Itse tehdyt tai ei ollenkaan. Tuo sipulikeittopussi on hyvä tapa saada takuu hyviä pullia ja sittenhän sitä kannattaa hieman tuunata mausteilla.

Sikanautaa? Itse pyrin pääasiassa laittamaan vähintään paistijauhelihaa jos härän jauheliha on päässyt loppumaan. niin selvennykseksi, että saan tuota härän jauhelihaa tutun farmin kautta, kun joku härkä taittaa jalkansa tai muuten hätäteurastetaan. Puhelin soi ja kysytään, että paljonko otat? Yleensä 5 kiloa on sopiva määrä puolen kilon pakkauksissa.

Teen pullat pieniksi ja uunissa annan olla semmoset 35-50 minsaa, että ne ovat kovia. Sitten vaan kulhoon ja kattomaan töllöä.

Kastike vinkki: Tuunaa perus kermakastike Creme cruisinella, voilla, sinapilla, pippurilla ja tietenkin uudella satsilla kermaa. On muuten sydämellä tehty vaikkakaan ei sydämelle. Kettu, että on hyvää.
 

Anadigi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Junnon kravatti ja Mikin ylädekki
Amerikan pekoni toimii mureketaikinassa kuin tauti, kuten joku muukin täällä mainitsi. Eikä pekonia ole edes pakko paistaa, sen voi pilkkoa ihan tuoreeltaan mureketaikinan joukkoon.

Itse olen vähentänyt korppujauhojen määrää perusreseptissä, en tykkää liian mureista pyöryköistä. Tuon ipa rulezin reseptin veden kun korvaa kermaviilillä tai kermalla, niin avot. Maustamiseen käy mainiosti vaikkapa taco-mausteseos, kunhan ei ihan koko pussia sinne kaada.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viikonlopun ruokalistaa miettiessäni, samalla kun ketjua luen, niin tulipahan mieleeni että voisi tehdä viikonloppuna sellaisia italialaisia nyrkin kokoisia lihapullia pastan kanssa, jos jollain olisi joku hyvä resepti heittää kun ei viitti aina mennä googlen mukaan. Kiitos.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös