Mua hämmästyttää tässä keskustelussa kerta toisensa jälkeen se, että porukka jaksaa verrata nykyistä sarjajärjestelmää 1990-luvun vastaavaan, vaikka nuo asetelmat eivät vertaudu keskenään mihinkään. Vuoden 2000 jälkeen Liiga on ollut täysverinen ja käytännössä suljettu ammattilaissarja. Kaiken moraalivenkoilun ja urheiluromantiikan voi siis unohtaa, koska käytännössä Liiga on vain sen osakkaiden omistama ja heidän etujaan varten toimiva organisaatio. Homma toimii niin pitkään kuin raha virtaa ja tukijoita ja katsojia riittää.
Tällä mallilla ei ole mitään tekemistä sen järjestelmän kanssa, missä maan kaikki sarjat kuuluivat Jääkiekkoliiton alaisuuteen, ja missä kilpailu sarjojen välillä oli vapaata. Puoliammattilaisuus oli lisäksi omiaan tasaamaan urheilullisia tasoeroja sarjojen välillä. Hyvät pelaajat saattoivat sitoutua vuosiksi vaikka johonkin divariseuraan, koska kävivät paikkakunnalla myös siviilitöissä, mikä mahdollisti satunnaiset liiganousut myös monille divariseuroille.
Pitäisi olla päivänselvää, ettei homma enää nykyaikana toimi näin, minkä vuoksi vuosikymmenten takaisten aikojen haikailu on jokseenkin hedelmätöntä. Suomen surkeaakin surkeammilla markkinoilla vähäiset yhteistyörahat suuntautuvat ammattilaisympäristössä lähes yksinomaan Liigaan. Avoimien sarjojen ja ammattikiekon yhdistäminen vaatisi vakaamman taloudellisen ympäristön, missä seurojen olisi hyvä toimia silloinkin kun urheilullinen putoaminen tapahtuu. Nykyinen Mestis tarvisisi toisinsanoen valtavasti lisää näkyvyyttä (tv-sopimus), tukijoita sekä maksavaa yleisöä.
Lähetin aikoinaan Liigan silloiselle puheenjohtaja Urpo Helkovaaralle kiukkuisen tekstiviestin, kun Liiga esti Sportin urheilullisen nousun sarjaan. Helkovaara vastasi minulle, ettei Liiga ole suljettu. Nyt mä toistan samaa mantraa: Ei Liigaa ole suljettu. Sinne otetaan uusia osakkaita mukaan, kun ehdot ja olosuhteet uusien tulijoiden kohdalla täyttyvät. Onko tämä järkevä tapa jatkuvasti paisuttaa joukkuemäärää? Ei minusta, mutta kyse ei olekaan siitä mitä mieltä minä olen, vaan siitä millaiseksi sarjajärjestelmä on herrojen toimesta rakennettu.
Mun mielestä on hassua syyttää Heikki Hiltusta tai Sportia ja muita liigan viime vuosien alisuorittajia sarjajärjestelmästä. Ehkä kannattaa tiedustella Kärppien, Tapparan, Tepsin ja HIFK:n toimistolta, miksi pienseurojen johtajat kelpaavat Liigan keulakuviksi johtovirkoihin. Voisiko myös olla niin, että tosiasiassa HIFK:n pukuosasto ei hirveästi edes kaipaile Jokereita samalla hiekkalaatikolle? Mistäs minä tiedän, mutta kunhan tuli mieleen..
PS. Ei minulla henkilökohtaisesti ole mitään Jokereita tai heidän liigassa pelaamistaan vastaan.