Tähtien Sota Disneylle – Jedien todellinen paluu

  • 531 663
  • 3 313

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Tähtien Sodan luoja päätti luovuttaa Tähtien Sodan (ja Indiana Jonesin) oikeudet Disneylle myymällä Lucasfilmin. Samainen tuotantoyhtiö osti aikaisemmin Marvelin ja teki ehkäpä parhaimman Marvelin supersankarileffan The Avengersin. Samalla Disney ilmoitti tekevänsä seitsemännen Tähtien Sota -elokuvan, jonka alustava julkaisuvuosi on 2015. George Lucas toimii neuvonantajana Disneylle. Disney puolestaan on tunnettu siitä, että se kunnioittaa perinteitä, myös ostamansa tuotesarjojen kohdalla. Tämä voi ehkä olla todella hyvä uutinen Tähtien Sodan faneille tai sitten luvassa on todellista lapsellista mikkihiireilyä.

Spekulaatiot ovat luonnollisesti jo alkaneet tulevasta elokuvasta. Mihin ajankohtaan Tähtien Sodan kaanoniin tuleva elokuva sijoittuu? Tuleeko mukaan Amiraali Thrawn? Ovatko alkuperäisen trilogian näyttelijöistä joku uudessa elokuvassa? Säilyykö Jar Jar Binks hengissä?

Hollywood.com on hieman päässyt pintaa syvemmälle pyytämällä kommentteja alkuperäisen trilogian sankarilta, Luke Skywalkeria näytelleeltä Mark Hamillilta. Hän totesi Lucasin alkuperäisen vision olleen n. 30-40 vuotta alkuperäisen trilogian jälkeen, jolloin Hamill vanhana Jediritarina jättäisi soihdun uudelle sankarille, uudelle jediritarille. Myös Carrie Fisherin Leia olisi tämän vision perusteella ainakin jossain roolissa mukana. Tosin tuo visio olisi enemmänkin episodi ysin kohdalla.

Disney tulee varmasti suunnittelen Tähtien Sodan uuden tulemisen huolella ja hartaasti. Kyseessä on miljardiluokan elokuvasarja ja itse Lucasfilmin ostaminenkin maksoi Disneylle rahana neljä miljardia dollaria sekä osakkeita Lucasille. Lucas tulee erään raportoinnin mukaan lahjoittamaan tuon käteissumman suurimmaksi osaksi koulutukseen.

Mitä itse toivot uudelta Tähtien Sodalta ja uskotko, että Tähtien Sota tulee jatkamaan vielä menestyksekkäästi?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jees, Star Wars -ketjua ei kaiketi täällä ollutkaan, ihme kyllä?

Niin. Aika moni aihepiirin fani on tuntunut ottavan tämän kaupan aika raskaasti ja osaltaan ihmettelen, että miksi v***ssa? Ensinnäkin George Lucas on ollut vuosikaudet jo melko ahne ja härskikin rahastaja. Alkuperäistä trilogiaa on muunneltu tietokone-efektein lukuisia kertoja ja myyty sitten uusina DVD-julkaisuna ja ties minä. Puhumattakaan kaikenlaisista aihepiirin oheistuotteista joita on nähty iät ja ajat. Lisäksi ne suuresti pelätyt lapsellisuusjutut nyt Lucas on toteuttanut jo ihan itse, että vaikea kuvitella Disneyn pistävän tuosta pahemmaksi.

Kuten avausviestissä jo tuli ilmi, ei Disney ole juuri Marvelinkaan sisältöön puuttunut. Miksi sitten tekisi sen Star Warsin kohdalla joka ihan yhtä lailla omaksi jutukseen muovautunut ilmiö, jossa on tietyt sääntönsä? Tuskin Disneylla ovat ihan asioista kujalla olevaa porukkaa. Nimenomaan varmasti tajuvat eri brändien arvon. Turha siis on mitään suurta Saatanaa Disneysta kehittää tämän myötä. Toki jos on suhtautuminen ollut nihkeä aina tuota megakorporaatiota kohtaan, niin ok. Hyvin on monelle kriitikolle Disneyn piirrosleffat ja Pixarin animaatiot tuntuneet maistuvan. Puhumattakaan näistä Marvel-filmatisoinneista.

Hyväähn tässä on se, että suurella todennäköisyydellä Lucas ei noita tulevia elokuvia ohjaa, joten siltä kantilta ne voi olla jopa parempiakin kuin viimeisin trilogia. Paljon tietysti riippuu käsikirjoituksesta myös. Naiiviutta niissä takuulla on, mutta niin pitääkin. Alkuperäisetkin elokuvat oli varsin naiiveja ja suorasukaisia ja monella tapaa mustavalkoisia. Se nyt on sarjan yksi keskeinen elementti. Star Wars ei ole sci-fiä, vaan fantasiaa avaruudessa, eikä sen tarvitse olla erityisen loogista. Sinänsä naiiviuus ei uudemmassa trilogiassakaan häirinnyt, mutta tyylittömyys, muovimaisuus ja liiat tarinasta irrallaan olevat elementit häiritsi. Monet jutut tuntui siltä, että ne oli tehty jo valmiiksi kaikenlaisia sivutuotteita varten.

Tuosta kaikesta huolimatta kaikki leffat tuli katseltua teatterissa, joku niistä muistaakseni parikin kertaa. Sitä se fanius on. Myös tulevat elokuvat tulee mentyä katsomaan, on ne sitten mitä on.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jos ei palata ensimmaisten 3 filmatun osan tiettyyn synkkyyteen niin näkemättä paskaa. Disney kyllä osaa pilata hyvänkin käsikirjoituksen lapsellisilla huumorin yrityksillä ja tekemällä leffoista koko perheen leffoja.
Toki, mahdollisuus on että jollain Disneyllä on isot pallit ja seuraavista 3 jaksosta tulee jedin paluun jälkeiseen aikaan sijoittuva eepos jossa synkkyyttä ei puutu. Pakko ne on joka tapauksessa katsoa, mutta pelkään pahasti että tulen pettymään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä aloitus.

Odotan itse kovasti sillä Tähtien sota -saaga on ollut osa nuoruuttani elokuvien ja pelien muodossa. Edelleen kyseinen scifi-maailma on itselleni se kiinnostavin.

Toivon, että tulevien elokuvien ohjaajaksi ja tekijäksi kiinnitetään jokin kova nimi. Hienoa olisi jos Tähtien sota palautettaisiin kartalle yhtä tyylikkäästi kuin Batmankin palautettiin Chris Nolanin toimesta. Entä jos Nolan Batmanin jätettyään ryhtyisi...? Olisi huippua. Toivon myös Amiraali Thrawnia elokuvasarjan pahikseksi ja Mark Hamillin paluuta Luken rooliin vanhana jedimestarina.

Jos ei palata ensimmaisten 3 filmatun osan tiettyyn synkkyyteen niin näkemättä paskaa. Disney kyllä osaa pilata hyvänkin käsikirjoituksen lapsellisilla huumorin yrityksillä ja tekemällä leffoista koko perheen leffoja.
Toki, mahdollisuus on että jollain Disneyllä on isot pallit ja seuraavista 3 jaksosta tulee jedin paluun jälkeiseen aikaan sijoittuva eepos jossa synkkyyttä ei puutu. Pakko ne on joka tapauksessa katsoa, mutta pelkään pahasti että tulen pettymään.

Sopivasti synkkyyttä olisi hyvä, mutta mielestäni Episodien 1-3 ongelma oli heikossa näyttelijätyössä ja naurettavan huonossa dialogissa. Vaikka englanti ei ole äidinkieleni, kuulostivat näyttelijöiden repliikit melkein joka tilanteessa täysin naurettavilta. Eli syyttäisin enemmän käsikirjoitusta ja ohjausta. Toki Jar Jar Binksillä oli oma turha roolinsa. Esimerkiksi 3. episodihan on todella synkkä, mutta juoni ja näyttelijätyö on aivan naurettavaa, ettei synkkiä tapahtumia voi ottaa kuin huumorilla: "Haha nyt se yhtäkkiä menee tappamaan lapsia!".
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Sinänsä olisi mielenkiintoista, jos jossain vaiheessa SW-leffan joka sijoittuisi tuohon enemmän peleistä tuttuun Old Republic ajanjaksoon, joka tapahtuu noin 4000 vuotta ennen tämän leffatrilogian tapahtumia. Mielestäni paljon mielenkiintoisempaa materiaalia ja olisi nähdä leffa Revanista ja kumppaneista.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toivottavasti leffoista tulee ns. aikuismaisia tyyliin Nolanin Batman-trilogia. Mielenkiinnolla odotan, mitä saavat aikaan, vaikka tietysti coolia olisi sanoa, että näkemättä paskaa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
George Lucas toimii neuvonantajana Disneylle. Disney puolestaan on tunnettu siitä, että se kunnioittaa perinteitä, myös ostamansa tuotesarjojen kohdalla. Tämä voi ehkä olla todella hyvä uutinen Tähtien Sodan faneille tai sitten luvassa on todellista lapsellista mikkihiireilyä.

Jos Lucas saa liian ison roolin, luvassa on lapsellista mikkihiireilyä episodien 1-3 ja animaatiosarjojen hengessä. Valitettavasti nykypäivän lapsille episodit 1-3 ovat Star Wars, eivät mitkään muinaiset leffat, jotka ovat heidän isiensä ikäisiä tai vanhempia.

Spekulaatiot ovat luonnollisesti jo alkaneet tulevasta elokuvasta. Mihin ajankohtaan Tähtien Sodan kaanoniin tuleva elokuva sijoittuu? Tuleeko mukaan Amiraali Thrawn? Ovatko alkuperäisen trilogian näyttelijöistä joku uudessa elokuvassa? Säilyykö Jar Jar Binks hengissä?

SW-kirjoista tuttu amiraali Thrawn on niin tylsä ja ponneton hahmo (kuten 99% SW-kirjojen hahmoista), että toivottavasti vanhaa Imperiumia ei enää lämmitellä. Saisivatkin tehdä radikaalin vedon ja nakata koko SW-kirjakaanonin vessasta alas samalla kun leffakaanon jatkuisi aivan uudella tavalla.

Tai sitten episodi 7:n pääpahis on Darth Jar Jar, joka kääntyi Voiman pimeälle puolelle ja muuttui gangsta-räppääjäksi reggae-rastapään sijasta.

Lucas tulee erään raportoinnin mukaan lahjoittamaan tuon käteissumman suurimmaksi osaksi koulutukseen.

Olisi ennemmin myynyt faksilla koko hoidon Sir Penalle. Siitä olisi tullut parempi lopputulos kun Darth Pena olisi todennut uudelle tuotantotiimille, että "vittu sä koulutat niitä jedejä".

Mitä itse toivot uudelta Tähtien Sodalta ja uskotko, että Tähtien Sota tulee jatkamaan vielä menestyksekkäästi?

En oikein toivo yhtään mitään, loppujen lopuksi vain alkuperäistrilogia merkitsee enemmän. Toki toivon mieluummin parempaa ja uskottavampaa uutta episodia kuin huonompaa ja muovisempaa, ja varmasti leffan menen katsomaan, jos siinä esim. Mark Hamill ja Carrie Fisher olisivat mukana. Hyvää viihdettähän tuosta varmaan saataisiin, kunnon eskapistista avaruusfantasiaa vailla realismin ripettäkään ja täynnä kunnon sankareita ja konnia. Siis edellyttäen, että tuosta ei tule episodien 1-3 kaltaista pahvisen kömpelöä teiniangstin ja hassunhauskuuden sillisalaattia.

Saisivat palkata suoraan jonkun Renny Harlinin asialle, Renny osaa ison budjetin toimintapainotteisen viihteen teon. Nolan yms. tuskin lähtee remmiin, koska ei varmasti saisi itse tehdä riittävästi taiteellisia päätöksiä käsikirjoituksen ja toteutuksen suhteen eikä Nolan tee 3D-elokuvia, jollainen Star Warsista varmasti tehdään.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Mä pelkään, että tässä nähdään Jar Jar Binksin seikkailut. Tai idioottimaisen näköisiä hahmoja mallia Clone Wars. Toivon toki parasta, mutta ennakko-odotukset eivät ole korkealla.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Sopivasti synkkyyttä olisi hyvä, mutta mielestäni Episodien 1-3 ongelma oli heikossa näyttelijätyössä ja naurettavan huonossa dialogissa. Vaikka englanti ei ole äidinkieleni, kuulostivat näyttelijöiden repliikit melkein joka tilanteessa täysin naurettavilta. Eli syyttäisin enemmän käsikirjoitusta ja ohjausta..


Ero ensimmäisten ja jälkimäisten välillä on se, että ensimmäisissä henkilöohjauksesta ja kässärin pökkelyyksistä uloskirjoittamisesta piti kulisseissa huolen Carrie Fisher. Naisen merkityksen ymmärsi vasta kun näki Lucasin ohjaamat jatkotrilogian. Ei henkilöohjausta eikä tekstinhiontaa kuvausten aikana.

toki tarinakehyskin oli huonompi, ja ennen kaikkea timeline muutokset -ttui (Amidala EI kuollut synnytykseen).
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Eipä tämä kauppa mua sanottavammin yllättänyt. Onhan Lucasilla ja Disneyllä jo vanhastaan hyvät yhteydet, tästä vahvin esimerkki Disneyn huvipuistoissa oleva Star Tours -laite, jossa turistialus epähuomiossa eksyy ep IV:n lopputaisteluun.

Samoin puistoissa myydään SW-oheistuotteita, toki Disneyllä maustettuina. Huvittava anekdootti tässä on SW-pelikortit, joissa Minni Hiiri on Leia ja Mikki taas Luke. Han Solon liivin on saanut pukea päälleen Aku itse.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tähtien Sodan luoja päätti luovuttaa Tähtien Sodan (ja Indiana Jonesin) oikeudet Disneylle myymällä Lucasfilmin.
Indiana Jonesin kanssa on himpun hankalampaa ilmeisesti, johtuen Paramountin oikeuksista kyseiseen hahmoon. Toivottavasti Indykin pääsee vielä valkokankaalle, vaikkakin Harrisonin päivät tässä roolissa taitavat olla takanapäin.

Muuten tämä kauppa on ihan jees mun puolesta. Lucas ei itse kykene enää tuomaan elokuviin sellaista hohtoa, jota alkuperäinen trilogia aikanaan tarjosi. Voi olla, ettei kukaan muukaan pysty, mutta Disneyllä lienee siihen keskimääräistä paremmat mahdollisuudet resurssien puolesta.

Kaikki kunnia Lucasille. Hienoja leffoja, upeita tarinoita. Oli oikea päätös jäädä eläkkeelle, eikä jääräpäisesti jatkaa oman maineensa ja elokuviensa tuohoamista ratkaisuilla jotka eivät vaan toimi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä pelkään, että tässä nähdään Jar Jar Binksin seikkailut. Tai idioottimaisen näköisiä hahmoja mallia Clone Wars. Toivon toki parasta, mutta ennakko-odotukset eivät ole korkealla.

Tuskinpa Disney maksoi 4 miljardia, jotta saavat tuotua lastenelokuvan leffaan.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tuskinpa Disney maksoi 4 miljardia, jotta saavat tuotua lastenelokuvan leffaan.

Niinpä. Pelkkä leffa ei riitä, paljon tärkeämpää on saada ne lelut kauppoihin.

Musta Nuolen kirjoitusta kommentoin sen verran, että todellakin tunnen vitutusta kaikki urpoja vanhempia kohtaan. Antavat lastensa perustaa Star Wars -maailmankuvansa näihin tuoreempiin tuotoksiin. Meillä ei kotona mitään Darth Maul -ukkeleita nähdä, tosin vaimon perkele hankki Clone Trooper -asun.
 
Viimeksi muokattu:

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kyllä minuakin vittuttaisi jos minulla olisi vaimo ja se hankkisi minulle Clone Trooper -asun. Ei saisi munaa kuukauteen...

vlad.
Niin. Itse olen haaveillut jo vuosia Stormtrooper puvusta. Siis sellaisesta aidosta, ei mistään halvasta paskasta. Tosin sellainen tulee maksamaan päälle tonnin, melkein kaksikin kun se tehdään mittatilaustyönä. Jep, tälläinen friikki täällä.

Totta on, että suurin osa Star Warsin tuottamasta rahavirrasta on tullut oheistuotteista, joista lelut ovat suuri osa. Siksi Tähtien Sota tulee aina olemaan jossain määrin lapsenmielinen tai ainakin lapsiin vetoava. Enkä usko Disneyn sitä asiaa paljoa muuttavan. Se asia on mahdollistanut monta muuta asiaa, jolle leffafanaatikot ovat saaneet olle kiitollisia. Lucas perusti Tähtien Sotaa varten erikoistehostefiman nimeltään Industrial of Light & Magic. Lukuisat elokuvat ovat saaneet kiittää tätä firmaa erikoistehosteistaan. Joten on siitä tuotteistamisesta ja kaupallisuudesta ollut laajaakin hyötyä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä minuakin vittuttaisi jos minulla olisi vaimo ja se hankkisi minulle Clone Trooper -asun. Ei saisi munaa kuukauteen...
Niin, onhan se nyt oltava Storm Trooper, eikä mikään paska Clone Trooper.

Tarkkoja juttuja.
 

Maglor

Jäsen
Suosikkijoukkue
EDM
Minä kyllä puolustan Disneyta viimeiseen asti. Viime vuosina ilmestyneet Toy Story 3, Up ja Wall-E ovat nimenomaan tarinoiltaan ilmestymisvuosiensa top-10 Hollywood -leffoja. Olen samaa mieltä kyllä siitä, että Lucas on pidettävä uudesta leffasta kaukana. kaveria ei saa päästää vaikuttamaan käsikseen missään tapauksessa.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Minä kyllä puolustan Disneyta viimeiseen asti. Viime vuosina ilmestyneet Toy Story 3, Up ja Wall-E ovat nimenomaan tarinoiltaan ilmestymisvuosiensa top-10 Hollywood -leffoja. Olen samaa mieltä kyllä siitä, että Lucas on pidettävä uudesta leffasta kaukana. kaveria ei saa päästää vaikuttamaan käsikseen missään tapauksessa.

Kyllähän karvanaaman voi käsiksen lähelle laittaa mutta sitten kun aletaan ohjaamaan niin voidaan mies lukita kellariin.

Ettei tule lisää tällaista
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minä kyllä puolustan Disneyta viimeiseen asti. Viime vuosina ilmestyneet Toy Story 3, Up ja Wall-E ovat nimenomaan tarinoiltaan ilmestymisvuosiensa top-10 Hollywood -leffoja.

Nuohan ovat kaikki Pixarin porukan tekemiä. Disney toki osti Pixarin itselleen, mutta tekijäryhmänä siis Pixarin animaatiostudio.

Toisaalta tämä kertoo positiivista kieltään nyky-Disneyn linjasta eli vaikka se paisuu kontrolloimattomaksi mammutiksi (tai entistäkin suuremmaksi mammutiksi), niin nykyisin se harvoin puuttuu ostamiensa firmojen kädenjälkeen:
-Disney osti Pixarin => Pixarin ryhmä tekee leffoja oman linjansa mukaisesti
-Disney osti Marvelin => Marvelin sarjakuvia tehdään Marvelin porukoilla
-Disney osti Lucasfilmin => Kenties Lucasfilmin porukatkin saavat tehdä hommia pitkälti omillaan, poislukien George Lucasin ohjaustyö?
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Wikipedia-artikkeli aiheesta uumoilee, että kyseessä olisi täysin uusi tarina, joka ei perustu näihin kirjoihin ja novelleihin. Ilmeisesti Hamill ja Fisher olisivat palaamassa Luken ja Leian rooliin. Saas nähdä saavatko vielä Fordin Han Soloksi. Lisäksi uusi trilogia toisi uuden "Skywalker-sukupolven".

Thrawn-trilogian kirjoittaneen Timothy Zahnin mukaan uusi elokuvatrilogia sijoittuisi selkeästi Thrawn-trilogian jälkeiseen aikaan.

Wikipediassa aiheesta mm. seuraavassa artikkelissa:
Star Wars Episode VII - Wikipedia, the free encyclopedia
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä itse eritoten Mark Hamillin ja Carrie Fisherin toivottaisin tervetulleiksi rooleihinsa jälleen, ihan ilman epäröintiä. Harrison Fordia en, koska on selkeästi mielipiteensä aiheesta antanut.

Peter Mayhew, Anthony Daniels ja Kenny Baker toki oma juttunsa, olivat mukana viimeisimmissäkin, jos vaan jaksavat niin ilman muuta.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mun mielestä on mahtava juttu että näitä tehdään lisää. Pikkujätkänä Star Warsit oli yhdessä vaiheessa ihan must-juttu. Sitten aikuis-iällä tuli nämä uudemmat, episodit 1-3. Ja nekin oli ihan hyviä. Star Wars-uskovaiset niitä kovasti on alusta asti haukkuneet, mutta kyllä minä ne mielelläni silloin katsoin ja löytyy ne kaikki tuolta kirjahyllystä tänäkin päivänä. Nyt sitten kun itse lähestyn kovaa vauhtia neljääkymmentä, voin mennä omien lasten kanssa elokuviin katsomaan uusia Star Wars-leffoja ja se jos mikä on hienoa! En epäile hetkeäkään etteikö niistä tulisi vähintäänkin ok-tason leffoja ja onhan se mukavaa "fanittaa" samoja juttuja lastensa kanssa.

Mielestäni on turha pelätä jotain ylimääräistä lapsellisuutta, minkä Disney toisi tullessaan. Alusta asti niissä on lapsellisuutta ollut. Tuskin sitä tulee yhtään sen enempää, vaan yrittävät samalla hyväksi havaituilla systeemeillä. Eli lasten/nuorten leffoja, joita aikuisetkin voivat katsoa ihan yhtä hyvin. Isolla rahalla tehdään "varmoja" menestyksiä, niinkuin tähänkin asti. Varmasti jotkut SW-puristit haukkuvat nämä tulevatkin leffat klingonin kielellä, mutta itse tulen todennäköisesti nauttimaan joka hetkestä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Harrison Ford harkitsee Han Solon rooliin palaamista

Näin. Raha taitaa puhua lopulta kuitenkin. ;)

Nohh, en valittaisi jos Ford nähtäisiin vielä kerran Solona. Sen verran keskeinen hahmo sarjassa kuitenkin ja olisi ehkä tylyä jos hahmo olisi kirjoitettu pois esim. kuolleena ilman, että edes vilahtaisi ruudussa.

Saas nähdä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös