Sykemittarit?

  • 73 885
  • 324

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ensimmäiseen/toiseen kohtaan sen verran, että kyllähän se ranteesta mittauskin on ihan toimiva, riippuen toki vähän millä tavoin hiihtää/juoksee. Mitä enemmän tulee rytminvaihdoksia niin sitä herkemmin rannemittaus taitaa pudota kärryiltä, mutta antaa se ihan hyvän yleiskuvan. Toki täytyy sitten pitää tiukalla kiinni ranteessa.

Ammattilaisempien hiihtäjien mukaan ongelma ei ole rytmivaihdos, vaan jatkuva puristusliike.
 

axe

Jäsen
Palaan viime kesän ihmetykseeni näistä mittareista. Sporttisuorituksissa on tullut rääkättyä Garminia päivittäin ja ranteessa muutenkin käytännössä ollut koko ajan lataustaukoja lukuun ottamatta, mutta uutuudenviehätyksen jälkeen ei ole sellaisia stressitasoja ja vastaavia paljon tullut tiirailtua. Nyt tässä tuli pitkään aikaan ensimmäinen fyysinen alavire, että ei oikein mikään maistunut eikä mitään jaksanut, ei ollut varsinaisesti kipeä mutta oli outo ja tavallista väsyneempi olotila. Eilen heräsin sitten täysin virkeänä ja "normaalina" ja tuli muistiin nämä kellon mittarit.

Ja katopas kehveliä, kyllä tuo Garminin saakelin body battery vaan on sen saman mitannut digipikseleihinkin kuin oma olo on ollut. Ei ollut muutamaan päivään kroppa palautunut öisin juuri lainkaan eikä lataustaso ollut missään vaiheessa kunnossa. Eilen aamulla oltiinkin noustu 98 ja tänä aamuna taas normipäivän kulutuksen ja normiyön palautuksen jälkeen oli 100. Vähän se jopa hämmentää että rannemittaus pystyy kertoileen tällaista. Vai huijaanko vaan itseäni ja teen jotain itse itseään toteuttavaa ennustusta tässä?
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hommasin reilu pari vuotta sitten Garmin Fenix 5 Plus -kellon ja en ole kyllä kokenut mitään isompia wau-efektejä kellon kanssa. Toimii kyllä ihan hyvin, varsinkin kun ostin reilu vuosi sitten ulkoisen sykevyön kellon kaveriksi mm. kuntosali- ja hiihtoharjoitelua varten, mutta tuolla hinnalla luulin kyllä saavani jotain vielä parempaa. Tunnustan suoraan, etten varmasti osaa edes hyödyntää kellon kaikkia ominaisuuksia, mutta esim. GPS-tarkkuus ei ole mikään erikoinen ja lisäksi ärsyttää se, ettei juoksu-/hiihto- yms. suorituksia jälkikäteen Connectista katsellessa näe karttapohjasta suoraan nopeutta reitin tietyssä pisteessä (kuten esim. Sports Trackerissa ja Suunnon laitteissa näkyy) vaan ainoastaan kierrosajat ja kierrosten keskinopeudet. Jatkuva nopeusmittaus löytyy kyllä erillisestä taulukosta, mutta olisi paljon parempi saada siis se suoraan karttapohjaan. Lisäksi tuota body battery-toimintoa ei (yllätys yllätys) tullut noihin vanhempiin Fenix-malleihin ollenkaan. Sen tiedän, että seuraava urheilukello ei tule olemaan Garminin laite.
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
l.... lisäksi ärsyttää se, ettei juoksu-/hiihto- yms. suorituksia jälkikäteen Connectista katsellessa näe karttapohjasta suoraan nopeutta reitin tietyssä pisteessä (kuten esim. Sports Trackerissa ja Suunnon laitteissa näkyy) vaan ainoastaan kierrosajat ja kierrosten keskinopeudet. Jatkuva nopeusmittaus löytyy kyllä erillisestä taulukosta, mutta olisi paljon parempi saada siis se suoraan karttapohjaan.

Kylläpä näkee. Siirrä kursori nopeuskäppyrän päälle niin se piirtää kartalle pisteen jota kursorin kohta vastaa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kylläpä näkee. Siirrä kursori nopeuskäppyrän päälle niin se piirtää kartalle pisteen jota kursorin kohta vastaa.

Tarkoitin siis suorituksen tarkastelua puhelimelle asennetun Garmin Connectin kautta, tietokoneen kautta Connectia käyttäen asia varmaan onnistuu? Otin oikein yhteyttä Garminin tukeen kysyäkseni tuosta ja sieltä sanoivat, ettei onnistu puhelimeen asennetulla versiolla. Ja puhelimelta noita tulee tutkittua, ei riitä aika tietokoneen kanssa värkkäämiseen tässä asiassa.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Oma Polar m430 alkaa oikuttelemaan (esim. GPS toiminta ihan 50/50 että toimiiko ja akunkesto tosi kehno nykyään)

Mitäs noita maltillisesta päästä olevia osaisitte suositella? (Joku n.200-300 €) Pääasia juoksua varten, mutta myös pallopelejä ja pyöräilyä tulee myös harrasteltua.

Onko esim Polarin gritx hyvä? Vai onko Garmin jo mennyt ohi?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko esim Polarin gritx hyvä? Vai onko Garmin jo mennyt ohi?
Mä olen kallistunut sille kannalle, että melkein kaikki ovat vähintään riittävän hyviä. Garminilla on n. tuhat featurea, tarvitsit tai et. Jos on joku must have -ominaisuus, karsi sillä pois. Mä tykkään Polarin weppisysteemistä. Garminista ei ole omia kokemuksia. Ja loppuun se vakio-disclaimer. Pyöräily ja rannemittaus eivät sovi kovin hyvin yhteen millään merkillä. Pallopeleissäkin rannemittaus lagaa sykevyöhön verrattuna, sama koskee intervallitreeniä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mulla ainakin on positiivisia kokemuksia Garminin 935 (ja 920) laitteesta. Ollut käytössä nyt jokusen vuoden (kun 935 tuli markkinoille), 920 palveli sitä aikasemmin myös hyvin ja meni myös jatkokäyttöön kun möin sen Tori.fi eteenpäin. Aikanaan vaihto Polarista tapahtui siksi että pyöräilyn tehonmittauksessa Polar ei tarjonnut mahdollisuutta kuin heidän omaan tehomittarin käyttöön, kun taas Garminiin kävi kaikki ANT+ tekniikkaa käyttävät, tosin itse menen Garminin Vector 2 polkimin eli samalla ekosysteemillä.

Tää Garminin 935 (nykyisin tosin 945 ja 955) on hyvä multisport kello mutta ei tosin mikään halpa, tai 935 varmaan saa jo kohtuu hintaan kun on uudempia malleja tarjolla.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Onko kellään kokemusta sykemittareista, joissa olisi verenpainemittaus mahdollisuus. Olen kuullut että mm Samsungilla olisi jotain sellaisia mittareita, mutta vaatisi Samsungin puhelimia toimiakseen tms. Eli löytyykö mittaria, jossa olisi verenpaineenmittaus mahdollisuutta, ilman että tarvitsisi olla tiettyä puhelinmerkkiä yhdistettynä mittariin?
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Mä olen kallistunut sille kannalle, että melkein kaikki ovat vähintään riittävän hyviä. Garminilla on n. tuhat featurea, tarvitsit tai et. Jos on joku must have -ominaisuus, karsi sillä pois. Mä tykkään Polarin weppisysteemistä. Garminista ei ole omia kokemuksia. Ja loppuun se vakio-disclaimer. Pyöräily ja rannemittaus eivät sovi kovin hyvin yhteen millään merkillä. Pallopeleissäkin rannemittaus lagaa sykevyöhön verrattuna, sama koskee intervallitreeniä.

Pyöräilessä tärkeintä itselle toki vauhti, poljettu matka. Polarin juoksuohjelmasta tykkäsin kovasti, joku vastaava varmaan hyvin monessa noissa?
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Onko esim Polarin gritx hyvä? Vai onko Garmin jo mennyt ohi?
Minulla on juurikin gritx. Vieroksuin sen mainostusta luonnossaliikkujille ja suunnistajille, mutta ei se kyllä ominaisuuksissa näy juurikaan. Kardiokuorman laskeminen ollut kiva toiminto, löytyykö lie mistä malleista? Ei mulla valittamista ole. Ehkä joskus synkkaus puhelimeen ollut nihkeää.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Minulla on juurikin gritx. Vieroksuin sen mainostusta luonnossaliikkujille ja suunnistajille, mutta ei se kyllä ominaisuuksissa näy juurikaan. Kardiokuorman laskeminen ollut kiva toiminto, löytyykö lie mistä malleista? Ei mulla valittamista ole. Ehkä joskus synkkaus puhelimeen ollut nihkeää.

Kiitoksia vinkistä. Pitää katsoa tuleeko missään vastaan edullisesti. Gigantin outletissa oli 224, mutta vain Helsingin myymälässä. Ei todellakaan kiinnosta lähteä sinne hakemaan kuitenkaan.
 
Onko kellään kokemusta sykemittareista, joissa olisi verenpainemittaus mahdollisuus. Olen kuullut että mm Samsungilla olisi jotain sellaisia mittareita, mutta vaatisi Samsungin puhelimia toimiakseen tms. Eli löytyykö mittaria, jossa olisi verenpaineenmittaus mahdollisuutta, ilman että tarvitsisi olla tiettyä puhelinmerkkiä yhdistettynä mittariin?

Itselläni on CF18 älykello ja kyseisellä kellolla pystyy nopeasti mittaamaan sekä sykkeen, että verenpaineen. Todella vahva ostosuositus! Itselläni kello kytkeytyy Iphoneen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Salt

Bay

Jäsen
Oma Polar m430 alkaa oikuttelemaan (esim. GPS toiminta ihan 50/50 että toimiiko ja akunkesto tosi kehno nykyään)

Mitäs noita maltillisesta päästä olevia osaisitte suositella? (Joku n.200-300 €) Pääasia juoksua varten, mutta myös pallopelejä ja pyöräilyä tulee myös harrasteltua.

Onko esim Polarin gritx hyvä? Vai onko Garmin jo mennyt ohi?

Reilun kuukauden nyt ollut Grit X käytössä ja ei ole mitään moitittavaa. Vanhaan Suuntoon verrattuna toimii sykemittauskin paremmin ranteesta.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Vaihdoinkin hieman, laitoin tilaukseen vantage m2:en. Erot gritin kanssa kuitenkin todella pieniä, mutta kuulemma sensori parempi. Plus pitää myöntää että tuntuma ranteessakin oli hiukan parempi kun kävin kaupassa testaamassa.

Polarilla saa nyt joitain malleja -15%. Kannattaa tsekata ehdot.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Olen muodostanut itselleni pakkomielteen hankkia Polarin Vantage V2, mutta hinta ei tunnu putoavan kirveelläkään tuosta n. viidestäsadasta. Eli jos jollain on ei niin mairittelevia kokemuksia kyseisestä kellosta, niin nyt saa kertoa, jotta pääsen edes harkitsemaan muita vaihtoehtoja. Niitäkin saa ehdottaa, mutta Polarissa on kuitenkin tarkoitus pysyä.

Periaatteessa en mitään huippukelloa edes tarvitse, sillä tärkeimmät ominaisuudet ovat hyvä akunkesto ja tarkka GPS, mutta toki noihin edistyksellisimpiin ominaisuuksiinkin tulee aina tutustuttua. Sykkeen rannemittauksella tosin en tee mitään urheillessa, mutta se nyt taitaa jo pikkuhiljaa kaikissa vehkeissä olla. 3,5 vuotta vanha M600 alkaa olla kyllä tiensä päässä, sillä ellei akkua lataa aivan täyteen, niin ei se tuollaista 2 - 3 h fillarilenkkiä kestä ainakaan siten että GPS:ään riittäisi virtaa koko matkalle. Lisäksi GPS on ainakin suunnistusreittejä jälkeenpäin tutkiessa tullut välillä ihmeellisen epätarkaksi. Hyvä ja simppeli kello tuo on kuitenkin ollut, ja olen todennut Polar Flow:n myös hyväksi apiksi, joten siinä pari syytä pysyä Polarissa. Suurin syy on tietenkin kaavoihin kangistuminen ja vailla perusteita syntynyt merkkiuskollisuus.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen muodostanut itselleni pakkomielteen hankkia Polarin Vantage V2, mutta hinta ei tunnu putoavan kirveelläkään tuosta n. viidestäsadasta. Eli jos jollain on ei niin mairittelevia kokemuksia kyseisestä kellosta, niin nyt saa kertoa, jotta pääsen edes harkitsemaan muita vaihtoehtoja. Niitäkin saa ehdottaa, mutta Polarissa on kuitenkin tarkoitus pysyä.

Periaatteessa en mitään huippukelloa edes tarvitse, sillä tärkeimmät ominaisuudet ovat hyvä akunkesto ja tarkka GPS, mutta toki noihin edistyksellisimpiin ominaisuuksiinkin tulee aina tutustuttua. Sykkeen rannemittauksella tosin en tee mitään urheillessa, mutta se nyt taitaa jo pikkuhiljaa kaikissa vehkeissä olla. 3,5 vuotta vanha M600 alkaa olla kyllä tiensä päässä, sillä ellei akkua lataa aivan täyteen, niin ei se tuollaista 2 - 3 h fillarilenkkiä kestä ainakaan siten että GPS:ään riittäisi virtaa koko matkalle. Lisäksi GPS on ainakin suunnistusreittejä jälkeenpäin tutkiessa tullut välillä ihmeellisen epätarkaksi. Hyvä ja simppeli kello tuo on kuitenkin ollut, ja olen todennut Polar Flow:n myös hyväksi apiksi, joten siinä pari syytä pysyä Polarissa. Suurin syy on tietenkin kaavoihin kangistuminen ja vailla perusteita syntynyt merkkiuskollisuus.
Vantage V on sen sijaan helkkarin hyvä hinta-laatusuhteeltaan. Erot V2 versioon on melko pieniä, musiikin ohjaus, fuelwise, kamoot reitit jne. Puuttuu, näyttö on vähän himmeämpi jne, muuten pätevä kello. Akku kestää 5-7 vrk aika kovallakin käytöllä. Itsellä ollut nyt pari vuotta ja hyvin kestää.
 

kalitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Ässät
Onko jotain sykemittaria, jolla voisi kuunnella musiikkia/podcastia kantamatta puhelinta mukana lenkillä? Spotifyista podcastit ovat olleet kuuntelussa viime aikoina, mutta äänikirjoja voisi kuunnella myös jatkossa. Jonkinlainen sisäinen muisti siis tarvittaisiin ja kyky parittaa nappikuulokkeiden kanssa bluetoothilla. Löytyisikö tähän tarkoitukseen sykemittaria? Tällä hetkellä käytössä vanha Polarin M430. Mietin päivitystä Vantage M2, mutta jos isommalla rahalla pääsisi eroon kännykän mukana kuljettamisesta, voisi harkita kalliimmankin kellon hankkimista.

Toisena kysymyksenä mitä mieltä olette Polarin OH1-mittarista, joka tulee olkavarteen? Tauno Tasalakkina liikkuessa rannemittaus on riittänyt, kun liikunta on pääasiassa ollut tasavauhtista juoksua, kävelyä yms. Nyt olen miettinyt pitäisikö kerätä tarkempaa dataa, jos innostuisi kuntosalilla heilumaan ja näin kesällä pyöräilemään. Näissä lajeissa tunnetusti rannemittaus on epätarkka. Tai sitten hankkii vain perinteisen vyön.
 

HokiHero

Jäsen
Onko jotain sykemittaria, jolla voisi kuunnella musiikkia/podcastia kantamatta puhelinta mukana lenkillä? Spotifyista podcastit ovat olleet kuuntelussa viime aikoina, mutta äänikirjoja voisi kuunnella myös jatkossa. Jonkinlainen sisäinen muisti siis tarvittaisiin ja kyky parittaa nappikuulokkeiden kanssa bluetoothilla. Löytyisikö tähän tarkoitukseen sykemittaria?

Itsellä on Garmin Venu ja siinä löytyy ainakin tämä ominaisuus. Itse olen ladannut kelloon noin sadan biisin soittolistan spotifysta ja toimii erinomaisesti bluetooth-kuulokkeiden kanssa.

Muistaakseni wifi-verkossa täytyy olla aina kun lataa uuden soittolistan/podcastin kelloon, joten muutaman minuutin vaivan se vaatii aina ennen lenkkiä jos haluaa aina uuden jakson kelloon, mutta onnistuu kyllä.


Myöskin itse kelloon olen ollut tosi tyytyväinen ja valitsin juurikin tuon musiikin sekä golf-ominaisuuksien takia. Perusominaisuudet kaikilla merkeillä tuntuu olevan kunnossa mitä nyt kavereiden kelloja olen katsellut.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kohtalaisen monissa kai näitä soitto-ominaisuuksia on. Garmineista paremmissa lähes kaikissa ainakin.
 

Vatso

Jäsen
@kalitsu Mulla on tuollainen OH1 ja on kyllä erittäin pätevä laite, todella helppokäyttöinen ja huomaamaton, mutta kuitenkin rannemittaukseen verrattuna ihan eri tasolla syketietojen tarkkuuden osalta, voin suositella. Oikeastaan ainoastaan akun kesto on ainoa moite.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nonni, mittarin hommaaminen kiinnostaisi, mutta kuinka lähteä liikkeelle?

Harrastelen crossfittiä, painnonnostoa, joskus jotain vähän pidempi kestoista reeniä fillaria/juoksua/uintia.

Minkälaisia mittareita käyttelette ja mitä ominaisuuksia mittarissa pitäisi olla? Mitä hyötyä mistäkin ominaisuudesta on?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös