Sykemittarit?

  • 73 881
  • 324
Suosikkijoukkue
HIFK
Nonni, mittarin hommaaminen kiinnostaisi, mutta kuinka lähteä liikkeelle?

Harrastelen crossfittiä, painnonnostoa, joskus jotain vähän pidempi kestoista reeniä fillaria/juoksua/uintia.

Minkälaisia mittareita käyttelette ja mitä ominaisuuksia mittarissa pitäisi olla? Mitä hyötyä mistäkin ominaisuudesta on?
Itsellä on käytössä polar vantage v ja sykevyö h10.

Periaatteessa polarin vantaget v, suunnon 9, ja garminin fenix 5 ovat aika samalla viivalla ominaisuuksineen. Kyse on sitten ulkonäöstä ja omista mieltymyksistä pitkälle.

Sykevyö on välttämätön jos haluaa tarkkaa mittausta, ranteesta optisesti ei saa niin tarkkaa lukemaa kuin elektrodeilla rinnasta. Noissa painonnosto ja crossfitissä ongelmaa tulee käden liikkeen ja ranteen asennon kanssa, jolloin mittari alkaa näyttää mitä sattuu. Itse käytän kahvakuulia, jotka rikkoo kellon, joten vyö on ihan must.

Polarin puolesta liputan, koska polarin mittarit on hyviä ja vantage v on esim todella kohtuuhintainen laite. Polarin H10 tai H9 ovat hyviä sykevöitä. Itsellä on myös tuo OH1, joka on kyllä todella tarkka optinen mittari. Vantagessa on myös unen ja palautumisen mittarit jotka on todella jees. Tykkään myös Polarin flow-appista. Itse kello on ihan kivan näköinen, muttei tyylikäs.

Suunnon 9 on todella miehekäs kello ja ominaisuuksiltaan todella hyvä, tarkkuus ranteesta samaa luokkaa kuin muilla, eli vaihteleva. Suunnon smart-sensor on ymmärtääkseni pätevä laite. Kaverilla on 9 ja ainakin on sitä mieltä että soiva peli.

Kaverilla on garminin fenix ja vannoo sen nimeen, käyttää kovemmissa treeneissä garminin vyötä. Kello itsessään on hieno.

Jos itse aloittaisin ihan alusta, niin ostaisin unen seurantaan ouran ja suunnon ambit peak 3 ja sykevyön, koska sillä paketilla saisi parhaan mahdollisen unen seurannan ja tarkan sykkeen seurannan treenissä.

Mutta oma suositus olisi tuo vantage v + h10. Paketti jossa on kaikki tarvittava.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
@fat of the land näyttää tuo Polar kello olevan XXL 299€, onko tuo hinta johon kannattaa tarttua?
Vaikuttaisi kyllä siltä, nopeasti kun katsoin niin oli halvin. Näillähän on hintatakuu jonkin aikaa, että jos hinta tippuu niin saat halvemmalla. Tilaa nouto tavarataloon, niin on hyvä sauma saada 10€ alennuslippu noudettaessa ja nappaat sitten sykevyön halvalla mukaan.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko täällä Coros Pace 2:n käyttäjiä? Olen käyttänyt useamman vuoden halpaa Amazfit Bip -kelloa, joka kyllä pelittänyt hintaansa nähden todella mallikkaasti juoksun osalta ja akku kestää ikuisuuden (voin suositella ihan vaan perus GPS-kelloa etsivälle), mutta olisi jo aika liittyä jonkun kunnon brändin ekosysteemiin. Tarve olisi juoksun lisäksi mitata uintia pääasiassa hallissa, jotain triathlon-matkoja tulossa myös. Hyvä akun kesto on tarpeen eli ainakin viikko, jonka aikana ~5 tuntia treeniä. Musiikin toisto olisi mahtava bonus, mutta budjetti max 250€ ei todennäköisesti siihen veny. Mielellään vähintään joku viime vuoden malli, kun tällä kellolla olisi kuitenkin tarkoitus vetää useampi vuosi.

Polar taitaa olla hyvä palautumisdatan hyödyntämisessä, mutta heiltä ei uudempia malleja oikein tuohon hintahaarukkaan löydy. Pohdinnassa täälläkin mainittu Vantage M (199€), mutta on jo melkein 3 vuotta vanha malli eikä päivityksiä varmaan tule enää kovin pitkään, kun uusi versiokin jo tuli ulos. Garminilta Forerunner 245 Music (238€) olisi aika hyvä, mutta silläkin jo ikää yli pari vuotta eikä tue ulkouintia (ei toki kaikista tärkein ominaisuus) tai mitään multisport-moodia. Sitten on tuo Coros Pace 2 (199€), jossa kovasti toivottuja ominaisuuksia ja pitkä akunkesto, mutta ekosysteemin suhteen vähän epäilyksiä. Kehittävät sitä toki kovaa vauhtia ja kommentit ovat pääosin todella positiivisia. Onko ajatuksia Corosista tai muuten?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko täällä Coros Pace 2:n käyttäjiä? Olen käyttänyt useamman vuoden halpaa Amazfit Bip -kelloa, joka kyllä pelittänyt hintaansa nähden todella mallikkaasti juoksun osalta ja akku kestää ikuisuuden (voin suositella ihan vaan perus GPS-kelloa etsivälle), mutta olisi jo aika liittyä jonkun kunnon brändin ekosysteemiin. Tarve olisi juoksun lisäksi mitata uintia pääasiassa hallissa, jotain triathlon-matkoja tulossa myös. Hyvä akun kesto on tarpeen eli ainakin viikko, jonka aikana ~5 tuntia treeniä. Musiikin toisto olisi mahtava bonus, mutta budjetti max 250€ ei todennäköisesti siihen veny. Mielellään vähintään joku viime vuoden malli, kun tällä kellolla olisi kuitenkin tarkoitus vetää useampi vuosi.

Polar taitaa olla hyvä palautumisdatan hyödyntämisessä, mutta heiltä ei uudempia malleja oikein tuohon hintahaarukkaan löydy. Pohdinnassa täälläkin mainittu Vantage M (199€), mutta on jo melkein 3 vuotta vanha malli eikä päivityksiä varmaan tule enää kovin pitkään, kun uusi versiokin jo tuli ulos. Garminilta Forerunner 245 Music (238€) olisi aika hyvä, mutta silläkin jo ikää yli pari vuotta eikä tue ulkouintia (ei toki kaikista tärkein ominaisuus) tai mitään multisport-moodia. Sitten on tuo Coros Pace 2 (199€), jossa kovasti toivottuja ominaisuuksia ja pitkä akunkesto, mutta ekosysteemin suhteen vähän epäilyksiä. Kehittävät sitä toki kovaa vauhtia ja kommentit ovat pääosin todella positiivisia. Onko ajatuksia Corosista tai muuten?
Polarin Ignite 2 on tuossa hintahaarukassa ja Vantage M2 on 289€.
 

bart

Jäsen
Polarin Ignite 2 on tuossa hintahaarukassa ja Vantage M2 on 289€.
Itse tilasin pari viikkoa sitten Vantage M2:n Elisan verkkokaupasta hintaan 219€. Mutta nyt on näköjään hinta 299€.
Ihan toimiva peli näin viikon testijakson jälkeen tuolla hinnalla. Akku vaikuttaisi kestävän viikon verran vähäisellä treenimäärällä. Pitäisi vielä tarkemmin perehtyä tuohon Polar Flow:hon.

E: avovesiuintia kokeilin pari kertaa ja siinä oli pieniä ongelmia GPS-signaalin kanssa toisella kerralla - toivottavasti oli vain hetkellinen häiriö
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KalPa
Onko kellään kokemusta Suunto Peak 9 titanium laitteesta? Uusimassa Apple Watchia ja aikeissa siirtyä puhtaaseen urheilukelloon, budu maks 700€. Urheilu lenkkeilyä, joukkuepelejä, vähän salihommia profiilissa.
 

Duke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Oulun Kärpät, ManU, AC Oulu
Hiljaista on ketjussa, mutta kokeillaan nyt kepillä mummoa. Polar v800 on tullut tiensä päähän ja pitkän harkinnan jälkeen olisin päätymässä Garmin Instinct 2:seen.

Onko kellään kokemuksia Garminin solar -versioista? Tuoko se solar-ominaisuus niin paljon lisää, että kannattaa maksaa enemmän vai onko sama ottaa non solar ja säästää about satanen? Eikö niissä aikalailla samat ominaisuudet noin muuten ole? Suomen olosuhteissa varmaan aika paljon vaatetuksen alla piilossa muutenkin, jos vaikka metsään menemistäkin esim. ajattelisi.

Eli jos ei himosti pyöräile tai juokse maratonia niin hyövääkö tuollainen auringosta latailu? Ehtiihän tuota aina kotona latailla.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hiljaista on ketjussa, mutta kokeillaan nyt kepillä mummoa. Polar v800 on tullut tiensä päähän ja pitkän harkinnan jälkeen olisin päätymässä Garmin Instinct 2:seen.

Onko kellään kokemuksia Garminin solar -versioista? Tuoko se solar-ominaisuus niin paljon lisää, että kannattaa maksaa enemmän vai onko sama ottaa non solar ja säästää about satanen? Eikö niissä aikalailla samat ominaisuudet noin muuten ole? Suomen olosuhteissa varmaan aika paljon vaatetuksen alla piilossa muutenkin, jos vaikka metsään menemistäkin esim. ajattelisi.

Eli jos ei himosti pyöräile tai juokse maratonia niin hyövääkö tuollainen auringosta latailu? Ehtiihän tuota aina kotona latailla.
Vastaan nyt aiheeseen mutta aiheen vierestä.

Itsellä on Garmin Fenix 6 ja kyllä tuo akun kestävyys on ollut varsin mainio. Maaliskuussa kertyi noin 60 reenituntia eikä missään vaiheessa tullut ongelmaksi, että kellosta olisi akku loppumassa eikä ehdi ladata. Okei, saattoi siinä olla muutama tunti pyöräilyä joihin käytössä Edge, mutta kuitenkin, hyvin on riittänyt virta.

Äkkiseltään tulee mieleen, että solar ominaisuudesta saa parhaat hyödyt irti, jos käy pitkillä vaelluksilla. Sinnekin tietysti voi muutaman powerbankin ottaa matkaansa ja latailla kelloa niillä.

Noin muuten peukku ylöspäin Garminin valinnalle. Itsellä ollut käytössä kohta pari vuotta eikä ole harmittanut siirtyminen Suunnosta Garminiin. Connect ominaisuuksineen on vielä varsin mainio työkalu siihen lisäksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Duke

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Hiljaista on ketjussa, mutta kokeillaan nyt kepillä mummoa. Polar v800 on tullut tiensä päähän ja pitkän harkinnan jälkeen olisin päätymässä Garmin Instinct 2:seen.

Onko kellään kokemuksia Garminin solar -versioista? Tuoko se solar-ominaisuus niin paljon lisää, että kannattaa maksaa enemmän vai onko sama ottaa non solar ja säästää about satanen? Eikö niissä aikalailla samat ominaisuudet noin muuten ole? Suomen olosuhteissa varmaan aika paljon vaatetuksen alla piilossa muutenkin, jos vaikka metsään menemistäkin esim. ajattelisi.

Eli jos ei himosti pyöräile tai juokse maratonia niin hyövääkö tuollainen auringosta latailu? Ehtiihän tuota aina kotona latailla.
Solaria ei ole käytössä mutta vanhempi Instinct on rymykellona ja sitten Fenix6 Plus varsinaisena sykemittarina ja vaelluskellona. Ei moitittavaa akun kestossa kummassakaan. Varauksetta voin suositella Garminia.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Itellä epix2. Amoled näyttö on kiva. Akku kestää sen 16 päivää ja rannemittauskin vaikuttaa olevan aika tarkka. Ei toki halvin vaihtoehto, mutta suositellaan nyt kuitenkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oma melkein nelivuotias Garminini (Vivoactive 3 Music) on mahdollisesti tulossa tiensä päähän. Kosketusnäyttö ei toimi, mikä on kellon käytettävyyden kannalta hyvinkin iso ongelma, tai oikeastaan se on jopa este.

Kellon sammutus ei auta. Tehdasasetusten palautus ei taida onnistua (toiminto on siellä kosketusnäytön takana). Ja tämäkään ohje ei tuonut apua, tai sitten en vain ymmärtänyt sitä...


Kello vaihtoon vai huoltoon? Vai tietääkö joku vjelä jonkun kikan?
 
Kello vaihtoon vai huoltoon? Vai tietääkö joku vjelä jonkun kikan?

Hanki uusi ja mielellään ihan fyysisin napein ilman kosketusnäyttöä. (joo ei tämä auta sun tilanteeseen, mutta itsellä mennyt hermot noihin kosketusnäytöllisiin, etenkin treenatessa hikisin sormin tuo raastaa hermoja).
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hanki uusi ja mielellään ihan fyysisin napein ilman kosketusnäyttöä. (joo ei tämä auta sun tilanteeseen, mutta itsellä mennyt hermot noihin kosketusnäytöllisiin, etenkin treenatessa hikisin sormin tuo raastaa hermoja).

Uuden hankintaan tuo menee. Näyttää vahvasti siltä, että rautaviasta on kyse, kun edes kellon uudelleenkäynnistys ei ole tuonut apua. Olen itse ollut kosketusnäytölliseen ihan tyytyväinen, joten todennäköisesti uusikin tulee sellainen olemaan. Tuohon olin hankkinut lisävarusteina nahkaisen hihnan sekä sykevyön, niin yritän löytää sellaisen mallin, johon ne sopivat myöskin. Silikoninen ranneke on omalle iholleni myrkkyä.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Uuden hankintaan tuo menee. Näyttää vahvasti siltä, että rautaviasta on kyse, kun edes kellon uudelleenkäynnistys ei ole tuonut apua. Olen itse ollut kosketusnäytölliseen ihan tyytyväinen, joten todennäköisesti uusikin tulee sellainen olemaan. Tuohon olin hankkinut lisävarusteina nahkaisen hihnan sekä sykevyön, niin yritän löytää sellaisen mallin, johon ne sopivat myöskin. Silikoninen ranneke on omalle iholleni myrkkyä.

Laita ihmeessä arviota uudesta laitteesta, minkä sitten hankitkin. Itsellä on ollut Vivoactive 3 ja nyt on 4. Kiinnostaa tietää, mitä eroja on uudessa hankkimassasi laitteessa ja millainen on sovellus käyttää (varsinkin jos vaihdat Garminin muuhun).

Olen ollut ihan tyytyväinen itse. Yllättävän hyvin kestänyt tuossa ranteessa. Pelaan harrastekiekkoa aktiivisesti. Ajattelin alkuun, että ei tule kestämään, mutta hyvin on pelittänyt. Jompaan kumpaan olen joutunut kerran hihnan vaihtamaan, parempi puolisko tilasi jostain nettikaupasta. Otin toisen suoriksi varuille, kun ei montaa euroa maksanut. Kiekkoa ei löydy lajivalikoimista, tähän olen ostanut sovelluksen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Laita ihmeessä arviota uudesta laitteesta, minkä sitten hankitkin. Itsellä on ollut Vivoactive 3 ja nyt on 4. Kiinnostaa tietää, mitä eroja on uudessa hankkimassasi laitteessa ja millainen on sovellus käyttää (varsinkin jos vaihdat Garminin muuhun).

Olen ollut ihan tyytyväinen itse. Yllättävän hyvin kestänyt tuossa ranteessa. Pelaan harrastekiekkoa aktiivisesti. Ajattelin alkuun, että ei tule kestämään, mutta hyvin on pelittänyt. Jompaan kumpaan olen joutunut kerran hihnan vaihtamaan, parempi puolisko tilasi jostain nettikaupasta. Otin toisen suoriksi varuille, kun ei montaa euroa maksanut. Kiekkoa ei löydy lajivalikoimista, tähän olen ostanut sovelluksen.

Garmin Venu lähti tilaukseen. Perusteluina se, että ilmestyessään (2019) se sai hyvät arvostelut monipuolisuudestaan. Tuosta on tullut nyt myös versiot 2 ja 3, mutta tuo ensimmäinen versio oli selvästi edullisempi (197€ oli Powerin hinta, kun nuo seuraavat olivat 350€ ja 499€), enkä usko ominaisuuksissa olevan kaltaiselleni sunnuntaikuntoilijalle niin suurta eroa, että kalliimman ostaminen olisi ollut perusteltua. Nykyisen kellon nahkahihnakin sopii tuohon Venuun, mutta nuo Venu 2 ja Venu 3 eivät olleet enää yhteensopivien mallien listalla. Sykevyö oli yhteensopiva noista kolmesta kaikkien kanssa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Näissä urheilu- ja älykelloissa on kyllä ihan mieletön hintahaitari. Aika tarkkaan varmaan kannattaa miettiä, mitä siltä kellolta haluaa.

Itse aloin monen vuoden tauon jälkeen kaivata sykemittaria lenkkeilyyn. Sykevyötä en halunnut, sen käyttö tuntui jotenkin vaivalloiselta.

En myöskään halunnut kello olevan kovin iso, ranteet kun ovat ihan naurettavan kapeat. Päädyin lopulta Garmin forerunner 45:een. Hintaa oli n. 130 euroa, eli ei juuri mitään.

Kello on tehnyt juuri sen mitä halusin: näyttää ajan, mittaa sykkeen ja juoksunopeuden. Hetkellisen, ja keskimääräisen. Lisäksi sovelluksesta näkee vähän Sporttracker-tyyliin reitin kartalla korkeuseroineen. Lisäksi nopeuden vaihtelut esitetään värikoodein. Ranneke on hauskanvärinen ja kello istuu hyvin.

Akunkesto ei ole kovin kummoinen. Pari kertaa viikossa pitää ladata, kun juoksee n. 3 lenkkiä viikossa ja pitää kelloa noin muuten päivisin.

Älyominaisuuksia ei sen kummemmin ole. Musiikin ohjausta ei ole. Lenkillä ollessa (eli suorituksen mittauksen ollessa päällä) kello näyttää viestin tai puhelun tullessa, että kuka on kyseessä. Tämä riittää minulle mainiosti. Voin siinä sitten heti päättää, vaivaudunko kaivamaan puhelimen juomapullovyöstä.

Isoin miinus tulee siitä, että hiihtoa ei ole lajeissa valittavana ollenkaan. Saa nähdä miten paljon tuo harmittaa talvella. Toki voi valita lajiksi "muun".

Kaiken kaikkiaan olen tykännyt laitteesta todella paljon luettelemistani miinuksista huolimatta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näissä urheilu- ja älykelloissa on kyllä ihan mieletön hintahaitari. Aika tarkkaan varmaan kannattaa miettiä, mitä siltä kellolta haluaa.

On. Tämä sama pätee hyvin moneen kulutuselektroniikkaan. Uudemman version laite on todennäköisesti hieman edeltäjäänsä parempi, mutta hinta on vastaavasti monta pykälää kovempi. Karkeasti sanottuna 10% parannus ominaisuuksissa tulee 80% kovemmalla hinnalla, tai jotain vastaavaa.

On selvää, että Venu 2 ja Venu 3 olisivat varmasti parempia kuin tuo tilaamani Venu. Mutta mitä luin ominaisuuksista, niin Venussa on juurikin ne, mitä itsekin tarvitsen, ja jopa jotain ylimääräistäkin. En kokenut saavani niin paljoa lisäarvoa noista uudemmista malleista, että olisi kannattanut niitä tilata. Ja kun niihin olisi joutunut hankkimaan vielä uudet nahkahihnat, olisi kokonaiskulu lisääntynyt entisestään.

Samanlaista optimointia harrastan kyllä muissakin ostoksissani. Esimerkiksi nykyinen kännykkäni on nyt kaksi ja puoli vuotta vanha, ja oston aikaan sen hinta oli noin 200€. Päivityksiä tulee edelleen, ja Android-versio on ihan käyttökelpoinen. Kartoitin ominaisuuksia hetken aikaa ja päädyin tuohon. En kokenut mitään tarvetta ostaa kalliimpaa. No, se meni aiheen sivuun. Urheilukelloissa tämä hintahaitari ja ominaisuuksien kirjo on kyllä sieltä leveimmästä päästä.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näissä urheilu- ja älykelloissa on kyllä ihan mieletön hintahaitari. Aika tarkkaan varmaan kannattaa miettiä, mitä siltä kellolta haluaa.

Itse aloin monen vuoden tauon jälkeen kaivata sykemittaria lenkkeilyyn. Sykevyötä en halunnut, sen käyttö tuntui jotenkin vaivalloiselta.

En myöskään halunnut kello olevan kovin iso, ranteet kun ovat ihan naurettavan kapeat. Päädyin lopulta Garmin forerunner 45:een. Hintaa oli n. 130 euroa, eli ei juuri mitään.

Kello on tehnyt juuri sen mitä halusin: näyttää ajan, mittaa sykkeen ja juoksunopeuden. Hetkellisen, ja keskimääräisen. Lisäksi sovelluksesta näkee vähän Sporttracker-tyyliin reitin kartalla korkeuseroineen. Lisäksi nopeuden vaihtelut esitetään värikoodein. Ranneke on hauskanvärinen ja kello istuu hyvin.

Akunkesto ei ole kovin kummoinen. Pari kertaa viikossa pitää ladata, kun juoksee n. 3 lenkkiä viikossa ja pitää kelloa noin muuten päivisin.

Älyominaisuuksia ei sen kummemmin ole. Musiikin ohjausta ei ole. Lenkillä ollessa (eli suorituksen mittauksen ollessa päällä) kello näyttää viestin tai puhelun tullessa, että kuka on kyseessä. Tämä riittää minulle mainiosti. Voin siinä sitten heti päättää, vaivaudunko kaivamaan puhelimen juomapullovyöstä.

Isoin miinus tulee siitä, että hiihtoa ei ole lajeissa valittavana ollenkaan. Saa nähdä miten paljon tuo harmittaa talvella. Toki voi valita lajiksi "muun".

Kaiken kaikkiaan olen tykännyt laitteesta todella paljon luettelemistani miinuksista huolimatta.

Pysyykö sykemittaus ranteesta hyvin perässä lenkeillä tuossa sinun mallissa? Garminin Vivoactive 3 ja 4 malleissa ei ole ollut mitään toivoa saada lähellekään oikeita sykkeitä hölkkälenkeillä, harrastekiekosta puhumattakaan. Pakko olla vyö, jos haluaa seurata sykettä.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pysyykö sykemittaus ranteesta hyvin perässä lenkeillä tuossa sinun mallissa? Garminin Vivoactive 3 ja 4 malleissa ei ole ollut mitään toivoa saada lähellekään oikeita sykkeitä hölkkälenkeillä, harrastekiekosta puhumattakaan. Pakko olla vyö, jos haluaa seurata sykettä.
Kyllä se koko ajan sykettä mittaa. Nyt sitten on todettava, etten yleensä kesken juoksun sykettä seuraa. Jälkikäteen katson kyllä tilastoista. Juostessa kiinnostaa enemmän keskinopeus ja juostu matka.
Mutta se mitä olen katsonut sykettä, niin ei sen mittaus tässä mitenkään pätkinyt ole.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä se koko ajan sykettä mittaa. Nyt sitten on todettava, etten yleensä kesken juoksun sykettä seuraa. Jälkikäteen katson kyllä tilastoista. Juostessa kiinnostaa enemmän keskinopeus ja juostu matka.
Mutta se mitä olen katsonut sykettä, niin ei sen mittaus tässä mitenkään pätkinyt ole.

Tarkoitin, että on lähellä todellisuutta. Huomasin ensimmäisen jäävuoron jälkeen, että ei voi pitää paikkansa. Rannemittaus ei pysynyt likimainkaan perässä sykevaihteluissa. Sama oli lenkilläkin, mutta jäällä asia korostuu, kun sykevaihtelut ovat suurempia.

Vyön kanssa epäilen välillä päinvastaista. Vaikuttaa vähän korkealta luvulta, jos 44- vuotiaalla, ei todellakaan millään kovakuntoisella, on maksimit 190-195 välillä.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tarkoitin, että on lähellä todellisuutta. Huomasin ensimmäisen jäävuoron jälkeen, että ei voi pitää paikkansa. Rannemittaus ei pysynyt likimainkaan perässä sykevaihteluissa. Sama oli lenkilläkin, mutta jäällä asia korostuu, kun sykevaihtelut ovat suurempia.

Vyön kanssa epäilen välillä päinvastaista. Vaikuttaa vähän korkealta luvulta, jos 44- vuotiaalla, ei todellakaan millään kovakuntoisella, on maksimit 190-195 välillä.
Okei, pahoittelen väärinymmärrystä! Uskoisin, että nämä on aika lähellä todellista. Vertaan nyt kokemuksiini juoksuvyön kanssa. Jonkin verran ollaan tultu alas 10 vuoden takaisista maksimeista.

Ei kai maksimisyke suoraan kunnosta kerro kuitenkaan. Itse tein näin 43-vuotiaana enkkani cooperissa 1,5 kk sitten (3100 m, edellinen suoritus tosin intissä...) Tuossa syke käväisi 196:ssa, mutta vyöllä mittasin taannoin ennätyssykkeekseni jotain 210 luokkaa wassuttaessani Skikeillä pitkää ylämäkeä. Enkä siihen aikaan uskoakseni ollut yhtä hyvässä kunnossa.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Näissä urheilu- ja älykelloissa on kyllä ihan mieletön hintahaitari. Aika tarkkaan varmaan kannattaa miettiä, mitä siltä kellolta haluaa.
Tämä on kyllä aivan totta. Lisäksi urheilu- ja älykelloissa on melkoinen määrä erilaisia alustoja ja käyttöliittymiä tarjolla eli softapuolellakin se kirjo on melkoinen. Ja vaikka päätyisi esimerkiksi Googlen Wear OS -käyttöjärjestelmää käyttävään kelloon, niin noissakin se oletusarvoinen ja tyypillisesti ominaisuuskirjoltaan kattavin (mm. tuki jatkuvalle sykemittaukselle taustalla, päivittäisaskeleet, kardiopisteet, unenseuranta jne.) urheilun ja hyvinvoinnin seurantaa tarjoava alusta vaihtelee valmistajan mukaan.

Esimerkiksi omassa ensimmäisen sukupolven Pixel Watchissa käytetään Fitbitiä ja Samsungin Galaxy Watcheissa Samsung Healthia, vaikka molemmat Wear OS -laitteita ovatkin. Toki tietojen synkkaaminen useampaan palveluun ja tietojen siirtäminen näiden välillä on mahdollista, joskin tyypillisesti sitä on rajoitettu aika paljon, että mitä tietoja pystyy siirtämään, millä tiheydellä ja apuna joutuu usein käyttämään vielä jotain kolmannen osapuolen ohjelmaa. Ainakin paikkatiedon siirtäminen eri palveluiden välillä on yleensä aika rajoittunutta/mahdotonta.

Mikäli urheilu- ja älykelloissa kiinnostaa erityisesti mittaustarkkuus eri osa-alueilla (sykemittauksen tarkkuus erilaisissa aktiviteeteissa, GPS-mittauksen tarkkuus erilaisissa ympäristöissä, univaiheiden seurannan tarkkuus jne.) niin YouTubesta löytyy kiinnostava kanava nimeltään The Quantified Scientist, jossa tyypillisesti otetaan laiteuutuuksia perusteellisempaan arvioon, vertaillaan näiden mittaustarkkuutta kattavasti aiemmin arvioituihin laitteisiin ja käytetään vertailukohtana optimaaliselle suoritukselle sykevyötä, unitutkimusta jne.

Tokihan mittaustarkkuus on vain yksi osa-alue, kun mietitään laitteen soveltuvuutta itselle. Akkukesto, näytön tyyppi, koko, muotoilu, käytetyt materiaalivalinnat ja monet muutkin seikat voivat olla käyttäjälle hyvinkin merkityksellisiä. Ei siis todellakaan ole helpoksi urheilu- ja älykellon valintaa tehty ja tämän huomasin hyvin itse kun käytännössä julkaisustaan asti käytössäni ollut Suunto 7 simahti tämän vuoden maaliskuussa ja piti sille lähteä seuraajaa kartoittamaan.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Urheilukelloista sen verran, että mitä lisäarvoa tuo nuo eri lajiprofiilit? Jos et voi valita urheilukellostasi lajiksi esimerkiksi salibandya vaan laitat sen sijaan vaikka käsipallon. Jäänkö jostain paitsi? Kahvipöydässä joku moitti Garminin huonoa lajivalikoimaa. Mikä siinä on se pointti. Koris, käsipallo, Futsal, salibandy. Miksi ne jokainen pitäisi olla omana lajinaan?
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Urheilukelloista sen verran, että mitä lisäarvoa tuo nuo eri lajiprofiilit? Jos et voi valita urheilukellostasi lajiksi esimerkiksi salibandya vaan laitat sen sijaan vaikka käsipallon. Jäänkö jostain paitsi? Kahvipöydässä joku moitti Garminin huonoa lajivalikoimaa. Mikä siinä on se pointti. Koris, käsipallo, Futsal, salibandy. Miksi ne jokainen pitäisi olla omana lajinaan?
Ainakin se hyöty on, että sähköiseen harjoituspäiväkirjaan jää helpommin merkintä, mitä on tehnyt. Kaikille tällä ei välttämättä ole merkitystä, mutta yhtään tavoitteellisemmin liikkuva varmasti haluaa seurata omaa tekemistään esim. Stravan tai mittarivalmistajien omien appien kautta. Toinen pointti se, että voi muokata näkymät eri lajeihin erilaiseksi, mutta tällä on ehkä vähemmän merkitystä noin yleisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös