Suviseurat

  • 42 440
  • 180

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Voi ryökäle. Voi sonta...! Henkilökohtaisesti en voisi lestadiolaisista välittää paskankaan vertaa, mutta sen sanon, että kun suviseurat alkavat, niin järjestävä kylä/kaupunki rikastuu ihan mielettömästi. Yleisesti ottaen suviseuroista löytynee sadoittain käytettyjä kondomeja ja kaljapulloja niityn varsilta, joka on syntiä (?) "lestoille". Helvetti, nehän ei pääse taivaiseen...

Ääh, aivan sama...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Stonecold kirjoitti:
Tähän jotensakin sopien kuvaus päivän iltasanomien lukijapalstalta ...-50 luvulla Kangasalla, hiekkatie, mutkainen ja mäkinen...ysikympin mutka, kallistettu vielä ulkokaarteesta. Mutkien jälkeen lato, jossa kyltti "Jeesus pelastaa. Helluntaiseurakunta".

Sen jälkeen oli tiilirakennus, jonka seinässä kyltti: "Jos ei pelasta, autonkorjaukset halvalla."
Vastaavanlainen oivallus oli 90-luvun alkupuolella Jykylän ja Kuopion välisen tien varrella eräässä t-risteyksessä. Tuolloin oli jotkut vaalit käynnissä, ja risteykseen oli tökätty Vasemmistoliiton juliste, jossa luki "Vastaus on vasemmalle.". Tuon julisteen vasemmalle puolelle joku uskonsankari oli hiffannut tökätä julisteen, jossa luki "Jeesus on vastaus!".
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
On aivan pakko viilailla...

wade kirjoitti:
Mielestäni uskonto missä naiset ovat vain lapsentekokoneita tulisi kieltää lailla.
ja
wade kirjoitti:
Uskonnot pitäisi kieltää lailla ja eritoten kaikki herätysliikkeet.
Näkeekö kukaan muu näissä mielipiteissä ristiriitaa?


Entäs näissä:
wade kirjoitti:
Lisäksi sitten, kun nainen on liian vanha saamaan lapsia niin mies palauttaa hänet suvulleen ja menee uudestaan naimisiin.
ja
wade kirjoitti:
Lisäksi se on naisen terveydellä leikkimistä pakottaa hänet synnyttämään yhä uudelleen ja uudelleen. Tämä siis iästä huolimatta.
Minulla on useita mielipiteitä, mutta en ole niistä kaikista samaa mieltä... Onko GWB rekisteröitynyt Jatkoaikaan?


wade kirjoitti:
Mikään yksittäinen asia ei meinaan tässä maailmassa ole aiheuttanut yhtä paljon sotia kuin uskonnot. Lisäksi mitään turhempaa asiaa ei voi olla olemassa kuin uskoa näkymättömään ja olemattomaan voimaan. Esim. Allah, Jehova tai Jumala vai mitä vittuja niitä nyt olikaan ja KUOLLA sen puolesta?
Jeah, helpottiko? No hyvä. Seuraavaksi voisitkin siirtyä lukemaan jotakin noin miljoonasta kristinuskoa, Raamattua, uskontoja jne. käsittelevää ketjua, ja vaikka oppia jotain. Tai edes avartua hiukan, koska sitten ei nääs ahdistaisi heti, kun jossain näkee ristin tai puolikuun.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En kerta kaikkiaan jaksa lukea näitä kaikkia viestejä läpi, mutta sanon vaan omakohtaisen kokemukseni tästä. Tunnen hyvin läheisesti parikymppisiä lestadiolaistyttöjä, ja tässä porukassa on todella rankkaa. Tytöt ovat hyvin ahdistuneita siitä, kuinka naiset ovat niin alistettuja lestadiolaisten keskuudessa. Oma siippa on löydettävä lestadiolaisten joukosta, ja nämä nuoret miehet kävelevät ylpeinä tässä porukassa ja etsivät mieleisensä. Kyseisessä lahkossa on niin monia piirteitä jotka suututtavat/ärsyttävät minua paljon enemmän kuin joku television katsomattomuus tai meikkaamisen kieltäminen. Lestadiolaistytöt jotka tunnen, ovat oikein mukavia tapauksia, etenkin eräs joka on aivan ihana tyyppi. Monet heistä eroaisivat tästä uskosta jos vaan pystyisivät. Pystymisellä tarkoitan sitä, että monet menettäisivät täydellisesti kontaktin perheisiinsä jos eivät "olisi enää uskomassa", kuten lestadiolaiset sanovat.

Ja se, että perhe hylkäisi, ei ole mikään harvinainen ilmiö. Ei todellakaan. Ja tämä tieto on tullut monilta lestadiolaisilta itseltään.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itseäni kiinnostaa vain oma seura. Kuvittelen olevani sininen ja leijuvani ilmassa ja soitan henkistä huilua tähtiryppäiden keskellä. Se on kivaa ja sitä ei ainakaan toivon mukaan kukaan tule häiritsemään.

Tosin kyllä nainen voisi olla poikaa vaihteluna.

Pääpaino silti sinisellä huilunsoitolla.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
RockTheRink kirjoitti:
Positiivista on se, ettei kolehtia kerätä.

Tietänet kuitenkin jehovana (?) sen etteivät he ilmaiseksi niitä valtakunnansaleja rakenna - jostain rahat niidenkin rakentamiseen tulevat ja jotenkin ne rahat on kerättävä. Meinaan, ei Vartiotornia myymällä ihan rakenneta jokaiseen suurempaan kaupunkiin jossa jehovia on vähänkin enemmin yhtä tai jopa useampaa valtakunnansalia.

vlad.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ted Raikas kirjoitti:
Pääpaino silti sinisellä huilunsoitolla.
Kuinka soitetaan huilua sinisesti? Opetatko mullekin?
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
girlzilla kirjoitti:
Oma siippa on löydettävä lestadiolaisten joukosta, ja nämä nuoret miehet kävelevät ylpeinä tässä porukassa ja etsivät mieleisensä. .

Tähän on olemassa syykin. VL-liikkeen piirissä on jonkin verran enemmän nuoria naisia kuin nuoria miehiä, joka johtuu siitä, että liikkeestä eroaa enemmän miehiä kuin naisia. Tämä on muuten erikoinen ilmiö, jos väite naisen alistetusta asemasta liikkeessä pitää paikkansa. Naiset jäävät sen piiriin miehiä useammin.

Nuorten lestadiolaisten aikuisten keskuudessa on siis miesten markkinat, koska tarjollla on enemmän naisia kuin miehiä. Tilanne on päinvastainen muuhun maailmaan verrattuna, sillä nuoria miehiä on käytännössä kaikkialla hieman enemmän kuin nuoria naisia. Tämä on yksi suurimmasta syistä siihen, miksi parisuhdemarkkinat ovat yleensä ns. naisten markkinat (miehet metsästävät naisia ja tappelevat naisista, tai joutuvat näin tekemään).

Lestadiolaisten keskuudessa tilanne on lähes päinvastoin. Olen henkilökohtaisesti nähnyt, miten siellä vähistä miehistä "tapellaan" naisten kesken. Tytöt kyselevät mieleisiään poikia iltakyliin seurojen jälkeen, ei päinvastoin. Jos olet nuori mies, siunattu edes kohtuullisella ulkonäöllä ja terveellä järjellä, niin olet todella kuumaa kamaa tuossa yhteisössä.

Ymmärrän myös, että monelle kaverille saattaa näissä olosuhteissa kehittyä pieni "kukkopoika"-asenne, jos menekkiä olisi jopa yli tarpeen.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
The Original Jags kirjoitti:
Tähän on olemassa syykin. VL-liikkeen piirissä on jonkin verran enemmän nuoria naisia kuin nuoria miehiä, joka johtuu siitä, että liikkeestä eroaa enemmän miehiä kuin naisia. Tämä on muuten erikoinen ilmiö, jos väite naisen alistetusta asemasta liikkeessä pitää paikkansa. Naiset jäävät sen piiriin miehiä useammin.

Tiedän kyllä tämän. Ehkä naiset ovat jopa niin alistettuja etteivät sitten uskalla erota yhteisöstä enää aikuisiällä? Mene ja tiedä.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
girlzilla kirjoitti:
Tiedän kyllä tämän. Ehkä naiset ovat jopa niin alistettuja etteivät sitten uskalla erota yhteisöstä enää aikuisiällä? Mene ja tiedä.

Ne lestadiolaistytöt jotka tunnen todella hyvin (kyse on yhden perheen n. 6-7 tytöstä) ovat mukana porukassa täysin omasta tahdostaan ja ovat varmoja uskostaan. Tiedän tämän, sillä olen jutellut heidän jokaisen kanssansa joko kahden kesken tai isommassa porukassa. Tunnen myös muita lestadiolaistyttöjä vähän etäämmältä, mutta heidänkin kanssansa olen puhunut näistä asioista jonkin verran.

Hyvin moni näistä naisista on edelleen sinkku, joten on vaikea käsittää millä tavalla he ovat alistettuja. Suurin osa heistä on yliopistossa opiskelevia tai sieltä valmistuneita täysijärkisiä ihmisiä. Kuka heitä alistaa? He ovat siinä uskossa missä ovat kokonaan omasta tahdostaan.

Tietysti heitä harmittaa, kun miehiä ei ole kovin paljoa tarjolla.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
The Original Jags kirjoitti:
Ne lestadiolaistytöt jotka tunnen todella hyvin (kyse on yhden perheen n. 6-7 tytöstä) ovat mukana porukassa täysin omasta tahdostaan ja ovat varmoja uskostaan. Tiedän tämän, sillä olen jutellut heidän jokaisen kanssansa joko kahden kesken tai isommassa porukassa. Tunnen myös muita lestadiolaistyttöjä vähän etäämmältä, mutta heidänkin kanssansa olen puhunut näistä asioista jonkin verran.

En sanoisi että se on ihan näin yksinkertaista. Tyttö jonka tunnen hyvin läheisesti, kolmen vuoden ystävyyden jälkeen on uskaltanut sanoa että välillä vähän tuntuu että tämä usko on liian ahdistavaa... Eikä hän sen jälkeenkään myönnä että ei välttämättä tunnu oikealta. Se on liian kova päätös, eikä sellaista uskalla edes ajatella. Koko elämänsä yhteisössä eläneenä on hyvin radikaali päätös yhtäkkiä lopettaa uskossa oleminen. Kyllä minullekin monta vuotta vakuuteltiin että kyllä tässä ollaan omasta tahdosta jne. Mutta minun kauttani esim. tämä läheinen ystäväni on saanut vähän kosketusta toisenlaiseen maailmaan. Ja sen jälkeen olen selvästi huomannut kuinka tytön puheet ovat muuttuneet jonkin verran seurassani. Uskaltaa sanoa jo eri tavalla kuinka lestadiolaisyhteisön toiminta on välillä "syvältä". Ja tyttö on kuitenkin jo 27-vuotias.

Tottakai löytyy ihmisiä, naisiakin jotka ovat yhteisössä omasta tahdostaan ja oikeasti haluavat olla siinä. Mutta pinta näyttää joskus hyvin erilaiselta mitä totuus on. Ja tästä minulla on monia läheisiä kokemuksia.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Lukematta lainkaan muiden viestejä:

On siis todettava, lestadiolaisuus, tai se "vähäinen" kosketuspinta mitä minulla siihen on. Suvussammekin, on pari noita harhautuneita pässejä, jotka ovat luulleet herran paimenen heidät pelastavan sukumme kiroilta. Väärin.
Kotipaikkakunnallani (nimenomaan, jopa JHag osasi tuon verran olettaa) on näitä LL-positiivisia (tiedoksi nuoremmille, se ei ole "L-positiivinen" vaan nimenomaan "Äl-Äl-Positiivinen") sankoin joukoin.

Kosketuspinta näihin, on laaja, jo yllämainituista lähtökohdista. Mutta sittemmin, olen jopa käynyt "The Suviseuroilla". Minuahan silloisen lookini vuoksi katsottiin pitkään, kun oli raflaavaa kuontaloa, sekä vaatetusta, että korvakoruakin... Mutta siitä viis. Suviseurat, ovat kuin mitkä tahansa festarit. Ei ketään kiinnosta se väki, joihin ei samaistu. Näin ollen, suurin osa nuorista ei välitä vähääkään kemujen "sisällöstä" vaan vetävät viinaa ja naivat ristiin kuten kunnon festareilla kuuluukin. Itse tuota käytettyjen kortsujen, tyhjien viina/olut lekojen (ihailtavaa on se huollon tehokkuus, kun nuoremmat lestikit keräävätä tyhjiä pulloja) määrää sekä oksentavien nuorten lukuisuutta olen todistanut. Näytti periaatteessa hauskalta, mutta sitä tekopyhyyttä en ymmärtänyt silloin, enkä nyt. Kaikenhan sai anteeksi siellä isossa teltassa, näemmä.

Sitten ihan siviilissä nähtyä? Kuten muutkin kansalaiset, mutta heitäkin "yhteisöllisempiä" eli sisäänpäin kääntynyttä ja.... omanlaistaan sakkia. Kuten minunkin rikosrekisteri: Lestadiolainen haastoi riitaa baarissa, nauroin päin naamaa, kavereineen mun päälle, isoin maahan mutta loppu suku potkii niskaan... Lestadiolainen oli uhri, vaikkei mitään heille tehty, mutta minä kävin tajuttomuuteni jälkeen sairaalassa jne. Heh, kyllä nämä Herran Lahjat ovat sitten eri vekkulia kansaa. :)

Kuten sanonta kuuluu: Lestadiolainen on kiero kuin korkkiruuvi, sen pitää pipokin ruuvata päähän.

Sinänsä harmi, ettei Suomi tee ydinasetestauksia. Nyt olisi erinomainen paikka kokeilla sellaista parin kilotonnin jytyä, Perhossa.

...jaa, jos GW puskalle soittaisi, että siellä punotaan juonia Yhdysvaltoja vastaan?
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Jääkoneenkuljettaja kirjoitti:
Kosketuspinta näihin, on laaja, jo yllämainituista lähtökohdista. Mutta sittemmin, olen jopa käynyt "The Suviseuroilla". Minuahan silloisen lookini vuoksi katsottiin pitkään, kun oli raflaavaa kuontaloa, sekä vaatetusta, että korvakoruakin... Mutta siitä viis. Suviseurat, ovat kuin mitkä tahansa festarit. Ei ketään kiinnosta se väki, joihin ei samaistu. Näin ollen, suurin osa nuorista ei välitä vähääkään kemujen "sisällöstä" vaan vetävät viinaa ja naivat ristiin kuten kunnon festareilla kuuluukin. Itse tuota käytettyjen kortsujen, tyhjien viina/olut lekojen (ihailtavaa on se huollon tehokkuus, kun nuoremmat lestikit keräävätä tyhjiä pulloja) määrää sekä oksentavien nuorten lukuisuutta olen todistanut. Näytti periaatteessa hauskalta, mutta sitä tekopyhyyttä en ymmärtänyt silloin, enkä nyt. Kaikenhan sai anteeksi siellä isossa teltassa, näemmä.

Sitten ihan siviilissä nähtyä? Kuten muutkin kansalaiset, mutta heitäkin "yhteisöllisempiä" eli sisäänpäin kääntynyttä ja.... omanlaistaan sakkia. Kuten minunkin rikosrekisteri: Lestadiolainen haastoi riitaa baarissa, nauroin päin naamaa, kavereineen mun päälle, isoin maahan mutta loppu suku potkii niskaan... Lestadiolainen oli uhri, vaikkei mitään heille tehty, mutta minä kävin tajuttomuuteni jälkeen sairaalassa jne. Heh, kyllä nämä Herran Lahjat ovat sitten eri vekkulia kansaa. :)

Kuten sanonta kuuluu: Lestadiolainen on kiero kuin korkkiruuvi, sen pitää pipokin ruuvata päähän.

Olen aikaisemmissa viestiketjuissa yrittänyt kertoa omaa kokemustani lestadiolaisista, joihin en itse kuulu. Lapsuudessani, nuoruudessani, aikuisuudessani eli koko elämäni ajan olen ollut tekemisissä näiden varsin tavallisten ihmisten kanssa. He ovat työläisiä, maanviljelijöitä, poikkeuksellisen paljon yrittäjiä, pankinjohtajia, lääkäreitä, tohtoreita ja professoreita yliopistoissa jne jne. Lestadiolaisissa on mieleltään terveitä ja sairaita ihmisiä niinkuin suomalaisissa ihmisissä yleensäkin. Katsoin TOJ:n viitettä sanomalehti Kalevan ottamista kuvista Perhon suviseuroilta. Näin kuvissa tavallisia suomalaisia, hyvinpukeutuneita aikuisia ja nuoria ihmisiä sekä paljon iloisia lapsia. Lastenrattaat viimeisen päälle, käytännöllisiä ja hyväkuntoisia. Tiedän, että kentillä on pilvin pimein asuntovaunuja, asuntoautoja, autoja. Maallinen rikkaus ja hyvinvointi on silmiinpistävää.

Jääkoneenkuljettaja kertoo, miten lestadiolaiset kohtelevat öykkäreitä samaan tapaan kuin muutkin kansalaiset. Turpiin vaan ja onnea. Siitähän oppivat olemaan soittamatta suutaan.
Koska asuin lapsuuteni alueella, jossa järjestettiin lestadiolaisten suviseuroja, olivat suviseurat suuren mielenkiinnon kohteina myös muillekin kuin lestadiolaisille. Vanhemmatkaan eivät kieltäneet menemästä juhlille, vaikka olivat enemmän körttiläisiä tapakristittyjä. Kaikkein pyhimpään eli suurtelttaan emme menneet, siellä olevat tapahtumat eivät kiinnostaneet.

Sisältä päin en pysty lestadiolaisliikettä arvostelemaan, kun en ole siellä ollut. Sen tehkööt ne, joilla on kokemuksia lestadiolaisesta lapsuudesta, nuoruudesta ja vielä mahdollisesti aikuisuudesta. Surullisia keromuksia liikkeen ahdistavuudesta ja sidonnaisuudesta on kuultu. Kuinka paljon on näitä ikäviä kokemuksia verrattuna hyviin kokemuksiin kertoo liikkeen vaikutuksesta ihmismieleen ja käyttäytymiseen kokonaisvaltaisemmin. Ulkopuolisten arvostelu lestadiolaisia kohtaan lähtenee liikkeelle kielteisestä ajattelutavasta, jolla halutaan korostaa omaa erinomaisuutta. Tiedemiehet ja -naiset tutkikoon tarkemmin lestadiolaisuuden vaikutukset suomalaisessa yhteiskunnassa.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
"Lestat lapsilisillään farmari Volvon maksaa, jos turvatyyny puuttuu uusi raskaus alkuun saatetaan" ja "Lestat toimii materialismin nimessä ja veressä" -Sipe: Tilatkaa tytöt taksi. Näinhän se on. Positiivinen piirre lestadiolaisuudessa on, kuten täällä on jo mainittukin, kova työn teon arvostus, mutta sen alkulähteenä olevaa ahneutta ei ole vielä mainittu. Lestadiolaisten pakko haalia tavaraa itselleen on niin kova, että se ajaa heidät raatamaan yötämyöten. Lestadiolaiset eivät voi sietää, sitä jos naapurilla on asiat ulkoisesti paremmin kuin hänellä, julkisivu pitää olla. Ja suurempi traktori kuin naapurilla. Tottakai muutkin ihmiset ovat materialistejä, mutta heidän kohdallaan tämä korostuu muita enemmän. Eikö uskonnollisuuden luulisi lisäävän henkisiä arvoja?

Jos ihmiskunta pelaisi täysin luonnonehdoilla, niin kuin jollain rotilla, olisivat lestadiolaiset ehkä evoluutiossa voitolle jäävä laji kovan lisääntymisensä ja ahkeruutensa takia. Ehkäpä niin käykin? Epämukava uhkakuva. Aihe seuraavaan John Carpenterin kauhuelokuvaan?

Kyllä minullekin monta vuotta vakuuteltiin että kyllä tässä ollaan omasta tahdosta jne. Mutta minun kauttani esim. tämä läheinen ystäväni on saanut vähän kosketusta toisenlaiseen maailmaan. Ja sen jälkeen olen selvästi huomannut kuinka tytön puheet ovat muuttuneet jonkin verran seurassani. Uskaltaa sanoa jo eri tavalla kuinka lestadiolaisyhteisön toiminta on välillä "syvältä". Ja tyttö on kuitenkin jo 27-vuotias.
Tuo yhteisöstä irroittautuminen ei ole mitenkään helppoa. Perhesuhteiden mahdollinen katkeaminen on yksi syy, mutta lisäksi irroittautuneet yksilöt jäävät herkästi henkisesti ikäänkuin tyhjän päälle, koska heidän ajatusmaailmansa on vieläkin niin sidottuna menneisyyteen.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Zeic kirjoitti:
Tuo yhteisöstä irroittautuminen ei ole mitenkään helppoa. Perhesuhteiden mahdollinen katkeaminen on yksi syy, mutta lisäksi irroittautuneet yksilöt jäävät herkästi henkisesti ikäänkuin tyhjän päälle, koska heidän ajatusmaailmansa on vieläkin niin sidottuna menneisyyteen.

Tämä on nimenomaan se pointti. Jos lestadiolainen irrottuu uskostaan, hänellä on kuitenkin tietyt arvot ja lähtökohdat joista on hyvin vaikeaa päästä eroon. Ja tottakai lestadiolaisuus on myös turva, suojattu yhteisö jossa olet elänyt koko elämäsi. Ei pysty edes kuvittelemaan, kuinka rankka päätös tuollainen uskomisesta luopuminen on.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
straiter kirjoitti:
Itse suviseuroista täytyy sanoa, että meiltä lähti duunareiden osasto-Perho piipahtamaan kotikylään. Kyselin, että minkä takia te sinne lähdette, pojat (joista yksikään ei ole lesta) vastasivat, että naureskelemaan, naimaan ja tappelemaan.

On totta, että suviseuroissa liikkuu paljon porukkaa, jotka eivät ole vanhoillislestadiolaisia. Heidän määränsä laskettaneen ainakin sadoissa. On selvää, että kun yhdelle heinäpellolle kokoontuu tuollainen ihmismassa, niin se houkuttelee myös ulkopuolisia katsomaan meininkiä. Motiivitkin saattavat olla hyvin kirjavia.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Jääkoneenkuljettaja kirjoitti:
Lukematta lainkaan muiden viestejä:

Suviseurat, ovat kuin mitkä tahansa festarit. Ei ketään kiinnosta se väki, joihin ei samaistu. Näin ollen, suurin osa nuorista ei välitä vähääkään kemujen "sisällöstä" vaan vetävät viinaa ja naivat ristiin kuten kunnon festareilla kuuluukin. Itse tuota käytettyjen kortsujen, tyhjien viina/olut lekojen (ihailtavaa on se huollon tehokkuus, kun nuoremmat lestikit keräävätä tyhjiä pulloja) määrää sekä oksentavien nuorten lukuisuutta olen todistanut. Näytti periaatteessa hauskalta, mutta sitä tekopyhyyttä en ymmärtänyt silloin, enkä nyt. Kaikenhan sai anteeksi siellä isossa teltassa, näemmä.

Täytyy sanoa, että kuvauksesi suviseuroista ei ollenkaan vastaa saamaani kuvaa vuosi sitten. Liikuin seura-alueella melko aktiivisesti ja myös myöhäiseen kellonaikaan (alkuyöhön asti), enkä nähnyt ainoatakaan kaljaa kittaavaa ihmistä koko alueella. Milloin itse vierailit suviseuroissa? Voitko kertoa, millaisissa tilanteissa törmäsit juopotteluun? Millaisissa tilanteissa todistit "ristiinnaimista", jota myös väitit tapahtuneen?
 

Puukäsi

Jäsen
Omat mielipiteeni lestadiolaisuudesta perustuvat täysin omiin kokemuksiini heistä. Olen asunut lapsuuteni naapurustossa, missä oli paljon lestadiolaisperheitä. Ensimmäiset muistikuvat heistä ovat, kun ekaluokalla kouluun mennessä sai pelätä, että heitetäänkö tällä kertaa kepillä päähän tai joutuuko muuten kiusatuksi. Siitä he myös muituttivat, että et pääse taivaaseen, koska et ole lestadiolainen. Jos oli jotain pikku kähinää jonkun L:n kanssa siitä seurasi kunnon selkäsauna isoveljen tai muun vanhemman L:n toimesta. Itse en ollut kuitenkaan mikään riidanhaluinen kaveri ja tulinkin kohtuu hyvin toimeen heidän kanssaan.

Lestadiolaisperheissä oli kuitenkin paljon eroja. Yhdestä "vapaamielisestä" Lperheestä poika erosi uskosta jo ala-asteella, eikä hän kokenut perheensä puolelta syrjintää ja kaverit olivat hänellä normaaleja ihmisiä. Yläasteella alkoi L-poikia ajettelemaan omilla aivoillaan ja he saivat normaaleja kavereita, jolloin uskosta eromisen prosessi alkoi. Vanhoillisimmista perheistä eroaminen ei ole helppoa ja se ei tapahdu yhdessä yössä. Itselläni on monia kavereita, jotka ovat uskaltaneet erota uskosta. Omat kokemukseni tukevat myös sitä väitettä, että miehet eroavat naisia enemmän. Mieleeni ei äkkiseltään tule uskosta eronneita naisia, mulla miehiä tulee heti yli pitkästi toistakymmentä.

Asuinalueeni vaikuttaa siihen, että minusta on tullut lesta vihaaja. Ei ole helppoa asua sellaisella alueella, jossa on paljon lestoja. En jaksa nyt alkaa selittään kaikkia heidän negatiivisiä puolia, mutta ne tietää ketkä ovat asuneet heidän vaikutusalueella. Kyllä heidän kanssaan tulee kohtuu hyvin toimeen, kun et vain asu lesta-alueella. Kaikki kaverini, jotka ovat asuneet lestojen keskellä tietävät sen, että mitä se on. Ne ihmiset, joilla ei ole henkilökohtaisia kokemuksia asiasta eivät yleensä ymmärrä tätä omaa ja kaveriani vihaa.

Lapsista huolehtiminen on yksi asia, mikä pisti silmään. 4-vuotias lapsi työntää rattaita tiellä vastaan ja häntä 2 nuorempaa sisarta mukana. Yleensä heillä on kyllä vähän vanhempia lapsia lapsenvahteina, mutta toi oli kaiken huippu, mitä itse olen omilla silmilläni nähnyt.

En tiedä tilastoja itsemurhista lestadiolaisista verrattuna muihin ihmisiin, mutta yksiv naapurin isäntä tappo itensä ja jätti vaimon yksin huoltamaan 10 lasta, joista nuorin oli alle 1-vuotias. Semmonen kuva silti on, että ei lestaidiolaiset varmaan tee itsemurhia niin paljon kuin muut.

Oulunsalossa taitaa olla eniten lestadiolaisia verrattuna asukaslukuun ja siellä esimerkiksi keskioluen myynti sallittiin vasta 80-luvun puolivälin jälkeen, en tarkkaan muista, mutta kertokaa, jos joku muistaa tarkan ajan.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
The Original Jags kirjoitti:
Täytyy sanoa, että kuvauksesi suviseuroista ei ollenkaan vastaa saamaani kuvaa vuosi sitten. Liikuin seura-alueella melko aktiivisesti ja myös myöhäiseen kellonaikaan (alkuyöhön asti), enkä nähnyt ainoatakaan kaljaa kittaavaa ihmistä koko alueella. Milloin itse vierailit suviseuroissa? Voitko kertoa, millaisissa tilanteissa törmäsit juopotteluun? Millaisissa tilanteissa todistit "ristiinnaimista", jota myös väitit tapahtuneen?
Mikäs vuosi se nyt sitten olikaan, kun Kellossa tämä massaharhaanjohto oli? Kävimme paikalla lauantaipäivänä, puolen päivän tietämillä ehkä. Kaikki yllä kuvattu tuli todistettua. Olut näkyi maistuneen kovin kovin usealle, muutakin nauttivat mitä ilmeisimmin. Ehkäpä kisaemännän pöperöt eivät muutamalla nuorelle sopineet, sillä eräskin tuli melkein asuntovaunusta läpi oksentamaan portaillensa... Kyllähän tuolla tekopyhyyden suurimmassa yhteenkeskittymässä eli seuroilla, tuota juopottelua tapahtuu kuten muillakin festareilla. Suviseurat ovat vain festarit joilla on jokin vetävä teema.

Ristiin naimisen puolesta, sait nyt minut kiikkiin ja kiipeliin. En yhtäkään aktia todistanut, eikä noilla varmaankaan jalostuskortit olisi mukana olleetkaan, jotta tuota olisi voinut nimenomaan Suviseuroilla todentaa. Ristiinnaimiset ovat helppo todeta, jos sattuu esimerkiksi Kiimingin, Iin, Haukiputaan, Yli-Iin ja ympärille sattuvien kuntien Lestadiolaissuvuilta alkaa kyselemään sukulaissuhteista...

Ja siffalle terveisiä, ihme öykkäri.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Jääkoneenkuljettaja kirjoitti:
Kaikki yllä kuvattu tuli todistettua. Olut näkyi maistuneen kovin kovin usealle, muutakin nauttivat mitä ilmeisimmin. Ehkäpä kisaemännän pöperöt eivät muutamalla nuorelle sopineet, sillä eräskin tuli melkein asuntovaunusta läpi oksentamaan portaillensa... Kyllähän tuolla tekopyhyyden suurimmassa yhteenkeskittymässä eli seuroilla, tuota juopottelua tapahtuu kuten muillakin festareilla. Suviseurat ovat vain festarit joilla on jokin vetävä teema. .

Eli et nähnyt mitään muuta kuin yhden ihmisen oksentavan, ja tällä perustelet väitettäsi että suviseurat ovat rokkifestareiden tyylinen ryyppäysjuhla? Näitkö oikeasti seura-alueella ryypiskelyä, vai oliko tämä yksi oksennuskohtaus ainoa seikka, jolla nyt perustelet tuota mielipidettäsi?

Tuntuu, että lestadiolaisia kohtaan tuntemasi antipatia on suurin syy näille väitteillesi. Kuten sanoin, en itse vuosi sitten todistanut yhtään ryyppäystä enkä ristiinnaimista, en edes yhtään häiriöksi tulkittavaa tapahtumaa. Nuoret ihmiset liikkuivat porukoissa selvinä ja hyvin käyttäytyen, eikä örventelyä eikä rähinöitsemistä näkynyt missään. Antamasi kuva suviseuroista ei yksinkertaisesti ole totuudenmukainen.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
The Original Jags kirjoitti:
Eli et nähnyt mitään muuta kuin yhden ihmisen oksentavan, ja tällä perustelet väitettäsi että suviseurat ovat rokkifestareiden tyylinen ryyppäysjuhla? Näitkö oikeasti seura-alueella ryypiskelyä, vai oliko tämä yksi oksennuskohtaus ainoa seikka, jolla nyt perustelet tuota mielipidettäsi?

Tuntuu, että lestadiolaisia kohtaan tuntemasi antipatia on suurin syy näille väitteillesi. Kuten sanoin, en itse vuosi sitten todistanut yhtään ryyppäystä enkä ristiinnaimista, en edes yhtään häiriöksi tulkittavaa tapahtumaa. Nuoret ihmiset liikkuivat porukoissa selvinä ja hyvin käyttäytyen, eikä örventelyä eikä rähinöitsemistä näkynyt missään. Antamasi kuva suviseuroista ei yksinkertaisesti ole totuudenmukainen.
Otin esille niitä todistamiani (tahdotko kenties videotodistuksen mummoltani, joka todisti kaiken saman?) asioita, mistä muut eivät puhu. Näin tietenkin kaikki ne arkiset ja tavalliset asiat, kuten rukousteltan, "treffi-ilmoitusseinän", ruokalat, käymälät, ihmiset, kaiken. Mutta näinhän minä sitten sitä muutakin, mikä taas ei sinun kauniiseen kuvaasi sovikaan. Sen kuin tappelet vastaan, ei se totuutta muuta.

Faktat:
- Kyllä, todistetusti lestadiolaiset ihmiset siellä sitä alkoholipitoista olivat nauttineet. Seassa varmasti myös vääräuskoisiakin, kuten aiemmit olet maininnut.
- Kyllä, käytettyjä kondomeja sattui muutama silmään.

En jaksa nyt alkaa jostakin noin päivänselvästä asiasta alkaa vääntämään, enkä mitään helvetinmoisia todisteluja ala sinulle noista toimittamaan. Jos et usko, älä usko, uskonasioistahan tässä on koko ajan ollut välillisesti kyse. Sovitaan sitten niin, että glorifioidaan lestadiolaisuus ja tätä leimaa kantavat puhtoisiksi ja virheettömiksi. Eikä heidän hengellisillä teemafestareillaan mitään muuta kuin luvallista ole ikinä tapahtunut. Minä ja me muut näimme väärin.

Bottom line? Ihan samanlaista väkeä lestadiolaiset ovat kuin muutkin, mutta helvetillisen tekopyhiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös