Suosionosoitukset vastustajalle

  • 6 290
  • 63

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Täysin ajantappomielessä olen miettinyt seuraavaa asiaa.

Jääkiekon SM-liigassa on tapana että vastustajalle vislataan, buuataan ja huudetaan törkeyksiä. Sitä vastaan minulla ei olekaan sinällään mitään, siitähän tunnelma nousee ja omien etuhan on yleisön ykkösintressi. Mutta voisiko joskus myöntää vastustajan tehneen jotakin erityisen hyvin ja palkita sen aplodeilla?

Pohtimani asia tuli ensimmäisen kerran mieleeni kun Real Madrid voitti Manun vieraissa. 3 maalia tehnyt Ronaldo vaihdettiin kentältä pois. Manun kotiyleisö osoitti miehelle seisaaltaan suosiota, vaikka oman joukkueen mestareidenliigakausi loppui siihen ja varmasti harmitti.

Yritin keksiä tilanteen jossa suomalainen jääkiekkoyleisö osoittaisi suosiotaan vastustajalle. En keksinyt. Ehkä ennen peliä jos pelaaja palkitaan jostakin voisi pienet aploodit saada, mutta palkitsemiset tapahtuvat pelaajien kotikentillä. En voi kuvitella että Suomessa ottelun jälkeen taputettaisiin vastustajan maalivahdille hänen pokatessaan legendaariset 3 tähteä. Ei taputeta vaikka oikeasti tiedetään että pelasi helvetin hyvän pelin. Jopa tapa jossa loukkaantuneen pelaajan noustessa tolpilleen taputetaan on rauteilun vuoksi käymässä tiensä päähän.

Onko tämä sitten ongelma? Ei kai. Itse vähän kaipaan aikoja kun ottelun alussa ainakin Espoossa ja Hämeenlinnassa taputettiin kentälle saapuvalle vastustajalle. Taisi olla 1-divarikulttuuria. Äkkiä karisi tuo tapa pois. En minä ole käskemässä ketään toimimaan millään tavalla, kunhan lämpimikseni juttelen.
 

Alabama Song

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Twite
Onko tämä sitten ongelma?

<provo> Tämä vastustajien pilkkaaminen yms. "vähättely" taitaa olla ominaista pikku paikkakunnille, joilta puuttuu jääkiekkokulttuuria, kuten Hämeelinnasta. Ainakin Turussa, Helsingissä Nordenskiöldinkadulla ja Tampereella osataan arvostaa myös vastustajan hyviä suorituksia.
</provo)
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
En nyt sanoisi, että nordensjöldin kadulla oltaisiin yhtään valistuneempia. Muistaakseni Arto Javanainen rikkoi siellä jonkin virstanpylvään ja kotiyleisö buuasi ja huuteli kaikkea paskaa.

Ablodeja toivoisi vierailijoille jos he voittavat ylivoimaisesti tai sitten joku pelaaja tekee jonkin ennätyksen. Seuraavassa vaihdossa sitten jo mielestäni saa buuata, mutta ei ennätyksien syntyhetkellä.
 

majuho

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti juba
Ablodeja toivoisi vierailijoille jos he voittavat ylivoimaisesti tai sitten joku pelaaja tekee jonkin ennätyksen. Seuraavassa vaihdossa sitten jo mielestäni saa buuata, mutta ei ennätyksien syntyhetkellä.

Ei tavallinen yleisö tiedä milloin vierasjoukkueen "Reijo Rivimies" tekee uransa ensimmäisen maalin tai 100. maalinsa..
Pelin loputtua on mielestäni fiksua antaa aplodeja vaikka tähdet menisikin vierasjoukkueelle..
 

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
ainakin b2 osaa arvostaa myös vastustajien antamia kovia taklauksia välillä aplodein. Muistan aina kuinka b2 suorastaan raikasi onnesta kun joku Blues-pelaaja muistaakseni ajeli Aigars Ciprussin levyiksi. Saman kohtalon sai myös Aki Tuominen jossain ottelussa.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Itse olen huomannut palkitsevani pelin aikanakin hienot yksilösuoritukset (taklaukset, harhautukset, torjunnat, ...) aplodeilla joukkueesta riippumatta. Erityisesti kovat ja puhtaat taklaukset kaipaavat minusta huomiota muiltakin kuin tuomareilta, siksi ihan tietoisesti pyrin taputtamaan niille, vaikka jyrän alle jäisikin oma suosikkipelaaja. Samaa olen huomannut muidenkin Areenalla tekevän.
 

Gepardi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Yleensä en vierasjoukkueelle kummemmin buuaa tms., vaan pyrin kannustamaan omia. Ottelun jälkeen palkitsemistilaisuuksissa annankin sitten aplodit kaikille palkintoja saaneille. Riippumatta joukkueesta.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Tampere jälleen kiekkokulttuurin edelläkävijä!

Kyllähän ainakin Tapparan peleissä viime kaudella näki näitä Ilves-HEInejä (johtuen ko. henkilöiden iästä sekä heidän pitämästään äänestä esim. Helmisen kaatuessa tai Tappara-pelaajan taklatessa) kannustamassa Tapparan vastustajaa.

muaddib
 

Jeff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet
Enpä muista, että oulussa olisi vastustajat saaneet kannustusta mistään tekemisistään. No joo... Kimmo Koskenkorva sai aplodit tehdessään ensiesiitymisen Raksilassa Tapparan paidassa. Ja tais Bergeronkin saada jonkinlaiset aplodit ässä paidassa.

Sitä mä en ymmärrä et tuomareille pitää viheltää AINA kun he tulevat jäälle. Se on ihan ok jos muistellaan jotain penkin alle vihellettyä viime peliä, mutta harvoin siitä on kyse. Vihelletään vasta sitten kun on aihetta.

Vierasjoukkueelle buuaaminen ja viheltäminen on ihan ok ja jopa suotavaa. Ennen kärppien peleissä soivat kirkonkellot kun vierasjoukkue tuli jäälle. Se oli loistava siihen tilanteeseen. Sitten mr PJ postatti ne, ettei vastustajalle tule paha mieli.

Se mikä on myös hienoa on viheltäminen/buuaaminen vastustajalle esim sen ylivoiman aikana. Pari kautta sitten mr Pajunen pilasi ilves pelin lopun heittämällä älyttömiä jäähyjä kärpille. Yleisö käytännössä vihelsi ja buuasi loput 10 minuuttia pelistä aina kun ilveksellä oli kiekko. Ilveksen peli oli täysin sekaisin.

Raksilassa muutenkin tunnelma vaihtelee laidasta laitaan. Välillä on aivan hiljaista ja voi kuulla klip klap kentältä, mutta sitten kun jotain tapahtuu, useimmiten jotain mistä protestoida, niin katsomo räjähtää hyvin nopeasti. Monet kerrat tuomari on vasta sytyttänyt yleisön. :-)
 

1Euro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Razzle
Ei tavallinen yleisö tiedä milloin vierasjoukkueen "Reijo Rivimies" tekee uransa ensimmäisen maalin tai 100. maalinsa..
Pelin loputtua on mielestäni fiksua antaa aplodeja vaikka tähdet menisikin vierasjoukkueelle..
Runkosarjan parhaat pistemiehet 1928-2003
1) Arto Javanainen 18 668 464+ 329= 793 626

Siinä sulle rivimies.

Vujtek sai hillityt suosionosoitukset liukuessaan ensimmäistä kertaa Isomäen jäälle HPK-paidassa. Entistä suosikkia muistettiin toki vain ennen ottelua. Pelissä Vujtek oli vain HPK-pelaaja.

Muutaman kerran on tässä viime vuosina käynyt niinkin, kun Ässien peli ei ole kulkenut lainkaan ja pelin ollessa selkeästi ratkennut, on suuri osa porilaisyleisöstä osoittanut suosiotaan vastustajan hienolle maalille. Osaksihan se on varmasti pientä puukotusta omien selkään, mutta ehkä juuri tämä on paras vastine avausviestin Ronaldo-juttuun.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Jep jep

Näinhän tässä taas kävi.. "en mä mutta muut". Ilmaisin varmaankin asiani epäselvästi. Toki itse kukin yksittäisessä tilanteessa voi hiukan käsiään läpsäyttää kun vastustaja tekee hienouksia. Tarkoitin kollektiivista suosionosoitusta. Yksittäisen Twiten tai Cairnsin käsien läpsähdystä ei huomaa kukaan "suuren yleisön" mylvinnän alta.

Pystyttekö oikeasti kuvittelemaan tilanteen jossa koko yleisö osoittaisi vierasjoukkueen pelaajalle suosiotaan? Jeff mainitsi yhden tilanteen, suosittu pelaaja pelaa ensimmäisen pelinsä vanhassa kotikaukalossaan toisessa joukkueessa. Kyllä ainakin Erkki Rajamäki ja Sebastian Sulku saivat vastaavassa tilanteessa käsien läpsyttelyä. Keksiikö joku muun tilanteen? Turkulaisten ei tarvitse osallistua.
 

#43

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kyllä ainakin aikoinaan, kun Kärpät konttasi kunnolla(Tammisen aikoina liigassa), niin yleisö antoi vastustajalle kohteliata golf-aplodeja onnistumisista. Tuossakin taisi kuitenkin olla enemmän vittuilua huonolle kotijoukkueelle.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ei heru!

Siis vastustajalle aplodeja. Ainakaan ihan helpolla.

Ne mahdolliset tilanteet onkin tuossa suurinpiirtein lueteltu, enkä nyt oikein muutakaan keksi.

Turkulaisethan nyt ovat omaa luokkaansa joka asiassa.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Viestin lähetti 1Euro
Runkosarjan parhaat pistemiehet 1928-2003
1) Arto Javanainen 18 668 464+ 329= 793 626

.

Muistan tämän tapauksen...eli Javahan ohitti Hagmanin kaikkien aikojen pistepörssissä siirtyen ykköseksi juuri Helsingissä IFK:ta vastaan...ja kyllä, yleisö (myös minä) buuasi, eikä siis antanut ansaittuja aploodeja.

Itseänikin tämä jälkeenpäin hävetti, koska olihan kyse yhdestä SM-liigan virstanpylväästä...no, omalta osalta tohon reaktioon vaikutti se, että ennätys vietiin nimenomaan Hakilta, "omalta" mieheltä.
 

Andy_McCoy

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minä ainakin annan suosionosoitukseni, kun vastustajan maalivahti tekee haamupelastuksen tai jos joku pelaaja pistää TPS-pakin hienosti kaffelle ja kaupanpäällisiksi tekee vielä maalinkin (vaikka joskus tiukoissa peleissä samalla vituttaakin).


Minua taas häiritsee enemmän se, että eräs wanhojen aikojen tapa on käytännössä täysin kadonnut.

70- ja 80-luvulla kun pelaaja (ei paidan värillä väliä) loukkaantui ja hän joko itse tai muiden avustamana saatettiin pois kentältä sai aina yleisön aplodit. Nykyään vain buuataan ymsp...

Nämä gladiaattorit työkseen viihdyttävät meitä ja jos joku loukkaantuu, niin hän on aina aplodien arvoinen.
 

Fossey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Rinkelinmäellä muistan taputukset ainakin Kimmo Peltosen saapuessa ensimmäistä kertaa jäälle TPS:n paidassa.

Tokihan vastustajalle usein taputetaan esimerkiksi pomminvarman pystysyötön lipsahtaessa ylivoimalla pitkäksi ;) Myös pahasti imuroineet veskarit ovat myöhemmin saaneet aplodit jostain helposta kopista. Mutta näitähän ei voi kannustukseksi sanoa.

Mitä Alabama Songin provoon tulee, pikkupaikkakunnilla on sitten taas sitä kulttuuria että omia kannustetaan. Toisin kuin esimerkiksi Turussa ;)
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti Andy_McCoy
Minua taas häiritsee enemmän se, että eräs wanhojen aikojen tapa on käytännössä täysin kadonnut.

70- ja 80-luvulla kun pelaaja (ei paidan värillä väliä) loukkaantui ja hän joko itse tai muiden avustamana saatettiin pois kentältä sai aina yleisön aplodit. Nykyään vain buuataan ymsp...
Onko Turussa todellakin näin törkeää toimintaa? Kyllä vieläkin Hämeenlinnassa ja muuallakin missä olen pelejä käynyt seuraamassa, loukkaantunut pelaaja saa aplodit. Kyllä minäkin Rauteen Mikolle aikanaan sellaiset myönsin, vaikka ei olisi tainnut ansaitakaan.
 

Kullervo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos suvaitsette, niin laitan pienen Mestismuistelunkin tähän ketjuun. Suomen tietämättömin, tyhmin ja surkein jääkiekkoyleisö antoi raikuvat ablodit vastustajajoukkue KooKoolle (joukkueen kiittäessä täyttä Kalevankaankaan hallia) keväällä 2002 finaalisarjan ratkettua. Jopa Tinke Nurmberg sai ablodit. Toisaalta yleisö oli siinä vaiheessa niin riemuissaan, että olisi hurrannut mille tahansa, jopa tuomari Juha Pajuselle. Normaalisti Kalevankankaalla ei hurrata edes kotijoukkueelle.
 

Andy_McCoy

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti tommilin
pikkupaikkakunnilla on sitten taas sitä kulttuuria että omia kannustetaan. Toisin kuin esimerkiksi Turussa ;)

Ei Turussakaan ole koskaan vieraita kannustettu. Upea suoritus kyllä ansaitsee aplodit, siitä ei pääse mihinkään.

Omien kannustamiseksi ei muuten lasketa vastustajan solvaamista/pilkkaamista. Joten pitäkää kulttuurinne :P



Viestin lähetti Rontti
Onko Turussa todellakin näin törkeää toimintaa? Kyllä vieläkin Hämeenlinnassa ja muuallakin missä olen pelejä käynyt seuraamassa, loukkaantunut pelaaja saa aplodit. Kyllä minäkin Rauteen Mikolle aikanaan sellaiset myönsin, vaikka ei olisi tainnut ansaitakaan.

En kyllä muista mitään paikkakuntaa lähivuosina - tai edes einiinlähivuosina - jossa aplodit olisi annettu loukkaantuneelle. En edes Hämeenlinnassa.

"Jagrista" ei sen enempää - en tykkää hänestä itsekään...
 
Viimeksi muokattu:

Trabant

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Blackhawks, Newcastle United
Viestin lähetti 1Euro
Runkosarjan parhaat pistemiehet 1928-2003
1) Arto Javanainen 18 668 464+ 329= 793 626

Siinä sulle rivimies.

Vujtek sai hillityt suosionosoitukset liukuessaan ensimmäistä kertaa Isomäen jäälle HPK-paidassa. Entistä suosikkia muistettiin toki vain ennen ottelua. Pelissä Vujtek oli vain HPK-pelaaja.

Muutaman kerran on tässä viime vuosina käynyt niinkin, kun Ässien peli ei ole kulkenut lainkaan ja pelin ollessa selkeästi ratkennut, on suuri osa porilaisyleisöstä osoittanut suosiotaan vastustajan hienolle maalille. Osaksihan se on varmasti pientä puukotusta omien selkään, mutta ehkä juuri tämä on paras vastine avausviestin Ronaldo-juttuun.
Jos noita vittuiluksi tarkoitettuja aplodeja vastustajan 0-5 tai 0-6 maalin jälkeen ei lasketa, tulee mieleen tasan kaksi tapausta joissa olen ollut paikalla kun porilaisyleisö on hurrannut pelaajaesittelyssa vastustajan pelaajalle. Arto Javanaiselle tämän pelatessa Tepsissä ja Virtasen Jannen pelatessa yhden kauden KalPassa. Tuo Vujtekin tapaus on itseltäni jäänyt luultavasti väliin, samoin kuin aikoinaan eräs toinen Ässät-HPK-ottelu jossa Tapio Levo teki paluun Isomäkeen Kerhon paidassa. Ai niin, ja saihan eräs nimeltä mainitsematon raumalaistunut porilaissentteri kunnon aplodit viime kaudella taklattuaan Lukko-paidassa oman ketjukaverinsa omalla puolustusalueella aika totaalisesti puun takaa.
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan näitä tosiaan Nordiksellakin (kuten myös vieraissakin) nähty, suosionosoituksia vastustajille siis.

Ensimmäisenä tulee mieleen omiin kohdistuneet kovat ja puhtaat taklaukset. Niitä ei koskaan näe liikaa (siis puhtaita kovia taklauksia, ei pelkästään omiin kohdistuneita). Mieleen muistuu ainankin muutamia Hulkkosen avojään taklauksia joille on "joutunut" osoittamaan suosiota seisaaltaan. Viimeisin taitaa olla tältä kaudelta kun Pärssinen jäi Hulkkosen miinaan siinä hyökkäys-sinisen päällä.

Myös vastustajien maalivahdit ovat saaneet osansa. Päällimmäisenä mieleen on jäänyt Satosaari JYPin paidassa ja Duba SaiPan paidassa Lappeenrannassa.

Satosaari -tapaus oli vielä silloin kun IFK pystyi voittamaan JYPin silloin tällöin, jopa kotonaan. IFK taisi johtaa kyseistä ottelua 4-5 maalilla vaikka Satosaari oli ottelussa ottanut useita huikeita koppeja. Jonkun torjunnan jälkeen B2 alkoi huutamaan Satosaaren nimeä, johon tämä vastasi nostamalla kätensä ilmaan.

Duban saamia suosionosoituksia edelsi aika pitkälti samanlainen esitys kuin Satosaarella. Ainoana erona taisi olla se, että SaiPa muistaakseni vielä johti sitä peliä. Kuitenkin Duba oli pelannut ihan loistavan pelin ja matsin lopussa/jälkeen siinä huudettiin Duballe ja äijä moikkaili ihan innoissaan takaisinpäin. Siitä pisteet Duballe, sillä taisi siinä kannustuksen seassa olla muutama ei niin mairitteleva kommentti herran omalla kotimaisella...

Niin, ja vieläkin Bluesin vieraillessa Nordiksella annetaan Calounille kohtuulliset ablodit miehen luistellessa aloitusviisikossa jäälle.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti Andy_McCoy
En kyllä muista mitään paikkakuntaa lähivuosina - tai edes einiinlähivuosina - jossa aplodit olisi annettu loukkaantuneelle. En edes Hämeenlinnassa.
Jaa. Outo homma kyllä jos et ole havainnut. Eihän toki koko halli ole totaalisesti revennyt suosionosoituksiin, mutta kyllä yleensä lähellä oleva yleisö ihan kuuluvat aplodit on antanut.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Rontti
Jaa. Outo homma kyllä jos et ole havainnut. Eihän toki koko halli ole totaalisesti revennyt suosionosoituksiin, mutta kyllä yleensä lähellä oleva yleisö ihan kuuluvat aplodit on antanut.
Olen asiaan ihan tietoisesti kiinnittänyt huomiota ja itse en ole Rinkelinmäellä tapaus rautee:n jälkeen kertaakaan havainnut että yleisö olisi taputtanut loukkaantuneelle vieraspelaajalle. Varmasti yksittäiset Rontit ja Twite ovat taputtaneet, mutta useampi on buuannut. Hävettää.
 

Mogilni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pronssilla
Itse en ollut paikalla mutta kuulin juttua että viimeksi kun pelicans oli Raumalla vierailemassa (14.2 vissiin). Teki Pelicans lukon uskomattomasta pyörityksestä huolimatta ottelun ensimmäisen maalin. Oli kuulemma suuri osa katsomosta antanut aplodit pelikaanien maalille.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti Twite
Olen asiaan ihan tietoisesti kiinnittänyt huomiota ja itse en ole Rinkelinmäellä tapaus rautee:n jälkeen kertaakaan havainnut että yleisö olisi taputtanut loukkaantuneelle vieraspelaajalle. Varmasti yksittäiset Rontit ja Twite ovat taputtaneet, mutta useampi on buuannut. Hävettää.
No uskotaan sitten. Itse en tosiaan ole asiaan kiinnittänyt mitään huomiota ja ihan normaaliin tapaan olen itse karvaisia kouriani yhteen lyönyt ja niin olen kuvitellut muidenkin tekevän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös