Suomi rap

  • 772 285
  • 3 818

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuosta D.S.G kokoonpanosta ja heidän biiseistään, niin biisi on lähes varmasti pilalla siinä vaiheessa kun Taisto ja K.O pääsee ääneen. Ällä on ihan omaa luokkaansa noista kavereista ja Kelju K. Katala ja Elinkautinen säestää ihan hyvin. Kaverit on rakentaneet hommansa vankilalinkin ympärille, tosin esim. näistä uskottavimman näköisin gangsteri Ällä ei ole edes nähnytkään kaltereita. Mutta mulle uppoaa noin muuten elämänkoulu-rap, johtuen siitä, että itsekin moiseen koulukuntaan aikoinaan kuului toistakymmentä vuotta, niin osaan samaistua räppeihin ihan täysillä, edelleen. Mutta tähän mennessä ainoa D.S.G biisi mitä kykenen kuuntelemaan näiden kahden räppitähden ansiosta on D.S.G - Arvostelijoille
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Eikös tuon pitänyt lopettaa soololevyjen teko kokonaan? Loistava uutinen kuitenkin, ellei sitten ole samaa paskaa kuin Teflonien uusi tuotanto.
Piti, onneksi ei jäänyt siihen:) Ja tosissaan vaikuttaisi ettei kyse ole samanlaisesta bilepaskasta, olkoonkin että ykkösinhokkini Kasmir on fiittamassa.

Pyhimyksen sivuilta:
14.7.2013 se vaan iski yhtäkkiä jostain. Kirkas visio uudesta uudesta Pyhimys-levystä. Pari vuotta oli kulunut edellisestä, eikä mitään isompaa syytä ollut ollut koko asiaa sen enempää edes kelata. Muutaman biisin olin Paranoidin jälkeen demottanut, mutta ne ei jotenkin herättänyt itsessä sitä tiettyä tunnereaktiota, joka on yksi franchisen keskeisiä elementtejä.

Prosessi alkoi sillä, että aloin etsiä visioon sopivia pohjia. Muistin, kuinka tehtiin Paranoid #11 OP Beatsin kanssa, ja kuinka hyvin biitti kehittyi aihiosta mun toivomaan suuntaan. Kyseisessä biisissä kun käsitellään pettymystä, ja jotenkin tuntui että sitä teemaa voisi käsitellä syvemminkin. Soitin OP:lle ja se lähetti ison kasan biittejä, joista suurin osa toki sitä vähän kaupallisempaa osastoa, josta mies parhaiten tunnetaan. Joukossa oli kuitenkin muutama sellainen tausta, jotka olisivat voineet jäädä hyvinkin sen kovalevylle lopullisesti, ellen olisi niitä poiminut. Niistä syntyivät ekat demot syksyn aikana.

Tammikuussa 2014 olin muutaman viikon Argentiinassa, ja kirjoittelin siellä aika paljon. Sopivat biitit alkoivat loppua kesken, ja tein jotain omia kokeiluja yhdistelemällä looppeja ja sampleja. Lähettelin niitä sitten OP:lle jatkokäsittelyyn. Biisit jäivät kokonaisuutena jotenkin litteiksi ja kokonaisuus kaipasi jotain, voisi ehkä sanoa lisää musaa. Helmikuussa tapasin Diandra-leirillä VäinöVäinön, jonka tyyli kurkkia olan yli ja kommentoida mun tekstejä vitutti ensimmäisen puolen päivän aikana suunnattomasti. Kuitenkin jossain vaiheessa tajusin, että juuri sellaista kaipasin, erityisesti omaan projektiini, koska tapana ei ole kysellä sen suhteen juurikaan mielipiteitä. Väinö kuitenkin ymmärtää sen, että sanon ei suurimpaan osaan ehdotuksia, eikä ota sitä itseensä, eikä lannistu vaan jatkaa ideoiden sylkemistä.

Ydintiimiin kuuluu vahvasti myös aluksi A&R:n roolissa ollut Riku, joka vakuutettiin mukaan kesällä 2014, kun oltiin sessaroitu keväällä muutaman kerran ensin kolmestaan. Kuitenkin rooli laajeni miksaajaksi ja äänittäjäksi, ja mun oman näkemyksen mukaan ihan vastaavaksi tuottajaksi, vaikkei hän haluakaan rooliaan niin korkealle korostaa. Kuitenkin jälkituotannossa biiseistä on saatu yhtenäinen kokonaisuus, ja väitän sen olevan paljon Rikun ansiota, koska mukana on OP:n pohjien lisäksi joitain Väinön sessareista syntyneitä taustoja, joita ei varmaankaan ole tarkoitettu räppiin ollenkaan, sekä yksi biitti kummaltakin Sakelta ja Medium-bändissä rumpuja soittaneelta tuottajalta Jooel Jons. Näiden kaikkien soundien yhdistäminen yhdeksi maailmaksi mun toiveiden pohjalta ei oo mikään simppeli homma, ja pitkälti Rikun ansiosta koen, että siinä onnistuttiin. Yksikään biisi ei silti kuulosta toiseltaan, joka itselle yksi prioriteetteja, koska tylsistyn musaan helposti jos se toistaa itseään, vaikka laatu pysyisikin korkeana.

Lisäksi aktivoin mukaan laulajia, joiden äänestä pidän: Yona, Kasmir, Mia Huovila, Eva Louhivuori (ja on siellä Manukin mukana), sekä luonnollisesti VäinöVäinö. Taustalla kuullaan vähemmässä määrin myös Tanja Torvikoskea ja Emma Vaattovaaraa. Viimeiseen tein kertsin, joka kuulosti mun mielessä Pauli Hanhiniemi samplelta, ja mies suostuikin sen laulamaan narulle. Väinö aktivoi puolestaan soittajia, ja monissa biiseissä kuullaan mm. torvia tai jousia. Erikseen pitää mainita Toni Kimpimäki, jonka studiolla kaikista biiseistä tehtiin ensimmäinen versio, ja mies itse hyppäsi usein mukaan sessariin mm. hakkaamaan kannuja tai MPC:tä. Myös Kalifornia-Keke hakkasi yhteen biisiin voksusamplet.

Kuitenkaan kyseessä ei ole missään nimessä mikään big band-levy tai yritys etäännyttää itseä räpistä, vaan kuten aiemminkin välittää kunkin tekstin fiilis mahdollisimman hyvin, mahdollisimman loppuun asti mietityn musiikillisen sovituksen kautta. Tuotantotapa muistuttaa aiemmista levyistä siis eniten Salaista Maailmaa, eikä täysin orgaanista Mediumia tai täysin koneellisia Tulvaa ja Paranoidia.

Tässä kun on lähdetty sille tielle, että kaikki merkittävät tyypit mainitaan nimeltä, niin pakko tuoda esiin vielä masteroinnista vastaava Minerva Pappi Chartmakersilta ja graafikko / valokuvaaja Tero Ahonen, joista kumpikin persoonina ovat miellyttäviä ja yhteistyökykyisiä, joka on ollut mulle aina erityisesti soolojutuissa keskeisempää, kuin nimekkyys ja meriitit, vaikka toki hekin oman alansa huippu-ammattilaisia. Kiitos myös Hugo ja Kimi, jotka kävivät tuplaamassa yhden kertsin, ja toivat siihen autenttista nuoruuden intoa.

Biisilista näyttää digissä ja cd:llä seuraavalta:

1. Ei unta ennen Maltsuu – (OP Beats)
2. Ote -m/ Mia Huovila, Kasmir – (OP Beats)
3. Sipuli – (Pyhimys, OP Beats, VäinöVäinö, Toni Kimpimäki)
4. Aina ku Aira – m/ Yona – (VäinöVäinö, Samuli Sirviö)
5. Äiti anna anteeks – /m Mia Huovila – (Sakke Aalto)
6. Sinimusta – (OP Beats, VäinöVäinö)
7. 1% – m/ Kasmir – (OP Beats)
8. Kaikkea pahaa – (VäinöVäinö)
9. Costa Rica – (OP Beats)
10. Häiriintyny – (VäinöVäinö)
11. Celeste – m/ Eva&Manu – (Jooel Jons)
12. Pettymys – m/ Pauli Hanhiniemi – (Pyhimys, OP Beats)

Vinyyliltä jouduttiin pudottamaan pari biisiä. Muutenkin miellän sen formaatin eri tavalla A- ja B-puolen takia, joten päädyin muuttamaan biisijärjestystä muutenkin vinyylijulkaisuun. Mitään järjellistä perustelua en ole sille keksinyt, mutta pitää luottaa fiilikseen jos semmoinen tulee. Painos on rajattu, ja laitan siitä ennakkomyyntilinkin jakoon, heti kun saadaan hinnat selville yms.

Albumi ilmestyy diginä, cd:nä ja vinyylinä 14.8.. Siitä viikon päästä julkkarikeikka Blockfesteillä pe 21.8.. Se on kesän ainoa keikka, ja muutenkin livejä tulee harvakseltaan, mutta yritetään pitää sisältö laadukkaana ja korvata sillä määrää. Pelkkiä Pyhimys-biisejä vedetään, ja muutama vierailijakin saattaa lavalla käydä.
 

Barney

Jäsen
Loistava uutinen kuitenkin, ellei sitten ole samaa paskaa kuin Teflonien uusi tuotanto.
Teflonien uusi tuotantohan on ihan huikeaa parodiaa, joka on tarpeeksi löysällä asenteella kuunneltaessa kovaa settiä. Varsinkin Sahamiehen liittyminen jengiin nosti yhtyeen viihdyttävyyden vielä uudelle levelille.

Mitäs porukka täällä diggaa Noah Kinista? Jotain biisejä tuli kuunneltua silloin ensimmäisen levyn tultua julki (2011) ja nyt lähiaikoina on tullut vähän tutustuttua miehen uudempaan tuotantoon. Itse en oiken tiedä vielä mitä mieltä olisin kaverista, koska osa biiseistä on ihan hyviä, mutta sitten joukossa on myös melko keskinkertaisia tuotoksia. Kyseessä kuitenkin nuori mies, joten jos jatkaa kehittymistään, voi hän olla joku päivä vielä todella kova nimi.
 

Joona D

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Boston Bruins
Pyhimys kyllä vähintääkin mielenkiintoinen artisti ihan jo siksi, että pystyy tasapainoilemaan oikeasti kovan kaman ja tuon Teflon shitin välillä. Vaikka Teflon Brothers sitten olisikin väsätty kokonaan parodia mielessä. Samahan se on toki jollain Kuulallakin.
Mutta joo, Pyhin sooloa odotellessa siis, vaikuttaa lupaavalta.
Jossain vaiheessa puhuttiin, että myös uusi Ruger platta putoaisi tänä vuonna, mutta meneeköhän ensi vuoteen?
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Musta-Lista yhtyeen Maskia on kyllä pakko kehua. Kaveri on 18 v ja vetää kyllä ihan tajuttoman hyvää settiä. KBK:n perusteellakin friistailit lähtee hyvin.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tuo Niko Saarisen biisi... Siis jätkä varmaan tehnyt (siis levyttänyt, eihän se mitään ite oo tehny) ton biisi ihan vaan, että pääseen bilettämään musavideolle. Huh huh mitä paskaa... Itseasiassa yksi huonoimmista biiseistä mitä olen koskaan tehnyt. Monessa paskassa biisissä on kuitenkin tekijällä joku intohimo musiikkiin, mutta tuossa ei taida olla edes sitä...
 

Kihaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers
Tuo Niko Saarisen biisi... Siis jätkä varmaan tehnyt (siis levyttänyt, eihän se mitään ite oo tehny) ton biisi ihan vaan, että pääseen bilettämään musavideolle. Huh huh mitä paskaa... Itseasiassa yksi huonoimmista biiseistä mitä olen koskaan tehnyt. Monessa paskassa biisissä on kuitenkin tekijällä joku intohimo musiikkiin, mutta tuossa ei taida olla edes sitä...

Mixu Paatelaisella olisi paljon opittavaa teikäläiseltä. Ei voi kuin hattua nostaa suoraselkäisyydestä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Skidisti räppiskilssejä, mutta suosittelen(ja samalla en suosittele) tsekkaamaan Gettomasan haastatteluja. Aivan käsittämättömän jäinen jätkä ja vaikea uskoa että tuolla ulosannilla oikeasti riimejä syljettäisiin. On muuten myös ajatustensa osalta ylivoimaisesti kotimaamme juntein jätkä ja samalta viivalta löytyy kuitenkin Toimia, Teuvoa yms.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Sori pieni onelineri, mutta Ezkimo ilmeisesti kuollut? Tietääkö kukaan enempää?
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ei muuta kuin rauhalliset lepohetket. Ei tainnut jätkällä mennä viime aikoina kauhean hyvin. En nyt rupea enempää puhumaan kun en tyyppiä henkilökohtaisesti tuntenut vaikkakin yhteisten kavereiden kanssa joskus iltaakin yhdessä vietetty. Siitä tosin jo yli kymmenen vuotta aikaa.


Ezkimo feat. Esa Pakarinen - Tytöt moi - YouTube
 
Kuuntelin nuo molemmat linkitykset tuosta eskimosta. Pitääkö joku tuota musiikkina? Ihan hirveätä kuraa.
Jonkun aidon homeboy-räpin jostain Farmingtonista ymmärrän mustien alakuttuurina, mutta suomiräppiä en. Tuntuu että jos et osaa laulaa, ryhdy räppäriksi. Lökäpöksyt diggaa anyway. Suomiräppi on vähän niin kuin nussis pumpattava barbaraa: Voi tuntua hyvältä, muttei siinä mitään aitoa ole.
 
Tämä nyt on todella typerä mielipide. Mikä on sitä aitoa? Ei musiikki ole eri maailman kolkissa toinen toistaan aidompaa, erilaista vain.
Mun mielestä suomiräppi on halpa kopio jenkkiräpistä. Vähän sama homma kuin Jussi Raittisen rautalankakopiot. Miksi ostaa kiinalainen LV laukun kopio kun aitoakin on saatavilla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös