Suomi hakee Nato-jäsenyyttä

  • 1 048 200
  • 10 364

Tulisiko Suomen liittyä Natoon

  • Kyllä

    Ääniä: 764 90,7%
  • Ei

    Ääniä: 78 9,3%

  • Äänestäjiä
    842
  • Poll closed .

liigajyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsinki Warriors
Pahoittelut.
Täällä kirjoitetaan tekstiä siihen tahtiin että kun on päivän pois niin sivuja on tullut paljon jolloin tälläinen vanhan liiton koneen käyttäjä ei pysy mukana ! :)
 

Baldrick

Jäsen
Ei mikään oo niin ihanaa,
Kuin NATO:n jäsenyyttä hakeaa,
Mmmm turvan aikaa,
Kun viitosartikla suojaa,
Jaa niin minä kävelen,
Kohti, NATO-länttä,
Missä ruoho alkaa vihertää,
Ja rauhalle, tilaa antaa.

On pimeys ohi, taas kuljetaan valoon päin /
NATO ja minä, mikä pari, valon lapset käsikkäin.


Tommi LÄNTINEN
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tiivistelmä:
  • Suomella ei ole todellisia turvatakuita, jos esimerkiksi :) Venäjä hyökkäisi, vaikka Suomi on EU:n jäsen ja on NATOn kumppani
  • Niinistö käy Yhdysvalloissa keskustelemassa - uskoisin, että turvatakuista USAn suunnalta, jotta "prosessi" edistyisi ilman ilmeistä provokaatiota Venäjää kohtaan
  • Sikäli kun edellinen pitää paikkansa, selusta on turvattu ja on ajallisesti mahdollista käydä keskusteluja muiden NATO-maiden kanssa, erityisesti Ruotsin
  • Ilman perusteellista varmuutta kaikkien NATO-maiden nopeasta hyväksynnästä, jäsenhakemus on mahdoton, mutta nojaudutaan oletettuun USAn lupaukseen turvatakuista.
  • Suomessa on käynnissä samankaltainen prosessi, koska NATO edellyttää jonkinlaista näyttöä siitä, että kansalaiset ovat liittymisen puolesta
  • Puolueet ja puolueissa toimivat ihmiset pähkäilevät kummalle puolelle pitäisi kääntyä ja tämä on mielestäni ongelma: poliitikot pohtivat enemmän kannatustaan kuin Suomen turvallisuutta ja tulevaisuutta vaikka, toki minunkin mielestäni, vastaus on sangen selkeä.
Viimeksi mainittu hämmentää kovin.

Viimeksi mainittuun, väitän että Niinistön 2.3. järjestämässä tapaamisessa on jo varmistettu se, että 2/3-määräenemmistö eduskunnasta löytyy KUN asiasta lähitulevaisuudessa äänestetään. Näin selkeitä steppejä kohti jenkkejä ja Natoa ei olisi otettu jos homma ei olisi Suomen sisällä jo ns. selvä peli.

Luultavasti taustalla tapahtuu koko ajan ja tällä hetkellä selvitetään nimenomaan sitä, mikä on nopein ja turvallisin tapa liittyä, ei niinkään enää sitä että liitytäänkö.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Eikös Kaikkonen ole nyt jenkeissä tapaamassa Austinia? Tästä tiedotettiin viimeviikolla, mutta nyt media on kyllä asiasta ollut ihan hiljaa.

Tosin taisi olla niin että tämä puolustusministerien tapaaminen oli aikataulutettu jo aiemmin, joten kyseessä ei ollut Niinistön ja Bidenin tapaamisen kaltainen pikamatka.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oikeasti alkaa sylettämään tämä poliitikoiden ja muidenkin ihmisten jahkailu Naton suhteen. En voi olla ajattelematta, että pidän jokaista Nato-vastaista suomalaista osittain vastuussa, jos Nato-jäsenyyden hakeminen viivästyy ja Venäjä hyökkää Suomeen.

Siinä vaiheessa on jo myöhäistä, eikä katuminen auta mihinkään.
Pidän hyvänä, että eduskunta käy ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa käsittelevän selonteon (valmistumassa) pohjalta keskustelun. Tämä selonteko on avainasemassa keskusteluissa. Sen pohjalta on mahdollista muodostaa yhteinen kanta edellytyksineen NATO-jäsenyydelle. Venäjän kannalta Suomen (ja osin Ruotsin) liittyminen NATO:n jäseneksi on iso tappio. On parempi, että Kok, RKP, PS, Keskusta ja SDP ainakin seisovat mahdollisimman yksimielisesti päätöksen takana.

Olen edelleen varma, että presidentti Niinistö ei turhaan erottanut Suomen prosesseja USA:n ja NATO:n kanssa. En myöskään usko Stubbin pelleilevän kun hän ehkä huonosti muotoillen antoi ymmärtää, että ovi ei nyt ole auki, mutta viikkojen tai kuukausien kuluessa on. NATO:n jäsenistä useampi on tehnyt erilaista yhteistyötä Venäjän kanssa ja saattaa olla, että osa näistä maista ei ole halukas lisäämään painetta Suomen NATO-jäsenyydellä juuri nyt Venäjää kohtaan.

Suomessa turvallisuuspoliittinen keskustelu kulkee oikeaan suuntaan kohti NATO-jäsenyyttä. Emme voi pakottaa demareita ja keskustalaisia seinää vasten, vaan päinvastoin antaa heille aikaa ja odottaa polun löytämistä. Molemmissa puolueissa näkymä on se, että polku on löydetty, mutta odotetaan selonteko ja keskustelu kannan muodostamiseen. PS taitaa tulla hieman edellä, kanta voi muodostua nopeammin.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Tässä voi käydä niinkin, että jäsenyyttä ei haeta lähiaikoina. Ainakaan sitä ei haeta ennenkuin Ukrainan tilanne selviää. Sen kanssa pitäisi myös elää, vaikka menisi pitkään. Eikä NATO toki olekaan mikään elämän ja kuoleman kysymys. On hyvä, että yhteistyötä syvennetään Ruotsin ja USAn kanssa ja puolustusmäärärahoja kasvatetaan ja eri maiden kantoja hakemukseen selvitetään. Elämä ei ole yksinkertaista, eikä populistiset yksinkertaistukset auta asiaa.

Puolueet ovat kuitenkin yllättäneet positiivisesti. NATO intoilijana esiintynyt kokoomus on osoittanut odottamatonta malttia, vasemmisto taas yllättävää valmiutta selvittää hakemista. Vastoin odotuksia olo on luottavainen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä voi käydä niinkin, että jäsenyyttä ei haeta lähiaikoina. Ainakaan sitä ei haeta ennenkuin Ukrainan tilanne selviää. Sen kanssa pitäisi myös elää, vaikka menisi pitkään. Eikä NATO toki olekaan mikään elämän ja kuoleman kysymys. On hyvä, että yhteistyötä syvennetään Ruotsin ja USAn kanssa ja puolustusmäärärahoja kasvatetaan ja eri maiden kantoja hakemukseen selvitetään. Elämä ei ole yksinkertaista, eikä populistiset yksinkertaistukset auta asiaa.

Puolueet ovat kuitenkin yllättäneet positiivisesti. NATO intoilijana esiintynyt kokoomus on osoittanut odottamatonta malttia, vasemmisto taas yllättävää valmiutta selvittää hakemista. Vastoin odotuksia olo on luottavainen.
Samat ajatukset. Tilanne & prosessihan selvisi Niinistön pressissä USA:ssa. Olen yllättynyt vasemmiston ja ay-liikkeen sisäisten prosessien etenemisestä. Yksi merkittävä osoitus siitä on se, että SDP:n sisällä ay-vaikuttajat ovat aloittaneet työn sotilaallisen liittoutumisen edistämiseksi.

Esimerkiksi Vesa Mauriala. Hän on JHL:n yhteiskuntavaikuttamisen päällikkö, ja oli aiemmin SDP:n poliittisen osaston päällikkö. Mauriala johti Antti Rinteen puheenjohtajakampanjaa ja tuki tämän pääministerieron jälkeen Marinin nousua SDP:n pääministeriehdokkaaksi. Mauriala liittyi toissa viikolla NATO:n kannattajiin ja on yksi liittymiseen tähtäävän NATO-keskustelun aloittajista ay-liikkeessä.

Niinistö puhui prosessista ja se on käynnissä. USA:n kanssa ja NATO-jäsenyyden kanssa. Aikataulun näen edelleen samana kuin Niinistön puheen jälkeen. Kuukausista puhutaan.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Olen kyllä aika pitkälle eri mieltä (jälleen) Stubin kanssa, jos hän on tätä mieltä. Yleensä minä olen ollut oikeessa lopulta kun asiaa on tarkasteltu vähän pidemmällä aikajaksolla.

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sako

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Puolueet ovat kuitenkin yllättäneet positiivisesti. NATO intoilijana esiintynyt kokoomus on osoittanut odottamatonta malttia, vasemmisto taas yllättävää valmiutta selvittää hakemista. Vastoin odotuksia olo on luottavainen.

Pahoittelut että toistan itseäni, mutta en näe asiaa puolueiden näkökulmasta yhtä positiivisena. Vaikka olen sitä mieltä, että asiasta on syytä keskustella, on kokoomus asettunut Naton kannalle jo ennen keskustelua uudesta tilanteesta ja vasemmistoliitto vastaavasti kipuilee eriävistä kannoista oman kannattajakunnan sisällä. Tai näin ainakin tulkitsen myönteisen suhtautumisen kansanäänestykseen, joka on vastuunsiirtämistä.

Minusta puolueiden pitää osata käydä kaikki näkökulmat huomioiva keskustelu ja muodostaa sen perusteella yhteinen linjaus. Kannattajien täytyy kuulla haittapuolista ja päinvastoin. Kansanäänestys täytyy kuitenkin unohtaa ja toivottavasti Nato ei myöskään ole eduskuntavaalien teema tai muuten vaaleista tulee trollivaalit.

SDP:n puoluesihteeri on sanonut mielestäni viisaasti. ”On minusta aavistuksen kohtuuton ja jopa uhkarohkea vaatimus, että akuutin kriisin vallitessa puolue painaisi linjauksissaan kaasua ohi valtiojohdon, joka selvittää näitä asioita ja on tilanteen tasalla.”

Minulla on luottavainen olo nimenomaan valtiojohtoa kohtaan, puolueita ei niinkään. Niissä mietitään kannatusta ja peesataan populistisesti omia kannattajiaan, joiden kannan (kannasta riippumatta) määrittää enemmän mielikuvat kuin faktat. Siksi asiantuntijatkin ovat joutuneet rauhoittamaan keskustelua, vaikka hekin näkevät, että Suomi on matkalla Natoon.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Iltalehden euroviisutoimittajan kannattaisi katsoa se haastattelu ennen "juttunsa" julkaisua.



Juuri tuosta olen erimieltä, ykkösvaihtoehto on laittaa tänään hakemus. Tämä tilanne on sellainen, että tulipalo on naapurissa ja nyt kannattaa viimeistää tilata palovaroitin, sillä mitä pidempään odotamme, sitä enemmän Venäjällä on aikaa alkaa valmistella mahdollista hyökkäystä Suomeen. Itseasiassa nyt on juuri paras hetki, koska Venäjä on kaikista heikommillaan ja todella kaukana, että pystyisi tehdä Suomeen kunnon sotilaallista hyökkäystä.

Toiseksi paras vaihto on mennä prosessissa (odotella keskustaa) jossa liittymme Natoon jossain vaiheessa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Juuri tuosta olen erimieltä, ykkösvaihtoehto on laittaa tänään hakemus. Tämä tilanne on sellainen, että tulipalo on naapurissa ja nyt kannattaa viimeistää tilata palovaroitin, sillä mitä pidempään odotamme, sitä enemmän Venäjällä on aikaa alkaa valmistella mahdollista hyökkäystä Suomeen. Itseasiassa nyt on juuri paras hetki, koska Venäjä on kaikista heikommillaan ja todella kaukana, että pystyisi tehdä Suomeen kunnon sotilaallista hyökkäystä.

Toiseksi paras vaihto on mennä prosessissa (odotella keskustaa) jossa liittymme Natoon jossain vaiheessa.
Asiassa on kaksi puolta. Suomen ja NATO:n 30:n jäsenmaan. Puola ja tietääkseni Unkari kieltäytyvät USA:n kovasta painostuksesta huolimatta antamasta vanhoja Migejä Ukrainaan. Maat ajattelivat/maa ajatteli itseään ja omaa turvallisuuttaan, ei NATO:n yhteistä kantaa. Muuta syytä olla antamatta hävittäjiä Ukrainaan ei ole kuin pelko kostosta omaa maata kohtaan. Saksa ja Ranska tukivat muistaakseni hävittäjien vientiä.

Pidän mahdollisena, että Suomen USA-sitoutuminen on johtopäätös siitä, että NATO:n ovi ei ole auki. Joku tai jotkut NATO-maista Turkki, Puola, Tsekki, Unkari, Romania, Slovakia, Slovenia, Albania, Montenegro tai Pohjois-Makedonia eivät ole valmiita ärsyttämään Venäjää kesken sodan, koska Putinia pidetään vaarallisena ja valmiina irrationaalisiin tekoihin.

Tässä kuplassa Suomen valtiojohdon toiminta on rationaalista. Edetään nopeammin USA:n kanssa sodan aikana ja hitaammin NATO:n kanssa, koska jäsenyys ei olisi välttämättä kaikkien jäsenmaiden tukema.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Asiassa on kaksi puolta. Suomen ja NATO:n 30:n jäsenmaan. Puola ja tietääkseni Unkari kieltäytyvät USA:n kovasta painostuksesta huolimatta antamasta vanhoja Migejä Ukrainaan. Maat ajattelivat/maa ajatteli itseään ja omaa turvallisuuttaan, ei NATO:n yhteistä kantaa. Saksa ja Ranska tukivat muistaakseni hävittäjien vientiä.

Pidän mahdollisena, että Suomen USA-sitoutuminen on johtopäätös siitä, että NATO:n ovi ei ole auki. Joku tai jotkut NATO-maista Turkki, Puola, Tsekki, Unkari, Romania, Slovakia, Slovenia, Albania, Montenegro tai Pohjois-Makedonia eivät ole valmiita ärsyttämään Venäjää kesken sodan, koska Putinia pidetään vaarallisena ja valmiina irrationaalisiin tekoihin.
Odottelinkin milloin tulet sammuttamaan tulipaloa. Ei yleensä kestä kauaa kun arvostelee kokoomusta jatkoajassa.

Presidentti sanoi, että ovi on auki, mutta sanoi myös että ei menty siitä ovesta vaan viereisestä ovesta.

Jos Venäjä rupeaa uhkailemaan Suomea tai tulee edes pieni aseellinen selkkaus, niin Nato hakemuksen jättäminen on myöhässä ja sen voi jättää sitten sodan jälkeen. Siksi juuri tänään.

Nyt on haettu palovarotin joka ei välttämättä toimi tulipalon osuessa kohdalle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Odottelinkin milloin tulet sammuttamaan tulipaloa. Ei yleensä kestä kauaa kun arvostelee kokoomusta jatkoajassa.

Presidentti sanoi, että ovi on auki, mutta sanoi myös että ei menty siitä ovesta vaan viereisestä ovesta.

Jos Venäjä rupeaa uhkailemaan Suomea tai tulee edes pieni aseellinen selkkaus, niin Nato hakemuksen jättäminen on myöhässä ja sen voi jättää sitten sodan jälkeen. Siksi juuri tänään.

Nyt on haettu palovarotin joka ei välttämättä toimi tulipalon osuessa kohdalle.
Veikkaan, että on käyty ihan jenkkien kanssa läpi, että Nato-ovi on kiinni sen aikaa kun Ukrainassa on aktiivinen sota käynnissä. Ei haluta ärsyttää ja provosoida venäläisiä enempää.

Tokihan kukaan ei voi sanoa sitä ääneen, että Nato-ovi on kiinni.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Odottelinkin milloin tulet sammuttamaan tulipaloa. Ei yleensä kestä kauaa kun arvostelee kokoomusta jatkoajassa.
En huomannut, että Kokoomuksesta olisi ollut kysymys. Itse käsittelin NATO-jäsenyyttämme ja sen mahdollisuutta.

Presidentti sanoi, että ovi on auki, mutta sanoi myös että ei menty siitä ovesta vaan viereisestä ovesta.

Jos Venäjä rupeaa uhkailemaan Suomea tai tulee edes pieni aseellinen selkkaus, niin Nato hakemuksen jättäminen on myöhässä ja sen voi jättää sitten sodan jälkeen. Siksi juuri tänään.

Nyt on haettu palovarotin joka ei välttämättä toimi tulipalon osuessa kohdalle.

Meillä ei ole yhteistä NATO-kantaa eikä kollektiivista käsitystä NATO:n tuomista vaatimuksista. Edelleen, tarvitsemme ymmärryksen komentorakenteen muutoksista, infran muutoksista sekä yhteistoimintakyvystä. Kaikki nämä ovat olleet työn alla vuosikausia. Ja tietenkin tarvitsemme yhteisen ymmärryksen NATO:n tuomista velvoitteista ja Suomen sekä NATO:n välisen sopimuksen yksityiskohdista.

NATO:n ovi on varmasti auki, mutta en usko sen olevan jokaisen 30 maan käsityksessä auki juuri nyt. Syynä on Putinin toiminta.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Veikkaan, että on käyty ihan jenkkien kanssa läpi, että Nato-ovi on kiinni sen aikaa kun Ukrainassa on aktiivinen sota käynnissä. Ei haluta ärsyttää ja provosoida venäläisiä enempää.

Tokihan kukaan ei voi sanoa sitä ääneen, että Nato-ovi on kiinni.
Tämä ei kyllä perustu mihinkään muuhun kuin sun veikkaukseen.

Tuntuu siltä, että kokoomus on kannattanut 30 vuotta Natoa, ollut PM puolue ja melkein koko ajan hallituksessa, mutta yhtään esitystä ei sen eteen ole tehnyt, koskaan ei ole ollut oikea aika viedä asiaa eteenpäin ja koskaan ei ole oikea aika liittyä.

Edelleen kannatetaan Natoa, mutta "ei ole oikea aika liittyä".
 
Oikeasti alkaa sylettämään tämä poliitikoiden ja muidenkin ihmisten jahkailu Naton suhteen. En voi olla ajattelematta, että pidän jokaista Nato-vastaista suomalaista osittain vastuussa, jos Nato-jäsenyyden hakeminen viivästyy ja Venäjä hyökkää Suomeen.

Mikä ihmeen jahkailu?
Sanna Marin sanoo, että prosessi on nopea. Tällä hetkelläkin selvitetään mitkä olisivat raamit oikealle tavalle käydä keskustelua ja on todennäköistä että hallitus tulee antamaan selvityksen eduskunnalle, jotta se voi käsitellä lukuisia eri kokonaisuuksia suhteessa tähän muuttuneeseen tilanteeseen.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
En huomannut, että Kokoomuksesta olisi ollut kysymys. Itse käsittelin NATO-jäsenyyttämme ja sen mahdollisuutta.



Meillä ei ole yhteistä NATO-kantaa eikä kollektiivista käsitystä NATO:n tuomista vaatimuksista. Edelleen, tarvitsemme ymmärryksen komentorakenteen muutoksista, infran muutoksista sekä yhteistoimintakyvystä. Kaikki nämä ovat olleet työn alla vuosikausia. Ja tietenkin tarvitsemme yhteisen ymmärryksen NATO:n tuomista velvoitteista ja Suomen sekä NATO:n välisen sopimuksen yksityiskohdista.
Oikeastaan lähdit jälleen viemään keskustelua muille urille kun kirjoitus sisälsi kritiikkiä Stubin typeristä lausunnoista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä ei kyllä perustu mihinkään muuhun kuin sun veikkaukseen.
Näin minä kirjoitinkin.

Jatkoaikaan kirjoittavilla peruspettereillä ei varmasti ole sen enempää tietoa kuin minullakaan, eli puhdasta spekulaatiotahan nämä.

Eikä minun ollut tarkoitus puolustaa Kokoomusta mitenkään. Olet puolueesta täysin oikeassa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oikeastaan lähdit jälleen viemään keskustelua muille urille kun kirjoitus sisälsi kritiikkiä Stubin typeristä lausunnoista.
En tuota huomannut edes, koska asiaa käsiteltiin jo eilen. Stubb sanoi, että ei ole auki nyt, mutta on viikkojen tai kuukausien aikana auki. Toin esille eilen, että tuskin lämpimikseen asiasta kertoo. En itse usko 30 jäsenmaiden joukosta esim luettelemani jokaisen olevan 100 % samaa mieltä Suomen jäsenyydestä tässä ja nyt.

Pohdin tätä: Jos edes Mig-hävittäjiä ei uskalleta antaa Ukrainaan, tuskin kaikki uskaltavat tai haluavat uutta NATO-jäsentä Venäjän 1 300 km rajan kanssa kesken Venäjän hyökkäyssotaa.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
En tuota huomannut edes, koska asiaa käsiteltiin jo eilen. Stubb sanoi, että ei ole auki nyt, mutta on viikkojen tai kuukausien aikana auki. Toin esille, että tuskin lämpimikseen asiasta kertoo.
Mun mielestä se on auki jo nyt, tänään. Tänään jätetty hakemus on se mitä Suomi voi tehdä, me emme tiedä miten Venäjä reagoi tai pääseekö Suomi Natoon, mutta mitä pidemmälle Venäjän uhkailut kihtyy, sitä suurempi mahdollisuus, että emme pääse ja joudumme odottamaan sodan jälkeiseen aikaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mun mielestä se on auki jo nyt, tänään. Tänään jätetty hakemus on se mitä Suomi voi tehdä, me emme tiedä miten Venäjä reagoi tai pääseekö Suomi Natoon, mutta mitä pidemmälle Venäjän uhkailut kihtyy, sitä suurempi mahdollisuus, että emme pääse ja joudumme odottamaan sodan jälkeiseen aikaan.
Ymmärrän hyvin kantasi. Olen samaa mieltä siitä. Itse kannatin NATO:n jäsenyyttä joskus 1980-luvulta alkaen. Myöhemmin Venäjän ja Tšetšenian sodat olivat iso muutos omassa prosessissani ja siihen vaikutti mitä näin. Mutta kun sinun tai minun kanta ei paina lainkaan.

Pyrin kirjoittamaan valtiojohdon näkökulmasta ja arvioin, millaiset mahdollisuudet Suomella todellisuudessa ovat sisäisten ja ulkoisten syiden paineessa liittyä juuri nyt. On käynyt selville, että valtiojohto ja puolueet näkevät asian hyvin samalla tavalla. Tarvitaan kansallinen yhtenäisyys, jotta kestämme Venäjän paineen ja mahdolliset muut toimet mahdollisimman hyvin.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Lisään vielä. Juuri tänään Suomen armeija on todella vahva ja Venäjän heikko. Lisäksi esimerkiksi Petsamon prikaati on tuhottu ainakin osin. Venäjän armeija heikkenee nyt koko ajan, samoin talous. Tänään on paras aika liittyä Natoon 90-luvun jälkeen.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ymmärrän hyvin kantasi. Olen samaa mieltä siitä. Itse kannatin NATO:n jäsenyyttä joskus 1980-luvulta alkaen. Mutta kun sinun tai minun kanta ei paina lainkaan.

Pyrin kirjoittamaan valtiojohdon näkökulmasta ja arvioin, millaiset mahdollisuudet Suomella todellisuudessa ovat sisäisten ja ulkoisten syiden paineessa liittyä juuri nyt. On käynyt selville, että valtiojohto ja puolueet näkevät asian hyvin samalla tavalla. Tarvitaan kansallinen yhtenäisyys, jotta kestämme Venäjän paineen ja mahdolliset muut toimet mahdollisimman hyvin.
Sinun kirjoitukset on kyllä nyt sinun kynästä, ei valtiojohdon näkökulmasta.

Lisään vielä, että aloitin kritisoimalla Stubia, hän ei käsittääkseni ole valtionjohtoa? Sun tarkoitus on aina kääntää keskustelua aiheesta sivuun jos se vähäisestikään liittyy kokoomukseen. Ihme propagandaa.

Itse kerroin mielipiteeni Stubin lausunnosta, se on tyhmä ja Suomettunut. Sinänsä ei yllätä, koska Stub ei ole tunnettu kovin hyvästä tulevaisuuden analyysista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös