Suomalaisten jääkiekkofanien käytös

  • 3 306
  • 13

HeZZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,LoKi, Dallas Stars
Muuten ei fanien käytöksessä ole mitään moitittavaa mutta esimerkiksi Slovakia pelin alussa joukkueiden tullessa jäälle minua suorastaan hävetti se buuaus-konsertti minkä suomalaiset järjestivät.
Mielestäni MM-kiekkoon ei kuulu vastujille buuaaminen heidän tullessaan jäälle. SM-liigassa sen voi ymmärtää ja hyväksyä muttei MM kisoissa joissa vaikutetaan myös Suomen kansainväliseen maineeseen.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
on se kumma että samoja asioita käsitteleviä ketjuja pitää avata koko ajan lisää...
Ois varmaan tämäkin juttu mahtunu tuonne "kisahuumaa" otsikon alle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti HeZZu
Mielestäni MM-kiekkoon ei kuulu vastujille buuaaminen heidän tullessaan jäälle.

Olen täydellisen samaa mieltä. SM-liigassa tämän touhun jotenkin ymmärtää, mutta töllöstä Suomen pelejä katsellessa olen ihmetellyt, että oikeastaan sekä stadissa, mansessa että ååbåssa meininki on ollut ihan samanlaista joka pelissä; Suomen Leijonille hurrataan, vastustajalle buuataan. Ei näin.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En varmaankaan itse buuaisi, mutta ei se kyllä häiritsekkään. Kotijoukkueen puolella ollaan ja silloin voi muille buuata ihan vapaasti. Sekin on kuitenkin osana tunnelman luomisessa.
 

MegaMauler

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Parempi sekin kuin tuppisuuna istuminen, jääkiekkoon kuulu vastustajan häiritseminen, niin kentällä kuin katsomossakin.

Muistan kun kävin nuorempana katsomassa S-kiekon pelejä ja aina vieras joukkueen pelatessa ylivoimaa pisti paikallinen DJ ihmeellistä hämäys musiikkia soimaan ja koko katsomo vihelsi ja buuasi, ei ihme, että vastustajan kuviot sekosivat. Viheltäminen ja buuaminen ei ole mitään tähän verrattuna.
 

aaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suomelle taputetaan ja vastustajille buuataan ja vihelletään. Näin sen pitääkin olla!
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Saksalaiset lauloivat eilen Itävaltamatsissa: "Nie mehr Österreich!" On ne vaan julmia. Kyllä tuollaiset pitää poistaa katsomosta. Että olisi Hezzua hävettänyt niiden puolesta.

Kannataa varmaa pistää telkkarista äänet pois tai pysyä pois katsomosta, jos ei kestä moista häpeää.

Omaa joukkuetta saa ja kuuluu kannustaa ja vastustajaa saa minun puolestani sekoittaa niin paljon kun sielu sietää.

Mitenkäs HeZZu reagoit siihen, kun todella moni suomalainen antoi ottelun jälkeen aplodit palkintojenjakotilaisuudessa Slovakian palkinnon saajalle (eipä tainnut buuausta kuulua siinä vaiheessa mistään suunnasta hallia)?
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Kaksijakoinen juttu

Toisaalta olen itse myös sitä mieltä, että Suomen joukkueen kannattajina on miltei velvollisuus buuata vastustajalle ja "yrittää sekoittaa heitä", mutta toisaalta ihmettelen moista käytöstä sillä jäällä luistelee maailman parhaimpiin lukeutuvia pelaajia.

Toinen asia onkin parhaiden palkitseminen. Nimittäin viimeistään siinä vaiheessa pitäisi antaa ansaitut aplodit huippupelaajille.

Summa summarum, ei se omasta mielestäni ole yhtään oman joukkueen kannatuksesta pois, jos osaa arvostaa muitakin. Varsinkin näin korkealla tasolla.
 

Lucky

Jäsen
Viestin lähetti HeZZu
esimerkiksi Slovakia pelin alussa joukkueiden tullessa jäälle minua suorastaan hävetti se buuaus-konsertti minkä suomalaiset järjestivät.
Mielestäni MM-kiekkoon ei kuulu vastujille buuaaminen heidän tullessaan jäälle.

On tätä nähty, Prahan rankkarikisassa -92 kotiyleisö buuasi ja vihelsi, kun suomalaisampujat olivat vuorossa. Se kai kuului asiaan - tarkoitus oli häiritä keskittymistä - mutta ei onnistunut.
En jäänyt pahalla muistelemaan.

Sen sijaan en hyväksy, että omalle joukkueelle buuataan - kuten kai tapahtui Leijonille Slovakia-tappion jälkeen: se on TÖRKEÄÄ. Ei kannata mennä katsomaan peliä, jos ei hyväksy, että voi joskus hävitä.

Ainoa juttu, mikä on kansainvälisistä peleistä jäänyt ikäväksi muistoksi, oli ruotsalaisfanien käytös (tietysti niiden harvojen jotka kohtasin) Milanon MM-finaalin tappion jälkeen -94: he sanoivat ettei Suomi tule IKINÄ voittamaan maailmanmestaruutta. No, se antoi pontta sitten seuraavana keväänä...

Seuratasolla on hyvä muisto, mm. Eurooppa Cupista -92 Düsseldorfista. Vaikka kotijoukkue hävisi (ja oli vielä voittanut Saksan liigassa kotiottelunsa) saksalaiset tulivat onnittelemaan, kehumaan maalivahtiamme - ja tarjosivat vielä kaljaakin.

Samanlainen hyvä muisto on ratkaisevasta SM-finaalista Jyväskylästä -92. Vieressä seisoneet JYPin kannattajat onnittelivat - ja koko yleisö jäi paikalle tappiosta huolimatta.
 

Mammutti

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Blackhawks,Cam Neely, Timo Peltomaa
Itse en tämän tason kisoissa buuaamiseen ala. Kovia pelaajia löytyy joka joukkueesta. Eikä varmasti kukaan ansaitse buuaamista.

Esimerkin otan yllättäen Turusta ja latvialaisista faneista. Kisojen ensimmäisenä pelipäivänä Latvia-Ruotsi pelin toisella erätauolla muutamia latvialaisfaneja alkoi parin ruotsalaisen kanssa huutelemaan "Ruotsi"-huutoja rumpujen säestyksellä. Tämä tapahtui tietenkin baarissa. Vähän asia ihmetytti, mutta kun seuraili latvialaisia, huomasi ettei heidän meininkiinsä suuremmin vaikuttanut oman joukkueen suoritus vaan yleinen hauskanpito/karnevaalimeininki. Tälläistä harvemmin näkee.
Tottakai omia pitää kannustaa, mutta buuata maailmantähdille.. mielummin niille omille, jotka pelaavat huonosti..
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Oma etikettini

Itse noudatan seuraavanlaista käyttäytymiskoodia kaikissa kiekko-otteluissa:

Pelaajien esittelyt:
-Omille hurrataan.
-Vastustajien tähdille taputetaan kohteliaasti.

Pelitilanteet:
-Omia kannustetaan paitsi jos pelaavat ihan huonosti. Silloin huudetaan ärtyneitä neuvoja.
-Vastustajan peliin en ota kantaa muulloin kuin maalivahdin tehdessä huipputorjunnan. Sille taputetaan.Hyvälle suoritukselle sille kuuluva arvo.

Sikailut:
-Omien sikailut vaietaan nolona, vastustajalle vihelletään.

Tuomari:
-Törttöily palkitaan vihellyskonsertilla ja asianmukaisella välihuutelulla.

Palkintojenjako:
-Hillityt aplodit palkituille joukkueesta riippumatta.

Aika värittömänä saattaa moni pitää osallistumistani, mutta näillä eväillä on lätkää seurattu jo yli 30 vuotta. Mottoni on, että pelimiehet ja hyvät suoritukset ansaitsevat aina aplodit seurasta tai kotimaasta riippumatta mutta kannustus pitää myös ansaita eli huonosta pelistä sopii huomauttaa.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Erittäin positiivinen juttu tapahtui Lillehammerin MM-kisoissa 99. Olimme siellä seuraamassa välieriä ja toisen välierän ratkettua jatkoajalla Suomelle pelin jälkeen ruotsalaisfanien (niitä oli paikalla useita tuhansia AIK Solnan Black Armya myöten) kanssa käteltiin, onniteltiin ja pahoiteltiin lopputuloksen johdosta ja keskusteltiin hyvässä hengessä, sitten lähdettiin tsekkifanien kanssa keitolle.

Tietysti paluumatkalla laivalla laivareissuun lähteneet junttisuomalaiset osoittivat taas suuruutensa haastamalle ruotsalaisille riitaa, kun pronssiottelu oli juuri meneillään. Jostakin syystä Lillehammerissa oli kivaa olla suomalainen, mutta laivalla se kyllä hävetti todella paljon.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Tää on just sitä oikeaa kiekkokulttuuria kun hävityn pelin jälkeen vihelletään omille. Asiaa! Vois kokeilla myös epäonnistuneen yv:n jälkeen.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minun mielestäni omaa joukkuetta pitää kannustaa kahta kauheammin 'hädän' hetkellä, vaikka kuinka *tumaiselta se sillä hetkellä tuntuisi. Helppohan se on voiton hetkellä huutaa ja kannustaa, mutta kuinka moni jaksaa huutaa tappiolla ollessa?

Vastustajan mokille voi nauraa, mutta jatkuvaa vastustajan mollaamista en jaksa, tässäkin tapauksessa säästän energian omien kannustamiseen.

Loppuun vielä yksi pointti : en pidä Aravirran metodeista yhtään sen enempää kuin muutkaan, mutta onneksi saunakaverivalmennus loppuu näihin kisoihin. Silti en rupea viheltämään omille vaikka pelaisivat kuinka huonosti. Tulen sitten tänne tilittämään miten olisi pitänyt pelata.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös