Suomalaiset nukkuvat Euroopan huonoiten.

• 1 681
  • 24

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Päivän uutisissa kerrotaan tutkimuksesta, jonka mukaan Suomessa kärsitään unihäiriöistä 1,5 - 2 kertaa useammin kuin muissa Euroopan maissa.

Mistähän tällainen ilmiö mahtaa johtua? Siitä on puhuttu jo vuosikaudet, miten etenkin nuorten yöunet ovat lyhentyneet jo pidemmän aikaa ja koululaiset nuokkuvat päivällä pulpeteissaan aina vaan enemmän. Mutta tämä uusi tutkimus kattaa ilmeisesti koko väestön.

Hyvähän tässä on nyt itse virkeänä pohdiskella, kun viime yönä vierailin sikeästi Nukkumatin luona sellaiset about 10 tuntia. Mutta toisinaan kyllä tuntuu siltä että huonosti nukutun yön jälkeen olo on kuin vähintään promillen kännissä olisi. Ja se ei suinkaan ole mikään auvoisa olotila. Onko Jatkoaikalaisissa paljon näitä "unissakävelijöitä" ?

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Kyllä, varsinkin talvella tuntuu että unta tarvitsisi väh 10 h /yö.
Omalta kohdalta täytyy sanoa että nukun n.6h/yö. Valitettavasti uni ei maistu illalla vaan vasta aamulla.

SSee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Minun unirytmini on tällähetkellä aivan sekaisin, jostain syystä unta ei tule ennenkuin myöhään yöllä mutta silti herään normaaleihin aikoihin, kiva siinä on sitten hihhuloida kun on niin perkeleen väsynyt. Muutenkin heräilen öisin melko usein. Eiköhän tämäkin joskus ohi mene, ainakin toivoisin niin.

Eli minut voi huoletta laskea niiden muiden joukkoon jotka kärsivät unihäiriöistä.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsellänin on vuorotyöläisenä sekopäinen tilanne nukkumisen suhteen, mutta tunnen kyllä nukkuvani ihan tarpeeksi ja aika hyvinkin vielä. Säännöllisessä päivätyössä ollessani nukuin huonommin ja vähemmän, koska iltaisin oli monesti unensaantiavaikeuksia. Samoin opiskeluaikoina.

Voisiko olla niin, että suomalaisten yleinen ahdistuneisuus häiritsee nukkumista. Että uni ei tule kun ahdistaa ja elämä tuntuu vieraalta. En tiedä.

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Huonosti nukun minäkin ja lisäksi vielä aivan liian vähän. Viiden tunnin yöunet ovat kohdallani aivan tavalliset. Ei ole varmasti kovin terveellistä pitemmällä aikavälillä. Toisaalta, minkäs teet, kun elämä on mielenkiintoisempaa silmät auki.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Kaipa tähän asiaan vaikuttaa leveysasteetkin jotakin. Muisteellaanpas esim. viime kesää: aurinko rupeaa rökittämään ikkunasta aamuyöllä klo kolmen ja neljän välillä, sitten aamulla kuuden aikoihin kämppä on jo kuin sauna. Nuku siinä sitten hiestä nihkeissä lakanoissa pyöriskellen. Helsingin keskustassa asuva ei voi pitää edes yläkerroksissa ikkunaa yöllä auki, koska käytännössä kadulta kuuluu hirveä älämölö koko yön ajan, on sitten arki tai viikonloppu.

Ja talvella sitten jengi lähtee pimeessä aamulla töihin, pakertaa duunia pimeenä iltapäivään ja lähtee sitten taas pimeessä himaan. Vähemmästäkin masentuu, hakee kirveen liiteristä, pistää soimaan Trio Niskalaukausta ja ajaa muijan lumihankeen.

PS: Moni ulkomaalainen on kesällä Suomessa vieraillessaan kommentoinut öbaut näin:

Aivan hullu maa. Pimeetä ei tule ollenkaan, mutta silti jengi ajelee läpi vuorokauden auton valot päällä.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mitä tähän sanoisi, heräsin nimittäin 10 minuuttia sitten...Monesti olen pohtinut että pitäisikö sitä heräillä aikaisemmin mutta aina olen päätynyt siihen lopputulokseen että EI.

Huono puoli tässä on se että minun piti herätä vähän aikaisemmin ja lueskella tenttiin...noh ehtiihän sitä.

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Unta, kiitos!

Olen saanut järjesteltyä työasiani niin, että menen kymmeneltä ja tulen kuudelta. Nukun normaalina päivänä n. 8.5 tuntia. Ja silti väsyttää aamulla..

Tänään halusin kokea saman minkä Juuso ja Peltsi, Timpe ja Sirkku, Kristiina, Toni ja Tenkanen. Eli menin aamuksi leikkimään suurta radiostaraa. Yksin, koska kukaan ei halua olla kanssani. Edes samassa kopissa. Yhden miehen aamutiimini suoriutui kuitenkin hyvin, mutta ei siitä sen enempää..

Normaaliin aikaan nukkumaan ja naps. Viiden tunnin yöunet. Enkä ole edes tokkurassa. Hyvä fiilis.

Jos saisin valita täysin vapaasti, alkaisi duunit klo 12 ja loppusivat kello 16. Ehtisi nukkua ja silti jäisi vapaa-aikaa.

Kyllä, olen aamu-uninen. Eikä irkkaaminen tuota iltaisin nukkumaan menoa yhtään helpota. Mut minkäpä teet. Koukussa ollaan..

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Viestin lähetti Oloneuvos
Viiden tunnin yöunet ovat kohdallani aivan tavalliset. Ei ole varmasti kovin terveellistä pitemmällä aikavälillä.

Ei ole, tutkimusten mukaan. Näin psykologian kirjassani:

"Unen merkitystä on tutkittu valvotuttamalla koehenkilöitä useita vuorokausia ja seuraamalla heidän elintoimintojensa ja suorituskykynsä muutoksia. Valvottamisen on todettu johtavan mm. ruokahalun lisääntymiseen ja ruumiin vuorokautisen lämmönvaihtelun vähenemiseen. Koehenkilö tulee uneliaaksi, ja keskittymiskyky ja motivaatio heikkenevät. Virhesuoritusten määrä lisääntyy ja reaktiot hidastuvat. Vähitellen alkaa myös esiintyä näkö -ja kuulohallusinaatioita.

--

Entä voiko unen määrää vähentää pysyvästi terveyden ja hyvinvoinnin siitä kärsimättä? Nukkumalla vietetty aika tuntuu monista hukkaan heitetyltä --. Eräässä kokeessa koehenkilöitä kehotettiin vähitellen useiden viikkojen kuluessa lyhentämään nukkumisaikaansa, kunnes päivätoiminnot alkavat häiriintyä. Kokeeseen osallistui sekä lyhyen (n. 6h/vrk) että tavallisen määrän (n. 8h/vrk)nukkuvia henkilöitä.

Kaikki pystyivät vähentämään untansa suunnilleen yhtä pitkäksi eli noin 5 tuntiin yössä. Tämän jälkeen alkoi päiväväsymys vaivata. Kokeen koehenkilöt saivat valita itse uniaikansa. Kahdeksan tunnin nukkujat vähensivät aikaisempaa untaan pysyvästi 1-2 tunnilla, mutta 6 tunnin nukkujat palasivat aiempaan 6 tunnin uneensa.

Kokeen tulos viittaa siihen, että osa nukkumisestamme on turhaa ja palvelee lähinnä ajankuluttamista. Osa puolestaan on tarpeellista, eikä sitä voida vähentää ilman, että valvekäyttäytyminen häiriintyy."
(Psykologia 3 - Tietoa käsittelevä ihminen. WSOY 1992)

Kyllähän Margareth Thatcheristäkin liikkui huhuja, että rautarouva nukkui vain muutaman tunnin vuorokaudessa. Margaretti oli jo hieman out, kun rupesin lukemaan lehtiä sen tarkemmin, mutta yritettiinkö Maggie murhata jollain hotellissa olleella pommilla joskus? Muistaisin lukeneeni, että pommimies oli kuvitellut rouvan nukkuneen keskellä yötä ja oli laittanut pomminsa posahtamaan yöllä tämän makuuhuoneessa. Thatcher eipäs ollutkaan nukkumassa ja pelastui siksi.

Onko rautarouva joskus yritetty räjäyttää? Ihan vain tällainen pieni off topikki.

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Omat yöuneni ovat etenkin viime aikoina ruvenneet jäämään liiankin heikoiksi. Tai oikeastaan tämä alkoi jo kesällä, silloin tuli valvottua myöhään, mutta kello pirisi mm. kesätöiden takia aina välillä aivan riittävän aikaisin. Pari kertaa tuli valvottua koko yö, sitten aamulla kahdeksan maissa joku tunti unta, ennen kuin taas ylös. Yleensä nukun n. 6-7h yössä, mutta unen tarve olisi vähintään sen 8½h. Viikonloppuina otan sitten takaisin, silloin tulee nukuttua 10-12h.

Nyt viimeisen parin viikon aikana olen ollut iltaisin väsynyt, mutta silti olen nukahtanut turhan pitkällä viiveellä. Ja aamulla olen sitten heräillyt sisäisen kellon mukaan n. 06.30, vaikka tässä uudessa pari viikkoa sitten vaihtuneessa koulujaksossa ei minulla onneksi ole kuin yksi kahdeksan aamu. Vanhan jakson rytmi on siis jäänyt vähän turhankin hyvin päälle, mutta eiköhän tuo viimeistään joululomalla korjaannu...

Koulussa liikunnan opettajani muuten sanoi, että yhden vuorokauden valvominen vastaa todellakin yhden promillen humalaa.

Kiire vaikuttaa nukkumiseen ainakin omalla kohdallani. Jos ensin juoksen koko päivän paikasta toiseen tuli hännän alla, ja sitten ensimmäistä kertaa koko päivässä pysähdyn kunnolla vasta yhdeksän aikaan illalla, menee elimistöni "rauhoittumiseen" ainakin se pari tuntia. Mielikin pitäisi aina koittaa tyhjentää ennen nukkumaan menoa. Ajatuksien pyöriminen jo seuraavan päivän tehtävissä ja asioissa vie nimittäin erittäin tehokkaasti yöunet.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Poison

Kiire vaikuttaa nukkumiseen ainakin omalla kohdallani. Jos ensin juoksen koko päivän paikasta toiseen tuli hännän alla, ja sitten ensimmäistä kertaa koko päivässä pysähdyn kunnolla vasta yhdeksän aikaan illalla, menee elimistöni "rauhoittumiseen" ainakin se pari tuntia. Mielikin pitäisi aina koittaa tyhjentää ennen nukkumaan menoa. Ajatuksien pyöriminen jo seuraavan päivän tehtävissä ja asioissa vie nimittäin erittäin tehokkaasti yöunet.

Voin Poisonia lohduttaa:

Sitten kun olet saanut omia lapsia, ja omat ja miehesi vanhemmat rupeevaat kuolemaan, niin silloin vasta tiedät millaista on valvominen.

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minun uniini vaikuttaa myös se, että tuo kilon painava karvapallero tulee pureskelemaan minua joka aamu.

Sen verran fiksu sen on, että kun tulee nuolemaan naamaa, sanon ajan monelta saa tulla. Ja heti kun kello soi, katti on rinnan päällä puskeutumassa naamaan. Haisten kissanruualle.

Voih, taidankin mennä silittämään VAUVAANI..!

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma päivärytmini on ollut kesästä asti todella iloisesti sekaisin. Illanvirkkuus yhdistettynä siihen, että tein kesän yötyötä ja syksyllä kaikki luennot ovat olleet iltaisin, ovat saaneet aikaan sen, että yhä useammin nukkumisaikani on noin 6.00 - 14.00... Ei siis ole tullut nähtyä erityisemmin päivänvaloa viime aikoina.

On siitä välillä hyötyäkin. Viime yönä tein yhdeltä istumalta melkoisen läjän koulutehtäviä noin 3-4 tunnin aikana. Normaalitahdillani siihen olisi mennyt varmaan vähintään kolme päivää. Ah, viisi opintoviikkoa napsahtaa tilille siitä hyvästä (oli siinä kurssissa sentään muutakin, mutta tuo oli loppurysäys).

Keväällä on luultavasti yksi kurssi, jonka luennot alkaa kahdeksalta aamulla. Jotenkin pitää vääntää päivärytmi normaalimmaksi. Eiköhän se siitä, jos jättää vaikka yhden yön kokonaan väliin.

Jos on muutaman oluen nauttinut, uni tulee helpommin. Ehkäpä tästä pitäisi ruveta kehittämään itselleen alkoholiongelmaa, niin ainakin nukkuminen onnistuisi ihmisten aikoihin...

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti bisnesman
Minun uniini vaikuttaa myös se, että tuo kilon painava karvapallero tulee pureskelemaan minua joka aamu.

Sen verran fiksu sen on, että kun tulee nuolemaan naamaa, sanon ajan monelta saa tulla. Ja heti kun kello soi, katti on rinnan päällä puskeutumassa naamaan. Haisten kissanruualle.

Voih, taidankin mennä silittämään VAUVAANI..!

Millai tämä sinun kisu nukkuu? Onko se jo valinnut joulukuun paikan sinun sängyssäsi? Olet varmaan jo huomannut, että tuo sinun naaraspuolinen Predator on vaihtelunhaluinen kisu? Tahtooko se yöksi kainaloon/pääsi taakse tyynylle vai mahasi/selkäsi päälle? Kissa tykkää siitä rauhoittumisfiiliksestä, kun saa kämpän pimennettyä käpertyä isännän/emännän kylkeen kiinni kuuntelemaan ja tuntemaan isännän kehosta sydämenlyöntejä. Noh, tämänhän sinä jo varmaan olet huomannutkin.

Hyvää Joulua sinulle ja läheisillesi. Muista kokeilla kissallesi Arthur-kissanruokavalmistajan tuotteita... ainakin meidän kissa tykkää...

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Predator
Millai tämä sinun kisu nukkuu? Onko se jo valinnut joulukuun paikan sinun sängyssäsi? Olet varmaan jo huomannut, että tuo sinun naaraspuolinen Predator on vaihtelunhaluinen kisu? Tahtooko se yöksi kainaloon/pääsi taakse tyynylle vai mahasi/selkäsi päälle? Kissa tykkää siitä rauhoittumisfiiliksestä, kun saa kämpän pimennettyä käpertyä isännän/emännän kylkeen kiinni kuuntelemaan ja tuntemaan isännän kehosta sydämenlyöntejä. Noh, tämänhän sinä jo varmaan olet huomannutkin.

Hyvää Joulua sinulle ja läheisillesi. Muista kokeilla kissallesi Arthur-kissanruokavalmistajan tuotteita... ainakin meidän kissa tykkää...
Kissani syö Euroshoppersin safkoja. Ollaan säästöliekillä, jää enemmän sitten sinne perkeleen ASP-tilille.

Kisuni nukkuu vatsan päällä. Joskus olen yllättänyt sen nukkumasta sieltä, minne ei häveliäs naishenkilö kovin helposti päätään laita. Annettakoon anteeksi, pentuhan se vielä on. Tosin samaa on sanottu naisystävistäni. Ehkä noilla jotain yhteistä on..

Lapseni ei kyllä rauhoitu pimeässä vaan silloin se show alkaa. Usein niin kovana, että jompi kumpi nukkuu sohvalla. Yleensä minä.

Hyvää joulua myös sinne Stadin sydämeen, sinne mistä minäkin haaveilen joka päivä ja yö. Odottaen puhelinsoittoa Ilmalasta...

ps. mut eihän vielä jouluja toivoteta, on vielä muutamat pikkujoulut kokematta. Myös ne THE PIKKUJOULUT. Jossa katsotaan kenen kieli laulaa vikkelimmin. Siinä kolmen promillen humalassa...

Viimeksi muokattu:

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo, mun unihäiriö on yleensä vaan kerran viikossa ja päivä on maanantai. Seittemältä pitäis herätä ja en saa unta sunnuntaina kun vasta joskus 23.45-24-45. Siitä voi sitte jokanen päätellä että missä kunnossa aamulla on =/ .

artok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Margaret Thatcherista

Viestin lähetti Habby

Onko rautarouva joskus yritetty räjäyttää? Ihan vain tällainen pieni off topikki.

Kyllä on, muistaakseni Brightonissa Konservatiivien puoluekokouksessa. Tästä on sen verran monta vuotta aikaa, etten ala muistelemaan tarkkaa vuosilukua.

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvä keino saada unen päästä kiinni on yksi olut ennen nukkumaanmenoa. Samalla hyvä selitys hallitukselle : "nomutku en saa muuten unen päästä kiinni"

King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Juuh, unihäiriöistä kärsitään. Uni tulee hyvällä tsägällä joskus kahden jälkeen, tällä viikolla nukahdin kerran jopa kymmeneltä, heräsin tietysti sitten yhdeltä yöllä ja nukahdin seuraavan kerran aamukuudelta. On se niin perkeleen hienoa.
Lisäksi sitten vielä herään varmaan 4 kertaa kesken unien, mikä on aika vittumaista ja sitten olen vielä nähnyt ihan ihme unia viime aikoina.

Noh kohta inttiin, niin eiköhän siellä uniongelmat sitten poistu aika äkäseen...

Taateli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Ottawa Senators
Viestin lähetti Eino_Mies
Mistähän tällainen ilmiö mahtaa johtua? Siitä on puhuttu jo vuosikaudet, miten etenkin nuorten yöunet ovat lyhentyneet jo pidemmän aikaa ja koululaiset nuokkuvat päivällä pulpeteissaan aina vaan enemmän.

Syynä tuohon on TV-chatit!

Veikko

Jäsen
Viestin lähetti King

Lisäksi sitten vielä herään varmaan 4 kertaa kesken unien, mikä on aika vittumaista

Aamen. Varsinkin kun ne heräämiset tulevat juuri silloin kun ne 3 puputyttöä ovat astumassa samaan porealtaaseen kanssasi. Tai huomaat, että olet "eksynyt" naisten saunaan/suihkuun.. :)

Jindebyne

Jäsen
Viime yönä tuli nukuttua 13½ tuntia, eli ei ainakaan meikäläinen huonosti nuku. Ehkä Suomalaiset ajattelee eniten ikäviä asioita ennenkuin nukahtavat sängyssä... paha mennä sanomaan!

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi helvetin helvetti. Olen nyt herännyt kolmena yönä peräkkäin siinä aamuyön paikkeilla saamatta enää unta. Nytkin heräsin tuossa neljän kieppeillä nukuttuani viisi tuntia eikä uni enää vain tule. Päivät olen sitten ollut saatanan väsynyt kuitenkin. Että mistä tässä oikein on kyse. Toki vuorotyöläisenä rytmi on välillä vähän sekaisin, mutta en ole ollut edes töissä kuin viime keskiviikkona viimeksi ja nyt on jo maanantai.

Eli kohdallani tuo ketjun otsikko alkoi juuri pitää paikkansa tällä viikolla.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy